Mobiliteitsbeleid Rutte III

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Groningen » do 24 mei 2018, 19:12

Weet zo geen betere plek.

Dit liedje zie je af en toe langskomen, en daar is-ie weer:
Er moeten niet meer nieuwe wegen en nieuw spoor worden aangelegd om files en overvolle treinen te voorkomen, maar bestaande infrastructuur moet worden benut door gebruik te maken van nieuwe technologieën. Dat staat in een rapport van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli).
Het rapport is woensdag aangeboden aan Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, en Stientje van Veldhoven, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

In het rapport Van B naar anders wordt de vraag gesteld hoe het beschikbare geld voor mobiliteit effectiever kan worden ingezet. Als antwoord daarop doet de Rli een aantal aanbevelingen. Zo moet er meer ruimte voor duurzaamheid en vernieuwing worden gemaakt. Daarnaast moeten er "structureel middelen worden gereserveerd" voor duurzaam onderhoud en beheer van bestaande infrastructuur.

De Rli vindt ook dat verschillende overheden moeten samenwerken om te investeren in regionale oplossingen. Door een snelweg te verbreden worden verkeersproblemen bijvoorbeeld niet altijd opgelost. Dat kan beter op regionaal niveau worden aangepakt, aldus de raad.

Economische groei
Volgens de Rli investeert de Nederlandse overheid al decennialang in meer capaciteit. "De Nederlandse economie maakt een fase van krachtige economische groei door. Dan klinkt er al snel een roep om meer en bredere wegen en meer, langere en snellere treinen", staat in het rapport.

"Nederland beschikt daardoor over een mobiliteitsnetwerk dat in kwaliteit en omvang zijn gelijke nauwelijks kent. Door verstedelijking, bedreigingen van de leefomgevingskwaliteit en de noodzaak om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen, veranderen echter de eisen aan mobiliteit."

Technische mogelijkheden
Door het delen van bijvoorbeeld een auto, maar ook nieuwe technische mogelijkheden zoals de "automatisering van vervoersmiddelen", liggen er kansen voor de "vernieuwing van de mobiliteit".

Doordat de overheid nu nog handelt volgens bestaande regels en afspraken krijgen "nieuwe partijen met toekomstgerichte oplossingen" volgens de Rli amper de kans hun ontwerp in de praktijk uit te werken.
https://www.nu.nl/binnenland/5278988/ra ... komen.html
Toch wel bijzonder. Ik had niet verwacht dat zelfrijdende elektrische (of deels of...) geen wegen nodig hebben.
Maar dat beter benutten en niet uitbreiden - dat is een liedje wat we een aantal jaar terug ook hoorden meen ik? Waarna dat toch niet helemaal bleek te werken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » do 24 mei 2018, 21:52

1988 belde net, ze willen hun Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer terug... :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 29 mei 2018, 20:39

Het kabinet Rutte III zit er nu 7 maanden maar ik vind er eerlijk gezegd nog maar weinig uitkomen qua beleid. Misschien is geen nieuws wel goed nieuws (voortzetting bestaand beleid), maar ik heb niet de indruk dat we grote ambities moeten verwachten. Het kabinet mist sowieso een duidelijke signatuur of visie. Een beetje op de tent passen en zien wat er gaat gebeuren, daar lijkt het m.i. op.

Ik vind het ook wel jammer dat er qua nieuwe snelwegen weinig meer in de pijpleiding lijkt te zitten. We zien nu de afronding van de laatste projecten die al jaren / decennia gepland waren, maar hierna is er niks meer waar nog een beetje plannen voor zijn. Terwijl het Nederlandse snelwegennet m.i. niet af is. Ook voor de rijks-N-wegen lijken concrete plannen maar niet op tafel te komen. Ik snap dat we in 2021 geen A36 hebben, maar waarom wordt de planvorming niet gestart? Zo'n project is vergelijkbaar als de A37. Men lijkt maar niet verder te willen dan 60-70% regionale financiering voor grotere projecten, of hooguit een profielverbreding van een paar decimeter of een parallelweg. Dat zet geen zoden aan de dijk voor het gewenste eindbeeld voor bijvoorbeeld de N35.

Ook zou de korting op het infrafonds teruggedraaid moeten worden. En het infrafonds jaarlijks licht verhogen boven de inflatie zodat er niet een verkeerde trend in zit. De belastinginkomsten zijn enorm gegroeid, maar daar zie je qua extra infrastructuurplannen weinig van terug vind ik.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » di 29 mei 2018, 21:18

Chris schreef: di 29 mei 2018, 20:39maar waarom wordt de planvorming niet gestart?
Omdat de NMCA heilig is. En die orakelt geen knelpunt voor deze weg. Sowieso orakelt de NMCA nauwelijks knelpunten in de periferie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Ds79m » di 29 mei 2018, 21:23

^^ Op zich had ik wel verwacht dat het CDA wat enthousiaster zou zijn voor plannen voor achterbansnelwegen in de provincie. Sowieso is het inderdaad wat Chris zegt allemaal nogal gezapig, wellicht ook uit vrees dat bij gerommel in het kabinet alleen maar nog lastigere verkiezingsuitslagen volgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » di 29 mei 2018, 21:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » za 08 sep 2018, 16:50

Over 10 dagen is het Prinsjesdag. Er is nog niet echt iets van de begroting uitgelekt volgens mij. Ik verwacht eerlijk gezegd voor mobiliteit geen grote veranderingen, er zijn weinig aanwijzingen dat ze iets radicaal anders willen doen dan alles wat al in het MIRT opgenomen was. Aan de andere kant is dit wel de eerste begroting die het kabinet Rutte-III opmaakt, dus dat biedt kansen om accenten te leggen. Al heb ik niet de indruk dat de huidige minister erg ambitieus is. Het infrastructuurfonds wordt sinds 2017 wel elk jaar automatisch verlengd, dus dat betekent dat nieuwe projecten voor na 2030 wat concreter kunnen worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 16:38

De rijksbegroting is gepresenteerd. De begroting van het infrastructuurfonds bedraagt in 2019 ruim € 7,3 miljard, volgens mij is dat het hoogste in jaren. Voor 2013 waren nog iets hogere begrotingen vastgesteld, maar daar zat ook bij in wat nu het deltafonds is (€ 1 miljard).

Infrafonds: € 7,3 miljard
* Hoofdwegennet: € 3,1 miljard (+0,6 mld t.o.v. 2018)
* Spoorwegen: € 2,0 miljard (-0,2 mld t.o.v. 2018)
* Regionaal, lokale infra: € 192 miljoen (-50 mln t.o.v. 2018)
* Hoofdvaarwegennet: € 1,3 miljard (+0,3 mld t.o.v. 2018)
* Megaprojecten verkeer en vervoer: € 692 miljoen (+430 mln t.o.v. 2018)

Het MIRT voor 2019: https://www.mirtoverzicht.nl/documenten ... /mirt-2019

Nieuwe projecten

In dit MIRT Overzicht zijn dertien MIRT projecten nieuw opgenomen:

* IJsselkop (Noord)
* Programma Fiets (Nationaal)
* Bereikbaarheidsprogramma Utrecht U Ned (Noord West)
* A1/A30 Barneveld (Noord-West NL)
* A28 Amersfoort-Hoogeveen (Oost)
* Kampen-Kampen-Zuid (Oost)
* SmartwayZ.nl: A58 Tilburg-Breda (Zuid)
* A15 Gorinchem-Papendrecht (Zuid-West NL)
* Knooppunt Burgerveen-N14 (Zuid-West NL)
* N15 Suurhoffbrug (Zuid-West NL)
* Sporen Schiedam – Rotterdam plan D (Zuid-West NL)
* HSL – Zuid (Nationaal)
* Zuidwestkant Amsterdam / Schiphol (Noord West)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » di 18 sep 2018, 16:44

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 17:41

Ik heb even wat verder gekeken. Wat opvallende zaken;

* het aanlegbudget gaat structureel flink omhoog, ten opzichte van 2017-2018 een ruime verdubbeling naar 1 - 1,4 miljard euro per jaar.
* het budget voor vervanging gaat ook flink omhoog, over de periode 2017-2023 een vervijfvouding
* verkenning/planuitwerking lijkt wel enorm af te wijken. Dit komt door eenmalige boekingen zoals € 100 miljoen voor fietsen, € 50 miljoen voor verkeersveiligheid en € 56 miljoen voor de Merwedebrug, plus nog wat kleinere dingen die op dit artikel geboekt zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 18:10

De MIRT projecten:

Afbeelding
MIRT 2019 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 sep 2018, 18:50

Chris schreef: di 18 sep 2018, 16:38 * Zuidwestkant Amsterdam / Schiphol (Noord West)
De informatie hierover is wel heel erg vaag.

Hierbij moet je denken aan extra sporen en/of doorgetrokken metrolijnen naar Schiphol? Of ook nieuw asfalt zoals een verbreding van de A4, A5 en/of infrastructuur t.b.v. nieuwe woongebieden? Of zelfs een nieuwe luchthaventerminal aan de andere kant van de A4 plus bijbehorende infrastructuur?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Rein » di 18 sep 2018, 19:21

Aan het wauwelige taalgebruik te zien heeft men zelf ook nog geen idee. Dat maakt het project vooralsnog nog wel lekker goedkoop lijkt me.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 19:22

Die MIRT-onderzoeken en MIRT-verkenningen zijn vaak erg vaag met geen duidelijk gecommuniceerde scope. Misschien om geen valse verwachtingen te wekken.
  • Dit leidt tot samenhangende ruimtelijk-economische opgaven in het gebied. Daarom is in het bestuurlijk overleg MIRT van maart 2018 besloten een MIRT Onderzoek Zuidwestkant Amsterdam / Schiphol (ZWA-S) te starten als onderdeel van het programma Bereikbaarheid van, naar en in de MRA.

    Doel van het MIRT Onderzoek is Schiphol en de zuidwestkant van Amsterdam nu en in de toekomst goed bereikbaar te houden voor alle modaliteiten (ov, spoor, weg en fiets) en het gebied tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Zuid (binnen de zogenoemde kerncorridor Schiphol–Amsterdam) te ontwikkelen tot de internationale entree van Nederland met hoogwaardige internationale woon-werkmilieus.

    Eindproduct van het MIRT Onderzoek is een ontwikkelstrategie voor de periode 2022-2040 met een stappenplan. De ontwikkelstrategie en het stappenplan worden adaptief. Hiermee wordt bedoeld dat ze blijvend getoetst worden op hun probleemoplossend vermogen in de veranderende (economische) werkelijkheid.
>> https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/ ... m-schiphol

Tja, dus wat gaan ze doen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door mavas » di 18 sep 2018, 19:25

Wat zou men met de A28 willen? Het is nogal een lengte die ze aangeven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 19:26

De NMCA gaf aan dat Amersfoort - Zwolle een knelpunt zou worden, dus daar is een MIRT-onderzoek voor gelanceerd. Vorig jaar is daar het traject Zwolle - Hoogeveen aan toegevoegd door een motie in de Tweede Kamer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 sep 2018, 20:29

Rein schreef: di 18 sep 2018, 19:21 Aan het wauwelige taalgebruik te zien heeft men zelf ook nog geen idee. Dat maakt het project vooralsnog nog wel lekker goedkoop lijkt me.
Chris schreef: di 18 sep 2018, 19:22 Tja, dus wat gaan ze doen?
Voorlopig vooral verschillende ambities parkeren lijkt het.
Chris schreef: di 18 sep 2018, 19:26 De NMCA gaf aan dat Amersfoort - Zwolle een knelpunt zou worden, dus daar is een MIRT-onderzoek voor gelanceerd. Vorig jaar is daar het traject Zwolle - Hoogeveen aan toegevoegd door een motie in de Tweede Kamer.
Op dit moment is vooral Zwolle zelf een knelpunt. Je mag toch aannemen dat het deel tussen Hattemerbroek en Ommen bij één van de twee trajecten zit, maar ik vraag me wel af of het verlengen van een traject het oplossen van dit knelpunt dichterbij brengt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door verfmeer95 » di 18 sep 2018, 20:39

Schelpenpaadje schreef: di 18 sep 2018, 18:50
Chris schreef: di 18 sep 2018, 16:38 * Zuidwestkant Amsterdam / Schiphol (Noord West)
De informatie hierover is wel heel erg vaag.

Hierbij moet je denken aan extra sporen en/of doorgetrokken metrolijnen naar Schiphol? Of ook nieuw asfalt zoals een verbreding van de A4, A5 en/of infrastructuur t.b.v. nieuwe woongebieden? Of zelfs een nieuwe luchthaventerminal aan de andere kant van de A4 plus bijbehorende infrastructuur?
Vanuit het MIRT:
Aanleiding en doel
Het gebied tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp is volop in ontwikkeling, vooral onder invloed van de economische groei in Nederland en in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en door de aanwezigheid van Schiphol als internationale luchthaven.
Dit leidt tot samenhangende ruimtelijk-economische opgaven in het gebied. Daarom is in het bestuurlijk overleg MIRT van maart 2018 besloten een MIRT Onderzoek Zuidwestkant Amsterdam/Schiphol (ZWA-S) te starten als onderdeel van het programma Bereikbaarheid van, naar en in de MRA.
Doel van het MIRT Onderzoek is Schiphol en de zuidwestkant van Amsterdam nu en in de toekomst goed bereikbaar te houden voor alle modaliteiten (ov, spoor, weg en fiets) en het gebied tussen Hoofddorp, Schiphol en Amsterdam Zuid (binnen de zogenoemde kerncorridor Schiphol–Amsterdam) te ontwikkelen tot de internationale entree van Nederland met hoogwaardige internationale woon-werkmilieus.
Eindproduct van het MIRT Onderzoek is een ontwikkelstrategie voor de periode 2022-2040 met een stappenplan. De ontwikkelstrategie en het stappenplan worden adaptief. Hiermee wordt bedoeld dat ze blijvend getoetst worden op hun probleemoplossend vermogen in de veranderende (economische) werkelijkheid.

Op dit moment kan het dus nog praktisch alles zijn. In het najaar van 2019 zal het onderzoek gereed zijn, dan zullen we misschien meer weten.
Op de kaart hebben ze het wel onder de wegen geschaald, dus er zal sowieso naar asfalt gekeken worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Kaaiman » di 18 sep 2018, 21:03

Er is ook een MIRT-verkenning naar de corridor Rotterdam- Antwerpen. Impliciet behelst dat ook de A4 door de Hoeksche Waard.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 18 sep 2018, 21:06

Ja, de projectpagina heeft zelfs een foto van het knooppunt Benelux.

Dit zijn volgens mij van die onderzoeken waar weer een vervolgonderzoek voor nodig is voor meer concrete zaken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Pino » di 18 sep 2018, 21:39

^^ Dat kan gelukkig ook wel uit. Na Spijkenisse dat hier natuurlijk allang mee bezig is, zie je dat er nu in de Zuidvleugel wat meer momentum begint te komen voor de A4. Het Rijk loopt daar noodzakelijkerwijs nog wat verder achteraan. Het is maar een kleine stap, maar als er ergens over een jaar of tien financiering beschikbaar komt voor dit laatste stuk A4, zal ik niet ontevreden zijn (mede kijkend naar de flinke investeringen die recentelijk zijn gedaan en nog lopen in deze regio).

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door fonsoy » di 18 sep 2018, 23:21

Er zijn ook een aantal MIRT-onderzoeken afgerond (bijvoorbeeld die van NOWA). Één van de aanbevelingen hieruit werd opgevolgd, echter valt het me op dat het hele onderzoek dan vervalt uit de scope. IS dat hoe het werkt bij een MIRT-onderzoek? De problematiek is voor diverse andere MIRT-onderzoeken ook nog zeker niet verholpen en hoeven wat mij betreft dus ook niet alvast uit ogenschouw genomen te worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 sep 2018, 23:59

Het kunnen uitvoeren van meerdere opties is uiteraard afhankelijk van het beschikbare budget (en prioriteit van andere projecten/locaties), soms maakt de ene oplossing de andere overbodig en tot slot kan ik me voorstellen dat men in voorkomende gevallen eerst het resultaat van project A wil afwachten voor project B en/of C verder worden uitgewerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 12:50

Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door hoevenpe » wo 24 okt 2018, 14:35

^^
Wat moet ik me voorstellen bij 'resterende ambities RA'?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Peter » wo 24 okt 2018, 14:51

Resterend Regeerakkoord, voor projecten die vermoedelijk niet binnen Rutte-III in uitvoering komen, maar wellicht wel tot besluit komen voor uitvoering tijdens het kabinet Klaver-I
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » wo 24 okt 2018, 15:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door hoevenpe » wo 24 okt 2018, 15:16

Hoogstwaarschijnlijk gewoon Dijkhoff I

Maar wat voor concrete plannen zijn er dan met deze wegen? Los van wat er al bekend is aan plannen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Vinny » wo 24 okt 2018, 19:46

Chris schreef: di 18 sep 2018, 19:26 De NMCA gaf aan dat Amersfoort - Zwolle een knelpunt zou worden, dus daar is een MIRT-onderzoek voor gelanceerd. Vorig jaar is daar het traject Zwolle - Hoogeveen aan toegevoegd door een motie in de Tweede Kamer.
"Voorzitter, de A 28 heeft bij Hoogeveen helemaal geen fly-overs. Den Haag grossiert in die dingen. Terwijl Hoogeveen toch de metropool van Drente is. Het is een draaischijf waar veel internationaal verkeer richting Denemarken voorbij rijdt. We vinden het dan ook totaal onwenselijk dat er niet eens een parallelstructuur is. Ook een inprikker richting het Centraal Station van Hoogeveen bestaat niet. Vergeet niet dat Hoogeveen een centrumfunctie vervult voor de hele regio Zuid-Drenthe. Ook verkeer richting Nieuw Balinge en Oud-Avereest zal kunnen gaan profiteren van de hoogst nodige upgrade".
Was getekend: Jan Mastwijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 21:10

Voor de kostprijs van een knooppunt Hoogeveen waarin de A28 de doorgaande richting wordt, kan je waarschijnlijk ook de complete N48 naar 2x2 verbreden...

Het wegvak Meppel - Hoogeveen is wel aanmerkelijk drukker geworden, in de periode 2006-2017 zijn de intensiteiten met circa 25% gestegen, met nu 62.300 voertuigen op het grootste deel. Dat maakt het niet tot een acuut knelpunt maar de tijd dat het na knooppunt Lankhorst lekker rustig wordt is wel voorbij.

Plaats reactie