Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Piles » vr 15 feb 2019, 19:52

^^ tja, we schuiven het lekker af op de techniek. Techniek werkt te goed, of niet, of niet goed genoeg.
Als vrachtwagenchauffeurs gewoon een normale volgafstand zouden houden, was er geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » vr 15 feb 2019, 20:08

Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08 In de rechtszaak ging het er ook om of het noodremsysteem wel of niet ingeschakeld was. De chauffeur zegt van wel, de rechtbank gelooft dat niet maar een expert denkt ook dat het systeem wel in werking was.
Ik vind het hoogst opmerkelijk dat hier discussie over is ontstaan. Dit zou toch gewoon uit de boordcomputer af te lezen moeten zijn? Kan mij niet voorstellen dat dat niet wordt geregistreerd, als je zo hoort en leest wat er allemaal wél wordt opgeslagen.
Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08Waarom het systeem dan niet ingegrepen had is dan weer onduidelijk. Als de vrachtwagen automatisch vol in de remmen gegaan was dan was het ongeluk vermeden.
Gewaagde uitspraak. Het ongeluk was ongetwijfeld anders verlopen, maar dat het daadwerkelijk vermeden zou zijn, zou ik niet durven te stellen. Een mogelijkheid dat het systeem niet werkte kan ook volgens mij ook best iets banaals zijn zoals vuil op de radar.
Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08Ik vraag me overigens af hoe zo'n systeem reageert als het een object zo abrupt snel nadert dat eerst een geluidswaarschuwing niet voldoende is om tijdig te remmen. Zal het dan direct automatisch ingrijpen? Je ziet situaties dat vrachtwagens dicht op elkaar rijden, als de voorste daarvan bijvoorbeeld op iets knalt dan moet de achterste eigenlijk direct een noodstop maken en niet eerst de chauffeur de kans geven in te grijpen met een geluidsignaal.
Goed punt ja. Het feit dat dit makkelijk is te simuleren, maar dat ze dat kennelijk niet doen is wellicht een veeg teken. Ik denk zo maar eens dat het wettelijk niet is toegestaan dat een systeem direct ingrijpt zonder de feitelijk verantwoordelijke de mogelijkheid te bieden in te grijpen. Technisch zal het waarschijnlijk wel kunnen, behoudens de mitsen en maren die er nu ook al zijn.
Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08Ik vraag me ook af of de marge van dergelijke systemen ook genoeg is als de remmen meer versleten zijn. Dan zal je wellicht eerder een noodstop willen hebben dan als je een gloednieuwe of zeer goed onderhouden truck hebt.
Uiteraard heeft dat invloed lijkt mij. Het systeem werkt maar op één manier, maar doet eindelijk niks meer dan een signaal naar de remmen sturen. Zo'n systeem kan toch onmogelijk variabel zijn aan de hand van de staat van de banden? Doet mij ook denken aan de kettingbotsing onlangs bij Zoetermeer in de sneeuw. Daar stond een Tesla tussen en in de reacties werd het raar gevonden dat die auto ook botste, want die heeft toch Autopilot en automatische remmen? Ja, dat heeft die. Maar dat zorgt niet opeens voor genoeg wrijving tussen de banden en sneeuw. Het systeem kan nog zo op tijd een signaal naar de remmen sturen, als die remmen vervolgens door externe factoren falen dan is het systeem ook nutteloos.
Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08De kritiek van truckers is vaak dat zo'n systeem onnodig ingrijpt en de kans op een ongeval met een achterligger vergroot. Het is wel een lastig dilemma. De techniek is kennelijk nog niet geperfectioneerd. Aan de andere kant: zeg dat tegen de nabestaanden van dat ongeval...
Ik heb één ervaring met een automatische noodremingreep en mijn twijfel over nut en noodzaak is er alleen maar door versterkt. Ja, het kan erger voorkomen en dus waardevol zijn en misschien mensenlevens redden. Maar het systeem kiest uiteindelijk heel simpel 1 of 0, en kan dus niet de feitelijke situatie beoordelen zoals een mens dat wel kan (c.q. wel zou moeten kunnen). En dan is het systeem hinderlijk en is de bemoeienis juist iets wat de situatie onnodig complicerend maakt, en dus ook voor afleiding zorgt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Jeroen » vr 15 feb 2019, 20:46

Dat soort systemen vallen of staan bij het vertrouwen wat je er als chauffeur in hebt. Ik heb een jaar met noodremassistent rond gereden en heb het ronduit vervloekt, omdat het het op zeer diverse obstakels reageerde die op dat moment geen enkel gevaar vormden. Je wilt niet het gevoel hebben dat een systeem onterecht ieder moment voor jou vol kan gaan remmen en daarmee hinder of nog erger gevaar veroorzaakt. In de praktijk schakelen veel chauffeurs het dan ook gewoon uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 15 feb 2019, 20:52

Een noodremassistent die uitstaat is geen noodremassistent, zo wordt gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het verplicht wordt dat ze niet meer uit te schakelen zijn. Maar ja, als tachografen en adbluesystemen gemanipuleerd kunnen worden, dan zal dat bij noodremassistenten ook wel kunnen.

Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » vr 15 feb 2019, 20:54

^^ Precies dat dus. Systeem kent alleen 1 of 0 en kan dan ongewenst overrulen. Edit, wellicht kan je dit soort van tegengaan door bij het geluidssignaal toch licht de rem aan te tikken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Km357 » vr 15 feb 2019, 21:20

Piles schreef: vr 15 feb 2019, 19:52 ^^ tja, we schuiven het lekker af op de techniek. Techniek werkt te goed, of niet, of niet goed genoeg.
Als vrachtwagenchauffeurs gewoon een normale volgafstand zouden houden, was er geen enkel probleem.
Als je een normale volgasfand volgt als trucker of gewone auto, dan springt er iemand tussen. Wat een argument ook alweer. Sorry, maar gebruiken jullie het verkeer zo af en toe eens?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 15 feb 2019, 22:32

In levende lijve meegemaakt:

BAB1 Bremer Kreuz richting Oyten wegwerkzaamheden. Versmalling 3 naar 2 banen. Rijstrook 1 valt af. Oké, vanwege de monsterfile tussen Stuhr en Uphusen / Bremen-Mahndorf geloof ik het wel en schenk daar geen aandacht aan. Tot ik alarm hoor, voor mij kijk en het vrijwel stilstaat. Ik kan zelf net ingrijpen door naar de uitvoegstrook van parkplatz Oyten uit te wijken. Wat blijkt: Ook rijstrook 2 valt af, zonder dat het aangegeven staat.

Had ik het niet gedaan had ik met mijn bek op het raam vastgeplakt gezeten. Had ik het systeem niet, had ik het nu niet na kunnen vertellen. En voor de duidelijkheid : Dit systeem (Scania, 2016) kan ik niet uitschakelen, alleen overrulen.
Wouter N14 schreef: vr 15 feb 2019, 20:08
Chris schreef: vr 15 feb 2019, 19:08Waarom het systeem dan niet ingegrepen had is dan weer onduidelijk. Als de vrachtwagen automatisch vol in de remmen gegaan was dan was het ongeluk vermeden.
Gewaagde uitspraak. Het ongeluk was ongetwijfeld anders verlopen, maar dat het daadwerkelijk vermeden zou zijn, zou ik niet durven te stellen. Een mogelijkheid dat het systeem niet werkte kan ook volgens mij ook best iets banaals zijn zoals vuil op de radar.
Dan krijg ik melding in boordpc dat het geavanceerde remsysteem mogelijk niet werkt. Dat gebeurd meestal met sneeuw.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 16 feb 2019, 10:21

Komt niet vaak voor. Heel Noordwest-Duitsland filevrij. De situatie bij Hamburg is sowieso een stuk beter sinds er wat projecten zijn opgeleverd eind vorig jaar. Echter in het voorjaar zullen ze wel weer starten met de volgende overlastgevende werkzaamheden op de A1 en A7.

Afbeelding

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Egbert » ma 18 feb 2019, 7:54

Chris schreef: vr 15 feb 2019, 20:52 Een noodremassistent die uitstaat is geen noodremassistent, zo wordt gesteld. Ik heb wel eens gelezen dat het verplicht wordt dat ze niet meer uit te schakelen zijn. Maar ja, als tachografen en adbluesystemen gemanipuleerd kunnen worden, dan zal dat bij noodremassistenten ook wel kunnen.
Link
Goed systeem om vrachtwagens te trollen. Ze willen het nu dus ook voor personenwagens geschikt maken. Lekker constant met 85 links naast een vrachtwagen rijden, geen auto die bij je kan komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 18 feb 2019, 12:46

Een ravage op de A2 bij Hannover, weer een hele serie ongevallen met vrachtauto's. De snelweg is vermoedelijk tot de avond dicht.

Eerst was er bij Hannover-Bothfeld een ernstig ongeval waarbij een chauffeur een file te laat zag en op een vrachtauto klapte, waarbij meerdere trucks tegen elkaar werden geschoven. Vervolgens in de file daarachter reed bij Lehrte een chauffeur in op een andere vrachtwagen, ernstiger was een 3e ongeval waarbij een vrachtwagen vol op de file is ingereden. Hier is een traumahelikopter opgeroepen.

Afbeelding

Dit traject is dus voorzien van een soort van verkeerssignalering (Verkehrsbeeinflussungsanlage). Dat er in zo'n file 3 ernstige ongevallen gebeuren geeft toch aan wat voor nut dit systeem heeft als filebeveiliging: compleet waardeloos.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 18 feb 2019, 15:28

Ook het een en ander aan de hand op de A1 in de omgeving van Bremen.

Bij Stuhr is gisteren een 81-jarige chauffeur om het leven gekomen bij een frontale aanrijding. Ook raakten 4 inzittenden van het andere voertuig levensgevaarlijk gewond. De 81-jarige was aan het spookrijden: https://www.weser-kurier.de/region/regi ... 07555.html

Op de A1 van Bremen richting Hamburg had een vrachtwagen bandenpech en stond op de vluchtstrook. Een 65-jarige chauffeur knalde daar bovenop. De A1 is vermoedelijk nog tot laat in de avond dicht (waarom moet dit in vredesnaam 14 uur duren..)

Afbeelding

>> https://www.rotenburger-rundschau.de/lo ... 23930.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 18 feb 2019, 22:36

Vandaag waren er bijzonder veel ernstige LKW-ongevallen.

Op de A1 Bremen - Hamburg reed een vrachtauto een andere vrachtauto met pech aan (zie post hiervoor). In de filestaart is vanavond nog een ernstig ongeluk gebeurd waarbij een vrachtwagenchauffeur een bestelbus verpletterde tegen een tankwagen.

Op de A2 bij Hannover gebeurden zelfs 4 ongevallen waarbij vrachtwagens op files inreden, er viel 1 dode.

Op de A3 stond een Nederlandse vrachtwagen in brand. Op de A57 brandde ook een vrachtwagen uit

Op de A4 bij Schmölln gebeurde een ernstig ongeval waarbij een auto onder een vrachtwagen kwam, in de file daarachter knalden ook vrachtauto's op elkaar.

Op de A7 is een vrachtwagen op een file ingereden bij Bad Hersfeld. De chauffeur kwam om het leven.

Op de A14 bij Döbeln is voor de 2e keer (!) een vrachtwagen op een pijlwagen ingereden

Dat zijn dus 9 ongevallen waarbij vrachtwagens op files of objecten inrijden in 1 dag (wellicht meer wat niet de media haalt). Waarbij voor zover bekend 2 doden zijn gevallen. En toch verandert er niks...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Palance » di 19 feb 2019, 7:11

Het zijn niet alleen de vrachtwagens, he. Eergisteren nog is er bij werkzaamheden een bekende Servische zanger doodgereden door een dronken Duitser in een personenwagen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 20:47

De openbaar aanklager in Passau wil een Europees arrestatiebevel voor een Tsjechische chauffeur laten uitvaardigen vanwege poging tot moord door gevaarlijk inhalen. Op de B12 bij Freyung haalde de chauffeur op een inhaalstrook te laat in, kwam op de inhaalstrook van de tegenrichting terecht en een tegemoetkomende bus wist hem ternauwernood te ontwijken.
  • Die Ermittler werfen ihm versuchten Mord mit gemeingefährlichen Mitteln vor. Die Argumentation: Mit seiner unberechenbaren Fahrt habe es der Mann billigend in Kauf genommen, dass es zu einem Unfall kommt, bei dem mehrere entgegenkommende Menschen verletzt oder getötet werden können.
Ook wel bijzonder is dat een dashcamvideo hiervan als bewijsmateriaal aangevoerd wordt. Voorheen werd heel moeilijk gedaan om dashcamvideo's maar men lijkt hier geleidelijk wat op terug te komen.

Op zich wel goed dat deze wild-westpraktijken worden aangepakt.

BR: Lkw-Fahrer überholt lebensgefährlich: Versuchter Mord?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » ma 25 feb 2019, 10:02

De A40 bij Moers is in beide richtingen dicht vanwege een ontspoorde goederentrein met gevaarlijke stoffen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 26 feb 2019, 15:51

Grote problemen op de A4 bij Köln vanwege een gekantelde betonmixer. De hele regio loopt daardoor vast op zoek naar andere oeververbindingen.

Afbeelding

Afbeelding

In deze regio is een nieuwe brug over de Rijn gepland, in de buurt van Wesseling, tussen Köln en Bonn. Die zou nu goed van pas komen...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door keokiracer » di 26 feb 2019, 16:18

^^ Extra leuk voor vrachtverkeer want dat mag niet over de A1 :shutup:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » wo 27 feb 2019, 14:12

Bizar ongeval gisteren op de A143 westelijk van Halle/Saale. Een telescoopkraan botste met een kraandeel tegen een viaduct:

https://www.mz-web.de/saalekreis/fahrer ... l-32109778

De snelweg moest een tijdje worden afgesloten vanwege het onderzoek maar is inmiddels weer vrijgegeven.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 15:36

Boem op de A9 bij Gefrees (Nordbayern). Dat is wel hard gegaan, ze hebben zo te zien bij deze foto de cabine alweer naar voren getrokken met die kettingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 08 mar 2019, 16:11

Vannacht gebeurde een ernstig ongeval op de A24 bij Zarrentin (ten oosten van Hamburg). Er vielen 3 doden. Een veetransporter werd door een windvlaag omver geblazen over de middengeleider. Een vrachtwagen daar achter kon niet meer remmen en klapte er bovenop, de chauffeur kwam om het leven. Kort daarna reden twee personenauto's het ongeval in, één van de auto's kwam onder de oplegger, waarbij het dak van de auto gerukt werd. Twee inzittenden kwamen om het leven.

Afbeelding

>> http://www.spiegel.de/panorama/a24-drei ... 56828.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » vr 22 mar 2019, 22:00

Het Baustelle-seizoen gaat de komende 2-3 weken in hoog tempo opgevoerd worden. Het regent nu persberichten met aankondigingen van grootschalige Baustellen die veelal de rest van het jaar gaan duren. Ik heb een aantal voor Nederlanders interessante of anderzijds opvallende zaken geplaatst in de topics van de betreffende snelweg. Er zal nog wel meer bijkomen.

In Duitsland wordt tijdens de winter beduidend minder aan de weg gewerkt, met name onderhoudsprojecten worden vooral in de periode april-november uitgevoerd, je ziet vaak dat men 4 maanden één rijbaan doet en vervolgens 4 maanden de andere rijbaan, zodat men in één seizoen dan een stuk in beide richtingen kan vernieuwen. Indien er bruggen vervangen moeten worden duurt het echter vaak langer dan 1 seizoen, er is ook wel groot onderhoud dat in de winter door gaat en zich over meerdere jaren uitstrekt. En dan heb je het nog niet over de vervanging van complete rivierbruggen of Talbrücken dat uiteraard wel vele jaren kan duren.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door mhkamp » vr 22 mar 2019, 22:27

^^ Dat heb ik al vernomen op de BAB28 B( Tussen Apen/Remels en Filsum maar één rijstrook beschikbaar vanwege her-asfalteren.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » za 23 mar 2019, 9:38


Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 02 apr 2019, 12:09

Gisteren gebeurde er een ernstig ongeluk op de A6 tussen Sinsheim en Wiesloch. Een Sprinter botste dusdanig hard op een voorligger, een auto met twee inzittenden, dat deze onder een vrachtwagen terecht kwam. Daarna vlogen de voertuigen in brand. De inzittenden van de auto overleefden het niet, de bestuurder van de sprinter raakte zwaargewond.

Afbeelding

Het gebeurde gisterochtend. Inmiddels is de weg weer vrij.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... 6-102.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » di 02 apr 2019, 12:29

Het zijn wel vaak van die 'Sprinters'. Hier wordt volgens de anekdotes (en vele ongevallen) buitensporig lang mee gereden, ze hebben geen tachograaf en kunnen 130 km/h dus die rijden soms wel 2000 kilometer per dag. Dat soort wagentjes worden ingezet om regulering met trucks te omzeilen, met name in de categorie internationaal koeriers / sneltransport. Stel dat een fabriek in Zweden urgent een onderdeel nodig heeft en een fabrikant in Spanje die het goedkoopst kan leveren dan heb je in anderhalve dag dat onderdeel van Spanje naar Zweden getransporteerd. Met een vrachtauto zou dat 4,5 dag duren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 02 apr 2019, 22:46

Chris schreef: di 02 apr 2019, 12:29Dat soort wagentjes worden ingezet om regulering met trucks te omzeilen, met name in de categorie internationaal koeriers / sneltransport. Stel dat een fabriek in Zweden urgent een onderdeel nodig heeft en een fabrikant in Spanje die het goedkoopst kan leveren dan heb je in anderhalve dag dat onderdeel van Spanje naar Zweden getransporteerd. Met een vrachtauto zou dat 4,5 dag duren.
Hoe kun je dat nou omzeilen noemen? Normaal transport per vrachtwagen is voor zulke zendingen door de lange levertijd geen alternatief. Het is niet dat die Sprinters e.d. zendingen vervoeren die eigenlijk met een vrachtwagen hadden moeten gaan. Het is ook veel duurder dan (groupage)transport per vrachtwagen. Het gaat vaak niet eens om wie het goedkoopst kan leveren.

Die koeriersdiensten concurreren op de langere afstanden binnen Europa eerder nog met luchtvracht dan met de vrachtwagen, maar luchtvracht met narrowbodies heeft uiteraard ook zo z'n beperkingen in gewicht. Met een busje kun je vaak twee europallets in één keer vervoeren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 03 apr 2019, 9:50

Ze omzeilen de rij- en rusttijden die wel voor vrachtwagenchauffeurs gelden. Okay, formeel gezien is het geen omzeiling omdat die regels er gewoon niet zijn, maar dit soort sneltransport is een gevaar op de weg door oververmoeide chauffeurs. Een vrachtwagenchauffeur die 20 uur achter elkaar rijdt krijgt mega boetes omdat het zo gevaarlijk is, maar koeriers komen daar mee weg. In Duitsland gebeuren dit soort ongevallen extra veel omdat Duitsland nou eenmaal midden in Europa ligt. De Duitse TV heeft met enige regelmaat wel reportages over dit soort 'Sprinters'. Die chauffeurs leven ook net als vrachtwagenchauffeurs, maar dan met nog minder ruimte en comfort terwijl ze veel meer uren rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Chris » wo 03 apr 2019, 12:18

Een flinke crash op de A6 bij het Viernheimer Kreuz, een trucker crashte op een barrier. De chauffeur was niet onder invloed van alcohol of drugs.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Sondermaut » wo 03 apr 2019, 14:38

Chris schreef: di 02 apr 2019, 12:29 Het zijn wel vaak van die 'Sprinters'. Hier wordt volgens de anekdotes (en vele ongevallen) buitensporig lang mee gereden, ze hebben geen tachograaf en kunnen 130 km/h dus die rijden soms wel 2000 kilometer per dag. Dat soort wagentjes worden ingezet om regulering met trucks te omzeilen, met name in de categorie internationaal koeriers / sneltransport. Stel dat een fabriek in Zweden urgent een onderdeel nodig heeft en een fabrikant in Spanje die het goedkoopst kan leveren dan heb je in anderhalve dag dat onderdeel van Spanje naar Zweden getransporteerd. Met een vrachtauto zou dat 4,5 dag duren.
Afgelopen herfst heeft de NDR daarover een artikel uitgezonden in het tv-programma Markt, het Duitse equivalent van Kassa. Best interessant om te weten hoe erbarmelijk de omstandigheden voor deze chauffeurs zijn en wat de meestvoorkomende oorzaak van dergelijke ongevallen is.

https://www.youtube.com/watch?v=k7AWVvdcs8w

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee op de wegen in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 apr 2019, 15:20

Chris schreef: wo 03 apr 2019, 9:50 Ze omzeilen de rij- en rusttijden die wel voor vrachtwagenchauffeurs gelden. Okay, formeel gezien is het geen omzeiling omdat die regels er gewoon niet zijn, maar dit soort sneltransport is een gevaar op de weg door oververmoeide chauffeurs. Een vrachtwagenchauffeur die 20 uur achter elkaar rijdt krijgt mega boetes omdat het zo gevaarlijk is, maar koeriers komen daar mee weg.
Jij komt er ook mee weg. Ik kom er ook mee weg. Iedereen komt daarmee weg, behalve vrachtwagenchauffeurs. Omdat er voor vrachtwagens nou eenmaal strengere regels gelden. Het maakt niet zoveel uit of het een beroepschauffeur is, zoals een koerier, of bv. een particulier. Genoeg mensen die in de zomervakantie in één ruk naar Turkije rijden met minimale rust. Dat is niet anders, maar dat is ook niet te controleren. Of je moet in elk voertuig een tachograaf installeren.

Ik maak incidenteel wel eens hele lange ritten (tegenwoordig niet meer dan 1-2 keer per jaar), wat ongetwijfeld onverantwoord zal worden genoemd, maar ook een reistijd zoals jouw OWN-rit naar Clermont-Ferrand een paar jaar geleden zou te lang zijn voor een vrachtwagenchauffeur.
In Duitsland gebeuren dit soort ongevallen extra veel omdat Duitsland nou eenmaal midden in Europa ligt. De Duitse TV heeft met enige regelmaat wel reportages over dit soort 'Sprinters'. Die chauffeurs leven ook net als vrachtwagenchauffeurs, maar dan met nog minder ruimte en comfort terwijl ze veel meer uren rijden.
Er valt niet zoveel aan te doen. Regelgeving aanpassen zal ervoor zorgen dat er simpelweg met kleinere auto's gereden gaat worden, zoals een VW Caddy of Opel Combo. Of dat er met gewone personenauto's gereden gaat worden, in een beetje grote personenauto kun je ook wel een europallet kwijt als de achterbank omgeklapt is. Het is een complex issue, voor een specifieke markt van sneltransport en koeriersdiensten.

Plaats reactie