Ik kom op veel verschillende plekken in Nederland en het is in centra bijna overal betaald parkeren.
Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- woonerf
Die P+R locaties bij Amsterdam zijn ook niet altijd even handig.
Laatst geparkeerd bij Bijlmer Arena.. Vroeger had je hokjes met medewerkers waar je metro kaartjes kan halen.
Tegenwoordig alleen automaten, en toen ik er was, waren 3 van de 4 automaten buitenwerking.
Met als gevolg een rij van +20 minuten. Daarna nog een halfuurtje naar het centrum per metro
Maar goed, ik kwam sowieso al nooit met de auto in het centrum, het lijkt mij verschrikkelijk met al die fietsers en wandelaars.. Brussel vond ik persoonlijk zeer goed te doen, en in het weekend had ik daar bijna altijd een gratis parkeerplek..
7,50 is echter wel belachelijk, zeker als ze de omliggende wijken ook nog eens verhogen...
Laatst geparkeerd bij Bijlmer Arena.. Vroeger had je hokjes met medewerkers waar je metro kaartjes kan halen.
Tegenwoordig alleen automaten, en toen ik er was, waren 3 van de 4 automaten buitenwerking.
Met als gevolg een rij van +20 minuten. Daarna nog een halfuurtje naar het centrum per metro
Maar goed, ik kwam sowieso al nooit met de auto in het centrum, het lijkt mij verschrikkelijk met al die fietsers en wandelaars.. Brussel vond ik persoonlijk zeer goed te doen, en in het weekend had ik daar bijna altijd een gratis parkeerplek..

7,50 is echter wel belachelijk, zeker als ze de omliggende wijken ook nog eens verhogen...
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Als je bereid bent iets verder te lopen heb je in Amsterdam net buiten de grachtengordel nog een aantal parkeergarages die nog wel enigszins betaalbaar zijn, zoals Westerdok, Oosterdok en Weesperplein. Met meerdere personen vaak handiger en soms zelfs goedkoper dan via zo'n P+R.
-
- 2x4 autosnelweg
Veel kleinere steden hebben die mogelijkheid wel, soms met uitzondering van een winkelstraat. Veendam bijvoorbeeld kent geen betaald parkeren meer (gaat nu met schijf vlak bij de winkels). Maar inderdaad: in de meeste grote steden is betaald parkeren (in alle wijken) meer regel dan uitzondering.Attietattie schreef: ↑vr 02 nov 2018, 0:04 Ik kom op veel verschillende plekken in Nederland en het is in centra bijna overal betaald parkeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x4 autosnelweg
De gehandicaptenkaart van je opa is handig he ?

-
- 4x5 autosnelweg
Mee eens, ook Rotterdam verhoogt de tarieven voor straatparkeren sterk ten opzichte van de garages. En met toenemend autogebruik wil je niet dat een binnenstad verstopt raakt, dus ik vind het een prima maatregel. Er is al aangegeven dat er genoeg alternatieven zijn: garages in of langs het centrum, P+R, woonwijken, of gewoon met de trein.Coen Tunnel schreef: ↑do 01 nov 2018, 19:06 Prima toch? Waarom zou het straatparkeren daar goedkoper moeten zijn dan in de garages?
Nee, ik kan hier niet mee zitten. Er is sowieso al nauwelijks parkeerplek, wellicht helpt dit. Dat de tarieven de afgelopen acht jaar niet verhoogd zijn maakt het ook nog wel redelijk dat er nu een wat grotere verhoging komt.
Tenzij er mensen zijn met andere en betere ideeën natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Prima locatie

-
- expressweg
Ik zou graag het voorbeeld van Utrecht over de grootste 10 steden van NL "copy-pasted" hebben.
Voorbeeldje: P+R Westraven + OV gebruik (binnen de grenzen van de Gemeente Utrecht -- bus & tram): € 5 / dag (24h)
Daarvoor wil ik de auto wel buiten de binnenstad laten
Voorbeeldje: P+R Westraven + OV gebruik (binnen de grenzen van de Gemeente Utrecht -- bus & tram): € 5 / dag (24h)
Daarvoor wil ik de auto wel buiten de binnenstad laten

-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg

Ik gebruik P+R De Uithof nog wel eens als ik naar Utrecht-Centrum ga. Deze P+R ligt op mijn route van Amersfoort naar Utrecht, perfect gelegen naast de snelweg, overdag iedere 7,5 minuut een bus naar het centrum en tussen 18 en 21 uur iedere 10 minuten. Prijs inderdaad 5 euro voor een dag incl. het OV. Het scheelt mij files in de binnenstad, hogere parkeertarieven en zoeken naar een vrije plek.
-
- woonerf
Die P+R is inderdaad ideaal voor Utrecht.
Groningen heeft ook een hele fijne bij Haren.
Enschede vind ik minder, parkeerterrein kan je alleen met muntgeld betalen..
En Rotterdam weet ik genoeg plekjes om vlakbij het centrum gratis te staan
Groningen heeft ook een hele fijne bij Haren.
Enschede vind ik minder, parkeerterrein kan je alleen met muntgeld betalen..
En Rotterdam weet ik genoeg plekjes om vlakbij het centrum gratis te staan

-
- 2x3 autosnelweg
En zo krijgt GroenLinks toch haar zin... 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Mee eens. Als ik naar Amsterdam ga pak ik vrijwel in alle gevallen de trein. Paar jaar geleden wel de auto gepakt en op de P+R Arena gezet en met de metro verder. Ging perfect.Palance schreef: ↑vr 02 nov 2018, 10:20Mee eens, ook Rotterdam verhoogt de tarieven voor straatparkeren sterk ten opzichte van de garages. En met toenemend autogebruik wil je niet dat een binnenstad verstopt raakt, dus ik vind het een prima maatregel. Er is al aangegeven dat er genoeg alternatieven zijn: garages in of langs het centrum, P+R, woonwijken, of gewoon met de trein.Coen Tunnel schreef: ↑do 01 nov 2018, 19:06 Prima toch? Waarom zou het straatparkeren daar goedkoper moeten zijn dan in de garages?
Nee, ik kan hier niet mee zitten. Er is sowieso al nauwelijks parkeerplek, wellicht helpt dit. Dat de tarieven de afgelopen acht jaar niet verhoogd zijn maakt het ook nog wel redelijk dat er nu een wat grotere verhoging komt.
Tenzij er mensen zijn met andere en betere ideeën natuurlijk.
Alternatieven genoeg, maar je moet ze ook willen gebruiken.
-
- Moderator
Als je parkeerplaatsen blijft verwijderen creëer je natuurlijk ook schaarste en een argument om de parkeertarieven altijd maar te verhogen. En als de gemeente de parkeertarieven op straat verhoogt zullen de parkeergarages ook wel volgen. Ik kan me niet voorstellen dat beheerders van parkeergarages vrijwillig een flink lager tarief zullen blijven hanteren.
-
- 4x5 autosnelweg
Toen Rotterdam 2 jaar terug de straatparkeertarieven verhoogde, zijn die van de parkeergarages verlaagd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x4 autosnelweg
An sich is het voor beide prima om ervoor te betalen. Maar je doet de gemeente een plezier door te doen wat ze willen: buiten de stad parkeren. En dan moet je ook daarvoor nog weer betalen. Met andere woorden: je betaalt een soort binnenkomstbelasting om die stad in te mogen komen. Daar heb ik moeite mee.
Dat je betaalt voor mobiliteit, is prima. Dat je betaalt om in het centrum te mogen parkeren is ook prima. Maar ook dit is wat mij betreft weer een vorm van uitzuigerij.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij is het gewoon goedkoop. Maar ik hou eigenlijk helemaal niet van parkeergarages. Ze zijn te krap, onoverzichtelijk en vaak alsnog vol. Ik zet mijn auto liever op straat neer. De P&R bij station Sloterdijk is een prima locatie overigens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Het p&r concept vind ik op zich leuk, maar vaak valt de rekensom, als je met meerdere personen bent, toch weer in het nadeel van de p&r uit vanwege de ov-kosten per persoon.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- autoweg
Dat zou ook het idee moeten zijn. In een grijs verleden was het in Amsterdam ook een soortgelijke opzet.
-
- stadsweg
Ah, een soort van Tweede Tramtunnel, in Den Haag... Kunnen we die weg 20 jaar missen totdat ze het water weggepompt hebben

-
- 2x4 autosnelweg
De straat is veel te smal om een tramtunnel te maken.
Een praktische oplossing zou zijn om de zowel de Elandstraat als de Zoutmanstraat 1-richtingsverkeer te maken voor auto's en trams (Elandstraat richting Waldeck Pyrmontkade en Zoutmanstraat richting Elandstraat). Dan passen er fietsstroken/paden naast parkeerstroken op beide wegen. Op de Waldeck Pyrmontkade lopen al tramrails.
Een praktische oplossing zou zijn om de zowel de Elandstraat als de Zoutmanstraat 1-richtingsverkeer te maken voor auto's en trams (Elandstraat richting Waldeck Pyrmontkade en Zoutmanstraat richting Elandstraat). Dan passen er fietsstroken/paden naast parkeerstroken op beide wegen. Op de Waldeck Pyrmontkade lopen al tramrails.
-
- autoweg

-
- autoweg
Geef ze eens ongelijk, het parkeertoerisme was vorig jaar al aanleiding voor een item van AT5 en ook onlangs werd bij de gemeente Amstelveen gesproken over een blauwe zone. Kwestie van tijd dat ook daar een zone wordt ingevoerd. Dus dan moet je je auto een tramhalte verder weg zetten, tot ook daar een blauwe zone komt en dan schuif je er wéér eentje op...Basjuh1981 schreef: ↑vr 02 nov 2018, 10:56Prima locatieAlleen zitten de studentjes nu te zeiken dat men "hun" parkeerplekken inpikken
![]()

-
- expressweg
.. foetsie! ...
-
- 2x4 autosnelweg
Vandaar de voorgestelde rijrichtingBasjuh1981 schreef: ↑ma 05 nov 2018, 11:35Elandstraat is al voor de helft eenrichting verkeer, van Prinsessewal tot Zoutmanstraat/Vondelstraat.

-
- expressweg
.. foetsie! ...