Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » di 29 jan 2019, 15:56

Dag iedereen,

we zijn er vroeg bij dit jaar. Vakantie deze zomer gaat door in de Vendée, Frankrijk, namelijk Bourgenay (85440 Talmont-Saint-Hilaire).
We vertrekken op dinsdag 16/7 en keren terug op donderdag 25/7. Rijden met 3 kinderen (6 maanden oud, 10 en 12 jaar), er zal wel een paar keer gestopt worden. Hebben peage-bakje dus dit loopt meestal ook vlot.

Meest logische route is via Parijs: https://goo.gl/maps/idU47CG1SgT2 (738km en € 55,4 tol).

Andere mogelijkheid is via Amiens/Rouen: https://goo.gl/maps/tsYqrmEBDX82 (783km en €62,8 tol).

Zelf heb ik geen ervaring via Amiens/Rouen. Is deze route aan te raden qua drukte/vlotheid etc? In principe een half uur langer dan via Parijs, maar dit kan je in Parijs zelf natuurlijk zelf snel verliezen.

Zijn er nog andere knelpunten op 1 van de routes?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Chris » di 29 jan 2019, 16:03

Het is wel een route waarop je Parijs relatief eenvoudig kan vermijden, qua reistijd is het zelfs vergelijkbaar. Via Amiens - Rouen heb je het voordeel dat je vooral rustige routes hebt, weinig vrachtverkeer, weinig drukte, gewoon lekker rijden.

Ook de passage van Rouen is niet moeilijk, gewoon toutes directions of A28 / Le Mans volgen. De bewegwijzering laat je overigens op een andere manier door Rouen rijden dan Google Maps. Google Maps laat je ten zuiden van de Seine rechtdoor rijden naar de N338, dit is een echte stadsweg met verkeerslichten en verkeerspleinen. De bewegwijzering laat via de D18E rijden, deze weg gaat over een industrieterrein en rijdt in principe wat comfortabeler. Qua reistijd en afstand is het nauwelijks enig verschil.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Ds79m » di 29 jan 2019, 17:33

Ik zou ook lekker via Amiens /Rouen rijden. Zo doordeweeks is dat een rustige route, behoudens het stuk bij Rouen, maar dat is zeker niet onoverkomelijk.

Let bij Rouen wel op bij de lage tunneltjes als je zelf met een hoog voertuig rijdt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Pino » di 29 jan 2019, 22:55

Kan me wel aansluiten bij de gedachten over een route via Rouen, maar ik ben zelf niet zo'n fan van de passage van Amiens. Vanuit het noorden is het een onnodige draai en je komt langs twee tolstations met lage capaciteit. Met name Jules Verne bij het binnenrijden van de stad vanaf de A1 is filegevoelig. Je kunt tegen die achtergrond overwegen om vanaf je vertrekpunt naar de Vlaamse kust door te steken en dan langs E40-A16-A28 naar Rouen af te zakken. Scheelt je nog wat tol ook.

Omdat je zo grotendeels over rustige Franse snelwegen rijdt, heeft het wel zin om even na te denken over je stops (die je zeker met zo'n hele kleine toch al snel zult willen maken op aires met goede voorzieningen). Ik zeg dit omdat aires langs de kleinere Franse tolwegen weliswaar zeker niet slecht zijn, maar de meeste zijn vrij klein en basaal en dan zit er ineens één grote en mooie met veel keuze en goede picknickgelegenheid. Langs de A16 ten zuiden van Calais is dat bijvoorbeeld de Aire de la Baie de Somme. Die opties moet je even op je netvlies zien te krijgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Km357 » wo 30 jan 2019, 8:59

Naast die van Baie de la Somme is die van Alençon ook wel goed en daarna zit je bij Le Mans op de A11 die gewoon goed is uitgebouwd. De A87 heeft ook een grote aire gekregen enkele jaren terug.

Vanuit West-Vlaanderen zou ik ook eerder via Boulogne rijden en zo naar Rouen. Je rijdt gewoon op je gemak wat op de A1 eigenlijk niet meer mogelijk is.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » wo 30 jan 2019, 11:13

We rijden met een break met obligate dakkoffer op ;).

Route over Calais had ik ook aan gedacht. Zal inderdaad een stuk rustiger rijden zijn, tol via Calais komt op € 56,3. Verder dan Boulogne s/ Mer heb ik nog niet gereden langs daar, dus zal ook eens leuk zijn.

Goeie tips ivm de "aires". Zal opzoeken waar de grootste, met meest voorzieningen liggen.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jan 2019, 12:08

Ik sluit me aan bij Pino en Km357: lekker via de A16 langs Calais naar de A28 rijden. De A16 is een leuke weg om te rijden, en ik vind het een prettiger route dan de A1 en A29. En een stop inplannen bij Aire de la Baie de Somme. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Chris » wo 30 jan 2019, 12:12

Via Calais is wel 40 kilometer langer dan via Amiens. Maar je mijdt er wel de spits in Lille mee.

Wat is er overigens mis met de A29? Meestal is het daar zo rustig dat je een kanon kan afschieten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Pino » wo 30 jan 2019, 14:01

^^ Misschien juist doordat je op de A29 doorgaans kanonnen kunt afschieten, voelt die passage van Amiens als een hinderlijke onderbreking. Gewoon stom gedraai met twee TOTSOs en nog wat scherpere draaien (die in zekere zin al beginnen op het knooppunt A1-A29). Met nog tolstations aan weerszijden, waarvan die aan de oostkant zo nu en dan trouwens nog best een file kan geven.

"Mis" is al met al een groot woord, maar mede in samenhang met de tolkosten heb ik in de loop der tijd toch best wel wat mensen gesproken die die omweg over Calais voor lief nemen op weg naar Vlaanderen en Nederland. De route is ook landschappelijk aantrekkelijker; dat kan ook een factor zijn op een eerste vakantiedag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jan 2019, 14:13

Ik heb beide routes wel gereden op weg naar Normandië, maar inderdaad is het rond Amiens wat draaien en keren. Maar doorslaggevend voor mij is, zoals Pino ook noemt, dat de A16 voor Noord-Franse begrippen een alleraardigste snelweg is, waar de A29 vrij saai is (tot je bij de Pont de Normandie komt, uiteraard).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Pino » wo 30 jan 2019, 15:08

^^ Voor wat het waard is, het landschap langs dit stuk A29 is geaccidenteerder dan de pannenkoek die Noord-Frankrijk op veel andere plaatsen is. Het kan veel slechter, maar de A16-A28 is heuvelachtiger en heeft af en toe echt mooie uitzichten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Ds79m » wo 30 jan 2019, 15:41

^^ Ik denk dat er niet echt discussie hoeft te zijn of de A16 langs de kust mooier is dan de saaie route langs Amiens. Anderzijds zijn er wel twee belangrijke punten. Ten eerste vertrekken ze niet vanuit Nederland, maar vanuit Tielt in West-Vlaanderen. Dat betekent niet eerst de drukte in de Randstad, de grensovergang bij Hazeldonk, de files van Antwerpen, de Kennedytunnel, het viaduct bij Gent, de grensovergang bij Kortrijk, de kruip door-sluip door route in Lille, het eerste tolstation bij Arras en vervolgens komt de sleur er nogal in met het saaie stuk tot aan Rouen. Vanaf hun vertrekpunt geldt echter dat als je om half 8 wegrijdt, je rond 11 uur in Rouen kan zijn. Die eerste uren vallen nog wel onder de 'vakantie-adrenaline', waardoor de impact van dat saaie stuk minder zwaar weegt. En ten tweede rijden ze met drie jonge kinderen. Dan is het toch ook wel lekker om niet te veel onnodige omwegen te maken. Met wat stops erbij kun je dan mooi het lastigste punt Rouen gepasseerd zijn, voordat je aan de lunch gaat en er honderden kilometers rustige wegen voor je liggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Pino » wo 30 jan 2019, 15:51

^^ Terechte observatie. Met als waarschuwing dat er in juli nog serieuzere Franse ochtendspitsen zijn, dus dat 7.30 uur vertrek uit Tielt betekent dat je nog wel in de drukte langs Rekkem en Lille moet. Als je hier wat file kunt mijden, is die 40 kilometer met kinderen achterin ook weer vrij snel 'terugverdiend'. Rijd je E403 helemaal af als bypass van Lille, dan is het verschil ook nog maar 18 kilometer.

Overigens zou ik vanuit Nederland eerder via de E19/A2 naar de A29 rijden. Paar kilometer extra voor minder gedoe en daarmee wat ontspannener zijn op dat moment dat de sleur erin komt. Die optie is dan vanuit West-Vlaanderen niet beschikbaar.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Basjuh1981 » do 31 jan 2019, 16:32

exoz schreef: wo 30 jan 2019, 11:13 We rijden met een break met obligate dakkoffer op ;).
Je schoonmoeder gaat ook mee? :lol:

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » wo 06 feb 2019, 11:05

Basjuh1981 schreef: do 31 jan 2019, 16:32
exoz schreef: wo 30 jan 2019, 11:13 We rijden met een break met obligate dakkoffer op ;).
Je schoonmoeder gaat ook mee? :lol:
Gelukkig niet ;) :lol:

Route (via Amiens of via Calais) kan ik 's morgens nog eens snel bekijken aan de hand van de verkeersdrukte Rijsel.

Nu nog een andere vraag. Ik zie dat de Vendée een "Crit'Air Milieuzone Vendée/La Roche-sur-Yon ZPAd" is. Dus sowieso aangeraden om een sticker te kopen (rij met een Euro 6 diesel)?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Rein » wo 06 feb 2019, 12:49

Met euro 6 zal je een gele sticker krijgen. Bestellen gaat snel en simpel en hij is binnen een paar dagen in huis.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door RikB » wo 06 feb 2019, 12:52

^^
Kan je ergens zien hoe vaak zo'n crit'air zone actief is? Lijkt me in de kust regio's namelijk zeer zeldzaam.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » do 07 feb 2019, 10:20

Zal hem sowieso bestellen, op die €4,10 zal het niet komen. Zijn dan ook gerust voor latere reizen/uitstappen naar Frankrijk.

Statistieken ivm de zones vind ik ook niet direct terug.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Km357 » do 07 feb 2019, 10:57

^^ Dan moet je hem wel op je ruit plakken, hem gewoon "mee hebben" volstaat jammer genoeg niet. Sowieso zijn ze in Frankrijk nog al verliefd om vanalles op hun ruiten te plakken die ook gewoon op je gele/groene kaart staat... Vind ik persoonlijk heel lelijk maar dat ben ik maar.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » do 07 feb 2019, 14:23

Km357 schreef: do 07 feb 2019, 10:57 ^^ Dan moet je hem wel op je ruit plakken, hem gewoon "mee hebben" volstaat jammer genoeg niet. Sowieso zijn ze in Frankrijk nog al verliefd om vanalles op hun ruiten te plakken die ook gewoon op je gele/groene kaart staat... Vind ik persoonlijk heel lelijk maar dat ben ik maar.
Zal de sticker er wel op één of andere manier "correct" ;) aanhangen met plakband, zodat ik deze erna terug kan afnemen.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door exoz » ma 29 jul 2019, 13:05

Sinds vorige week donderdag terug thuis. We hebben zowel heen en terug toch in twee keer gereden (overnachting), met ons klein meisje ging het in 1 keer niet gelukt zijn.

Op maandag 15/7 rond 12u45 vertrokken met als doel overnachting in Chartres. Rond 15u30 regio Parijs aangekomen en toch maar gekozen om de gewone BP te nemen want de rest zat ook vast, denk 1u verloren (en wat duurde het lang tot je terug een parking tegen komt met een huilende baby :) :| :geenlach: ). Tweede deel (dinsdag) geen noemenswaardige vertragingen, alles ging vlot.

Terug vertrokken woensdag 24/7 rond 11u en toch maar gekozen om eens via Rouen te rijden. Overnachting in Montreuil-l'Argillé (goedkoop hotel, wel 20min van de autosnelweg, wat bedrogen op de kaart, maar netjes en ruim). Nergens problemen. Donderdag 25/7 rond 8u15 terug vertrokken en (met een lange pauze 's middags) waren we om 13u45 terug thuis. Buiten wat oponthoud in Rouen door een defecte vrachtwagen (5-10min) geen noemenswaardige vertragingen. De D18E rond Rouen is wel constant start-stop, veel rondpunten en verkeerslichten. Peages in Amiens gingen allemaal vlot. In Rijsel een kwartier verloren door wegenwerken, maar al bij al vlotjes. Wel aangenaam verrast door de route via Rouen. De A28 - A29 was leuk om te rijden, landschap is prachtig en veel rustiger dan de route via Parijs. Eens iets anders dan de A1 afhaspelen. Wel bijna overal 2-vakken en af en toe naar 1 vak voor een brug/viaduct. Als we nog eens die richting uitgaan, zal het terug via Rouen worden.

Een andere opmerking: ZOVEEL wegenwerken in Frankrijk! Bijna zo erg zoals in Duitsland.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Route West-Vlaanderen (BE) naar Bourgenay (Vendée, Frankrijk)

Bericht door Km357 » zo 11 aug 2019, 8:47

^^ Doorheen Rouen "Rouen Centre" is niet alleen korter maar heeft maar een paar verkeerslichten. En als je onder de 2,6 meter blijft kun je zelfs nog door de tunneltjes.

Plaats reactie