Oorzaak van kuilen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Bertus
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 feb 2019, 11:40

Oorzaak van kuilen

Bericht door Bertus » do 07 feb 2019, 11:59

Ik ben nieuw forumlid met een technische vraag:

ik woon aan een pad, dat bestaat uit zand/sintels, met een toplaagje van asfaltkorrels. Twee keer per jaar wordt het pad geschaafd en opnieuw aangerold, maar steeds opnieuw ontstaan op dezelfde plaatsen kuilen in het dek.

2 erven wegen op het pad. 3 daarvan, waaronder ikzelf, rijden alleen met personenauto's, maar mijn buren hebben een boerenbedrijf en daarvoor rijden tractoren, vrachtwagens voor voer, melk e.d. over het pad.

De boer beweert dat de kuilen die in het dek ontstaan hoofdzakelijk veroorzaakt worden door de personenwagens. Ik denk dat het zware verkeer daar van veel grotere invloed op is.

Nu zijn er een hoop variabelen denk ik: massa per band, contactoppervlak, profiel, snelheid, exacte samenstelling van de grond en mogelijk heel veel zaken waar ik geen kijk op heb. Het aantal bewegingen van de verschillende soorten verkeer is eenvoudig meetbaar, maar de effecten ontstaan in de loop van maanden, en dat is voor mij met alleen mogelijk een camera niet te monitoren.

Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben is inzicht in wat hierover bekend is. Is er weleens onderzocht wat de effecten zijn van verschillende typen voertuigen op slijtage aan een semi verhard wegdek? En zijn de conclusies dan ook nog voor een leek te volgen?

Groeten,
Bertus

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Peter » do 07 feb 2019, 12:53

Over het algemeen gaat de schadeopbouw per gewicht (per band). Een tractor of vrachtwagen levert meer schade op, ook als deze meer of grotere banden heeft. Een volle vrachtwagen uiteraard meer dan een lege. Het kan best zijn dat 10 autopassages meer schade opleveren dan 1 vrachtwagenpassage, maar ik neem aan dat de verhouding niet zo scheef is.

Dat de schade iedere keer op dezelfde plek komt heeft vermoedelijk met de ondergrond te maken (of natuurlijk door het gat met ander materiaal te vullen). Als de ondergrond hier wat zachter is, vervormt de toplaag net meer bij het passeren van een voegtuig, waardoor het losgeweekt (uit verband getrokkken) wordt en net makkelijker met een band wordt meegesleurd. Ook hier helpt een ondergrond van puin tot 50 cm diep tov zand alleen.

Is er geen draagvlak of vergunning tot verharden, desnoods met betonplaten ? De boer kan natuurlijk ook zelf 2-maandelijks of zo de weg vlak maken met een van zijn machines.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bertus
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 feb 2019, 11:40

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Bertus » do 07 feb 2019, 14:09

Dank voor je antwoord Peter!. Wel of niet verharden en de daarmee gepaard gaande (verdeling) kosten zijn de aanleiding voor de discussie, maar dat is ivm erfdienstbaarheden een complexe materie op zich, die hier niet van meerwaarde is. Is er een onderzoek in te zien waarin jouw antwoord na te lezen is?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 feb 2019, 14:22

Dat de materie complex is, is nog geen reden om die discussie uit de weg te gaan.

Kennelijk is het onderhoud alleen al een aanleiding voor een geschil. Hoe moet dat in de toekomst als het vullen van gaten niet meer volstaat? De huidige halfverharding heeft geen onbeperkte levensduur. Wachten tot af en toe oplappen niet meer genoeg is, en er echt wat moet gebeuren, maakt het niet makkelijker om er samen uit te komen.

Nu een plan maken voor een verbetering die past bij de gebruikswijze, en in alle rust en redelijkheid bespreken voeren wie hiervan welk deel van de kosten moet dragen, gaat makkelijker zo lang de situatie niet nijpend is.

Voor je het weet eindig je bij Mr. Frank Visser:
https://www.sbs6.nl/programmas/mr-frank ... -pad-stuk/

Bertus
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 feb 2019, 11:40

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Bertus » do 07 feb 2019, 15:26

Ik ga de discussie niet uit de weg, wil die alleen niet hier voeren.

Ik stel een vraag, en krijg een prima antwoord. Vervolgens vraag ik of dit antwoord ergens na te lezen is, zodat ik, in de discussie met de buren, mijn argumenten kan staven. De rest vind ik, hoe redelijk en waar de opmerkingen van Schelpenpaadje ook zijn, niet van belang voor deze forumdiscussie.

Dus ik ben blij met input, maar zou het wel graag bij het onderwerp houden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Jackbauer1350 » do 07 feb 2019, 15:57

Als op die bepaalde plekken gestuurd, (stevig) afgeremd of opgetrokken wordt (al dan niet met slippende wielen) kan dat ook gaten veroorzaken. En eenmaal een kleine deuk wordt vanzelf groter, zeker wanneer er vervolgens na een regenbui water in blijft staan. Dan blijft het er langer nat en is die plek ook zachter en daardoor zwakker.
Woon zelf aan een erf dat deels uit een grindpad bestaat waar verschillende typen voertuigen overheen rijden waarbij kuilen op ongeveer dezelfde plekken weer terugkeren. Dat zijn de plekken waar afgeremd wordt zoals het punt waar voertuigen de weg op draaien.

Bertus
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 feb 2019, 11:40

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Bertus » do 07 feb 2019, 16:15

Dat weet ik, is hier niet anders. Mijn vraag is enkel en alleen: is er een onderzoek op na te slaan waarin aangetoond wordt dat het ene type voertuig onder dezelfde omstandigheden meer schade aan een pad toebrengt dan het andere.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Peter » do 07 feb 2019, 16:23

Bertus,
Deze onderzoeken zijn er wel, maar niet voor zandpaden of halfverharde paden denk ik. Er zullen hoogstens analyses zijn van specifieke gevallen, maar elk geval is anders. Hoe meer belasting (per keer) hoe meer schade, maar een precies percentage zal je niet snel vinden. Er zijn te weinig zandpaden voor een dergelijke generieke analyse. Denkbaar is het er wel in landen met veel gravelwegen zoals in Scandinavie.
Laatst gewijzigd door Peter op vr 08 feb 2019, 9:06, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bertus
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 07 feb 2019, 11:40

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Bertus » do 07 feb 2019, 17:05

:top: Dank je Peter

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Via » do 07 feb 2019, 19:18

Om dit probleem te verhelpen moet het pad een keer goed losgetrokken/doorgefreesd worden en daarna geegaliseerd en opnieuw verdicht. Uitvullen van de gaten laat het materiaal snel weer uitslijten en je bent weer terug bij af.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Rogier » do 07 feb 2019, 20:32

Alles eruit en opnieuw aanbrengen is denk ik de beste oplossing om het kuilen probleem voor de middellange termijn op te lossen. Echter het pad volledig verharden is een beter oplossing, want elke keer de kuilen opvullen is ook niet gratis.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Egbert » vr 08 feb 2019, 8:21

Bertus schreef: do 07 feb 2019, 16:15 Dat weet ik, is hier niet anders. Mijn vraag is enkel en alleen: is er een onderzoek op na te slaan waarin aangetoond wordt dat het ene type voertuig onder dezelfde omstandigheden meer schade aan een pad toebrengt dan het andere.
Ik ken mogelijke onderzoeken daarnaar niet, maar het lijkt me eerlijk gezegd logisch dat zware voertuigen meer schade aan wegen veroorzaken dan lichte voertuigen. In zoverre lijkt me een opmerking van een boer die denkt dat de schade voornamelijk door de personenauto's veroorzaakt wordt op zijn minst onjuist en op zijn ergst gewoon afschuiven van verantwoordelijkheid.
Of het moet natuurlijk zo zijn dat er dagelijks 1000 personenauto's en 1 tractor of vrachtwagen rijdt. Maar dat acht ik niet waarschijnlijk als ik je beschrijving lees.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 feb 2019, 9:25

Het perspectief van de boer is mogelijk: Als alleen ik er overheen hoefde met mijn voertuigen was er niets aan de hand.
Hij ziet de erfdienstbaarheid in dat geval als een extra belasting van het pad en heeft ook moeite met de bijbehorende verantwoordelijkheid naar jullie toe t.a.v. onderhoud. Als het alleen zijn probleem was dan had hij er ook zelf alleen de lusten en lasten van.
2 erven wegen op het pad. 3 daarvan, waaronder ikzelf ...
Ik kan niet helemaal opmaken uit je verhaal hoeveel erven worden ontsloten en wie er eigenaar van het pad is. Al is dit voor de oorzaak van de kuilen niet heel relevant.

TS, ik begrijp dat het je vooral om de inhoudelijke vraag gaat t.a.v. kuilen. Ik hoop dat de antwoorden hierop jullie helpen om prettig naast elkaar te blijven leven/werken en veilig samen van het pad gebruik te kunnen maken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Rene » za 09 feb 2019, 20:45

Hoe zwaarder het voertuig, hoe groter de deformatie van de weg doorgaans is. Een luxewagen heeft amper gevolgen op spoorvorming of kuilen, als er sprake is van een voldoende vast wegdek.

Bij gebruik van ovenslakken en sintels treden wel vaker ongelijke zettingen op. Dit is een bekend probleem in de wegenbouw. Deklagen kunnen daarbij plaatselijk omhoog komen. Als auto's zo'n hobbel nemen dan ontstaat er vaak vlakbij zo'n hobbel weer een kuil. Maar dat is alles wel in dwarsrichting van de weg, niet in lengterichting.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Oorzaak van kuilen

Bericht door Peter » ma 11 feb 2019, 12:32

Ook auto's vervormen een halfverharde of zelfs beklinkerde weg. Kijk maar eens naar de vele opritten naar garages van woonhuizen, waar nooit vrachtverkeer komt, maar waar wel degelijk sporen lopen of waar kuilen en gaten zitten in de puinverharding. Ik moet ook weer wat egaliseren bij mijn eigen garage.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie