[F] bewegwijzering in Frankrijk

Moderator: Moderatoren

Sjef

Franse bewegwijzering

Bericht door Sjef » do 16 jun 2005, 19:29

Riva schreef:Ik moet zeggen dat het Franse systeem mij ook wel bevalt. Sowieso vind ik de scheiding in 3 kleuren voor autosnelwegen, hoofdwegen en overige wegen erg goed, net als het gebruik van losse panelen. Erg handig wanneer je bijvoorbeeld bestemmingen op kruisende autosnelwegen wilt aangeven.


Afbeelding

Toch kiest men in Frankrijk naar willekeur hoeveel bestemmingen men op één paneel aangeeft. Ook vind ik het altijd verbazend dat bij sommige kruisingen met gestapelde handwegwijzers op de ene handwijzer slechts één bestemming wordt aangegeven, op de handwijzer daaronder twee, op de wijzer daar weer onder één, enz.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 17 jun 2005, 8:58

Riva schreef:Ik moet zeggen dat het Franse systeem mij ook wel bevalt. Sowieso vind ik de scheiding in 3 kleuren voor autosnelwegen, hoofdwegen en overige wegen erg goed, net als het gebruik van losse panelen.
De ontwerper van het Franse systeem heeft naar mijn mening absoluut goed werk gedaan. Daarentegen gaat er in de daadwerkelijke uitvoering van het Franse systeem veel mis: gebrek aan continuïteit, gekke bestemmingen, enz.

Nadelen van het Franse systeem zijn naar mijn mening vooral het eeuwige gebruik van hoofdletter, een lelijk Engschrift en toch dat kleuronderscheid tussen groen en wit. Dat laatste komt mij namelijk wat overbodig voor, maar misschien heeft dat ermee te maken dat ik de fucntie ervan niet ken. Dacht in eerste instantie dat alle borden verwijzend naar Routes Nationales groen waren, maar inmiddels zag ik foto's van "groene" Route Departementales en "witte" bestemmingen op RNs. Daarnaast lijken de "groene" verwijzingen op de snelweg niet altijd overeen te stemmen met de "groene" verwijzingen op het OWN. Toch eens navragen op SARA ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 17 jun 2005, 12:36

Pino schreef:
Riva schreef:Ik moet zeggen dat het Franse systeem mij ook wel bevalt. Sowieso vind ik de scheiding in 3 kleuren voor autosnelwegen, hoofdwegen en overige wegen erg goed, net als het gebruik van losse panelen.
De ontwerper van het Franse systeem heeft naar mijn mening absoluut goed werk gedaan. Daarentegen gaat er in de daadwerkelijke uitvoering van het Franse systeem veel mis: gebrek aan continuïteit, gekke bestemmingen, enz.

Nadelen van het Franse systeem zijn naar mijn mening vooral het eeuwige gebruik van hoofdletter, een lelijk Engschrift en toch dat kleuronderscheid tussen groen en wit. Dat laatste komt mij namelijk wat overbodig voor, maar misschien heeft dat ermee te maken dat ik de fucntie ervan niet ken. Dacht in eerste instantie dat alle borden verwijzend naar Routes Nationales groen waren, maar inmiddels zag ik foto's van "groene" Route Departementales en "witte" bestemmingen op RNs. Daarnaast lijken de "groene" verwijzingen op de snelweg niet altijd overeen te stemmen met de "groene" verwijzingen op het OWN. Toch eens navragen op SARA ...
Ik vind het Franse systeem in zowat alle zaken wel redelijk voldoen. Het lettertype is imo zeer duidelijk en van grote afstand te lezen. Misschien niet het mooiste, maar dat lijkt me van ondergeschikt belang. Ook het onderscheid naar groene bestemmingen vind ik zeer nuttig. Er worden groene borden gebruikt bij verwijzingen naar grotere plaatsen via N-wegen en grotere D-wegen. Een voordeel wat ikzelf ervaren heb tijdens vakanties, is dat je in de praktijk alleen maar op de groene borden hoeft te letten, en de witte borden kunt negeren, omdat daar alleen onbelangrijkere zaken staan. Ik vind het persoonlijk een zeer efficiënt systeem, vanwege de eenvoud die zo geboden wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 17 jun 2005, 15:49

Lijkt mij ook. Maar bij mijn systeem (blauw op autosnelwegen en groen op niet-autosnelwegen) zijn er geen uitzonderingen. Ik zou alles zo aangeven, zwart op wit uitsluitend voor bestemmingen binnen steden, aanduidingen als "Ring", een industrieterrein etc. Dus: zie je een blauw bord --> autosnelweg of verwijzing daarheen. Groen: niet-autosnelweg of verwijzing daarheen. Wit: overige bestemmingen zoals bijv. een stadswijk. Kan zowel op een blauw als een groen bord voorkomen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 17 jun 2005, 20:40

Overigens zie ik hier weer een pijl die schuin naar boven wijst, terwijl op een foto in een ander topic de pijl schuin naar beneden wees in Frankrijk.
Rainier

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 17 jun 2005, 22:12

Riva schreef:Overigens zie ik hier weer een pijl die schuin naar boven wijst, terwijl op een foto in een ander topic de pijl schuin naar beneden wees in Frankrijk.
Zomaar op gevoel en zonder enige check: op secundaire wegen staat in Frankrijk de pijl inderdaad meestal schuin naar boven. Op de snelweg daarentegen schuin naar beneden.

Vraag niet waarom, maar dat is dus wat ik bedoel als ik zeg dat consistentie ver te zoeken is in Frankrijk.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 17 jun 2005, 22:48

Ds79m schreef:De bestemmingen die in het groen staan met een snelwegsymbool erachter zijn namelijk te bereiken via de Route Nationale of via de (betaalde) snelweg.
Aha, weer wat bijgeleerd. :) Ik dacht dat deze borden slechts een route aangaven die gedeeltelijk via Route Nationale, gedeeltelijk via snelweg verliep. Niet dus, het is gewoon een bord waarop twee alternatieven zijn samengebracht. Ingenieus! :P
Riva schreef:Overigens zie ik hier weer een pijl die schuin naar boven wijst, terwijl op een foto in een ander topic de pijl schuin naar beneden wees in Frankrijk.
Ja, daar maakt men in Frankrijk geen onderscheid in. Beide opties (D31b en D31e) zijn opgenomen in de lijst van verkeersborden, en hebben dezelfde betekenis: "panneau de signalisation avancée de sortie non numérotée".

Een volledige index van de Franse verkeersborden vind je hier. Er is volgens mij geen land waar de verkeersborden zo specifiek zijn vastgelegd als in Frankrijk; een waslijst aan symbolen en borden, allemaal wettelijk bepaald. Een voorbeeld voor andere landen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 jun 2005, 23:13

Rien schreef:Een volledige index van de Franse verkeersborden vind je hier. Er is volgens mij geen land waar de verkeersborden zo specifiek zijn vastgelegd als in Frankrijk; een waslijst aan symbolen en borden, allemaal wettelijk bepaald. Een voorbeeld voor andere landen.
Die kende ik nog niet --> Favorieten. :)

Opvallend: de borden B18a-B18c. Mijn Frans is te slecht om het onderscheid te kunnen bepalen... :(

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 17 jun 2005, 23:54

René schreef:Opvallend: de borden B18a-B18c. Mijn Frans is te slecht om het onderscheid te kunnen bepalen...
De betekenis is identiek aan die van de Belgische equivalenten C24b-C24a. Ik vermoed dat B18c doelt op voertuigen die gevaarlijke stoffen vervoeren die niet ontvlambaar, ontplofbaar of verontreinigend zijn. In die zin vormen B18a en B18b een specificatie van B18c.

België: C24a: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke goederen, bepaald door de voor vervoer van gevaarlijke goederen bevoegde Ministers, vervoeren.
Frankrijk: B18c: Accès interdit aux véhicules transportant des marchandises dangereuses définies par l'arrêté du 1er juin 2001 relatif au transport des marchandises dangereuses par route, et signalés comme tels.

België: C24b: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke ontvlambare of ontplofbare stoffen, bepaald door de voor vervoer van gevaarlijke goederen bevoegde Ministers, vervoeren.
Frankrijk: B18a: Accès interdit aux véhicules transportant des marchandises explosives ou facilement inflammables, de nature et en quantité définies par l'arrêté du 1er juin 2001 relatif au transport des marchandises dangereuses par route, et signalés comme tels.

België: C24c: Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen die de gevaarlijke verontreinigende stoffen, bepaald door de voor vervoer van gevaarlijke goederen bevoegde Ministers, vervoeren.
Frankrijk: B18b: Accès interdit aux véhicules transportant des marchandises susceptibles de polluer les eaux, de nature et en quantité définies par l'arrêté du 1er juin 2001 relatif au transport des marchandises dangereuses par route, et signalés comme tels.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » za 18 jun 2005, 10:48

Rien schreef:Een volledige index van de Franse verkeersborden vind je hier.
Mooie site. Vind onder ideogrammes overigens een waslijst aan symbolen die net zo onduidelijk zijn als die van Redesign. Gelukkig is het alleen niet zo'n enorme waslijst, waarin voor ieder soort generiek doel (gemeentehuis, bezoekerscentrum, rechtbank) een apart symbool is gecreëerd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 jun 2005, 14:00

Rien, mooie site en bedankt!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 jun 2005, 14:05

Afbeelding

Waarom hebben ze dat nutteloze onderbordje eigenlijk nog steeds?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 01 jul 2005, 14:11

De onderste afslag ligt direct aan de Route Nationale, de bovenste niet, beter nog, de RN is pas bij Bergerac (N21). Foto 2 ligt direct aan de N60.

Tenminste, dat lijkt mij.

edit: volgens mij is de linkerpijl er bij foto 2 afgevallen! :o

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 01 jul 2005, 15:18

De aansluiting is in ieder geval volledig. Marmande en Bergerac zijn beiden via de D933 naar het noorden, maar je kan ook via de D933 naar het zuiden (Mont-de-Marsan/Bayonne)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 13:54

Ik denk dat ik nu ook wel een oordeel kan vellen over de Franse bewegwijzering na er 3 weken van gebruik te hebben gemaakt.

- Het groene systeem is heel handig, het is net wat Peter al zegt dat je alleen maar op de groene borden hoeft te letten om van stad naar stad te rijden. Ik snapte eerst ook niet waarom steden soms wel en soms niet in het groen stonden, maar na het doorlezen van dit topic zijn me wel weer een paar dingen duidelijk geworden.
- Lettertype is duidelijk en goed leesbaar, ook van grote afstand. Het cursieve lettertype is wat minder, maar nog steeds goed leesbaar.
- Wat betreft pijlen die omhoog danwel omlaag wijzen, het beleid lijkt om ze voortaan omlaag te laten wijzen. Alle nieuwe borden die heb gezien wezen omlaag en bij sommige panelen had men het afritnummer gewijzigd en meteen ook maar een naar beneden wijzende pijl over de andere gepopnageld.
- Continuiteit is helaas ver te zoeken. Als een bestemming staat aangegeven kan het gerust vele kilometers en kruisingen verder zijn voor je hem weer ziet. Dit vind ik wel een nadeel van het Franse systeem.
- Soms een onlogische plaatsing van wegwijzers, vooral op rotondes. Voorbeeld: je moet een bepaalde afslag hebben, maar het bord staat met de achterkant naar de rijrichting. Ook op gewone kruisingen staan ze soms nogal onzichtbaar.
- Wegnummers worden nogal klein en lelijk weergegeven. Op voorwegwijzers is een wegnummer haast een zeldzaamheid. Van mij mogen op snelwegen ook de D-nummers wel worden aangegeven.

Maar al met al vind het systeem toch wel iets hebben, zeker de kleurcodes. Het groene systeem is knap bedacht en erg handig.

wout
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 31 jul 2005, 23:56

Bericht door wout » za 06 aug 2005, 0:32

Ben een paar dagen terug van vakantie uit Frankrijk. De snelwegen blijven daar gewoon mooi, ook al betaal je extra centen ervoor.

Verder vindt ik de bewegwijzering ook een prachtig systeem. Erg handig als je op de A10 Bordeaux-Parijs rijdt dat er ongeveer 30 km voor Parijs al een bord van Lille staat :D

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 12 aug 2005, 22:27

In Frankrijk kan je goed op plaatsnamen rijden de bewegwijzering is er zeer goed vind ik.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 13 aug 2005, 13:27

snelwegracer schreef:In Frankrijk kan je goed op plaatsnamen rijden de bewegwijzering is er zeer goed vind ik.
Daar ben ik mee eens met de kanttekening dat je haast wel op plaatsnamen moet rijden, omdat de wegnummers heel erg klein staan aangegeven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 13 aug 2005, 16:14

Dat vind ik ook zo jammer daaraan.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 15 aug 2005, 15:02

Volgens mij staat er bij Geneve op de Franse autosnelweg een bord met Paris 5xx km. Maar t is al weer een tijdje geleden dat we er langs kwamen, en mn ouders zijn niet zo happig op Franse tolwegen.
Laatst gewijzigd door IQ[] op ma 15 aug 2005, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 15 aug 2005, 18:49

Klopt bij Geneve staat zo'n bord van Parijs 5xx.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 14:23

Nog één vraagje over de Franse bewegwijzering.

Waarom is bij het verwijzen naar een snelwegnummer op het OWN het bord helemaal blauw en bij een bestemming die over de snelweg moet niet?

Voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Beetje vreemd... :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 24 apr 2006, 15:41

Wel, het tweede geval ook helemaal blauw maken zou zo'n beetje suggereren dat de route direct de snelweg op gaat. Dat is niet het geval. Het betreft simpelweg een groene bestemmingen die verderop ergens over de snelweg gaat.

Het eerste bord dan ook groen maken kan echter ook niet, tenslotte is een snelweg geen groene bestemming. Je zou het eerste bord dus ook wit kunnen maken met een groot blauw kader, maar dat voegt nauwelijks wat toe. Helemaal blauw maar dus.

Het resultaat is volgens mij erg duidelijk. Groen en wit verwijzen nog altijd naar resp. groene en witte bestemmingen, en blauw verwijst naar snelwegen. (Als je alles via snelwegen blauw zou maken zou het onderscheid tussen groene en witte bestemmingen daar niet meer zichtbaar zijn, wat zonde zou zijn.)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 24 apr 2006, 15:56

Precies. Op het OWN zie je alleen dit soort blauwe borden, wanneer naar de wegnummer wordt verwezen. Soms zie je wel nog de hoofddoelen van die wegen bij het wegnummer vermeld: "A 31 (Nancy - Dijon)".

Bedenk je ook dat de blauwe borden worden geplaatst door de wegbeheerder van de snelweg, terwijl de groene borden worden geplaatst door de nationale overheid (en de witte door het departement). Wanneer een route naar een groene bestemming over een snelweg loopt, wordt er voor dat doel een snelwegteken geplaatst.

Kortom, op de door ViaHaaren geposte borden kondigt de ASF aan dat je op weg bent naar de A 67, en kondigt de Franse staat aan dat je op weg bent naar Riom.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 24 apr 2006, 16:15

ViaHaaren schreef:Nog één vraagje over de Franse bewegwijzering.

Waarom is bij het verwijzen naar een snelwegnummer op het OWN het bord helemaal blauw en bij een bestemming die over de snelweg moet niet?

Voorbeelden:

Afbeelding
Van waar haal je dat bord met A67 op? Die bestaat namelijk niet in Frankrijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 24 apr 2006, 16:26

Lol, gewoon van een overheidssite, kijk maar naar de link. :lol:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 24 apr 2006, 16:50

Dat is het zelfde als de Nederlandse borden van S nummers in Rotterdam en de schattige dorpjes Albergen en Haagheide langs de A 44. Volgens mij moet mijn schoonfamilie daar ergens wonen... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

A10
polderweggetje
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 03 jul 2006, 9:56
Locatie: Amsterdam

Bericht door A10 » zo 27 mei 2007, 22:24

Vraagje, rond Lyon en Marseille heb je nog van die oude borden. (met lange naar benedenwijzende pijlen)
Sinds wanneer kwam die nieuwe designs in Frankrijk. (borden dat je nu vrijwel overal ziet in Frankrijk)

RedBill
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: za 25 nov 2006, 18:17
Locatie: Anières (GE)

Bericht door RedBill » zo 27 mei 2007, 22:39

Begin jaren 80 schat ik zo, de A10 Poitiers-Bordeaux die in 1981 geopend werd heeft van af het begin nieuwe borden gehad.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 28 mei 2007, 2:43

Een aantal voorbeelden van die oude bewegwijzering zijn overigs in dit topic te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie