Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 09 sep 2018, 19:15

Snelwegfreak schreef: do 06 sep 2018, 13:11Ook met een linksaflicht helemaal rechts van de rijbaan? Ik weet wel dat het vroeger vaak voorkwam dat het rechtdoor- en rechtsaflicht gecombineerd werd (of linksaf+rechtdoor), maar dan lagen de betreffende rijstroken ook direct naast elkaar. Een linksaflicht naast de rechter rechtdoorstrook heb ik nog nooit in Nederland gezien. Heb je een SV-link?
Ik heb hier inderdaad nog geen goed voorbeeld gezien, dus ik denk dat ze er in Nederland nooit zijn geweest.
Deze is trouwens ook vrij bijzonder, https://www.google.nl/maps/@52.4790004, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door GuteFahrt » zo 09 sep 2018, 19:56

^^ Deze ook: https://goo.gl/maps/CeYL8KJqr8F2

Diagonaal portaal over de kruising, alle lichten voor alle richtingen zitten erop.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » vr 14 sep 2018, 20:11

mavas schreef: zo 09 sep 2018, 19:15 Deze is trouwens ook vrij bijzonder, https://www.google.nl/maps/@52.4790004, ... 312!8i6656
He, dat is heel interessant. Voor zover ik weet moet er namelijk minstens één lantaarn vóór het conflictpunt staan en dat is hier niet het geval.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 16 sep 2018, 21:54

Hoe bedoel je? Helemaal links staat er toch ook een lantaarn? Of bedoel je dat er in ieder geval 1 lantaarn bij de stopstreep hoort? En dus in dit geval een hoge lantaarn zou moeten hangen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 17 sep 2018, 18:58

^^ Bij de stopstreep inderdaad. De voetgangersoversteek is het eerste conflictpunt, dus daarvóor moet de eerste lantaarn staan (of hangen). Of in elk geval niet er voorbij, want als de lantaarn is gecombineerd met die van de gop zelf, dan staat die strikt genomen al halverwege de oversteek.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » vr 02 nov 2018, 9:49

Palance schreef: vr 12 mei 2017, 19:09 Zo zie je het eigenlijk (vrijwel) nooit in Nederland, 2 lichten boven elkaar. Deze lichten zijn vorige week geplaatst op de Posthumalaan in Rotterdam bij een VOP: In verband met de te verwachte drukte na sluiting van de Maastunnel is de rijbaan in tegengestelde richting nu voorzien van 2 rijstroken en zijn hier (en iets verder bij de Veemstraat) verkeerslichten geplaatst.
Afbeelding
Ik zag gisteren dat het bovenste licht weg is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Demassel » vr 02 nov 2018, 18:20

Wouter N14 schreef:^^ Bij de stopstreep inderdaad. De voetgangersoversteek is het eerste conflictpunt, dus daarvóor moet de eerste lantaarn staan (of hangen). Of in elk geval niet er voorbij, want als de lantaarn is gecombineerd met die van de gop zelf, dan staat die strikt genomen al halverwege de oversteek.
Afstand tussen stopstreep en de lantaarn is bibeko minstens 8m en bubeko minstens 12m met een max van 20m als de lampen boven de rijbaan hangen.
Staan ze aan de zijkant is dit ten minste 3m en bij gebruik van de geel knipperend voetgangerslicht bij de oversteek is de afstand ten minste 6m

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 05 nov 2018, 21:50

fleppenstein schreef: do 06 sep 2018, 11:57 ^^
Ja dit was vroeger verplicht in Belgie.
Een licht rechts naast de weg was altijd verplicht, dus ook voor een linksafstrook.
Inmiddels niet meer verplicht in de wegcode, maar dus nog wel zichtbaar in Belgie, en niet verboden, dus misschien ook nog wel bij nieuwbouw ??
Niet langer verplicht; de regelgeving is nu dat een verkeerslicht rechtsgeldig als het of rechts de weg staat en/óf boven een rijstrook hangt.

Je ziet wel dat men het ook steeds vaker terug rechts van de weg begint te herhalen (het vaakst bibeko) als het kruispunt meerdere rijstroken telt voor de rechtdoor richting en/of er geen ruimte is om het verkeerslicht aan de overzijde van het kruispunt te herhalen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Via » zo 18 nov 2018, 8:37

https://www.tilburgers.nl/kruikenzeiker ... t-onthuld/
Tilburg heeft in de binnenstad nu ook speciale Kruikenzeikers-voetgangerslichten. Vind het wel een grappig iets eigenlijk, de veiligheid lijdt er niet onder.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Hajo » zo 18 nov 2018, 21:32

^^ :nuts:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » ma 19 nov 2018, 10:17

Een universeel straatbeeld. Wat is dat?
Svenlo

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » di 20 nov 2018, 0:45

Het wordt dringend tijd dat ook het voetgangerslichtje wettelijk voorgeschreven wordt zodat deze onzin kan ophouden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Seat Ibiza » di 20 nov 2018, 10:27

^^
Dat jullie je aan zoiets kunnen storen verbaast mij wel. Want wat Via ook al zei:
Via schreef: zo 18 nov 2018, 8:37Vind het wel een grappig iets eigenlijk, de veiligheid lijdt er niet onder.
In Berlijn zijn er complete winkels die souvenirs verkopen van het 'Ampelmännchen'. Heb echt niet de indruk dat iemand zich er aan stoort dat de verkeerslichten voor voetgangers afwijken van de standaard in Duitsland.

En wat dit betreft:
sven_engelen schreef: ma 19 nov 2018, 10:17Een universeel straatbeeld. Wat is dat?
Ik denk dan juist aan die eentonige grijze blokkendooswijken in het voormalige Oostblok... Universeel, eentonig en saai.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » di 20 nov 2018, 10:46

Ik vraag me eerder af of het kan dat dit soort dingen als echte zebrakruising gebruikt gaan worden. Heijmans heeft dat ontwikkeld. Dat voldoet natuurlijk aan geen enkele richtlijn voor zebrapaden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Vinny » di 20 nov 2018, 19:26

Hoewel dit in een voetgangersgebied lijkt te liggen ben ik zelf niet zo gecharmeerd van dit soort kleurenkermissen. Het leidt erg af, het is niet handhaafbaar en waarschijnlijk ook niet veiliger. Doe het dan gewoon niet ofzo... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door waldo79 » wo 21 nov 2018, 7:49

Is hier wel sprake van een oversteekplaats? Dit komt op mij over als een entree tot een winkelgalerij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » wo 21 nov 2018, 10:06

Ze hebben een aantal prototypes gemaakt met de intentie deze als echte oversteekplaats te gebruiken. Maar ik vraag me af of dat zo maar kan (alhoewel, die regenboogzebra's zijn er ook gekomen...)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » ma 22 jul 2019, 18:16

Palance schreef: vr 02 nov 2018, 9:49
Palance schreef: vr 12 mei 2017, 19:09 Zo zie je het eigenlijk (vrijwel) nooit in Nederland, 2 lichten boven elkaar. Deze lichten zijn vorige week geplaatst op de Posthumalaan in Rotterdam bij een VOP: In verband met de te verwachte drukte na sluiting van de Maastunnel is de rijbaan in tegengestelde richting nu voorzien van 2 rijstroken en zijn hier (en iets verder bij de Veemstraat) verkeerslichten geplaatst.
Afbeelding
Ik zag gisteren dat het bovenste licht weg is.
En intussen ziet het er zo uit
Afbeelding

Overigens hangt er vóór de bocht - komende van de richting Zuidplein - een bord :J32:. Dat klinkt niet bijzonder, maar nu ik er over nadenk heb ik het idee dat er in Rotterdam - zeker op de doorhaande routes - niet veel van die borden hangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » za 03 aug 2019, 23:36

Ehh... Dit hoort niet te gebeuren toch?
Link
Svenlo

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door fleppenstein » zo 04 aug 2019, 2:02

^^ Rotterdam Strevelsweg-Motorstraat toch ??
Je zou zeggen van niet, maar de twee volle lenzen zijn in feite twee verschillende signaalgroepen.
De rechter signaalgroep is bedoeld voor richting Zuiderparkweg, de linkers signaalgroep is bedoeld voor richting Vaanweg.
Met name richting Vaanweg staat nogal eens file. Bij file op de Vaanweg kan deze signaalgroep evt op rood gehouden worden, terwijl richting Zuiderparkweg het nog groen kan worden ( en ook andersom)
Toegegeven, ik had het ook anders uitgevoerd, bv met pijlen in de lenzen, richting Zuiderparweg schuin rechts omhoogwijzend, en richting Vaanweg schuin links omhoog wijzend. Of in ieder geval richting Vaanweg, deze heeft ook al een lage lantaarn met een pijl erin.
Dit geeft echter weer als nadeel dat een lens met pijlsymbool geen deelconflicten mag hebben.
De situatie is al jaren zo, maar komt alleen tot uiting bij filevorming, normaal gaan de twee signaalgroepen (bijna) gelijk op groen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Steyn_E » ma 05 aug 2019, 16:54

Toch lijkt me dit niet wenselijk, op z'n minst 1 van de twee zou een pijl moeten krijgen. Desnoods de cyclus langer maken om een deelconflict te vermijden. Ik kijk zelf niet per definitie naar de lens boven mijn rijstrook als er ook nog andere hangen die voor mij beter zichtbaar zijn, maar dan ga ik er dus wél vanuit dat dezelfde lenzen ook daadwerkelijk tegelijk aanspringen. En aangezien ik nog nooit, maar echt nooit, zoiets ben tegengekomen doet mij vermoeden dat het gewoon niet mag. Gewenst is het sowieso niet.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » ma 05 aug 2019, 20:08

Aparte situatie toch. In Den Bosch bij het provinciehuis heb je ook zoiets.

Overigens raar dat die hoge lantaarns geen achtergrondschild hebben, maar de lage lantaarns wel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Mark » di 06 aug 2019, 20:38

^^ Die achtergrondschilden missen sinds begin dit jaar.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » di 06 aug 2019, 21:23

Steyn_E schreef: ma 05 aug 2019, 16:54 Gewenst is het sowieso niet.
Zeker niet. Ik ga er vanuit dat als er 2 dezelfde tekens in een verkeerslicht zitten, ze ook tegelijk op groen gaan.
Svenlo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » di 06 aug 2019, 21:30

Bij de Maastunnel gaan de doseerlichten ook niet altijd tegelijk op groen, maar soms enkel per rijstrook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » di 10 sep 2019, 17:05

*schop Want dit had ik niet gezien* Maar bij de maastunnel staan wel pijlen onder de verkeerslichten wat aangeeft dat de VRI voor die betreffende rijstrook is en dus af kan wijken van de andere volle lens. Maakt het toch een stuk duidelijker.
Svenlo

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door JB81 » ma 16 sep 2019, 15:44

Deze in Breda vind ik ook bijzonder. De meest linker rijstrook heeft een pijl naar links, de strook uiterst rechts een pijl naar rechts. De twee stroken daartussen hebben een pijl schuin naar rechtsboven. Die laatste pijlen interpreteer ik eigenlijk altijd als "hier nog rechtdoor en verderop afslaan". In dit geval gaan alle drie de stroken naar rechts echter naar dezelfde rijbaan. Pas daarna splitst het naar ofwel wederom rechts, ofwel rechtdoor.

Ik snap wat de wegbeheerder bedoelt, maar of het nou helemaal zo hoort...?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » ma 16 sep 2019, 16:13

^^ Ik vind het op zich niet erg. Het schept duidelijkheid dat de 2 middelste rijstroken op de Loevesteinstraat rechtdoor gaan en de meeste rechtse rijstrook rechtsaf slaat richting de Heerbaan. Heb 'm zelf al een paar keer gereden en ik vind er niets geks aan.
Svenlo

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Piles » ma 16 sep 2019, 16:24

JB81 schreef: ma 16 sep 2019, 15:44 Ik snap wat de wegbeheerder bedoelt, maar of het nou helemaal zo hoort...?
Ik vind het raar. Nu is het net alsof je voor de 2 linkerstroken eerst nog een stuk rechtdoor moet. Terwijl het gewoon haaks rechtsaf is.
Wat er daarna gebeurt, dat is een nieuwe kruising. Dat kunnen ze m.i. beter oplossen met bewegwijzering.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » ma 16 sep 2019, 16:29

Svenlo

Plaats reactie