Mobiliteitsbeleid Limburg

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door mavas » wo 21 nov 2018, 20:48

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018112 ... -schroeven
In Limburg staan diverse projecten mogelijk op losse schroeven. Er komt mogelijk geen aanpak van de N280 in het Leudal (Roermond gaat wel door lijkt me). Ook de sneltram naar Hasselt gaat misschien niet door. Voor dat laatste project lijkt me dat een goed plan.

Maar voor veel andere projecten zie ik het somber in.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door Egbert » do 22 nov 2018, 7:29

Hmm, de reconstructie van de N270 bij Venray wordt genoemd. Ik neem aan dat ze bedoelen het viaduct over de Leunseweg (want op andere plekken hoef je niet echt iets te doen, misschien turborotondes) en het viaduct zou einde levensduur zijn. Als dat project niet door gaat (plannen waren eerst afbreken en rotonde bouwen, later viaduct herbouwen), wat zou dan het plan zijn? Laten instorten of afbreken en rotonde bouwen?
Dat laatste mag je toch wel de Nederlandse bruggenproblematiek noemen hoor, het steeds maar weer afbreken van ongelijkvloerse kruisingen om er een rotonde voor in de plaats te leggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door mavas » do 22 nov 2018, 10:07

Als dat project niet uitgevoerd wordt, zal men wel de levensduur gaan verlengen met kleiner onderhoud, lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door EtienneM » do 22 nov 2018, 10:29

mavas schreef: wo 21 nov 2018, 20:48 Er komt mogelijk geen aanpak van de N280 in het Leudal (Roermond gaat wel door lijkt me). Ook de sneltram naar Hasselt gaat misschien niet door. Voor dat laatste project lijkt me dat een goed plan.
De reconstructie van de N280 is in twee projecten verdeeld, namelijk het wegvak Leudal (ook wel N280 West) en het wegvak Roermond. Voor Roermond is er inmiddels al aanbesteed en wordt er druk gewerkt aan het ontwerp. Het is dan ook zeer onwaarschijnlijk dat dat project niet door zal gaan.
Voor de sneltram Hasselt-Maastricht zijn er inmiddels al zo veel investeringen gedaan en is er ook vanuit België geld toegezegd. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit nog verder uitgesteld zal worden, maar je weet maar nooit...
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door Egbert » do 22 nov 2018, 10:58

EtienneM schreef: do 22 nov 2018, 10:29
Voor de sneltram Hasselt-Maastricht zijn er inmiddels al zo veel investeringen gedaan en is er ook vanuit België geld toegezegd. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit nog verder uitgesteld zal worden, maar je weet maar nooit...
Wat ik er van begrepen heb is dat de minister tegen Infrabel gezegd heeft dat ze het geld weer moeten vinden (is ondertussen natuurlijk aan andere projecten geallocceerd). Maar wat daar nu de status van is weet ik niet. En dit geldt natuurlijk alleen voor het Belgische deel. Omdat zij hun eigen plan trekken zie ik ook niet direkt waarom het geheel wel door kan gaan als de Belgen wel geld hebben en wij niet.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door Ajaxcied10 » di 08 jan 2019, 11:06

De 10 duizende belgische kabinetten zouden een akkoord hebben bereikt om de werken in de haven van zeebrugge uit te stellen en dit geld te gebruiken voor de tram. :facepalm: :facepalm:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door Chris » za 10 jun 2023, 22:36

https://www.limburg.nl/actueel/nieuws/n ... ieakkoord/

Limburg heeft als eerste provincie een coalitieakkoord bereikt. De coalitie bestaat uit BBB – VVD – CDA – PvdA – SP.

In het coalitieakkoord wordt mobiliteit wel besproken, maar het wordt weinig concreet gemaakt. Wellicht een beetje typisch politiek abstractieniveau met mooi omschreven vergezichten.

Het meest relevante:

We voegen geen nieuwe grote infrastructurele werken toe aan de mobiliteitsportefeuille (IPML) en we bezien of in het licht van de financiële kaders een nieuwe heroverweging van de bestaande portfolio nodig is.

Het stuk over mobiliteit leest een beetje als 'we gaan rapporten schrijven over ons wegareaal maar we hebben nul ambitie'.

Al denk ik dat in Limburg op het provinciale wegennet het aantal potentiële wegenprojecten die verder gaan dan herinrichting of groot onderhoud, nogal beperkt is. Misschien een dubbelbaans N276 langs Sittard ofzo. Rondwegen op de N278 zullen al wel te ver gaan. Of een verdere upgrade van de N280.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door mavas » ma 12 jun 2023, 14:08

Ik denk dat er nog best wel een aardig wensenlijstje gemaakt kan worden voor Limburg, als je kijkt waar de pijnpunten liggen:
- Volwaardige ongelijkvloerse N280 tussen A2 en Roermond,
- Vergroting capaciteit op/en afritten N280 met A73,
- Resterende gelijkvloerse kruispunten N276 langs Sittard wegwerken, met op de drukke delen 2x2 rijstroken
- Vergroting capaciteit aansluiting N281 op A76 (voormalig knooppunt Bocholtz)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door omNOMNOMNOM » ma 12 jun 2023, 18:47

Noordelijke rondweg in de N298 voor Nuth en/of Hulsberg zou ook geen overbodige luxe zijn, zeker nu de aansluiting op de A76 is verplaatst zou dat veel verkeer door het dorpscentrum schelen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door IQ[] » vr 16 jun 2023, 18:01

mavas schreef: ma 12 jun 2023, 14:08 - Vergroting capaciteit aansluiting N281 op A76 (voormalig knooppunt Bocholtz)
dat zou wat zijn :lol: Tja, regeren is vooruit zien hé

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 jun 2023, 18:17

^^
Ik kom er niet dagelijks, maar volgens mij loopt het daar ook in de spits alleszins redelijk door. Dus noodzakelijkheid van een aanpassing aldaar waag ik te betwijfelen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Limburg

Bericht door mavas » vr 16 jun 2023, 18:34

Oke wat grappig. Enkele jaren terug wilde de provincie zelf de capaciteit wel vergroten. Maar is nooit doorgegaan.
Is de verkeersdruk dan zoveel afgenomen door diverse ontwikkelingen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie