[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door boe! » di 20 nov 2018, 19:25

Vinny schreef: di 20 nov 2018, 19:23
Robbert297 schreef: di 20 nov 2018, 13:32 ^^ Vorig jaar geflitst in Luxemburg door een flitspaal langs de N7. Nooit een boete voor ontvangen. Buitenlanders pikken ze er waarschijnlijk niet uit?
Misschien was je binnen de snelheidsmarge?
Dat vroeg ik mij ook af. Hoe weet je zo zeker dat je geflitst bent?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » di 20 nov 2018, 19:55

Als de flash van een radar afgaat heeft die op dat een te hoge snelheid gemeten, achteraf wordt daar nog een marge afgetrokken en als die dan onder de Vmax valt ben je ok.

Nogal subtiele marge maar je kan al eens geluk hebben in het leven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 20 nov 2018, 20:51

^^ Luxemburg hanteert geen marges bij de flitspalen. Je wordt beboet voor de gemeten snelheid en al vanaf 1 km/u te hard.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door nederland24 » di 20 nov 2018, 21:54

Robbert297 schreef: di 20 nov 2018, 13:32 ^^ Vorig jaar geflitst in Luxemburg door een flitspaal langs de N7. Nooit een boete voor ontvangen. Buitenlanders pikken ze er waarschijnlijk niet uit?
Ik heb de boete ook gewoon op de deurmat mogen ontvangen. :(

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Robbert297 » di 20 nov 2018, 22:15

We gingen heuvel afwaarts, hadden de teller op 100 km/u waar 90 km/u toegestaan was en zagen de paal flashen. Volgens mij hebben we nogal veel geluk gehad!
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door boe! » di 20 nov 2018, 22:35

100 km/u op de teller zegt niets (hangt af van de tellerafwijking) en de paal kan ook een andere weggebruiker hebben geflitst want de betreffende flitspaal heeft een bereik van 70 meter.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Alfa » di 20 nov 2018, 23:20

Coen Tunnel schreef: di 20 nov 2018, 20:51 ^^ Luxemburg hanteert geen marges bij de flitspalen. Je wordt beboet voor de gemeten snelheid en al vanaf 1 km/u te hard.
Dan rijdt wellicht iedereen 10 per uur onder maximumsnelheid?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 20 nov 2018, 23:24

^^ Bij de flitspalen gaat men wel flink op de rem. Ik rij zelf altijd op de snelheid die mijn navigatiesysteem aangeeft, de keer dat ik in Luxemburg geflitst ben dacht ik dat ik wel voldoende had afgeremd en begon daarna weer voorzichtig gas te geven. Ik werd met 72 of 73 geflitst op de B7 bij Ettelbruck, en dat was wat ik ook daadwerkelijk reed volgens het navigatiesysteem. En inderdaad, 49 euro boete. Domme inschattingsfout.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Basjuh1981 » wo 21 nov 2018, 9:26

Km357 schreef: di 20 nov 2018, 16:37 ^^ Ben je in NL verplicht om die brief op te gaan halen dan?
Ze worden eerst bezorgd. Ben je niet thuis, dan mag je het ophalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 14 feb 2019, 19:06

De verbreding van de A3 (Luxembourg - Frankrijk) begint mogelijk begin 2020. Om de één of andere reden is dit een gruwelijk duur project: € 356 miljoen. Dat komt neer op meer dan € 30 miljoen per kilometer. Men noemt dat € 44 miljoen in de reconstructie van het Croix de Bettembourg vloeit. Zou het Croix de Gasperich ook aangepast worden?
  • Teil dieser Arbeiten werden auch die Neugestaltung der Autobahnkreuze Livingen und Düdelingen sein, die Umgestaltung des Kreuz Bettemburg.
>> http://www.lessentiel.lu/de/luxemburg/s ... n-17424905

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 23:53

Alle kunstwerken zullen vervangen moeten worden, en ik neem aan dat Croix de Gasperich ook gereconstrueerd gaat worden. Dat knooppunt is ook al meer dan 40 jaar oud en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Ook voor de inprikker van de A3 zijn plannen om dat flink aan te passen, wellicht worden die kosten hierin ook meegenomen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » vr 15 feb 2019, 7:46

Als de Fransen het aansluitende deel van de A31 tot Thionville niet gaan verbreden zullen er 's middags nog altijd files voor de Franse grens en de versmalling daar blijven staan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 11 mar 2019, 16:52

Op zaterdag 23 maart heb ik vanuit m'n wintersport tijd over op de terugreis ('s ochtends vertrek uit Besançon) en lijkt het me leuk om Luxemburg geheel van zuid naar noord te doorkruisen in plaats van de bekende route over de A6 of langs Longwy. Is het het dan waard om de N12 te nemen voor wat sightseeing of is het verstandiger om voor de N7 te gaan vanwege de tijdswinst? Een andere routetip is natuurlijk ook welkom.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » ma 11 mar 2019, 17:35

Als je een mooie route wil waarbij het vooral om het toeristische doel gaat en het prima is om wat langer onderweg te zijn is het een optie om na de grensovergang de A13 naar Schengen te nemen en vanaf daar de hele N10 te volgen tot je weer op de N7 komt.
Eventueel kun je al bij Thionville (Yutz) de snelweg af om in Schengen te komen. Daarvoor moet je de groene borden Trier volgen en bij de eerste rotonde in Duitsland linksaf slaan.

Het is een vrij tijdrovende route. Maar hij voert door mooie landschappen (vooral het deel langs de Moezel vind ik zelf erg mooi) en af en toe een stadje zoals Echternach of Vianden waar je kunt pauzeren.

Maar als je minder tijd hebt is het beter om de N12 te nemen. Dan ben je in zeg krap twee uur het land weer uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 11 mar 2019, 17:42

De N10 is zeker een mooie route, maar ik kan het niet vergelijken met de N12 omdat ik die route niet ken.

De N7 is 'wel aardig' maar niet heel bijzonder. De N7 verloopt veelal op een heuvelrug / hoogvlakte met weilanden waardoor je wat minder van het landschap mee krijgt dan de routes door de valleien. Als ik op Google Earth kijk lijkt het noordelijk deel van de N12 qua omgeving vergelijkbaar met de N7 te zijn. In beide gevallen kan je nog even leuk tanken in Wemperhaardt. Vlakbij langs de N7 in Weiswampach hebben ze zo'n mega shopping mall in de weilanden gebouwd, dat deed mij wat afbreuk aan de landelijke omgeving.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 mar 2019, 18:08

De N12 ken ik wel, en is wel aardig. Bossen, heuvels, soms wat steilere hellingen. Het is een wat interessantere weg dan de N7, maar het kost je ook duidelijk meer tijd. Zou je de N12 willen nemen, dan loont het om op de A6 afrit 3 te nemen en over de CR181 naar Bridel te rijden om vanaf daar de N12 te pakken.

Heb je minder tijd, dan kun je ook de N7 deels combineren met routes die min of meer parallel lopen. Vanaf Ettelbruck de N27 langs de Sûre bijvoorbeeld, tot Goebelsmuhle, en vanaf daar over de CR348 en CR322 weer naar de N7. Veel interessanter landschap dan de N7. :)

Ik ben het met Willem eens dat de N10 een mooiere route is, langs de Moezel, Sûre en Our. Maar dan toch vooral bij zonnig weer, dan is het prachtig. :) Als je daar naar toe wil rijden kun je inderdaad vanaf Yutz over de D654 naar Schengen, maar het is ook leuk om iets verderop via Thionville en Cattenom over de D1 naar Mondorf-les-Bains te gaan en vanaf daar over de N16 naar Remich, om vervolgens over de N10 verder te gaan. Bij Scheierbierg (Scheuerberg) tussen Mondorf en Remich ligt op de helling een mooie parkeerplaats met ook wat bankjes, vanaf waar je een prachtig uitzicht over de Moezel hebt en waar het op zonnige dagen prima toeven is (hier). Of als je een wijnliefhebber bent kun je wat eerder afslaan, in Wellenstein zitten veel wijnhuizen, al zul je die ook noordelijker langs de N10 nog wel tegenkomen. Echternach en Vianden zijn weliswaar erg toeristisch maar ook mooi, en noordelijker van Vianden wordt het wat meer bebost en wordt de N10 wat smaller.
Chris schreef: ma 11 mar 2019, 17:42Vlakbij langs de N7 in Weiswampach hebben ze zo'n mega shopping mall in de weilanden gebouwd, dat deed mij wat afbreuk aan de landelijke omgeving.
Iets noordelijker zit er bij Schmiede aan het einde van de N7, waar de weg overgaat in de Belgische N68, een nog groter winkelcentrum, met een prettige Delhaize. Ik vind Massen (bij Wemperhardt) sinds de uitbreiding en verbouwing minder, tegenwoordig ga ik liever even langs Knauf bij Schmiede. Vanaf daar ga ik dan doorgaans over de N68 en N89 via Salmchâteau naar de E25 bij Baraque de Fraiture. Of als ik tijd heb en het nog licht is over de N68, N622 en N640 via Vielsalm, Trois-Ponts, Stavelot en Francorchamps naar de E42. 8-)

Als ik niet langs Schmiede ga, dan ga ik uiteraard vanaf Wemperhardt gewoon over de N62 naar de E42 bij Sankt-Vith-Süd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 11 mar 2019, 20:41

Kijk dat zijn nog eens tips :worship: de N10 had ik (vermoedelijk door grensblindheid) geheel niet voor ogen, maar dat lijkt me een prachtige route zo door het rivierdal. Bedankt allemaal.

Het valt me wel op dat men erg zuinig is met de bewegwijzering, slechts kleine gele wegwijzers met een klein rood schildje '10' erop. In Echternach ontbreekt zelfs een schildje (streetview) en bij de aansluiting op de N7 (streetview) staan de borden zelfs ver weg aan de overkant terwijl je al moet voorsorteren voor rechtsaf.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » ma 11 mar 2019, 21:01

Schitterende tips voor ons weekend begin juni richting Luxemburg.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door NWH » ma 11 mar 2019, 21:06

De N10 kende ik ook nog niet. Leuk om toch eens een keer mee te pakken
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 mar 2019, 22:19

Lekkere Kwal schreef: ma 11 mar 2019, 20:41Het valt me wel op dat men erg zuinig is met de bewegwijzering, slechts kleine gele wegwijzers met een klein rood schildje '10' erop. In Echternach ontbreekt zelfs een schildje (streetview) en bij de aansluiting op de N7 (streetview) staan de borden zelfs ver weg aan de overkant terwijl je al moet voorsorteren voor rechtsaf.
Bij Reisdorf is het hier ook even opletten. Rechtsaf is de N10 richting Vianden, maar er staan alleen twee kleine nietszeggende dorpen voor de N10 aangegeven: https://www.google.nl/maps/@49.867591,6 ... 312!8i6656

En in Vianden mist het nummer N10 als je hier rechtsaf moet slaan, maar staat er met Clervaux in ieder geval een wat bekender doel aangegeven dat je tot vlak voor de N7 kan volgen: https://www.google.nl/maps/@49.9337806, ... bfov%3D100

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » di 12 mar 2019, 11:37

^^ dank voor de tips. Ik rijd normaal gesproken met Waze maar dat is bij zo'n 'omweg' bijna niet te doen omdat hij bij elk iets verder liggend dorp wil afsnijden via andere routes. Ik heb daarom via Openrouteservice een route* uitgezet en in GPX opgeslagen zodat ik hem met behulp van OSMAnd kan navigeren. Als ik bij Dasbourg (waar de N10 naar het westen gaat) nog zin heb maak ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om het drielandenpunt te bezoeken onder Ouren, waarna ik de Our nog wat langer volg om binnendoor naar de A60 te rijden.

*: als de route niet getoond wordt, klik dan op een ander vervoersmiddel en dan weer op de auto, dan wordt de route opnieuw opgevraagd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » di 12 mar 2019, 18:12

Lekkere Kwal schreef: di 12 mar 2019, 11:37het drielandenpunt
Mooi gebied.
Afbeelding
(foto 2015)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Ds79m » di 12 mar 2019, 18:38

Niet noodzakelijkerwijs voor deze trip, maar tussen Echternach en Reisdorf is de route over de CR364 en CR128 langs de Perskop ook zeer de moeite waard.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Sibren » do 14 mar 2019, 19:53

^^ Is die route alweer mogelijk? Ongeveer een jaar geleden zijn in die omgeving een aantal wegen ingezakt na wegspoelen van de ondergrond, en het herbouwen zou nog lang duren.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » do 14 mar 2019, 20:08

De Gorges de Chateaudouble in de Var wacht al bijna 10 jaar op z'n heraanleg dus ja, dat kan al eens duren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door RSK » vr 15 mar 2019, 7:22

Voor wie drieëneenhalve minuut over heeft en over een basiskennis van de Luxemburgse taal beschikt, kan ik dit fragment aanbevelen:

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/1320306.html

Het is een kijkje in de keuken bij een Luxemburgse verkeersborden- en bewegwijzeringsfabriek. Daarnaast is er ook aandacht voor het plaatsen. Leuk stukje, als je het mij vraagt!
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Vinny » vr 15 mar 2019, 20:42

Had ik goed begrepen dat ze het atelier nieuw gebouwd hebben? Dat betekent wellicht dat de komende jaren meer consistentie in de bewegwijzering en -bebakening verwacht mag worden. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 mar 2019, 19:59

Afgelopen zaterdag heb ik de N10 geheel gereden, erg leuk inderdaad, ook dat het na Vianden een steeds diepere vallei wordt. Omdat ik de dag ervoor via de Col de Faucille en de N5 naar Besancon was gereden was ik al wat 'verwend' met uitzichten en bergwegen en dus viel deze route me wel erg mee. Wat dingen die me opvielen (ik was geheel nieuw in Luxemburg dus wellicht staan er wat bekende zaken tussen):

- Er zijn enorm veel picknick en parkeerplekken, met name in het noordelijke deel. Vaak zijn ze al aardig 'kaalgeslagen' waarbij alleen de betonnen frames van de bankjes er nog staan. Wellicht zijn deze plekken massaal tegelijk aangelegd decennia geleden?
- Het stikt van de tankstations en drankwinkels langs de route omdat men net als in de 'punten' het moet hebben van grensverkeer dat komt winkelen. Het Aral tankstation in Schengen was ook een sneue bedoening met enorme hoeveelheden uitgestalde tabakswaren en sterke drank, alsof je in de tax free op schiphol staat maar dan bij elkaar gepropt in een tankstation-boetiek.
- Ik heb nauwelijks flitskasten gezien, slechts 1 waarschuwingsbord in de Franse stijl (met zo'n wifi-symbool)
- Het eerder aangegeven onduidelijke verkeersbord in Echternach is vervangen door een met een schildje:
Afbeelding
Die in Vianden is nog wel zonder schildje.
- Het stuk N10 tussen Reinsdorf en Hoesdorf is opvallend smal en in slechte staat:
Link
(dit is de directe upload van de dashcam, sorry voor het niet editen). Ik kan me niet voorstellen dat twee vrachtwagens mekaar daar veilig kunnen passeren.
- Boven Vianden kwam ik de 'Sec Expo' tegen:
Afbeelding
Dit bleek een tunnel te zijn van een waterkrachtcentrale waar je vrij naar binnen kunt wandelen, met een expositie over de klimaat- en energievraagstukken. Aan het einde van de tunnel kan je een trap af om bij de controlekamer te komen (met zo'n typische verveelde controleur die naar een paar schermen staart) en heb je uitzicht over de turbineruimte:
Afbeelding
Verder is er niks, dus slechts leuk voor even 10 minuten kijken en dan doorrijden.
Datzelfde gold helaas ook voor beide drielandenpunten:
- Die bij Schengen heeft een 'Europees Museum' wat een paar vitrines kent met wat uitleg over de impact van de douane in Europa en wel 40 stapels van verschillende folders en rapporten op A4 formaat over Europese samenwerkingsconcepten en vergelijkbare zaken (allemaal met een Europees vlaggetje en een titel van drie regels lang). Er is nog wel een horeca-uitspanning naast. In het (erg kleine) dorp zelf is niks te doen (tenzij je drank zoekt), Remich verderop was daar duidelijk wel op toegespitst met een boulevard en groot, mooi plein met horeca en winkels.
- Die in het noorden heeft een 'Europamonument' met een paar rotsblokken met gedenkplaten en een paar uitlegborden, ook over de geschiedenis van het drielandenpunt. Je kan naar een bruggetje bij het echte drienlandenpunt (dat ligt net als bij Schengen midden in de rivier) met nog een uitlegbord dat men ook zeer lang bezig was om het bruggetje aangelegd te krijgen. Verder niks, je moet ook langs het erf van een boer wandelen dat precies tussen de weg en de rivier (en dus de grens) zit. Kortom van het kaliber leuk voor de passerende wandelaar of fietser maar wat mij betreft niet het omrijden waard.
Ds79m schreef: di 12 mar 2019, 18:38 Niet noodzakelijkerwijs voor deze trip, maar tussen Echternach en Reisdorf is de route over de CR364 en CR128 langs de Perskop ook zeer de moeite waard.
Sibren schreef: do 14 mar 2019, 19:53 ^^ Is die route alweer mogelijk? Ongeveer een jaar geleden zijn in die omgeving een aantal wegen ingezakt na wegspoelen van de ondergrond, en het herbouwen zou nog lang duren.
De CR364 is inderdaad nog steeds een route barree. Ik ben voorbij de eerste berg via de CR121 alsnog naar de CR364 gereden en de rest van de route gereden tot aan Reisdorf maar ik vond hem weinig spectaculair. Het lijkt me nog wel eens leuk om als wandelaar of fietser de grotten daar te bezoeken, maar zo te zien moet je daar wel een dagdeel voor uittrekken.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op zo 24 mar 2019, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 mar 2019, 21:36

Mooi om je ervaringen te lezen. Herkenbaar ook! :)
Lekkere Kwal schreef: zo 24 mar 2019, 19:59- Er zijn enorm veel picknick en parkeerplekken, met name in het noordelijke deel. Vaak zijn ze al aardig 'kaalgeslagen' waarbij alleen de betonnen frames van de bankjes er nog staan. Wellicht zijn deze plekken massaal tegelijk aangelegd decennia geleden?
Die zie je door heel Luxemburg wel, ook langs een aantal andere N-wegen zie je ze best veel. In sommige gevallen zelfs met openbare wc's (iets dat je sowieso wel vrij veel in Luxemburg ziet, maar dan vooral ook in de dorpen).
- Het stikt van de tankstations en drankwinkels langs de route omdat men net als in de 'punten' het moet hebben van grensverkeer dat komt winkelen. Het Aral tankstation in Schengen was ook een sneue bedoening met enorme hoeveelheden uitgestalde tabakswaren en sterke drank, alsof je in de tax free op schiphol staat maar dan bij elkaar gepropt in een tankstation-boetiek.
Dat komt natuurlijk ook doordat je continu langs de grens hebt gereden. ;) Al zijn er in Luxemburg sowieso wel veel tankstations.
- Ik heb nauwelijks flitskasten gezien, slechts 1 waarschuwingsbord in de Franse stijl (met zo'n wifi-symbool)
Het is pas sinds een paar jaar dat er überhaupt vaste flitspalen in Luxemburg staan.
- Het stuk N10 tussen Reinsdorf en Hoesdorf is opvallend smal en in slechte staat:
Hoe lag het deel tussen Dasbourg-Pont en de N7 bij Marbourg er bij? Dat meest noordelijke stuk van de N10 was een paar jaar geleden ook niet bepaald goed.
- Die bij Schengen heeft een 'Europees Museum' wat een paar vitrines kent met wat uitleg over de impact van de douane in Europa en wel 40 stapels van verschillende folders en rapporten op A4 formaat over Europese samenwerkingsconcepten en vergelijkbare zaken (allemaal met een Europees vlaggetje en een titel van drie regels lang). Er is nog wel een horeca-uitspanning naast. In het (erg kleine) dorp zelf is niks te doen (tenzij je drank zoekt), Remich verderop was daar duidelijk wel op toegespitst met een boulevard en groot, mooi plein met horeca en winkels.
Remich is dan ook decennialang al een toeristisch oord, ook met rondvaarten over de Moezel. Mooie omgeving, wel echt het traditionele toerisme.

In Schengen is nog een origineel deel van de Berlijse muur te zien, vlakbij het museum, aan de Moezel. Maar heel bijzonder is dat nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chrysa » zo 24 mar 2019, 21:39

Coen Tunnel schreef: zo 24 mar 2019, 21:36
- Het stuk N10 tussen Reinsdorf en Hoesdorf is opvallend smal en in slechte staat:
Hoe lag het deel tussen Dasbourg-Pont en de N7 bij Marbourg er bij? Dat meest noordelijke stuk van de N10 was een paar jaar geleden ook niet bepaald goed.
Bagger.

Plaats reactie