[F] Het wel en wee op de Franse wegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [F] Het wel en wee op de Franse wegen

Bericht door Chris » ma 29 okt 2018, 20:46

Sneeuw in het Massif Central:

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door GuteFahrt » ma 29 okt 2018, 20:50

Tijd voor les pneus d'hiver...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 29 okt 2018, 21:00

Dat is nog wel een laag punt, voor zulke stevige sneeuw.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 okt 2018, 8:21

Sneeuwval zorgt voor flinke problemen in het Massif Central. De A89 Clermont-Ferrand - Lyon is bijna helemaal dicht, ook is de A89 slecht te berijden ten westen van Clermont-Ferrand. Ook de N88 is slecht berijdbaar en deels afgesloten tussen Mende en Saint-Étienne. Op de A71 en N79 bij Montmarault zijn eveneens problemen. Ook op de hogere delen van de A6 en A38 ten westen van Beaune heeft het verkeer hinder van de sneeuw, en dat ligt niet zo hoog. Ook in de Jura zijn er problemen op de A40.

De A89:
Afbeelding

Afbeelding

N88:
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door GuteFahrt » di 30 okt 2018, 9:53

Niet te zuinig, zeg. Wat daar naar beneden is gekomen. :wow:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 nov 2018, 15:42

Morgen worden manifestaties op snelwegen in heel Frankrijk verwacht om te protesteren tegen de hoge brandstofprijzen.

Er zijn meer dan 1500 events aangekondigd: https://www.blocage17novembre.com/

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 16 nov 2018, 16:48

Wil ik even naar de wijnbeurs in Lille... :geenlach:

Nu ja voor hetzelfde geld is het lekker rustig.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 16 nov 2018, 17:17

^^ Die stad ligt zo dicht bij de grens dat je geen problemen hoeft te verwachten.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 16 nov 2018, 17:18

Nochtans is sprake van de A22 bij de Auchan vast te leggen alsook de A25 ten westen van Lille en later de dag de grensovergang. Ik kan natuurlijk nog altijd via Tournai rijden, maar ik verwacht toch ietwat hinder.

Los van het feit dat ik het tamelijk onzinnig vind van andere burgers te kl***, terwijl het Elysée de verantwoordelijke is, zouden beter hun acties daarop concentreren imo.
De grootste gevaren voor de Mensheid zijn religie, dogmatisch denken, repressie en egoïsme.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » za 17 nov 2018, 8:23

^^ E17 afrit 1 moeskroen nemen en via de dronckaertstraat in Rekkem Frankrijk binnenrijden, geen file's, geen controle's....
belgie is zo slecht nog niet

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 17 nov 2018, 10:02

De A75 richting zuid staat op Google Maps genoteerd als afgesloten; schijnbaar het toneel van een grote langzaamaan-rit (als het weer niet zeer grauw was, zou ik zeggen "leuke zaterdag-roadtrip"). Webcams laten een uitgestorven weg zien in beide richtingen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 nov 2018, 10:15

Overal in Frankrijk worden nu opstoppingen en afsluitingen gemeld:

Afbeelding

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 17 nov 2018, 14:12

Km357 schreef:
vr 16 nov 2018, 17:18
Nochtans is sprake van de A22 bij de Auchan vast te leggen alsook de A25 ten westen van Lille en later de dag de grensovergang. Ik kan natuurlijk nog altijd via Tournai rijden, maar ik verwacht toch ietwat hinder.

Los van het feit dat ik het tamelijk onzinnig vind van andere burgers te kl***, terwijl het Elysée de verantwoordelijke is, zouden beter hun acties daarop concentreren imo.
Tja, het blijven Fransen. Stakingen en wegblokkades horen daar bij de cultuur.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 17 nov 2018, 14:24

^^ 1 uur van Rekkem grensovergang tot Lille Grand Palais door de gele vestjes die te dom zijn om te begrijpen dat ze de verkeerde mensen lastig vallen met hun acties.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 17 nov 2018, 14:29

Matpartijen vanwege brandstofprijzen of matpartijen vanwege een kinderfeestje, ik weet niet wat erger is :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 17 nov 2018, 15:15

En ach, de verkeerde mensen treffen is zovele stakingen eigen. Spoorwerkers of mensen in de luchtvaart willen iets zeggen tegen hun bazen of de regering, maar treffen de reizende consument. Hier gebeurt niets anders. Maximale aandacht voor de klachten van een (in ieder geval in veel van dit soort gevallen) maar vrij kleine groep. Veel meer dan een nette demonstratie voor het Elysée ze had kunnen brengen. Of zelfs een gewelddadige.

Ergens wel bijzonder hoe weinig mensen nodig zijn om heel Frankrijk feitelijk lam te leggen. Hoop in die zin dat het "we gaan door tot de plannen worden teruggedraaid" snel de kop wordt ingedrukt, want dit kan een land zich niet vaker dan één weekenddag per vijf jaar veroorloven.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door GuteFahrt » za 17 nov 2018, 15:22

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 nov 2018, 15:27

Zulke protesten brengen negatieve aandacht voor de beleidsmakers, slechte opinie zijn ze soms gevoelig voor. Alhoewel Macron tal van impopulaire dingen wil invoeren (behalve echte hervormingen) ondanks dat zijn approval rating steeds lager ligt, ik zag een peiling waar nog maar 21% van de Fransen achter hem stonden. Qua impopulariteit gaat hij snel zijn voorganger Hollande achterna.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 nov 2018, 15:45

De A4 bij Metz:

Afbeelding

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 17 nov 2018, 20:33

Chris schreef:
za 17 nov 2018, 15:27
Zulke protesten brengen negatieve aandacht voor de beleidsmakers, slechte opinie zijn ze soms gevoelig voor. Alhoewel Macron tal van impopulaire dingen wil invoeren (behalve echte hervormingen) ondanks dat zijn approval rating steeds lager ligt, ik zag een peiling waar nog maar 21% van de Fransen achter hem stonden. Qua impopulariteit gaat hij snel zijn voorganger Hollande achterna.
Dat is niet ongewoon in Frankrijk, maar je punt staat wel. Macron en z'n maçonnerie zijn constant bezig met "punten" uit te vinden en hun verkiezingsargumenten zijn ze al volledig vergeten. Die "en marche" kan je binnenkort letterlijk nemen.

Dan nog kan ik best geloven dat Macron en Edouard Philippe zichzelf rot zitten te lachen hoe de Franse burgers elkander een hak zetten terwijl ze in het Elysée gewoon nog een decreetje repressie extra uitvinden. Want kan je hen ongelijk geven?

Vandaag hebben Fransen er voor gezorgd dat andere Fransen niet alleen tijd en geld verliezen maar ook nog eens meer brandstof verbruiken en vervuilen om te hoge prijzen aan te kaarten... :facepalm: De hele social media stupiditeit in z'n volle glorie.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 nov 2018, 20:42

Toch las ik op Politico dat 75% van de Fransen achter de demonstranten staat. Dat is best wel hoog ondanks het ongemak en illustreert wellicht ook wel de enorme kloof tussen de beleidsmakers in Parijs en het gewone volk in het land.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 17 nov 2018, 20:45

Chris schreef:
za 17 nov 2018, 20:42
Toch las ik op Politico dat 75% van de Fransen achter de demonstranten staat.
Tot het moment dat die 75% zelf overlast ondervindt van die afsluitingen, dan kalft de steun heel snel af.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » za 17 nov 2018, 20:55

Wie vandaag zijn stad niet uit hoefde, zal er niet veel last van hebben gehad. De meeste mensen konden hun grote verplaatsingen uitstellen, en zo vaak maak je in Frankrijk sowieso al geen grote interregionale verplaatsing. In de tussentijd overduidelijk genoeg Fransen die kennelijk niets te doen hadden vandaag en die het wel een leuk rebels idee vonden, even rondwandelen op een tolstation. Ik acht de kans wel aanzienlijk dat die lol snel weg is wanneer diezelfde mensen zien hoezeer dit hun luxe leventje ondermijnt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 17 nov 2018, 21:42

Coen Tunnel schreef:
za 17 nov 2018, 14:12
Km357 schreef:
vr 16 nov 2018, 17:18

Tja, het blijven Fransen. Stakingen en wegblokkades horen daar bij de cultuur.
Stakingen zonder overlast maken nu eenmaal niet veel indruk bij politici.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » zo 25 nov 2018, 13:44

Zoals ergens wel te verwachten viel, zijn de protesten van de gele hesjes, deze oprecht bezorgde burgers due zich zorgen maken over hun band met 'Parijs' in het algemeen en de dieselprijs in het bijzonder, inmiddels uitgelopen op een serie behoorlijke slooppartijen door dit rapalje dat op de een of andere manier nog in redelijk daglicht wordt gestelddeze sympathieke strijders van politiek links tot rechts.

Het zwaarst getroffen is het tolstation van Virsac, op de A10 aan de noordkant van Bordeaux. In de link wat foto's van hoe het in het vorige weekend is toegetakeld. Nadat het station halverwege de week weer was heropend, is het gisterenavond weer bezet en zwaar beschadigd. Enige voordeel bij het nadeel: de N10 is bereikbaar, dus Parijs en Bordeaux blijven direct verbonden (op 107.7 FM wordt dat alternatief overigens niet genoemd, terwijl ook betrokken departementen je de A89-A20 aanraden).

Elders in het land is de A6 tussen Macon en Villefranche dicht om de schade te repareren aan A6 en het tolstation van Villefranche, en zijn langs de A7 meerdere afritten gesloten zodat je vanaf Montélimar gedurende 80 kilometer de A7 niet op of af kunt.

Als ik de Franse tolmaatschappijen was, zou ik mijn programma's op het gebied van free flow nu in de hoogste versnelling gooien.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 25 nov 2018, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 25 nov 2018, 13:50

Tja, militante lui nemen het op een gegeven moment over.

In België zijn inmiddels ook gewelddadige protesten, maar vooralsnog alleen in Wallonië: https://nos.nl/artikel/2260708-opnieuw- ... leroi.html

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 25 nov 2018, 16:58

Pino schreef:
zo 25 nov 2018, 13:44
Zoals ergens wel te verwachten viel, zijn de protesten van de gele hesjes, deze oprecht bezorgde burgers due zich zorgen maken over hun band met 'Parijs' in het algemeen en de dieselprijs in het bijzonder, inmiddels uitgelopen op een serie behoorlijke slooppartijen door dit rapalje dat op de een of andere manier nog in redelijk daglicht wordt gestelddeze sympathieke strijders van politiek links tot rechts.
Ja, dit soort tuig weet het verschil tussen mijn en dijn vaak niet. En helaas zullen ze waarschijnlijk niet verantwoordelijk worden gesteld voor de gemaakte schade.

Matti
stadsweg

Bericht door Matti » zo 25 nov 2018, 17:37

Pino schreef:
zo 25 nov 2018, 13:44
Het zwaarst getroffen is het tolstation van Virsac, op de A10 aan de noordkant van Bordeaux. In de link wat foto's van hoe het in het vorige weekend is toegetakeld.
Dit zijn protesten meer dit zijn losgeslagen praktijken. Zie ik het nou goed op de foto dat ze een complete portaalmast om hebben gekregen :schrikreactie:

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » zo 25 nov 2018, 17:51

Er zijn de fluomensen waar ik hun woede van begrijp ook al vechten ze tegen de verkeerde mensen, en er zijn altijd wel extreem linksen en rechtsen die dit initiatief misbruiken om rond zich heen te slaan.

Je kan niet constant blijven bijbelasten bij de belastingbetaler, dat was ook de reden waarom de revolutie van 1789 er kwam omdat 1 bepaalde groep mensen maar bleef vrijuit gaan en een andere veel grotere groep meer en meer belasting moest betalen, en dat allemaal om een kleine groep rijker te maken. Dat dat nu gebeurt onder de noemer "transition écologique" maakt niet veel uit.

Het is 50 jaar sinds 1968 ook.

Neem die 3 factoren te samen (dieselprijs, originele revolutie, 1968) en je komt ver om de huidige Franse woede te begrijpen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 25 nov 2018, 18:06

Km357 schreef:
zo 25 nov 2018, 17:51
Je kan niet constant blijven bijbelasten bij de belastingbetaler,
Wat ik heb begrepen is dat deze maatregel (het verhogen van de accijnzen) onderdeel is van een groter belastingplan waarin ook belastingverlagingen zitten. De accijnsverhogingen (waarschijnlijk de meeste pijnlijke maatregel) wordt nu uitvergroot, terwijl de rest van de maatregelen buiten beeld blijven. De vraag is hoever de gemiddelde Fransman er echt op achteruit gaat.

Plaats reactie