Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » ma 05 nov 2018, 17:21

Talisman schreef: ma 05 nov 2018, 17:05Waarom staat Tegelen hier op beide borden mét spatiëring 'onder' Venlo (uitgelijnd), net als − Zuid en − Centrum?
Volgens mij staat Tegelen gewoon gecentreerd net als Roermond.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » ma 05 nov 2018, 20:26

Tegelen staat inderdaad gecentreerd. Tegelen is ook een los dorp van Venlo wat wel tot de gemeente behoort. Blerick, Hout-Blerick en Boekend staan officieel als Venlo geschreven in de adressen maar niet op de bewegwijzering. Elk dorp heeft ook een kombordje terwijl het wel tot de kom van Venlo behoort. Een beetje vreemd maarja...
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 06 nov 2018, 19:01

Het geeft maar weer aan dat centreren en -subdoelen links uitlijnen moeilijk samengaat.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 06 nov 2018, 19:32

Volgens mij is het huidige beleid ook niet meer centreren maar links uitlijnen in dit soort gevallen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 nov 2018, 9:49

Een aantal nieuwe borden boven de A6.
Ze zijn in ieder geval mooi schoon geregend.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En verder is de Almere-Buiten /Almere-Hout fout op het ene bord in knp Almere hersteld met een popnagelplaatje.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 12 nov 2018, 10:12

Jackbauer1350 schreef: ma 12 nov 2018, 9:49 Afbeelding
Hier is iets foutgegaan. Bord en signaalgever weefstrook horen op één plek.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » ma 12 nov 2018, 10:20

Ah, die nieuwe wolkenkrabber die in Rotterdam komt te staan wordt waarschijnlijk overtroffen door die uitvoeger waar de A27 ook op staat.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 12 nov 2018, 12:39

Viel me inderdaad al op dat die uitsmijter van :AS: 7 niet goed boven de strook hangt.

De afstanden 1400m en 1300m op de vooraankondigingen vallen ook op. Meestal is dat 1200m.
Dat is hier uiteraard niet mogelijk gezien de fly-over en de invoeger van de aansluiting.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door brandhout » ma 12 nov 2018, 13:44

Jackbauer1350 schreef: ma 12 nov 2018, 9:49
SPOILER: TOON

Afbeelding
Wat een draak van een bord.

Almere [6-8]
Utrecht
Hilversum

Had toch ook prima volstaan? Erg druk en vreemd ook die indirecte a27 verwijzing.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » ma 12 nov 2018, 13:51

^^ Jij maakt dus brandhout van dit bord? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 nov 2018, 15:49

brandhout schreef: ma 12 nov 2018, 13:44Wat een draak van een bord.
Mooi hè, parallelrijbaanstelsels? Dit effect op de bewegwijzering krijg je er gratis bij.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Piles » ma 12 nov 2018, 15:53

^^ Op de A2 bij Utrecht (Maarssen) hebben ze dit probleem een stuk chiquer opgelost, dus het kan wel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 12 nov 2018, 16:18

Snelwegfreak schreef: ma 12 nov 2018, 15:49
brandhout schreef: ma 12 nov 2018, 13:44Wat een draak van een bord.
Mooi hè, parallelrijbaanstelsels? Dit effect op de bewegwijzering krijg je er gratis bij.
Nu het aantal parallelbaanstelsels steeds verder toeneemt, moet meer gedacht worden over een structurele manier om dat te bewegwijzeren. Hoe meer je terugvalt op oude afrit- en knooppuntconcepten, des te groter wordt het risico op enorme borden waardoor de weggebruiker door de de bomen ook niet meer het bos ziet. Ik weet dat bepaalde forummers al prijswinnende onderzoeken hebben gedaan naar de bewegwijzering rond parallelbanen, al had dat onderzoek geloof ik niet als onderwerp de enorme hoeveelheid doelen. Ik zou als oplossingsrichting toch ook wel een voorkeur hebben voor wat Brandhout hier zegt: primaire bewegwijzering waarop je alleen maar de afritnummers aangeeft die je via de parallelbaan bereikt, aangevuld met een soort serviceborden waarop de namen van de bewuste afritten zet. Deze exemplaren bij Utrecht zouden de basis van een verdere uitwerking kunnen zijn.

Kijkend naar dit bord, voelt de oplossing Houten (A27) op de A12-parallelbaan bij Utrecht ineens heel elegant. Hoewel die me systeem-technisch niet lekker zit, levert die wel een ruim lager bord op. Los daarvan wil ik ook de vraag maar stellen of hier nu per se met twee doelen moest worden gewerkt voor de A27.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 nov 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 nov 2018, 16:20

Pino schreef: ma 12 nov 2018, 16:18al had dat onderzoek geloof ik niet als onderwerp de enorme hoeveelheid doelen.
Onderwerp niet, maar wel een oorzaak van de vaak vreselijke bewegwijzering aldaar. Al ben ik het ermee eens dat het met schrappen hier een stuk beter had gekund.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 12 nov 2018, 16:52

^^ Rigoureus de doelen beperkt houden blijft vermoedelijk de beste oplossing. Zat nog even te kijken naar de M-30 bij Madrid, die toch een behoorlijk parallelsysteem heeft en waar je ook kruisende snelwegen benadert door eerst naar de parallelbaan af te slaan en dan vanaf de parallelbaan naar de kruisende snelweg. Daar zie je toch dat van de hoofdbaan naar de parallelbaan niet meer dan vier doelen afslaan, en die vier doelen passen stuk voor stuk op één regel. Resteren nog één regel baseline en bovenaan een regel voor afritnummers en waar van toepassing afstandsaanduiding en het levert prima behapbare borden op. Het kan dus wel.

Zit het er trouwens nog in dat we die ontwerpen van jou nog in het wild te zien zullen krijgen?
Laatst gewijzigd door Pino op ma 12 nov 2018, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » ma 12 nov 2018, 16:55

Voorlopig nog niet. Het is allemaal nog even te nieuw, andere prioriteiten, onduidelijk of het genoeg toevoegt, et cetera... ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 12 nov 2018, 21:25

Pino schreef: ma 12 nov 2018, 16:18Nu het aantal parallelbaanstelsels steeds verder toeneemt
...wordt duidelijk dat daar grote nadelen aan zitten en begint zich steeds meer de gedachte te vormen dat parallelbaanstelsels allesbehalve zaligmakend zijn. Niet qua doorstroming, en ook niet qua bewegwijzering. De kans dat bij toekomstige verbredingsprojecten zomaar voor parallelbaanstelsels wordt gekozen is dus niet meer zo groot.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 12 nov 2018, 22:59

^^ Doorstroming zal in die beslissing wel meer leidend zijn dan bewegwijzering, zou je verwachten. Bij gedachten over betere doorstroming op een 2x5+ weg denk ik wel dat je op enig moment zou kunnen aanlopen tegen beperkingen op een wat ander vlak. Iets als een hoofdbaan met hogere vmax dan de parallelbaan bijvoorbeeld wordt dan vast collectief langzamer rijden. En slechter rechts houden - maar dat zijn zaken voor andere draden.

In de bewegwijzering zal het (weer) bij elkaar brengen van doorgaand verkeer en lokaal verkeer op één brede rijbaan hoe dan ook wel weer andere uitdagingen oproepen. De manier waarop nu weefvakken en tapers worden bewegwijzerd, met portaalborden op de hele breedte, zou bijvoorbeeld bepaald verspillend zijn bij één afvallende rijstrook en vijf doorgaande. Gaan we naar Amerikaanse afstandenborden op antennes boven de middenberm en EXIT ONLY?

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door brandhout » ma 12 nov 2018, 23:04

Rene schreef: ma 12 nov 2018, 21:25
Pino schreef: ma 12 nov 2018, 16:18Nu het aantal parallelbaanstelsels steeds verder toeneemt
...wordt duidelijk dat daar grote nadelen aan zitten en begint zich steeds meer de gedachte te vormen dat parallelbaanstelsels allesbehalve zaligmakend zijn. Niet qua doorstroming, en ook niet qua bewegwijzering. De kans dat bij toekomstige verbredingsprojecten zomaar voor parallelbaanstelsels wordt gekozen is dus niet meer zo groot.
Toch heeft men dit op meerdere manieren eleganter kunnen oplossen, er is immers weinig noodzaak om de gehele afritnamen voor Almere te vermelden.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » ma 12 nov 2018, 23:07

brandhout schreef: ma 12 nov 2018, 23:04Toch heeft men dit op meerdere manieren eleganter kunnen oplossen, er is immers weinig noodzaak om de gehele afritnamen voor Almere te vermelden.
Dat vindt jij. Maar anderen denken daar anders over.
Zeker als fout kiezen betekent dat je door mag rijden tot Lelystad.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door brandhout » ma 12 nov 2018, 23:11

^^

Dat vind ik inderdaad :)

De beargumentatie daarbij is dat er weinig verwarring kan ontstaan omdat er geen Almere doelen in de rechtdoorrichting zijn.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 12 nov 2018, 23:19

Rene schreef: ma 12 nov 2018, 23:07Maar anderen denken daar anders over.
Zeker als fout kiezen betekent dat je door mag rijden tot Lelystad.
Desalniettemin heeft alles dan maar driedubbel op de borden zetten dan ook weer het risico dat de voor jou belangrijke boodschap van het bord door alle drukte langs je heen gaat en je dus een rondje Lelystad moet maken. Het voelt een beetje als een poging een perfecte moord te plegen, met én alle lokale doelen perfect benoemen én de ringvermelding én twee doelen voor de A27. Als je alle afritten wilt benoemen, is ook het nut van een bewegwijzerde ring over de parallelbaan wel zo'n beetje weg.

Vraag op zichzelf: is nog uitgebreid nagedacht over het opsplitsen van komnamen als Almere-Hout en Almere-Buiten in de huidige opsomming van stadsdelen? Niet dat ik op voorhand nou vrolijk wordt van een opsomming Almere / -Oostvaarders / Almere-Hout / Almere-Buiten, maar een ter plaatse onbekende die zich op weg weet naar Almere-Hout kan (vermoed ik) toch net iets minder met de losse vermelding -Hout dan iemand die op de A10 -Zeeburg tegenkomt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door GuteFahrt » di 13 nov 2018, 1:48

EtienneM schreef: ma 05 nov 2018, 13:24
Komen afkortingen op NBA-borden op meerdere plekken in Nederland voor? (Op dit bord dus M'gladbach). Ik kan me even niet herinneren dit zo eerder gezien te hebben.
Het is weliswaar niet helemaal vergelijkbaar, maar je zou Pekela's als afkorting kunnen zien van Nieuwe Pekela en Oude Pekela. Dat is waar ik nog aan moest denken toen je dit schreef. Waarbij ik me nog afvraag of dit altijd zo is geweest? Of in vroeger tijden wel voluit? Als ik het op Streetview nakijk zou ik zeggen van niet, maar hoor het graag.

"Pekela's" wordt nog heel even gecontinueerd op het OWN. Aan de zuidkant van de A7 (alles gaat daar via de noordkant) zie je bij de rotonde daar 'al' beide dorpen apart genoemd: https://goo.gl/maps/QwAhG8HaXjn
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » di 13 nov 2018, 9:43

^^ Pekela's wordt van alle kanten zo geschreven. Pas wanneer je bij de drie dorpen komt (Boven Pekela, Oude- en Nieuwe Pekela) krijgen ze een aparte vermelding.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 13 nov 2018, 18:52

^^ Pekela's staat in ieder geval als sinds de jaren 1970 op wegwijzers in de buurt van de Pekela's.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 13 nov 2018, 23:32

Pino schreef: ma 12 nov 2018, 23:19 met én alle lokale doelen perfect benoemen én de ringvermelding én twee doelen voor de A27. Als je alle afritten wilt benoemen, is ook het nut van een bewegwijzerde ring over de parallelbaan wel zo'n beetje weg.
Maar als er rechtdoor geen Almere meer is, dan is alle Almere dus afslaand. Waarom dan überhaupt de wijken apart benoemen? Juist met het expliciet noemen van de wijken kan de suggestie worden gewekt dat er nog meer Almere-delen (Al-nogmere) volgen, wat niet overeenkomt met de informatie van het rechtdoorbord en aldus verwarrend kan zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » di 13 nov 2018, 23:42

Volledig eens met bovenstaande. Dit levert alleen maar meer verwarring op. Vooral in de komende maanden zal het aantal automobilisten die hier de fout in gaan hoog zijn, om vervolgens voor meer dan 30 kilometer geen afrit meer tegen te komen. Dus met een simpele fout kun je hier voor meer dan 50 kilometer de mist in gaan. Dan moet de bebording echt helemaal duidelijk zijn. Dat is het nu zeer zeker niet met al die onzinnige subdoelen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 14 nov 2018, 9:14

Wouter N14 schreef: di 13 nov 2018, 23:32
Pino schreef: ma 12 nov 2018, 23:19 met én alle lokale doelen perfect benoemen én de ringvermelding én twee doelen voor de A27. Als je alle afritten wilt benoemen, is ook het nut van een bewegwijzerde ring over de parallelbaan wel zo'n beetje weg.
Maar als er rechtdoor geen Almere meer is, dan is alle Almere dus afslaand. Waarom dan überhaupt de wijken apart benoemen? Juist met het expliciet noemen van de wijken kan de suggestie worden gewekt dat er nog meer Almere-delen (Al-nogmere) volgen, wat niet overeenkomt met de informatie van het rechtdoorbord en aldus verwarrend kan zijn.
Die suggestie zit ik wat minder. De vermelding Almere is bedoeld voor de rijrichting die het grootste gedeelte van de stad bedient. Verwijzingen naar alle andere delen van Almere hebben het doel Almere-[stadsdeel]. Of RING, wanneer een stad een bewegwijzerde snelwegring heeft (zoals bij Almere het geval is). En dat geldt dus ook voor de laatste afrit voordat je Almere verlaat - die ga je dan niet ineens hernoemen in Almere. Dat is bij andere steden niet anders. Rijdend op de A13 langs Delft bijvoorbeeld krijg je Delft-Zuid, Delft en Delft-Noord. En het is ook zo bij Rotterdam, waar je de hoofdvermelding Rotterdam leest in de verwijzingen naar de Ring, waar je buiten de ring nog bepaalde afritten hebt die stadsdelen bedienen.

Maar daarom ook mijn punt dat, omdat de keuze om Almere een snelwegring te geven nu eenmaal gemaakt is (kun je nog wel wat kanttekeningen bij plaatsen, maar dat is hier off topic), er geen noodzaak bestaat om alle lokale doelen die je over de parallelbaan kunt bereiken uit te spellen. Hoogstens op gele borden in een overgangsfase, maar niet permanent.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 nov 2018, 9:49

Daar denkt waarschijnlijk de gemeente Almere anders over. Zou goed kunnen dat deze oplossing met of door hun tot stand is gekomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 14 nov 2018, 10:37

Snelwegfreak schreef: wo 14 nov 2018, 9:49 Daar denkt waarschijnlijk de gemeente Almere anders over. Zou goed kunnen dat deze oplossing met of door hen tot stand is gekomen.
Vermoedelijk. Als ik de verhalen van René en anderen die wat dichter op dit soort processen zitten zo lees, proberen gemeentes op allerlei manieren invloed uit te oefenen op de te bewegwijzeren doelen en gaat Rijkswaterstaat (inmiddels ook de NBd?) daar vrij relaxed mee om. Ik heb daar vaker de kanttekening bij geplaatst dat de rol van nationale diensten ook is om het systeem te bewaken en daarmee niet alleen de belastingbetaler te behoeden voor onnodig grote borden om lokale wensen te accommoderen, maar ook de ter plaatse onbekende weggebruiker te blijven bedienen met borden waarvan de inhoud voorspelbaar is en snel te begrijpen. Met name dat laatste vraagt om landelijke uniformiteit als tegengesteld aan lokaal al te vrolijk meedenken. Door hier mee te gaan met de Gemeente Almere, komen die principes in mijn optiek wel een beetje in gevaar.

Het meeste dat ik Almere zelf had willen geven, was een combinatie geweest van gele bewegwijzering om de boodschap in het eerste jaar te verduidelijken, een blauw servicebord waarop de namen van de bediende wijken een of twee keer terugkomt en misschien nog een vermelding "laatste afrit naar Almere" (Annemarie Jorritsma is weg daar, dus haar trauma "laatste afrit voor de Afsluitdijk" doet niet meer ter zake).

Plaats reactie