[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » di 12 feb 2019, 19:01

Met die € 1,6 miljard kan je ook 200 kilometer snelweg zoals de A1 Apeldoorn - Azelo verbreden...Dat kost € 400 miljoen voor 50 kilometer. Met dat geld zou je bijvoorbeeld de A27 adequaat kunnen aanpakken en tegelijk ook nog eens delen van de A50 en A67 verbreden om maar wat te noemen. En dan is er misschien ook nog wel geld over voor een 5e rijstrook op de A12 Bodegraven - De Meern.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Kaaiman » di 12 feb 2019, 19:15

Maar dan heb je geen capaciteitsuitbreiding voor de A10 en/of A9
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door sanderl » di 12 feb 2019, 19:40

mavas schreef: di 12 feb 2019, 18:56 De grote vraag die bij mij rijst is: Leid dit nu tot afstel? Ik hoop van wel.
Sinds wanneer leidt een vertraging van enkele maanden, voor een groot deel veroorzaakt door een belangrijke wijziging (3e perron), tot afstel? Natuurlijk niet. Dit is een vertraging van niets voor zo’n mega project.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » di 12 feb 2019, 20:50

3e perron? Over welk project heb jij het?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Chris » di 12 feb 2019, 20:54

Kaaiman schreef: di 12 feb 2019, 19:15 Maar dan heb je geen capaciteitsuitbreiding voor de A10 en/of A9
Yep, dat is een politiek vraagstuk. € 1,6 miljard voor een knelpunt van 4 kilometer in Amsterdam of € 1,6 miljard voor 200 km elders in Nederland...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » di 12 feb 2019, 21:03

Waarbij je over de term knelpunt nog best kunt twisten. Want prima, het loopt best wel vast op dit stukje A10, maar in de File Top 50 komt het in de verste verte niet terug. De spitsstroken die een paar jaar terug zijn aangelegd hebben veel verlichting gebracht.

Voor het overige: graag bovengronds dubbeldeks op zijn Amerikaans.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Wouter N14 » di 12 feb 2019, 21:13

Chris schreef: di 12 feb 2019, 20:54 Yep, dat is een politiek vraagstuk. € 1,6 miljard voor een knelpunt van 4 kilometer in Amsterdam of € 1,6 miljard voor 200 km elders in Nederland...
Ik zou subiet voor optie 2 kiezen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » di 12 feb 2019, 22:07

Ik ook. Niet alleen vanwege het aantal kilometers maar ook omdat de economische en maatschappelijke impact elders groter is. In de provincie en elders in de randstad is meer ruimte voor groei dan in de al succesvolle Zuidas.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door sanderl » wo 13 feb 2019, 7:08

mavas schreef: di 12 feb 2019, 20:50 3e perron? Over welk project heb jij het?
Station zuid krijgt een 3e perron. Dat is onderdeel van het project en is er pas later in gekomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Kaaiman » wo 13 feb 2019, 10:22

Schelpenpaadje schreef: di 12 feb 2019, 22:07 Ik ook. Niet alleen vanwege het aantal kilometers maar ook omdat de economische en maatschappelijke impact elders groter is.
Daar heb je gelijk in. Ik doelde met mijn opmerking meer op mogelijkheden voor Vinny's Buitenvelderttracé of de A9 naar 2x5. Mits veel goedkoper dan een Zuidasdok.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » wo 13 feb 2019, 10:31

Het Buitenvelderttracé is vermoedelijk minstens net zo duur en zou jaren aan voorbereiding gaan kosten. A9 naar 5 rijstroken is een no-brainer. De A9 wordt tussen 2020-2025 verbreed naar 2x4, maar reeds voorbereid op 2x5.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 13 feb 2019, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » wo 13 feb 2019, 10:41

Pino schreef: di 12 feb 2019, 17:44 Ik durf te zeggen dat zichtlokatie voor veel Zuidas-bedrijven niet heel belangrijk is. Maar een paar bedrijven hebben iets van een zichtbare lichtreclame.
Huh? het is juist een top-zichtlocatie. Dat het hier niet zozeer met schreeuwerige lichtreclame gebeurt (welstand zal hier een rol in spelen), maar des te meer met opvallende architectuur en subtiele merkaanduiding doet daar niets aan af. Van de RAI tot de Schoen, en alles wat daartussen zit, probeert zich als een soort van modepoppen te presenteren in een dure etalage, waarbij niet alleen de aandacht van de automobilisten getrokken wordt (die hebben het vaak al druk zat met op het verkeer te letten), maar net zozeer die van de duizenden trein- en metroreizigers die staan te wachten op de perrons en veel meer tijd hebben om om zich heen te kijken.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door exroosje » wo 13 feb 2019, 10:56

paolie schreef: wo 13 feb 2019, 10:31 Het Buitenvelderttracé is vermoedelijk minstens net zo duur en zou jaren aan voorbereiding gaan kosten. A9 naar 5 rijstroken is een no-brainer. De A9 wordt tussen 2020-2015 verbreed naar 2x4, maar reeds voorbereid op 2x5.
Het probleem is nu domweg dat de A10 de kortste en snelste route om van de A4 op de A1 te komen. Er zit dus veel doorgaand verkeer op de A10. Daar helpt een verbetering van de A9 maar deels tegen.

Naast een verbetering van de A9 (incl een soepeler flow van A9/A2/A9 , dat zit hopelijk al in de huidige plannen), zou een ruimere ring aan de zuidkant onder schiphol en liefst ook onder Amstelveen langs (het N201 trace) een echte zuid buitenring opleveren met denk ik veel meer ontlasting van de A10. En dat lijkt me goedkoper te realiseren, in elk geval het eerste stuk onde schiphollangs is alleen het wegnemen van een aantal knelpunten in de N201 & N222.

Voor ontsluiten lokaal verkeer heeft de A10 dan ruim voldoende capaciteit. En de originele doelstelling van het ondertunnelen (creëren van hoogwaardige vrije grond en ruimte op de zuidas ) is toch al verlaten door het spoor te laten liggen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 feb 2019, 12:38

exroosje schreef: wo 13 feb 2019, 10:56 Het probleem is nu domweg dat de A10 de kortste en snelste route om van de A4 op de A1 te komen. Er zit dus veel doorgaand verkeer op de A10. Daar helpt een verbetering van de A9 maar deels tegen.
Ik ben wel benieuwd hoe groot de stroom nu eigenlijk is. Ik gebruik die route wel eens in de spits ('s ochtends ri A4 en 's avonds ri A10) en terwijl het altijd erg druk is aan het begin, de uiteindelijke 'uitgang' ('s ochtends de rechtdoorgaande baan op knp Nieuwe Meer en 's avonds de uitvoeger in knp Watergraafsmeer) is altijd behoorlijk rustig met hard rijdend verkeer. Op de andere richting die dus op de A10 blijft is het dan een stuk drukker. En omdat de A10 al zo druk is, neemt naar mijn idee het grootste deel nu al de A9 omdat je daar slechts wat lichte files hebt. Dus heb ik het niet idee dat de verbreding van de A9 daar maar deels tegen gaat helpen, de A10 is eerder een 'overloop' als de A9 overbelast is, want alleen als de A10 goed doorstroomt heeft het zin om daar overheen te rijden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » wo 13 feb 2019, 13:07

Ik rij precies tegengesteld ('s ochtends richting A1, 's avonds richting A4) en mijn beeld is toch wel wat anders. In de ochtend is de stroom auto's richting A1 is duidelijk veel groter dan richting A10 noord, 's avonds is het drukker richting A4 dan naar A10 west. Maar goed, de verkeersstromen worden natuurlijk sterk vervuild door het vele verkeer dat er bij de diverse op- en afritten bijkomt en afgaat. Per saldo is er weinig over te zeggen denk ik.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » wo 13 feb 2019, 13:37

^^ Volgens mij sluit de ene observatie de andere niet uit. De Lekkere Kwal-ervaring op Watergraafsmeer en De Nieuwe Meer herken ik wel, maar die is denk ik niet helemaal het gevolg van de harde aantallen. Op Watergraafsmeer krijgt doorgaand A10 buitenring-verkeer direct na het knooppunt een flinke hoeveelheid invoegers vanaf de A1 voor de kiezen, en uitvoegend verkeer richting de s114. De onrust die dat veroorzaakt, slaat regelmatig wel terug tot zo ongeveer de uitvoeger naar de A1. Op De Nieuwe Meer iets soortgelijks, behalve dat de onrust daar wordt veroorzaakt door de wat scherpere bocht naar rechts in de A10 binnenring. Op beide knooppunten ontstaat juist voor afslaand verkeer in het knooppunt wat ruimte: in beide gevallen drie afslaande rijstroken en na het knooppunt zijn zowel A1 als A4 heel breed uitgebouwd, dus geen invoegproblemen. Ten opzichte van de vier rijstroken voor twee rijrichtingen, vlak voor het knooppunt, ervaar je deze 'uitgangen' van de A10 dus als een plek waar je ineens de ruimte krijgt.

Conclusie lijkt me in ieder geval dat de 'uitgangen' van de A10 richting A4 en A1 (en trouwens ook de A2) goed zijn uitgebouwd. De 'ingang' veroorzaakt meer problemen. Op de A10 zuid loopt het toch wel vrij vaak vast kort na Amstel (binnenring) en Nieuwe Meer (buitenring). Maar ook dit probleem is breder. Watergraafsmeer buitenring omschreef ik hierboven al. Watergraafsmeer binnenring is, ondanks ingreep enkele jaren terug, nog steeds een plek met veel files, die vaak nog wel zo'n beetje blijven door-emmeren tot aan Amstel. Amstel buitenring houdt het nog wel vrij redelijk in mijn ervaring, maar is een wankel evenwicht. Betekent al met al dat een beweging tussen A4 en A1 buiten de spits sneller mag gaan via de A10, maar als het ook maar iets drukker is, zou ik de A9 aanraden. Dubbel wanneer de uitbouw van de A9 straks voltooid is. Alleen ik heb nooit het idee dat er zo vreselijk veel transitverkeer is...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 feb 2019, 13:53

Wellicht interessant om in het kader van de herijking te analyseren hoe het precies zit met die verkeersstromen?

Natuurlijk brengt een totaal andere oplossing voor dit gebied een lang traject van nieuwe voorbereidingen met zich mee. Tegelijk zet je een rijdende trein ook niet zomaar stil. Dat men nu pas op de plaats maakt gebeurt ook niet zomaar omdat deze stap op zichzelf al gevolgen heeft voor de planning en kosten.

Als veel verkeer op de A10-Zuid een bestemming of vertrekpunt in Amsterdam heeft dan zal het opwaarderen van de N201 naar een volwaardige ring maar beperkt helpen. Misschien heb je voor het verlichten en spreiden van de verkeersstromen op de relaties van de A1 en A4 met lokale bestemmingen en vertrekpunten meer aan een extra radiaal tussen de A10 en de N201 (of zelfs de A12 bij Bodegraven), oftewel een A3.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door T-hijs » wo 13 feb 2019, 14:46

Schelpenpaadje schreef: wo 13 feb 2019, 13:53oftewel een A3.
#inyourdreams ;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Pino » wo 13 feb 2019, 16:01

^^ Nogal ja. Het is op zich wel een interessante gedachte, verkeer naar de Rijnmond en Gouda van de A4 afhalen, maar dan zou ik eerder denken aan de ooit genoemde dwarsverbinding tussen de A2 en de A12 westelijk langs Leidsche Rijn dan aan iets wat zijn beslag zou moeten krijgen in het Amsterdamse. En ik denk ook dat het in de gebruikersaantallen op de A10 zuid maar heel weinig impact heeft. In de tussentijd denk ik ook dat een verdere buitenring in de buurt van de N201 weinig zal oplossen, in ieder geval niet in de zin dat verkeer tussen A4 en A1 dan wel over die route zal gaan doorsteken. Voor transitverkeer dat Amsterdam alleen maar passeert is de omweg ten opzichte van de A9 te te snel te groot, en ik heb wederom niet het idee dat de A10 vol zit met verkeer tussen de A1 en plaatsen als Uithoorn, Aalsmeer en Hoofddorp.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » wo 13 feb 2019, 20:50

Chris schreef: vr 08 feb 2019, 15:17 Op de A10-Zuid zit waarschijnlijk veel verkeer dat geen bestemming of herkomst in de directe omgeving heeft. Het is namelijk marginaal korter (2 km) dan via de A9.

Het is best wel goed om af te vragen of een groei tot 250.000 - 300.000 voertuigen per dag wel echt geaccommodeerd moet worden op de A10, of dat de A9 dan beter naar 2x5 verbreed kan worden.
Ik zou voor een conventionele verbreding gaan en de extra kantoorruimte creeëren in een paar weilanden verderop, bijvoorbeeld rond Hoofddorp of in de Flevopolder...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door mavas » do 14 feb 2019, 11:42

Je bent zeker al een tijdje niet in Hoofddorp geweest? Bijna de hele omgeving is al weer zowat volgebouwd met tig kantorencomplexen :shutup:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door RikB » do 14 feb 2019, 11:59

En straks verplaatsen ze schiphol naar zee, blijkt die grond rondom schiphol en de zuidas helemaal niet meer zoveel geld op te leveren :?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 feb 2019, 12:10

In die onlangs weer gelanceerde proefballon zouden de terminals, parkeren en bagage op Schiphol blijven en zouden reizigers na het inchecken naar dat eiland worden getransporteerd. Economische belangen in de omgeving van Schiphol zullen vast meespelen in de conclusie dat dat de beste optie is. Ik zie het niet gebeuren, moet je nog een half uur eerder aanwezig zijn om je vlucht te halen :nothanks:

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » do 14 feb 2019, 12:53

Dat zal wel meevallen. Ten eerste kun je het parkeren veel dichter bij de luchthaven brengen. Kan zomaar minimaal 10 minuten tijdwinst opleveren. Op Schiphol Plaza krijg je veel meer ruimte om de incheck-, bagage- en douanefaciliteiten op orde te krijgen. Ook daar valt tijdwinst te behalen. Vervolgens heb je geen last meer van de ellenlange loopafstanden (kan soms makkelijk een kwartier zijn). En ten slotte hoeven de vliegtuigen in veel gevallen veel minder ver te taxiën van en naar de landingsbanen (weer 20 minuten tijdwinst). Kortom, ondanks de transfershuttle naar zee (die uiteraard wel op hoge snelheid moet gaan rijden) zou de totale tijd die nodig is tussen aankomst en opstijgen wel eens een stuk korter kunnen zijn.
https://www.trouw.nl/home/ineens-klinkt ... ~ac5da101/

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Bert65 » do 14 feb 2019, 13:00

Ho wacht even: mijn bagage moet ook mee!
Dat moet dan in vrachtwagens die vervolgens een uurtje onderweg zijn...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Piles » do 14 feb 2019, 13:18

^^ Vrachtwagen, wat ouderwets. Enig idee wat er voor futuristisch bagagesysteem onder Schiphol ligt? En hoe snel je koffertje dan vervoerd kan worden ;)

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Bert65 » do 14 feb 2019, 13:24

Ja, dat is mij bekend. Weet je dat Flora Holland ook zoiets heeft. Het maakt wel een verschil of je dit systeem lokaal gebruikt of dat het zo’n 40 km moet overbruggen.
Één klein computerstorinkje op Schiphol veroorzaakt al een chaos laat staan wanneer een storing ontstaat ergens midden in het traject Schiphol-eiland.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door NWH » do 14 feb 2019, 13:38

Een aantal hyperloops aanleggen voor het vervoer van mens en bagage
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door paolie » do 14 feb 2019, 15:49

Passagiers en bagage kunnen uiteraard van hetzelfde transfershuttlesysteem gebruik maken. Of dat nu per hsl-spoor, hyperloop of magneetzweefbaan is maakt niet uit, zolang de snelheid en capaciteit maar hoog genoeg is.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door RikB » do 14 feb 2019, 16:38

En er een alternatief is bij calamiteiten... als je op vervangend busvervoer van NS moet wachten :heygrr:
Betekend m.i. dat er twee onafhankelijke systemen tussen eiland en schiphol moeten functioneren.

Plaats reactie