[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 08 jan 2019, 14:48

^^ Streetview laat dan dus ook zien dat dit bord er in het voorjaar van 2018 nog niet stond. Wellicht is er iets op I-70 aan de hand dat deze omweg tijdelijk rechtvaardigt?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » di 08 jan 2019, 14:48

Chris schreef: di 08 jan 2019, 9:19 Ohio:

Afbeelding
En dan durven sommigen te klagen over Nederlandse routeborden :rofl2:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door verfmeer95 » di 08 jan 2019, 15:13

^^ Het feit dat andere landen het slechter doen betekent niet dat het hier niet verbeterd kan worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jan 2019, 15:31

^^ Amen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 08 jan 2019, 16:00

^^ Yessir! :worship:

Het was hier vrij simpel geweest om de windrichtingen weg te halen. De toegevoegde waarde daarvan is hier miniem. Die van de eerste weg is belangrijk, maar in plaats van het NORTH om je voor de omleiding naar rechts te sturen, had ik een rechtsaf-pijl neergezet. Met deze benadering had je niet heel ver meer gezeten van de Duitse grens-afstandsborden naar Berlijn, wat ik (voor al hun nutteloosheid) toch best leesbare borden vind.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 08 jan 2019, 17:00

Pino schreef: di 08 jan 2019, 16:00Het was hier vrij simpel geweest om de windrichtingen weg te halen. De toegevoegde waarde daarvan is hier miniem.
Het is wel hoe men in de VS navigeert. Na elke kruispunt staan windrichtingen op de trailblazers. Lijkt voor ons Europeanen wellicht gek. In Amerikaanse auto's heb je ook wel eens een kompas in het dashboard of bij de achteruitkijkspiegel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 08 jan 2019, 17:37

Chris schreef: di 08 jan 2019, 17:00Na elke kruispunt staan windrichtingen op de trailblazers.
Afbeelding
US212 MN5 East MN25 North Sign by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 08 jan 2019, 17:45

^^ Fijn dat ze het hier de dubbelnummering nog tegen een groene achtergrond bewegwijzeren. Te vaak vallen de routebevestigingsborden niet op, en kun je met name multiplexen pas veel te laat lezen met hoge snelheid. Wellicht was de serie wegnummers op het bord in Ohio trouwens ook wat beter leesbaar geweest als ze de windrichtingen direct boven in plaats van naast de wegnummers hadden gezet.
Chris schreef: di 08 jan 2019, 17:00Het is wel hoe men in de VS navigeert. Na elke kruispunt staan windrichtingen op de trailblazers. Lijkt voor ons Europeanen wellicht gek. In Amerikaanse auto's heb je ook wel eens een kompas in het dashboard of bij de achteruitkijkspiegel.
Ik heb hier vaak genoeg gepleit voor prominenter gebruik van windrichtingen op Europese borden. En trailblazers of afstandenborden zijn zo ongeveer de eerste borden waarop je die makkelijk toe zou kunnen voegen. Maar de serie van drie mét windrichtingen levert hier gewoon geen boodschap op die je met hogere snelheid snel in je op kunt nemen. Dan is het dus geen windrichtingen (en de eerste afslag met een pijl naar rechts). Als je enorm verknocht bent aan windrichtingen, zeg dan nog iets als US-127 NORTH en de andere twee zonder windrichtingen. Maar uiteraard werkt dit alleen maar wanneer op de twee opvolgende kruispunten ook weer herhaalde instructies staan. Of de Amerikanen dat ook daadwerkelijk hebben gedaan, waag ik te betwijfelen. In die zin is dit wellicht ook de meest minimalistische manier om de boodschap maar met één bord weer te kunnen geven.

Een aardige manier om toch nog iets te kunnen doen met alle drie windrichtingen, zou een weergave zijn die wat meer op een landkaartje lijkt, zoals je die nog wel eens ziet bij omleidingen in Duitsland. Dan geef je het 'blokje' grafisch weer, met de drie wegnummers met windrichting gekoppeld aan de drie lijnstukken.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » di 08 jan 2019, 18:04

Chris schreef: di 08 jan 2019, 9:19 Ohio:

Afbeelding
Ik vind hem zo slecht nog niet. Integendeel, ik vind hem vrij logisch en op z'n Amerikaans. Wellicht had je 'to' kunnen vervangen in 'via'. Amerikanen zijn windrichtingen bij wegnummers gewend, dus zullen zij waarschijnlijk sneller het onderscheid maken tussen de wegnummers en windrichtingen en kunnen het bord dus sneller begrijpen dan wij Europeanen.

En gezien de kleur is het een tijdelijk bord.
Слава Україні

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door BHJ » di 08 jan 2019, 22:25

Mee eens :D
Robbert297 schreef: di 08 jan 2019, 18:04
Chris schreef: di 08 jan 2019, 9:19 Ohio:

Afbeelding
Ik vind hem zo slecht nog niet.
Ik vind zelf eigenlijk het grootste deel van volgborden onhandig. Omdat ze er vaak maar 1x staan, zal je ze sneller missen en foutrijden. Dit specifieke volgbord vind ik wel duidelijk, ondanks het Amerikaanse systeem en de tijdelijke aard. Als Europeaan zou een plaatje mooi geweest zijn misschien.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Robbert297 » wo 09 jan 2019, 9:30

^^ Het grote verschil zit hem inderdaad in het feit dat dit een tijdelijk bord is en dus de omleiding ook tijdelijk is. De Nederlandse volgborden staan er "definitief" en geven dus geen tijdelijke alternatieve route en omleiding weer. In die zin is het handig als er meerdere van deze volgborden op de route 127, 36 en 27 staan om de tijdelijke alternatieve route beter te begeleiden.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 09 jan 2019, 19:53

Dit lijkt nog haast Europees.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 13 jan 2019, 12:26

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » do 24 jan 2019, 15:12


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 12:07

Het einde van I-79 in Erie, Pennsylvania.

Afbeelding
I-79 North - Exit 183AB - PA5 PA290 by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » zo 03 feb 2019, 14:11

"Creatieve" pijl

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » do 07 feb 2019, 16:03

Wooster, Ohio:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » vr 08 feb 2019, 17:54

Orwelliaans bord ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 feb 2019, 21:50

^^ Stukje dubbelnummering van een noord-zuid- en een oost-west-route vermoed ik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door GuteFahrt » vr 08 feb 2019, 22:55

^^ Correct en tevens juist.

Locatie: https://goo.gl/maps/FyHuiLX4TgJ2
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » za 09 feb 2019, 20:02

Ik doelde op de combinatie met het kleine groene bordje :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » za 09 feb 2019, 22:31

Aha, dat was mij niet eens zo gauw opgevallen. :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 05 mar 2019, 22:09

Een 4-dubbelnummering van US Highways in Madison, Wisconsin. De US 12/14/18/151. Een 4-dubbelnummering van wegen van dezelfde categorie is volgens mij wel zeldzaam.

Afbeelding
US12 US14 US18 East US151 North Signs by formulanone, on Flickr

Mooie vuurpijl.
Afbeelding
US12 US18 East - Diagram for I-39 I-90 to I-94 by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » di 05 mar 2019, 23:42

^^ Wel een vuurpijl zonder rechtdoordoel. Niet zo heel chique, zelfs als de rechtdoorrichting "slechts" de als 2x2 uitgebouwde US-12/US-18 is. Dus een route due wat lager op de ladder staat.

Het is een regio met een flinke hoeveelheid dubbelnummeringen, daar bij Madison. Zal wel een combinatie van factoren zijn geweest, waaronder ook dat US-16 vroeger anders door de stad zal zijn gelopen maar bij aanleg van een snelweg-bypass in deze vierdubbelnumnering werd getrokken. En hoewel langere dubbelnummeringen om een mooi lang doorgaand nummer te hebben vaker voorkomen in de VS, kan ik die wat beter volgens in lange nummers als US-12 en US-18 dan in een relatief onbeduidend ding als US-151. Tenslotte is dit een gebied waarin juist lange routes noordelijk in het grid (Interstate en US Routes) even wat raar lopen doordat ze van Chicago naar het noordwesten lopen om zo op hun "juiste" plek in het grid terecht te komen. Logischer dan een route naar nergens, maar er zijn duidelijk wel wat kunstgrepen voor nodig geweest.

Al met al zeker geen serie die vraagt om meer...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door mhkamp » wo 06 mar 2019, 7:52

Wis Dells. Na even goed zoeken kom ik uit op Wisconsin Dells.

Ook weer doelen van bedenkelijke niveau : In plaats van Wisconsin Dells het grotere Minneapolis als I-90w / I-94w doel.
Milwaukee als I-94-e doel is dan wel weer netjes.
Jamesville had ik toch voor Rockvord gekozen : Een knooppunt van Interstates
Chigaco als I-90-eis dan ook wel weer netjes.
Een doel als Indianapolis als I-39-s doel had er ook wel op gekund. Al is de vraag hoeveel verkeer die kant op gaat.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 mar 2019, 8:38

^^ Amerikaanse bewegwijzering geeft normaal alleen het eerste hoofddoel aan, en dat zijn vaak kleine of middelgrote steden. En ik denk dat je er teveel met een Europese blik naar kijkt en je verkijkt op de afstanden. Milwaukee is hier dichtbij, zo'n 125 km, dus het is logisch dat dat op de borden staat. Minneapolis is meer dan 400 km verderop, dan is Wisconsin Dells op 85 km geen gekke keuze.

Chicago is zo'n 230 km verwijdered en Indianapolis is nog veel verder weg (meer dan 500 km) en gaat bovendien niet via de I-39S, maar is een stuk korter en sneller via Chicago. Het eerste doel van naam dat via de I-39S gaat is St. Louis, maar dat is 575 km verderop.

Dat zijn afstanden waarop sowieso al weinig doorgaand verkeer is. Van Madison naar Chicago of Minneapolis vliegen veel mensen. De lange-afstandsreiziger rijdt veel meer op wegnummers. Doelen van een paar honderd kilometer verderop helpen het grootste deel van het verkeer niet.

Het afkorten van plaatsnamen waarin de naam van een staat verwerkt is, is iets wat ook wel vaker gebeurt. De GPO- en AP-afkortingen (er zitten een paar verschillen tussen beiden) zijn daarvoor behoorlijk ingeburgerd en genieten grote bekendheid in de VS. Er staat bijvoorbeeld ook wel Colo Springs op de borden in plaats van Colorado Springs op de borden, of Va Beach in plaats van Virginia Beach.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 8:50

Wisconsin Dells is trouwens één van de grootste toeristische bestemmingen in het Midwesten en is daardoor ook bovenregionaal bekend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 06 mar 2019, 16:07

^^ Ik denk dat ik zelf voor La Crosse was gegaan. Dat is hier een 220 kilometer vandaan, en dat vind ik naar het westen toe wel behapbaar. Je rijdt hier naar het westen toe namelijk toch min of meer de leegte van de Great Plains in. Stad is groter en bekender, toeristische attracties in de regio Wisconsin Dells daargelaten. Nadeel van La Crosse is natuurlijk wel dat dit maar beperkt dekking geeft voor de I-94 west.

Voor de I-39 zuid snap ik de gedachten over Rockford ipv Janesville wel. Maar ja, die laatste ligt nog binnen de staat en Rockford is over de grens met Illinois. Hoewel Amerikaanse staten niet echt grensdoelen hanteren, zie je toch wel heel regelmatig dat een kleinere stad binnen de staatsgrenzen al snel het voordeel van de twijfel krijgt, ook op de control city-lijsten voor interstates. Voor de I-39 zuid gaat men na de I-90/I-39 splitsing bij Rockford trouwens verder met Bloomington, wat wel een logische control city is. Maar opvallend is ook hoe men na Janesville primair het I-90 doel Chicago bewegwijzert en niet echt een I-39 doel. Zegt ook wel iets over belang.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 06 mar 2019, 16:35

Richting noorden heb je een drie-dubbelnummering: I-39, I-90 en I-94. Door een bestemming van één van die drie te kiezen doe je de andere routes tekort. Dat is een lastige keus. Minneapolis-Saint Paul zou voor Europese begrippen een no-brainer zijn omdat met afstand de grootste stad is, maar het is inderdaad relatief ver weg en lange-afstandsverkeer zal eerder I-90 pakken naar het westen van de VS.

I-90 is nog lastiger, je hebt dan een enorm lang traject geen echt landelijk bekende steden. Dan kom je op het formaat La Crosse, Austin, Albert Lea, etc. uit.

De VS is ook zo groot dat je met 4-5 control cities niet een cross-country route kan bewegwijzeren zoals in Duitsland of zelfs Spanje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 06 mar 2019, 17:51

Door heel Duitsland of Spanje is 1000 kilometer voor 4-5 control cities; in de VS coast-to-coast is eerder 4500-5000 kilometer dus dan kun je het uittellen wat je tenminste nodig zou hebben (lees: het lijkt me geen goed idee om dan maar de afstand tussen control cities met vijf te vermenigvuldigen). Waarmee je meteen ook tot de conclusie komt dat maar een relatief beperkt aantal mensen met gemak 20-25 plaatsen op kan noemen langs alle grote oost-west-routes. Zeker in de westelijke helft heb je sowieso een redelijk absoluut gebrek aan grote plaatsen met een redelijke mate van bekendheid. En uiteindelijk wordt over grotere afstanden doorgaans gevlogen, dus je uitgangspunt zou denk ik moeten zijn om zo'n beetje te draaien op 4-5 control cities per 1000 kilometer, misschien eerder 2-3 in zeer dunbevolkt gebied, en je niet al te zeer bezig te houden met verkeer dat langere afstanden rijdt. De control cities die je voor grote doorgaande routes kiest moeten binnen een cirkel van 1500 kilometer (dus 750 kilometer aan weerszijden) redelijk bekend zijn, niet noodzakelijkerwijs voor een Europeaan of iemand uit de andere kant van de VS.

Op die basis kun je nog steeds wel de nodige kritiek hebben op de doelenkeuze in de VS, maar "wij" moeten er wel voor waken om met een iets te Europees verwachtingspatroon naar de doelen te kijken. Deel twee is dat het me wel goed lijkt wanneer er incidentele extra vermeldingen zouden komen naar de echt grote plaatsen op grotere afstand (om niet in herhaling te vallen: zie verder hier).
Laatst gewijzigd door Pino op wo 06 mar 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie