[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [MK] Noord-Macedonië - Северна Македонија
Het kan best dat Macedonië de gebruikelijke naam blijft.
-
- verkeersader

Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- 2x3 autosnelweg
^^De officiële namen van landen worden sowieso amper gebruikt. Bv Noord-Korea heet officieel de Democratische Volksrepubliek Korea, maar niemand gebruikt die naam.
-
- 4x5 autosnelweg
Het laatste dat ik op een Macedonische website las, is dat men dat nog niet weet en “pas merkt als er kentekenplaten moeten worden geruild”.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris

De landencode voor voertuigen, zoals die ook op dit forum gebruikt worden, is vastgelegd in VN-verband. Ook deze code zal voorlopig nog gewoon MK blijven.
Geen redenen dus om nu NMK te gaan hanteren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Secretaris
De afkorting DPRK wordt in Engels taalgebruik wel vaak gebruikt, net als de afkortingen USA, USSR (in het verleden) en tot gisteren dus ook FYROM.
-
- expressweg
Klopt dit?NRC schreef:Binnen vier maanden komen er nieuwe kentekenplaten uit, met de inscriptie ‘NMK’.
I'm average height... in Thailand.
-
- expressweg

De Boston25 zegt het.

https://www.boston25news.com/news/maced ... /919070450
Ik vermoed dat als je even wat gerichter zoekt, in lokale regio talen, er wel wat meer boven water moet komen. (bron is trouwens AP, waarschijnlijk voor de gewone gebruiker niet te vinden direct bij AP).
edit, hier is de bron van dit bericht:
https://www.apnews.com/882d70bca9844e2698bade5f90655958
-
- expressweg
Vind het toch wel bijzonder, aangezien hier tegenstrijdige posts te lezen zijn. We wachten af. 

I'm average height... in Thailand.
-
- autoweg
Amper in de volksmond ja, bij de meeste landen, maar niet in officiele situaties zoals binnen de VN, NAVO, etc. China wordt zelfs uitdrukkelijk als de PRC betiteld vanwege de kwestie Taiwan. FYROM was natuurlijk ook in het leven geroepen omdat Griekenland al sinds het begin van de republiek dwars lag.
Daarnaast is Noord- in Noord-Macedonie niet een voorzetsel zoals Volksrepubliek maar onderdeel van de eenvoudige naam, net als in Zuid-Sudan, Noord-Brabant, Haute-Savoie, Oost-Timor. Dit is nou juist de insteek van de naamswijziging.
-
- expressweg
Ik vraag me af of de Grieken rekening gehouden hebben met de implicatie van "Noord" in de naam: het impliceert een (historische) eenheid die gedeeld is (over twee landen). Los van of die eenheid er eigenlijk ooit was.
Je ziet het ook bij Noord en Zuid Ossetie. De naamgeving suggereert dat er ooit een (bestuurlijke) eenheid was. Iets waar beide kanten nu in ieder geval wel de nadruk op leggen: ze streven een "hereniging" na. Terwijl beide gebieden nooit een (bestuurlijke) eenheid hebben gevormd, op geen enkel moment in de geschiedenis.
Dit kan in de toekomst nog wel een probleem worden, met de Balkan geschiedenis in het achterhoofd. Tenzij verdere Europese integratie de grenzen doen vervagen tot slechts een administratieve en papieren grens.
Je ziet het ook bij Noord en Zuid Ossetie. De naamgeving suggereert dat er ooit een (bestuurlijke) eenheid was. Iets waar beide kanten nu in ieder geval wel de nadruk op leggen: ze streven een "hereniging" na. Terwijl beide gebieden nooit een (bestuurlijke) eenheid hebben gevormd, op geen enkel moment in de geschiedenis.
Dit kan in de toekomst nog wel een probleem worden, met de Balkan geschiedenis in het achterhoofd. Tenzij verdere Europese integratie de grenzen doen vervagen tot slechts een administratieve en papieren grens.
-
- Voorzitter
Die was er zeker, de Romeinse provincie Macedonië. Grofweg dit gebied (de lijntjes geven de grenzen volgens verschillende bronnen aan):

-
- expressweg

Ja, dat was de kern van het hele probleem.

Alleen vraag ik me af of de toevoeging "Noord" wel bijdraagt aan het wegnemen van die gedachte.

Nu mosterd na de maaltijd. Het beste ingredient tegen dergelijke spanningen is inclusiviteit in de Europese samenwerkingsverbanden en het verlagen van de grenzen tot letterlijk een lijntje op papier.
-
- autoweg
Welke maaltijd? De integratie van de piepjonge staat is op veel plekken opgeschort vanwege de naamkwestie. De oplossing daarvan doet wellicht niet veel voor de perceptie van de 'gewone Griek', maar de staat kan nu wel verder en dus aan de maaltijd beginnen. Dit is ervoor, niet erna. De fout die indertijd gemaakt is, is om FYROM te gebruiken en niet een betere oplossing. Het gaat hier niet om een land dat al eeuwen bestaat en waar je over kan twijfelen of men de nieuwe naam zou overnemen.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
Op een aantal Balkannewssites vond ik dit:Robbert297 schreef: ↑wo 13 feb 2019, 9:32Klopt dit?NRC schreef:Binnen vier maanden komen er nieuwe kentekenplaten uit, met de inscriptie ‘NMK’.
"Ook de kentekenplaten van voertuigen moeten worden gewijzigd, zodat de nieuwe kentekenplaten de code NM of NMK zullen krijgen, maar dat wordt waarschijnlijk pas duidelijk tijdens de APK".I registarske tablice na vozilima se trebaju promeniti, pa će nove tablice imati kôd NM ili NMK, ali to će se najverovatnije odvijati za vreme redovnog tehničkog pregleda.
Ofwel, het lijkt alsof men er nog niet over uit is. Ik zal later eens zoeken op Macedonische sites of ik er iets over kan vinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
De nieuwe autosnelweg tussen Miladinovci en Štip wordt waarschijnlijk dit weekend geopend. Dit wordt dus de A4.

-
- Voorzitter
-
- verkeersader
Ziet er netjes uit. De constructie van de portaalborden vind ik dan wel wat minder uit de verf komen
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- Moderator
Wel opmerkelijk. Ik zou zelf de voorkeur geven aan Štip in plaats van Shtip. De gebruikelijke transliteratie van speciale letters in plaats van fonetisch Engels. Al schijnt men in Macedonië zelf wel de 'sh' te prefereren boven Š.
Op zich wel een interessant vraagstuk. In andere Slavische talen die niet in het Cyrillisch geschreven worden gaan we de Š ook niet vervangen door Sh. In het Russisch, Bulgaars, etc. wel. Anders zou je bijvoorbeeld ook van Koshitse kunnen spreken in plaats van Košice volgens mij.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија
De letters š, č, ć, etc komen niet voor in het Macedonisch simpelweg omdat de taal niet bestaat in het Latijnse schrift. En als je die toch gebruikt dan ben je feitelijk bezig om Servisch, Kroatisch of Bosnisch te gebruiken en wellicht mag dat niet volgens de regels (maar dat weet ik niet zeker). Wellicht dat men daarom voor een soort van een soort uitgeklede transliteratie gebruik maakt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

-
- Voorzitter
Nee, dat is het nou juist. Štip wordt op de nieuwe wegwijzers (zie foto's hierboven) aangegeven als Stip.Lekkere Kwal schreef: ↑do 07 mar 2019, 10:50Vandaar dat 'wij' Š tegenkomen bij onze bronnen, maar een Macedonische wegwijzer de Sh toont.
Als het nou Shtip was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, maar Штип omzetten naar Stip klopt op geen enkele manier.
-
- autoweg
-
- expressweg
Zojuist in SSC bevestigd: De A4 is geopend voor verkeer

-
- Moderator
Op Macedonische nieuwssites vind ik alleen nog maar berichten dat de snelweg nog niet geopend is.
-
- 4x5 autosnelweg
Je 'punt' is gemaakt.Coen Tunnel schreef: ↑do 07 mar 2019, 11:19Nee, dat is het nou juist. Štip wordt op de nieuwe wegwijzers (zie foto's hierboven) aangegeven als Stip.Lekkere Kwal schreef: ↑do 07 mar 2019, 10:50Vandaar dat 'wij' Š tegenkomen bij onze bronnen, maar een Macedonische wegwijzer de Sh toont.
Als het nou Shtip was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, maar Штип omzetten naar Stip klopt op geen enkele manier.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Secretaris
Pfff, dat is met Stip de flauwste opmerking in deze draad, Vinny.

-
- 4x5 autosnelweg
Een flink karwei. Ik heb zo'n beetje alle overige verwijzingen aangepast (plus nog wat verwijzingen naar oude Macedonische wegnummers die in diverse artikelen voorkwamen).
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Valt mij nu op:
De naam van het topic zegt [NMK], sommige titels in de reacties (zie Palance hierboven) [MK].
Denk dat de titel van dit topic moet worden aangepast naar [MK], of niet?
Ik had hier na de naamsverandering
De naam van het topic zegt [NMK], sommige titels in de reacties (zie Palance hierboven) [MK].
Denk dat de titel van dit topic moet worden aangepast naar [MK], of niet?
Ik had hier na de naamsverandering
neergezet, maar weet nu dus niet of NMK klopt. Misschien voor de zekerheid de N binnen de haakjes weghalen?[NMK] Noord-Macedonië - Северна Македонија
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.