Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » za 23 feb 2019, 12:15

Een file van 40 kilometer tussen Oberhausen en Dortmund.
Afbeelding

ingezoomed is het wel een heel ander beeld
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer » di 26 feb 2019, 16:03

keokiracer schreef: wo 23 jan 2019, 8:16 Nieuwe satellietbeelden hier in de regio, onder andere de A4 om Steenbergen staat er nu geopend op, alsmede de nieuwe aansluiting Goes-Zuid, knooppunt Stelleplas en meer. De beelden lopen in noordelijke richting helemaal door tot aan Den Haag, richting zuiden tot Antwerpen/Zeeuws-Vlaanderen. Richting westen bijna tot aan Knokke, er is een klein stukje van de nieuwe Belgische A11 zichtbaar.
De beelden zijn zo te zien van ergens in de eerste helft van 2018.
Satellietbeelden zijn nu weer foetsie :s :s
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » di 26 feb 2019, 16:12

In Google Earth staat het nog wel als basisbeeld (8 mei 2018). Wel opmerkelijk dat het uit Google Maps is weggehaald. De beelden van Google Maps zijn uit 2013.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance » di 05 mar 2019, 18:28

De naamswijziging van Noord-Macedonië is Google Maps blijkbaar ontgaan, er staat nog altijd Macedonië (VJRM). Ook in andere talen is dit nog niet doorgevoerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » di 05 mar 2019, 19:06

Op Wikipedia lijkt het nu wel breed doorgevoerd te zijn. De Engelse, Duitse en Franse Wikipedia gebruiken allemaal Noord-Macedonië.

In het Frans blijkt het 'Macédoine du Nord' te zijn. Ik had eigenlijk verwacht dat het 'Macédonie' zou zijn. Net zoals Italie, Croatie, Slovénie, Serbie, Roumanie, etc.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Google Earth & Maps

Bericht door EtienneM » di 05 mar 2019, 19:21

^^ Niet alleen gaan naamswijzigingen van landen traag, wat dichter bij huis is de grenscorrectie van Nederland en België nog steeds niet doorgevoerd.

Google Maps:
Afbeelding

Grenscorrectie:
Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Seat Ibiza » wo 06 mar 2019, 12:35

^^
Ook ietsje zuidelijker ter hoogte van Eijsden is de grens naar het midden van de Maas verschoven.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Google Earth & Maps

Bericht door EtienneM » wo 06 mar 2019, 12:40

^^ Ik voeg me al af of dat meegenomen werd in de grenswijziging, het wordt niet getoond op de infographics. Het zou onlogisch zijn dat schiereilandje niet mee te nemen met de grenscorrectie, aangezien het alleen van de Nederlandse zijde over land te bereiken is.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Seat Ibiza » wo 06 mar 2019, 12:59

^^
Afgaande op Openstreetmap is dat gewoon meegenomen. En zo had ik het ook altijd begrepen dat bestuurlijk geregeld was: geen stukjes land van België meer in Nederland en andersom.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » do 07 mar 2019, 20:50

Er is een nieuwe laag in Google Earth verschenen: 'announcements'. Ik heb geen idee wat er in te vinden is, als je het aanvinkt gebeurt er niks.

Afbeelding

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Google Earth & Maps

Bericht door JB81 » vr 08 mar 2019, 8:52

Seat Ibiza schreef: wo 06 mar 2019, 12:59 ^^
Afgaande op Openstreetmap is dat gewoon meegenomen. En zo had ik het ook altijd begrepen dat bestuurlijk geregeld was: geen stukjes land van België meer in Nederland en andersom.
Baarle-Hertog is het niet met je eens :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vahalis » vr 08 mar 2019, 9:14

^^ ook daar zijn verschillende pogingen ondernomen om de enclaves op te heffen. Zonder resultaat zoals we kunnen zien. Volgens mij is een belangrijk verschil dat dit stukken betreft waar ook mensen wonen of op andere manier in gebruik zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 mar 2019, 10:16

Het was niet zozeer het in gebruik zijn of dat er een enclave aanwezig was zoals SeatIbiza noemt, maar dat er schiereilanden niet bereikbaar waren over land zonder de landsgrens over te gaan. In praktijk betekende dit een handhavingsvacuüm. Bij Baarle speelt dat niet doordat er via verdragen sprake is van een samenwerkende politiemacht ter plaatse, agenten van beide politieregio's mogen daar tot op zeker hoogte handhaven in beide gemeentes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » di 26 mar 2019, 10:23

Wat is eigenlijk de reden dat Google het verkeer op bruggen onzichtbaar maakt? Heeft dat iets met 3D te doen of zo? Het is ook weggegumd in de reguliere satellietbeelden.

Bijvoorbeeld de John Frostbrug in Arnhem
Afbeelding

De Galecopperbrug
Afbeelding

Bij de Pont de Normandie zijn ze wat te ver gegaan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » di 26 mar 2019, 14:18

Ik vermoed dat de auto's niet bewust zijn weggegumd, maar dat het te maken heeft met (al dan niet automatisch) stitchen van foto's. Daar gaat het wel vaker mis.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Kaaiman » wo 27 mar 2019, 8:01

De luchtfotoseries die het Kadaster gebruikt, worden vaak langs waterlopen aan elkaar geplakt, omdat daar een paar centimeter afwijking in de regel minder uitmaakt dan in de bebouwde omgeving. Wellicht dat Google hetzelfde doet of laat doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 05 apr 2019, 15:25

De look van de routeplanning is licht gewijzigd:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 14:00

Op dit beeld lijkt bijna de hele ring van Caen vast te staan:
Afbeelding

Ingezoomed is het maar een paar kilometer file aan de oostkant.
Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Lekkere Kwal » wo 17 apr 2019, 14:51

^^ Het lijkt alsof men vanaf het bijna hoogste zoomniveau de rode en donkkerrode stukken naar respectievelijk oranje en rood omzet maar dan langer:

Afbeelding

met dus bij een ring tot gevolg dat een groter deel tot zelfs de gehele ring wordt ingekleurd :nuts:

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer » wo 24 apr 2019, 14:27

keokiracer schreef: di 26 feb 2019, 16:03
keokiracer schreef: wo 23 jan 2019, 8:16 Nieuwe satellietbeelden hier in de regio, onder andere de A4 om Steenbergen staat er nu geopend op, alsmede de nieuwe aansluiting Goes-Zuid, knooppunt Stelleplas en meer. De beelden lopen in noordelijke richting helemaal door tot aan Den Haag, richting zuiden tot Antwerpen/Zeeuws-Vlaanderen. Richting westen bijna tot aan Knokke, er is een klein stukje van de nieuwe Belgische A11 zichtbaar.
De beelden zijn zo te zien van ergens in de eerste helft van 2018.
Satellietbeelden zijn nu weer foetsie :s :s
De beelden zijn weer terug. Ben benieuwd hoe lang ze dit keer op Google Maps zichtbaar blijven.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino » wo 24 apr 2019, 15:56

Wat verlate reactie:
Lekkere Kwal schreef: wo 17 apr 2019, 14:51 Het lijkt alsof men vanaf het bijna hoogste zoomniveau de rode en donkkerrode stukken naar respectievelijk oranje en rood omzet maar dan langer:
met dus bij een ring tot gevolg dat een groter deel tot zelfs de gehele ring wordt ingekleurd :nuts:
Dat lijkt niet alleen zo, dat is volgens mij ook zo. Wat er bij het 'inkleuren' gebeurt, is volgens mij dit. Iedere weg is in een aantal stukjes gehakt en vervolgens wordt op basis van actuele waarneming bekeken hoeveel langer dan normaal je over dat specifieke wegvak zult doen. Die stukjes zijn op iedere kaart ongeveer min of meer even lang (al worden ze bij hogere zoomniveaus wel wat korter), wat dus automatisch betekent dat bij verder uitzoomen wordt gekeken naar de verwachte vertraging over een langer stuk weg. Dat verklaart het 'langer' gedeelte van je observatie. Maar rekenen over een langer stuk weg, betekent bij een file op maar een deel daarvan ook dat de vertraging verhoudingsgewijs kleiner wordt dan wanneer je alleen rekent over het stukje waar de file staat. Het stuk waar het wél goed doorrijdt, verlicht het geheel. En dan wordt de kleur bij Google dus ook lichter. Totdat het stuk weg vanzelf groen zal worden.

