[FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

[FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 05 jan 2019, 17:04

A81 Gottmadingen - Hegau - Herrenberg - Stuttgart - Heilbronn - Würzburg

:arrow: A81 @ wegenwiki

Vorig jaar zomer heb ik de volledige A81 bereden van zuid naar noord en daarbij deze Autobahn op de gevoelige plaat vastgelegd. In deze draad zullen in delen de oogst van die fotosessie volgen. Allereerst deel 1, vanaf het begin/einde nabij Gottmadingen tot aan :KP: Hegau, nabij Singen in de gelijknamige regio gelegen.

Kaartje:

Afbeelding

24 foto's in het album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5432126184

Hieronder volgt een selectie:

1.Het eerste deel gerekend vanuit het zuiden is begrensd op max. 100 km/h
Afbeelding

2.Afstandenbord tussen Gottmadingen en Hilzingen
Afbeelding

3.De Vmax heeft ongetwijfeld te maken met de aanwezigheid van een paar tunnels, waaronder deze
Afbeelding

4.(Illegale) Autoraces eindigen in de gevangenis, aldus dit spandoek statement van de deelstaat Baden-Württemberg
Afbeelding

5.Toeristische info. Als ik het goed heb, heeft de Hegau een vulkanische geschiedenis. Markante heuvels/bergen zijn daar een overblijfsel van, Waaronder de Hohentwiel (686 meter hoog), huisberg van Singen. Er staat tegenwoordig nog een ruïne op. Je ziet 'm links van de heuvel recht vooruit
Afbeelding

7.Vorkbord :AS: Hilzingen. Aansluiting op de B314. Die voert naar Singen-West, of naar Waldshut-Tiengen, om het Kanton Schaffhausen heen
Afbeelding

8.Westportaal Hohentwieltunnel (833 m / 782 m lang)
Afbeelding

9.Aankondiging :KP: Singen, een klaverblad met een Landstraße (L191) die daar kort ongelijkvloers is uitgebouwd
Afbeelding

10.Uitsmijter. De hoofdaansluiting naar Singen (ruim 47.000 inwoners)
Afbeelding

11.Dan naderen we :KP: Hegau
Afbeelding

12.Besliswegwijzers. Kreuz Hegau is een mix van een klaverblad en een sterknooppunt. De A81 Stuttgart - Schaffhausen v.v. gaat vrij vloeiend onder de 'spaghetti' van dit knooppunt door...afslaan is noodzakelijk voor de A98 ri. Überlingen/Friedrichshafen dan wel B33 ri. Radolfzell/Konstanz. Ofwel, regio Bodensee rechtsaf
Afbeelding

13.Rijdend op het knooppunt. Onder de verbindingsbogen door, resp. Stuttgart-> Radolfzell (A81z->B33z, voor) & Stuttgart -> Stockach (A81z->A98o, daarachter)
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Jeff » za 05 jan 2019, 18:20

^^ Hhet is jammer dat de forumsoftware geen ondersteuning heeft voor een thumb up (naast heet quote teken)
Mooie bijdrage weer :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Chris » za 05 jan 2019, 18:39

Het is wel een interessant vraagstuk of je knooppuntachtige afritten daadwerkelijk met het knooppuntsymbool wil bewegwijzeren. Ik kan me voorstellen dat het verwachtingspatroon bij het zien van een :KP: niet een afrit naar een L-weg is.

Dat wordt wel een aardige fotoserie ;) Ik heb de route jaren geleden helemaal naar het zuiden op de foto gezet (volgens mij in 2010 of 2012 of zo). Sindsdien ben ik ook niet meer op de A81 geweest.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 05 jan 2019, 18:45

Chris schreef: za 05 jan 2019, 18:39 Het is wel een interessant vraagstuk of je knooppuntachtige afritten daadwerkelijk met het knooppuntsymbool wil bewegwijzeren. Ik kan me voorstellen dat het verwachtingspatroon bij het zien van een :KP: niet een afrit naar een L-weg is.
Daar is elders in Duitsland (o.a. in NRW) dan ook wel discussie geweest waar actie op volgde. Knooppuntachtige afritten toch maar weer bewegwijzeren als reguliere afrit of juist andersom. Dat heb ik even niet helder voor de geest. Misschien dat beleid daaromtrent nog verschilt tussen de deelstaten.

Iets heel anders, als je dat spandoek bekijkt van het tegengaan van races staat er rechts nog op "notruf 110." Is Nederland daarin eigenlijk afwijkend dan andere Europese landen in die zin dat die doorgaans behalve het algemene alarmnummer 112 nog een afzonderlijk noodnummer hebben voor ambulance, brandweer en politie? In Zwitserland is dat in ieder geval ook zo weet ik uit eigen ervaring.

't Is wellicht slechts een detail, maar het scheelt wel een stap. Wanneer je hier in :vlag-nl: 112 belt krijg je eerst de vraag "wie van de drie?"
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » za 05 jan 2019, 21:22

GuteFahrt schreef: za 05 jan 2019, 18:45
Chris schreef: za 05 jan 2019, 18:39Het is wel een interessant vraagstuk of je knooppuntachtige afritten daadwerkelijk met het knooppuntsymbool wil bewegwijzeren. Ik kan me voorstellen dat het verwachtingspatroon bij het zien van een :KP: niet een afrit naar een L-weg is.
Daar is elders in Duitsland (o.a. in NRW) dan ook wel discussie geweest waar actie op volgde. Knooppuntachtige afritten toch maar weer bewegwijzeren als reguliere afrit of juist andersom. Dat heb ik even niet helder voor de geest. Misschien dat beleid daaromtrent nog verschilt tussen de deelstaten.
Er is wel een tijd geweest dat dat meer gebeurde, zo'n 15-20 jaar terug. Daarna is het toch bij veel knooppuntachtige aansluitingen weer teruggedraaid en werd :AS: gebruikt in plaats van :KP:.
Iets heel anders, als je dat spandoek bekijkt van het tegengaan van races staat er rechts nog op "notruf 110." Is Nederland daarin eigenlijk afwijkend dan andere Europese landen in die zin dat die doorgaans behalve het algemene alarmnummer 112 nog een afzonderlijk noodnummer hebben voor ambulance, brandweer en politie? In Zwitserland is dat in ieder geval ook zo weet ik uit eigen ervaring.

't Is wellicht slechts een detail, maar het scheelt wel een stap. Wanneer je hier in :vlag-nl: 112 belt krijg je eerst de vraag "wie van de drie?"
112 zou Europees één noodnummer moeten zijn voor politie, brandweer en ambulance, het is ook al lang geleden ingevoerd. Maar sommige landen hebben nog steeds aparte nummers. In principe zou je als je 112 belt altijd doorverbonden moeten worden met de dienst die je nodig hebt, maar mijn ervaring is dat dat niet gebeurt. Ik heb een keer 112 gebeld in België toen ik de politie nodig had, ik werd geïnformeerd dat ik dan maar 101 moest bellen. Tja, zo werkt een Europees alarmnummer niet echt. En je kunt ook niet verwachten dat iedereen alle afwijkende alarmnummers in heel Europa altijd paraat heeft.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 12 jan 2019, 14:24

Deel 2 :KP: Hegau - :KP: Villingen - Schwenningen

Verder naar het noorden, waar de A81 zich tussen de Schwäbische Alb en het Schwarzwald door een weg baant richting Stuttgart langs het Donaubergland.

50 foto's toegevoegd aan bestaand album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5432126184

Op de kaart:

Afbeelding

Selectie:

1.13 kilometer beschikking over 3 rijstroken
Afbeelding

2.Afstanden na :KP: Hegau
Afbeelding

3.:AS: Engen, uitsmijter. Engen is klein (ca. 10.000 inwoners), maar fijn (Altstadt & slot). Hier is ook een Autobahnkapelle op Raststätte im Hegau-West, welke eveneens vanuit het zuiden/aan de oostkant wordt bewegwijzerd
Afbeelding

4.Talbachbrücke na Raststätte "im Hegau" over het gelijknamige watertje (484 m. lang/61 m. hoog)
Afbeelding

5.Één van de vele toeristische infoborden in deze regio, op het punt waar 3 rijstroken weer 2 worden
Afbeelding

6.Vorkbord :AS: Geisingen. Aansluiting op de B31 (->west/Hüfingen/Freiburg) en de B311 (->oost/Tuttlingen). De B33 lift met de B31 mee tot de kruising met de B27 bij Hüfingen
Afbeelding

7.Donaueschingen (spreek uit: Donau-eschingen) onder de streep i.c.m. [864] schildje. Lijkt een wat ouder afstandenbord
Afbeelding

8.Na :AS: Geisingen mag je weer onbeperkt. Dat mocht een tijdje geleden vanaf :KP: Hegau, maar dit is aangepast na overlast van illegale autoraces in deze regio
Afbeelding

9.Op nadering van :KP: Bad Dürrheim. Die plaats is bekend vanwege zoutwaterbronnen en kuurbaden. Tevens hoofdaansluiting naar Donaueschingen en Villingen
Afbeelding

10.Na :KP: Bad Dürrheim verschijnt behalve Stuttgart, Rottweil alsook Herrenberg op het doelenbord
Afbeelding

11.Ter hoogte van :AS: Tuningen. Tevens hoofdaansluiting naar Schwenningen (B523)
Afbeelding

12.Ook voorbij :AS: Tuningen nog spandoeken met als doel tegengaan van autoraces
Afbeelding

13.Aankondiging :KP: Villingen-Schwenningen. Deze dubbelstad aan de rand van het Zwarte Woud (Schwarzwald) waar het knooppunt naar vernoemd is telt circa 85.000 inwoners
Afbeelding

14.Op het vorkbord staat de B27 niet aangegeven...
Afbeelding

15.Op de besliswegwijzers boven de rangeerbaan wel
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 19 jan 2019, 13:51

Deel 3 :KP: Villingen - Schwenningen - :AS: Herrenberg

Verder noordwaarts, een kleine 70 kilometer om precies te zijn. Nog steeds tussen Schwarzwald en Schwäbische Alb, in het stroomgebied van de Neckar, die het pad van de A81 hier 3 keer kruist (maar eigenlijk andersom... :) ).

50 foto's toegevoegd aan bestaand album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5432126184

Afbeelding

Selectie:

1.Na Villingen-Schwenningen passeert Rottweil de revue, volgens dit bord de oudste stad van Baden-Württemberg
Afbeelding

2.Uitsmijter :AS: Rottweil. Genoemde plaats telt circa 25.000 inwoners en beschikt over een pittoreske Altstadt. 'o.R.' staat voor "ob Rottweil," in dit geval volgens mij zoiets als Zimmern boven Rottweil in de letterlijke zin van het woord
Afbeelding

3.Afstanden na :AS: Rottweil
Afbeelding

4.Next exit Oberndorf am Neckar
Afbeelding

5.Dan volgt :AS: Sulz am Neckar, met een uitsmijter in de middenberm. Albstadt is het Zaanstad van de Schwäbische Alb ;)
Afbeelding

6.Ook de uitsmijter van :AS: Empfingen staat links van de rijbaan
Afbeelding

7.:AS: Horb. Aansluiting op de B32. Niets van te zien op de bewegwijzering alhier
Afbeelding

8.Nog een afslag verder. De B28a staat wel aangegeven t.h.v. :AS: Rottenburg, maar alleen op het vorkbord. Rottenburg ligt overigens ook aan de Neckar, het wordt ook zo aangeduid op de kaart maar dan weer niet op de borden :?
Afbeelding

9.We naderen Herrenberg (ruim 31.000 inwoners) en aan de horizon zijn de heuvels/bergen van Naturpark Schönbuch te zien
Afbeelding

10.Uitsmijter. Umweltzone present in Herrenberg. Er zijn er nogal wat in deze regio...
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Chris » za 19 jan 2019, 13:56

Vöhringen is ook een plaats aan de A7 ten zuiden van Ulm. Wellicht net te ver weg om geen verwarring te veroorzaken, beiden liggen aan een noord-zuidroute.

Ik heb een keer overnacht in Horb am Neckar. Het plaatsje ligt in een diep dal waarbij het verkeer dwars door het centrum moet om de A81 te bereiken. Er is daar een nieuwe rondweg met groot viaduct gepland.

Freudenstadt ben ik ook eens geweest, maar het gebied tussen de A81 en A7 is nog grotendeels onbekend terrein voor mij.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 19 jan 2019, 16:30

^^ Ik ken het gebied redelijk, niet het meest opwindende deel van Duitsland in mijn optiek. ;)

Bij Herrenberg is inmiddels al meer dan een jaar sprake van B296 i.p.v. B28. Niet heel attent. De B28a bestaat inmiddels ook niet meer, eveneens sinds januari 2018. Het beleid qua Bundesstraße nummers wel/niet aangeven lijkt hier en daar sowieso nog steeds wat willekeurig.

Misschien is het ondertussen overigens wel aangepast. De foto's zijn van juni vorig jaar, dus wie weet...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » za 26 jan 2019, 13:58

Deel 4 :AS: Herrenberg - :KP: Stuttgart

Het laatste deel van het zuidelijke deel van de A81, vanaf Herrenberg tot aan de A8 onder Stuttgart (50 foto's toegevoegd aan bestaand album):

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page2

Op de kaart:

Afbeelding

Zie de spoiler voor een selectie:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Afstandenbord na :AS: Herrenberg
Afbeelding

2.Aankondiging Raststätte Schönbuch op nadering van de gelijknamige tunnel
Afbeelding

3.De Schönbuch tunnel, 626 meter lang. De bergen/heuvels van dit natuurgebied zijn over het algemeen zo tussen 500-600 m. hoog
Afbeelding

4.Na de tunnel en de VZP volgt dan de bekende linkse uitvoeger van :AS: Gärtringen, alwaar er aansluiting op de B14 en de K1077 is
Afbeelding

5.Vanaf Gärtringen is er enige tijd sprake van 3 rijstroken. Hier op nadering van :AS: Hildrizhausen
Afbeelding

6.Vanaf Gärtringen volgen de aansluitingen elkaar in rap tempo op. Hier de dubbele aankondiging Ehningen/Böblingen (-Hulb). Links ligt Ehningen
Afbeelding

7.Uitsmijter. We naderen tevens het verstedelijkte gebied rondom Stuttgart
Afbeelding

8.T.h.v. :KP: Böblingen-Hulb. Hier kruist de B464 de A81 middels een klaverblad configuratie. De B464 is belangrijk voor de ontsluiting van Böblingen en Sindelfingen en deels ongelijkvloers uitgebouwd. In breder perspectief een belangrijke verbindingsweg vanaf Leonberg richting de zuidoostelijke voorsteden van Stuttgart
Afbeelding

9.Na Böblingen-Hulb gaan we terug naar 2 rijstroken. Stuttgart nog 20 kilometer aldus het doelenbord
Afbeelding

10.Tevens krijgt de Autobahn geleidelijk een substandaard karakter. Eerst volgt een lange weefstrook tussen de aansluitingen Böblingen-Hulb en Böblingen/Sindelfingen
Afbeelding

11.Vorkbord. Böblingen en Sindelfingen tellen resp. circa 50.000 en 65.000 inwoners. Het is overigens gepland deze aansluiting aan te passen
Afbeelding

12.Tussen :AS: Böblingen/Sindelfingen en :AS: Sindelfingen-Ost. Vluchtstrook ontbreekt. Filegevoelig traject op werkdagen
Afbeelding

13.Uitsmijter :AS: Sindelfingen-Ost. Tussendoor, niet op foto's te zien is nog een halve aansluiting (Böblingen-Ost) de revue gepasseerd
Afbeelding

14.We naderen de hoofdstad van Baden-Württemberg, welke circa 630.000 inwoners telt. De agglomeratie circa 2,7 miljoen
Afbeelding

15. Voorwegwijzer op nadering van Autobahnkreuz Stuttgart
Afbeelding

16.Op nadering van het eerste beslispunt
Afbeelding

17.Op nadering van het tweede beslispunt
Afbeelding

18.Chevron. Rechts ri. München, linksaf ri. Karlsruhe / Heilbronn. We praten over de A8
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » ma 04 feb 2019, 14:50

Deel 5 :KP: Leonberg - :AS: Ludwigsburg (-Nord)

Met een sprongetje richting noordwesten (de dubbelnummering tussen :KP: Stuttgart en :KP: Leonberg is een feit maar dat heb ik al eens gekiekt) pakken we de draad weer op vanaf Dreieck Leonberg richting noorden. Onderweg passeert de Engelbergtunnel de revue en aansluitingen naar westelijke stadsdelen van Stuttgart alsook de voorsteden aan deze kant van de stad.

34 foto's toegevoegd aan bestaande set:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page2
:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page3

Op de kaart:

Afbeelding

Selectie:

1.Op nadering van :KP: Leonberg, een robuust uitgebouwd half ster knooppunt
Afbeelding

2.We rijden al op de rangeerbaan/parallelbaan maar je kunt nog wisselen naar de A8, dat komt omdat deze rijbaan vervlochten is met :AS: Leonberg-Ost
Afbeelding

3.We naderen de Engelbergbasistunnel (ruim 2,5 kilometer lang). Tussen 1995-1999 gebouwd met 2x3 rijstroken. We rijden hier onder een stadsdeel van Leonberg door, welke op de Engelberg is gebouwd (voornamelijk bekend staand als Leonberg-Ramtel)
Afbeelding

4.Na de tunnel volgt :AS: Stuttgart-Feuerbach
Afbeelding

5.Aansluiting op de B295 (en de L1137). De B295 vormt een westelijke invalsweg van Stuttgart, maar de B10 is in dat opzicht nog wat hoogwaardiger/belangrijker. Op de achtergrond is puinberg Grüner Heiner te zien (NL info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%BCmmerberg), met 395 meter hoog een opvallende verschijning in het landschap. Nabij de top 'prijkt' een windmolen
Afbeelding

6.Afstandenbord na :AS: Stuttgart-Feuerbach
Afbeelding

7.Op dit traject is het de bedoeling de vluchtstrook weldra te gebruiken als spitsstrook. Wanneer 'weldra' is laat ik even in het midden. :p
Afbeelding

8.Uitsmijter :AS: Stuttgart-Zuffenhausen. Ofwel, afrit Porsche. 8-) Betreft een klaverblad met rangeerbanen
Afbeelding

9.Dan volgt :AS: Ludwigsburg (-Süd). Möglingen niet te verwarren met Mögglingen, oostelijk van Stuttgart gelegen aan de B29
Afbeelding

10.Toeristische info. Ludwigsburg (ca. 94.000 inwoners) is vooral bekend vanwege het daar aanwezige barokslot wat hier is afgebeeld
Afbeelding

11.Signalering (VBA-Verkehrsbeeinflussungsanlagen) present
Afbeelding

12.Uitsmijter :AS: Ludwigsburg (-Nord). Aansluiting op de B27 (eveneens Heilbronn <-> Stuttgart in dit gebied qua routeverloop). 2 uitvoegstroken voorhanden voor verkeer dat hier de afrit neemt...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 04 feb 2019, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Chris » ma 04 feb 2019, 14:54

De Engelbergtunnel was de eerste snelwegtunnel van Duitsland. Opengesteld in 1938 en later vervangen inderdaad.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » ma 04 feb 2019, 15:11

^^ Volgens het Duitstalige Wikipedia artikel waar ik naar gelinkt heb de tweede, na de Nasenfelstunnel (1937, A8):

https://de.wikipedia.org/wiki/Nasenfelstunnel

Maar goed, dat geval is slechts 60 meter lang dus een wat twijfelachtige primeur gezien de genoemde lengte...laten we het maar bij de Engelbergtunnel van weleer houden. :top:

Die eerste tunnel was in dat geval ruim 300 meter lang en onderdeel van Reichsautobahn Strecke 39 aldus datzelfde artikel. Het diende dan nog als montagefabriek voor vliegtuigen van Messerschmitt (specifiek de ME 262) vanaf 1944 in WOII. Die oorspronkelijke buizen zijn nadien opgeblazen, waarna na een bouwperiode in respectievelijk eind jaren 40 en begin jaren '60 twee buizen weer een feit waren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 feb 2019, 18:52

^^ De Lämmerbuckeltunnel op diezelfde A8 aan de Albaufstieg is 624 meter lang en ook aardig oud: https://de.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mmerbuckeltunnel

Met een interessante geschiedenis:
  • Mit dem Bau des zweispurigen Lämmerbuckeltunnels wurde im Herbst 1937 begonnen, im Sommer 1938 erfolgte der Tunneldurchbruch, 1942 wurde die Fahrbahn fertiggestellt. Danach wurden jedoch an den Eingängen schwere Eisentore angebracht und der Tunnel zur Rüstungsfabrik für Kompressoren und Flugmotoren (Fa. Heller und Daimler-Benz) umfunktioniert. Die Lage war ideal, da diese Fabrik aus der Luft nahezu unsichtbar und bombensicher war. Für diesen Zweck wurden auch eine Heizungsanlage und Wohnanlagen eingerichtet. Das Grundstück über dem Lämmerbuckeltunnel gehört noch heute dem Daimler-Konzern, der direkt über dem Tunnel kurz nach dem Zweiten Weltkrieg ein Schulungszentrum errichtete und dort bis heute betreibt.

    Erst im Mai 1957 war der restliche Aufstieg der Autobahn fertig, sodass der Tunnel seinem ursprünglichen Zweck übergeben werden konnte.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Km357 » ma 04 feb 2019, 19:44

Km-paal 719.5, is dit hetzelfde verhaal als met de even absurde hoge waarden op de A6?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Hajo » ma 04 feb 2019, 19:46

Ah, de Me-262: het eerste operationele gevechtsvliegtuig met straalmotoren ter wereld. Al eind jaren 30 vorige eeuw ontwikkeld, maar pas vanaf 1944 daadwerkelijk in grotere aantallen geproduceerd. Onder andere in de Lämmerbrücktunnel door dwangarbeiders, waarvan er tallozen het leven lieten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 feb 2019, 19:51

Km357 schreef: ma 04 feb 2019, 19:44 Km-paal 719.5, is dit hetzelfde verhaal als met de even absurde hoge waarden op de A6?
Van de Duitse Wikipedia:
  • Die Kilometrierung der A 81 bezieht sich auf die Entfernung zum Autobahndreieck Potsdam am Berliner Ring. Für die genaue Kilometrierung wurde die Entfernung des Weinsberger Kreuzes vom Autobahndreieck Potsdam über die A 9 und A 6 festgesetzt und davon ausgehend die Kilometrierung nach Süden fortgesetzt und nach Norden rückwärts weitergeführt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » ma 04 feb 2019, 20:55

Hajo schreef: ma 04 feb 2019, 19:46 Ah, de Me-262: het eerste operationele gevechtsvliegtuig met straalmotoren ter wereld. Al eind jaren 30 vorige eeuw ontwikkeld, maar pas vanaf 1944 daadwerkelijk in grotere aantallen geproduceerd. Onder andere in de Lämmerbrücktunnel door dwangarbeiders, waarvan er tallozen het leven lieten...

Klopt. Ook daar dus, bij Leonberg. Er is een monument wat herinnert aan die gebeurtenissen.

@ Coen Tunnel: Klopt. Althans, Autobahnatlas maakt er ook melding van.

[1] Kilometrierung von der Strecke Dreieck Potsdam - A 9 - A 6 - Kreuz Weinsberg rückwärts abgetragen
[2] Fixpunkt (km 0,0): A 9, Dreieck Potsdam (via A 9, A 6)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » zo 10 feb 2019, 15:50

Deel 6 Ludwigsburg - :KP: Weinsberg

Het laatste gedeelte A81 tot aan de kruising met de A6, gerekend vanuit het zuiden, 36 foto's toegevoegd aan bestaand album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page3

Kaartje:

Afbeelding

Selectie:

1.Afstanden na Ludwigsburg
Afbeelding

2.Het "echte Autobahngevoel" 8-)
Afbeelding

3.Een steenworp verderop. Nu mag ook het gaspedaal weer verder worden ingetrapt
Afbeelding

4.Beslisportaal :AS: Pleidelsheim
Afbeelding

5.Dan volgt :AS: Mundelsheim. Tripsdrill is een attractiepark in de omgeving, meer specifiek aan de voet van de Michaelsberg tussen Cleebronn en Bönnigheim
Afbeelding

6.Toeristische info. De Bottwar is een zijrivier van de Neckar
Afbeelding

7.Heilbronn staat boven de streep, maar is uiteindelijk meer een A6 bestemming (al snap ik de achterliggende gedachte)
Afbeelding

8.Op nadering van :AS: Ilsfeld, net na Raststätte Wunnenstein
Afbeelding

9.Dubbele aankondiging :AS: en :KP: Weinsberg. Ik mis een paar plaatjes t.h.v. HN/Untergruppenbach
Afbeelding

10.T.h.v. :AS: Weinsberg is er aansluiting op de B39 (Löwenstein <-> Heilbronn). De Sulm is ook een zijrivier van de Neckar. Qua uitspraak is het dan Ober-sulm zijn en Heilbronn-Neckar-sulm en niet (...)s-ulm
Afbeelding

11.Weldra bereiken we Kreuz Weinsberg
Afbeelding

12.TOTSO voor de A81 in dit geval, datzelfde geldt voor het aanhouden van de A6 komende vanuit Mannheim richting Nürnberg
Afbeelding

13.Besliswegwijzers na de TOTSO
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Jeff » zo 10 feb 2019, 22:05

Toevallig nog een "uitstapje" gemaakt naar "Der Ring"? 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 feb 2019, 19:40

^^ Welke ring?

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Sondermaut » wo 13 feb 2019, 18:37

Waarschijnlijk doelt Jeff op de Hockenheimring, die ongeveer 30 km westelijker aan de A6 is gelegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 feb 2019, 21:11

^^ Dat is vanaf :KP: Weinsberg geen 30, maar nog zo'n 60 km verderop...

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Sondermaut » do 14 feb 2019, 12:22

Mijn orientatie is in Duitsland duidelijk nog gebaseerd op de Nederlandse snelwegdichtheid. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » zo 17 feb 2019, 14:44

Deel 7 :KP: Weinsberg - :AS: Boxberg

Noordelijk van Weinsberg gaat het in die richting verder, op naar Würzburg en de A3. Hier eerst het deel tot aan Boxberg.

42 foto's toegevoegd aan bestaand album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page3

Ter oriëntatie:

Afbeelding

1.Afstanden na :KP: Weinsberg. Würzburg nog een kleine 100 kilometer rijden vanaf hier
Afbeelding

2.Zuidportaal tunnel Hölzern (462 meter lang)
Afbeelding

3.Baustelle na de tunnel. Sanering van de oude betonplaten
Afbeelding

4.Uitsmijter :AS: Neuenstadt am Kocher
Afbeelding

5.Toeristische info
Afbeelding

6.Vorkbord :AS: Möckmühl
Afbeelding

7.Rijdend op de Jagsttalbrücke (889 meter lang / 80 meter hoog). Vlak erna bevindt zich de gelijknamige Raststätte (Jagsttal)
Afbeelding

8.Dan volgt :AS: Osterburken. Aansluiting op de B292 maar dat nummer ontbreekt op de borden. Die Bundesstraße voert hier richting Odenwald
Afbeelding

9.Aankondiging :AS: Boxberg
Afbeelding

10.De B292 lift een stukje mee met de A81 en vervolgt vanaf :AS: Boxberg z'n weg richting Königshofen. Hier staat het nummer wel aangegeven. Krautheim ligt nogal een eindje richting zuidoosten en zou op het oog logischer via de voorgaande aansluiting bewegwijzerd kunnen worden
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » zo 10 mar 2019, 19:29

Deel 8 :AS: Boxberg - :KP: Würzburg-West

Het laatste deel tot aan het noordelijke begin/einde van de A81, daarmee het sluitstuk van de fotoserie van deze Autobahn van mijn kant.

34 foto's toegevoegd aan bestaand album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page3
:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 6184/page4

Kaartje:

Afbeelding

Selectie:

1.Afstanden na :AS: Boxberg. Würzburg nog 51 kilometer, Kassel 274
Afbeelding

2.Na :AS: Boxberg volgt :AS: Ahorn. Hier het vorkbord
Afbeelding

3.Welkom in het Taubertal. De Tauber geniet enige bekendheid vanwege Rothenburg ob der Tauber, een zeldzaam puntgaaf vakwerkstadje
Afbeelding

4.Dat ligt dan langs de A7 een eindje naar het oosten. Langs de A81 moet je het doen met Rasthof ob der Tauber
Afbeelding

5.Hier gaan we over de genoemde rivier, op nadering van :AS: Tauberbischofsheim
Afbeelding

6.De uitsmijter van voornoemde aansluiting. Je kunt wanneer je de afrit neemt verder over resp. de B27 / B290
Afbeelding

7.Drie rijstroken over 2000 m. Ofwel, kruipstrook present
Afbeelding

8.Wegenwerken over een lengte van 7 kilometer na Tauberbischofsheim. De verkeersvoering was een 3-0 systeem
Afbeelding

9.Er volgt nog één aansluiting voor :KP: Würzburg-West: :AS: Gerchsheim
Afbeelding

10.Daarna kom je bij het Dreieck onherroepelijk op de A3 uit
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door NWH » zo 10 mar 2019, 19:35

Mooie, en veelal herkenbare, fotoserie! :top:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » zo 10 mar 2019, 20:35

^^ Bedankt. :top:

Ik heb de rit nog eens nagekeken op http://autobahn-bilder.de/inlines/a81.htm. Even terug in de tijd....

Daar vielen mij deze portalen op:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er wel bijzonder uit zo met die lampen. Is er iemand die weet of dat in het verleden op meer plekken gangbaar was bij onze oosterburen in deze opzet of een lokaal 'dingetje' zogezegd?

Nu ik er dieper over nadenk, waren ze ook bij Weil am Rhein te zien zo voor de grens op de A5? Daar staat me iets van bij..
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 mar 2019, 21:46

GuteFahrt schreef: zo 10 mar 2019, 20:35Nu ik er dieper over nadenk, waren ze ook bij Weil am Rhein te zien zo voor de grens op de A5? Daar staat me iets van bij..
Foto van mhkamp, van de achterkant gezien weliswaar:

Afbeelding

Edit: en hier van de voorkant:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [FOTO][A081] Gottmadingen - Würzburg

Bericht door GuteFahrt » zo 10 mar 2019, 22:11

Dat werk, ja. :)

Er is er ook nog één op de A5 in zuidelijke richting maar dan noordelijker, net na :AS: Efringen-Kirchen:

Afbeelding

^Daar ben ik menigmaal onder door gereden, maar heb het exemplaar voor zover ik me kan herinneren nooit met tekst gezien. Ben wel benieuwd wat er op kan staan, maar het zal iets met vrachtwagens en voorsorteren van doen hebben denk ik.

De tweede foto is overigens van de A861, dus niet de achterkant van de bovenste plaat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie