Taal op wegwijzers (discussie afl. 2)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 28 mar 2006, 19:26

Vinny, in een andere thread die hij gesloten heeft, schreef:C'est la tone qui fait la musique.
Het is le ton, volgens mij.
Maar bij Drachten staat een bord langs de A7 met:
C'est le beton qui fait la musique
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 19 apr 2006, 12:05

Hanno in een ander topic schreef:Ik heb ooit de ANWB gevraagd waarom Luik aangegeven wordt en niet Liège. En toch gaven zij echt de reden dat dat is, omdat je eerst door de Voerstreek komt en daar Luik aangegeven wordt. De ANWB gaf dit zelf als reden, vandaar dat ik daarvan uit ben gegaan.
Waarom vertelt de ANWB mij dan een heel ander verhaal? Ik heb de informatie in deze draad namelijk letterlijk overgenomen uit de Kampioen en uit de FAQ van de ANWB op internet... :? :o :cry:

(Hanno, heb je de brief nog?)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » wo 19 apr 2006, 12:20

Vinny schreef:(Hanno, heb je de brief nog?)
Tja, het is wel lang geleden... Ik zou die brief idd nog ergens moeten hebben...

Overigens vreemd dat de ANWB zulke verschillende redenen geeft. Ik zal de brief vanavond eens zoeken. Je hoort er nog van!

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » wo 19 apr 2006, 22:40

Nou, na lang zoeken heb ik de brief gevonden. Het is een antwoord op een vraag van mij over internationale doelen richting Duitsland, België en Groot-Brittannië. De brief is gedateerd 22 november 1999.
ANWB, in antwoord op mijn brief, schreef: De schrijfwijze van buitenlandse plaatsnamen in de bewegwijzering geschiedt op basis van het verdrag opgesteld door de Europese ministers van transport, waaraan de meeste Europese landen zich geconformeerd hebben. Hierin is bepaald, dat buitenlandse plaatsnamen ook in de buitenlandse schrijfwijze vermeld dienen te worden.
Aangezien ook op in omloop zijnde wegenkaarten de buitenlandse schrijfwijze aangehouden wordt en wij jarenlang klachten hebben ontvangen van in het bijzonder inwoners van Limburg, die bij herhaling verdwaalde Duitsers de weg moesten wijzen, hebben wij aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voorgesteld de internationale aanbeveling op dit punt te volgen, waardoor overeenstemming wordt bereikt tussen wegenkaarten en bewegwijzering.

In de omgeving van Nijmegen is dit beleid (van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat) voor de aanduidingen “Köln” en “Kleve” voor het eerst geëffectueerd. Op dit moment staat in Limburg in een aantal gevallen nog de aanduiding “Aken” in de bewegwijzering vermeld. Indien de wegwijzers aan onderhoudsvervanging toe zijn, zal successievelijk worden overgegaan tot vermelding van “Aachen”.
Voor de benaming “Luik” gelden andere uitgangspunten. In België kent men twee officiële benamingen “Luik” en “Liège” in verband met de tweetaligheid. Aangezien men direct na de grens in de Nederlandstalige Voerstreek terecht komt, is in Nederland dan ook de Nederlandse benaming Luik vermeld. Ook voor Brussel bestaan twee officiële benamingen, waarbij dan uiteraard voor de Nederlandse schrijfwijze gekozen is.

Nederlandse plaatsnamen, die in Duitsland in de bewegwijzering staan aangegeven, zullen op basis van genoemd verdrag bij vervanging van de bewegwijzering in de Nederlandse schrijfwijze vermeld worden, zo is ons in het overleg met de Duitse instanties gebleken.
Wij zijn het met u eens, dat er op dit moment internationaal gezien helaas nauwelijks sprake is van enige uniformiteit. Voor zover wij daartoe de mogelijkheid hebben, zullen wij in het internationaal overleg erop aandringen om de schrijfwijze van de Nederlandse plaatsnamen in de buitenlandse bewegwijzering dienovereenkomstig te doen aanpassen.
Overigens worden buitenlandse doelen bij de Nederlandse Spoorwegen al sinds jaar en dag in de buitenlandse schrijfwijze vermeld, o.a. in dienstregelingen, op bestemmingsborden en dergelijke.

Afkortingen als (D) voor Duitsland en (B) voor België worden toegepast als er kans op verwarring ontstaat voor de weggebruiker. Meestal wordt een toevoeging achter een plaatsnaam vermeld als in Nederland en in het buitenland plaatsen met dezelfde naam voorkomen, zoals bijvoorbeeld in geval van Meppen. Een toevoeging komt ook voor bij Nederlandse plaatsnamen, zoals bijvoorbeeld bij Hengelo (OV) en Hengelo (GLD).

Met betrekking tot de ferryverbindingen wordt als regel gehanteerd dat de overzeese plaatsnaam waar de ferry naar toe gaat, vermeld wordt. Dat betekent dus Harwich vanuit Hoek van Holland, Sheerness vanuit Vlissingen etc. Wat de reden is dat momenteel in Vlissingen Engeland staat vermeld kunnen wij niet achterhalen. Waarschijnlijk is sprake van een historische aanduiding. Zodra de bewegwijzering aan herziening toe is zullen wij e.e.a. nader bezien in overleg met de desbetreffende wegbeheerder.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
@ Vinny

Voldoende geïnformeerd?? ;)

En trouwens over dat Aken: volgens mij verschijnen er nog steeds nieuwe wegweizers met de vermelding "Aken" i.p.v. "Aachen"...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 20 apr 2006, 11:24

ANWB schreef:Zodra de bewegwijzering aan herziening toe is zullen wij e.e.a. nader bezien in overleg met de desbetreffende wegbeheerder.
Het lijkt erop dat de ANWB niet echt veel invloed heeft op haar eigen wegwijzers! De tekst had natuurlijk moeten zijn:
ANWB zoals ik die zou willen zien schreef:Zodra de bewegwijzering aan herziening toe is (of zoveel eerder als mogelijk) zullen wij de wegbeheerder opdragen de teksten aan te passen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 20 apr 2006, 11:28

Van opdragen door de ANWB is geen sprake. De wegbeheerder bepaalt.

Dat op het OWN vaak het ANWB-advies 1:1 wordt overgenomen, is vers 2.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 20 apr 2006, 11:31

René schreef:Van opdragen door de ANWB is geen sprake. De wegbeheerder bepaalt.
Wat doet de ANWB dan nog wel?
Ze maken de borden niet, ze plaatsen de borden niet en ze bepalen niet wat erop staat.
Waarom staat er dan überhaupt ANWB op die borden?
Alleen omdat ze de layout van het bord hebben ontworpen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » do 20 apr 2006, 11:45

harry schreef:Alleen omdat ze de layout van het bord hebben ontworpen?
En dat is niet bepaald iets om "trots" op te zijn...:neenee:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » do 20 apr 2006, 13:31

René schreef:Van opdragen door de ANWB is geen sprake. De wegbeheerder bepaalt. Dat op het OWN vaak het ANWB-advies 1:1 wordt overgenomen, is vers 2.
Je zou willen dat er verbindende richtlijnen bewegwijzering komen voor het OWN, waar die nu alleen bestaan voor wegen in beheer van RWS. Dat bindt de wegbeheerder in haar wensen (zoals in Rotterdam - "laten we de parkeergarages leuk in groen aangeven") en de bordenboer in haar advies. In die context zou men er elkaar wederzijds ook op moeten wijzen dat de ene partij iets wil, wat helemaal niet kan dan wel in strijd is met bestaand beleid. Dan zouden ook die verwijzingen "Engeland" en "Aken" er nooit zijn gekomen.

Helaas heerst er op niet-rijkswegen volledige anarchie, die zowel door de ANWB als door de wegbeheerders maar gebruikt wordt om de meest exotische borden neer te zetten.

Wat betreft de België-problematiek: ik heb inmiddels toch meerdere varianten zien langskomen van de kant van de ANWB - in de brief aan Hanno, in het bewegwijzerings-FAQ, enz. Kennelijk weet men het zelf ook niet meer.
- taalprotectionisme (Belgische doelen altijd in het Nederlands)
- tweetaligheid (Belgische doelen hebben een officiële Nederlandse naam, dus die mag op de borden)
- continuïteit (we gaan uit van het eerste bord na de grens).

Zelf houd ik het erop dat de tweetaligheids-variant feitelijk onjuist is. Steden als Luik en Namen zijn eentalig Frans. Het feit dat zij wettelijk verplicht zijn om bepaalde faciliteiten in het Nederlands aan te bieden en dat de plaatsnaam daarbij nog wel eens in het Nederlands wordt vertaald, maakt die steden niet tweetalig. Voor Luik zet Nederland daarmee onmiskenbaar een exoniem op de borden zónder endoniem - en dat is in strijd met de Europese regelgeving.

Voor Brussel bestaat overigens een speciale ruling van de EU. Die mag altijd worden aangegeven in de lokale taal (dus zelfs in het Grieks). Dit naar aanleiding van vragen uit EU-landen of men nu Brussel of Bruxelles moest gebruiken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 20 apr 2006, 16:20

harry schreef:
René schreef:Van opdragen door de ANWB is geen sprake. De wegbeheerder bepaalt.
Wat doet de ANWB dan nog wel?
Ze maken de borden niet, ze plaatsen de borden niet en ze bepalen niet wat erop staat.
Waarom staat er dan überhaupt ANWB op die borden?
Alleen omdat ze de layout van het bord hebben ontworpen?
Dat vraag ik me ook af. Er komen soms wel 3 bedrijven aan te pas, maar geen ANWB. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 20 apr 2006, 17:17

(dus zelfs in het Grieks).
In Griekenland staan alle wegwijzers die naar buitenlandse doelen verwijzen in het Grieks. Dat is ook logisch want men hanteert het Griekse alfabet. Op hoofdwegen geeft men vaak/soms Latijnse transcriptie en volgens mij geven ze dan het Engelse exoniem (dat weet ik niet zeker). In Israël en Egypte is dat wel zo.
(Belgische doelen altijd in het Nederlands)
Volgens mij is dat niet per sé waar. Het is meer omdat Belgische namen ook een Nederlandstalige officiele naam hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 20 apr 2006, 17:42

De officiele versie is dat Nederland de naam aanhoudt die na de grens gebezigd wordt. Nederland grenst (net) nergens aan Wallonie.

Omdat de Belgen zelf intussen (op de snelweg in ieder geval) de Franse vertaling ook geven voor een Waalse stad is dit een kulargument geworden voor met name Liège.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » do 20 apr 2006, 18:45

Peter schreef:De officiele versie is dat Nederland de naam aanhoudt die na de grens gebezigd wordt. Nederland grenst (net) nergens aan Wallonie.
da's natuurlijk onzin. Van Lixhe tot net onder Kanne en van Sippenaeken tot het Drielandenpunt grenst Nederland wel degelijk aan Wallonië.
Omdat de Belgen zelf intussen (op de snelweg in ieder geval) de Franse vertaling ook geven voor een Waalse stad is dit een kulargument geworden voor met name Liège.
Ook dat is geen goodwill, maar keihard vastgelegd in de taalwetgeving. In faciliteitengemeentes (zoals Voeren) is de bewegwijzering op de snelweg tweetalig.
Op de E40 bij Aken staat, in België, overal Lüttich-Liège op de borden. Overige borden ("Rastplatz", opvoedborden) zijn in het Duits.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 20 apr 2006, 18:46

Peter schreef:De officiele versie is dat Nederland de naam aanhoudt die na de grens gebezigd wordt. Nederland grenst (net) nergens aan Wallonie.
De gehele gemeente Plombières grenst aan Nederland, en dat is toch écht Wallonië hoor (ook al doet de plaatsnaam Gemmenich wellicht vermoeden dat het Duitstalig gebied is)! :)

In Nederland staat trouwens netjes het Franse "Sippenaeken" op de wegwijzers en niet "Sippenaken" zoals in de Voerstreek (ik heb een foto als bewijs).
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 20 apr 2006, 19:34

In Nederland staat trouwens netjes het Franse "Sippenaeken" op de wegwijzers en niet "Sippenaken" zoals in de Voerstreek (ik heb een foto als bewijs).
Soms heb ik het idee dat wegbeheerders ook gewoon gokken. Zeker bij plaatsen als Moelingen/Mouland is het niet helemaal duidelijk wat nou de officiële naam is. En dan heb je natuurlijk Lanaye en Klein-Ternaaien; dat zijn dorpen die naast elkaar liggen, maar gescheiden zijn door de taalgrens. En dus twee verschillende namen hebben. Volgens goed Nederlands gebruik volgt daar de bewegwijzering: Ternaaie's uit... :evil: (goed dat was dus een grapje :P). Leuke bijkomstigheid is dat het enige Nederlands dat op een Waalse wegwijzer stond ooit "Aken" is geweest. Die wegwijzer staat in Wallonië verwijzend naar een kruising in de voerstreek, vandaar dat het Waals Gewest kennelijk een Nederlandse vertaling voorzag; dit leidde natuurlijk tot een storm van protest van de Franstalige gemeenschap in de Voerstreek (daar is ook een hele forumdraad over) zodat het weer gewoon Aix-la-Chapelle / Aachen werd. (Met een van de twee tussen haakjes, ben vergeten welke). Ook heb ik wel eens een bord in Maastricht gezien met de Waalse benaming voor een plaats in Vlaanderen. Canne, terwijl de plaats op zijn Nederlands met een K gespeld wordt. Inmiddels is dat weer gecorrigeerd.

En ja, ondanks de voldoende informatie blijft de officiele lezing van de ANWB betreffende Luik dit:
ANWB schreef:Waarom worden buitenlandse bestemmingen in de buitenlandse schrijfwijze vermeld in de bewegwijzering, zoals Aachen in plaats van Aken?
Dat gebeurt op basis van een Europees verdrag opgesteld door de ministers van transport. In het verdrag is bepaald, dat buitenlandse plaatsnamen in de buitenlandse schrijfwijze vermeld moeten worden, tenzij de officiële schrijfwijze tweetalig is. Zo wordt in Nederland verwezen naar Luik en Brussel in plaats van Liège en Bruxelles.
Bron: De ANWB-website
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 20 apr 2006, 19:38

Vinny schreef:En dan heb je natuurlijk Lanaye en Klein-Ternaaien; dat zijn dorpen die naast elkaar liggen, maar gescheiden zijn door de taalgrens. En dus twee verschillende namen hebben.
Correctie Vinny: Klein Ternaaien is na de vaststelling van de taalgrens overgeheveld naar Wallonië en heet sindsdien Petit Lanaye. De taalgrens ligt dus aan de Nederlandse grens in dit geval en dat maakt dat Maastricht op dit punt grenst aan Wallonië.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 20 apr 2006, 20:03

Correctie Vinny: Klein Ternaaien is na de vaststelling van de taalgrens overgeheveld naar Wallonië en heet sindsdien Petit Lanaye. De taalgrens ligt dus aan de Nederlandse grens in dit geval en dat maakt dat Maastricht op dit punt grenst aan Wallonië.
Ik had juist uit de krant (de Trouw van een aantal weken terug) begrepen dat Ternaaien in Wallonië terecht kwam en Pétit Lanaye in Vlaanderen. Maar goed, ik neem aan dat jij het als Limburger beter weet dan ik ;) (Kennelijk verkeerd om onthouden... :oops: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 20 apr 2006, 20:29

Wellicht dat het over plannen ging?

Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ternaaien
wikipedia schreef:Ternaaien behoorde tot bij de vastlegging van de taalgrens in 1963 bij de Vlaamse provincie Limburg maar werd in dat jaar overgeheveld naar de provincie Luik. Het was de bedoeling dat het gehucht Klein-Ternaaien, dat toen overwegend Nederlandstalig was, bij de provincie Limburg zou blijven en zou opgenomen worden in de gemeente Kanne maar dit is uiteindelijk niet gebeurd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 20 apr 2006, 22:08

Als je langs de ENCI rijdt kom je toch in Petit-Lanaye uit. Langsop de Maas zeg maar. :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 20 apr 2006, 22:52

Correct.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 apr 2006, 16:18

Eén van de weinige grensovergangen van Nederland naar Wallonië, daar bij Petit-Lanaye (de andere twee van betekenis zijn op het Drielandenpunt en tussen Vaals en Gemmenich).

maartinho
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:24

Bericht door maartinho » zo 23 apr 2006, 1:49

Staat er op Nederlands grondgebied ook een wegwijzer die naar Ternaaien of naar Klein-Ternaaien verwijst? En wat staat daarop: Lanaye of Ternaaien?

Als de ANWB 'Luik' op de wegwijzers zet vanwege "de tweetaligheid in België" zou het ook 'Ternaaien' moeten zijn; als er 'Luik' geschreven wordt vanwege het continuiteitsbeginsel zou volgens dezelfde logica er Lanaye moeten staan, aangezien Nederland hier direct aan Frans taalgebied grenst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 apr 2006, 12:11

Volgens mij staat er wel gewoon Visé op de borden, dus lijkt het me dat als er een vertaling naar Lanaye of Petit-Lanaye op de borden staat dat ook gewoon in het Frans is.

's-Gravenvoeren in de Voerstreek staat daarentegen alleen in het Nederlands op de borden (want Vlaams gebied). Daarom staat er ook Luik op de borden (want het eerste bord over de grens staat in de Voerstreek).

Verder zullen er volgens mij weinig Waalse plaatsen op de borden staan waarvan een Nederlands exoniem bestaat. Gemmenich staat bijvoorbeeld wel op de borden, maar daar is geen Nederlandse vertaling voor.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 apr 2006, 13:36

maartinho schreef:Staat er op Nederlands grondgebied ook een wegwijzer die naar Ternaaien of naar Klein-Ternaaien verwijst? En wat staat daarop: Lanaye of Ternaaien?
Nee, op de Maasboulevard bij de "krul" van de Kennedybrug, wordt er niet verwezen naar Ternaaien of Lanaye. Kennelijk vindt men deze buurgemeente te onbelangrijk? :roll:
Coen Tunnel schreef:Volgens mij staat er wel gewoon Visé op de borden
Volgens mij staat er inderdaad één wegwijzer op de T-kruising bij Mesch die naar Visé verwijst.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 23 apr 2006, 15:05

Seat Ibiza schreef:Volgens mij staat er inderdaad één wegwijzer op de T-kruising bij Mesch die naar Visé verwijst.
Nee, daar staat alleen 's-Gravenvoeren, en nog een fietsverwijzing naar Luik. Visé (of Wezet) staat op geen enkel Nederlands bord. Voor zover ik weet zijn dit de enige plaatsen in Wallonië of de Voerstreek op de Nederlands-Limburgse bewegwijzering op het ONW:

* Gemmenich (vanuit Vaals)
* Sippenaeken (vanuit Epen)
* Teuven (vanuit Slenaken)
* De Plank (op de gehele N598)
* Verviers (op de gehele N598)
* Luik (o.a. vanuit Sint Geertruid)
* 's-Gravenvoeren (vanuit Mesch)
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 apr 2006, 17:06

Luik is dus de enige Waalse plaats die op z'n Nederlands wordt aangegeven? Of is er een officieel Nederlands exoniem van Sippenaeken (Sippenaken)?

Staat 's-Gravenvoeren trouwens niet nog een keertje in Mesch zelf aangegeven? Daar staat me zoiets van bij toen ik van Sint Geertruid naar 's-Gravenvoeren fietste, via Mesch dus.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 apr 2006, 17:55

Coen Tunnel schreef:Staat 's-Gravenvoeren trouwens niet nog een keertje in Mesch zelf aangegeven?
Ik dacht het wel ja.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 23 apr 2006, 19:21

Hoe is het met de verwijzingen vanuit Voeren/Wallonië naar Nederland? Zijn er nog vertalingen te vinden, afgezien van Maestricht? Ik ken ze zelf niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 apr 2006, 19:30

Palance schreef:Zijn er nog vertalingen te vinden, afgezien van Maestricht?
Zelfs die is op z'n retour: meer en meer zie je alleen Maastricht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 apr 2006, 19:50

Palance schreef:Hoe is het met de verwijzingen vanuit Voeren/Wallonië naar Nederland? Zijn er nog vertalingen te vinden, afgezien van Maestricht? Ik ken ze zelf niet.
Fauquemont is het exoniem voor Valkenburg, Vaals is gewoon Vaals (en niet Vaels).

Afbeelding
Deze weg in Gemmenich heeft gewoon de Nederlandse naam in ieder geval...

Plaats reactie