Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » do 22 nov 2018, 20:46

Het gaat allebei over hetzelfde: veiligheid. We hebben er allemaal de mond vol van, maar wat je steeds vaker op straat ziet verschijnen doet het nogal hypocriet overkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vinny » do 22 nov 2018, 21:03

Je moet als wegbeheerder gewoon goed weten wat je aan het doen bent. Afwijken van de richtlijn om een situatie duidelijker, mooier of veiliger te maken: mijn zegen mag het hebben. Helaas ontbreekt vaak de kennis, of de wil, of het geld om het goed uit te voeren. Of men valt voor een of ander vaag concept en roept iets met "duurzaam" en dan worden de vreselijkste gedrochten ineens wel werkelijkheid... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via » do 22 nov 2018, 22:57

Snelwegfreak schreef: do 22 nov 2018, 18:35 Innovaties die de verkeersveiligheid verbeteren juich ik toe en dan ben ik het met je eens. Dit is m.i. puur landschappelijk waarbij ik qua veiligheid mijn vraagtekens zet. Voor mij valt dit in dezelfde categorie als gaybrapaden/3D zebrapaden en afwijkende voetgangerslichten. Gewoon niet doen.
Nee, dit is circulair materiaal. Bamboe groeit namelijk gigantisch snel en kun je blijven oogsten zonder verlies van tropisch regenwoud. Tevens heeft het een fors lagere CO2-uitstoot dan aluminium of verzinkt staal. Ik denk dat we dit nog veel vaker gaan zien.

Bij een aanrijding gaat het gewoon in zijn geheel plat doordat het in zachte grond staat denk ik.

Al met al zie ik in dit concept nog wel toekomst. Daarnaast eens met Attietattie wat betreft afwijken van richtlijnen en normen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 23 nov 2018, 18:10

Willem schreef: wo 21 nov 2018, 8:10 De omgeving van de N211 is alles behalve landelijk. Overigens meende ik langs de nieuwe Westfrisia-weg ook van die houten dingen gezien te hebben en zelfs straatverlichting.
Die lichtmasten op de rotondes van de "N23"-route , dat is alleen houtmotief.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door mavas » zo 25 nov 2018, 10:20

De N231 wordt volgend jaar ook een proeftuin van circulaire materialen. Het is de bedoeling zoveel mogelijk in de gehele weg op te nemen van allerlei duurzame materialen, tot het asfalt aan toe.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » zo 25 nov 2018, 10:54

Afbeelding

NS-Bussen en er onder "Verboden in te rijden"

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » ma 26 nov 2018, 22:06

Ik heb het bord "ontsteek uw lichten" natuurlijk al heel vaak gezien bij tunnels. Dat de borden ook bij donkere bosweggetjes te vinden zijn, was nieuw voor mij. (Negeer de foutieve bordencombinatie erboven even).

De foto is genomen nabij Oosterhout (Noord-Brabant).
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 26 nov 2018, 22:11

Dat kom je wel op meer plekken tegen, ook op en rond de Veluwe.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door MaartenE » di 27 nov 2018, 0:43

Meen ik ooit ook weleens in de buurt van Valkenswaard te hebben gezien.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 27 nov 2018, 1:21

Klopt, heb ze wel vaker gezien. Ook in dit kleine formaat in Drenthe. Overigens een beetje ouderwets, want een beetje normale automobilist heeft altijd de verlichting aan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » di 27 nov 2018, 7:26

Dan ben ik blijkbaar een beetje niet normaal.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 27 nov 2018, 11:09

Kleine moeite en zorgt volgens studies voor duizenden minder verkeersdoden per jaar als iedereen in Europa dat zou doen, in Nederland 30. Aangezien 17 landen deze verplichting al hebben, mag dit wel een keer Europees geregeld worden.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat » di 27 nov 2018, 11:18

Ook rondom de bossen van Lage Vuursche heel gebruikelijk en onlangs zelfs vernieuwd, al is het klassieke woord 'ontsteek' nog wel gebleven :D :

https://goo.gl/maps/fWTpKs6WXT42

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door EtienneM » di 27 nov 2018, 11:34

Ik had het in ieder geval nog niet eerder gezien. Bedankt voor de andere voorbeelden :)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 27 nov 2018, 11:50

Emil schreef: di 27 nov 2018, 11:09Kleine moeite en zorgt volgens studies voor duizenden minder verkeersdoden per jaar als iedereen in Europa dat zou doen, in Nederland 30. Aangezien 17 landen deze verplichting al hebben, mag dit wel een keer Europees geregeld worden.
Ik zie de meeste mensen met verlichting overdag rijden en ik snap ook niet waarom sommige mensen het nog steeds niet doen. Je bent zoveel beter zichtbaar voor andere weggebruikers.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 nov 2018, 11:55

Recente auto's hebben automatische verlichting, d.w.z. verlichting die automatisch aan en uit gaan bij het ontgrendelen/starten en afsluiten van de auto. Ik zou niet weten waarom je geen verlichting zou willen voeren overdag, los van het argument van ooit ingesleten gewoontes.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Jeroen » di 27 nov 2018, 12:31

^^ Dimlicht voeren verhoogt in lichte mate het brandstofverbruik en slijtage. Daar komt bij dat in steeds meer moderne auto's het lastig is om die lampen nog zelf te vervangen.

LED dagrijverlichting is tegenwoordig bij veel auto's al zo fel dat het overdag onder normale omstandigheden meer dan voldoende is om gezien te worden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » di 27 nov 2018, 12:33

Emil schreef: di 27 nov 2018, 11:09 Kleine moeite en zorgt volgens studies voor duizenden minder verkeersdoden per jaar als iedereen in Europa dat zou doen, in Nederland 30. Aangezien 17 landen deze verplichting al hebben, mag dit wel een keer Europees geregeld worden.
Als iedereen dimlicht voert heeft dit wel tot gevolg dat motorrijders en (brom)fietsers veel minder goed opvallen overdag.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 nov 2018, 13:01

Jeroen schreef: di 27 nov 2018, 12:31 ^^ Dimlicht voeren verhoogt in lichte mate het brandstofverbruik en slijtage.
Ik ken geen mensen die om die reden hun airco of autoradio uitlaten en die verbruiken veel meer.
LED dagrijverlichting is tegenwoordig bij veel auto's al zo fel dat het overdag onder normale omstandigheden meer dan voldoende is om gezien te worden.
In dat geval is dat ook prima. Volgens mij gaat dit niet-verkeersborden-gerelateerde punt vooral over mensen die overdag überhaupt geen verlichting voeren.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 27 nov 2018, 13:21

Nou, op zich is het wel verkeersborden gerelateerd. Want als we dit gewoon Europees verplichten, dan kan dit bord ook weer in het rijtje 'onzinnige borden' worden gezet. :top:

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Steyn_E » di 27 nov 2018, 14:49

Jeroen schreef: di 27 nov 2018, 12:31 ^^ Dimlicht voeren verhoogt in lichte mate het brandstofverbruik en slijtage. Daar komt bij dat in steeds meer moderne auto's het lastig is om die lampen nog zelf te vervangen.

LED dagrijverlichting is tegenwoordig bij veel auto's al zo fel dat het overdag onder normale omstandigheden meer dan voldoende is om gezien te worden.
Eensch, echter dan ook de achterlichten gelijk mee aan. Dat je dimlicht niet aanstaat kan me op de weinig schelen, blijkbaar heb je bionische ogen. Maar geen achterlichten is zó irritant (en inmiddels veel te vaak voorkomend) en bovendien levensgevaarlijk op een onverlichte (snel)weg. Dus: dagrijverlichting prima, maar dan voor én achter.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 27 nov 2018, 15:56

^^ Overdag is iedere snelweg onverlicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 27 nov 2018, 16:25

Nee volgens mij heeft Steyn het over het veelvoorkomende probleem dat mensen in schemer met slechts dagrijverlichting rijden en niet door hebben dat de achterverlichting niet aan staat. Ik zie het dagelijks gebeuren. Ik steun daarom zijn oproep om dagrijverlichting automatisch te koppelen aan achterverlichting.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Piles » di 27 nov 2018, 16:30

^^ Eens. Plus dat er veel mensen zijn die vinden dat (felle) LED-drl + straatverlichting voldoende is in het donker. Het valt ze tenminste niet op dat ze geen dimlicht aanhebben (en dus ook geen achterlichten). Je ziet ze wekelijks. Maar daar weet Attietattie alles van :)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 27 nov 2018, 16:39

Jeroen schreef: di 27 nov 2018, 12:31 LED dagrijverlichting is tegenwoordig bij veel auto's al zo fel dat het overdag onder normale omstandigheden meer dan voldoende is om gezien te worden.
Het is dan ook exact het doel van dagrijverlichting en ook het enige doel... :roll:
Emil schreef: di 27 nov 2018, 16:25 Ik steun daarom zijn oproep om dagrijverlichting automatisch te koppelen aan achterverlichting.
Dat is al een tijd (jaar of twee?) verplicht voor nieuwe auto's. Bij mijn oudere auto kan ik het in de computer zelf instellen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » di 27 nov 2018, 17:51

Dan ontbreekt alleen de mogelijkheid om alles uit te zetten nog. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Egbert » di 27 nov 2018, 17:58

Schelpenpaadje schreef: di 27 nov 2018, 11:55 Recente auto's hebben automatische verlichting, d.w.z. verlichting die automatisch aan en uit gaan bij het ontgrendelen/starten en afsluiten van de auto.
Dan vraag ik me af hoe het kan dat ik auto's tegenkom met alleen dagrijverlichting aan. Dat kan dan blijkbaar geen recente auto zijn, of niet alle auto's hebben automatische verlichting.
Ik gok het laatste. Ik gok dat je gewoon nog altijd handmatig je licht uit kunt zetten (behalve bij Volvo's). En dat er een uit, aan en automatische stand is.

vwolbers
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 22:08

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door vwolbers » di 27 nov 2018, 18:10

om het makkelijk te maken is het verplicht vanaf 1 februari 2015 voor auto's met nieuwe typegoedkeuring (nieuw model) dat de achterverlichting aan gaat met dagrijverlichting. Sommige fabrikanten doen een facelift van een model i.p.v. een nieuw model, dan kunnen ze de bestaande typegoedkeuring gebruiken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 27 nov 2018, 18:31

Attietattie schreef: di 27 nov 2018, 17:51 Dan ontbreekt alleen de mogelijkheid om alles uit te zetten nog. :roll:
Ik kan de dagrijverlichting uitschakelen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 27 nov 2018, 18:52

Jeroen schreef: di 27 nov 2018, 12:31Dimlicht voeren verhoogt in lichte mate het brandstofverbruik en slijtage.
Dat is echt gerommel in de marge en te verwaarlozen, het zal nauwelijks meetbaar zijn. En het weegt mijns inziens ook niet op tegen de hogere veiligheid van altijd verlichting voeren.
Snelwegfreak schreef: di 27 nov 2018, 12:33Als iedereen dimlicht voert heeft dit wel tot gevolg dat motorrijders en (brom)fietsers veel minder goed opvallen overdag.
Veel motorrijders voeren toch ook gewoon verlichting overdag? En wat betreft fietsers: eens, maar als je als automobilist verlichting voert zien fietsers jou ook beter. Elk voordeel heeft zijn nadeel, maar onder de streep zal het veiliger zijn als automobilisten verlichting voeren, voor zowel fietsers als automobilisten.

Ik ga in de auto mijn eigen veiligheid niet opofferen omdat fietsers dan minder goed zichtbaar zouden zijn.
Schelpenpaadje schreef: di 27 nov 2018, 13:01
Jeroen schreef: di 27 nov 2018, 12:31 ^^ Dimlicht voeren verhoogt in lichte mate het brandstofverbruik en slijtage.
Ik ken geen mensen die om die reden hun airco of autoradio uitlaten en die verbruiken veel meer.
Of de banden niet op de juiste spanning hebben, dat heeft veel meer invloed op het brandstofverbruik dan die paar lampjes, terwijl de meeste mensen niet frequent hun bandenspanning controleren.

Plaats reactie