[A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » vr 23 nov 2018, 15:17

Puur naar behoefte kijkend zou je verbreding oostelijk van Geldrop meteen moeten combineren met het afstoffen van de Ruit. En dan de versie die krap om Eindhoven naar Ekkersrijt loopt om de relatie A67 Venlo - A2 's-Hertogenbosch te faciliteren. Of daarvoor rond de N279 een hoogwaardige verbinding aanleggen (zou best ASW mogen zijn). Maar ja, geld en ruimte/landschap...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door mavas » za 24 nov 2018, 0:45

Het is wel verbijsterend dat er slechts een verbreding komt tot Geldrop, dat is maar 1 afrit tot de randweg. Helemaal geen aanpassing aan Zaarderheiken begrijp ik ook niet.

Er was toch geld van het rijk voor het provinciale project weggehaald? Dat geld is toch altijd bestemd geweest voor verbreding Eindhoven- Asten? Waar is dat geld ineens gebleven?!?!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door boe! » za 24 nov 2018, 8:17

Salamitactiek. Eerst een kort stukje verbreden om de hoogste nood te lenigen en dan later de handen op elkaar zien te krijgen voor de rest van het traject.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » za 24 nov 2018, 11:39

Ik begrijp niet dat ze de totaal ondebemeten aansluitingen op Leenderheide en de N2 met A67 niet ook aanpakken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door mavas » ma 26 nov 2018, 10:47

^^ Zou de aanpassing aan Leenderheide ook gewoon in het pakket zitten? Men heeft het over "toekomstvaste verbreding", dus misschien hoort daar (kleine of grote) aanpassing van Leenderheide wel gewoon bij.
Ik weet niet hoeveel geld hier mee gemoeid is?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Sondermaut » wo 28 nov 2018, 11:40

Het lijkt mij geld over de balk smijten als :KP: Leenderheide nu alweer verbouwd wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 11:49

mavas schreef: za 24 nov 2018, 0:45 Het is wel verbijsterend dat er slechts een verbreding komt tot Geldrop, dat is maar 1 afrit tot de randweg.
Nog geen 4 kilometer inderdaad. Maar daar moet wel de hele snelweg voor heraangelegd worden denk ik. Het spoorviaduct heeft geen vluchtstroken en de aansluiting Geldrop heeft ook geen vluchtstroken. Dit is het oudste stuk A67, opengesteld in 1963. Indertijd werden net de laatste stukken snelweg aangelegd waar vluchtstroken op kunstwerken nog niet standaard waren. Het eerstvolgende viaduct bij Lierop heeft wel vluchtstroken, alhoewel de brug over de Zuid-Willemsvaart dan weer niet (1965-66).

Verder tot aan Someren zou een verbreding niet zo duur zijn (ruimte genoeg, weinig kunstwerken) maar Someren - Asten is dan weer wat kostbaarder door de brug over de Zuid-Willemsvaart.
mavas schreef: za 24 nov 2018, 0:45Er was toch geld van het rijk voor het provinciale project weggehaald? Dat geld is toch altijd bestemd geweest voor verbreding Eindhoven- Asten? Waar is dat geld ineens gebleven?!?!
Ik heb de indruk dat dat geld naar de verbreding van de A58 is gegaan.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Temlin » wo 28 nov 2018, 12:15

Rogier schreef: vr 23 nov 2018, 14:42 ^^

Deze verbredingen zijn best mogelijk, maar dan zal het jaarlijkse infrabudget flink (1 - 1,5 miljard op jaarbasis) verhoogd moeten worden.
Of wanner de overheid wat minder kijkt naar de randstad, maar ook oog heeft dat er buiten de randstad problemen zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 nov 2018, 12:40

^^ Als niet-randstedeling ga ik graag mee met dat argument, maar ik weet niet of dat hier het meest op zijn plaats is.

De situatie op de A67 lijkt me, ook met een randstedelijke/economische bril, een stuk urgenter dan die van bijvoorbeeld de N35, een aquaduct in de A6 bij Joure of rijkswegen in Zeeland. Tegelijk laat het rijk ook binnen de randstad problemen met een groter belang over aan lagere overheden (zoals de A8-A9 om maar wat te noemen).

Aanpak van de A67 loopt volgens mij meer vast op een bredere belangenafweging. De grote filetoppers (en ja, die heb je het meest in de randstad door de grote stromen dagelijks pendelende forenzen) krijgen de meeste aandacht. Men lijkt te vinden dat het op de A67 (en in het algemeen rondom Eindhoven) nog wel redelijk doorkabbelt en dat een aanpak op de langere termijn wel goed genoeg is. Misschien had de situatie ook meer urgentie als de A67 niet naar België maar naar Rotterdam had gelopen.

Vertraging en ongelukken doen zich vooral voor op de wegen die bij de diverse upgrades uit het verleden (zoals rond Eindhoven en 's Hertogenbosch) onaangeroerd zijn gebleven. Dat er op de A67 eigenlijk nu iets moet gebeuren had je ook toen kunnen zien aankomen. Dat daar in de tussentijd geen invulling aan is gegeven lijkt me inderdaad meer ingegeven door een bredere afweging hoe de beschikbare middelen voor infra te besteden dan dat deze regio wordt achtergesteld op de randstad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 13:16

Schelpenpaadje schreef: wo 28 nov 2018, 12:40 De grote filetoppers (en ja, die heb je het meest in de randstad door de grote stromen dagelijks pendelende forenzen) krijgen de meeste aandacht.
Je moet je bedenken dat zo'n tweederde van de congestie op de snelwegen in Nederland op plekken buiten de file top 50 staat. En er zijn best veel files die met een relatief geringe investering aangepakt kunnen worden, maar je ziet dat de investeringen zich in grote mate concentreren op slechts een handjevol knelpunten die zeer kostbaar zijn. Daardoor duurt het vaak lang of wordt er helemaal niks gedaan aan "goedkope" knelpunten elders.

Al denk ik dat de A67 dan niet zo'n super goedkope oplossing is; het zijn veel kilometers en de snelweg heeft een substantiële upgrade nodig om aan de hedendaagse ontwerpeisen te voldoen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » do 29 nov 2018, 21:16

Er komt natuurlijk ook nog kilometerheffing voor vrachtwagens. Dan is een stuk motivatie om tussen België en Duitsland zo veel mogelijk Nederland mee te pakken ook weg. Mogelijk ontlast dat wat.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Jeroen » vr 30 nov 2018, 9:04

^^ Ik kan je nu al voorspellen dat het effect van kmheffing daar op nihil zal zijn. Daarvoor is een vrachtwagen simpelweg te duur.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Myquandro » vr 30 nov 2018, 14:33

Er zijn signalen dat de verkeersdrukte op een aantal snelwegen ook is toegenomen na de tol invoering in België. Blijkbaar is het vrachtverkeer dus wel gevoelig voor tolheffing. Als de kilometerheffing ingevoerd wordt kan het zijn dat vrachtwagens meer kilometers door het buitenland gaan rijden en misschien dat sommige bedrijven toch overwegen om goederen net wat vaker via spoor of water te vervoeren ipv over de weg. Ik geloof wel dat een invoering effect heeft op de drukte van het aantal vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Jeroen » vr 30 nov 2018, 14:49

Dat verband zal te verwaarlozen zijn. De economie groeit hard, dus het vrachtverkeer neemt sowieso weer flink toe.

Ik ben nog nooit gepushed door werkgevers om Belgische of Duitse snelwegen te mijden enkel vanwege de tolheffing. Alleen de diesel kost al ongeveer 3 keer zo veel als de tol, de totale kosten grofweg zelfs een factor 10, dus extra kilometers maken om tol uit te sparen is in verreweg de meeste gevallen een verliespost.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 nov 2018, 15:05

Voor zover er al verkeer speciaal omrijdt om zoveel mogelijk kilometers in Nederland af te leggen (en dus deze route normaal niet zou afleggen), zal dat vooral gelden voor de A67 Turnhout-Eindhoven en de A58.

Verkeer met een meer zuidelijke bestemming of vertrekpunt, dat normaal een meer directe route zou rijden, zal oostelijk van Eindhoven eerder over de A2 rijden.

Teetje
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Teetje » vr 30 nov 2018, 15:23

De A67 is natuurlijk altijd in hoge mate een belangrijke route geweest voor verkeer tussen de Antwerpse havens en het Duitse achterland. Ik heb me wel eens afgevraagd in hoeverre men in Den Haag denkt of dacht: "die route gaan we pas aanpakken als het écht niet anders meer kan en dan in héle kleine stapjes, we gaan in ieder geval de Belgen NIET te zeer helpen."

Zeker als je je realiseert dat de A15 (inclusief de plannen voor doortrekking naar de A12) en de A50 (tussen de A12 en de A73) wél in de afgelopen jaren werden bijgehouden.

Ik meende wel eens gehoord te hebben dat met soortgelijke argumenten men in Nederland niet wilde meewerken aan het Belgische verzoek om de "IJzeren Lijn" weer nieuw leven in te blazen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » vr 30 nov 2018, 20:33

Bij de IJzeren Rijn lijkt me dat vooral een gevoel van België.
De discussie gaat vooral om inpassingsmaatregelen.
De spoorlijn gaat langs wijken en het waardevolle natuurgebied de Mijnweg. Het is al zo lang dicht dat je voor ingebruikname MER onderzoeken nodig hebt en inpassinhsnaatregelen voor geluid en het beperken van het effect op de natuur.
Nederland stelt dat Vlaanderen/België daar behoorlijk aan mee zou moeten betalen omdat de spoorlijn alleen maar voor hun er komt. België vind dat als Nederland extras wil Nederland ook maar moet betalen.
Volgens het scheidingsverrdag heeft België recht om een weg, een spoorlijn en een kanaal aan te leggen naar Duitsland.
België roept daarom " houdt je er aan". En Nl zegt" doen we maar gewoon volgens de regels en mogen aanleggen betekent niet dat wij dat dan moeten betalen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door captain007 » ma 03 dec 2018, 8:33

Teetje schreef: vr 30 nov 2018, 15:23Zeker als je je realiseert dat de A15 (inclusief de plannen voor doortrekking naar de A12) en de A50 (tussen de A12 en de A73) wél in de afgelopen jaren werden bijgehouden.
Geen idee of je daar in de spits ooit komt, maar die wegen zijn ook echt geen pretje (A50 al helemaal niet en die zou ik echt in Brabant structureel mijden) en ook nog steeds grotendeels 2x2, net zoals de A67.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 15:34

De ontwerp-structuurvisie voor de A67 is ter inzage gelegd. Deze omvat ook de voorkeursbeslissing. Het voorkeursalternatief past binnen het budget en is geraamd op € 154 miljoen

>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rvisie-a67
  • Om de problemen op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid op de A67 tussen Geldrop en Leenderheide op te lossen, is op basis van elementen uit de alternatieven 2 en 3 (zoals onderzocht in het MER) het voorkeursalternatief samengesteld. Het voorkeursalternatief bestaat uit de volgende elementen:
    • Uitbreiding van de noordelijke rijbaan (richting Eindhoven) met een parallel- annex weefstrook (vormgeving zoals opgenomen in alternatief 2 in het MER);
    • Uitbreiding van de zuidelijke rijbaan (richting Venlo) met één rijstrook (van twee naar drie rijstroken; vormgeving zoals opgenomen in alternatief 3 in het MER);
    • Vormgeving van de aansluiting Geldrop: nog nader te bepalen;
    • Bij de uitwerking van het wegontwerp rekening houden met de uitbouw naar 2x3 rijstroken tot Someren (en Asten).
schematisch:

Afbeelding

€ 154 miljoen is wel heel veel geld voor de verbreding van 4 kilometer snelweg. Waarbij de noordelijke rijbaan een lang weefvak krijgt, de zuidelijke een volwaardige 3e rijstrook. Men noemt dat op de noordbaan een weefvak van 1500 meter komt, maar in de huidige situatie is de afstand tussen de invoegstrook vanaf Geldrop tot de uitvoegstrook bij Leenderheide ruim 2500 meter.

Op de zuidbaan is gekozen voor een 3e rijstrook in plaats van een weefvak omdat dan de VZP Meelakkers behouden kan blijven.

De kosten zijn mede zo hoog omdat het viaduct over het spoor compleet vervangen moet worden en de wegas verschoven wordt. Waarschijnlijk wordt ook het viaduct van de aansluiting Geldrop vervangen. Verder zijn er nog twee kleine viaducten over de A67 op dit traject.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Rogier » di 19 feb 2019, 15:40

^^

Zelfs dan nog vind ik het een zeer hoog bedrag voor het vervangen van 4 viaducten (delen) en het verleggen van de weg over een paar 100 meter.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » di 19 feb 2019, 15:43

Het opschuiven van de wegas en het vervangen van viaducten is niet niks. In hoeverre wordt bij de verschuiven en vervangen rekening gehouden met een eventuele verdere uitbreiding in de toekomst?

Nu is 2x4 nog niet wenselijk, zeker niet zo lang het verderop nog 2x2 is. Echter als je nu ruim 150 miljoen investeert in 4km snelweg is het prettig als je dat op zo'n manier doet dat je er later meer profijt van kunt hebben. Al is het maar om zo de hoogte van het bedrag beter te rechtvaardigen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » di 19 feb 2019, 16:16

Schelpenpaadje schreef: di 19 feb 2019, 15:43 Het opschuiven van de wegas en het vervangen van viaducten is niet niks. In hoeverre wordt bij de verschuiven en vervangen rekening gehouden met een eventuele verdere uitbreiding in de toekomst?
Ik gok niet, want daar is zonder dingen af te breken geen plaats voor. Aan de zuidkant word je beperkt door Meelakkers, aan de noordkant door de visvijvers.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Kaaiman » di 19 feb 2019, 19:34

Wat is de reden dat de wegas verschoven zou moeten worden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 19:42

Wellicht vanwege de VZP Meelakkers. Als een weefstrook al niet kan zonder die VZP op te heffen zal de ruimte voor een 3e rijstrook ook wel te klein worden geacht zonder de as te verschuiven?

Dat spoorviaduct wordt ook nog wel een uitdaging. Er zijn geen vluchtstroken en 4+0 past dus zeker niet. Misschien bouwen ze daar een tijdelijke brug of wordt dat stuk asymmetrisch verbreed.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door mavas » di 19 feb 2019, 19:45

Jammer, dus toch geen aanpassing van Leenderheide. Voor dat bedrag had ik wel wat meer verwacht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » wo 20 feb 2019, 7:03

^^ Inderdaad. Volgens mij is daar met weinig geld heel wat betere doorstroming te krijgen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 feb 2019, 7:20

Chris schreef: di 19 feb 2019, 19:42 Wellicht vanwege de VZP Meelakkers. Als een weefstrook al niet kan zonder die VZP op te heffen zal de ruimte voor een 3e rijstrook ook wel te klein worden geacht zonder de as te verschuiven?
Komt dat niet (ook) omdat in- en uitvoegstroken voor een VZP rechts naast een weefstrook niet wenselijk zijn? Verkeer vanaf :KP: De Hogt moet dan om de VZP te bereiken en te verlaten twee keer een blokmarkering over.

Ik hoop dat de as voldoende wordt verschoven dat er ruimte is om in de toekomst nog een extra rijstrook aan te leggen. Als je het weggetje bij de visvijvers omlegt naar de zuidkant van de A67 moet dat toch passen? Zo niet, dan mag ik hopen dat binnen dit hoge budget in elk geval de nieuwe kunstwerken van genoeg overbreedte worden voorzien dat deze voor een verbreding i.c.m. verwijderen/verplaatsen van de VZP niet verbreed hoeven worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Pino » wo 20 feb 2019, 9:24

Kunnen ze die verzorgingsplaats niet beter verplaatsen naar een punt verder oostelijk? En omdat het om een grote as gaat voor vrachtverkeer, die ook nog wel eens wordt geraakt door een Duits Fahrverbot, dan meteen voorzien van ruime voorzieningen voor vrachtwagenchauffeurs?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » wo 20 feb 2019, 11:43

"Een punt verder oostelijk" is er al: Nobis Asten. En nog verder naar het oosten op Trade Port West. Maar bij een duits rijverbod is dit nog altijd volstrekt onvoldoende.
Ik zou juist denken dat je Meelakkers ook moet uitbreiden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Jeff » wo 20 feb 2019, 14:20

@Egbert: Wat is jouw gedachte voor knp. Leenderheide? (vraag het uit nieuwsgierigheid)

Plaats reactie