[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » za 26 jan 2019, 10:34

SnarfFlevoland schreef: za 26 jan 2019, 0:23 Zover ik weet kunnen Abchaziërs de verbinding met voertuig oversteken, alleen Georgiërs en overige nationaliteiten niet. Feit blijft wel dat vrijwel geen enkel voertuig de brug oversteekt. Toen ik op de grens in januari 2017 was, zag ik ook al geen auto over de brug rijden, alleen bij het eerste checkpoint snel de slagbomen voorbij racen.
Ja, dat kan. Georgië wil de Abchazische inwoners faciliteren (ongeveer 20% is dan ook Georgisch, met name in het grensgebied, Gali district) in hun mobiliteit de de-facto grens over. Mogelijk ga ik in april naar Sukhumi, ook al vindt het thuisfront dat aan idioot idee. :twisted:

Maar ik zal dat niet met de auto doen dan. Hooguit als passagier in een taxi. :E5:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » za 26 jan 2019, 11:23

Ik heb in Zugdidi nog wel wat voertuigen met Abchazisch kenteken gezien. Maar veel waren het er niet. Ik ben zelf niet bij de grens geweest. Ik had nog contact gehad met het Abchazische ministerie van Buitenlandse Zaken, maar die meldden mij dat de grens passeren met mijn eigen auto niet mogelijk was bij Inguri, en aangezien het in mijn planning eigenlijk alleen in het weekend kon ging het sowieso niet door, daar ik het visum pas op maandag zou kunnen krijgen in Sukhumi. Ik heb Abchazië alleen gezien vanaf de weg naar Mestia, waar je even ten noorden van Zugdidi de bergen in Abchazië kan zien liggen.
jelger schreef: za 26 jan 2019, 10:27Armenië zit tegelijkertijd - in algemene zin - ook best op een lijn met Georgië. Zeker. Er spelen geen hete hangijzers tussen beide. Af en toe is er een kleine hik waar te nemen over de Armeense minderheid in Georgië, maar dat mag geen naam hebben. Het is Georgië dat met alle buren (behalve Rusland) - ook langs de Zwarte Zee kust - goede contacten onderhoudt. Het is het regionale bindmiddel. Armenië is naast de weg ook afhankelijk van Georgische havens voor de aan- en afvoer van goederen.
Armenië staat ook op goede voet met buurland Iran, maar daar heeft men natuurlijk minder aan dan Georgië en Rusland. De belangrijkste haven van Iran (Bandar Abbas) ligt namelijk op zo'n 2000 km afstand van de grens. Er is wel wat vrachtverkeer tussen Iran en Armenië, maar ik had niet de indruk dat het heel veel voorstelde.

Vertigo
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 23:38

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Vertigo » zo 27 jan 2019, 17:10

Hm, ik ben afgelopen najaar van Jerevan een heel eind richting Iran gereden (tot Tatev) en kwam toch wel met behoorlijke regelmaat Iraanse vrachtauto's tegen.

In het centrum van Tbilisi heb ik overigens enkele keren Iraanse personenauto's zien staan. Iraanse toeristen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 27 jan 2019, 17:20

Iraanse bezoekers met de auto zijn er zeker. Paar jaar geleden in de Tbilisi Mall:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Georgië heeft een tijdje Georgisch-Iraans zaken doen gestimuleerd, er werd visum vrij reizen geloof ik geïntroduceerd, maar de laatste paar jaar staat de interactie met islamitische buitenlanders wat onder druk in het land, zoals jij misschien ook weet.

Wat Armenië betreft geldt Iran zeker ook als logistieke uitlaatklep zoals Coen Tunnel aangeeft, maar een aantal plannen komen niet van de grond. Mede doordat Rusland de belangstelling heeft verplaatst naar logistieke routes via Azerbeidzjan. Voor Rusland was (mede) investeren in die routes via Armenië naar Iran niet aantrekkelijk meer doordat Georgië dwars ligt (ook t.a.v. de door Rusland en Armenië gewenste spoor route via Abchazië).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 jan 2019, 17:49

Vertigo schreef: zo 27 jan 2019, 17:10 Hm, ik ben afgelopen najaar van Jerevan een heel eind richting Iran gereden (tot Tatev) en kwam toch wel met behoorlijke regelmaat Iraanse vrachtauto's tegen.

In het centrum van Tbilisi heb ik overigens enkele keren Iraanse personenauto's zien staan. Iraanse toeristen?
Ik ben eveneens ook wel tot Tatev en Goris gereden (in 2017), en heb ook wel wat Iraanse vrachtwagens gezien, maar geen heel grote aantallen. Zeker met enige regelmaat, maar al met al had ik niet de indruk dat het nou om enorme volumes gaat. Ook wel wat Iraanse toeristen, zo reed ik op de M6-M16-M4 vanaf de grens met Georgië bij Bagratashen tot aan Ijevan een hele tijd achter een auto met Iraanse toeristen. En ook bij de kabelbaan naar Tatev stonden op de parkeerplaats een paar Iraanse auto's.

Teheran staat al ergens in Georgië op de S1 nog voor Tbilisi op de borden, komende vanaf Gori/Kazbegi. Ook in Armenië komt het meermaals terug op de borden, al wordt op de M2 vooral Meghri als doel in zuidelijke richting gebruikt.

In Azerbeidzjan kwam ik eigenlijk nauwelijks Iraanse voertuigen tegen, maar wel wat vrachtwagens uit Turkmenistan en Tajikistan. De ferry van Baku naar Turkmenbashi is natuurlijk een belangrijke ontsluiting voor de Centraal-Aziatische landen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 jan 2019, 15:59

@jelger: Dank weer voor je heldere en uitgebreide uitleg! :top:
jelger schreef: za 26 jan 2019, 10:27 Het idee van de (private) Zwitserse douane controle is dat dit een neutraliteit moet bieden, maar tevens voor de Georgiërs de erkenning genereert van hun buitengrens die gecontroleerd wordt door een partij die hun douane criteria hanteert en die ze daarop vertrouwen.
Zou het niet in geval van Abchazië een idee zijn om desondanks de problemen niet de grens voor transitverkeer open te gooien? Of erken je dan als Georgië al Abchazië as zelfstandig land? Je zou kunnen nadenken over een stempel in paspoorten waarop dan "Psou border" staat, terwijl het de-facto pas op de Enguri 'grens' wordt afgestempeld. Dat zou in ieder geval transitverkeer mogelijk maken en Sochi als een nieuwe (stabiele) ontsluiting van Georgië met Rusland. En zover ik weet heeft Abchazië zelf weinig problemen met transitverkeer, of zie ik dat verkeerd?
Coen Tunnel schreef: za 26 jan 2019, 11:23 Ik heb in Zugdidi nog wel wat voertuigen met Abchazisch kenteken gezien. Maar veel waren het er niet.
Wel apart dat Abchazische kentekens in Georgië toegestaan (of gedoogd) worden, maar niet andersom. In Abchazië mag je niet met Georgisch kenteken rondrijden.
Vertigo schreef: zo 27 jan 2019, 17:10 In het centrum van Tbilisi heb ik overigens enkele keren Iraanse personenauto's zien staan. Iraanse toeristen?
Die heb ik ook gezien. En Duitse kentekens.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » di 29 jan 2019, 17:53

SnarfFlevoland schreef: di 29 jan 2019, 15:59Zou het niet in geval van Abchazië een idee zijn om desondanks de problemen niet de grens voor transitverkeer open te gooien? Of erken je dan als Georgië al Abchazië as zelfstandig land? Je zou kunnen nadenken over een stempel in paspoorten waarop dan "Psou border" staat, terwijl het de-facto pas op de Enguri 'grens' wordt afgestempeld. Dat zou in ieder geval transitverkeer mogelijk maken en Sochi als een nieuwe (stabiele) ontsluiting van Georgië met Rusland. En zover ik weet heeft Abchazië zelf weinig problemen met transitverkeer, of zie ik dat verkeerd?
Transitverkeer zonder voertuig is in ieder geval van Georgië via Abchazië naar Rusland mogelijk, al ben je volgens de Georgische wet dan wel illegaal het land uitgereisd. Maar er staat geen gevangenisstraf meer op (tot een paar jaar terug kon het je in theorie 4 jaar cel opleveren), wel een boete bij een eventuele volgende inreis.

Ik heb overigens wel een verhaal op internet gelezen van iemand die het gelukt was om vanaf Georgië met een motorfiets Abchazië in te rijden. Maar ik heb geen succesvolle verhalen gelezen over automobilisten die de grens bij de Inguribrug zijn gepasseerd.

Bij andere vergelijkbare situaties met (transit)verkeer via betwist gebied gaat het zo:

Kosovo-Servië:
- Van Servië naar Kosovo en terug: geen probleem, voor de Serviërs heb je het land immers niet verlaten (zelfde als van Georgië naar Abchazië en terug)
- Van Macedonië/Albanië/Montenegro naar Kosovo en dan door naar Servië: verboden, want je bent Servië niet officieel ingereisd.
- Van Servië naar Kosovo en dan door naar Macedonië/Albanië/Montenegro: probleemloos mogelijk, en ondanks een ontbrekend uitreisstempel zul je (in ieder geval als EU-burger) niet in de problemen komen bij een volgende inreis van Servië, wel kunnen je Kosovaarse stempels door de Serviërs geannuleerd worden met Servische annuleringsstempels.

Transnistrië-Moldavië:
- Van Moldavië naar Transnistrië en terug: geen probleem, alleen Transnistrische grenscontroles.
- Van Oekraïne via Transnistrië naar Moldavië: geen probleem, ook al heb je geen Moldavische grenscontrole en inreisstempel gehad. Oekraïens uitreisstempel voldoet in de praktijk.
- Van Moldavië naar Transnistrië en dan door naar Oekraïne: geen probleem, ook het ontbreken van een Moldavisch uitreisstempel is geen issue voor een latere inreis.

Donetsk/Luhansk-Oekraïne:
- Van Oekraïne naar Donetsk/Luhansk: controle van Oekraïense leger op de grens van het door de regering gecontroleerde gebied, alleen met toestemming, mogelijk wordt je paspoort gestempeld bij uitreis van het regerinsgebied: https://twitter.com/aerdelaunay/status/ ... 2412844032
- Van Rusland naar Donetsk/Luhansk en door naar Oekraïne: niet mogelijk, je wordt op de grens van het door de regering gecontroleerde gebied teruggestuurd.
- Van Oekraïne naar Donetsk/Luhansk en door naar Rusland: mogelijk, je kunt van het leger een uitreisstempel zonder naam van een grenspost krijgen: https://twitter.com/aerdelaunay/status/ ... 2412844032

Een oplossing à la Transnistrië zou natuurlijk ideaal zijn, waar transitverkeer niet gehinderd wordt. In plaats van een officiële grenscontrole kun je natuurlijk aan de Georgische kant van de Inguribrug een politie- of legerpost inrichten met een controle, zoals de Russische DPS-checkpoints. Eventueel kunnen die ook met een (alternatief) paspoortstempel de inreis registreren (bv. stempel met de locatie 'Inguri' zonder de woorden 'state border') zodat het niet meer als illegale inreis geldt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 05 feb 2019, 14:40

Vandaag was er een presentatie van het Ministerie van Regionale Ontwikkeling en Infrastructuur over de geplande 9km lange tunnel in de "Military Highway", de toegangsroute naar Rusland die de Jvari Pas (2380m) bij Gudauri gaat afsnijden (alsmede het wintersportoord zelf - dat daarmee verschoond zal blijven van colonnes vrachtwagens). De Powerpoint met project- en aanbestedingsgegevens is hier te downloaden.

Het Spaanse ingenieursbedrijf IDOM is betrokken bij dit project dat financieel wordt ondersteund door de Wereldbank, de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB) en de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD ).

De route moet met deze verlegging 13 kilometer korter worden, en een tijdwinst opleveren van ca 40 minuten. Naast deze tunnel moet er ook een brug komen in de Khada vallei, de vallei aan de zuidelijke kant van de tunnel, met een lengte van 432m (285m span). Het noordelijke tunneleind zal op ongeveer 2000 meter boven zeeniveau liggen, het zuidelijk uiteinde op ongeveer 1900. Het massief waar de tunnel onderdoor gaat kent een maximale hoogte van ongeveer 3300 meter (Mt Sadzele, hoogste liftstation van Gudauri).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overzicht traject, Military Highway Tbilisi - Vladikavkaz (S3 / A301 - E117)
Afbeelding

Close up - Blauw is huidige doorgaande route, oranje bestaande route Kvesheti - Tskere en rood is nieuw aan te leggen tunnel Tskere - Ukhati / Kobi.

Afbeelding

Meer details over de aanpassingen in de hele route zijn in deze pdf terug te vinden (in het Georgisch)
http://moe.gov.ge/res/images/file-manag ... REP-00.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 15:01

Dat soort projecten zijn van het kaliber dat wij in de Alpen hebben gezien in de jaren 60-70. Dat zal een flinke reistijdbesparing en verbeterde betrouwbaarheid van de verbinding opleveren.

Is dit eigenlijk het enige - over de weg bereikbare - deel van Georgië dat ten noorden van de hoofdkam van de Kaukasus ligt? Ik zie op Google Earth dat er in dat gebied meerdere dalen zijn die naar Rusland afwateren, maar zo op het oog is deze weg de enige die ten noorden van de bergkam ligt. Misschien heeft het project daardoor voor Georgië ook een wat strategisch belang, het kan dan sneller dat gebied bereiken in het geval van schermutselingen bij de grens of zo.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 05 feb 2019, 16:06

^^
De inzet zal hier vooral de betrouwbaarheid van de verbinding zijn. Zoals er hier al meer over is uitgeweid, er zijn nogal vaak natuurlijke verstoringen op deze route, ook ten noorden van dit deel (de Dariali kloof, bij Kazbeg ten noorden van Stepantsminda) waar ook een aantal kortere tunnels gebouwd worden. Omdat Armenië en Rusland nogal graag alternatieven via de afscheidingsgebieden willen hebben, wat nogal complexe discussies oplevert (en weinig progressie) is Georgië er ook veel aan gelegen om Armenië via een robuuste route over Kazbeg tevreden te stellen.

Georgië kent inderdaad verschillende stukken territorium ten noorden van de waterscheiding (van het Kaukasus gebergte), waaronder ook dus het stuk ten noorden van de Jvari Pas. Zie dit kaartje, het hele stuk ten noorden van de rode lijn. Er lopen drie noordwaartse weg verbindingen naar de belangrijkste bestemmingen, naar Stepantsminda/Kazbeg, naar Shatili en naar de Tusheti vallei (Omalo, Dartlo). Er zijn plannen voor het onderling verbinden van deze gebieden met een oost-westwaartse weg, vooral met toerisme in het achterhoofd, maar dit ligt niet erg populair. Er is geen lokale onderlinge verbindingsvraag en men vreest vooral platgereden te worden door massa's "eco toeristen".

Het gebied ten noorden van Gudauri heeft zeker ook een strategische en historische waarde voor het land. Het is al sinds de vroege koninkrijken onderdeel van de Georgische natie geweest.

Afbeelding

Het blauwe ingetekende lijntje is grofweg het gebied dat de Zuid-Osseten claimen ("Oost Ossetie") als hun historische territorium. Die bal is het afgelopen jaar weer meermaals omhoog geworpen. Het was een tijdje rustig op dat vlak, maar de retoriek is weer van stal gehaald.

Meer oostwaarts ligt de Tusheti vallei ook aan de noordkant van de waterscheiding. Hier ligt een weg de vallei in naar Omalo en Dartlo, welke een klein half jaar open is over de bijna 3000 meter hoge pas. Er is geen weg vanaf Rusland. De waterafvloeiing vindt overigens aan de oostkant plaats via Dagestan (bij Khushet). De rest van de grens tussen Georgië en Rusland (Tsjetsjenië en Dagestan) is in dat hele segment tussen de 3000 en 4300 m boven zee niveau.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 feb 2019, 17:08

Interessant plan! Dit zou de regio Kazbeg een heel stuk beter met de rest van Georgië ontsluiten en de verbinding een flink stuk stabieler maken.
jelger schreef: di 05 feb 2019, 14:40 (alsmede het wintersportoord zelf - dat daarmee verschoond zal blijven van colonnes vrachtwagens)
Zover ik heb gezien in 2017 werden de vrachtwagens heel gedoseerd de bergpas doorgelaten. Aan de noordkant stonden bij Kobi heel wat vrachtwagens aan de zijkant van de weg geparkeerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 19 feb 2019, 11:45

Een ruim jaar geleden berichtte ik over het voornemen in Georgië om een drietal eco-toerisme bestemmingen in het noorden van het land [Kazbeg (1), Shatili (2) en Tusheti/Omalo (3)] met elkaar te verbinden, over verschillende hoge bergpassages.

Dit leidde van meet af aan tot lokaal en nationaal activisme, en gisteren heeft het hoofd van wegenzaken medegedeeld dat in ieder geval twee van de drie voorgenomen trajecten niet zullen worden uitgevoerd.

In onderstaande kaartje zijn dat het (missende) stuk tussen 2 en 3 (Archilo, Khevsureti naar Omalo, Tusheti over de Borbalo Pas) en de aftakking van de bestaande weg ten zuiden van Omalo (3). Er zou een nieuwe doorsteek komen naar de Pankisi Vallei (4). In plaats daarvan wordt de bestaande weg van Pshaveli (5) naar Omalo (3) gerenoveerd, met name het levensgevaarlijke stuk rond de Abano Pas. Daarnaast zal de voor een groot deel niet meer bestaande weg van Omalo naar en tussen de dorpen in de Tsova Vallei (6) worden gerehabiliteerd of nieuw worden aangelegd (via de dorpen Bochorma, Jvarboseli naar Indurta).

Vanmiddag is ook bekend geworden dat het voorgenomen verbindingsstuk voor de rechtstreekse verbinding van Kazbeg (1) naar Shatili (2) - de 21 kilometer tussen de dorpen Juta en Roshka ook zal worden aangelegd. Het hoofd van de infrastructuur afdeling van het ministerie van regionale ontwikkeling heeft erkend dat dit niet gaat om het belang van transport tussen de dorpen maar ter facilitering van auto-toerisme. Dit terwijl de regio leeft van eco-toeristische activiteiten zoals wandel- en paarden trektochten.
jelger schreef: za 21 okt 2017, 19:53 In Georgië is een nieuw meerjarenplan uitgekomen voor de infrastructuur. Vooralsnog alleen een pdf kaart.

Een van de opvallendste dingen is het verbinden van drie toeristische trekpleisters in de Kaukasus met elkaar: Kazbeg --> Shatili (Khevsureti) --> Omalo (Tusheti). Deze 3 bestemmingen zijn alleen via aparte wegen te bereiken, en zijn dan een eindpunt waar vandaan je weer via dezelfde weg terug moet. Dit plan om deze drie te verbinden parallel aan de bergen leidt tot kritiek omdat dit de rust in met name Khevsureti en Tusheti zal verstoren. Er is tussen deze twee regio's wel een wandelroute, om van Shatili in Omalo te komen moet je een week wandelen. Dit wordt wel door bergwandelaars gedaan. Er is ook geen lokale vraag naar de weg, het is puur gedreven om toerisme aan te jagen.

Afbeelding
In een ander deel dossier van de in 2017 gepresenteerde infra plannen zit ook beweging: de Europese Investeringsbank (EIB) is met Georgië een lening van 250 miljoen euro overeengekomen. De premier kondigde aan dat dit met name ingezet zal worden voor het opwaarderen van de S4 van Rustavi naar de grenspost met Azerbeidzjan ("Red Bridge"), en een nieuwe directe verbinding vanaf Rustavi naar de grenspost met Armenië (Sadakhlo). Deze directe doorsteek is nodig om de internationale transit routes va/naar Armenie beter aan te laten sluiten op de E60 en de Tbilisi Bypass (S9). De huidige route via de S6 (en S7) naar Sadakhlo/Armenië voldoet niet, en valt lastiger aan te passen of aan te sluiten op de E60/S9.

Details van dit project zijn te vinden bij de Wereldbank: http://documents.worldbank.org/curated/ ... -3-km-Long

Deze twee verbindingen staan ook genoteerd in het Investment Action Plan dat de Europese Commissie vorige maand presenteerde voor het EU Oostelijk Partnerschap. https://ec.europa.eu/neighbourhood-enla ... -dec13.pdf

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 mar 2019, 14:29

Bij nadere studie van de luchtkaarten is me opgevallen dat het luchtruim boven Zuid-Ossetië niet afgesloten is, maar wel (zoals bekend) boven Abchazië. Is daar een specifieke reden voor? Misschien een bepaalde historische achtergrond?

Het verschil is eventueel dat Abchazië diverse vliegvelden heeft (waar de Russen illegaal gebruik van maken), Zuid-Ossetië heeft zover ik weet niks. Het Abchazische luchtruim staat dan ook meer of minder onder Russische controle. Het luchtruim van Zuid-Ossetië is echter onder controle van Tbilisi. Mogelijk dat daarom ook Georgië een no-fly-zone boven Abchazië voor eigen veiligheid heeft ingesteld en niet boven Zuid-Ossetië.

Misschien kan jelger met wat achtergrondinformatie voorzien?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 06 mar 2019, 15:10

Ik kan hier eerlijk gezegd alleen maar speculatief en met "best guesses" op antwoorden op dit moment - ik heb de feitelijkheid niet paraat. Ik denk dat je wel redelijk goed zit met 'historie'. Kan het wel even uitzetten in het contact circuit. Toch heb ik wel wat mogelijke verklaringen:

Dat het luchtruim van Zuid-Ossetie formeel onder Tbilisi valt en niet is afgesloten komt mogelijk door staatsrechtelijke constructies (dat is het enige dat ik hier even kan bedenken met de situatie die je beschrijft): Zuid-Ossetie is sinds 11 december 1990 (dus nog als AO van de Georgische SSR) geen autonome provincie meer. De aanstaande eerste President van het huidige Georgië trok deze in als hoofd van de Georgische SSR. Dit bleek een onvermijdelijk keerpunt op weg naar een burgeroorlog in 91-92.

De huidige de facto Zuid-Osseetse "grenzen" bestaan ook niet (meer) in de huidige Georgische opvatting van administratieve grenzen, anders dan relikwie van de Sovjet Unie. Zuid-Ossetie ligt in vier Georgische provincies.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Abchazië is nog steeds formeel een autonome regio (met een door Tbilisi erkende regering, in ballingschap). Een status die het ook al in de eerste Georgische republiek (1918-1921) had verworven. In tegenstelling tot Zuid-Ossetie, die de autonomie aan Stalin te danken hadden.

Ik vermoed dat je het onderscheid langs deze lijnen moet zoeken. Maar ik kan het wel even uitzetten. Goede vraag!

Rusland heeft een aantal jaren geleden, misschien al bijna 10 jaar geleden (tijd gaat hard :lol: ) geprobeerd om de ICAO luchthavencode van Sukhumi erkend te krijgen buiten het luchtruim van Georgië - om civiel op de vliegen. Dat is resoluut afgewezen. Het luchtruim van beide gebieden wordt echter wel door Rusland actief militair gebruikt. Omdat ze het (ongestraft) kunnen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 mar 2019, 16:48

^^
Dank voor je toelichting. Zou top zijn als je er wat meer over te weten zou kunnen komen! :)

Op de Eurocontrol-server staat een speciaal document, waarin de no-fly-zone boven Abchazië tot 28.000 ft hoogte gedetaileerd gedocumenteerd wordt. Voor Zuid-Ossetië is er zo'n document niet en er wordt verder nergens elders iets over een gesloten of beperkt luchtruim aangehaald, hetgeen dus zou betekenen dat alles er vrolijk door kan vliegen. Er schijnen zelfs airways doodleuk door Zuid-Ossetië te verlopen. Lijkt me een leuke uitdaging daar eens met een Cessna in alle rust in 300 m hoogte boven de grond rond te gaan touren... :lol:
jelger schreef: wo 06 mar 2019, 15:10 Rusland heeft een aantal jaren geleden, misschien al bijna 10 jaar geleden (tijd gaat hard) geprobeerd om de ICAO luchthavencode van Sukhumi erkend te krijgen buiten het luchtruim van Georgië - om civiel op de vliegen.
Ja, daar had ik ook al wat over gelezen. Schijnbaar wordt een klein bergdorp (Pskhu) dat ooit door de Duitsers bezet was al vanuit Sukhumi civiel aangevlogen, maar dat zal wel de enige uitzondering zijn. De officiële ICAO-luchthavencode was/is UGSS en behoorde daarmee tot Georgië. De IATA-code, welke meer onder passagiers bekend zijn, is "SUI".
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 07 mar 2019, 22:23

Ik heb een contact doorgekregen bij de Civil Aviation Department, maar bij de redactie van Civil.ge komen ze alvast met dit:

"we think that one reason S.O. is formally "open" might be that there is no airport there for commercial or private flights, so ICAO might not have been notified..." (precies door wat je stelde, door het gebrek aan infra voor civiele luchtvaart, geen urgentie om het luchtruim via de internationale autoriteiten als gesloten aan te laten merken/notificeren/registreren).

mijn toevoeging daarop:
Formeel dus niet als gesloten geregistreerd, maar in de praktijk natuurlijk wel, ook vanuit de Georgische autoriteiten. Want zelfs als zij toestemming zouden geven, zal dit tot grote problemen leiden als jij met je Cessna over, zeg, Tskhinvali vliegt. Als het niet tot een ingreep vanuit veiligheidsdiensten leidt, dan toch zeker wel via de hotline van de EUMM monitoring missie. De autoriteiten zullen die toestemming dan ook nooit verlenen. Want dat levert meteen hele grote (diplomatieke) problemen op, voor Georgië.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » do 07 mar 2019, 22:32

SnarfFlevoland schreef: wo 06 mar 2019, 16:48
jelger schreef: wo 06 mar 2019, 15:10 Rusland heeft een aantal jaren geleden, misschien al bijna 10 jaar geleden (tijd gaat hard) geprobeerd om de ICAO luchthavencode van Sukhumi erkend te krijgen buiten het luchtruim van Georgië - om civiel op de vliegen.
Ja, daar had ik ook al wat over gelezen. Schijnbaar wordt een klein bergdorp (Pskhu) dat ooit door de Duitsers bezet was al vanuit Sukhumi civiel aangevlogen, maar dat zal wel de enige uitzondering zijn. De officiële ICAO-luchthavencode was/is UGSS en behoorde daarmee tot Georgië. De IATA-code, welke meer onder passagiers bekend zijn, is "SUI".
Hier een interessante fotoreportage over hoe Sukhumi Airport er tegenwoordig bij ligt: https://rusue.com/abandoned-airport-in-sukhumi/

Het vliegtuig van de Georgische oud-president Eduard Shevarnadze staat er al sinds 1993.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 07 mar 2019, 22:43

^^
Ja, die kwam in een wanhoopsdaad het beleg van Sukhumi nog proberen te breken met vrede. Hij kon met de staart tussen de benen wegrennen. Het waren ook de laatste dagen van mijn vrouw in Sukhumi, en in Abchazië: vrijwel de gehele Georgische gemeenschap is massaal vertrokken eind september 1993, via de Kodori kloof naar Svaneti, een (voet) trektocht van dagen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » zo 10 mar 2019, 12:41

jelger schreef: do 07 mar 2019, 22:23 Ik heb een contact doorgekregen bij de Civil Aviation Department, maar bij de redactie van Civil.ge komen ze alvast met dit:
Dank voor het navragen. :top: Ben erg benieuwd wat de juiste contactpersoon erover zal zeggen.
jelger schreef: do 07 mar 2019, 22:23 Want zelfs als zij toestemming zouden geven, zal dit tot grote problemen leiden als jij met je Cessna over, zeg, Tskhinvali vliegt. Als het niet tot een ingreep vanuit veiligheidsdiensten leidt, dan toch zeker wel via de hotline van de EUMM monitoring missie. De autoriteiten zullen die toestemming dan ook nooit verlenen. Want dat levert meteen hele grote (diplomatieke) problemen op, voor Georgië.
Begrijpelijk. Zo'n vermoeden had ik al. Desalniettemin is het denk ik erg lastig, aangezien het luchtruim boven Zuid-Ossetië tot 8.500 ft ongecontroleerd is en binnen de grenzen van het Georgisch luchtruim ligt. Er bestaat daar geen communicatieplicht, dus eenzaam in een Cessna over Zuid-Ossetië cruisen is strikt genomen toegestaan. Niemand zal je eraan kunnen hinderen het luchtruim boven Zuid-Ossetië binnen te dringen en er kunnen formeel ook geen sancties aan worden vastgeknoopt. Echter dat het de facto hoogst ongewenst is, met de mogelijke gevaren voor de bemanning van zo'n vliegtuig, lijkt me wel realistisch. Je zou maar gezellig boven Tskhinvali rondjes draaien, daar zullen de 'autoriteiten' van Zuid-Ossetië niet blij van worden. En Georgië in verlegenheid brengen...

Toch blijf ik het vaag vinden. Als Georgië boven Zuid-Ossetië een no-fly-zone zou willen hebben, of tenminste het gebruik van het luchtruim zou willen beperken, dan kan het daarvoor zones inrichten en deze publiceren. Dat ze dit niet doen, blijft opmerkelijk.
Coen Tunnel schreef: do 07 mar 2019, 22:32 Hier een interessante fotoreportage over hoe Sukhumi Airport er tegenwoordig bij ligt: https://rusue.com/abandoned-airport-in-sukhumi/
Mooie beelden! Deze moeten dan echter al voor 2011 zijn opgenomen? Het vliegveld schijnt volgens diverse bronnen na 2011 gerenoveerd te zijn (na de overname van Novaport), aangezien voor 2013 commerciële vluchten gepland waren. Deze vluchten hebben natuurlijk nooit plaats gevonden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » zo 17 mar 2019, 19:04

Interessante ontwikkelingen :top:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 22 mar 2019, 22:50

@SnarfFlevoland: ik wacht nog op antwoord van de GCAA. Ik zal je daar wel via PM over berichten want je vraag is niet wegen gerelateerd. (in een poging blauwe ingrepen van moderatoren of commentaren van andere seniore forummers te vermijden)

Nu weer terug naar de weg, zonder politiek! B( ;)

Aan de westkust van het land wordt al een aantal jaren gefaseerd gewerkt aan de upgrade en omlegging van de S2/E70 vanaf Poti naar Batumi en de Turkse grens, onderdeel van een masterplan ter verbetering van de internationale connectiviteit (verbinden van Azerbeidzjan en Armenië met Turkije, onder meer de East-West Highway). Verschillende delen in dit westkust gedeelte zijn al een poosje opgeleverd zoals de Kobuleti Bypass.

Momenteel wordt hard gewerkt aan de Batumi Bypass, een segment van 14 km om de toeristische bad- en havenplaats Batumi heen - een verlegging van de route door de kustheuvels van de autonome provincie Adzjarië. Het grootste deel wordt een 2-baans autoweg, met een gedeelte 4 baans bij de Makhinjauri tunnel ( aan de noordkant van Batumi). Aan de zuidkant van de tunnel (die er al een flink aantal jaren ligt) zwaait de weg links af en blijft het inland, en volgt zo de route buiten Batumi om door de (subtropische) heuvels, om bij de Chorokhi rivier aan te sluiten op de bestaande weg en brug.

De Aziatische Ontwikkelingsbank assisteert in de financiering van dit project. Het volledige plan is hier te vinden: http://www.georoad.ge/uploads/files/report..pdf

Afbeelding

Het groene gedeelte (contract 4) is nu in aanleg.
.
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 22 mar 2019, 23:23

Eerder berichtte ik hier al over verschillende bergregio ontsluitingen. In het masterplan van 2017-2021 is er nog een ontsluiting en upgrade voorzien. In de Svaneti / Racha regio in het noordwesten van het land. De bedoeling is om een directe verbinding aan te leggen tussen Lentekhi in Racha / Lower Svaneti en Mestia (Upper Svaneti), een belangrijke toeristische bestemming. Racha is net als het gebied rond Mestia een (natuur)toeristisch en historisch aantrekkelijk gebied, maar wordt vaak overgeslagen door de ligging en slechte aansluiting op het populairdere Mestia.

Met dat in het achterhoofd is er een 27 kilometer lange nieuwe verbinding gepland tussen de twee gebieden over (of eigenlijk door) een bergrug heen, met een 9km lange tunnel. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de ontwerpen. Met het toenemende toeristische verkeer via "low cost" vliegveld Kutaisi (WizzAir gaat vanaf augustus ook 3x p.w. vanaf Eindhoven op Kutaisi vliegen // reclame zendtijd) wil men toeristen sneller naar Mestia kunnen krijgen. Verreweg de meeste mensen reizen voor Mestia nu nog de lange westelijke omhaal via Zugdidi. Met de nieuwe verbinding wordt de reis uren korter (bijna een rechte streep naar het noorden).

De oostelijke omhaal naar Mestia via het toeristische Ushguli is in erg slechte staat (4WD of verhoogde bodemspeling).

De nieuwe route moet vanaf Lentekhi via de Laskadura rivier kloof omhoog gaan om dan recht naar het noorden met een tunnel door de provinciegrens te gaan naar de vallei van de Lailchala rivier en het dorpje Leshguani, een kilometer of 10 ten westen van Mestia, om daar aan te sluiten op de bestaande weg.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door GuteFahrt » za 30 mar 2019, 14:30

Gisteravond bij het opstarten van de PC verblijd met een prachtig plaatje uit Georgië:

Afbeelding

Het is ergens in Svanetië. :top: 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 16 apr 2019, 19:32

Vandaag kondigde de Georgische regering een actieplan aan om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers flink te reduceren (ruim 6600 doden in afgelopen 11 jaar, waarme het een regionale koploper is).

https://civil.ge/archives/302402

In twee jaar tijd zijn er zo'n 2500 camera's bijgeplaatst (van 170 in 2017) en zal dit oplopen tot 5000 eind dit jaar waarmee 700 km weg in de gaten gehouden kunnen worden. Daarnaast zal het aantal ongemarkeerde politie auto's worden uitgebreid, en krijgen politie auto's nummerplaat herkenningsapparatuur aan boord.

Dit valt samen met een overheidscampagne 'For more life', waarmee via posters en autowrakken langs de wegen aandacht wordt gevraagd voor veiliger rijden.

Vandaag zag ik aan het westelijk einde van Chavchavadze Avenue in het upscale Vake district in Tbilisi middenin de keerlus een op het dak geparkeerd wrak van een BMW X5 staan. Helaas geen foto van kunnen maken, maar ik kom er vast nog wel een keer langs deze week.

Edit: de lokale variant op NOS heeft de foto voor mij genomen en geplaatst.
https://1tv.ge/en/news/campaign-of-mia- ... aged-cars/
SPOILER: TOON

Afbeelding

Hoe het verder ook zij, er is veel maatschappelijke kritiek op de verkeershandhaving. Sinds 2004 is er geen corrupte verkeerspolitie, maar er wordt nu ook nauwelijks gehandhaafd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 apr 2019, 22:03

^^
Herkenbaar. Kan me nog goed herinneren dat ik ergens over de S1 door een bebouwde kom reed en de ketting auto's voor me er met 100 km/h doorheen jaagden en ik ze ook gewoon in de stoet gevolgd ben, terwijl overal 50 km/h borden stonden en zelfs politie langs de kant stond. De agenten stonden voor hun patrouilleauto erbij en keken ernaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » di 16 apr 2019, 22:19

jelger schreef: di 16 apr 2019, 19:32(ruim 6600 doden in afgelopen 11 jaar, waarme het een regionale koploper is).
De enige plek waar ik gedurende twee weken in de Kaukasus de politie op snelheid heb zien controleren was in godbetert Nagorno-Karabach, even buiten Stepanakert. :lol: Stond daar een agent met een lasergun, even voorbij het bekende We Are Our Mountains.

Gezien de rijstijl verbaast het me ook niks dat Georgië de regionale koploper is. In Azerbeidzjan zijn de wegen beter en wordt er ook wat netter gereden. In Armenië wordt er ook minder gejaagd dan in Georgië gereden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 apr 2019, 12:46

^^
Opzich zou je verwachten dat het des te oostelijker, des te chaotischer wordt, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Heb van anderen ook al gehoord dat in Azerbeidzjan, Armenië en ook Turkije net even wat 'beter' gereden wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 17 apr 2019, 12:52

Kennis van vrienden hebben net gisteren een tienerjongen verloren door joyriding met zeer hoge snelheid, hoor ik net bij de koffie en cheesecake. Tja, het gebeurt bij ons natuurlijk ook wel, dus om het symptomatisch te noemen gaat wel ver. Toch ligt in Georgië nog wel een flinke opgave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 20:04

Er is kennelijk een veerdienst van Varna, Bulgarije naar (Poti?) Georgië en die frequentie wordt flink verhoogd: Bulgaria and Georgia Increase their Ferry Connections
Following the bilateral meeting with the Prime Minister of Georgia on 16th of April, the two countries will increase ferries through the Black Sea from twice a month to twice a day, reports BNT.

Boyko Borissov, Prime Minister of Bulgaria: We are building "Hemus" motorway, so with such ferryboat exchange we will return the glamour to the port of Varna.
Is dit echt een autoferry? De afstand is hemelsbreed ruim 1100 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 17 apr 2019, 20:29

Ik weet dat de UkrFerry (o.a. ms Greifswald) een auto veerdienst onderhoudt. Truckers gericht, maar ik heb verhalen gelezen dat mensen het met auto, motor of camper gedaan hebben. Is alleen erg prijzig en kost veel tijd, dus voor de automobilist kan het niet uit - alleen om het een keer gedaan te hebben.

Vanaf Varna weet ik het niet zeker uit mijn hoofd maar dat zou zomaar inderdaad een autoveerdienst kunnen zijn. Ik heb het ooit eens uitgezocht, maar geconcludeerd dat het geen redelijk alternatief was de zee over te steken met de verschillende varianten toen beschikbaar.

Edit, een snelle Google ronde geeft dit, onder andere.
http://visit.varna.bg/en/transport/preview/60.html

Nu ik toch reageer, de weg naar de Russische grens is tussen Gudauri en Kobi weer eens dicht, tot nader order, door flinke sneeuwval en slecht weer.
http://agenda.ge/en/news/2019/1052
http://www.georoad.ge/?lang=geo&act=new ... 1555501494

Plaats reactie