[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door paolie » di 05 jun 2018, 11:30

Boerenkool schreef: di 05 jun 2018, 11:11 Aan t einde moet je net een stuk in het 100 gebied vanuit links naar rechts terwijl ze daar met 130 je rechts voorbijschieten.
Het 100-gebied (op de parallelrijbaan) begint pas nadat de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan volledig van elkaar gescheiden zijn.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » di 05 jun 2018, 11:37

Klopt. Maar ik bedoel de situatie aan de zuidkant waar de banen weer bij elkaar komen vanuit het noorden.
Beide banen hebben daar al een tijd 100 en dat blijft ook nog tot voorbii Vught. Alleen het wordt massaal genegeerd
Als je een vrachtwagen of iemand bent met vierde versnellingsangst en graag rechts 85 rijdt dan is het niet relaxed ineens links te rijden terwijl ze rechts en links van je met 130 voorbij schieten. Dat leidt tot hoofdrijbaanonderbenutting.

Ik vind het zelfs met 110 al niet relaxed.

Ga je ook niet makkelijk oplossen. Je kan beter de parallelbaan verbreden. Of heel vaak controleren maar daar zit ik ook niet op te wachten. Je wordt haast gedwongen om even te hard te rijden om hem er rechts tussen te krijgen op de vml linkerstrook van de parallebaan om dan nog een naar recht te gaan en langszaam de 100 a 110 aan te nemen.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door paolie » di 05 jun 2018, 11:54

^^ Ah, dat bedoel je. Ja dat herken ik inderdaad. Je zou de linker parallelrijstrook hier eigenlijk moeten laten invoegen op de hoofdrijbaan (die je daarvóór verbreedt tot drie rijstroken, maar dat is wel even puzzelen met de ruimte). De rechter parallelrijstrook laat je zoals in de huidige situatie meelopen en bij knooppunt Vught weer uitvoegen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » zo 01 jul 2018, 17:03

Geen gek idee.

Er komt een brede inventarisatie

https://www.bd.nl/vught/iedereen-mag-me ... ~ac2dcaaa/

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Berrychello » di 03 jul 2018, 19:32

^^
Ik laat m in de richting Zuid uitrollen als je 100 mag. En net zoals bij de A2 thv Ijsselstein stuur ik dan gewoon naar rechts, wel richting aangeven uiteraard. Mij rechts inhalen met een snelheid ruim boven de max mag niet, dus ik heb ook geen reden daar ruimte voor te geven :)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Basjuh1981 » wo 04 jul 2018, 9:44

Berrychello schreef: di 03 jul 2018, 19:32 ^^
Mij rechts inhalen met een snelheid ruim boven de max mag niet, dus ik heb ook geen reden daar ruimte voor te geven :)
Inhalen moet snel gebeuren. Als je rechts ingehaald wordt, betekend dat je nutteloos links rijdt. Dat laatste mag ook niet en is nog funest voor de capaciteit :heygrr:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » wo 04 jul 2018, 20:28

Klopt, maar hij bedoelt denk ik de door mij eerder genoemde plek waarbij je rechts ineens twee stroken erbij krijgt van de parallelbaan. Dan rijdt je niet onnodig links als je snel naar rechts wil maar mensen je daar veel te hard rechts inhalen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Snelwegfreak » wo 04 jul 2018, 20:35

Het ligt er dan beetje aan waar de voertuigen zich ten opzichte van elkaar bevinden, maar voor de veiligheid en doorstroming is het wel beter als degene die naar rechts wil even wacht tot de snellere auto voorbij. Als de snellere nog ver weg is, hoeft dat natuurlijk niet.

Maar dit heeft natuurlijk weinig specifiek met de A2 Utrecht - 's-Hertogenbosch te maken :offtopic:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » do 11 okt 2018, 14:54

Rijkswaterstaat schreef:Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught

Rijkswaterstaat start een proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2. Het doel is de doorstroming te verbeteren op het traject vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting. De proef start deze week en duurt tot en met november 2018.

Voor het traject A2 Deil-Vught wordt momenteel een verkenning uitgevoerd. Op lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Aangezien doorstroming en bereikbaarheid nu ook onder druk staan, proberen we met een aantal kleinschalige maatregelen tevens op korte termijn verbeteringen aan te brengen.

Proef met dynamische maximumsnelheden
Eén van deze kleine ingrepen is mogelijk het invoeren van dynamische snelheidslimieten in noordelijke richting tijdens drukte. Dat zijn vaak de ochtend- en avondspitsen, maar kunnen ook andere perioden zijn. Om de effecten van de ingreep te meten, starten we nu een proef. Op basis van het verkeersaanbod wordt via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid in de spits aangepast naar 90 km/h. Dit gebeurt vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Met deze maatregel willen we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat het aantal files en kop-staartbotsingen mogelijk afneemt.

Verkeersgegevens A2 Deil-Vught
Uit analyses blijkt dat op het A2-traject van knooppunt Empel tot net voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal geregeld zogenoemde schokgolven optreden. Bijvoorbeeld door rembewegingen omdat de weg bij knooppunt Empel van 5 naar 3 rijstroken gaat vlak voor de Maasbrug, gevolgd door traject met veel instromend verkeer. Dit leidt tot ongevallen en files waarin ook weer aanrijdingen plaatsvinden, met nieuwe files tot gevolg. Uit de verkeersgegevens blijkt dat in mei/juni en in oktober/november het aantal files op de snelweg A2 in de ochtendspits (tussen 06.00 uur en 10.00 uur) en in de avondspits (tussen 15.00 uur en 19.00 uur) aanzienlijk hoger is dan in alle overige maanden van het jaar. Ook ontstaan er in noordelijke richting meer files dan in zuidelijke richting.

Doorlooptijd proef
De doorlooptijd van de proef betreft daarom in elk geval de maanden oktober en november. De voortgang van de proef of de mogelijk definitieve invoering van de maatregel worden bepaald door de monitoringsresultaten. Als de eerste resultaten bijvoorbeeld geen positieve effecten tonen op doorstroming en veiligheid van het verkeer, kan de proef direct worden stopgezet. Wanneer de monitoringsresultaten positief zijn, volgt definitieve invoering.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jeff » do 11 okt 2018, 19:11

Het idee klinkt an sich prima.
Plus het is weer eens wat anders als Vmax 80 8-)

rwetzels
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 18:52

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door rwetzels » do 11 okt 2018, 20:55

Ik dacht vanmiddag al waarom staat het hier op 90 km/h? Ik vraag me dan wel af waarom dit op het hele stuk geldt, opstoppingen zijn normaliter bij Empel en de brug bij Zaltbommel.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Snelwegfreak » do 11 okt 2018, 21:03

Ik zag het vanavond ook: 90 km/h op het hele stuk. Uiteraard niet erg geloofwaardig en het werd ook niet echt opgevolgd.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door mavas » vr 12 okt 2018, 9:52

Vrij logisch toch dat het niet wordt opgevolgd? Mensen verwachten dat signalering er is om files aan te geven, niet om een permanente snelheid aan te geven. Op de A8 werkte het ook totaal niet, dynamax werkte ook niet, dus verwacht men hier dat het wel ineens werkt?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 okt 2018, 10:30

^^ Het is echter wel een maximumsnelheid, waar ook op gehandhaafd kan worden.
Maar dat zal wellicht niet zo snel gebeuren in deze gevallen. Voornamelijk bij wegwerkzaamheden waar een lagere snelheid op de signalering wordt gezet zal de politie er alerter op zijn.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 12 okt 2018, 10:52

Het werken met dynamische snelheden om files te reguleren via de signalering is niet nieuw.
In 2009-2010 heeft er al eens een proef plaatsgevonden op de A58 onder Tilburg langs. Nu ik op internet zoek, waren er nog twee trajecten waar ermee geëxperimenteerd is.
Ook toen waren veiligheid en doorstroming belangrijke factoren, al werd toen ook nog milieu erbij betrokken.
Ik weet niet wat de uitkomsten waren van die experimenten, maar ik heb niet het idee dat het daarna vaak is toegepast op deze manier.
Maar doen alsof dit nieuw is, is bezijden de waarheid.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door sven_engelen » vr 12 okt 2018, 10:59

Ook op de A2 tussen Kerensheide en Het Vonderen werd daarmee gegoocheld voor de spitsstrook er was maar dat haalde daar ook niks uit. Om de A2 tussen Deil en Empel te verlichten moet de A27 toch echt verbreed worden en daar wordt gelukkig nu al aan gewerkt als ik het goed heb tenminste.
Svenlo

rwetzels
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 18:52

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door rwetzels » vr 12 okt 2018, 11:03

daar wordt aan gewerkt, alleen duurt het nog een jaar of 12 voordat dat allemaal gerealiseerd is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » vr 12 okt 2018, 11:47

De A27 bedient naar mijn idee toch meer een andere richting dan het betreffende gedeelte van de A2.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » vr 12 okt 2018, 14:40

^^
Dat lijkt mij ook, de A2 bedient het oosten van Brabant en de A27 het westen. Alleen vanuit de Langstraat/Tilburg heb je de keuze omdat beide routes ongeveer even lang zijn vanuit Waalwijk, maar voor het grootste deel van het verkeer op de A2 gaat een verbreding van de A27 niet helpen. 2x5 zou het doel moeten zijn voor Empel-Oudenrijn wil je echt weer even vooruit kunnen. En de randweg Den Bosch naar 4x3 of eventueel 3+2+2+3. Zeker de parallelbanen zijn erg filegevoelig vanwege de meeliftende A59.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » vr 12 okt 2018, 14:54

Er zal toch wel enig verkeer zijn dat de A2 gebruikt vanwege de files voor de Merwedebrug. Je zag dat na de verbreding van de A2 tussen Deil en Empel de intensiteiten op de A27 bij Gorinchem licht daalden, met een afname van circa 4.000 voertuigen. Maar dit draagt wel bij aan de spitsdrukte op de A2, want de voornaamste reden om de Merwedebrug te mijden zal in de spits zijn.

Je ziet het gebrek aan oeververbindingen ook bij incidenten; als er wat op de A27 of A50 gebeurt dan loopt de A2 bij Deil en Empel helemaal vast. Alle rivierkruisingen van de autosnelwegen in Midden-Nederland zijn flink verzadigd.

rwetzels
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 18:52

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door rwetzels » vr 12 okt 2018, 20:39

Ik werk in Tilburg (woon in Utrecht) en rij altijd via de a2 en A59, omdat de A27 zo file gevoelig is en 2 rijstroken ook minder lekker rijd als 4 of 5. Indien A27 verbreed wordt dan zou dat mijn 1e keus zijn, het is in principe korter en sneller.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door orionpax » vr 26 okt 2018, 20:48

Het stuk tussen Everdingen en Deil is al Dynamax geweest. Dat hebben ze vanwege gebrekkig effect toch afgeschaft? Bovendien zijn de mensen al blij als je 90 haalt in de spits op dat stuk. Gewoon die 2e brug aanleggen en verbreden.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » vr 26 okt 2018, 23:43

Op basis van bovenstaande reactie moet ik toch even reageren.
Je moet onderscheid maken tussen oplossingen op korte termijn en oplossingen op lange(re) termijn.
Het lijkt me buiten kijf dat de verbreding van de A2 tussen kp Deil en kp Empel er moet komen.
maar de nood is zo hoog dat je voor de korte termijn ook maatregelen moet nemen.
Daarom is er al lang een werkgroep aan de gang.
De dynamax is waarschijnlijk 1 van de uitkomsten van dit overleg, Persoonlijk denk ik niet dat dynamax een verschil zal maken, maar ze proberen tenminste iets.
Dus het bouwen van een brug en het instellen van dynamax zijn grootheden die niet te vergelijken zijn.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door JB81 » za 27 okt 2018, 9:38

kees schreef: vr 12 okt 2018, 10:52 Het werken met dynamische snelheden om files te reguleren via de signalering is niet nieuw.
In 2009-2010 heeft er al eens een proef plaatsgevonden op de A58 onder Tilburg langs.
Dat ging volgens mij niet via de signalering maar met kantelwalsen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door keokiracer » za 27 okt 2018, 9:44

Nee, de proef met verlaagde maximumsnelheid was bij Moergestel en ging via matrixborden, rondom Tilburg had je die milieumaatregel met 80/100? via kantelwalsen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Seat » ma 29 okt 2018, 8:52

Op de A12 tussen de aansluiting N11 (Bodegraven) en Woerden is een jaar of 10 geleden ooit eens wat geprobeerd rondom dynamische snelheid. Toen zijn er borden met 100 of 80 (met rode rand) geweest, is vast nog terug te vinden op het forum. Het is een stille dood gestorven, dus ik ben benieuwd of er nu echt werk van wordt gemaakt?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Via » di 30 okt 2018, 19:11

Vanochtend was het in ieder geval óf file óf de 90 werd massaal genegeerd. In ieder geval ook door mij...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rein » do 08 nov 2018, 14:54

Volgende week kunnen geïnteresseerden meedenken over de oplossingsrichtingen rond de overbelaste A2 tussen KP Deil en ’s-Hertogenbosch. Op 13 en 14 november vinden ieder twee sessie plaats.

RWS schreef:Uitnodiging onderzoeksatelier MIRT-verkenning A2 Deil - ’s-Hertogenbosch - Vught

Op dinsdag 13 en woensdag 14 november aanstaande organiseren wij onderzoeksateliers voor het project MIRT-verkenning A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught. De ateliers zijn een vervolg op de workshops van september jl. waarin wij met u alle belangen en plannen in het gebied in beeld hebben gebracht. In de ateliers maken we een vervolgstap naar de oplossingsrichtingen. Dat willen wij graag samen met u doen, en wij nodigen u daarom van harte uit voor deze ateliers. Wij organiseren 4 gelijke bijeenkomsten

De ateliers zijn gericht op alle betrokkenen in het gebied: bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden. Wij organiseren vier keer een onderzoeksatelier. U kunt zelf kiezen welke dag, locatie en tijdstip u het beste uitkomt.

Dinsdag 13 november van 15-17 uur en van 19-21 uur in het in het gemeentekantoor van de gemeente Zaltbommel. Adres: Hogeweg 11 (LET OP: het is de Hogeweg langs de A2).

Woensdag 14 november van 15-17 uur en van 19-21 uur in het provinciehuis van de Provincie Noord-Brabant. Adres: Brabantlaan 1 te ’s-Hertogenbosch.

Aanmelden voor de workshops is niet nodig, u bent altijd welkom.

Achtergrond van het project

De A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught is een belangrijke noord-zuidverbinding in het Rijkswegennet met zowel een nationale als een regionale functie. De dagelijkse doorstromingsproblemen op dit traject vormen een groot knelpunt. Zonder maatregelen zullen de problemen die het verkeer daar nu al heeft nog verder toenemen. Daarom is een samenhangend maatregelenpakket opgesteld met oplossingen voor de korte en de lange termijn. De uitwerking van de lange termijn maatregelen op de A2 vindt plaats in de zogeheten MIRT-verkenning. Het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Ruimte (MIRT) is het investeringsprogramma van de Rijksoverheid voor infrastructuur. De oplossingen op de korte termijn zijn reeds uitgewerkt en worden komende tijd uitgevoerd.

Meer informatie over de MIRT-verkenning en korte termijn maatregelen is te vinden op de website: www.mirta2deilvught.nl.

Onze gebiedsgerichte aanpak

In een breed opgezet proces van de MIRT-verkenning nodigen we alle belanghebbenden uit om actief mee te denken bij de uitwerking van de lange termijn maatregelen op de A2. Hiermee willen we bereiken dat de oplossingen voor de verkeersproblematiek zo goed mogelijk afgestemd zijn op de belangen en plannen in het gebied rond de A2.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Hajo » do 08 nov 2018, 19:06

^^ Verbreden naar 2x4 of 2x5 lijkt mij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Vinny » do 08 nov 2018, 19:31

Het is een breed onderzoeksatelier. Kortom dat wordt gewoon een tramlijntje aanleggen en hier en daar wat buslijnen verleggen, zodat het OV pas echt een optie wordt voor de in de file geraakte automobilisten :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie