Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 21 feb 2019, 12:44

^^ Niet om het een of ander, maar volgens Google Maps is Joure-IJmuiden via de A6, A1 en A9 nog steeds sneller dan via de A7, N242 en A9. Die eerste route is volledig autosnelweg, en maar 10 km langer dan de route via Alkmaar. Dus waarom zou je doorgaand verkeer vanaf :KP: Joure naar IJmuiden via de Afsluitdijk en Alkmaar willen leiden?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 21 feb 2019, 13:14

harry schreef: do 21 feb 2019, 12:14
Pino schreef: do 21 feb 2019, 9:04 Als je met IJmuiden of Haarlem verkapt Amsterdam wilt aangeven
Ik denk eerder dat Peter er verkapt Engeland mee wilde aangeven.
Een beetje zoals ze dat doen in Denemarken: de naam van de veerhaven (Sjaellands Odde) in plaats van alles wat daar achter ligt (Aarhus).
Die Deense veren zijn binnen Denemarken echter strategisch wat belangrijker dan het veer IJmuiden-Newcastle. En er zijn weinig alternatieve bestemmingen als je op die weg zit, waar je op een route richting de ruime regio Amsterdam vrijwel standaard maar weinig verkeer hebt dat naar Noord-Oost Engeland moet. Dus als dat Peter's gedachte was: nee dank je wel (nog los van de afstands-uitleg die Coen Tunnel al gaf).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 21 feb 2019, 13:18

Je kan ook via de A7-A8-A5-A9. Een doorsteekje via de A8-N8 of A8-N246 zal politiek wel niet wenselijk zijn en de A8 doortrekking tot de A9 duurt nog wel even. Als het hele industriële gebied een naam had ala Europoort had je zo nog kunnen bewegwijzeren. Het ging mij er meer om dat je wellicht vrachtverkeer wat meer zou willen uitnodigen om de E22 te volgen en zo de A10 ring of zuidelijke A9 grotendeels te mijden.

Joure is nog wel erg ver van Amsterdam om (behalve op basis van historische filegegevens) een dynamisch routeadvies te geven denk ik.

En nee: ik doelde niet op verkeer dat direct naar de veerboot wilde. De meeste vrachtauto's zullen ook lading in een haventerrein of een industriecomplex als Tata droppen en niet direct naar de veerboot rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 21 feb 2019, 13:47

Peter schreef: do 21 feb 2019, 13:18 Je kan ook via de A7-A8-A5-A9.
Dat is naar IJmuiden 14 km langer dan A6-A1-A9, dus wat is het praktisch nut van het bewegwijzeren van een langere route?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 21 feb 2019, 14:04

Verkeer verdelen. Er wordt wel vaker een langere route aangegeven dan nodig. Vrachtverkeer dat echt in IJmuiden moet zijn zal natuurlijk de provinciale wegen kiezen vanaf de A7 en heeft weinig baat bij een snelwegstatus.

Al deze bezwaren hebben natuurlijk geleid dat toen Amsterdam bij Joure van de borden verdween ri Afsluitdijk er geen enkele bestemming buiten Friesland overbleef, wat ook geen goede keuze was.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 21 feb 2019, 18:18

Als je dan al met een Amsterdam-subsituut wil werken, zou ik zeggen Zaanstad.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 21 feb 2019, 21:35

Ik zou Alkmaar kiezen, maar wel pas vanaf Zurich. Den Helder op :KP: Joure vind ik wel een goede toevoeging trouwens.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 21 feb 2019, 21:39

Peter schreef: do 21 feb 2019, 14:04 Verkeer verdelen. Er wordt wel vaker een langere route aangegeven dan nodig. (...) Al deze bezwaren hebben natuurlijk geleid dat toen Amsterdam bij Joure van de borden verdween ri Afsluitdijk er geen enkele bestemming buiten Friesland overbleef, wat ook geen goede keuze was.
Daarom wat mij betreft gewoon Amsterdam via Afsluitdijk terug. Zeker beter dan een Amsterdam-substituut, want vele malen herkenbaarder voor de ter plaatse onbekende en veel meer verkeer trekkend. Iedereen die maar een klein beetje bekend is met het wegennet, weet dat de Afsluitdijk een (overzichtelijke) omweg geeft en feitelijk kun je dat ook wel lezen in een via-verwijzing naast een reguliere. Zoals je al zegt, worden vaker omwegen aangegeven om tot verdeling van verkeer te komen, dus een dubbele vermelding op Joure zou al helemaal niet schokkend moeten zijn.

Het past ergens ook wel bij navigatiesystemen. Misschien vond men het vroeger te complex, zo'n keuze bij Joure tussen twee routes naar Amsterdam, maar tegenwoordig maakt de navigatie die keuze toch wel. Het maakt bij calamiteiten op de A6 ook het op de A7 blijven makkelijker wanneer daar ook gewoon Amsterdam staat. In die zin moet je er ook vooral geen reistijd-DRIP aan wijden bij Joure.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 22 feb 2019, 20:07

Coen Tunnel schreef: wo 20 feb 2019, 22:22 ^^ Het hangt vooral af van waar je moet zijn, en waar de versperring op de A6 zit. Als dat bij de Ketelbrug is, dan zal verkeer wellicht pas vanaf :KP: Emmeloord via de N50 en A28 omgeleid worden. Maar voor verkeer van Friesland naar Amsterdam loont de Afsluitdijk dan natuurlijk.

