Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » do 04 okt 2018, 18:58

Jackbauer1350 schreef: do 04 okt 2018, 16:07 ^^ Dan zal ook een aanpassing in de verkeersregels nodig zijn om dat soort strepen een bepaalde status te geven.
Waarom? Een :DVMX: boven die strook als hij niet in gebruik is en klaar.

Vroeger kon het ook:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Wouter N14 » do 04 okt 2018, 20:11

^^ Volgens mij heeft een afgesloten rijstrook een andere status dan een opengestelde vluchtstrook, vandaar een doorgetrokken streep.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door petervdveen » do 04 okt 2018, 20:49

Dan moeten ze dat toch gewoon even aanpassen..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » vr 05 okt 2018, 6:50

Piles schreef: do 04 okt 2018, 16:45 ^^ als je ziet hoeveel uur per dag de gemiddelde spitsstrook open is tegenwoordig, vind ik dat niet echt een argument meer.

Eerst was een spitsstrook een vluchtstrook die af en toe rijstrook is, tegenwoordig lijkt het meer andersom. Daar past een aanpassing in de belijning wel bij.
Hangt er vanaf welke spitsstrook het is. De spitsstrook op de A2 tussen het Vonderen en Kerensheide is inderdaad constant open maar ik ben vaker op de A50 tussen Waterberg en Beekbergen geweest toen de spitsstrook dicht was (voornamelijk tussen de middag door de weeks).
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 okt 2018, 9:24

^^ De spitsstrook tussen :KP: Beekbergen en :KP: Waterberg is heel vaak open. Zeker in de ruime spitsen (tot 21:00 uur in de avond, of soms nog later, is geen uitzondering) en ook gewoon op weekenddagen, zaterdag en zondag overdag is de spitsstrook ook vaak open. Ik kom er gemiddeld 2 keer per week.

Tussen :KP: Het Vonderen en :KP: Kerensheide is de spitsstrook ook vaak open, maar ik heb niet de indruk dat dat veel meer is dan bij de spitsstrook tussen :KP: Beekbergen en :KP: Waterberg. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik voorheen vaak over de A2 tussen :KP: Het Vonderen en :KP: Kerensheide kwam, gemiddeld 1-2 keer per maand, maar tegenwoordig nog maar een paar keer per jaar. Laatste keer was vorige week zondag en toen was de spitsstrook aldaar zowel heen als terug gesloten.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 okt 2018, 9:33

sven_engelen schreef: vr 05 okt 2018, 6:50 De spitsstrook op de A2 tussen het Vonderen en Kerensheide is inderdaad constant open
Deze strook is inderdaad vaak open, maar zeker niet constant.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Demassel » vr 05 okt 2018, 9:57

Coen Tunnel schreef:^^ De spitsstrook tussen :KP: Beekbergen en :KP: Waterberg is heel vaak open. Zeker in de ruime spitsen (tot 21:00 uur in de avond, of soms nog later, is geen uitzondering) en ook gewoon op weekenddagen, zaterdag en zondag overdag is de spitsstrook ook vaak open. Ik kom er gemiddeld 2 keer per week.

Tussen :KP: Het Vonderen en :KP: Kerensheide is de spitsstrook ook vaak open, maar ik heb niet de indruk dat dat veel meer is dan bij de spitsstrook tussen :KP: Beekbergen en :KP: Waterberg. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik voorheen vaak over de A2 tussen :KP: Het Vonderen en :KP: Kerensheide kwam, gemiddeld 1-2 keer per maand, maar tegenwoordig nog maar een paar keer per jaar. Laatste keer was vorige week zondag en toen was de spitsstrook aldaar zowel heen als terug gesloten.
Waterberg > beekbergen sluit meestal rond de 19:00

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Rein » vr 05 okt 2018, 10:12

De spitsstroken op de A4 (bij Sloten) en de A10 zuid zijn eigenlijk elke dag van 's morgens heel vroeg tot de loop van de avond (21:00 uur ofzo) open. Heel soms is de spitsstrook bij Sloten overdag even dicht, met name de spitsstrook richting Schiphol.

Op de A9 zijn de spitsstroken tussen de spitsen in meestal wel dicht, al kan dat in de richting van Amsterdam pas eind van de ochtend zijn.

De spitsstroken op de A1 langs Naarden zijn eigenlijk ook nagenoeg altijd open, vergelijkbaar met de spitsstroken op de A10 zuid.

Op andere spitsstroken heb ik wat minder (frequent) zicht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 okt 2018, 11:58

Demassel schreef: vr 05 okt 2018, 9:57Waterberg > beekbergen sluit meestal rond de 19:00
Ik heb de indruk dat het wisselt en dat er niet elke dag een vaste tijd is. Laatst maakte ik mee dat rond 21:00 uur de spitsstrook richting Beekbergen nog open was, maar de verlichting uitgeschakeld werd. Was wel even vreemd.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door sven_engelen » vr 05 okt 2018, 15:53

Ook op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda staat de spitsplusstrook heel vaak open. Maar goed dat is een spitsplusstrook.
Svenlo

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Willem » vr 05 okt 2018, 19:54

^^ Dat was toch die strook die niet meer dicht kon?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door boe! » vr 05 okt 2018, 19:57

^^ Ik dacht dat het probleem op de A12 verholpen was. De A27 tussen Gorinchem en Noordeloos ligt nog wel in storing.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeerssignalering (de matrixborden)

Bericht door Piles » vr 05 okt 2018, 20:13

^^ ah vandaar dat ie maandag om 23.30 nog open was. Heel irritant dat je dan maar 100 mag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 12:59

Vragen over de begroting:

Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » wo 24 okt 2018, 14:42

Waarbij ik bij 'permanente openstelling' eigenlijk ombouw tot volwaardige rijstroken met bijbehorende vMax moet lezen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door mavas » wo 24 okt 2018, 16:10

Ja, ik ben ook heel benieuwd wat men daar onder verstaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door sven_engelen » do 25 okt 2018, 10:34

Het onderbreken van de streep en de vmax van 100 blijven hanteren :duck:
Svenlo

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Basjuh1981 » do 25 okt 2018, 17:02

^^ Als 130 rijden maar gedoogd wordt :dyn_hyp:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Boerenkool » di 13 nov 2018, 20:19

Je blijft het punt houden dat er geen vluchtstrook is en men daarom van de spitsstrook een vluchtstrook wil kunnen maken.
Dus ik denk dat het alleeb maar betekent dat je snachts ook traag mag.
Veel spitsstroken zijn smaller, en vaak zelfs de andere stroken dan ook. Soms is er weinig ruimte zoals in het Gooi. Het lijjt me een aardige klus dat recht te zetten. Her en der kan je het met onderhoud meepakken.
Sommigen zoals de A12 oost van Utrecht zijn heel makkelijk.


Ik heb wel eens gehoord van mensen met pech of een acuut medisch dingetje. Als je rechts gaat en je remt op de spitstrook naar stilstand gooien ze de spitsstrook inderdaad dicht.
Maar ja doennze met andere stroken eigenlikk ook. Er hangen wel serieus meer cameras bij spitsstroken.
Belijning aanpassen moeten ze sowieso doen. Het blijft aan het wegbeeld te zien te conrmtraintuitief voor velen.
Argument dat Duitsland doorgetrokken lijnen heeft lijkt me niet meer steekhoudend nu Vlaanderen wel onderbroken lijnen doet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 10:06

Kamerbrief schreef:2. Spitsstroken
Met de motie van het lid van Aalst is verzocht om met het oog op het bestrijden van files zoveel mogelijk spits- en plusstroken van in ieder geval de linkerrijstroken om te zetten naar volwaardige stroken.

Voor circa 30% van de huidige spitsstroken wordt reeds een ombouw voorzien naar een reguliere rijstrook. Voor de overige bestaande spitsstroken geldt dat omzetting op dit moment beperkt effect heeft op de doorstroming. Integraal besluiten om alle resterende spitsstroken om te bouwen naar reguliere rijstroken is kostbaar (naar grove schatting 1,6 miljard). Omdat het wegprofiel van een rijbaan met spitsstrook smaller is dan een reguliere rijbaan, is het namelijk noodzakelijk om rijbanen te verbreden. Dit betekent bijvoorbeeld dat een aanpassing of vervanging van kunstwerken nodig is, grond aangekocht moet worden en de bermen moeten worden aangepast. Wegens het zeer beperkte effect op wegcapaciteit is ombouw daarmee niet kosteneffectief.

Daarmee blijft er sprake van trajecten met spitsstroken. Voor de resterende spitsstroken wil ik bij een keuzemoment, zoals groot onderhoud of een MIRT verkenning, afwegen wat de gevolgen van ombouw zijn. Bij nieuw te nemen besluiten over wegaanleg wil ik nadrukkelijk in beeld brengen of de aanleg van een spitsstrook het meest toekomstbestendige alternatief is.

In het Regeerakkoord is opgenomen dat spitsstroken vaker opengesteld worden waar dit milieutechnisch en verkeersveilig kan. Daarom heb ik gekeken wat de mogelijkheden zijn om spitsstroken vaker open te stellen, zoals ik in mijn brief van 17 maart 2018 aangaf.

Uit analyse blijkt dat ik spitsstroken aan de linkerzijde van de rijbaan vaker kan openstellen, zodat de openstelling van spitsstroken in de pas blijft lopen met de toegenomen verkeersintensiteit. Spitsstroken zijn nu tussen de spitsen veelal dicht, terwijl de verkeersintensiteit aanleiding geeft om deze spitsstroken open te stellen. Ik wil spitsstroken vaker en sneller openstellen, zodra de drukte op de weg daar aanleiding toe geeft. Nog dit jaar zal de weggebruiker merken dat nagenoeg alle spitsstroken doordeweeks vaak open zijn tussen 06:30 uur en 19:00 uur. Hierbij blijft het huidige (verlaagde) snelheidsregime gelden. Wanneer het rustig is op de weg, blijven de spitsstroken dicht zodat de automobilisten de reguliere maximumsnelheid kunnen rijden. Slimme camera’s, waarmee op dit moment een pilot wordt uitgevoerd, kunnen op termijn helpen om de openstelling van spitsstroken beter aan te laten sluiten op de actuele verkeersdrukte op de weg.

Er is een verdergaande optie bezien, waarbij spitsstroken aan de linkerzijde van de rijbaan 24 uur per dag open zijn, ongeacht de verkeersintensiteit.

In een quick-scan naar de verkeersveiligheid van deze optie worden de resultaten van eerder, meer uitgebreid, onderzoek bevestigd zoals in een eerdere brief gedeeld met uw Kamer. Bij openstelling van spitsstroken in rustige situaties treedt een verhoogd ongevalsrisico op. Dit komt door het smallere wegprofiel van een spitsstrook en het ontbreken van manoeuvreerruimte in combinatie met snelheidsverschillen tussen het verkeer.

Ik hecht belang aan een verkeersveilig wegennet en streef naar zo min mogelijk verkeersslachtoffers, daarom zal ik deze optie niet verder uitwerken.
Uit de kamerbrief: Tweede tranche kortetermijnaanpak files

Kortom: 30% van de spitsstroken worden omgevormd tot reguliere rijstroken, maar niet overal, want de kosten daarvan zijn geschat op € 1,6 miljard. Spitsstroken zullen verder doordeweeks van 6:30 - 19:00 open zijn (inclusief verlaagde maximumsnelheid) maar permanente openstelling linker spitsstroken (plusstroken) is niet aan de orde.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door mavas » wo 12 dec 2018, 10:23

Het verhaal over plusstroken is wel een beetje verwarrend in het gehele verhaal. Het lijkt of het soms alleen maar over plusstroken gaat, ipv alle spitsstroken.

In veel gevallen zal er voor de weggebruikers niet veel veranderen aan het openstellingsregime. Veel spitsstroken zijn nu al bijna de gehele dag open. Sommige spitsstroken zijn alleen in de spitsen open, dat zal dan verruimd worden naar tussen de spitsen. Voor de capaciteit maakt niet zoveel uit, helaas wel voor de maximumsnelheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » wo 12 dec 2018, 12:15

Welke 30% zou dat om gaan, is daar ergens een lijst van?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rein » wo 12 dec 2018, 13:40

Mij lijkt dat men in ieder geval doelt op de A2 in Limburg, de A10 zuid en (delen van) de A27. Wellicht telt men Gaasperdammerweg ook nog mee en misschien ook een stukje A9 bij KP Rottepolderplein.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door mavas » wo 12 dec 2018, 14:38

A1 Hoevelaken - Barneveld en Apeldoorn - Deventer?
A12 ook?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Chris » wo 12 dec 2018, 14:52

Als je alle geplande projecten optelt kom je al wel aan die 30% denk ik. Ik vraag me af of er nog echt nieuwe projecten komen om spitsstroken om te vormen tot reguliere rijstroken, buiten de projecten die momenteel in de planuitwerking / procedure zitten. Op de A12 Utrecht - Veenendaal zou dit makkelijk kunnen maar daar zit je met een concessie met een bepaalde looptijd die dan aangepast moet worden. Ik geloof niet zo dat ze bijvoorbeeld gaan aankondigen dat de A50 Apeldoorn - Arnhem verbreed gaat worden.

De lijst van spitsstroken die sowieso al gepland zijn om vervangen te worden;
* A1 Hoevelaken - Barneveld
* A1 Beekbergen - Deventer-Oost
* A2 Het Vonderen - Urmond
* A7 Zaandam - Purmerend
* A9 Diemen - Holendrecht (de-facto al vervangen)
* A15 Papendrecht - Sliedrecht
* A27 Everdingen - Houten, wordt dit aangepast bij de verbreding A27?
* A27 Gorinchem - Noordeloos
* A28 Maarn - Hoevelaken

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » wo 12 dec 2018, 15:23

Mag toch hopen dat de A12 van Zoetermeer naar Gouda en van Utrecht naar Ede ook op de lijst van de minister staat. Daar is het bijna breed genoeg en hoeven geen kunstwerken vervangen te worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » wo 12 dec 2018, 16:40

Boerenkool schreef: di 13 nov 2018, 20:19Ik heb wel eens gehoord van mensen met pech of een acuut medisch dingetje. Als je rechts gaat en je remt op de spitstrook naar stilstand gooien ze de spitsstrook inderdaad dicht.
Ik heb toch al zeker 3 keer gemerkt dat dat niet het geval is.
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Boerenkool » wo 12 dec 2018, 20:32

Dat is wel slecht eigenlijk. Waar heb je al die cameras dan voor? Met pechgevallen gaat vaak de rechterstrook zelfs nog dicht.

__
@chris: Everdingen=> Houten blijft ongewijzigd in de plannen.
Al mag ik hopen dat nu ze die bruggen gaan vervangen ze meteen ter plekke stroken van notmale breedte aanleggen.

__
Ik vind overigens dat verhaal van die 1.6 miljard overdreven. Kunstwerken aanpassen? Dat is een keuze. Er zijn wel meer vluchtstrookinsnoeringen. Een weg waar overal naast de spitsstrook een vluchtstrook wordt gelegd is toch veel veiliger dan een weg zonder.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Snelwegfreak » wo 12 dec 2018, 20:33

In pechhavens bij spitsstroken liggen ook wel eens speciale lussen die een voertuig detecteren en direct een alarm kunnen geven bij de verkeerscentrale.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » do 13 dec 2018, 14:44

Inderdaad, in pechhavens liggen losse lusdetecties die een melding genereren wanneer er een voertuig op staat. Op de spitsstrook liggen wel veel lussen op korte afstand, maar die geven pas een alarm als de snelheid tot onder een ingestelde waarde daalt. Kom je precies voor zo'n lus tot stilstand, en is het niet al te druk, dan kan het een eeuwigheid duren voordat er een voertuig uiteindelijk net op zo'n lus verder stroomopwaarts voldoende langzaam voorbij komt.

En nee, de verkeerscentrales kunnen onmogelijk alle honderden camera's continu bekijken. Dat gebeurt dus aan de hand van systeemmeldingen, die dus gegenereerd worden door de stilstanddetectie op de havens en de snelheidsonderschrijdingsdetectie op de spitsstrook.

Plaats reactie