Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » di 14 aug 2018, 21:26

Naturist schreef: do 14 jun 2018, 0:42
Coen Tunnel schreef: wo 13 jun 2018, 0:12 ^^ Je hebt toch sowieso geen recht op korting voor de tol met een gehandicaptenvoertuig?
Jazeker wel, zolang ons voertuig binnen de grenswaarden van gewicht blijft, dan geldt voor een voertuig tot 3 meter hoog zolang dit voertuig een Europese gehandicaptenparkeerkaart onder de voorruit heeft de tolklasse 1.
Normaliter betaal je voor een voertuig tot 3 meter hoog tolklasse 3
Kom ik met mijn gewicht te hoog uit dan geldt nog steeds tolklasse 2

Het is bij iedere betaalpoort een hel, maar ik laat me geen eurocent door mijn neus boren.
Dus als ik het geluk heb dat ik een persoon aantreft, dan constateer ik dat er -altijd- classe 3 op display staat, ik vervolgens de invalideparkeerkaart onder zijn of haar neus houdt en daarbij in mijn beste Frans zeg: "C'EST CLASSE 1, C'EST UN GRAND UTILITAIR AVEC UN CARTE HANDICAPÉ!" (Je moet luid spreken anders verstaan ze er helemaal geen moer van)
Heb ik het geluk niet, en dat gebeurt onder de bezuinigingen steeds vaker, dan kom ik aan, druk mijn kaart in de gleuf en staat er wederom "classe 3".
Vervolgens moet je vanuit onze bus helemaal onderaan naar een knopje reiken om dan verbinding te krijgen met een van de medewerkers.
Waar je dan vervolgens weer dezelfde discussie mag gaan voeren over jouw "Grande Utilitair".
Meestal is de persoon achter de geluids- én beeldverbinding dan nog steeds niet overtuigd en komt er -ook bij nacht- en ontij- een medewerker persoonlijk checken of het echt waar is dat er een Nederlander op de hoogte is van de rechten van de Europese gehandicapte burger (mijn echtgenote).
Die medewerker roept dan steevast dat het in orde is en "classe 1" op z'n plaats is.
Heerlijk als er dan vaak al een rij van zo'n 30 auto's achter je staat maar dat terzijde.
Ook heb ik al meegemaakt dat de medewerker van de tolweg mij vroeg van "quelle société" mijn echtgenote dan lid zou zijn, waarop ik nogal venijnig antwoordde dat zij lid was van de "société Européen" en dat zij zich aan de wet moesten houden en dat wij als Nederlanders net zoveel recht op de classe 1 hadden als iedere Fransoos.

Leuke discussies, en echt ieder jaar weer.
Onze kinderen kunnen mijn Franse riedeltje zonder moeite op elk moment oplepelen.
Nogmaals, wij hebben er recht op en als ik die moeite moet doen dan zij dat zo.
Maar dat ze naast de verschrikkelijke bureaucratie en de moeite die je moet doen ook nog de invalide mensen alsnog eens het gemak afpakken door de tolbadge niet geschikt te maken voor mensen die al met 1-0 achter staan is een gotspe.
Notabene in het land waar de film Les Intouchables vandaan komt.

Schaam je Frankrijk, schaam je.
Ook dit jaar wederom een hel bij Parijs, ook dit jaar wilde de diender geen passage verlenen onder classe 1, sterker nog: die had bij mij classe 4 ingetoetst.
Classe 4: €43,-- en nog wat centen, nou dat was ik nog niet in 43 jaar van plan te betalen en maakte mijn borst nat.
Na het bekende riedeltje en vervolgens "oui" en "non" over en weer waarbij ik inmiddels kwaad geworden de zijdeur open gooide en de lift tot tegen de andere tolpoort liet zakken, kwam de Franse beambte met iets aan in de trant van "carte grise" en maakte daaruit op dat hij blijkbaar mijn kentekenbewijs moest zien.
Pissed dat de Europese invalideparkeerkaart niet voldoende was duwde ik deze tegen de voorruit, ervan uitgaande dat de camera waarin hij mij zag blijkbaar scherp genoeg was om deze te zien.
"NON!" was het antwoord en stopte de kaart weer terug in de klepkast, waarop hij met ertussenin mij weer roepen "c'est classe 1" en hij wederom "non" roepend hij ineens in klassiek Engels met Franse toon tegen mij schreeuwde: "PUT YOUR CARTE GRISE AGAINST ZE WHITE WALL!"
Waarmee ik begreep dat de organisatie het de Nederlanders nog moeilijker hadden gemaakt om gebruik te maken van de regeling, en ik mijn kentekenbewijs tegen een witte plaat in de tolpoort moest drukken en zij daarmee blijkbaar ons kentekenbewijs van onze bus konden verifiëren.
De code daarop bleek daarna voldoende bewijs en zonder nog iets van excuses of wat voor geluid dan ook verscheen op het scherm :"classe 1 € 13,-- en centen."
Daarna geen enkele keer meer iets hebben hoeven tonen, overal -na indrukken van de "aide" toets en riedeltje- doorrijden op classe1

Het was me de 20 minuten confrontatie met claxonnered publiek achter ons waard, want ik heb wel weer (terecht) minstens 30 euro in de zak gehouden en kunnen besteden aan Franse zaken waar ik wel behoefte aan heb: Frans eten en dito naturistenterreinen. :)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door duikgek89 » di 14 aug 2018, 23:28

Volgende keer dat kentekenbewijs (of wat een carte grise dan ook mag zijn...) meteen tegen de witte muur aanhouden?

Fijne vakantie!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » wo 15 aug 2018, 8:44

Wist ik veel dat het wit ondoorzichtig ogend stuk glas van een vreemde afmeting (geen A4 formaat) een scanner was, mijn scanner op ons buro heeft helder glas.

Maar het was handiger als de Franse tolbedrijven gewoon bij alle kentekengegevens van de Europese unie konden, hoeven ze daar niet zo moeilijk mee te doen.
Of gewoon classe 1 intoetsen als de invalideparkeerkaart onder de voorruit ligt, fraude rechtvaardigd zo'n onvriendelijk systeem niet.
Laatst gewijzigd door Naturist op wo 15 aug 2018, 8:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » wo 15 aug 2018, 8:47

Wat is de logica achter het feit dat een gehandicaptenvoertuig korting dient te krijgen bij de péage?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » wo 15 aug 2018, 8:55

Het heeft te maken met de manier waarop de Fransen graag omgaan met mensen met een handicap, zoals voorrang bij de kassa, veel ruime gehandicaptenparkeerplaatsen bij de supermarkt enz.
Maar als ik er recht op heb, dan wil ik het ook graag krijgen ook.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » wo 15 aug 2018, 9:07

Voorrang bij de kassa en extra grote parkeerplaatsen dicht bij de ingang zijn services. Maar korting op de péage voor mindervaliden snap ik niet zo goed, waar daar de logica in zit.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door RikB » wo 15 aug 2018, 9:38

Lijkt me gebaseerd op het feit dat een rolstoel niet in een smart past. Als die rolstoel (en lift etc.) reden is voor een bus, heb je al genoeg extra kosten door je handicap. Dan hoeft een hoger toltarief die kosten niet nog verder op te drijven.

En de tolmaatschappijen gaan er niet door failliet ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door duikgek89 » wo 15 aug 2018, 9:42

Naturist schreef: wo 15 aug 2018, 8:44 Wist ik veel dat het wit ondoorzichtig ogend stuk glas van een vreemde afmeting (geen A4 formaat) een scanner was, mijn scanner op ons buro heeft helder glas.
Hoho, het was helemaal niet bedoeld als sneer! Ik bedoelde het als vraag: Is het de bedoeling dat je altijd zo scant? Of is dat alleen nodig op de vraag van de Fransman?
Sorry dat ik niet duidelijk was.
Maar het was handiger als de Franse tolbedrijven gewoon bij alle kentekengegevens van de Europese unie konden, hoeven ze daar niet zo moeilijk mee te doen.
Of gewoon classe 1 intoetsen als de invalideparkeerkaart onder de voorruit ligt, fraude rechtvaardigd zo'n onvriendelijk systeem niet.
Zit wat in.
Hetzelfde gezeik als je met de auto naar Antwerpen wil, dan moet je je ook aanmelden. Tenzij je een Belgische of 'Ollandse nummerplaat hebt...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » wo 15 aug 2018, 20:14

duikgek89 schreef: wo 15 aug 2018, 9:42 Hoho, het was helemaal niet bedoeld als sneer! Ik bedoelde het als vraag: Is het de bedoeling dat je altijd zo scant? Of is dat alleen nodig op de vraag van de Fransman?
Sorry dat ik niet duidelijk was.
Was ook niet boos naar jou bedoeld, maar vooral naar de diender. Kan er nog steeds boos om worden.
Maar het was blijkbaar de bedoeling dat je bij vraag de benodigde papieren, bewijzen of formulieren tegen het witte glas aanhoudt zodat zij het formulier daarmee kunnen scannen.
Een scanner verwacht je niet bij een melkwit glas, toch?
Zit wat in.
Hetzelfde gezeik als je met de auto naar Antwerpen wil, dan moet je je ook aanmelden. Tenzij je een Belgische of 'Ollandse nummerplaat hebt...
Één Europa is nog ver weg.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » wo 15 aug 2018, 20:22

RikB schreef: wo 15 aug 2018, 9:38 Lijkt me gebaseerd op het feit dat een rolstoel niet in een smart past. Als die rolstoel (en lift etc.) reden is voor een bus, heb je al genoeg extra kosten door je handicap. Dan hoeft een hoger toltarief die kosten niet nog verder op te drijven.

En de tolmaatschappijen gaan er niet door failliet ;)
En dat deze gehandicapte dame (mijn echtgenote) er ook bedrijfsmatige doelen mee uitvoert, doet ons inziens dan niet meer terzake.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door duikgek89 » wo 15 aug 2018, 22:44

Naturist schreef: wo 15 aug 2018, 20:14
duikgek89 schreef: wo 15 aug 2018, 9:42 Hoho, het was helemaal niet bedoeld als sneer! Ik bedoelde het als vraag: Is het de bedoeling dat je altijd zo scant? Of is dat alleen nodig op de vraag van de Fransman?
Sorry dat ik niet duidelijk was.
Was ook niet boos naar jou bedoeld, maar vooral naar de diender. Kan er nog steeds boos om worden.
Maar het was blijkbaar de bedoeling dat je bij vraag de benodigde papieren, bewijzen of formulieren tegen het witte glas aanhoudt zodat zij het formulier daarmee kunnen scannen.
Een scanner verwacht je niet bij een melkwit glas, toch?
Nee. Tenzij ze er duidelijk bij zetten dat dat een scanner is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 21 okt 2018, 14:48

Hoe wijzig je in vredesnaam je emailadres bij AREA? Als je bij "Modifier mes coordonnées" je emailadres wijzigt krijg ik 2 mails, waarin 1 met een link om te bevestigen, die geen internet-URL is, ik heb dat inmiddels al 5 keer geprobeerd en ook een bericht naar de klantenservice gestuurd, maar geen reactie op gehad.

Misschien moet ik het hele abonnement maar opzeggen en een nieuwe aanvragen, ik wil toch die badge die in meer landen werkt.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » ma 22 okt 2018, 11:59

Overweeg ook zoiets.

Had bij terugkeer in italie problemen met mijn badge. Piepte 4 keer en de bomen bleven dicht. Dus maar kaartje getrokken en betaald.
Bij terugkeer al diverse keren nagevraagd maar volgens APRR /AREA is alles OK. Echter er is nog steeds geen rekening gekomen van de dag dat de badge het wel deed (19 juli) in Italie op de heenreis.
Mijn theorie is dat de badge niet juist is aangemeld in italie en dus daar geblokkeerd is na het eerste gebruik. Op zich heeft me dat wel 50 euro bespaard....(al zou in theorie op kenteken nog een naheffing kunnen volgen).

Waar het systeem mogelijk ook niet tegen kan is dat de badge nog nooit in Frankrijk gebruikt is.
Ik overweeg dus maar een nieuwe badge te nemen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » vr 18 jan 2019, 23:22

R-R-L schreef: vr 29 jun 2018, 23:06 Omwisselen van de badges is een peulenschil. Na het inloggen kan de optie amper gemist worden:


Beetje informatie. Essentie:
- Activatiekosten € 11 zonder Italië, € 15 met.
- Maandbedrag € 1,70 voor FR en € 2,40 voor SP/PT/IT
- Uitbreidingskosten bij inwisselen van de oude badge € 6 zonder Italië, € 10 met. Ik zit hierbij nog met de twijfel hoe ik dat precies moet lezen. Volgens mij komt dat dan bovenop de activatiekosten. In dat geval vind ik het persoonlijk een prijzig geintje worden.
Inzake de tolbadge voor FR/SP/PT en FR/SP/PT/IT:

Iemand (inmiddels) een idee hoe de genoemde uitbreidingskosten gezien moeten worden? Komt dat bovenop de 11 (of 15) euro of in plaats van de 11 (of 15) euro?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mhkamp » za 19 jan 2019, 23:12

Naast de Crit'Air heb ik vandaag de tolbadge voor Frankrijk opgehaald. De reden:

De snelste route vanaf Luxemburg (Hachiville) naar Calais is via Brussel. Ik weet gewoon dat Brussel vast staat en ik daarin geen risico wil nemen. De tweede route is via Lille. Ook daar wil het graag vast staan als je daar op een ongunstig tijdstip langs komt. Daarnaast kom ik niet zo vaak ik Frankrijk dus een beetje 'Frankrijk gevoel' zou ik wel willen hebben en daar is de tol toch wel een onderdeel van. Ten tweede wil ik misschien volgend jaar of over twee jaar naar Normandië dus dan ben ik hem ook nodig. En die €10 voor 13 maanden lig ik niet wakker van. Gekocht bij de ANWB winkel in Emmen en kostte mij €17,95 (ANWB lid).

Offtopic : Crit'Air heb ik besteld in het kader van : Beter voorkomen dan genezen en voor die krap aan €4,50 moet je het niet doen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » zo 20 jan 2019, 21:10

Crit'Air had je voor die gebieden niet hoeven bestellen. Lille heeft nog geen permanente milieuzone (ZCR), alleen bij echt slechte luchtomstandigheden kunnen ze een tijdelijke zone (ZPA) instellen, waar de ringweg van Lille onder valt.

Bij mijn vorige auto had ik eind juli de sticker nog niet ontvangen, kenteken was al wel geregistreerd. Nu komt de sticker als het goed is wel op tijd, maar betwijfel nog of ik hem aanbreng, tenzij ze bij de afritten van de Périphérique controleren maak ik me er eigenlijk niet zo druk om. Staan ze er wel dan hoop ik dat de 'oups, oublié de le coller sur le pare-brise' en hem ter plekke opplakken werkt.
Rein schreef: vr 18 jan 2019, 23:22 Inzake de tolbadge voor FR/SP/PT en FR/SP/PT/IT:

Iemand (inmiddels) een idee hoe de genoemde uitbreidingskosten gezien moeten worden? Komt dat bovenop de 11 (of 15) euro of in plaats van de 11 (of 15) euro?
Heb net nog eens gekeken bij Area, waar ik mijn badge van heb, word er nog steeds maar weinig wijzer van. Vooralsnog hou ik het dus nog maar bij de Franse badge, voorlopig toch geen plannen om naar een van de andere landen te gaan.
Over een week of 2 ga ik eens kijken of het te doen is om de tolbadge rondom de tol even bij de ruit te houden en verder weer opzij te leggen. Met een handbak was het geen succes, met een automaat moet het toch kunnen lukken. Zit ik niet met de houder permanent tegen de ruit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 jan 2019, 8:24

R-R-L schreef: zo 20 jan 2019, 21:10Over een week of 2 ga ik eens kijken of het te doen is om de tolbadge rondom de tol even bij de ruit te houden en verder weer opzij te leggen. Met een handbak was het geen succes, met een automaat moet het toch kunnen lukken. Zit ik niet met de houder permanent tegen de ruit.
Dat werkt, is mijn ervaring (met een handbak).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 21 jan 2019, 8:27

Onlangs in Spanje de (AREA-)badge meegenomen voor gebruik in een huurauto. Was een handbak. Bij het eerste tolstation wilde mijn vrouw het ding uit de tas halen, maar vond hem zo snel niet. Poortje ging desalniettemin open.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 21 jan 2019, 11:28

R-R-L schreef: zo 20 jan 2019, 21:10 Crit'Air had je voor die gebieden niet hoeven bestellen. Lille heeft nog geen permanente milieuzone (ZCR), alleen bij echt slechte luchtomstandigheden kunnen ze een tijdelijke zone (ZPA) instellen, waar de ringweg van Lille onder valt.
En dan stellen ze het opeens in, mis je het nieuwsbericht en dan heb je het alsnog niet. Ik vind het voor die paar euro geen slecht idee om te voorkomen in plaats van te genezen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » di 05 feb 2019, 21:48

Ik heb eind vorige week een nieuwe tolbadge besteld voor FR / SP / PT / IT en deze vandaag al in de bus gehad.

Nu heb ik ook antwoord op mijn eigen vraag: de totale kosten die in rekening worden gebracht voor deze badge zijn € 14. Dat wil zeggen € 10 voor de badge en € 4 verzendkosten. Voor de badge FR / SP / PT zou dat dus uitkomen op in totaal € 10 (nl. € 6 + € 4).

De op de site van AREA genoemde 'Activeringkosten voor de badge' à € 11 worden dus niet in rekening gebracht wanneer je een oude (FR) badge wilt omwisselen in een badge voor meer landen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » vr 08 mar 2019, 10:24

Nog even terugkomend op voorgaande: ik heb vandaag een factuur gekregen voor het omzetten van mijn badge en het totaalbedrag hiervoor is uiteindelijk € 13,50 geworden. Er is namelijk nog een korting van € 0,50 berekend voor het feit dat er gewerkt wordt met een e-factuur.

Nog een opmerking: in de begeleidende mail geeft AREA aan dat er een administratief bedrag wordt berekend wanneer de badge gedurende 24 maanden niet wordt gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 08 mar 2019, 10:30

Rein schreef: vr 08 mar 2019, 10:24 Nog een opmerking: in de begeleidende mail geeft AREA aan dat er een administratief bedrag wordt berekend wanneer de badge gedurende 24 maanden niet wordt gebruikt.
Da's aardig. Die extra kosten kwamen in het verleden altijd na 13 maanden niet gebruiken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Jeff » vr 08 mar 2019, 11:52

In welke landen werkt dat nog meer?
Heeft iemand misschien een foto hoe zo'n handbak eruit ziet?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door mhkamp » vr 08 mar 2019, 16:48

^^ Frankrijk, Spanje en Portugal. En er is een optie voor Italië.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 apr 2019, 9:51

De tolbadge voor Italië heb ik nu enige maanden in gebruik. Weliswaar maak ik geen enorme lange afstanden op Italiaanse snelwegen, maar al wel rond de Alpen het nodige gereden. Tot nu toe nog geen rekening gezien. De tolpoorten gaan nog wel steeds braaf open... Toch verwonder ik me wanneer het afgerekend wordt. Voor Frankrijk komt meteen begin de daaropvolgende maand de rekening.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 01 apr 2019, 11:16

Heb je zo'n Franse (AREA) badge die ook in Italië werkt? Of rijd je nu met twee badges rond, waaronder één Telepass? Voor die laatste zou inloggen via telepass.it zin kunnen hebben om je ervan te vergewissen dat je geen electronische factuur hebt die niet is aangekomen of contractuele boetes oploopt omdat incasso's mislukken...

Uiteraard heb je die optie in het eerste geval ook, maar aangezien die incasso's bij jou al goed lopen, ligt dat scenario minder voor de hand. Dan is het gewoon een kwestie van Italianen die hun administratie niet goed op orde hebben en jouw kilometers maar niet in rekening (laten) brengen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » di 02 apr 2019, 9:32

Ja, heb privé inderdaad een topEurope transponder van APRR. In de bedrijfsauto's hebben we direct transponders van Telepass, die worden dan ook direct via de werkgever verrekend.
Pino schreef: ma 01 apr 2019, 11:16 Dan is het gewoon een kwestie van Italianen die hun administratie niet goed op orde hebben en jouw kilometers maar niet in rekening (laten) brengen.
Dat zou me niks verbazen. :lol: Is natuurlijk een 'leuke' bijkomstigheid, totdat ze na twee jaar ineens met een alsnog met een hoge rekening komen. Maakt ook niks uit eigenlijk, dat geld zet ik toch opzij en wat ik zakelijk heb gereden krijg ik vergoed.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 02 apr 2019, 9:44

^^ Ik ga eind mei / begin juni voor het eerst met TopEurope-badge Italië in. Zal tzt berichten hoe de incasso verloopt. Mijn ervaring in Spanje was hoe dan ook dat even snel werd afgewikkeld als de Franse tol.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 02 apr 2019, 11:30

Ik heb ook nog steeds geen rekening gezien van afgelopen zomer italiaanse tol.

Omdat de badge toen aan het eind vd vakantie weigerde heb ik hem inmiddels maar als defect aangemeld en verwisseld. Kost een tientje, plus de kosten van de post voor retourneren van de oude.

Zie nu overigens bij het overzicht van mijn badges dat er nu 2 top europe FEPI als defect staan geregistreerd. Eentje met het juiste nummer van de oude en nog eentje die mij onbekend is. En er staat een top europe FEPI actief die ik inderdaad heb met het jusite nummer en dan nog de gerestitueerde eerste badge (liberT ballade).

Dus er was een verkeerd badge nummer oid geregistreerd. Enfin, laten we hopen dat die rekening van vorig jaar nooit komt...

Zoals eerder opgemerkt, ik weet ook niet of hun systemen er tegen kunnen als er nooit op het franse net van de badge gebruik gemaakt wordt.

janneman
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door janneman » wo 17 apr 2019, 8:56

Pino schreef: vr 08 mar 2019, 10:30
Rein schreef: vr 08 mar 2019, 10:24 Nog een opmerking: in de begeleidende mail geeft AREA aan dat er een administratief bedrag wordt berekend wanneer de badge gedurende 24 maanden niet wordt gebruikt.
Da's aardig. Die extra kosten kwamen in het verleden altijd na 13 maanden niet gebruiken.
Ik heb vorige week mijn oude Franse Area badge die ik bij de anwb had aangeschaft 5 jaar geleden bij hun weer ingeleverd.
Via de site van Area de badge voor Fra-Spa-Port. genomen.
En daar viel me dat verschil ook op. En volgens mij hanteert de anwb nog steeds die 12 maanden..ze moeten er ook aan verdienen..
Net als de tarieven, zijn direct bij Area ook wat goedkoper dan via de anwb.
Wat me ook erg prettig lijkt is dat het opgeven van het kenteken bedoeld is om in Portugal de Electronic Toll wegen te kunnen rijden zonder een account aan te maken nadat je het land binnen bent gereden.

Plaats reactie