Voor verkeer naar bv. Lelystad, Almere, Utrecht etc. zal de route over de Afsluitdijk nooit een alternatief zijn, dan is omrijden via Kampen/Zwolle beter.
Ik snap wel dat verkeer richting Lelystad beter niet de Afsluitdijk kan nemen in zulke gevallen, maar op de website van Rijkswaterstaat zelf werd de optie om bij Joure af te slaan om de A 7 te vervolgen niet eens genoemd. En zeker door de reconstructie van knooppunt Joure had verkeer vanuit Groningen, Drachten en Heerenveen de optie geboden kunnen worden om via de Afsluitdijk te rijden terwijl dat nu iets minder voor de hand ligt. Het kost maar een paar regels meer tekst... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Krelis
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 feb 2019, 13:06

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Krelis » za 23 feb 2019, 10:34

Pino schreef: do 21 feb 2019, 21:39 Daarom wat mij betreft gewoon Amsterdam via Afsluitdijk terug. Zeker beter dan een Amsterdam-substituut, want vele malen herkenbaarder voor de ter plaatse onbekende en veel meer verkeer trekkend.
Indien dit ooit zo op de borden vermeld stond had dit ook wat mij betreft geen aanpassing hoeven zien. Wel zo sterk indien Amsterdam op de A7 na Joure direct verschijnt op de afstandentableau's.

In Frankrijk bij Bourg-en-Bresse wordt bij het KP A40 / A39 Parijs primair via de A40 – A6 bewegwijzerd, maar Paris par A5 via de A39 wordt als secundaire optie gegeven.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » za 23 feb 2019, 11:09

Ach, we kunnen het ook nog zo doen :emo:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » za 23 feb 2019, 11:20

^^ Dan zou ik dat "via [A6]" en "via [A7]" weghalen en Amsterdam boven de andere bestemmingen zetten voor meer duidelijkheid. Dan wordt het nog een serieus ontwerp. :woop:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » za 23 feb 2019, 11:24

harry schreef: zo 10 feb 2019, 23:33 Nieuwe borden.

A6/A7 bij knooppunt Joure:
Afbeelding
Ik reed er gisteren langs en had het idee dat de pijl een stuk minder groot en overgeplakt was. Maar op deze bovenstaande afbeelding zie ik ook iets van een sticker over de pijl. Heeft hier iets anders gestaan?
Слава Україні

Matti
stadsweg
Berichten: 302
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Matti » zo 24 feb 2019, 21:09

niet dat ik weet maar het bord staat er al dik driekwart jaar en is bijna de hele tijd afgeplakt geweest. Misschien dat er eerst een pijl omlaag heeft gehangen en dat ze dat achteraf hebben gewijzigd. Al lijkt dat mij sterk

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 27 feb 2019, 20:39

Tijdelijke NBA (de layout is te raar om echt te zijn). De A28 heeft er een genummerde afrit bijgekregen:
Afbeelding

2 borden op een tijdelijke stellage, óp de N7:
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 8:22

harry schreef: wo 27 feb 2019, 20:39 Tijdelijke NBA (de layout is te raar om echt te zijn). De A28 heeft er een genummerde afrit bijgekregen:
Afbeelding
Het knooppuntsymbool is in verhouding wat te groot, maar ik zie verder geen reden om aan te nemen waarom dit tijdelijk zou zijn. Totdat het Julianaplein natuurlijk verbouwd wordt.

Op zich wel logisch om deze aansluiting niet als deel van het knooppunt te zien.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » do 28 feb 2019, 9:08

Coen Tunnel schreef: do 28 feb 2019, 8:22Het knooppuntsymbool is in verhouding wat te groot
De afstandsaanduiding ook, met bovendien een vreemde uitlijning. Of de andere letters en de pijlen zijn gewoon te klein.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » do 28 feb 2019, 15:47

Even een vergelijking gemaakt tussen wat er nu hangt en wat het normaal zou moeten zijn. Nu hangt er een bord van 4000x3000 mm met een kapitaalhoogte van H=240 mm. Te kleine letters en rare verhoudingen. Vreemde opmaak. "Normaal" zou je hier kunnen kiezen voor H=360 mm, en dan met juiste opmaak. Het bord wordt dan 5500x4500 mm groot. Maar goed, ik heb wel eens slechtere ontwerpen gezien ;)

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Robbert297 » do 28 feb 2019, 15:58

^^ Het kan bijna niet anders dat dit een tijdelijk ontwerp is en dat ze de borden klein willen houden om kosten te besparen.
Слава Україні

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 28 feb 2019, 16:22

^^ Kan ik me nog net wat bij voorstellen. Maar had dan één extra lamel gebruikt, in te voegen boven het :AS: 40 (volledig blauw, met een beetje wit om de vorkpijl wat hoger te maken), en het was een veel rustiger bord geweest. Extra kosten vermoedelijk zeer laag.

Wat betreft de letterhoogte: op een snelweg zou je in beginsel met H=360 moeten werken, maar in stedelijke gebieden kan in uitzonderingssituaties natuurlijk ook al met H=300 worden gewerkt. Een uitzondering waar RWS met NBA naar mijn smaak wel heel kwistig mee strooit. Dus dan kan deze H=240 voor een bord dat er maar een paar jaar zal staan in stedelijk gebied voor mij nog net uit, als je dan toch de kosten wilt minimaliseren. Althans liever deze ene toelaten, in plaats van dat lekker gemakkelijke terugschakelen in wel heel veel stedelijke situaties.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 28 feb 2019, 17:15

Pino schreef: do 28 feb 2019, 16:22 en het was een veel rustiger bord geweest.
Vooral storend dat "Julianaplein" nu dichter bij het afritsymbool staat dan bij het knooppuntsymbool.
Onervaren NBA-lezers zouden kunnen denken dat Julianaplein ook rechtsaf gaat...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » do 28 feb 2019, 17:16

Deze afrit zal sowieso nog verplaatst gaan worden. Die onderdoorgangen bij het Julianaplein worden vervangen door een nieuwe aansluiting op de Brailleweg die dan ook de invalsweg van Groningen-Centrum wordt (richting Emmaviaduct).

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 28 feb 2019, 19:14

harry schreef: do 28 feb 2019, 17:15
Pino schreef: do 28 feb 2019, 16:22 en het was een veel rustiger bord geweest.
Vooral storend dat "Julianaplein" nu dichter bij het afritsymbool staat dan bij het knooppuntsymbool.
Onervaren NBA-lezers zouden kunnen denken dat Julianaplein ook rechtsaf gaat...
Sorry, maar dat vind ik echt vergezocht. Ik zou echt niet weten hoe je Julianaplein met afslaand zou kunnen associëren.

Dat de lay-out van dat bord z'n gebreken heeft kan ik in meegaan, maar er zijn slechter uitgevoerde exemplaren te vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » do 28 feb 2019, 19:46

harry schreef: do 28 feb 2019, 17:15
Pino schreef: do 28 feb 2019, 16:22 en het was een veel rustiger bord geweest.
Vooral storend dat "Julianaplein" nu dichter bij het afritsymbool staat dan bij het knooppuntsymbool.
Onervaren NBA-lezers zouden kunnen denken dat Julianaplein ook rechtsaf gaat...
Voor niet-knooppuntologen zal Julianaplein wellicht als straatnaam door het leven gaan. Overigens had ik het bord wel begrepen, maar vind de lay-out van Snelwegfreak (zoals het hoort) wel 3 keer beter dan wat er nu staat...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 28 feb 2019, 19:57

Nu staan straatnamen in dit land ook maar nauwelijks bewegwijzerd, dus dat is ook niet direct waar iemand die slecht bekend is met onze bewegwijzering snel aan zou denken. Bepaalde buitenlanders hoogstens, maar die zullen deze naam dan weer minder snel associëren met een straatnaam.

Voor het overige zijn die bewegwijzerings-analfabeten niet gewend aan vorkborden waarop de rechtdoor-richting geen echt doel heeft, zoals je in sommige andere landen wel ziet. Dus je instinctieve reactie (als tegengesteld aan een geconditioneerde reactie omdat je NBA kent) zou moeten zijn om Julianaplein als rechtdoordoel te duiden. Pas wie langer kijkt, gaat op enig moment zien dat je het ook best zou kunnen associëren met de afrit.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Westfrisiaweg » do 28 feb 2019, 22:06

Horen tijdelijke borden niet gewoon geel te wezen? :ongeduldig:
Bij Almere vinden we ook al van deze onzin. :wc:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 28 feb 2019, 22:09

^^ Bij een tijdelijke situatie moet het bord geel zijn ja. Dit is een bestaande en permanente situatie, totdat uiteraard de werkzaamheden gaan beginnen om dit aan te passen. Het bord moet nog een paar jaar mee. Mijns inziens volkomen terecht om dit in blauw te doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 28 feb 2019, 22:17

Geel zou vooral bedoeld moeten zijn om tijdelijk afwijkende situatie aan te geven. Niet iedere tijdelijke wegwijzer doet dat. Bij de ombouw van :KP: Badhoevedorp vervingen blauwe bermborden de portaalborden bijvoorbeeld. Ik heb tegen die achtergrond alleen nooit helemaal begrepen waarom na het sneuvelen van een UIT-bord eerst een tijdelijk geel exemplaar wordt neergezet.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Westfrisiaweg » do 28 feb 2019, 22:34

Boven de A2 tijdens de ombouw hingen gewoon complete gele portaalborden. Stond wel strak, en netjes uitgevoerd.
Bij KP Almere liggen vergelijkbare tijdelijke rijbanen. Waarom daar geen gele borden.
Bij Groningen zal het misschien anders wezen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 28 feb 2019, 23:20

^^ ombouw A2 was vlak voordat men besloot dat tijdelijke borden blauw mochten zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie