Wegverlichting in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Seat » ma 21 jan 2019, 23:14

Jammer, mij had een strook LED-lijnverlichting wel mooi geleken...!
Zullen de nieuwe masten ook weer worden uitgerust met die regenboogstickers?
Edit: ben benieuwd of ze de verbindingswegen en vlechtwerk bij Oudenrijn ook meepakken, serieus meer dan de helft van de SOX-verlichting is kassiewijle...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 jan 2019, 8:17

Langs de verbindingswegen is nog natrium, de hoofdrijbaan van de A12 is nieuwere verlichting. Daar is de lijnverlichting in 2009 verwijderd. Kan mij nog herinneren dat een armatuur daarvan boven de fly-overs in het knooppunt hing.

Afbeelding

Afbeelding


Vanaf de Galecopperbrug tot net na Lunetten staat ook nog lijnverlichting met langs de parallelstructuur twee lijnen. Daar zijn nog niet zo gek veel lampen van kapot. Het stuk langs de Meern tot aan waar nu witte lampen in zitten is bijna alles kapot.

rbtvdijk
dorpsstraat
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 13 mar 2005, 14:36

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door rbtvdijk » di 22 jan 2019, 11:39

Het valt mij op dat op veel plaatsen aan de lijnverlichting grote hoeveelheden lampen defect zijn.
Dit zie ik op de A12 bij Duiven, maar ook bij Lunetten > Oudenrijn.
Is dit omdat men geen onderhoud verricht omdat de verlichting toch vervangen gaat worden?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 jan 2019, 14:55

Dat zal zeker de reden zijn. Om de lampen te vervangen is een afzetting van rijstrook 1 nodig in de meeste gevallen. Afzettingen kosten naast de lampen zelf ook geld. En als gepland staat om de verlichting compleet te vernieuwen binnen afzienbare tijd is het beter om die kosten uit te sparen.

Hoewel die lijnverlichting bij Duiven net buiten het project van het knooppunt A12xA15 valt zal het wellicht toch meegenomen worden wanneer de bouw van het knooppunt De Liemers aanvangt. Ik neem dan aan dat het knooppunt zelf ook verlicht gaat worden. Dan kan het stuk van de A12 vanaf het nieuwe knooppunt tot de IJsselbruggen dezelfde stijl/type verlichting krijgen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » di 22 jan 2019, 18:18

^^ Zoals ik al eerder aangaf, het afzetten van rijstrook 1 is niet het probleem.
De gecertificeerde levensduur en daarmee de periodieke vervanging van de kabels wel. Daarmee is vervanging door een ander type verlichting op termijn altijd goedkoper, zelfs al is het goedkoper en makkelijker om de armaturen en/of de lampen te vervangen omdat je daar in principe maar één rijstrook aan één kant hoeft af te zetten. De kabel is het probleem.

En nog steeds vind ik lijnverlichting het allermooist.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 22 jan 2019, 21:15

^^ Dat is inderdaad een belangrijke reden dat de lijnverlichting overal verdwijnt.

Maar ik reageerde op de specifieke vraag van rbtvdijk waarom de defecte lampen niet meer worden vervangen.
Men gaat geen nieuwe lampen meer indraaien als de hele lijnverlichting op een wegvak binnen een afzienbare periode toch opgedoekt wordt. Dat is zonde van materiaal, mankracht en kosten. Kans is uiteraard groot dat het verwijderen van de gehele lijnverlichting en plaatsen van nieuw type verlichting dan ook samenvalt met het moment dat de kabels aan zo'n onderhoudsbeurt toe zijn.


En van mij mag RWS wel experimenteren met LED-lijnverlichting.
Er bestaat vast wel een type dat onderhoudsvrijere kabels en spanmiddelen heeft.
:denk:

Werkenaandewegen
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 16:35

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Werkenaandewegen » di 22 jan 2019, 23:49

Volgens de website: http://live.andes.nl/prov_utrecht worden tot half maart de laatste werkzaamheden uitgevoerd aan de verlichting over het gehele stuk op de A12 van afrit Woerden tot Kp. Oudenrijn. Het viel mij de afgelopen nachten op, dat vanaf Harmelen alles wit is. Tussen afrit de Meern en afrit Harmelen staat alles uit of is defect

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » do 24 jan 2019, 9:16

Jackbauer1350 schreef: di 22 jan 2019, 8:17 Langs de verbindingswegen is nog natrium, de hoofdrijbaan van de A12 is nieuwere verlichting. Daar is de lijnverlichting in 2009 verwijderd. Kan mij nog herinneren dat een armatuur daarvan boven de fly-overs in het knooppunt hing.
Bij afslag 28, A12 Duiven hangt er ook nog een boven het viaduct:
Afbeelding
Jackbauer1350 schreef: di 22 jan 2019, 14:55 Hoewel die lijnverlichting bij Duiven net buiten het project van het knooppunt A12xA15 valt zal het wellicht toch meegenomen worden wanneer de bouw van het knooppunt De Liemers aanvangt. Ik neem dan aan dat het knooppunt zelf ook verlicht gaat worden. Dan kan het stuk van de A12 vanaf het nieuwe knooppunt tot de IJsselbruggen dezelfde stijl/type verlichting krijgen.
Het Tracebesluit eindigd bij afslag 27 Westervoort, dus de kans is groot dat de vervanging dan inderdaad wordt meegenomen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 28 jan 2019, 20:18

Videootje van de A12-lijnverlichting in het laatste avondschemer tussen De Meern en Woerden. Het eerste deel branden nog natriumlampen. Daarna een deel met witte LED in de oude armaturen die daarvoor zijn aangepast. Deze dienen als werkverlichting. En tenslotte het deel met de nieuwe masten tot het punt waar de rijbanen uit elkaar gaan net na de aansluiting Woerden. Hier zijn de armaturen van de lijnverlichting voor het grootste deel al van de kabel gehaald. Zou mij niets verbazen dat die in de volgende fase worden gebruikt voor het deel waar nu nog de natriumlampen hangen.
Link

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » wo 30 jan 2019, 18:46

Via mijn werk nog een paar oude armaturen gevonden in de gemeente Halderberge:

Bosschendijk, Oudenbosch
Steenstraat, Oud Gastel

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 feb 2019, 11:20

Deze foto is van augustus 2017. Een beeld dat er inmiddels heel anders uit ziet bij :KP: Almere. Hoe snel dingen veranderen.
Afbeelding


Wat betreft de A12, ik zat dit topic eens door te bladeren (blader met enige regelmaat oude topics terug) en aangekomen bij posts uit 2013 kwam ik deze tegen met lijnverlichting in duidelijk betere tijden. Blijft een mooi gezicht, en mooie foto's.
Wesso schreef: do 26 dec 2013, 17:26 Vanmiddag (uit stilstand) wat plaatjes geschoten van de lijnverlichting op de A12 bij Woerden. Toevallig stond deze nog aan ook :)

Afbeelding
Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » za 02 feb 2019, 12:35

Jackbauer1350 schreef: za 02 feb 2019, 11:20 Blijft een mooi gezicht, en mooie foto's.
Een file vind ik niet zo'n mooi gezicht hoor :heygrr:

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » za 02 feb 2019, 13:45

Jackbauer1350 schreef: ma 28 jan 2019, 20:18 Videootje van de A12-lijnverlichting in het laatste avondschemer tussen De Meern en Woerden.
Hoe mooi ik de lijnverlichting er ook uit vind zien, het verschil met lichtmasten incl armaturen en LED is een verschil van dag en nacht.
Wat dat betreft kan het beste alles maar zo snel mogelijk worden vervangen. Maar een klein stukje mag wat mij betreft wel behouden blijven uit nostalgie :)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 02 feb 2019, 14:53

^^ Het gedeelte bij de Galecopperbrug zou daar wat mij betreft voor in aanmerking komen. Lijnverlichting tussen beide hoofd- en parallelrijbanen en tussen de brugpijlers bevestigd. Maar ook daar zijn inmiddels veel lampen kapot wat vast en zeker een voorbode voor een spoedig einde is.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door hurricane » za 02 feb 2019, 16:49

Jackbauer1350 schreef: za 02 feb 2019, 14:53 ^^ Het gedeelte bij de Galecopperbrug zou daar wat mij betreft voor in aanmerking komen. Lijnverlichting tussen beide hoofd- en parallelrijbanen en tussen de brugpijlers bevestigd. Maar ook daar zijn inmiddels veel lampen kapot wat vast en zeker een voorbode voor een spoedig einde is.
Een gedeelte daar van de A12 zou wel geschikt zijn inderdaad, ook omdat het kantoor van RWS daar op uit kijkt langs de A12. Het liefste een gedeelte met een flauwe bocht zodat je mooi het verloop kunt zien. Iets wat ik juist zo mooi vind aan lijnverlichting.
Met alles wat nu wordt verwijderd zou je zeggen dat er voldoende reserve onderdelen zijn die ingezet kunnen worden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » di 05 feb 2019, 15:35

Nog een foto uit mijn archief van 2011. Voor de liefhebbers. :)<>:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 feb 2019, 21:27

^^ :top: 8-)

In het donker foto's maken is nog wel een dingetje. (Nog niet mijn dingetje :p ) A12 met de nieuwe LED-verlichting bij Woerden
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » di 05 feb 2019, 21:42

^^ Is toch ook best goed gelukt. :top:
Hoe is het rijden onder die lampen bevallen?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » di 05 feb 2019, 21:59

De A12 is daar goed verlicht nu. Die verouderde natriumlampen dat is kaarslicht vergeleken met de nieuwe LED-lampen. Ook mooi om te zien dat zulke masten met dubbele uithouder een brede snelweg als de A12 goed in het licht zet en ook zonder veel strooilicht buiten de snelweg.

Het lijkt dezelfde type/merk als die op de A27 zijn geplaatst tussen Groenekan en Eemnes. Ook de afstand tussen masten lijkt gelijk. Toevallig ook ongeveer de afstand die de masten van de lijnverlichting onderling hadden.

De masten op het wegvak Holendrecht-Amstel op de A2, foto hieronder, staan dichter bij elkaar. Al geven de foto's door verschillende zoom wel een vertekend beeld uiteraard.
Afbeelding

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Chris079 » vr 08 feb 2019, 20:11

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

AfbeeldingLijnverlichting by Chris, on Flickr

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » vr 08 feb 2019, 23:01

Er hing een armatuur recht boven het fietsviaduct.

Die bij de Wijkertunnel heb ik ook een keer in het donker op de foto gezet, met de mobiel die keer.

Afbeelding
De lampen boven de tunnel waren helaas uit.

De geinige bevestiging bij de Velsertunnel:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 feb 2019, 19:20

Vandaag een paar plaatjes gemaakt langs de A12 bij Woerden en Harmelen.

Afbeelding
Richting Utrecht kijkend vanaf het viaduct Cattenbroekerdijk. Onder de hoogspanningslijnen lage mastjes met LED-lampen.

Afbeelding
Richting de aansluiting Woerden

Afbeelding
Lijnverlichting gezien vanaf de VZP Hellevliet. Geef het nog een paar weken en dan is dit beeld ook weg.

Afbeelding
Afbeelding
Want het verwijderen is inmiddels al gevorderd tot bij het viaduct van de N419. Hier hing de lijnverlichting overheen.

Afbeelding
Gezien vanaf de Reijerscopse Overgang. De nieuwe masten staan zo te zien net niet helemaal strak in lijn.

Afbeelding
Vanaf hetzelfde viaduct een stuk ingezoomd.

Afbeelding
Kijkend richting Woerden.

Afbeelding
Armatuurtje van dichtbij.

Afbeelding
Galecopperbrug.

Afbeelding
En net over de brug.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Naturist » za 09 feb 2019, 20:09

Mooie repo weer, mijn complimenten
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 feb 2019, 8:51

Nog wat bewegend beeld, deze keer overdag uit de rit naar de locaties van de foto's hierboven. Het is een beetje te zien dat lijnverlichting hangt te wapperen in de harde wind van afgelopen zaterdag.
Link

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Wesso » ma 11 feb 2019, 12:25

Tja, en zo is er weer een stuk feestverlichting weg.
Mooi in beeld gebracht.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Steyn_E » ma 11 feb 2019, 16:14

^^
Ik ben er 's nachts langsgekomen en vind die nieuwe LED-masten eigenlijk wel een feestje. Heerlijk rustig rijden dat witte licht, zeker in de regen maakt dat een enorm verschil. Al heeft zo'n bak natriumlicht wel iets nostalgisch gekregen nu je het steeds minder ziet.

Op de N279 tussen Den Bosch en Veghel zijn er trouwens al wel een stapeltje LED armaturen mee opgehouden, de kwaliteit van de gebruikte armaturen schat ik niet erg hoog in. Ik zou zeggen dat er nu 1/20e deel niks meer doet. Niet acceptabel voor spul wat er pas zo kort staat.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » ma 11 feb 2019, 17:13

Heeft dat met de LED-lamp zelf te maken of de elektronica die de lamp aanstuurt? Een LED zelf gaat niet zo snel kapot volgens mij.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Steyn_E » ma 11 feb 2019, 19:47

^^
Dat zit tegenwoordig toch geïntegreerd? Dacht dat onder in de masten alleen nog een zekering zit. Verder natuurlijk niet bijster interessant of de LED's of het VSA stukgaat, gewoon slordig dat dat zo snel al gebeurt met zoveel lampen.

Wat me trouwens ook was opgevallen, op de nieuwe brug over het Drongelens Kanaal in de A59 staan natriumgele LED's, met daarnaast (aan beide kanten) witte LED's en na een klein stukje (aan een kant) weer ouderwetse natriumlampen. Erg vreemd om te zien, en ook erg onrustig. Wel is de lichtkleur van die gele LED's echt bijna hetzelfde als van de natriumlampen, had pas de derde keer in de gaten dat het om LED ging. Wel erg zonde, dat gele licht is wel mooi maar niet erg fijn (zeker zo'n kort stukje niet).

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » di 12 feb 2019, 12:01

Steyn_E schreef: ma 11 feb 2019, 16:14 Op de N279 tussen Den Bosch en Veghel zijn er trouwens al wel een stapeltje LED armaturen mee opgehouden, de kwaliteit van de gebruikte armaturen schat ik niet erg hoog in. Ik zou zeggen dat er nu 1/20e deel niks meer doet. Niet acceptabel voor spul wat er pas zo kort staat.
Bij mij op het parkeerterrein staan ook iets van 6 lantaarnpalen voorzien van LED-verlichting. In de zomer zijn er 2 stuk gegaan en gaven dus geen licht meer, een half jaar na oplevering. Inmiddels zijn ze gemaakt.

Inderdaad niet acceptabel ;)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3352
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Wegverlichting in Nederland

Bericht door sven_engelen » vr 15 feb 2019, 8:44

Op de N280 bij Roermond zijn inmiddels ook een goed aantal lampen kapot en worden die stuk voor stuk vervangen door verschillende armaturen met you guessed it verschillende kleuren licht... :facepalm:
Svenlo

Plaats reactie