Cijfervoorbeeld om dat te verduidelijken. Stel, je hebt een stuk snelweg van 10 kilometer, dat op de eerste negen kilometer goed doorrijdt, maar waar je in de laatste kilometer 2 minuten vertraging oploopt. Normaal gesproken rijd je die 10 kilometer in vijf minuten. De twee minuten vertraging aan het einde is 40%, wat laten we zeggen goed is voor oranje bij Google Maps. Als je maar genoeg inzoomt, zal die 10 kilometer vanzelf opgedeeld worden in 10x1 waarbij de eerste negen kilometer volledig groen zullen zijn en het vakje van de laatste kilometer heel donkerrood zal kleuren omdat je daar 400% vertraging oploopt ten opzichte van de halve minuut die je normaal gesproken nodig zou hebben. Zoom je nog verder uit, dan praat je op enig moment nog maar over twee minuten op pak 'm beet 80 kilometer, wat op hoger zoomniveau te weinig vertraging is om een andere kleur toe te kennen dan groen.

Op stukken weg in lijn vind ik dit nooit echte problemen opleveren. Natuurlijk, bij ver uitzoomen zorgt een korte file voor de Gotthard ervoor dat heel Bellinzona-Airolo opkleurt, maar een ministukje rood op zo hoog niveau zou geen leesbaardere kaarten opleveren. Dan moet je maar inzoomen om te zien wat er aan de hand is. En wie het hele stuk afrijdt, kijkt toch naar het totaalplaatje. Omdat je ringwegen in de regel maar voor een stukje afrijdt, is het daar wél lastiger wanneer de ringweg samen wordt gepakt tot één gegeven. Het lijkt dan voor doorgaand verkeer als snel alsof je een flinke file zult tegenkomen, terwijl de kans redelijk is dat die op een ander stuk ringweg staat.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Lekkere Kwal » wo 24 apr 2019, 17:52

^^ ik kan je enigzins volgen, maar naar mijn idee zijn de kleuren een directe weergave van de voertuigsnelheden op het traject, niet een vertragingsindicatie die weer per groepje pixels een geschiedenis nodig heeft om te zien of je vertraagt tov het gemiddelde (of de verwachting). Wat er dan gebeurt bij het uitzoomen vanaf het 'omslagpunt' is dat ze de snelheidwaarnemingen over een langer wegdeel samenvoegen, waardoor je eigenlijk gaat 'middelen' (grotendeels groen + stukje donkerrood = rood). Dat langere wegdeel is de 'bug', want je kan beter nog een ienimienie deeltje donkerrood tonen en de rest groen dan opeens een heel stuk rood terwijl men in het grootste deel gewoon doorrijdt. Zeker als het 'langere deel' dan nog vrolijk de ringweg volgt, dat slaat nergens meer op dan, want dat geeft ook de bekende verhalen van 'de hele ring staat vast' terwijl het dan op twee uithoeken of iets dergelijks gaat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino » wo 24 apr 2019, 18:56

Volgens mij zeggen we hetzelfde. Want ook al wordt eerder de actuele snelheid weergegeven ipv van de vertraging (vermoed dat je gelijk hebt), dan nog krijg je bij verder uitzoomen het effect dat de stukken waarover wordt gemeten langer worden en je dus middeling krijgt wanneer je op een langer stuk weg goede doorstroming met een stukje vertraagd hebt.

Wat dan resteert is vast een kwestie van smaak. Want dat scenario "ienieminie stukje rood" waarvoor je met zoveel woorden pleit, vind ik geen prettige kaarten opleveren. En aangezien Google dat met me eens lijkt (ienieminie krijg je alleen op het hoogste zoomniveau voordat traffic uit beeld verdwijnt), zie ik het niet als bug maar als logisch gevolg van een keuze.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 24 apr 2019, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » wo 24 apr 2019, 20:14

Niet alleen een kwestie van smaak. Op een hoog zoomniveau wil je de grootste knelpunten zien. Het lastige bij agglomeraties is dat soms een reëel alternatief nog prima doorrijdt, terwijl op een doorgaande route een klein stukje rood al kan betekenen dat het zin heeft om grootschalig om te rijden. Ik denk dat je het gewoon als hulpmiddel moet beschouwen en als je een meer detailbeeld wil hebben van het verkeer gewoon meer moet inzoomen. In het geval van Caen is het een beetje jammer dat als je van Rouen richting Normandië rijdt je via de oude rondweg eigenlijk nauwelijks vertraging hebt en dat het dus niet heel zinvol is om een moeilijke omweg uit te zoeken, maar dat is dus het effect dat het algemene beeld in sommige specifieke situaties juist niet adequaat is. Algoritmes vormen altijd een versimpeling van de werkelijkheid en kennen niet de nuances die de aarde als gehele wereldbol wel heeft. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Pino » wo 24 apr 2019, 20:22

Dat ben ik helemaal met je eens Vinny, behalve dat ik dat van het hoogste zoomniveau wel degelijk een kwestie van smaak vind. Er zijn mensen die ook op dat niveau liever kaarten hebben met heel veel meer details. Lekkere Kwal lijkt er een van. Maar ik denk dat jij en ik de meerderheid aan onze kant hebben. Niet voor niets opereerde P.R. Bos, uitvinder van de bij ons zo succesvolle Bosatlas, onder het aan Humboldt toegeschreven motto "Nur leer scheinende Karten prägen sich dem Gedächtnisse ein." ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » do 25 apr 2019, 21:31

Google heeft 'Google Earth Timelapse' een update gegeven, de eerste sinds het in 2017 gereleased werd. Met timelapse kan je landsatbeelden van elk jaar sinds 1984 zien. De resolutie is laag, maar het omvat wel de hele wereld, in tegenstelling tot de reguliere satellietbeelden. Oorspronkelijk liep dit tot en met 2016, nu tot en met 2018. Het zit nog niet in de Google Earth applicatie maar dat zal wel niet zo lang meer duren.

Ik gebruik deze functie vooral om te zien of er nieuwe wegen zijn aangelegd, of wat de situatie was in de periode van voor de hoge resolutie satellietbeelden. Dit verschilt per gebied, in sommige gebieden heb je satellietbeelden die teruggaan tot begin jaren 2000 maar elders is er soms niks te vinden van meer dan een paar jaar geleden. En in sommige gebieden (tropen en hoge breedtegraden) zijn nog steeds geen hogere resolutie satellietbeelden.

Het is vooral een functie die power users gebruiken. Ik merk ook dat het CPU vreet in zowel de browserapplicatie als het stand-alone programma.

https://earthengine.google.com/timelapse/

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door GuteFahrt » zo 05 mei 2019, 20:50

De provinciegrens van Utrecht is nog niet aangepast aan de nieuwe situatie, zo ontdekte ik net. Leerdam ligt nog in Zuid-Holland volgens GM.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door keokiracer » wo 22 mei 2019, 23:24

Streetviewbeelden uit (maart) 2019 gespot: https://www.google.nl/maps/@51.5421724, ... 56!5m1!1e1
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Google Earth & Maps

Bericht door NWH » do 23 mei 2019, 7:21

^^
In Rotterdam rond de Waalhaven ook streetview beelden van maart 2019
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Robonus » do 23 mei 2019, 7:43

Bij de werkzaamheden N200 ook. April zelfs.

https://goo.gl/maps/Zw2HGwpmb71i45r77

Plaats reactie