[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 dec 2018, 16:56

Mwah. Ik ken genoeg stukken enkelbaans weg met halve vluchtstroken die gewoon fietsers op de rijbaan hebben of een hoop erfaansluitingen. Het is jammer van de verlaging, maar op een aantal plaatsen kan ik het me wel voorstellen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 17:04

Dan kan er beter per punt of traject gekeken worden naar de maximumsnelheid. Op de Meseta heb je veel van dit soort wegen, vanaf halverwege de jaren '80 heeft men met het ARCE programma op zeer grote schaal wegen naar zo'n dwarsprofiel van 10 meter breed gemoderniseerd. Dat is dus nog weer breder dan Nederlandse autowegen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 dec 2018, 17:24

Snelwegfreak schreef: vr 28 dec 2018, 16:56 Mwah. Ik ken genoeg stukken enkelbaans weg met halve vluchtstroken die gewoon fietsers op de rijbaan hebben of een hoop erfaansluitingen. Het is jammer van de verlaging, maar op een aantal plaatsen kan ik het me wel voorstellen.
Langs de kust misschien, maar op de wegen in het dunbevolkte binnenland is het totaal overbodig. Het binnenland ligt vol met wegen zoals op Chris' foto, door dunbevolkt gebied.

Als er op specifieke punten een probleem is, moet dat aangepakt worden, maar op het overgrote deel van die 10.000 km zal de veiligheid vermoedelijk niet het issue zijn. Veel erfaansluitingen zijn daar niet, en fietsers zul je vaak ook vergeefs zoeken.

Ik sluit me helemaal bij Chris aan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 dec 2018, 17:31

Zoals ik zei: op een aantal plaatsen kan ik me een verlaging wel voorstellen. Zulke verlagingen moet je altijd per situatie bekijken. Klakkeloos alles omlaag brengen is onzin.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 28 dec 2018, 19:38

Als ik het goed begrijp bevatten de Spaanse verkeersregels nu een algemene categorie voor dit soort bredere niet-autosnelwegen bubeko. Die zal wel zijn ingevoerd in dat ARCE-programma, maar nu wordt hij dus geschrapt. Bij het schrappen van zo'n categorie kan ik me wel iets voorstellen. Hij is internationaal niet gangbaar en het brede profiel zegt niet alles over verkeersveiligheid - een rustige en kaarsrechte weg zonder vluchtstrook kan zomaar veiliger zijn, bedenk je dat dat soort wegen in de Australische Outback vmax 110 hebben.

Maar goed, met alleen maar schrappen is dit een dom gemakzuchtige maatregel. Doordat het mogelijk zal blijven om bubeko wegen een maximumsnelheid te geven boven de reguliere maximumsnelheid bubeko, is het wel zo gepast nu snel te kijken welke ARCE- en andere enkelbaanswegen voor een bewegwijzerde vmax 100 in aanmerking komen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » vr 28 dec 2018, 20:12

Pino schreef: vr 28 dec 2018, 19:38 Hij is internationaal niet gangbaar en het brede profiel zegt niet alles over verkeersveiligheid - een rustige en kaarsrechte weg zonder vluchtstrook kan zomaar veiliger zijn, bedenk je dat dat soort wegen in de Australische Outback vmax 110 hebben.
Dat 100 km/h bubeko op brede, rustige wegen niet gangbaar is, is ook niet waar natuurlijk. Naast Spanje komt dat in ieder geval voor in Duitsland, Zweden, Oostenrijk, Polen, Finland, Rusland, Oekraïne, Bulgarije, GB, Ierland en in bijzondere gevallen in Nederland. Dus zelfs dat argument van de Spanjaarden is niet valide.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 28 dec 2018, 20:29

^^ Dat weerspreek ik ook niet. Maar wegen verkeersveiliger achten doordat er een vluchtstrook is (in de zin dat dat die omstandigheid dus in beginsel hogere snelheden rechtvaardigt), dát is uitzonderlijk. Als ik er dan toch iets van moet vinden: in de meeste landen die 100 km/h of 60 mph hanteren voor alle wegen bubeko, weet iedereen dat het gros van de bubeko wegen daar niet geschikt voor is. Het wordt daar alleen overgelaten aan het verstand van de weggebruiker. Allemaal best, maar dat maakt een uitgangspunt 90 bubeko met bewegwijzerde uitzonderingen 100 bepaald niet vreemd - en iets waarbij ikzelf ook eigenlijk wel een wat beter gevoel heb.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 20:33

In Spanje zijn echter duizenden kilometers weg specifiek opgewaardeerd om er veilig 100 km/h te kunnen rijden. Dat was vanaf de jaren '80 (en deels al vanaf het Plan REDIA van 1967) een specifiek doel voor het verbeteren van het wegennet.

In die zin is het niet vergelijkbaar met de algemene 90 in Frankrijk of 100 in Duitsland. In Spanje was die 100 km/h gekoppeld aan een specifiek wegontwerp.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 28 dec 2018, 20:51

^^ Een groot deel van die wegen is toch later uitgebouwd tot, of ge-bypassed door, een autovia?

Desalniettemin: wat er daarvan nog bestaat, mag van mij in beginsel op 100 blijven, dus met speciale borden :A1-100: Mogen ze de REDIA-/ARCE-wegen waar dit (door drukte, grotere aantallen langzame weggebruikers of anderszins) niet opportuun blijkt lekker volgens hoofdregel op 90 houden. Maar laat ze dan ook kijken naar niet-uitgebouwde N-wegen op de Meseta, met lage intensiteiten en veel kaarsrechte stukken. Ook die zouden naar 100 kunnen/moeten, ook zonder vluchtstrook. Juist hier zie ik een mogelijk voordeel van het opheffen van een tussencategorie die een soort reliek is van een tijdperk met nauwelijks autosnelwegen. Maar dat voordeel vergt wel een overheid die actief op zoek gaat naar de gepaste maximumsnelheid per traject - valt natuurlijk maar te bezien of dat in de praktijk ook zal gebeuren in een wereld waarin de ene milieuorganisatie na de andere verkeersveiligheidsorganisatie dingen blijft neerleggen bij de overheid over hoe vreselijk snelheid wel niet is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 28 dec 2018, 21:06

De Plan REDIA wegen van 12 meter breed zijn inderdaad grotendeels verdwenen door de verdubbeling naar autovía.

Spaanse hoofdwegen zijn massaal opgewaardeerd sinds de jaren '80 naar 9 of 10 meter breed. Tot niet zo lang geleden was 8,1 meter nog de norm voor autowegen in Nederland... In Spanje hebben de 9 meter brede wegen ook rijstroken van 3,5 meter breed (1,0 +3,5 + 3,5 + 1,0). Daar mag vaak 90 gereden worden. Op de 10 meter brede wegen mag 100 gereden worden, daarvan bestaat dus nog zo'n 10.000 kilometer. Dat is niet niks.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 31 dec 2018, 9:58

De werkloosheid in Spanje per autonome regio. Je ziet dat hier grote verschillen zijn. Ceuta en Melilla springen er bovenuit, maar Noord-Spanje doet het duidelijk beter dan Zuid-Spanje.

De cijfers zijn nog steeds hoog vergeleken met Noord-Europa, maar je moet je bedenken dat Spanje altijd een hoge werkloosheid heeft gehad, zelfs tijdens de booming years was de werkloosheid 8-9%.

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door vynkce » ma 31 dec 2018, 10:21

Gelijkaardige verschillen in de regio's als in België. Vlaanderen staat er het beste voor met 6% werklozen, dan Wallonië met 12,5% en dan Brussel met 16%. Voor alle gewesten zijn dit overigens de beste cijfers in jaren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Vinny » ma 31 dec 2018, 15:55

Ik vind werkloosheid boven de 10% veel te hoog. Dat moet je als samenleving niet willen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 31 dec 2018, 16:01

In Zuid-Europa heb je veel seizoenswerk in de horeca, toerisme en landbouw. Dat zorgt ervoor dat de werkloosheid er structureel hoger is dan in Noord-Europa omdat veel mensen maar een half jaar echt werk hebben.

Maar de Spaanse economie groeit nu al 4-5 jaar achter elkaar en de werkloosheid is in het noorden ook wel behoorlijk gedaald, maar met name in Andalusië blijft die wel hardnekkig hoog. Bijna 23% werkloosheid in een tijd dat de economie aardig herstelt is in alle opzichten extreem.

Maar ik vraag me wel eens af of deze mensen echt met een uitkering thuis zitten of gewoon zwart werken. Of nog bij hun ouders wonen zonder eigen inkomen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » ma 31 dec 2018, 16:57

Zolang men niet naar werk zoekt, is men ook niet werkloos. Ik vraag mij weleens af of dit überhaupt wordt meegewogen in dit soort cijfers. Zeker als het gaat om seizoenswerk. Misschien verdienen ze in de zomermaanden wel genoeg om de winter door te komen. Dan ben je dus niet werkloos.

Ceuta en Melilla wordt veroorzaakt door een hoog aandeel immigranten?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 31 dec 2018, 19:08

In 2018 is in Spanje 55 kilometer autosnelweg geopend. Dit is het laagste aantal in zeker 30 jaar. Gemiddeld is er sinds 2005 bijna 300 kilometer per jaar geopend, zelfs in de crisisjaren kwam men daar nog meermaals in de buurt.

Spanje heeft nu 15.578 kilometer snelweg, nog steeds de #1 in Europa, alhoewel Frankrijk en Duitsland er inclusief hun expresswegen wel dicht in de buurt zitten, waarbij aangetekend moet worden dat de Duitse Autobahnähnliche Straße lang niet zo'n coherent ontwerp heeft als de Franse voie express of Spaanse autovía, in Duitsland zijn veel meer delen substandaard.

Het netwerk is nu natuurlijk wel veel meer voltooid, alhoewel er nog wel concrete plannen zijn voor vele honderden kilometers nieuwe snelweg, denk aan corridors als de A-11, A-12, A-15, A-21, A-32, A-54, A-56, A-60, A-68, A-73 en A-81. En dan heb je het nog niet over snelwegen waar de plannen minder concreet van zijn.

De top 3 in Europa (snelweg + expressweg)

#1 Spanje: 15578 km
#2 Frankrijk: 15557 km
#3 Duitsland: 15461 km

Als Spanje in 2019 weer zo weinig opent dan kan Frankrijk het inhalen voor de #1 in Europa. In Frankrijk is heel gefragmenteerd overal in het land stukjes van 2-4 km voie express in aanbouw. In totaal was dat in 2018 meer dan Spanje opende.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 dec 2018, 20:07

^^ Zijn bij Frankrijk de overzeese departementen ook meegeteld? Die zijn geografisch niet Europa, maar maken wel direct deel uit van de republiek Frankrijk (en de EU). Zo niet, dan denk ik dat Frankrijk inclusief overzeese departementen al over Spanje heen komt. Alleen al met Martinique en Réunion kan dat verschil al goedgemaakt worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 03 jan 2019, 21:56

In 2018 vielen er - volgens voorlopige cijfers - 1180 verkeersdoden op de vías interurbanas (de wegen buiten de bebouwde kom). Dit is ongeveer tweederde van alle verkeersdoden maar van het totale plaatje zijn nog geen cijfers. Het is iets lager dan vorig jaar, maar de daling is wel sinds 2013 tot stilstand gekomen (vrij abrupt ook).

Spanje had historisch gezien relatief veel verkeersdoden maar het is sinds 2013 het veiligste land in Zuid-Europa, met een aantal verkeersdoden dat naar verhouding op dezelfde lijn als Nederland ligt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 06 jan 2019, 12:30

Op 29 januari gaat de maximumsnelheid op 10.000 kilometer hoofdwegen omlaag van 100 naar 90 km/h. Dit betreffen wegen met vluchtstroken van 1,5 meter en een rijbaanbreedte van 10 meter, hier mocht in afwijking tot de algemene limiet van 90, 100 km/h gereden worden. Behoorlijk veel nationale wegen en sommige autonome wegen zijn uitgebouwd naar 100 km/h in de jaren 80-90-2000.

Het is wel een opmerkelijke maatregel waar nauwelijks publiek debat over lijkt te zijn geweest. Dit soort Spaanse wegen zijn breder dan bijna alle andere wegen in Europa waar je wel 100 mag. Ze zijn ook 1,1 - 1,9 meter breder dan Nederlandse autowegen.

Ik hou het niet voor onmogelijk dat deze maatregel teruggedraaid wordt, net zoals de 110 km/h op autosnelwegen in 2011. Men verwacht in 2019 nog nationale verkiezingen en de zittende regering heeft eigenlijk geen kans om een meerderheid te krijgen, ze hebben nu maar 84 van de 350 zetels in een minderheidsregering. Het is wellicht de meest zwakke minderheidsregering ooit in Europa, ze hebben maar 24% van de zetels.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 11 jan 2019, 20:23

Ik las een artikel over ontvolking (depopulation) in Spanje. Het blijkt dat 53% van de Spaanse oppervlakte een bevolkingsdichtheid van minder dan 11,5 inwoners per km² heeft, wat blijkbaar een limiet is in EU-statistieken voor 'onbevolkte' gebieden. In deze 53% van de oppervlakte van Spanje wonen maar 2,5 miljoen inwoners, de overige 44 miljoen inwoners wonen op de resterende 47%.

Spanje zou dan het land met het grootste aandeel ontvolking van de EU zijn (nog meer dan Zweden en Finland blijkbaar). Twee regio's die specifiek zijn aangewezen zijn het binnenland van Oost-Spanje en West-Spanje. In een strook van Burgos naar Castellón wonen maar 600.000 mensen op een oppervlakte van 2 keer België. Ook een strook in het grensgebied met Portugal van Ourense tot Badajoz is zeer dunbevolkt.

Het cijfer is wellicht nog onderschat omdat veel bevolking in deze gebieden in tweede huizen woont in de zomer. En deze regio is zeer vergrijsd, de meeste inwoners zijn bejaarden omdat er nauwelijks werk is.

Ter vergelijking, de 'diagonale du vide' (lege diagonaal) van Frankrijk gaat om een limiet van 78 inwoners per km², waarmee deze delen van Spanje dus nog aanzienlijk minder bevolkt zijn dan de lege delen van Frankrijk. In Aragón zijn diverse comarca's met een bevolkingsdichtheid van maar 3 of 5 inwoners per km², dat is vergelijkbaar met Lapland.

De ontvolking van het Spaanse platteland begon al in de periode van Franco. De groei van de industrie en het toerisme deed veel mensen naar de steden en de kuststreek trekken. Met name de oostelijke helft van de Meseta is ook minder geschikt voor grootschalige landbouw, waardoor vooral deze strook zeer dunbevolkt is (de strook van Burgos naar Castellón).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door mavas » ma 14 jan 2019, 10:41

Interessant dat soort demografie. De vraag is wel of het goed of slecht is de ontvolking? Hangt er denk ik ook vanaf welk standpunt je kijkt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » ma 14 jan 2019, 18:50

De regering Sánchez heeft de begroting voor 2019 gepubliceerd, 3 maanden te laat. Omdat de regering Sánchez bij lange na geen meerderheid heeft in het parlement is steun nodig van andere partijen, daardoor is de verwachting dat de begroting nog aangepast zal worden.

Voor wegen is € 2,2 miljard opgenomen in de begroting, ongeveer 50/50 aanleg en onderhoud-beheer.

Projecten waar in 2019 substantiële sommen geld voor begroot zijn;

* A-11 meerdere delen tussen Soria en Valladolid
* A-21 Sigüés - Tiermas
* A-22 Siétamo - Huesca
* A-23 Monrepós gedeelte ten noorden van Huesca
* A-27 Valls - Montblanc
* A-32 Úbeda - Torreperogil
* A-33 ontbrekende delen
* A-54 Lugo - Santiago
* A-57 bij Pontevedra
* A-63 Oviedo - La Espina
* A-67 afsnijding bij Torrelavega
* A-68 Figueruelas - Gallur
* A-73 een segment ten noorden van Burgos
* AS-19 bij Gijón
* Arco Noroeste bij Murcia
* B-40 rondweg Barcelona
* GR-43 bij Granada
* MU-30 bij Murcia
* SE-40 zuidoostelijk deel

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 jan 2019, 10:24

Er is wel wat kritiek op de begroting, die een 'feestbegroting' wordt genoemd om Sánchez aan de macht te houden, waarbij geprobeerd wordt om stemmen te kopen, vooral in Catalonië en Andalusië. Een aantal beleidsterreinen hebben absurde toenames van de uitgaven die ver uit de pas lopen met de economische groei.

Hier bijvoorbeeld de begroting voor spoorwegen, per beleidsterrein gaat het met tientallen procenten omhoog vergeleken met 2018, voor de cercanías (forenzenspoor) gaat het zelfs om een verdriedubbeling, bij conventioneel spoor om een verdubbeling van de uitgaven. De hele Fomento-begroting gaat met 26,6% omhoog.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » vr 18 jan 2019, 21:03

Ik kwam dit tegen op Street View in Santander. Wat zou dat betekenen? Het staat aan alle kanten van die rotonde.

Afbeelding

Locatie: https://www.google.com/maps/@43.4612454 ... 312!8i6656

'red' is Spaans voor 'netwerk'. (Red de carreteras del Estado, netwerk van wegen van de staat, bijvoorbeeld).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » vr 18 jan 2019, 21:19

Zie artikel 21 van het Santanderse verkeersreglement. Kort samengevat komt het erop neer dat met RED staan aangeduid de drukste straten van de stad. Hierop gelden enige bijzondere regels, waaronder parkeerverboden met verhoogde boetes. Ze schijnen ook wel bekend te staan onder de noemer VAP, vias de atención preferente. Meerdere Spaanse steden hebben deze. Een officiële basis in de Wegcode ontbreekt, maar het schijnt dus ook gemeentelijk te kunnen.

Het doet enigszins denken aan de red routes in London, maar daar staat tenminste iets expliciets op de borden wat je allemaal niet mag op wegen met rode kantstreep.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 jan 2019, 22:04

Chris schreef: vr 18 jan 2019, 21:03 Ik kwam dit tegen op Street View in Santander. Wat zou dat betekenen? Het staat aan alle kanten van die rotonde.

Afbeelding

Locatie: https://www.google.com/maps/@43.4612454 ... 312!8i6656

'red' is Spaans voor 'netwerk'. (Red de carreteras del Estado, netwerk van wegen van de staat, bijvoorbeeld).
Doet me denken aan de soortgelijke ruitvormige borden 'red basica' in Málaga, die daar op de hoofdwegen staan. Zelfs op de weg staat met wegenverf 'red basica':

https://www.google.com/maps/@36.7218586 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » vr 18 jan 2019, 22:06

Pino schreef: vr 18 jan 2019, 21:19 Zie artikel 21 van het Santanderse verkeersreglement. Kort samengevat komt het erop neer dat met RED staan aangeduid de drukste straten van de stad. Hierop gelden enige bijzondere regels, waaronder parkeerverboden met verhoogde boetes. Ze schijnen ook wel bekend te staan onder de noemer VAP, vias de atención preferente.
En die VAP ken ik uit Palma :yes:. Maar daar zijn de borden iets minder opvallend: https://www.google.com/maps/@39.5772824 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 29 jan 2019, 9:02

Per vandaag is de maximumsnelheid op brede wegen verlaagd van 100 naar 90 km/h.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 13 feb 2019, 15:43

Er komen ook nog parlementsverkiezingen dit jaar. De begroting van premier Sánchez is weggestemd in het parlement. Het was een onhoudbare situatie, de socialist Sánchez kwam vorig jaar aan de macht na een motie van wantrouwen tegen de conservatieve premier Rajoy. Maar de socialisten hebben bij lange na geen meerderheid en konden dus alleen regeren door samenwerking met Podemos en allerlei regionale separatisten. Daarmee was Sánchez dus eigenlijk chantabel (met name op het dossier Catalonië) en nu is dat ingestort.

Vrijdag wordt bekend gemaakt wanneer de parlementsverkiezingen zullen plaatsvinden. Er zijn dit voorjaar al een hele serie verkiezingen gepland: lokaal, regionaal & europees parlement.

Dit is een recente peiling.
Afbeelding

Er is geen echt duidelijke machtsverhouding. PP+C's+Vox hebben potentieel een meerderheid maar het is maar de vraag of met name Ciudadanos met Vox wil samenwerken op nationaal niveau. Een minderheidsregering zou dan wellicht wel een oplossing kunnen zijn.

Vox wint vooral PP stemmers, maar C's wint ook en dat komt niet allemaal van PP. Maar ik vraag me af of kiezers van Podemos overstappen naar Ciudadanos. Ciudadanos is een centrumrechtse liberale partij terwijl Podemos extreem links is. Misschien zit er wel een flow van Podemos naar Vox, we zien wel vaker dat de meest linkse en meest rechtse partijen op veel dossiers niet ver van elkaar staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » do 28 feb 2019, 17:26

Nieuws uit Noord-Afrika. De ML-101 in Melilla is naar 4 rijstroken verbreed.

Afbeelding

Plaats reactie