[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Robonus » vr 08 feb 2019, 7:31

Rogier schreef: do 07 feb 2019, 20:26 Gewoon het gehele project in de afvalbak gooien en een standaard verbreding uitvoeren. Het vervelende is dan wel dat het spoor niet aangepast kan worden, want daar is geen ruimte voor, tenzij de rijbanen van de A10 naar buiten wordt verlegd of het (metro) station verplaatst wordt.
Ik vraag me af of een verdubbeling van het spoor door extra verhoogde sporen uit te voeren, niet goedkoper is dan een landtunnel voor auto's.
In 100 meter kan je 8 sporen met perron en 14 rijstroken kwijt dan. Zonder de grond in te moeten. En de lucht in alá westrandweg is niet duurder dan 2x een complete tunnelbak lijkt me.

Afbeelding
Totaal 100m breed, zonder perrons kan het een heel stuk smaller.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 feb 2019, 8:29

Vinny schreef: do 07 feb 2019, 21:22 Als een traditionele lange tunnel een optie is, valt er misschien wat voor te zeggen om het tracé ook te verleggen:
Afbeelding

Er zijn een tijdje vervelende bouwwerkzaamheden in de Groene Longen van Amsterdam, maar volgens mij kun je op deze manier wel beter de wegcapaciteit uitbreiden en de impact voor de omgeving zo minimaal mogelijk te houden. Er moeten denkbaar wel huizen gesloopt worden.
Het aantal te slopen huizen lijkt me beperkt. Het is vooral een forse ingreep in groen, water en wat tennisbanen, maar dat is tijdelijk.

Het grote voordeel is dat je dit kunt bouwen zonder grote overlast voor het verkeer op de ring en de directe omgeving.

Na ingebruikname van deze tunnel zou je op de plek van de bestaande A10 een stadsweg kunnen aanleggen. Dat kan eventueel ook beneden het maaiveld en met directe aansluitingen naar de parkeerkelders onder de Zuidas. Scheelt ook een hoop lokaal autoverkeer op straat.

Het spoor kan eventueel op +1 blijven, want als je de bestaande A10 sloopt worden de onderdoorgangen een stuk ruimtelijker. Of je bouwt een nieuwe ondergrondse lijn + station op de plek van één van de A10-rijbanen zodat tijdens de bouw hiervan het bestaande station zonder beperkingen beschikbaar blijft.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door T-hijs » vr 08 feb 2019, 8:38

Ik vind het een mooi plan. Maar hoe realistisch is het? Kostentechnisch ook haalbaar?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Kaaiman » vr 08 feb 2019, 8:41

Het zou me niet verbazen als deze, of een andere tracéverplaatsing, überhaupt nooit overwogen is door gemeente, Rijkswaterstaat of andere belanghebbende partijen.

Ik vind het idee ook zo gek nog niet, al zullen KP Amstel en KP De Nieuwe Meer ingrijpend verbouwd moeten worden. Zeker als het een boortunnel moet worden. En je zult iets moeten verzinnen voor bestemmingsverkeer. De bestaande A10 handhaven als parallelbaan N10 of zoiets?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 feb 2019, 9:38

Het is complex en ingrijpend, maar dat geldt ook voor het project Zuidasdok. Een bestaand traject verbouwen is niet per se makkelijker en goedkoper dan een nieuw tracé als dit. Ik kan me voorstellen dat politiek en bestuur vooral wordt afgeschrikt door de impact van de bouw van zo'n tracé voor de mensen die er wonen en werken. Al is die bij het project Zuidasdok ook niet bepaald afwezig.

Uitgaande van een reguliere snelweg (geschikt voor vrachtverkeer) ontkom je haast niet aan conventionele tunnelbouw (wanden-dak of caissons). Dat is een gigantische ingreep voor het aanwezige groen en eventuele bebouwing op het tracé. Dit is echter tijdelijk. Omdat een gegraven tunnel mogelijk is zonder half Buitenveldert te slopen denk ik dat de voordelen van zo'n tunnel uiteindelijk wel opwegen tegen de nadelen tijdens de bouw. Al zul je wel met een heel goed plan moeten komen om het gebied en bebouwing zo veel mogelijk te besparen, overlast tijdens de bouw te sparen en het gebied na oplevering minstens zo mooi achter te laten dan het er nu bij ligt.

Misschien kun je stompjes A10 tussen :KP: De Nieuwe Meer en de S108 en tussen :KP: Amstel en de S109 behouden als inprikkers? Dan hoeft de tunnel niet per se aansluitingen te krijgen. Die inprikkers kun je eventueel dan nog als "gewone" stadsweg met vmax 50 op -1 met elkaar en de omliggende bestemmingen zou kunnen verbinden, al hoeft dit niet.

De knooppunten zouden inderdaad verbouwd moeten worden. Als je de verbindingen met het OWN deels via het bestaande tracé laat verlopen zullen ook de bogen daarnaartoe mogelijk aangepast moeten worden. Zijn er ooit plannen geweest voor een zuidelijke poot aan :KP: De Nieuwe Meer?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » vr 08 feb 2019, 9:58

^^ Dat lijkt me sterk, daar ligt namelijk het Nieuwe Meer. :D

Overigens is het meer, dat deels is ontstaan door zandwinning, op bepaalde plekken 35 meter diep en dan wordt een tunnel eronder leggen wel erg lastig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 feb 2019, 10:45

Op pootjes door het meer misschien? ;)
Een zuidelijker tracé naar de A4 of A9 vlak buiten :KP: Badhoevedorp zal vast ook niet gaan.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Koesj » vr 08 feb 2019, 13:56

Robonus schreef: vr 08 feb 2019, 7:31 Ik vraag me af of een verdubbeling van het spoor door extra verhoogde sporen uit te voeren, niet goedkoper is dan een landtunnel voor auto's.
In 100 meter kan je 8 sporen met perron en 14 rijstroken kwijt dan. Zonder de grond in te moeten. En de lucht in alá westrandweg is niet duurder dan 2x een complete tunnelbak lijkt me.

Afbeelding
Totaal 100m breed, zonder perrons kan het een heel stuk smaller.
Waar moeten die vier bovenste sporen de lucht in? Ergens tussen de Schinkel en station RAI zou je dan alsnog 6-8 sporen naast elkaar hebben wanneer de boel met elkaar aantakt.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door evos » vr 08 feb 2019, 14:22

Koesj schreef: vr 08 feb 2019, 13:56Waar moeten die vier bovenste sporen de lucht in? Ergens tussen de Schinkel en station RAI zou je dan alsnog 6-8 sporen naast elkaar hebben wanneer de boel met elkaar aantakt.
Dat hoeft niet per se, je hoeft daar maar twee van de vier sporen omhoog te brengen. Vlak buiten station Zuid vertakt elk spoor zich dan in twee perronsporen, zoals het ook was voor de viersporigheid.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 feb 2019, 14:26

Op dit moment liggen er t.h.v. Amsterdam Zuid 8 sporen naast elkaar (inclusief metro).
Aan weerszijden zijn dat er 'maar' 4 (t.h.v. Station RAI 6).
Als je de sporen op de gescheiden niveaus laat splitsen/samenvoegen en de niveaus op elkaar laat aantakken ter hoogte van de Amstel en de Schinkel moet het wel passen met vier sporen naast elkaar.

Dus: 4 | 2+2 | 4+4 | 4+2 | 2+2 | 4

Er vanuit gaande dat de schets een doorsnede op station Amsterdam Zuid beschrijft (ik zie perrons) is dit nog geen uitbreiding t.o.v. het bestaande aantal sporen. Enige dat je bereikt is wat meer ruimte voor de A10, waar meer barrièrewerking tegenover staat door het spoor dat de hoogte in gaat. Hoewel je het dubbeldeks deel aan de oostkant wel kunt doortrekken tot de aftakkingen bij Duivendrecht
Als je de zichtlijnen toch verder doorbreekt, maak dan ook de snelweg dubbeldeks, waarbij alleen het laagste niveau is aangesloten op de bestaande op- en afritten.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door RikB » vr 08 feb 2019, 15:09

Waarom niet de A10 'afwaarderen' tot 80km/u en de A9 'opwaarderen' naar 130km/u?
Dan heb je op de A10 alleen nog het stadsverkeer, en bijv. verkeer A4-A1 gaat via A9. Lang niet iedereen wil naar Amsterdam ( :rofl2: ), dus misschien meer verkeer goed om de stad heen leiden? Op dit moment is de extra afstand en alsnog files niet lonend om de A10 te ontwijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » vr 08 feb 2019, 15:17

Op de A10-Zuid zit waarschijnlijk veel verkeer dat geen bestemming of herkomst in de directe omgeving heeft. Het is namelijk marginaal korter (2 km) dan via de A9.

Het is best wel goed om af te vragen of een groei tot 250.000 - 300.000 voertuigen per dag wel echt geaccommodeerd moet worden op de A10, of dat de A9 dan beter naar 2x5 verbreed kan worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Wouter N14 » vr 08 feb 2019, 15:30

Tja, er mochten geen auto's langs het Naardermeer. En dus rijden er nu auto's door/langs Amsterdam die daar helemaal niet hoeven te zijn. Echt een veel betere oplossing voor milieu en leefbaarheid :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door verfmeer95 » vr 08 feb 2019, 15:30

evos schreef: vr 08 feb 2019, 14:22
Koesj schreef: vr 08 feb 2019, 13:56Waar moeten die vier bovenste sporen de lucht in? Ergens tussen de Schinkel en station RAI zou je dan alsnog 6-8 sporen naast elkaar hebben wanneer de boel met elkaar aantakt.
Dat hoeft niet per se, je hoeft daar maar twee van de vier sporen omhoog te brengen. Vlak buiten station Zuid vertakt elk spoor zich dan in twee perronsporen, zoals het ook was voor de viersporigheid.
Je kan ook de onderste sporen voor de metro gebruiken en de bovenste voor de trein of vice versa. Daartussen zit toch geen uitwisseling.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Koesj » vr 08 feb 2019, 19:01

verfmeer95 schreef: vr 08 feb 2019, 15:30
evos schreef: vr 08 feb 2019, 14:22 Dat hoeft niet per se, je hoeft daar maar twee van de vier sporen omhoog te brengen. Vlak buiten station Zuid vertakt elk spoor zich dan in twee perronsporen, zoals het ook was voor de viersporigheid.
Je kan ook de onderste sporen voor de metro gebruiken en de bovenste voor de trein of vice versa. Daartussen zit toch geen uitwisseling.
Inderdaad, twee van de vier zouden ook eerder de hoogte in kunnen, daar had ik nog niet aan gedacht.

Voor de internationale treinen zijn echter twee extra perronsporen nodig, dus je kunt volgens de huidige inzichten niet zomaar één helft naar de metro overhevelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » vr 08 feb 2019, 20:31

Chris schreef: vr 08 feb 2019, 15:17 Op de A10-Zuid zit waarschijnlijk veel verkeer dat geen bestemming of herkomst in de directe omgeving heeft. Het is namelijk marginaal korter (2 km) dan via de A9.

Het is best wel goed om af te vragen of een groei tot 250.000 - 300.000 voertuigen per dag wel echt geaccommodeerd moet worden op de A10, of dat de A9 dan beter naar 2x5 verbreed kan worden.
Je hebt op de A 9 ook een paar vervelende "harde" punten: de brug over de Ringvaart, de passage door Amstelveen en knooppunt Holendrecht. Als er op middellange termijn echt 300.000 voertuigen per dag worden verwacht, dan lijkt het me overigens sowieso nodig om aan de spreekwoordelijke bel te trekken. Het zijn geen intensiteiten waarbij je eventjes wat simpele maatregelen kunt nemen om de capaciteitsdruk wat te verlichten: er moet echt een grootschalige investering plaatsvinden om een robuuste oplossing te creeëren. Nu had ik al bij het dokmodel mijn ernstige twijfels over de toekomstvastheid, maar als de ruimte nog verder wordt beperkt en er niet of de lucht in, of de grond in gegaan wordt, je toch langzaam over de maximum aan ruimtebeslag heengaat. Zeker nu de politiek ook een extra metrolijn naar Schiphol wil aanleggen. Ik vrees een beetje dat over enkele jaren dit het grootste fileknelpunt van Nederland gaat opleveren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » vr 08 feb 2019, 20:35

De verwachte intensiteit uit het tracébesluit is 252.000 voertuigen per dag in de tunnel en 300.000 voertuigen tussen de Nieuwe Meer en S108. Zelfs 12 rijstroken is dan niet ruim bemeten.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Bert65 » za 09 feb 2019, 18:42

RikB schreef:dus misschien meer verkeer goed om de stad heen leiden? .
Dat gebeurt al met een ringweg.
“Afwaarderen” heeft geen nut. Men zal zich alleen aan de snelheid houden als er trajectcontrole wordt aangelegd.
Chris schreef:Op de A10-Zuid zit waarschijnlijk veel verkeer dat geen bestemming of herkomst in de directe omgeving heeft. Het is namelijk marginaal korter (2 km) dan via de A9.
Op de A10-Zuid zit juist veel verkeer wat uit de omgeving komt of daar naar toe gaat. Kijk naar de snelle groei van de Zuidas, IJburg, Schiphol en vergeet niet de werknemers en bezoekers van de VU, de ACTA, het Olympisch Stadion, de RAI en bijv de Amsterdamse zijde van het Amsterdamse Bos. Doordat alles in de omgeving van de A10 snel groeit, groeit het aantal bewegingen op de A10 ook gestaag mee.
Korter over de A9 gaat alleen op als je vanaf de A2 komt. Daar komt bij dat ook daar meer files komen te staan én men minder opties heeft om bij calamiteiten een alternatieve route te kiezen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Hajo » ma 11 feb 2019, 19:41

Chris schreef: vr 08 feb 2019, 20:35 De verwachte intensiteit uit het tracébesluit is 252.000 voertuigen per dag in de tunnel en 300.000 voertuigen tussen de Nieuwe Meer en S108. Zelfs 12 rijstroken is dan niet ruim bemeten.
Pfff... Volgens mij passen twaalf rijstroken op dat stuk al niet, laat staan nog meer. Bovendien zit je met wevend verkeer. Hoe dan ook, de ruimte is op de A10-zuid erg beperkt, het wordt al een hele klus die weg onder de grond te werken zonder het huidige verkeer tot last te zijn. Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Toch maar een boortunnel dan?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door hoevenpe » di 12 feb 2019, 9:10

Waarom hier niet net als in Maastricht voor een dubbele tunnel gekozen?

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door PeterSchoeber » di 12 feb 2019, 9:36

Een dubbellaags tunnel kan bouwkundig gezien wel eens een onmogelijke opgave worden gelet op de slechte ondergrond in het westen des lands en de erg hoge grondwaterstanden. De Schipholspoortunnel wordt, bij mijn weten, door zogenaamde "trekpalen" op diepte onder de grond gehouden. Een dubbellaags autotunnel komt zo diep dat ie wel eens naar boven geperst kon worden door de opwaartse krachten van het grondwater. En geloof mij water is oersterk en kan voor veel uitdagingen zorgen bij het bouwen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rogier » di 12 feb 2019, 13:35

^^ Een dubbeldekstunnel is volgens mij zeker mogelijk, want hoe heeft men anders de diepe parkeergarages onder de kantoren (2 - 3 lagen diep) kunnen bouwen. Echter je zit met extra hoge kosten en de aanleg van de toeritten is een stuk complexer. Het jammer is dat men de kantoren zo dicht op de A10 gebouwd heeft. Dan was er meer dan genoeg ruimte geweest om de boel te verbreden (en eventueel) ondergronds aan te leggen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 feb 2019, 13:49

^^ je zegt het zelf, een garage zit onder een kantoor(gebouw), een tunnel zit dat niet. Het probleem is niet zozeer de diepte, maar de wisselwerking tussen het object en de bodem.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op di 12 feb 2019, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door chriskrusz » di 12 feb 2019, 14:59

^^ Dan is de oplossing simpel: kantoorgebouwen bovenop de dubbeldekstunnel bouwen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » di 12 feb 2019, 16:32

Het hele probleem is dat bedrijven bereid zijn te veel geld te betalen om zich in grote aantallen te vestigen op een plek die zich daar qua infrastructuur, ruimte en ondergrond niet voor leent. Met in het kielzog de bereidheid bij de overheid om heel veel geld uit te geven om dit mogelijk te (blijven) maken. Alsof er geen andere plekken rondom Amsterdam, Schiphol en in de rest van het land zijn waar bedrijven zich kunnen en willen vestigen.

Omdat zowel bij de A9 als de A10 de toekomstige uitbreidingsmogelijkheden worden beperkt (door de keuze voor tunnels en verdiepte liggingen) vind ik het geen gek idee om op de Ring-Zuid, ongeacht de aanpak, doorgaand verkeer en verkeer van/naar de aansluitingen van elkaar te scheiden.

Als geld geen rol speelt kun je de trein ook ondergronds brengen vanaf Duivendrecht, door een boortunnel via een nieuw ondergronds station Amsterdam-Zuid naar een nieuw niveau naast/onder het bestaande station Schiphol. Hiermee speel je een groot deel van de A10-middenberm vrij voor een verbreding van de snelweg (dit kan nog steeds ondergronds) (de metro kan blijven liggen, deels op een smalle dijk en deels op poten). De bestaande capaciteit in de bestaande Schipholspoortunnel kun je exclusief gebruiken voor de treinen van en naar Sloterdijk. In dit plan zou je ook een doorgetrokken metro naar Schiphol kunnen betrekken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » di 12 feb 2019, 17:34

Schelpenpaadje schreef: di 12 feb 2019, 16:32 Het hele probleem is dat bedrijven bereid zijn te veel geld te betalen om zich in grote aantallen te vestigen op een plek die zich daar qua infrastructuur, ruimte en ondergrond niet voor leent. Met in het kielzog de bereidheid bij de overheid om heel veel geld uit te geven om dit mogelijk te (blijven) maken. Alsof er geen andere plekken rondom Amsterdam, Schiphol en in de rest van het land zijn waar bedrijven zich kunnen en willen vestigen.
Deze bedrijven zijn juist hier gaan zitten, omdat deze locatie in Amsterdam goed bereikbaar was, er voldoende ruimte beschikbaar was, het een uitstekende zichtlocatie was en er een uitstekende ov-verbinding is met Schiphol en de rest van Nederland. De gemeente Amsterdam zette destijds vol in op de IJ-oevers als toplocatie voor bedrijven en helemaal niet op de Zuidas, maar doordat een paar pioniers (ABN-AMRO bijvoorbeeld) bewust voor Zuid kozen, volgden al snel anderen en ontstond de Zuidas als internationale toplocatie.

Probleem ontstond toen planologen en stedenbouwkundigen bedachten dat het voor de leefbaarheid prettig zou zijn als de barrièrevormende infra ondergronds zou worden gelegd. Kosten waren het probleem niet, want met nieuwe uitgeefbare grond bovengronds zou het makkelijk te financieren zijn. Dacht men. Inmiddels weten we beter. Vanwege de complexiteit en enorme kosten, heeft men besloten alleen de weginfra ondergronds te brengen. Dat daarmee het spoor een barrière blijft, werd verkocht als iets tijdelijks. Doel van destijds werd volledig uit het oog verloren en het project ging een geheel eigen leven leiden (zoals zo vaak met dit soort megaprojecten). De bedrijven zelf is overigens nooit iets gevraagd. Die raken zowel hun zichtlocatie als jarenlang hun bereikbaarheid kwijt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » di 12 feb 2019, 17:44

Ik durf te zeggen dat zichtlokatie voor veel Zuidas-bedrijven niet heel belangrijk is. Maar een paar bedrijven hebben iets van een zichtbare lichtreclame. Bereikbaarheid is een groter issue, maar dat zou nog overkomelijk kunnen zijn. De hele politieke dynamiek vind ik een groter probleem. Eerst zou hier een fantastisch zakencentrum komen dat zichzelf zou terugverdienen met gronduitgifte. Daar is geen markt voor, maar dan heeft men weer een andere reden gevonden om dit op deze manier aan te leggen. De buurt c.q. het zakencentrum heeft het in mijn optiek niet nodig, hoe dan ook. En het verkeer kan op andere manier worden gemanaged.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » di 12 feb 2019, 18:32

Men heeft wellicht een soort La Défense in gedachten, waar ook van alles ondergronds zit. Het oorspronkelijke plan voor het Zuidasdok was ook alles ondergronds, gefinancierd met gronduitgifte: gebouwen bovenop de ondergrondse A10 en spoorlijn. De kosten werden indertijd al geraamd op meer dan 3 miljard euro. Het duurste stuk vierkante kilometer van Nederland wellicht...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » di 12 feb 2019, 18:56

De grote vraag die bij mij rijst is: Leid dit nu tot afstel? Ik hoop van wel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Mark » di 12 feb 2019, 19:01

Zijn de plannen daar niet veels te ver voor gevorderd?

Plaats reactie