[A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » wo 09 jan 2019, 20:17

Coen Tunnel schreef: di 08 jan 2019, 23:45 ^^ Ach, vanaf :KP: Cheratte kom je nu ook al niet met een heel hoge snelheid de E40 op... En ik denk dat Maastricht -> Verviers bij lange na niet de drukste linksafslaande stroom is. En uiteindelijk is Cheratte dan een substandaard knooppunt, waar wij Nederlanders nogal eens last van hebben omdat we er op weg naar het zuiden langs komen, maar in de praktijk functioneert het wel redelijk.

Eventueel zou je bij drukte bepaalde verbindingen via de Pont de Wandre kunnen laten lopen. De N667-N671 is vanaf de A25 naar de E40 aardig gestroomlijnd.
Het idee is om de economie van de hele regio wat uit het slop te trekken door te investeren in infrastructuur en werkgelegenheid. Dat zal wel forse verkeersgroei kunnen geven, want de intensiteiten op de bestaande wegen lopen wat achter ten opzichte van de intensiteiten rond Nederlandse steden die ongeveer even groot zijn in inwoneraantal. Nu zal knooppunt Cheratte niet het eerste knelpunt vormen, maar het is natuurlijk volstrekt niet toekomstvast gebouwd. Conflictvrije verbindingen zullen toch wat dringender worden daar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 jan 2019, 21:59

Vinny schreef: wo 09 jan 2019, 20:17Nu zal knooppunt Cheratte niet het eerste knelpunt vormen, maar het is natuurlijk volstrekt niet toekomstvast gebouwd.
Het knooppunt is in 1965 gebouwd en was in 1974 volledig. 45 jaar later vormt het nog steeds geen knelpunt. Met de kennis van nu, en de beschikbare ruimte, heeft men het destijds helemaal niet zo slecht aangepakt.

Vooralsnog lijkt het mij eerst van belang dat men de werkgelegenheid in het Luikse aanpakt, en qua verkeersknelpunten zijn de E25 (A602) door Luik en de E40 aan de noordkant problematischer. En qua verkeersveiligheid is :KP: Vottem gevoelsmatig gevaarlijker, door het ontbreken van rangeerbanen langs een weg met een intensiteit van ca. 100.000 mvt/dag.

Cheratte verdient geen schoonheidsprijs, maar in de praktijk leidt het nauwelijks tot problemen. Het heeft geen prioriteit op dit moment, en ik denk dat aanpassingen kunnen wachten tot de kunstwerken van het knooppunt aan het einde van hun levensduur zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » wo 09 jan 2019, 23:00

Het blijft me verwonderen hoe vrijwel iedere discussie over wegen in de ruime omtrek van Luik elke keer weer uitdraait op een brainstormsessie hoe Cheratte verbeterd kan worden. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door TomTorquay » do 10 jan 2019, 0:16

Het is blijkbaar een grote bron van ergernis bij de Nederlandse vakantiegangers. Maar dat is dan ook meteen de enige groep weggebruikers die er eigenlijk wakker van ligt. In de regio zijn er wel grotere issues die qua prioriteit terecht voorgaan op een Nederlands luxeprobleem ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Hajo » ma 14 jan 2019, 18:42

^^ Geloof dat je gelijk hebt. ;)

Maar ondanks dat blijft het een leuk probleem om op te lossen. En ik denk dat ik een oplossing heb gevonden, in het hypotetische geval dat er iets aan :KP: Cheratte gedaan moet worden.

Let wel: ik ben geen ingenieur en het is slechts een idee, maar stel je zou iets aan dat knooppunt willen of moeten doen. Mijn oplossing is deze:

Komend vanuit Maastricht, stijgt de snelweg op een gegeven moment (ten zuiden van Visé stel ik mij zo voor) zodat die op een talud komt te liggen. Vervolgens maakt de weg een flauwe bocht naar rechts en kruist die de Maas via een nieuwe brug. Die brug overspant de Maas schuin. Op de westelijke oever leidt de weg naar de E313, waar de weg ter hoogte van Flexhe-Sins op aansluit. Vanaf dat punt kun je alle kanten op, ook naar de E40. Verkeer vanuit Maastricht dat Liège in wil, verlaat de huidige E25 en rijdt onder de brug of het talud door, de stad in. Verkeer vanuit Liège voegt uiteraard op de E25 in. Knooppunt Cheratte kan dan volstaan met een verbindingsweg Aachen --> Maastricht en omgekeerd.

Geniaal, al zeg ik het zelf. :mrgreen: ;) Of toch niet? :nothanks:

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Jump » ma 14 jan 2019, 19:34

:offtopic:

Waarom niet gewoon een grote dubbelstrook rotonde? ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jan 2019, 22:08

Hajo schreef: ma 14 jan 2019, 18:42Knooppunt Cheratte kan dan volstaan met een verbindingsweg Aachen --> Maastricht en omgekeerd.
En hoe had je het voor je gezien met de verbindingen van en naar Luik? Verviers <=> Luik zou nog wel eens de drukte afslaande verbinding kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Hajo » di 15 jan 2019, 3:50

Die was ik vergeten... :facepalm:

Vier verbindingsbogen dus:
1) Aachen --> Maastricht
2) Maastricht --> Aachen (turbineboog)
3) Liège --> Verviers
4) Verviers --> Liège (turbineboog of by-pass)

Geen idee of dat past, maar zoiets.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 15 jan 2019, 9:07

Coen Tunnel schreef: ma 14 jan 2019, 22:08
Hajo schreef: ma 14 jan 2019, 18:42Knooppunt Cheratte kan dan volstaan met een verbindingsweg Aachen --> Maastricht en omgekeerd.
En hoe had je het voor je gezien met de verbindingen van en naar Luik? Verviers <=> Luik zou nog wel eens de drukte afslaande verbinding kunnen zijn.
Nu zou juist dat een verbinding kunnen zijn die heel redelijk wordt ontlast door een A605, misschien zelfs wel tot een punt dat je het knooppunt in deze rijrichting incompleet kunt laten. Hetzij door de verbinding niet aan te bieden, hetzij door "à la Leenderheide" de rotonde te laten liggen voor de minder prominente verbindingen. Dit is natuurlijk zeer speculatief bij gebrek aan heel concrete plannen, maar het kan een oplossingsrichting zijn, ergens ook in combinatie met mijn eerdere gedachte over een doorsteek tussen A605 en de Derivation-route.

Verder zit ik zelf wel eens wat te puzzelen met gedachte om een deel van de verkeersstromen naar de andere kant van de Maas te brengen, naar het schiereiland tussen Maas en Albertkanaal waar nu Cockerill Sambre zit. Op dat schiereiland zou bijvoorbeeld een trompetje kunnen komen waarmee je de verkeersstromen tussen A25-noord en A3 afhandelt, hetgeen de verbindingen halveert die je op de plek van de huidige rotonde moet afhandelen. Maar nog los van de moeilijkheden om een brug aan te leggen en de positie van Cockerill Sambre, lijkt dat schiereiland ook nogal krap bemeten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » wo 16 jan 2019, 20:42

In een andere draad werden de verkeersintensiteiten van de snelwegen rond Luik gepost. Blijkbaar gaat het grootste gedeelte van het verkeer momenteel via knp. Loncin, want de zwaarst belaste snelwegen zijn de E 40/ E 42 en de A 602 ter hoogte van dit knooppunt. Met de rehabilitatie van de A 601 en het verbeteren van de aansluiting 35 (Oupeye) kun je denk ik de verkeersstromen naar Luik redelijk eenvoudig optimaliseren, waarbij ruimte ontstaat om knooppunt Cheratte te verbeteren. Het zal wel een gepuzzel worden, zeker als je er geen geld aan wil uitgeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Boerenkool » zo 20 jan 2019, 21:57

De hinder van Cheratte is ook ergens gewoon de braafheid van de Nederlander die zich aan de aangegeven route houdt met de enorme omweg van de wannabering rond Liege. Je kan ook koppig gewoon de oude route nemen en rechtdoorgaan en via de kades richting Luxemburg rijden. De lokaal bekende doet dat ook al snel denk ik, het rijdt redelijk door en is echt stuk korter.

Google maps adviseert me (nu) gewoon de kadenroute en t alternatief is zelfs via Sankt Vith.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 jan 2019, 14:42

^^ De snelwegroute is 10 km langer en in tijd gelijkwaardig, is mijn ervaring. Door de stad heen is korter, maar niet sneller, maar ook niet noemenswaardig langzamer. Ik neem laat op de avond en 's nachts de route door de stad, die rijdt dan goed genoeg door. Maar overdag vind ik de snelwegroute prettiger.

Wel is het zo dat auto's met caravans niet door de stad mogen rijden. Dat verkeer (en dat zijn in vakantieweekenden ook heel wat Nederlanders) zal de omweg via :KP: Loncin voor lief moeten nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Chris » ma 21 jan 2019, 14:43

Dat caravanverbod wordt nogal eens genegeerd is mijn idee.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door vynkce » di 09 apr 2019, 9:36

In het nieuwe investeringsplan van SOFICO is (alvast tot 2024) geen enkel budget voorzien voor de aanleg van deze nieuwe snelweg.
Meer info: https://www.rtbf.be/info/regions/liege/ ... d=10187936 en https://www.dhnet.be/regions/liege/fini ... 0b459a6dc0

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door NWH » di 09 apr 2019, 10:01

^^
Mijn Frans is niet zo best, is men wel voornemens de A601 weer op te knappen en in gebruik te nemen?
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door EtienneM » di 09 apr 2019, 10:34

^^ Er staat in het artikel dat het opknappen van wegen en aanleggen van fietspaden de prioriteiten zijn van de regio Luik, maar de A601 wordt niet benoemd.

Overigens is vertalen van een website uit het Frans met Google Translate zeer goed leesbaar tegenwoordig ;)
https://translate.google.nl/translate?h ... 3D10187936
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door boe! » di 09 apr 2019, 10:36

Het lijkt er op dat SOFICO de investeringsvisie 2019-2024 op de website heeft geplaatst en vervolgens weer heeft verwijderd. Het is nu onvindbaar:
:arrow: https://sofico.org/fr/reseau-structuran ... -2019-2024

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 09 apr 2019, 10:41

De twee artikelen gaan uitsluitend over de verbinding Cerexhe-Beaufays. Er wordt verwezen naar een investeringsplan van Sofico voor de komende vijf jaar. Daarin zou je vermoedelijk meer kunnen vinden over eventuele plannen om de A601 een tweede leven te geven. Maar zoals boe! al zegt, dat plan is online onvindbaar op het moment.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door NWH » di 09 apr 2019, 11:34

^^ :top:
Jammer dat de 605 er (voorlopig nog) niet inzit. Blijft globaal gezien toch wel een missing link in het Luikse wegennet.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 09 apr 2019, 12:22

^^ Tja. Zoals je in oudere posts zult lezen, is de daadwerkelijke verkeersvraag niet zo heel groot. Dus het is absoluut een missend lijntje op de kaart, maar zo vreselijk veel weggebruikers bedien je er niet mee. Hoofdzakelijk Nederlandse vakantiegangers zouden er de vruchten van plukken, naast dat het uiteraard wat robuustheid toevoegt aan het wegennet van de stad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Chris » di 09 apr 2019, 12:39

Het voornaamste doorgaande verkeer in de regio is oost-west. Noord-Frankrijk/Wallonië richting Duitsland. Doorgaand noord-zuidverkeer is vrij beperkt, kijk maar hoe rustig de E25 is ten zuiden van de stad, en een deel van dat verkeer heeft sowieso een bestemming in de regio Liège en is dus niet echt doorgaand op de hele E25. Structurele filevorming is eigenlijk ook alleen rond Loncin / E40. De E25 stroomt altijd wel redelijk door naar mijn ervaring. De keren dat ik bij Liège in de file heb gestaan was altijd op de E40 langs de noordkant van de stad. Best wel veel Nederlanders nemen ook nog steeds de oude transitroute door de stad, Google Maps beveelt dat vaak zelfs ook gewoon aan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 09 apr 2019, 13:19

Het weinige verkeer op de E25 ten zuiden van Luik komt, behalve uit Luik zelf, logischerwijs ook eerder uit het noordwesten (waar het zwaartepunt van het stedelijke gebied ligt) dan vanuit het noorden (E313 en E25-noord). Je ziet dat mooi aan de intensiteiten van de laatste twee routes. Meestal dan, want op dagen dat Nederland erop uit trekt naar de Ardennen en verder zuidelijk, wordt dat anders. Een rechtvaardiging voor aanleg is daarin echter moeilijk te vinden. Het meeste rechtvaardiging kan nog worden gezocht in het verder ontlasten van de route over de Derivation en daarmee de binnenstad in wat bredere zin: niet alleen voor transitverkeer Nederland-Ardennen, maar ook voor regionaal verkeer. Het hele idee dat door de stad rijden gelijkwaardig is aan "snelweg buitenom" zou dan namelijk wel van tafel zijn. Toen afgelopen najaar ineens wat beweging in dit dossier leek te komen, was dat op het oog ook de voornaamste rechtvaardiging. En ook als die rechtvaardiging er nog niet toe heeft geleid dat in dit vijfjarenplan geld beschikbaar is, die gedachten zullen nog wel een beetje rond blijven sluimeren. Maar dit is natuurlijk het moment voor de tegenbeweging om heel triomfantelijk te doen...

Gebruikersavatar
Joshua
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 24 okt 2023, 20:34
Locatie: WAL. , BELG.
Contacteer:

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Joshua » do 23 nov 2023, 16:55

Blijkbaar staat de verbinding terug opnieuw op de planning:
Vertaalde versie van het artikel:
De verbinding Cerexhe-Heuseux-Beaufays, in de regio Luik, opnieuw op de agenda

Het ontwerp van het Territoriale Ontwikkelingsplan voor Wallonië roept opnieuw de CHB-koppeling (Cerexhe-Heuseux-Beaufays) op, waarvan we dachten dat deze in de vergetelheid was geraakt. In ieder geval zal de relevantie ervan moeten worden onderzocht, meent de Regio.
Gepubliceerd op 20-07-2023 om 17:28 uur
Gewijzigd op 31-07-2023 om 10:23

Bron: https://www.sudinfo.be/id689348/article ... re-du-jour

Van mij hoeft deze autosnelwegverbinding niet aangelegd worden maar daarom stel ik voor om ergens anders een autosnelwegverbinding aan te leggen.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 588
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Archeopendra1234 » do 23 nov 2023, 17:52

Hajo schreef: di 15 jan 2019, 3:50 Die was ik vergeten... :facepalm:

Vier verbindingsbogen dus:
1) Aachen --> Maastricht
2) Maastricht --> Aachen (turbineboog)
3) Liège --> Verviers
4) Verviers --> Liège (turbineboog of by-pass)

Geen idee of dat past, maar zoiets.
Volledig sterknooppunt🥰😁

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door paolie » do 23 nov 2023, 18:43

Joshua schreef: do 23 nov 2023, 16:55 Van mij hoeft deze autosnelwegverbinding niet aangelegd worden maar daarom stel ik voor om ergens anders een autosnelwegverbinding aan te leggen.
Mee eens. Doe mij het ontbrekende deel in de E420 ten zuiden van Charleroi maar!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » do 23 nov 2023, 19:11

Veel vrachtverkeer van en naar Aken klaarblijkelijk. Het terrein is natuurlijk redelijk heuvelachtig, dus je kunt niet zomaar nieuwe stukken (autosnel)weg toevoegen aan het netwerk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie