Michelinkaarten (meerbaanswegen)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Michelinkaarten (meerbaanswegen)

Bericht door caresse » zo 15 mei 2005, 22:01

Ik vind zelf michelin kaarten de beste die er zijn.

Maar er is mij altijd één ding onduidelijk.

Het volgende:

Afbeelding

Michelin kaarten worden niet autosnelwegen die wel 2-baans zijn op 2 manieren aangeduid.

- Een rode lijn met een streep in het midden (Legenda:weg met middenberm)
- een rode lijn met een witte streep (Legenda: weg met autosnelwegkaraktrestieken)

Maar wat is nou het verschil?????

zo is de N15 een rode streep met een zwarte middelijn. maar de weg is toch gewoon met snelwegkarakterstieken. Vmax=100

de N3 is volgens de kaart een weg met snelwegkarakterstieken. Vmax=80

en franse stukjes weg worden spontaan een weg met snelwegkarakteristieken en zo maar een normale weg met middenberm zonder dat ik het schil ertussen zie.

Wie weet het antwoord???

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 15 mei 2005, 22:14

Overigens denk ik dat de bovenste weg misschien 1+1 met gescheiden rijbanen en vmax van 100 is en de N3 2x2 met Vmax van 80 of 100.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 15 mei 2005, 23:21

Weg met snelwegkarakteristieken is volgens mij iets als een kruisingsvrije weg, met vluchtstroken en minimaal de status van autoweg. In ieder geval iets in die geest waarschijnlijk. Een weg met gescheiden rijbanen kan alles wel zijn. Een voorbeeld van zo'n overgang is op de Franse N104 (Francilienne). Op het stuk waar het een autoweg is, is het een weg met snelwegkarakteristieken, en waar het dat niet is, is het een weg met gescheiden rijbanen*. De N11 in Nederland is een weg met gescheiden rijbanen, ook op de stukken waar ongelijkvloerse kruisingen zijn, terwijl de N3 over het hele stuk een weg met snelwegkarakteristieken is. Ik denk dat in de praktijk de wegen met snelwegkarakteristieken wel betere wegen zijn.


*=Overigens merk je daar op de weg zelf, behalve het ontbreken van vluchtstroken, weinig van, wat mijn bijrijder de briljante vraag ontlokte, bij de borden "Autoweg 200m": En wat was dit dan??
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » ma 16 mei 2005, 13:55

hmmaha het komt er dus op neer dat een weg met snelwegkarakterstieken altijd als een snelweg te berijden is en die andere weg niet altijd en er soms gelijkvloerse kruisingen in zitten of geen vluchtstrook.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 16 mei 2005, 13:58

En wat betekent die 'weg met onderbroken middelstreep' op Michelin eigenlijk? In de legenda staat-ie niet.
Zoals hier dus
Is dat nou een Franse 3-strooksweg, of 2+1?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 16 mei 2005, 14:03

Wicher schreef:En wat betekent die 'weg met onderbroken middelstreep' op Michelin eigenlijk? In de legenda staat-ie niet.
Zoals hier dus
Is dat nou een Franse 3-strooksweg, of 2+1?
Dat is 4 (of meer) rijstroken zonder middenberm.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » ma 16 mei 2005, 14:09

ja dat is ook altijd weer een verassing.

3 strooks wegen (dus een inhaalstrook waar beide weghelften van gebruik maken) ziet er vaak zo uit:

Afbeelding

rode lijn met dikke zijstreep (N113) weg heb ik zelf bereden.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 16 mei 2005, 14:19

Hm, maar ik was in de veronderstelling dat die dikke zijstreep meer wat zei over de breedte van de weg (en daarmee de mogelijke snelheid), en minder over het aantal stroken. Zo kun je op de kaarten ook wegen met middenberm en dikke zijstrepen vinden.

Ook als je hier kijkt lijkt het alsof de dikke zijstrepen vooral zeggen dat de weg aan bep. voorwaarden voldoet, zoals:
- niet in stedelijk gebied / bebouwde kom
- bepaalde breedte
- niet te veel aansluitingen (geen erfaansluitingen)
- bep. snelheid mogelijk

Het is jammer dat er geen spec. aanduiding is voor 2+1. Daarvoor lijkt de 'onderbroken middenstreep' me nou bij uitstek geschikt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 16 mei 2005, 14:35

Hoe bedoelde je dat? De specifieke aanduiding voor een weg met 3 rijstroken is een dikke zijstreep, zonder een (al dan niet) onderbroken lijn in het midden. Op het plaatje van Caresse is dat onder meer op de N113 bij Douzens. Westelijk van deze plaats, tot aan Capendu heeft de weg 2 rijstroken, daar heeft de weg een een dunne zijstreep.
Binnen de bebouwde kom wordt eigenlijk alleen onderscheid gemaakt naar wel of geen gescheiden rijbanen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 16 mei 2005, 14:39

Oke, nu ik nog eens kijk kan het inderdaad wel kloppen wat je zegt.
Blijft echter nog steeds staan dat ook wegen met 4 of meer rijstroken zowel met als zonder dikke zijstreep op de kaart kunnen staan. Dan betekent het blijkbaar weer iets anders. (Beetje verwarrend.) Wat dan?

Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit niet het geval was, omdat het me onwaarschijnlijk leek dat de dikke zijstreep 2 verschillende dingen kon betekenen.
Ik nam eigenlijk aan dat de onderbroken middenstreep 3 stroken betekende, aangezien je deze in Nederland nergens ziet (behalve op de kaart op een bep. zoomniveau bij Naarden), maar in Frankrijk best vaak.
Nu ik nog eens kijk zie ik dat enkele wegen met dikke zijstrepen ook nergens op de kaart staan in Nederland. En 4-strookswegen buiten de bebouwde kom zonder middenberm kennen we hier eigenlijk ook niet (meer) natuurlijk.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » ma 16 mei 2005, 14:51

oké.....van wat wegen die ik zelf ken:

Hier een weg die 1X1 is met soms stukken 2X2 is. Kruisingen zijn ongelijkvloers. geen vluchtstrook (D weggetjes hebben soms zelfs een trompet aansluiting)Volgens bebording is het autoweg:

Afbeelding

En hier de N20. Gelijksvloerse kruisingen. slechte weg. soms 2x2 dan weer 1x1 dan weer 2x1. (tot 2 jaar terug stopte/begon hier de A20)
geen autoweg bebording

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 16 mei 2005, 15:15

De N67 is volgens mij ontworpen op autosnelwegstandaard (waarbij eisen worden gesteld aan horizontaal en verticaal alignement van de weg), echter met maar één rijbaan uitgevoerd. De weg is namelijk volledig ongelijkvloers; ook op de enkelbaans gedeelten. Vandaar dat de delen die wel 2x2 zijn meteen de witte streep krijgen.
De N20 is uiteraard een in de loop der tijd opgelapte RN, die niet aan de ontwerpkarakteristieken van een snelweg voldoet.
Ik vind die michelin-kaarten wat dit onderscheid betreft dus juist zo goed.

Overigens verwatert het soms ook: de N9 bij Pezenas in Zuid-Frankrijk is opgeklommen van enkelbaans dorpsomleiding tot een dubbelbaans RN, maar het zal wel niet lang meer duren vooraleer de weg als A75 zal zijn geclassificeerd...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 16 mei 2005, 15:21

Het blijft wel een beetje typisch waarom Michelin bij Utrecht de Zuilense Ring (N230) geen snelwegkarakteristieken toekent, en de Waterlinieweg (parallel aan de A27 Rijnsweerd-Lunetten) wel.
Beide zijn volledig ongelijkvloerse 2+2 autowegen. Op de Zuilense Ring mag je 100, op de Waterlinieweg slechts 70 (hoewel iedereen 100 rijdt).
Het zal er wel in zitten dat de aansluitingen op de Waterlinieweg wat soepeler zijn (die op de Zuilense Ring hebben nogal een haakse aansluiting op de weg), waardoor men de Waterlinieweg TOCH meer snelwegachtig vind. Het blijft echter een beetje arbitrair.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 17 mei 2005, 0:08

Ervaring met Michelin-kaarten begin jaren '90:
Afbeelding
A: Autosnelweg
B: Enkelbaans autosnelweg, bijvoorbeeld de Zaltbommelbrug op de A 2.
C: Weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen; aansluitingen op hogere wegsoorten mag gelijkvloers zijn. (e.g. N 3, N 281, Gooise weg)
D: Weg met gescheiden rijbanen en tenminste een gelijkvloerse kruising op het ONDERLIGGENDE wegennet.
E: Weg van tenminste 11 meter breed en dus meestal vier rijstroken, zonder middenbermafscheiding. Soms wel met paaltjes o.i.d.
F: Weg van tenminste drie rijstroken en minder dan 11 meter breed. Onafhankelijk van de figuratie: 1+2 of 1+1+1 kan allebei.
G: Hoofdweg.

In Frankrijk kloppen deze kwalificaties altijd, in het buitenland gingen de kaartenmakers wel eens de mist in. Ik denk door de slechte uitwisselbaarheid van definities.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » di 24 mei 2005, 19:58

Wicher schreef:Het blijft wel een beetje typisch waarom Michelin bij Utrecht de Zuilense Ring (N230) geen snelwegkarakteristieken toekent, en de Waterlinieweg (parallel aan de A27 Rijnsweerd-Lunetten) wel.
Beide zijn volledig ongelijkvloerse 2+2 autowegen. Op de Zuilense Ring mag je 100, op de Waterlinieweg slechts 70 (hoewel iedereen 100 rijdt).
Het zal er wel in zitten dat de aansluitingen op de Waterlinieweg wat soepeler zijn (die op de Zuilense Ring hebben nogal een haakse aansluiting op de weg), waardoor men de Waterlinieweg TOCH meer snelwegachtig vind. Het blijft echter een beetje arbitrair.
Het is inderdaad nogal arbitrair. In dit geval hangt het er misschien mee samen dat de Waterlinieweg ooit wel een autosnelweg was.
Nog een voorbeeld: de N57 ten noorden van Remiremont type C, ten zuiden type D. De weg ziet er precies hetzelfde uit.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 24 mei 2005, 20:02

Klopt Marcel, wij hebben daar vorig jaar nog gereden. Sowieso zijn alle stukjes van de N57 die 2x2 met ongelijkvloerse kruisingen zijn, wmb van het type "snelwegkarakteristieken". Hetzelfde geldt overigens voor de aansluitende Randweg van Besançon. De reden waarom dat niet zo is, is mij ook niet helemaal duidelijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 24 mei 2005, 22:40

Er kan een 'overpad' zijn, die je in de auto niet opmerkt. De N 12 tussen Rennes en Lamballe heeft heel lang een aantal van dit soort overpaden gehad. Medio jaren '90 is de laatste definitief afgebroken; en het was dat daar een heel krantenartikel in de Ouest-France over heeft gestaan, en ik vanuit de achterbank er een sport van maakte om deze overpaden ook te zien. De meeste waren idd. inmiddels afgesloten met boomstammen trouwens. Maar ik kan me voorstellen dat dat bij de N 57 aan de hand was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 17 sep 2005, 18:23

caresse schreef:oké.....van wat wegen die ik zelf ken:

Afbeelding
een maandje of twee geleden reed ik daar :D
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 07 okt 2005, 19:22

Ik haal dit topic maar eens uit de mottenballen, want al een tijdje begrijp ik dat veel wegen in Duitsland geconfigureerd zijn als 2+1. Wáárom negeren de kaartenmakers van Michelin dat, op bijvoorbeeld de A 61 en het verlengde van de Nederlandse A 35?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 08 okt 2005, 20:27

Vinny schreef:Ik haal dit topic maar eens uit de mottenballen, want al een tijdje begrijp ik dat veel wegen in Duitsland geconfigureerd zijn als 2+1. Wáárom negeren de kaartenmakers van Michelin dat, op bijvoorbeeld de A 61 en het verlengde van de Nederlandse A 35?
Ik heb de indruk dat Michelin dit (type F) alleen aangeeft in Frankrijk, jammer genoeg.

Je bedoelt trouwens de A60 i.p.v A61, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 08 okt 2005, 21:20

Ook in België staat het er op en ook de N213 (?) bij Naaldwijk heb ik zo wel eens op een Michelinkaart gezien.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 08 okt 2005, 23:21

Dat op de N213 bij Naaldwijk is gewoon een foutje, iets vergelijkbaars is een weg met 4 rijstroken zonder middenberm bij Naarden.

Overigens staan er ook wegen met 3 rijstroken in Zwitserland aangegeven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 09 okt 2005, 10:36

iets vergelijkbaars is een weg met 4 rijstroken zonder middenberm bij Naarden.
Dat dateert nog uit de tijd dat de A 1 over deze weg getraceerd was. Volgens mij was deze weg toen ook zo breed (René kan dit misschien bevestigen (of ontkennen)?)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 09 okt 2005, 10:41

Vroeger (voor 1974) liep rijksweg 1 bij Naarden via een traverse, met 4 stroken. Na de openstelling van de nieuwe rijksweg 1 (tussen de huidige aansluitingen Naarden-west en Bussum), is de oude weg versmald naar een smaller profiel, met maar 1 rijstrook per richting.

Plaats reactie