[A002] Utrecht - 's-Hertogenbosch

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » vr 09 nov 2018, 11:48

De spoorlijn zit al hutje mutje vol sinds jaar en dag en er is zelfs al "spoorboekloos rijden".
Wat investeringen daar zou ik ook toejuichen. Alleen alle quickwins zijn wel al doorgevoerd, integraal naar 2 keer 2 sporen wordt best duur.

Dit soort onderzoeksbreedte is niet altijd om OV serieus als optie mee te menen, soms ook om te laten zien dat je dat bekeken hebt en aan een verbreding niet ontkomt.
Zo heb je later bij de rechter een zorgvuldige belangenafweging gemaakt en wordt je plan niet zo snel vernietigd.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door nederland24 » vr 09 nov 2018, 23:23

De mensen constructief laten meedenken kan ook helpen om het draagvlak te vergroten voor een verbreding. Bovendien kunnen ook niet-deskundigen met verfrissende ideeën komen. ;)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door kees » wo 14 nov 2018, 14:42

Als ik zo googlemaps kijk, vraag ik me eigenlijk af waarom Beesd als plaatsje van nog geen 4.000 inwoners een eigen af- en oprit heeft op de A2. Dat dorp had toch makkelijk bediend kunnen worden via de afslag Geldermalsen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 14:47

Ik denk dat meespeelt dat alle bedrijven aan de noordzijde van Beesd liggen. Anders zou dat vrachtverkeer eerst door het dorp moeten om de aansluiting Geldermalsen te bereiken. Dit is ook zo'n geval waar geen oude hoofdweg aanwezig is omdat de A2 dat was.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door verfmeer95 » wo 14 nov 2018, 16:22

Het is ook een hele goedkope aansluiting. Het viaduct moest er sowieso al komen vanwege de spoorlijn, dus dan is het enkel een kwestie van op- en afritten bouwen.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Bert65 » wo 14 nov 2018, 16:56

Hajo schreef:^^ Verbreden naar 2x4 of 2x5 lijkt mij.
Dat zal niet veel verschil maken. Gisteren reed ik daar ook weer eens, in de spits, en het leek drukker dan dat het daadwerkelijk was. Op strook 1 en 2 reed iedereen bumper aan bumper met nog net geen 70 km/u maar strook 3 werd amper gebruikt en daar werd ook makkelijk de 90 tot 100 km/u aangetikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » ma 11 feb 2019, 14:37

Rijkswaterstaat schreef:Effect proef dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught beperkt

De proef met dynamische maximumsnelheden op de snelweg A2 van knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal heeft niet geleid tot een substantiële afname van het aantal kop- staartbotsingen op dat traject tijdens de ochtend- en avondspits.

De proef werd uitgevoerd in het kader van het een grootschalig onderzoek van Rijk en regio naar knelpunten en oplossingen voor de doorstromingsproblematiek op het traject A2 Deil-Vught. Op de lange termijn zijn wellicht investeringen in infrastructuur nodig. Maar omdat op dat traject doorstroming en bereikbaarheid nu ook al onder druk staan, wordt met een aantal kleinschalige maatregelen ook geprobeerd op korte termijn verbeteringen aan te brengen. Deze zogenoemde quick-wins zijn in 2018 onderzocht en worden dit jaar verder uitgewerkt of zijn al gerealiseerd.

Proef met dynamische maximumsnelheden A2

Eén van deze kleinschalige ingrepen die benoemd is als mogelijke verbetering, zou het invoeren van een dynamische snelheidslimiet kunnen zijn vanaf knooppunt Empel tot vlak voorbij de Martinus Nijhoffbrug over de Waal, in noordelijke richting tijdens de drukke ochtend- en avondspitsen. Om de effecten daarvan te meten, heeft Rijkswaterstaat gedurende oktober en november 2018 een proef uitgevoerd.

Afhankelijk van het verkeersaanbod werd tijdens de proefperiode via de matrixborden boven de weg de wettelijke maximumsnelheid op werkdagen in de spits aangepast naar 90 km/h. Met deze maatregel wilden we de kans op schokgolven door rembewegingen verkleinen, zodat de aantallen kop-staartbotsingen mogelijk afnemen en als gevolg daarvan ook de extra files.

De ongevallenanalyse na afloop van de proef toont aan dat het aantal kop- staartbotsingen niet substantieel is afgenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dit blijft op gelijk niveau. De filevorming ten gevolge hiervan bleek ook niet afgenomen te zijn. Dit betekent dat invoering van een dynamische maximumsnelheid op dat traject onvoldoende effect zal hebben om de verkeersveiligheid en doorstroming substantieel te verbeteren. De proef zal dan ook niet verlengd worden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 feb 2019, 14:43

Lijkt mij dat er een onrustiger wegbeeld ontstaat op de overgangstijdstippen van reguliere naar aangepaste maximum snelheid.
Dat is ook met de tijdvensterwissels van 100/130 op bijvoorbeeld de A2 tussen Abcoude en Maarssen. Vooral het eerste uur continu gewissel van rijstrook omdat weggebruikers die door hebben dat het tijdvenster is ingegaan gelijk hier de snelheid op willen aanpassen en daardoor links en rechts langzamer verkeer wordt ingehaald.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door mavas » ma 11 feb 2019, 16:47

^^ Die conclusie was op voorhand al te verwachten.
mavas schreef: vr 12 okt 2018, 9:52 Vrij logisch toch dat het niet wordt opgevolgd? Mensen verwachten dat signalering er is om files aan te geven, niet om een permanente snelheid aan te geven. Op de A8 werkte het ook totaal niet, dynamax werkte ook niet, dus verwacht men hier dat het wel ineens werkt?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door orionpax » vr 15 feb 2019, 19:13

Is er al eens ergens een proef geen door de filedetectie een tijd uit te zetten? Voor mijn gevoel vaak onderdeel van het probleem

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Boerenkool » vr 15 feb 2019, 21:04

Kopstaartbotsingen is vooral niet opletten en je niet aanpassen (afstand/snelheid).

Mensen die niet opletten en afstandsregels negeren letten die wel op de matrixmaximumsnelheid?
Lijkt me niet, dat doet namelijk sowieso al vrijwel niemand. Veel mensen weten niet eens dat het een maximunsnelheid is en volgens mij wordt t zo goed als nooit gehandhaafd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » do 28 mar 2019, 10:17

Nieuwsberichtje van het Brabants Dagblad: https://www.bd.nl/den-bosch-vught/oplos ... ~a6cdd562/
Er gaat niet alleen gekeken worden naar het verbreden van het bestaande tracé, maar de complete randweg Den Bosch wordt onder de loep genomen. Daarbij worden nieuwe verbindingen geopperd, zoals een nieuwe westelijke randweg (ongelijkvloers+knooppunten, waarschijnlijk over een nieuw tracé), een bocht om Rosmalen om de A59 recht te trekken en wevend verkeer te verminderen en zelfs een nieuwe weg van knooppunt Paalgraven naar Tiel (over 's lands enige brug met betonnen tuien). In totaal zijn er 19 mogelijkheden die onderzocht gaan worden. Ik ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen, zeker voor wat betreft de boog om Rosmalen. Dat stuk weg is namelijk sowieso overbelast, mogelijk dat dit deel zo prima kan blijven liggen als er een extra alternatief komt. Inpassingstechnisch zie ik wel wat problemen met de woonwijk (De Groote Wielen) die daar uit de grond is gestampt. De enige serieuze optie lijkt me om tussen Rosmalen en de nieuwe wijk door te gaan, dus de sportvelden daar opofferen.
Dat gaat nog wat worden mocht het zover komen...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door mavas » do 28 mar 2019, 16:03

Dat is wel interessant dat het zo breed wordt opgepakt! Al denk ik dat een snelweg westelijk van Den Bosch al snel af zal vallen, net als die snelweg van Oss naar Tiel.
Het is natuurlijk de manier om te trechteren naar de meest rendabele oplossingen, zodat de meest effectieve maatregelen naar boven komen met het minste geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Kaaiman » do 28 mar 2019, 18:01

Opwaardering van de zuidwestelijke Bossche Ring zie ik nog wel gebeuren. Als ongelijkvloerse stadsautoweg met N-nummer of zo, net zoiets als de N230 om Utrecht in de toekomst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Ds79m » do 28 mar 2019, 18:59

^^ En dan naar goed Nederlands gebruik een verbouwde aansluiting met verkeerslichten bij de A59, omdat er aan de noordkant van die weg een klein lelijk bedrijventerreintje ontwikkeld moet worden. :sadley:

Maar op zich is de benadering met diverse nieuwe wegen erin niet slecht. Die komen er toch niet, maar maken het draagvlak voor opwaardering van bestaande wegen groter dan wanneer er alleen maar gekeken zou worden naar een verbreding van de Ring of een alternatief met investeringen voor de fiets/OV.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Berrychello » do 28 mar 2019, 19:46

Een dynamische maximumsnelheid kan wel goed werken. Ik kan me herinneren dat het op de A12 thv Gouda ook een tijdje was ingevoerd. Maar niemand houdt zich eraan. Verbind er een trajectcontrole aan en pas dan kan je goed analyseren of zo'n snelheidslimiet werkt of niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Snelwegfreak » do 28 mar 2019, 19:57

Verkeershandhaving doe je voor de verkeersveiligheid. Niet om theorieën over capaciteit te testen of om politieke doelen te halen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » do 28 mar 2019, 19:58

Het is inderdaad om te huilen dat het prachtige trompetknoopunt van de Vlijmenseweg naar de A59 naar de knoppen wordt geholpen binnenkort.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Via » do 28 mar 2019, 21:03

Kaaiman schreef: do 28 mar 2019, 18:01 Opwaardering van de zuidwestelijke Bossche Ring zie ik nog wel gebeuren. Als ongelijkvloerse stadsautoweg met N-nummer of zo, net zoiets als de N230 om Utrecht in de toekomst.
Het zou een goede optie zijn, maar het lijkt me wel lastig alles ongelijkvloers te maken. Met name de aansluiting Magistratenlaan...

Een verlegging van de A59 acht ik trouwens volkomen kansloos, en terecht ook. Verbetering van de N267 en N323 inclusief oeververbindingen lijkt me dan weer wel een goed plan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Rene » do 28 mar 2019, 21:38

430 miljoen lijkt veel, maar daar leg je geen complete wegen van aan inclusief knooppunten etc.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Jackbauer1350 » do 28 mar 2019, 21:46

Om de A59 te ontweven zou die los parallel langs de A2 moeten, op dezelfde manier als de A15 parallel langs de A16 tussen de knooppuntdelen Ridderkerk. Er is dan geen omlegging van de A59 nodig.
Enige verschil is dat bij de A2/A59 de aansluiting Rosmalen er nog tussen de knooppunten in zit en die op een of andere manier verbinding met beide snelwegen moet houden.
.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Chris » do 28 mar 2019, 21:53

https://www.mirta2deilvught.nl/mirt-ver ... nv=1278881

Hier staan nog veel meer maatregelen, waarvan een groot deel varieert van bizar tot nog bizarder. :rofl2:

Zoals:
Aanleggen landtunnel tussen Deil en Vught, tunneldek (+1) gebruiken als doelgroepstrook voor elektrische voertuigen of inductieladen

of

Bouwen buispost op palen langs bestaande weg(en)

of

Verschuiven transporten van weg naar lucht

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door verfmeer95 » do 28 mar 2019, 21:56

Jackbauer1350 schreef: do 28 mar 2019, 21:46 Om de A59 te ontweven zou die los parallel langs de A2 moeten, op dezelfde manier als de A15 parallel langs de A16 tussen de knooppuntdelen Ridderkerk. Er is dan geen omlegging van de A59 nodig.
Enige verschil is dat bij de A2/A59 de aansluiting Rosmalen er nog tussen de knooppunten in zit en die op een of andere manier verbinding met beide snelwegen moet houden.
.
Een ander probleem is het aansluiten van de parallelstructuur ten zuiden van knooppunt Hintham. Tussen Hintham en afrit Veghel is er niet echt ruimte voor extra vlechtwerken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door boe! » do 28 mar 2019, 22:03

Chris schreef: do 28 mar 2019, 21:53 Verschuiven transporten van weg naar lucht
Luchtfietserij. :hap:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 mar 2019, 22:32

verfmeer95 schreef: do 28 mar 2019, 21:56
Jackbauer1350 schreef: do 28 mar 2019, 21:46 Om de A59 te ontweven zou die los parallel langs de A2 moeten, op dezelfde manier als de A15 parallel langs de A16 tussen de knooppuntdelen Ridderkerk. Er is dan geen omlegging van de A59 nodig.
Enige verschil is dat bij de A2/A59 de aansluiting Rosmalen er nog tussen de knooppunten in zit en die op een of andere manier verbinding met beide snelwegen moet houden.
.
Een ander probleem is het aansluiten van de parallelstructuur ten zuiden van knooppunt Hintham. Tussen Hintham en afrit Veghel is er niet echt ruimte voor extra vlechtwerken.
Kun je in zuidelijke richting een extra rijbaan door :KP: Hintham aanleggen, die vóór het knooppunt links uitvoegt vanaf de parallelbaan, zodat dit het verkeer op de relatie Rosmalen-Veghel niet hoeft te kruisen?

De andere kant op zal dit sowieso lastig worden.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door NWH » do 28 mar 2019, 22:36

boe! schreef: do 28 mar 2019, 22:03
Chris schreef: Verschuiven transporten van weg naar lucht
Luchtfietserij. :hap:

Bij meerdere opties kan je dat zeker zo stellen :rofl2:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door RikB » vr 29 mar 2019, 9:51

Ds79m schreef: do 28 mar 2019, 18:59 ^^ En dan naar goed Nederlands gebruik een verbouwde aansluiting met verkeerslichten bij de A59, omdat er aan de noordkant van die weg een klein lelijk bedrijventerreintje ontwikkeld moet worden. :sadley:
Geld uitgeven om de doorstroming te belemmeren... inderdaad wel typisch NL.

Overigens gaat het daar over 5 km snelweg om aan te leggen. Als je dan vervolgens Den Bosch 'in de A2 rotonde legt'. Dus de A2 ri zuid langs de westkant voert en A2 ri noord via oost (als hoofdroute)... lijkt me een ruimtebesparende oplossing.

Erik073
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 mar 2019, 8:07

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Erik073 » za 30 mar 2019, 8:19

Ik heb het artikel in het BD gelezen.

Ten eerste ervaar ik (inwoner en ondernemer in Den Bosch) de verkeersproblemen helemaal niet als heel ernstig. Het probleem is misschien dat Den Bosch juist te goed bereikbaar is - er komen veel wegen samen en met name bij de knooppunten loopt het vaak vast. Het enige waar je op termijn denk ik niet aan gaat ontkomen, is een kostbare (want 2 nieuwe bruggen..) verbreding tussen Empel en knooppunt Deil. Voor de rest kunnen er kleinere problemen worden opgelost met kleine maatregelen. Als je de invoegstrook vanaf de A2 richting het zuiden naar de A59 doortrekt tot aan de eerste afrit, dan loopt het daar al een stuk beter door. Verder loopt het verkeer in de avondspits vast vanaf de A2 de A59 op. Dit heeft denk ik ook te maken met het feit dat er een drukke afrit direct na het knooppunt zit waardoor er veel auto’s van strook moeten wisselen op een kort stukje. Maar misschien is het op termijn mogelijk om de A59 bij Rosmalen van een spitsstrook te voorzien, dit zou volgens mij wel passen. Het genoemde alternatief - een omleiding rond Rosmalen - vind ik totaal kansloos.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Steyn_E » di 02 apr 2019, 11:35

mavas schreef: do 28 mar 2019, 16:03 Dat is wel interessant dat het zo breed wordt opgepakt! Al denk ik dat een snelweg westelijk van Den Bosch al snel af zal vallen, net als die snelweg van Oss naar Tiel.
Het is natuurlijk de manier om te trechteren naar de meest rendabele oplossingen, zodat de meest effectieve maatregelen naar boven komen met het minste geld.
Terugkomend op de weg van Oss naar Tiel: https://www.bd.nl/oss-e-o/studie-naar-s ... ~ac825684/
Het wordt in ieder geval door RWS bestudeerd, met de terechte opmerking dat de A50 over de Maas ook capaciteit tekort komt. Ik ben bang dat de conclusie gaat worden dat het voor een te beperkt deel van het doorgaand verkeer aantrekkelijk is vanwege het gebrek aan een échte doorgaande route naar de A1. Alleen als de N233 ook een uitgebreide upgrade krijgt (lees: 2x2 ongelijkvloers met knooppunten en een omlegging rond Veenendaal en misschien zelfs om Rhenen) zou het aantrekkelijk kunnen zijn. Daar wordt echter momenteel veel geld gestoken in een halve oplossing, dus ik zie die omleiding er voorlopig niet van komen, waarmee de businesscase voor de verlengde N323 er ook niet is. Een typisch gevalletje zonder kip geen ei en andersom.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Utrecht-'s-Hertogenbosch

Bericht door Schelpenpaadje » di 02 apr 2019, 11:51

Als de conclusie is dat zowel de A2 als de A50 verbreed moeten worden is dat niet zo heel erg. Dat in deze studie niet een integrale aanpak tot en met :KP: Maanderbroek lijkt te worden meegenomen is wel echt een gemiste kans, waarmee je de uitkomst wel kunt invullen...

Plaats reactie