[INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » zo 28 okt 2018, 22:03

BHJ schreef: zo 28 okt 2018, 21:47
Chris schreef: zo 28 okt 2018, 21:38 In Noorwegen staat Trondheim vanaf Oslo bewegwijzerd, en vanaf Trondheim komt Narvik (900 km) er bij, ik weet niet of dat helemaal continu is op dat stuk, maar dat is ook zo'n 1.400 kilometer.
Trondheim-Narvik-Kirkenes staat toch ook als dergelijk aangegeven. Dat is langer denk ik.
Maar tegelijkertijd een omweg als je niet door Zweden rijdt. Maar goed, in Scandinavië moet je hoger kunnen komen. Dat zal al een beetje in mijn opmerking over de randen van Europa.

Bij :KP: Hattenbach is Basel meen ik de grootste afstand, met ca 450km. Maar het is nu niet zo dat je daar aan de noordkant of zuidkant een groot tweede ouzzelstukje tegenaan zou kunnen leggen. Dat is de Centraal-Europese opeenstapeling waarover je praat. Maar het is nu ook niet zo dat je in bijvoorbeeld Frankrijk zo ver zou kunnen komen. Aan de verwijzing Lyon bij Arras bijvoorbeeld plak je ook maar een 300 kilometer door te koppelen met Marseille.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door nickdh » zo 28 okt 2018, 22:08

^^ Basel is echter geen Duitsland ;) Dortmund staat daar ook dacht ik.

Nu is dat Parijs - Toulouse verhaal opzich niet zo heel gek. De enige plaatsen langs die route van belang zijn Orléans en Limoges.

Nog zo'n voorbeeld is Calais waar Reims met 300 km aangegeven staat, en waar Lyon het langzaamaan van Reims overneemt op de A26 (voor zover ik weet begint men Lyon te vermelden bij het knooppunt A1-A26).
SPOILER: TOON

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door verfmeer95 » zo 28 okt 2018, 22:18

^^ Staat bij Lyon niet Milaan al aangegeven? Arras-Milaan is ook meer dan 1000km (als je niet via Basel gaat tenminste).

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door nickdh » zo 28 okt 2018, 22:45

^^ Milaan komt zelfs al tevoorschijn bij het knooppunt A6-A40.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 okt 2018, 23:42

Pino schreef: zo 28 okt 2018, 21:31Maar er zijn mogelijk nog betere voorbeelden? Bedacht me al zo vlug dat de eerste verwijzing naar Warschau op de Duitse A10 pas komt als Berlijn van de borden af is, dus je kunt die bijvoorbeeld niet rekenen van de eerste vermelding Berlin op de A2 naar Warschau.
Er is al een keer een verwijzing voor Warschau aan het einde van de A2, om je naar de juiste kant van de A10 te geleiden. Op de A10 zelf wordt het inderdaad niet continu gehouden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Willem » ma 29 okt 2018, 8:39

BHJ schreef: zo 28 okt 2018, 21:47 Trondheim-Narvik-Kirkenes staat toch ook als dergelijk aangegeven. Dat is langer denk ik.
Tegenwoordig is Alta als doel erbij gekomen. Kirkenes vind je daarom tussen Narvik en Alta alleen nog op oude borden (en in de omgekeerde richting geldt dat voor Narvik tussen Kirkenes en Alta).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 29 okt 2018, 13:42

verfmeer95 schreef: zo 28 okt 2018, 22:18 Staat bij Lyon niet Milaan al aangegeven? Arras-Milaan is ook meer dan 1000km (als je niet via Basel gaat tenminste).
Milaan is een doel van de A43, maar nog niet wanneer je de A46 opgaat aan de noordkant van Lyon. Maar dat zou je op zich ook niet nodig hebben, wanneer je via de Mont Blanctunnel rijdt. Die route komt ruim boven de 1000 km. Maar je zou alleen met twee doelen uit kunnen wanneer je bij Dijon nog Lyon zou volgen om dan bij Macon af te slaan naar Milaan. Dat is niet de meest logische route, maar -eerlijk is eerlijk- dat is Parijs-Barcelona via Toulouse ook niet.

In die zin resteert ergens de vraag wat in West-Europa de langste variant zou zijn zonder smokkelen. Misschien toch Arras-Marseille met een 970 km? Zeker geen winnaar, maar gezien de nabijheid toch leuk om te noemen: Brussel-Bordeaux met een 870 km.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Teetje » ma 29 okt 2018, 15:12

Vanuit NL gedacht kom ik op de volgende routes:

Venlo - Antwerpen - Gent (192km)
Eindhoven - Venlo - Koblenz (235km)
Amsterdam - Maastricht - Köln (277km) (mits via A2 - A76 - BAB4)
Nijmegen - Köln - Frankfurt (351km)

Ik realiseer me dat voor sommige routes de rijrichting zelfs nog bepalend is en het in omgekeerde richting niet werkt. Overigens is Nijmegen - Frankfurt een discutabele.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door verfmeer95 » ma 29 okt 2018, 15:21

Op de Kroatische A1 staat Zagreb continue aangegeven vanuit het zuiden. Aangezien Boedapest bij Zagreb vermeld staat levert dat ook flinke afstanden op. Het verste wat ik heb kunnen vinden is bij Ploce, waar je op zo'n 840km van Boedapest zit.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Ernst76 » ma 29 okt 2018, 15:55

Vanuit Nederland heb je ook:
Osnabrück vanaf Bathmen en dan wordt voor Osnabrück al Hannover aangegeven.

Of Oberhausen vanaf Bunnik en voor Kreuz Oberhausen wordt ook al Hannover aangegeven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door GuteFahrt » ma 29 okt 2018, 16:24

Hannover komt bij Kreuz Oberhausen. Niet daarvoor al. Sterker nog, tegenwoordig enkel Dortmund als A2 doel daar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 okt 2018, 17:38

Teetje schreef: ma 29 okt 2018, 15:12 Vanuit NL gedacht kom ik op de volgende routes:

Venlo - Antwerpen - Gent (192km)
Ik denk dat Venlo-Antwerpen-Brugge een langere route op zal leveren.
Eindhoven - Venlo - Koblenz (235km)
Amsterdam - Maastricht - Köln (277km) (mits via A2 - A76 - BAB4)
Nijmegen - Köln - Frankfurt (351km)

Ik realiseer me dat voor sommige routes de rijrichting zelfs nog bepalend is en het in omgekeerde richting niet werkt. Overigens is Nijmegen - Frankfurt een discutabele.
Maastricht wordt niet meer gecontinueerd op de A2 vanaf Amsterdam.

En Nijmegen-Frankfurt is niet echt discutabel, op de A57 wordt bij :KP: Köln-Nord Frankfurt al aangegeven als doel voor de A1:

Afbeelding

Andere toppers:

Vanaf :KP: Kerensheide: Liège-Luxembourg en Brussel-Charleroi en Brussel-Bergen (Mons) (maar logischer over de Nederlandse A2 en Belgische E25 en E42).
Vanaf :KP: Zaarderheiken: Koblenz-Saarbrücken, Koblenz-Frankfurt en Koblenz-Ludwigshafen
Vanaf :AS: Bathmen: Osnabrück-Emden, Osnabrück-Hannover en Osnabrück-Bremen
Vanaf :KP: Badhoevedorp: Groningen-Oldenburg (verwijzing Groningen nog niet geheel continu over de A9)
Vanaf Groningen: Oldenburg-Oberhausen

Als Bremen op de A7 ten oosten van Groningen op een dag inderdaad de verwijzingen naar Oldenburg gaat vervangen krijgen we Bremen-Hamburg vanaf Groningen er nog bij.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door verfmeer95 » ma 29 okt 2018, 18:55

Richting Nederland heb je ook een aantal lange:

Köln - Eindhoven - Amsterdam is 283km
Braunsweig - Dortmund - Amsterdam is 420km (al sla je hier ruim voor Dortmund af)
Hamburg - Osnabrück - Amsterdam is 441km.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 29 okt 2018, 21:13

Teetje schreef: ma 29 okt 2018, 15:12Ik realiseer me dat voor sommige routes de rijrichting zelfs nog bepalend is en het in omgekeerde richting niet werkt.
Vaker niet dan wel, vermoed ik. Van de grote afstanden die hier zo langskomen heb je al snel een of twee extra doelen nodig voor de tegenrichting.
  • Barcelona-Toulouse-Parijs: vanaf Barcelona volg je Francia voordat Toulouse in beeld komt, en aan de oostkant van Toulouse nog geen Paris.
  • Marseille-Arras: uiteraard verschijnt Arras pas heel last op de borden, maar ook Lille komt pas bij Beaune. Je zult het nog geruime tijd met Paris moeten doen.
  • Milaan-Arras: vanaf Milaan zou je trafori en Monte Bianco volgen, aan Franse kant eerst Genève en Oaris voordat bij het knooppunt A39/A40 Lille verschijnt.
  • Sundsvall-Malmö: bewegwijzerd doel na Stockholm is Helsingborg, Malmö verschijnt pas in de regio.
  • Brussel-Bordeaux: je zult het doel Lille nodig hebben om langs Parijs te komen, waarna Brussel verschijnt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Chris » ma 29 okt 2018, 21:22

Je kan nog een variant bedenken: een punt waarop in één richting een bestemming staat en in de andere richting een andere, welke liggen het verst uit elkaar? Bijvoorbeeld bij Hattenbach heb je dan Basel en Hamburg. Bij Lyon heb je Strasbourg en Marseille.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » ma 29 okt 2018, 21:36

Een vlugge gok brengt me toch weer naar Toulouse, waar je zeker afritten tegenkomt waar Parijs de ene kant uit is en Barcelona de andere.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Ds79m » ma 29 okt 2018, 21:52

Het is vermoedelijk vooral iets voor grote knooppunten in de provincie. Ten zuidwesten van Parijs op de A10-A11 heb je Rennes en Toulouse op één bord. Bij Orange op de A7 heb je Barcelona en Nice. In de categorie kleinere steden heb je Liège en Calais samen op de A1.
Ook Parijs en Lyon komen uiteraard heel erg vaak voor.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 okt 2018, 22:40

Chris schreef: ma 29 okt 2018, 21:22 Je kan nog een variant bedenken: een punt waarop in één richting een bestemming staat en in de andere richting een andere, welke liggen het verst uit elkaar? Bijvoorbeeld bij Hattenbach heb je dan Basel en Hamburg. Bij Lyon heb je Strasbourg en Marseille.
Ik denk dat je met Hamburg en Warschau bij :KP: Spreeau (A10xA12) ook een eind komt. 852 km uit elkaar.

Afbeelding
Afbeelding

In Spanje zijn de afstanden groot, maar doordat er ook veel relatief kleine steden op de bewegwijzering worden gebruikt en Madrid zo centraal in het land ligt kom je toch niet aan gigantische afstanden met deze variant. Op het knooppunt tussen de A-4 en M-30 bij Madrid staan Valencia en Córdoba vermeld. Op het knoppunt tussen de A-44 en A-92 staat voor de A-92 in westelijke richting Huelva vermeld en in oostelijke richting Murcia, en beiden worden volgens mij (redelijk goed) gecontinueerd. En dan staat op dat knooppunt Madrid ook nog aangegeven.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Teetje » di 30 okt 2018, 9:27

Coen Tunnel schreef: ma 29 okt 2018, 17:38Maastricht wordt niet meer gecontinueerd op de A2 vanaf Amsterdam.
Vanaf knp Holendrecht toch nog steeds? Da's voor mij ook nog Amsterdam hoor ;)

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Piles » di 30 okt 2018, 9:46

Teetje schreef: di 30 okt 2018, 9:27
Coen Tunnel schreef: ma 29 okt 2018, 17:38Maastricht wordt niet meer gecontinueerd op de A2 vanaf Amsterdam.
Vanaf knp Holendrecht toch nog steeds?
Nee, daar staat Eindhoven tegenwoordig. Bij Maarssen verschijnt (onterecht) Maastricht.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door nickdh » di 30 okt 2018, 10:12

Chris schreef: ma 29 okt 2018, 21:22 Je kan nog een variant bedenken: een punt waarop in één richting een bestemming staat en in de andere richting een andere, welke liggen het verst uit elkaar?
:KP: A4-A34 (F) - Charleroi en Lyon - 650 km
:KP: BAB6-BAB93 (D) - Praha en München - 383 km
:KP: E42-E411 (B) - Paris en Luxembourg - 370 km
:KP: E19-A54 (B) - Paris en Liège - 367 km
:KP: A12-A13 (A) - Bolzano en Salzburg - 280 km
:KP: E19-E429 (B) - Lille en Liège - 203 km

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » di 30 okt 2018, 10:40

Teetje schreef: di 30 okt 2018, 9:27
Coen Tunnel schreef: ma 29 okt 2018, 17:38Maastricht wordt niet meer gecontinueerd op de A2 vanaf Amsterdam.
Vanaf knp Holendrecht toch nog steeds? Da's voor mij ook nog Amsterdam hoor ;)
Voor mij ook, maar daarna verdwijnt het weer en in de netwerkdoelensystematiek is het de bedoeling dat het pas bij Eindhoven op de borden zal verschijnen.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Teetje » di 30 okt 2018, 11:32

^^ Dan is dat nog niet zo lang geleden aangepast denk ik, want eind augustus werd Eindhoven alleen nog bewegwijzerd tussen de A10 en de A9?

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Teetje » di 30 okt 2018, 11:51

Twee Engelse:

Preston - Birmingham - London (370km)
Scotch Corner - Leeds - London (395km)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door mhkamp » di 30 okt 2018, 14:05

^^ Bij Leeds staat London wel aangegeven, maar geen afstand.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » di 30 okt 2018, 14:31

^^ Wordt daarna ook nog een tijdje niet gecontinueerd meen ik. In Groot-Brittannië kun je met de windrichting-vermeldingen als The SOUTH en NORTH WALES ook nooit echt tot precieze berekeningen komen. Niet voor niets staat de verste vermelding van London op een oost-westroute naar die stad (op de M5).
Coen Tunnel schreef: ma 29 okt 2018, 22:40In Spanje zijn de afstanden groot, maar doordat er ook veel relatief kleine steden op de bewegwijzering worden gebruikt en Madrid zo centraal in het land ligt kom je toch niet aan gigantische afstanden met deze variant.
Ik zat ook nog een beetje in Spanje te zoeken, en dan met name rond de A-6 waar toch over een behoorlijke afstand A Coruña dan wel Madrid staat aangegeven. Maar als je dan over een ringweg van Madrid zou willen aanhaken naar pak 'm beet Valencia, zul je het moeten doen met verwijzingen naar de A-3. De grootste lange-afstandsroute die de A-6 kruist, de A-66, moet het met vrij kleine steden doen.
Ds79m schreef: ma 29 okt 2018, 21:52 Het is vermoedelijk vooral iets voor grote knooppunten in de provincie. Ten zuidwesten van Parijs op de A10-A11 heb je Rennes en Toulouse op één bord.
Persoonlijk zie ik A10/A11 bij St Arnoult toch nog steeds als een Parijs knooppunt. In ieder geval in zijn functie, net zoals je bij ons Muiderberg een Amsterdams knooppunt kunt noemen. Maar in bredere zin geloof ik ook niet dat grotere knooppunten in de provincie sneller doelen op grotere afstand geven. Omdat ze ergens tussen steden in liggen, zijn die eerstvolgende drie of vier steden de logische doelen en die liggen nooit superver weg. Zie pak 'm beet Deil, Feuchtwangen-Crailsheim of A5/A31 bij Langres.

Bij grote steden kiest men er nog wel eens voor de eerstvolgende echt grote stad als doel van een uitvalsweg te kiezen (naast onvermijdelijk lokaal grut), en dat kan dan sneller oplopen. Zie het genoemde St Arnoult in het overgangsgebied tussen de regio Parijs en een leeg stuk Frankrijk. Maar uiteindelijk ook een Coenplein (Leeuwarden-Rotterdam), Ridderkerk (Amsterdam-Antwerpen-Nijmegen) of het Frankfurter Kreuz (Hannover-Dortmund-München).
Laatst gewijzigd door Pino op di 30 okt 2018, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Coen Tunnel » di 30 okt 2018, 15:11

Pino schreef: di 30 okt 2018, 14:31Ik zat ook nog een beetje in Spanje te zoeken, en dan met name rond de A-6 waar toch over een behoorlijke afstand A Coruña dan wel Madrid staat aangegeven. Maar als je dan over een ringweg van Madrid zou willen aanhaken naar pak 'm beet Valencia, zul je het moeten doen met verwijzingen naar de A-3. De grootste lange-afstandsroute die de A-6 kruist, de A-66, moet het met vrij kleine steden doen.
Alleen aan de zuidkant van Madrid staat Valencia aangegeven. Córdoba is het doel voor de A-4, Zaragoza voor de A-2. Dan kom je niet aan enorme afstanden.

In het zuiden heb je dan natuurlijk wel de A-92 waar de regio de keuze heeft gemaakt om zo'n beetje alle steden van betekenis continu op de borden te zetten, zodat je de ridicule situatie hebt dat een doel als Huelva (waarvoor Sevilla toch echt voldoende richtinggevend voor is) al op meer dan 400 km afstand wordt aangegeven. Zo kwam ik tot Murcia-Huelva, één van de meer interessante in Spanje voor deze 'opgave' omdat de snelste route ook echt daar langs gaat, en omdat het niet langs Madrid gaat.

In het noorden van Spanje heb je ook niet veel heel ver weg gelegen doelen op de borden staan. Bij San Sebastián heb je op het knooppunt tussen de AP-1/AP-8 en A-15 Bordeaux aangegeven staan voor het noordoosten, en dat wordt gecontinueerd, maar in zuidwestelijke richting in Burgos het belangrijkste doel, geen Madrid bijvoorbeeld.

De 1000+-vermeldingen naar Barcelona en Algeciras (en op de A-12 bij Pamplona ook nog een 800+-vermelding naar Lissabon) zijn helaas incidenteel en niet continu, evenals een 800+-vermelding naar Parijs op de AP-1/AP-8 in de buurt van San Sebastián.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » di 30 okt 2018, 20:41

^^ Burgos is toch ook wel een belangrijk knooppunt hoor: E5 en E80, dat zegt genoeg. Naast de meest directe route naar Algeciras. Een klassiek netwerkdoel, al is het niet de grootste stad.

Maar goed, bewegwijzerd in Franse stijl had er mogelijk Burgos, Madrid én Salamanca gestaan, waar de Spanjaarden in beginsel toch met maximaal twee doorgaande doelen werken, waarvan de tweede en verste dan dus steden van het kaliber Burgos zijn. In de laatste Spaanse richtlijn bewegwijzering staat op zich wel een type bord dat gebruikt kan worden om eens in de 50 kilometer en bij naderende knooppunten extra lange-afstandsdoelen te kunnen vermelden - een formelere benadering van die eenmalige borden Algeciras (zie verder hier). Maar ik moet die in het wild nog zien verschijnen op een manier die echt structureel continue verwijzingen geeft (continu is dan: regelmatig herhaald én op voorwegwijzers wanneer je af moet slaan). Zeker bij Madrid zijn de borden al vol genoeg en volgen de afritten elkaar vlug genoeg op om niet even een bewegwijzerde verbinding A Coruña-Valencia mogelijk te maken. Maar naar Barcelona of Algeciras zou wellicht kunnen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 30 okt 2018, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Chris » di 30 okt 2018, 20:46

Spanje is opgedeeld in 50 provincies en de provinciehoofdsteden worden vaak prominent op de wegwijzers aangegeven. Op zich logisch, omdat het in de meeste gevallen ook de grootste stad van de provincie is.

Het probleem van Spanje is dat de doelenkeuze op de autosnelwegen gebaseerd is op die van de oude carreteras nacionales, waar het minder voor de hand lag om bestemmingen op vele honderden kilometers afstand te bewegwijzeren. Zo ga je op de A-66 inderdaad van stad naar stad ondanks dat het een lange doorgaande route van meer dan 800 kilometer is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [INT] Grootste afstanden op afstandenborden

Bericht door Pino » di 30 okt 2018, 20:50

Op de wegen met nummers 1-9 gaat dat meestal wel vrij redelijk; op de radialen van Madrid nog ietsjes meer dan op de drie kustroutes. De N-wegen hadden altijd al een lange-afstandsfunctie, met net iets doorgaander doelen dan 'eerstvolgende provinciehoofdstad' en dat zie je op de snelwegen ook. Daarboven gaat het hard achteruit met het aangeven van doeken op langere afstand. Voorlopers van een A-66 hebben die functie nooit gehad. Bijna per ongeluk lag daar ineens een snelweg die de meest directe route van Hendaye naar het diepe zuiden gaf.
Laatst gewijzigd door Pino op di 30 okt 2018, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie