[N983] Rondweg Aduard

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

[N983] Rondweg Aduard

Bericht door Kaaiman » di 06 nov 2012, 11:35

De bruggen over het Van Starkenborghkanaal moeten geschikt gemaakt worden voor het passeren van twee schepen onder de bruggen. In veel gevallen houdt dit in dat de bestaande bruggen geheel vervangen moeten worden. Daarbij wordt de gelegenheid te baat genomen om de N983 om Aduard (tussen Zuidhorn en stad Groningen) heen te leggen.

De rondweg Aduard wordt gebundeld met de bestaande kanalen Aduarderdiep en het Van Starkenborghkanaal. Overigens was er ook een variant die 'gewoon' oostelijk om Aduard ging. Vanwege de extra doosnijding is deze niet doorgegaan. De aansluiting met de N355 bij Nieuwklap wordt een halfklaverblad, waarbij de bestaande brug ook vervangen zal worden.

Tracé N983 rondweg Aduard:
Afbeelding

Bestaande brug over het Aduarderdiep bij Nieuwklap:
Afbeelding

Nieuw halfklaverblad (N355 x N983) met nieuwe brug over het Aduarderdiep; hierdoor wordt de vertraging op het VRI-kruispunt bij Aduard een stuk minder:
Afbeelding

Nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal (N983):
Afbeelding

Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat de N983 heel erg op de stad Groningen georiënteerd is. Zelf had het me logischer geleken om de N983 westelijk van Aduard op de geplande rondweg Zuidhorn (N355) aan te sluiten, of toch tenminste een aftakking te maken die kant op. Daar komt immers toch al een nieuwe kanaalkruising voor de N355.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Groningen » di 06 nov 2012, 11:47

^^ Op zich kan ik me die oriëntatie op Stad wel voorstellen. Als je ziet hoeveel verkeer er 's ochtends richting Groningen rijdt (het is soms bijna een rijdende file) en 's avonds weer terug, vind ik het vrij logisch. En het meeste verkeer wat vanuit Aduard komt slaat linksaf (richting Groningen dus). Komt nog bij dat er daar een DC van V&D zit (de grote schuur op het onderste plaatje). Komt bij dat de N983 voor verkeer vanuit noordwest-Groningen meestal de snelste weg is, en niet de N361 (i.v.m. ontbreken Ortsomgehungen van Mensingeweer, Winsum, Sauwerd en Adorp). Dit alles samen is denk ik de reden dat is gekozen voor deze wijze van aansluiten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door harry » di 06 nov 2012, 11:50

Kaaiman schreef:Ik vind het zelf wel opmerkelijk dat de N983 heel erg op de stad Groningen georiënteerd is.
Dit lijkt me wel logisch. Ten eerste omdat het grootste deel van het verkeer van/naar die richting wil (ofwel de Stad ofwel de snelweg) en ten tweede omdat de industrie bij Aduard zo het beste bediend wordt.
EDIT: zo ongeveer wat Groningen zegt dus. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Groningen » di 06 nov 2012, 12:14

Nog eens wat meer erover opgezocht maar het gaat in de reacties niet eens meer om de brug(gen) zelf, maar vrijwel alleen maar over het voorkomen / verminderen van sluipverkeer door de polders tussen Groningen en Aduard en Winsum (via Dorkwerd). Het zijn immers heel drukke fietsroutes: maar liefst 250 fietsers per etmaal :roll:

Maar het is wel een goede zaak dat de N983 omgelegd wordt, want het houdt in de kom van Aduard niet over qua ruimte. Zeker niet gezien de intensiteiten in 2011:
- Traverse Aduard: werkdaggemiddelde 4.973 mvt/etmaal en weekdaggemiddelde 4.640 mvt/etmaal
- N355 - Aduard: werkdaggemiddelde 7.007 mvt/etmaal en weekdaggemiddelde 6.424 mvt/etmaal

Intensiteiten heb ik uit de Monitor verkeer & vervoer Noord-Nederland.

Worden de files voor die VRI op de N355 ook eens wat korter want dat is ook een doorstromingsbeperker van formaat aldaar.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door mavas » di 06 nov 2012, 23:15

Ik kan het niet uit de berichten opmaken, maar verdwijnt de aansluiting van de huidige n983 op de N355 hiermee?

Vaak zie je wel meer dat er ongelijkvloerse aansluitingen worden aangelegd bij waterkruisingen (zowel bij vaste als beweegbare), maar is dat tevens gedaan omdat de N355 als stroomweg is gecategoriseerd? Men had namelijk ook voor een VRI-kruising of turborotonde kunnen kiezen, waarbij het oppervlak aan wegen kleiner is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Ds79m » di 06 nov 2012, 23:16

mavas schreef:Men had namelijk ook voor een VRI-kruising of turborotonde kunnen kiezen, waarbij het oppervlak aan wegen kleiner is.
Breng ze vooral niet op ideeën...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Groningen » wo 07 nov 2012, 8:02

mavas schreef:Ik kan het niet uit de berichten opmaken, maar verdwijnt de aansluiting van de huidige n983 op de N355 hiermee?
Dat is mij ook niet helemaal helder, maar deze nieuwsbrief verhaalt over het aanleggen van parallelwegen langs de N355 + de ongelijkvloerse aansluiting. Dat sterkt mijn vermoeden dat de VRI gaat verdwijnen, maar zeker ben ik er niet van.
mavas schreef: maar is dat tevens gedaan omdat de N355 als stroomweg is gecategoriseerd?
De N355 is daar absoluut geen stroomweg, alleen het stukje Leeuwarden - Hardegarijp is dat. Ik denk dat men een aantal dingen in 1 keer wil oplossen:
- Vergroten doorvaarthoogte vaarweg;
- Aduard verlossen van doorgaand verkeer d.m.v. rondweg;
- Verbeteren doorstroming N355 door aanleg ongelijkvloerse kruising.
mavas schreef: waarbij het oppervlak aan wegen kleiner is.
Dat is qua finansies niet echt een criterium in een dunbevolkt gebied als Groningen, alleen qua doorsnijding eventueel. Maar ze gaan e.e.a. zoveel mogelijk bundelen en omdat de weg toch omhoog moet lopen voor de brug is een ongelijkvloerse aansluiting niet echt onoverkomelijk meer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door mavas » di 10 jun 2014, 16:58

Ook hier eens weer wat over te melden:
Groen licht voor bruggen Zuidhorn en rondweg Aduard

3 juni 2014 - De provincie Groningen geeft groen licht voor de aanleg van twee nieuwe bruggen bij Zuidhorn en een nieuwe rondweg om Aduard. Bij Zuidhorn worden de huidige brug en de spoorbrug vervangen door nieuwe bruggen. Bij Aduard kiest de provincie voor een uitvoering in fasen. Eerst wordt begonnen met de aanleg van een rondweg met een aansluiting op de N355 bij Nieuwklap. Later komt er ook een nieuwe brug. Provinciale Staten moeten nog instemmen met de plannen.

Financiële dekking
Voor de brug bij Aduard is nog geen sluitende financiële dekking. De dekking moet gevonden worden in meevallers uit andere projecten en besparingen in het bestaande ontwerp. De provincie gaat samen met het Rijk op zoek naar mogelijkheden om te besparen op het ontwerp van de tafelbrug in Zuidhorn en de brug in Aduard. Eind 2014 is hier meer duidelijkheid over.

Rondweg Aduard
Om de leefbaarheid in Aduard te verbeteren wordt om het dorp een rondweg aangelegd, die bij Nieuwklap aansluit op de N355. De provincie stelt nu eerst 16 miljoen euro beschikbaar voor de aanleg van de rondweg en het vernieuwen van de aansluiting op de Friesestraatweg en de brug bij Nieuwklap. De werkzaamheden voor de rondweg en de aansluiting bij Nieuwklap gaan begin 2015 van start en moeten eind 2016 klaar zijn.

Beweegbare brug Zuidhorn
De huidige beweegbare brug tussen Noordhorn en Zuidhorn wordt vervangen door een nieuwe die hoger is en een grotere doorvaartbreedte heeft voor de scheepvaart. De brug kost circa 12 miljoen euro. Naar verwachting wordt vóór de zomer van 2015 begonnen met de werkzaamheden, als de nieuwe vaste brug, de rondweg bij Noordhorn en de tunnel klaar zijn. In de zomer van 2016 moet de nieuwe beweegbare brug klaar zijn.

Spoorbrug Zuidhorn
De huidige spoorbrug bij Zuidhorn wordt vervangen door een langere en hogere brug. Daarbij worden de noord- en zuidoever van het Van Starkenborghkanaal aangepast. In totaal stelt het Rijk hiervoor ongeveer 32 miljoen euro beschikbaar. De nieuwe brug komt aan de oostkant, vlak naast de huidige brug te liggen en is voorbereid op de komst van een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden vanaf 2018. De bedoeling is dat de werkzaamheden voor de vervanging van de brug eind 2015 van start gaan. In 2018 moet de nieuwe brug klaar zijn.
http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... eg-aduard/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Chris » wo 23 jul 2014, 13:26

De beroepen tegen de rondweg Aduard en de nieuwe brug bij Aduard zijn ongegrond verklaard door de Raad van State

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/z ... y_only=&q=

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Chris » wo 23 jul 2014, 14:17

De aansluiting op de N355 is overigens niet meer gepland als halfklaverblad, maar als diamant.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Kaaiman » di 09 sep 2014, 13:55

[url=http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/unaniem-steun-in-zuidhorn-voor-rondweg-aduard-11648653.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter]Dagblad van het Noorden[/url], 8 september 2014 schreef:Unaniem steun in Zuidhorn voor rondweg Aduard

ZUIDHORN/ADUARD - Unaniem omarmde de gemeenteraad van Zuidhorn maandagavond de plannen voor de aanleg van een rondweg om Aduard.

In totaal is ruim 16 miljoen euro met het plan gemoeid. De gemeenteraad besloot 'ja' te zeggen tegen het voorstel van B en W om als gemeente hieraan 2,35 miljoen bij te dragen. Op 24 september buigen provinciale staten zich over het plan.

Het werk wordt eind 2014/begin 2015 aanbesteed. Tussen juli volgend jaar en december 2016 vinden de aanlegwerkzaamheden plaats.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door martien » zo 13 mar 2016, 9:50

Er is recent een publieksavond geweest over de brug en de rondweg, het project wordt pas in 2018 afgerond (was: 2016).

Presentatie

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Robbert297 » zo 13 mar 2016, 12:09

^^ Daar wist ik niets van. Als ik dat had geweten was ik er graag bij geweest. Desalniettemin wel een interessante PowerPoint! :)
Laatst gewijzigd door Robbert297 op zo 13 mar 2016, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door martien » zo 13 mar 2016, 12:24

^^ De informatie voor de rondweg staat verstopt bij Vaarweg Lemmer-Delfzijl bij de brugvervanging en niet bij de provincie Groningen zelf :|

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Robbert297 » zo 13 mar 2016, 13:14

^^ Dank voor de link. :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Rene » zo 13 mar 2016, 14:30

Chris schreef:De aansluiting op de N355 is overigens niet meer gepland als halfklaverblad, maar als diamant.

Afbeelding
Een nuttelozer verkeersplein is bijna niet voor te stellen. :facepalm:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Kaaiman » zo 13 mar 2016, 14:35

Ik blijf het apart vinden dat hier toch niet voor een halfklaverblad is gekozen. Wat is het voordeel van deze oplossing, die een extra viaduct kost, ten opzichte van een gewoon halfklaverblad, vraag ik me dan af.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door martien » zo 13 mar 2016, 14:47

Ik denk dat er een belangrijk stukje infrastructuur over het hoofd gezien wordt: het fietspad Groningen - Zuidhorn is als een Fietsroute+ met een verhardingsbreedte van 3.5m uitgevoerd.

Bij een halfklaverblad moet die met een tunnel onder de aansluiting door en krijg je - nu speculeer ik - misschien wel een helling die niet binnen het concept Fietsroute+ past.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Kaaiman » zo 13 mar 2016, 19:02

Dat lijkt me toch wel mee te vallen. De fietsroute moet ook in de nu voorliggende situatie de verbindingsweg kruisen, zo te zien ook ongelijkvloers.
TOEVOEGING
O, ik keek naar de gele lijn. Het gaat om de rode lijn. Die zou dan met een tunneltje onder de verbindingsweg door moeten en dan wordt het kruisende fietspad inderdaad wat lastig in te passen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Robbert297 » zo 13 mar 2016, 21:09

Ik fietste tot vorig jaar vijf jaar lang dagelijks op die route, dus ik kan er wel wat over vertellen.
Op dit moment moet men nog een aardige klim maken om over de viaduct over de Aduarderdiep te kunnen fietsen. Dit is een redelijk vervelend stuk, aangezien het stuk daar versmald is. 3,5m is te breed en past dus niet op die viaduct. Tevens is de klim zelf ook vervelend, omdat men hier vaak tegenwind heeft. Tegenwind en klimmen is geen goede combinatie.
Dit willen ze waarschijnlijk in het nieuwe ontwerp voorkomen, want het liefst wil men geen hellingen in fietsroutes, en dat begrijp ik zeer goed.

Als je hier een fietstunnel wilt maken, dan wordt het automatisch een kleine aquaduct, en ik denk dat dat flink in de kosten op gaat lopen.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Sibren » zo 20 aug 2017, 17:34

Ik wandelde vandaag een rondje Aduard, en zag de volgende voortgang van het project:
  • Nieuwe brug Aduard: De basis van de bruggenhoofden aan beide oevers liggen er, evenals het kleine talud de brug op en af.
  • Rondweg Aduard: Het grondlichaam voor het gehele traject tussen de brug en Nieuwklap ligt er, zie foto.
  • 'Knooppunt' Nieuwklap: Het zandtalud voor de nieuwe brug ligt al sinds eind vorig jaar op de volledige hoogte om in te klinken. Sinds een paar weken is men bezig de begroeiing van het oostelijke talud te verwijderen en het oppervlak mooi af te vlakken. Van de bouw van de nieuwe brug, het viaduct bij de aansluiting, of de rotonde is nog niets te zien.
Foto: de bocht in de nieuwe rondweg, nabij de kruising van het Van Starkenborchkanaal en het Aduarderdiep.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door martien » zo 20 aug 2017, 21:16

^^ Er staat al wel een afsluiting gepland om de nieuwe brug bij Nieuwklap - klap betekend overigens ophaalbrug in het Gronings - op de Friesestraatweg aan te sluiten: 20-10 tot 30-10.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Kaaiman » za 10 feb 2018, 22:35

De opening zou plaatsvinden in oktober 2018, maar wegens het onverwachts aantreffen van vervuilde grond wordt dit uitgesteld naar medio 2019.

http://www.dvhn.nl/groningen/Rondweg-bi ... 96616.html
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 15:47

De brug bij Aduard wordt zaterdag geplaatst: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/201380/N ... -geplaatst

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door GuteFahrt » wo 14 nov 2018, 21:53

Kleine versie van de Hanzeboog. En een ander kleurtje. :) Zo lijkt het een beetje op de eerste foto.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door GuteFahrt » za 17 nov 2018, 23:59

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Chris » ma 17 dec 2018, 16:28

De rondweg Aduard gaat woensdag al open, zo meldt RTV Noord. Dat is dan weer een half jaar eerder dan de bijgestelde planning.

>> https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202656/R ... an-gepland

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Chris » wo 19 dec 2018, 14:16

Provincie Groningen schreef:Autoverkeer hoeft niet meer door Aduard te rijden

Verkeer dat richting Middag-Humsterland wil rijden hoeft niet meer door Aduard te rijden. Doorgaand verkeer rijdt nu over een nieuwe rondweg (N983). Op 19 december werd de rondweg feestelijk geopend door gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk en wethouder Henk Bakker van de gemeente Zuidhorn. Door het gunstige weer in de afgelopen maanden is de weg een aantal maanden eerder klaar dan verwacht.

Verkeer uit het dorp
De rondweg ligt rondom Aduard en de Nijelandsterpolder. Verkeer uit de omgeving van Aduard en Zuidhorn heeft nu een goede verbinding met de provinciale weg N355 (de Friesestraatweg) naar de stad Groningen. Daarmee verdwijnt het doorgaande (vracht)verkeer en landbouwverkeer uit het dorp Aduard. Hiermee verbetert de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het dorp. Ook het bedrijventerrein van Aduard is nu beter bereikbaar. De weg sluit straks ook aan op de nieuwe brug bij Aduard over het Van Starkenborghkanaal.

Petitie
De werkzaamheden voor de rondweg gingen in het najaar van 2014 van start. De aanleiding voor de komst van de nieuwe rondweg was het toenemende aantal auto's en vrachtverkeer dat door Aduard reed. Dit zorgde voor overlast en verkeersonveilige situaties en kwam de leefbaarheid in het dorp niet ten goede. Inwoners van Aduard en omgeving maakten zich sterk voor de komst van een rondweg. Begin 2009 bood Dorpsbelangen Aduard de toenmalige gedeputeerde Henk Bleker de petitie 'wij wensen (u) een veilig Aduard!' aan. Deze petitie bestond uit 181 ansichtkaarten met 246 handtekeningen. Nu het project is afgerond, overhandigde gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk deze ansichtkaarten aan wethouder Henk Bakker van Zuidhorn.

Brug Aduard
Het verkeer over de rondweg kan nog niet over de nieuwe brug bij Aduard rijden. Er wordt nog gewerkt aan de brug. Naar verwachting is deze begin 2019 klaar en open voor het verkeer.
De brug is dus nog niet klaar, ik vond dat al wel erg snel na het invaren.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door Sibren » wo 19 dec 2018, 14:42

Een dashcamvideo van de rondweg die vandaag is geopend. De nieuwe brug is inderdaad nog niet klaar, dus het verkeer moet vooralsnog het laatste stuk wel door Aduard rijden. ;) Maar niet meer door het 'centrum' van het dorp, waar de weg inderdaad erg smal is, wat onhandig is met de vrachtwagens en het landbouwverkeer dat hier rijdt.

De weg krijgt een maximumsnelheid van 60 km/h. Op dit moment is dit nog tijdelijk 50 km/h. Bij Nieuwklap is de maximumsnelheid permanent 50 km/h. Bromfietsen en speed pedelecs moeten op de nieuwe rondweg gebruik maken van de rijbaan, en zijn niet toegestaan op het fietspad.

Aangezien het een vrij kale route is, heb ik de video 2x versneld.
Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N983] Rondweg Aduard

Bericht door mavas » wo 19 dec 2018, 15:07

60 op zo'n kaarsrechte weg, hilarisch! :rofl2:
Zal me niks verbazen als daar stevige ongevallen gaan gebeuren met tegenliggens, of door het in de berm raken; er is geen enkele bermverharding aanwezig zo lijkt het.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie