Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Vinny » wo 24 feb 2016, 20:23

Chris schreef:De reden dat hier weinig boetes voor uitgeschreven worden is natuurlijk dat het niet geautomatiseerd gehandhaafd kan worden zoals snelheid.
De verkeerspolitie is een "hoe hark ik zo makkelijk mogelijk zo veel mogelijk boetes binnen"-organisatie geworden in plaats van een "hoe bevorder ik de verkeersveiligheid maximaal" organisatie. :(

Als ik auto rijd dan kan ik er eigenlijk altijd wel een paar auto's uitpikken waar de bestuurder zijn ogen, verstand en aandacht bij iets totaal anders heeft dan de weg. Het is meteen zichtbaar: langzamer rijden dan de verkeersstroom, slingeren, links plakken en/of bumperkleven. Haal dit soort idioten toch gewoon eens van de weg af verzucht ik dan altijd. Stuur er maar een handhavingsteam op af of zo. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door jdb2 » wo 24 feb 2016, 21:29

jdb2 schreef:Daar herinner ik ooit een test van Blik op de weg van, wat de beste positie is voor je navigatie te plakken.
Heb het filmpje gevonden :top:
Link

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door feitelijk » wo 24 feb 2016, 21:31

Die van 14 maart 2013 is mooier!

http://www.npo.nl/blik-op-de-weg/14-03- ... RO_1602337

EN HIJ STOND NIET EENS AAN!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door feitelijk » wo 24 feb 2016, 21:33

jdb2 schreef: . Zo vlak onder de spiegel hangen vind ik niet aangenaam omdat het zo 'in your face' is, telkens als je even het schermpje wil zien.
Ach wat!!
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Attietattie » wo 24 feb 2016, 21:43

Zal ik dan nog maar een paar filmpjes doen van waarschijnlijke afleiding door telefoongebruik?

Alhoewel ik bij de tweede meer aan dronkenschap. Maar dat is vergelijkbaar met telefoongebruik.
Link
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door mavas » di 01 mar 2016, 10:54

Let wel, het nieuwsbericht gaat over Amerika.
Daar is telefoongebruik in de auto - voor zover ik weet - NIET verboden. Krankzinnig eigenlijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door exroosje » di 01 mar 2016, 11:48

In de VS worden er dan ook tablethouders voor op het stuur verkocht......

Kun je tijdens het rijden mooi ook werken.

Wel is het verkeersbeeld daar (over het algemeen) rustiger: alle wegen zijn breed en recht, iedereen rijdt ongeveer even hard en buiten de steden wordt het al snel rustig.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door feitelijk » di 01 mar 2016, 13:25

mavas schreef:Let wel, het nieuwsbericht gaat over Amerika.
Daar is telefoongebruik in de auto - voor zover ik weet - NIET verboden. Krankzinnig eigenlijk.
Nou...
https://en.wikipedia.org/wiki/Restricti ... ted_States
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

FLHamers
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 mar 2016, 15:02

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door FLHamers » di 22 mar 2016, 16:35

Vahalis schreef:Amerikaans onderzoek naar de oorzaken van ongelukken.

Ligt dit nu aan mij? Dit lijkt mij een geweldige open deur. Is hier nooit eerder onderzoek naar gedaan?
Hier is in zo zoverre nooit onderzoek naar gedaan, dat dit voor het eerst is dat in één onderzoek daadwerkelijk ongelukken werden gebruikt. Vroeger gebruikte onderzoekers vaak near chrashes. Ze hebben als ik mij niet vergis 900 ongelukken gevonden waarbij ze een camera op de bestuurder hadden. Hierdoor weten ze zeker dat ze gelijk hebben over hun conclusies.
Het verhaal over mobiele telefoons is niet het enige wat uit het onderzoek naar voren komt. Er is voor 38 risico situaties in kaart gebracht hoe groot het risico toeneemt. van slaperigheid tot het mee nemen van een passagier.

voor geintereseerde dit is de verwijzing:

Dingus, T.A., Guo, F, Lee, S., Antin, J.F., Perez, M., Buchanan-King, M. & Hankey, J. (2016)
Driver crash risk factors and prevalence evaluation using naturalistic driving data
verschenen in PNAS

PS. ik weet niks van copyright en dergelijke, dus ik zeg maar gewoon niet te veel, het is voor studenten toegankelijk net als voor mensen met een account op een database voor wetenschappelijke artikelen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Pino » di 22 mar 2016, 17:53

Sta me toch toe hier even met totaal onwetenschappelijk onderzoek in te komen, namelijk een rit vandaag over de volledige Autostrada del Sole. Heb er de nodige gevallen gezien van automobilisten die raar rijgedrag vertonen: niet lekker door bochten gaan, slingerend op twee rijstroken tegelijk rijden, dat soort werk. Na het inhalen steeds even gekeken met wat voor snuiter we te maken hadden. Welnu, in zeker 75% van de gevallen was de chauffeur zichtbaar met een telefoon bezig. Het aantal chauffeurs dat handsfree aan het bellen was, liet zich niet tellen natuurlijk.

Dan praat je dus echt over mensen die hun passagiers en medeweggebruikers in levensgevaar brengen. Ze reden slechter dan een dronken chauffeur in de nacht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mar 2016, 18:32

Ik vermoed van wel. Iemand die een paar biertjes op heeft (en dan heb ik het niet over iemand die strontlazarus is, maar iemand die misschien 0,8‰ in het bloed heeft) zal een stuk beter rijden dan veel van die figuren die mobiel bellen tijdens het rijden. Ik had vandaag ook zo iemand voor me. Eerst tergend langzaam over de rotonde en na de rotonde plotsklaps op de rem staan om op de fietsstrook van een 50 km-weg stil te gaan staan. Toen ik er voorbij kwam zag ik dat de bestuurster een telefoon aan het oor had. :facepalm:

Ik vind het al vervelend als ik handsfree bel en probeer het gesprek dan echt zo kort mogelijk te houden (en eventueel bel ik later terug als ik thuis ben of op een parkeerplaats sta), want ik merk dat het ontzettend lastig is om geconcentreerd te blijven. Als ik een gelegenheid zie om direct de auto even kort te parkeren stop ik wel even.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Chris » di 22 mar 2016, 18:42

Dit is ook niet iets wat denk ik zal verbeteren. Er is gewoon geen pakkans voor spelen met je telefoon. Het beleid van de afgelopen decennia heeft zich verplaatst van surveilleren naar cashen met flitskasten. Er zal echt fors meer capaciteit structureel beschikbaar moeten komen bij de politie om dit effectief te handhaven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Pino » di 22 mar 2016, 19:13

Toch heeft Nederland het, als je naar mijn rit van vandaag kijkt, denk ik veel beter gedaan dan Italië. Er lijkt een veel groter bewustzijn dat de gevaren behoorlijk zijn en de grote publiciteit rondom de boetes hebben ondanks lage pakkans toch een zeker effect gehad. In Italië is nog veel meer voorlichting nodig omtrent de gevaren. Het wekelijkse veiligheidspraatje van de politie op Isoradio vanochtend ging onder andere over de gevaren. Het klonk alsof ze nog maar net met voorlichten beginnen.

Intussen staan op de Italiaanse A5 bij de tunnels borden om te laten zien dat je in de tunnel gewoon bereik houdt. Da's nog net geen "kwebbel lekker door achter het stuur," maar in een strategie om mensen te waarschuwen voor de gevaren past het bepaald niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Vinny » di 22 mar 2016, 20:20

Chris schreef:Dit is ook niet iets wat denk ik zal verbeteren. Er is gewoon geen pakkans voor spelen met je telefoon. Het beleid van de afgelopen decennia heeft zich verplaatst van surveilleren naar cashen met flitskasten. Er zal echt fors meer capaciteit structureel beschikbaar moeten komen bij de politie om dit effectief te handhaven.
Aan de boeteinkomsten kan het niet liggen volgens mij. Als ik alle boetes mocht houden als ik ze zou uitschrijven voor mobielende automobilisten dan zou ik een lekkere boterham kunnen verdienen volgens mij. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Palance » di 22 mar 2016, 20:38

Hoe wou je het controleren? Als je staand wordt gehouden en je smijt je telefoon in het handschoenenkastje heeft de politie niet heel snel meer iets om naar terug te grijpen, in tegenstelling tot alcohol waarbij dat nog gewoon gemeten kan worden.

Of de politie moet de bevoegdheid krijgen om bij een verdenking direct te allen tijde de telefoon te onderzoeken op laatst gevoerde gesprekken, appjes, SMSjes en het gebruik in het algemeen. Daar zullen dan vast privacywaakhonden over gaan koeren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Vinny » di 22 mar 2016, 21:02

Het is gewoon een strafbaar feit. Dan weegt privacy voor mij veel minder als ter zake doend argument. Als je anoniem wilt blijven moet je maar gewoon thuis bellen. :yes:

(Bovendien is er een goede kans dat dit een behoorlijk afschrikwekkende functie heeft, mensen betalen liever 300 euro boete dan dat ze oom agent hun smartphone laten inkijken)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Chris » di 22 mar 2016, 21:04

Men zou op basis van het rijgedrag alleen al een bekeuring kunnen geven, of je nou bewijst dat de telefoon de oorzaak was of niet.

In sommige landen schijnt het ook verboden te zijn dat je tijdens het rijden wat drinkt of eet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 10:49

^^ In Frankrijk mag dat inderdaad niet, en ik heb ook wel eens gelezen dat er in Groot-Brittanië op bekeurd is omdat een agent vond dat de verkeersveiligheid in gevaar werd gebracht.

Ik doe het in Frankrijk nog wel eens, maar als ik een broodje bij een tankstation heb gehaald probeer ik die tegenwoordig vaak wel gelijk te eten. Ik vind de wetgeving belachelijk, juist op een lange rit vind ik het fijn om wat te kunnen eten of drinken, en ik zie niet in hoe dat gevaarlijk is. Een gesprek met een medepassagier leidt wellicht nog meer af dan een slokje cola uit een blikje... :shutup:

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Jurjen » wo 23 mar 2016, 11:43

Ik zelf merkte het wel toen ik een broodje at aan hoe ik reed, dus het kan zeker wel de rijvaardigheid verslechteren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door duikgek89 » wo 23 mar 2016, 12:52

Maar een stukje chocolade pakken mag dus ook niet, terwijl ik mensen ken die op lange ritten een lading chocolade eten omdat ze anders zeer snel de concentratie verliezen.

Ik neem af en toe wat te drinken of een dropje, maar ik neem dan iets wat in de bekerhouder past of anders vraag ik meestal of iemand het aangeeft met de dop er al af. Bovendien alleen op rustigere en (bijna) rechte wegvakken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door RSK » wo 23 mar 2016, 16:54

Lange reizen en eten/drinken achter het stuur gaan prima samen. Echter wel alleen op de snelweg en buiten turbulente gebieden. En uiteraard handzame broodformaten, dus geen Big Mac die je met twee handen vast moet houden. Maar aan een al dan niet belegd stuk baguette kan op de snelweg weinig mis, evenals een blikje cola. Je moet het alleen niet op de A10 rond Amsterdam, A20 bij Rotterdam of A31 bij Metz willen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Pino » wo 23 mar 2016, 17:25

Op rustige, bredere en vooral rechte enkelbaans wegen kan het ook wel. Veel Franse (voormalige) Routes Nationales kunnen het prima aan, evenals de enkelbaans stukken van Britse trunk roads en bepaalde Duitse Bundesstrassen. Mits het rustig is en er even geen bochten komen. Het zijn vaste dialogen bij ons in de auto:
Bijrijder: "Wil je een slokje water?"
Chauffeur: "Wacht even, na die bocht daar alsjeblieft."


Wat dat betreft maakt een bijrijder wel een enorm verschil, want die geeft je alles op het juiste moment aan. Als je naast het eten of drinken ook nog een beetje moet graaien op de stoel naast je waar je dat eten of drinken hebt neergelegd, ben je veel minder bezig met het verkeer dan tijdens het eten of drinken zelf.
Palance schreef:Hoe wou je het controleren? Als je staand wordt gehouden en je smijt je telefoon in het handschoenenkastje heeft de politie niet heel snel meer iets om naar terug te grijpen, in tegenstelling tot alcohol waarbij dat nog gewoon gemeten kan worden.
Een agent die dit waarneemt en deze waarneming in een ambtsedig proces-verbaal vastlegt, wordt in principe door de rechter geloofd. Die hoeft niet verder de telefoon op te vorderen om te laten zien dat hij is gebruikt, evenmin als een agent camerabeelden hoeft te tonen wanneer hij je wil bekeuren voor pak 'm beet door rood rijden. Wanneer er een ambtsedig proces-verbaal ligt, is het aan de bekeurde om bij de rechter bewijs voor het tegendeel aan te voeren teneinde de sanctie aan te kunnen vechten. Ook al leven we tegenwoordig in een periode waar hoofdzakelijk op basis van electronisch vastgelegde waarnemingen wordt bekeurd, de aloude basis is en blijft toch dat je op de enkele waarneming van een agent kan worden bekeurd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Vinny » za 26 mar 2016, 21:58

In dat verband wel grappig. Ik vroeg laatst in de lunchpauze van mijn werk of iemand wel eens zijn ogen dicht deed tijdens het autorijden. En niet even knipperen, maar gewoon één seconde. De reacties waren - zonder uitzondering - ben jij gek zeg? Natuurlijk doe ik dat nooit.

In de praktijk checkt wel iedereen een appje op een smartphone of wisselt de CD in de muziekspeler. Ook dan heb je meer dan een seconde niet het oog op het verkeer rondom je heen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Jeroen » zo 27 mar 2016, 12:40

^^ Daar zit ook nog wel een verschil in. Als je je ogen even naar een radio of smartphone afwend heb je indirect nog steeds zicht op bewegingen buiten je directe gezichtsveld. Als je je ogen sluit heb je dat natuurlijk niet meer. Ook als je bijvoorbeeld moet niezen in de auto houd je een fractie van een seconde je ogen gesloten en soms nog wel wat langer samengeknepen. Een reden extra om juist ten alle tijden voldoende afstand te houden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door mavas » ma 11 feb 2019, 9:12

Geen idee of dit het meest actuele topic is over bellen...maar uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de ouders de smartphone achter het stuur gebruikt!
http://www.verkeerskunde.nl/nieuws/2019 ... 6791.lynkx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door MaartenE » ma 11 feb 2019, 13:35

Ik ben benieuwd of mensen in een Volkswagen Golf uit 1991 oplettender rijden dan in een Volkswagen Golf uit 2018 met rijassistentie.
Oftewel: Maken al die rijassistenties en hulpsystemen ons niet lui en minder betrokken?
"Oh als er iets gebeurt zal de auto wel ingrijpen."

Ik wil geen pleidooi halen voor oude auto's zeker niet. Maar meen wel onderzoek te hebben gezien waarbij mensen in veiligere auto's onveiliger gingen rijden. En mensen die een slipcursus hadden gehad reden agressiever en harder door bochten. "Want als het fout gaat weet ik toch wel dat ik in kan grijpen."
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Myquandro » ma 11 feb 2019, 14:12

Ja, ik heb zelf ook onderzoek gelezen dat aantoonde dat auto's met parkeerhulp systemen vaker parkeerschade's reden dan auto's zonder. De oorzaak stond daar niet in, of kan ik me niet herinneren, maar het was een overtuigende correlatie. Ik kan ook maar twee oorzaken bedenken voor die correlatie, de eerste is een te groot vertrouwen in het systeem en het tweede is dat juist mensen die niet kunnen parkeren een auto kopen met parkeersensoren, maar die groep blijft nog steeds de grootste veroorzaker van parkeerschades.

Hetzelfde verwacht ik ook bij rijhulpsystemen. Hier zullen mensen ook al snel te veel vertrouwen op de techniek en daardoor mogelijk gevaarlijker gaan rijden. Om dan terug te komen op smartphone gebruik kan ik me dan ook goed voorstellen dat bestuurders die rijhulpsystemen hebben en gebruiken een lagere drempel hebben om tijdens het rijden de smartphone te pakken. Immers zal de auto me wel binnen de lijntjes houden en remmen als het nodig is. Echter zal de afleiding door de smartphone tot meer ongelukken leiden dan de rijhulpsystemen voorkomen.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door RikB » ma 11 feb 2019, 16:18

Beetje zelfde systeem als een auto die minder rammelt en herrie maakt. Rij je veel harder dan met 'die oude rammelbak', maar of het er veiliger op wordt?
Toch is het ook wel relaxed als het een beetje soepel en stil rijdt :)

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door Bert65 » ma 11 feb 2019, 17:17

mavas schreef:Geen idee of dit het meest actuele topic is over bellen...maar uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de ouders de smartphone achter het stuur gebruikt!
http://www.verkeerskunde.nl/nieuws/2019 ... 6791.lynkx
Ik lees in het, toch ietwat suggestieve artikel, niet waarvoor men de smartphone gebruikt. Het kan voor hand-free telefoneren, navigeren, muziek luisteren, verkeersinformatie en noem nog maar meer, gebruikt worden. Je gebruikt de smartphone dus maar wel legaal. Het leidt natuurlijk wel af maar dat doet een geanimeerd gesprek ook.
70% is wel een aardig aantal maar met je kroost bij rood oversteken is ook gevaarlijk. Het percentage dat dit doet is vele malen hoger maar daar schrijft niemand meer over.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Bericht door waldo79 » di 12 feb 2019, 17:33

^^ Ik weet niet waar jij bivakkeert, maar in het grootste gedeelte van het land wacht men als voetganger of fietser tot het licht op groen gaat.

Plaats reactie