Heeft Lijnbus voorrang

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Marcel74
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 mar 2019, 9:32

Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Marcel74 » wo 13 mar 2019, 9:58

Goede dag,

Ik heb een vraag over Lijnbussen die van een Bushalte weg rijden over doorgetrokken streep.

Waar: Heerlen Bushalte Hogeschool Zuyd.
Situatie: Binnen bebouwde kom, dus 50km per uur weg.

Het betreft een Bushalte waar 3 bussen achter elkaar kunnen staan.
Bijzonderheden: Bushalte is afgebakend met een doorgetrokke streep en aan het einde van de bushalte een bussluis aanwezig is, die aan een rotonde ligt met haaientanden.

Ik als automobilist/weggebruiker ga er vanuit dat de bus dan netjes via de buissluis de halte verlaat.
Ik heb hier 4 redenen voor om dit te denken!

1. Er is een doorgetrokken streep. Nu heb ik mij laten vertellen dat vroeger bussen voorrang hadden, maar sinds busmaatschappijen geprivatiseerd zijn, de Buschauffeurs zich gewoon aan de verkeersregels moeten houden die voor ieder andere weggebuikers gelden.

2. Er is een wegrijsluis speciaal voor deze bussen gemaakt.

3. Voorrang moet je nooit nemen, maar krijgen.
Heeft een bus in deze situatie voorrang?

4. Hij maakt een bijzondere verrichting (rijd weg van een bushalte over een doorgetrokken streep.
Dus hij kan never voorrang hebben in mijn optiek.

Ik werd namelijk vandaag bijna door een bus van de weggedrukt. Iets later kon ik naast de bus mijn raampje open draaien om te vragen waar de chauffeur wel/niet mee bezig was.
Zijn antwoord was, ik moest de verkeersregels nog maar eens leren, want volgens chauffeur had hij voorrang.

Klopt dit antwoord van de chauffeur, heb ik iets over het hoofd gezien?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 mar 2019, 10:04

StreetView-locatie: https://www.google.nl/maps/@50.8804088, ... 312!8i6656
RVV 1990, artikel 56, lid 1:
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Overigens heeft die bus daar sowieso niets te zoeken, tenzij hij een ontheffing heeft voor het overschrijden van de doorgetrokken streep.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door keokiracer » wo 13 mar 2019, 10:06

Snelwegfreak schreef: wo 13 mar 2019, 10:04 StreetView-locatie: https://www.google.nl/maps/@50.8804088, ... 312!8i6656
RVV 1990, artikel 56, lid 1:
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
De bus heeft daar een hele mooie bussluis waar ie over kan rijden en heeft dus al de gelegenheid om van de bushalte weg te rijden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 10:13

Als de bus zijn weg vervolgt over de busbaan treft hij t.h.v. de rotonde haaientanden aan. Neem aan dat dit niet voor niks zo is aangelegd. Als die chauffeur daarover betere ideeën op nahoudt moet hij misschien van carrière wisselen.

Hoe zit het precies met lijnbussen en doorgetrokken strepen?
Het is niet ongebruikelijk dat voor het bereiken van een busbaan een doorgetrokken streep overschreden moet worden
https://goo.gl/maps/GRKMhV5EX6B2
https://goo.gl/maps/Xw8mK34U6Xy

Edit: Ah, dit is niet het eerste topic over dit onderwerp (voorbeeld)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 mar 2019, 10:18

keokiracer schreef: wo 13 mar 2019, 10:06De bus heeft daar een hele mooie bussluis waar ie over kan rijden en heeft dus al de gelegenheid om van de bushalte weg te rijden.
Klopt. Dat is een beetje het tweeledige wat ik aan wilde geven. Volgens de wet moet het normaal gesproken (dat was voor TS volgens mij nog niet 100% duidelijk), maar hier is het a) niet nodig, b) heeft de bus er sowieso niets te zoeken (hoewel de meningen daarover ernstig verschillen) maar c) zal de chauffeur in de praktijk maling hebben aan de sluis en gewoon de rijbaan opdraaien.

EDIT: onderwerp verplaatst naar 'Verkeersregels'.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 10:24

Ik zou dan een klacht overwegen bij veelvuldig misbruik in een poging de c) factor binnen de perken te houden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Attietattie » wo 13 mar 2019, 10:27

Snelwegfreak schreef: wo 13 mar 2019, 10:04Overigens heeft die bus daar sowieso niets te zoeken, tenzij hij een ontheffing heeft voor het overschrijden van de doorgetrokken streep.
busstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop het woord «BUS» of «LIJNBUS» is aangebracht;
Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.
Ik denk dat dit impliceert dat de lijnbus die streep mag negeren.

Hij kiest natuurlijk voor het invoegen omdat hij anders voorrang moet verlenen op jou.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 mar 2019, 10:29

Attietattie schreef: wo 13 mar 2019, 10:27Ik denk dat dit impliceert
Ja, dat is net de hele discussie over de kwestie bussen en doorgetrokken strepen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 10:34

Er bestaan genoeg busbanen waarvan de "ingang" of "uitgang" niet is afgeschermd met een doorgetrokken streep.

Je zou dus zeggen dat een tekst op het wegdek voldoende is om ander verkeer er vanaf te houden.
En dat er geen noodzaak is om gebruikers van de busbaan standaard toe te staan doorgetrokken strepen te passeren.

Het zelfde zou je kunnen zeggen over bushaltes, al is ook hier de praktijk vaak anders.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 13 mar 2019, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 mar 2019, 10:36

Marcel74 schreef: wo 13 mar 2019, 9:58 Ik werd namelijk vandaag bijna door een bus van de weggedrukt. Iets later kon ik naast de bus mijn raampje open draaien om te vragen waar de chauffeur wel/niet mee bezig was.
Zijn antwoord was, ik moest de verkeersregels nog maar eens leren, want volgens chauffeur had hij voorrang.

Klopt dit antwoord van de chauffeur, heb ik iets over het hoofd gezien?
Uit eigen ervaring kan ik aanraden om een schriftelijke klacht in te dienen bij de vervoerder met datum/tijd, je verhaal en foto's van de locatie om uit te leggen wat er volgens jou mis ging. Dashcam of mobiel filmpje van een bus die het 'live' doet is nog beter natuurlijk, maar dan moet je misschien een middagje gaan posten op locatie, ik weet niet of je daar zin in hebt. Maar persoonlijk aanspreken heeft weinig zin, diegenen die zulke 'brokken' maken zijn vaak al gefrustreerde rotte appels en staan niet open voor enig contact wat betreft hun gedrag. En daar is natuurlijk ook hun werkgever voor verantwoordelijk.

In mijn geval was het een bus bij een gewone bushalte die pas wegreed met knipperlicht toen ik al halverwege de bus gepasseerd was. Hij toeterde uitgebreid, gooide de bus naar links en ik moest uitwijken naar de andere strook. Had gelukkig de dashcam aan en heb alles schriftelijk met een link naar de opname gemeld. Kreeg netjes brief terug met excuses en dat men de chauffeur had aangesproken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rein » wo 13 mar 2019, 12:48

Nog zo'n vage situatie, maar dan eigenlijk nog veel erger. Volgens de onderborden zouden lijnbussen hier voorrang hebben. Ik zie echt geen enkele reden waarom dat in werkelijkheid zo zou zijn. Deze situatie is vrij recent, in oktober 2018 zo aangelegd. Echt ongelooflijk dit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude situatie

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rene » wo 13 mar 2019, 13:16

Auto is eerder op de rotonde dan de bus. Dus moet de bus voorrang verlenen. Dit bord is onjuist.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Lekkere Kwal » wo 13 mar 2019, 13:45

Melden bij VVN via hun Participatiepunt? Dan schrijven zij de gemeente aan en mogen die gaan toelichten waarom het naar hun mening veilig genoeg zou zijn. Omdat het dan via VVN loopt wordt je tenminste niet zelf als zeurende burger afgewimpeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 13:55

Heel benieuwd wat een handhaver/rechter/verzekeraar zegt als je in het voorbeeld van Rein geen voorrang geeft en een bus zichzelf tegen je auto parkeert.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door mavas » wo 13 mar 2019, 15:16

^^ Inderdaad. Ben daar ook heel benieuwd naar.
Ik zie trouwens op de presentatietekening dat de toeleidende rijstroken niet naar het midden van de rotonde gericht zijn. Dit is een potentieel veiligheidsrisico omdat de snelheid onvoldoende geremd wordt. Uiteraard goed voor de doorstroming (wat de doorslag zal hebben gegeven om de rotonde zo uit te voeren).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door EtienneM » wo 13 mar 2019, 15:28

Hoe zit dat bij de volgende situatie, dat er dus net voor de rotonde een bushalte is? Heeft de bus als hij de halte verlaat voorrang op de andere automobilisten en mag deze als eerste de rotonde oprijden of mag de auto eerst, omdat deze eerder op de rotonde is dan de bus?

Afbeelding

Locatie: https://www.google.nl/maps/@50.8490848, ... 312!8i6656
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Basjuh1981 » wo 13 mar 2019, 15:58

^^
Rene schreef: wo 13 mar 2019, 13:16 Auto is eerder op de rotonde dan de bus. Dus moet de bus voorrang verlenen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Peter » wo 13 mar 2019, 16:16

Bij een enkelstrooksrotonde moet je denk ik iedere toeleidende baan/strook als een aparte tak zien. Wie op de rotonde opdraait heeft dus voorrang op de volgende tak ook al zit die maar een paar meter of graden rotatie verder.

Met een tekstbord kan je geen voorrang wijzigen. Zou wat zijn als je bij de komgrens stelt: in Oeteldonk heeft links voorrang op rechts. Zie APV...

Wat betreft wegrijdende bussen vanuit een busbaan. Dit is wel een dingetje als er meerdere haltes na elkaar liggen voor verschillende lijnnummers, zoals bij een station. https://www.google.nl/maps/@53.2115697, ... D100?hl=nl
Hier in Groningen staat er dan geen (LIJN)BUS op de strook, maar de voorbeelden zijn denk ik makkelijk te vinden waar dat wel zo is. Als een bus hier passagiers heeft gelost en er staat een bus voor hem die nog lang niet wegrijdt, zal de bus zijn halte(paal) dus verlaten door de doorgetrokken streep te overschrijden en heeft dus dan wel voorrang op de auto's op de algemene strook. Ik denk niet dat hij nog 5 minuten hoeft te wachten tot de bus voor hem wegrijdt vanwege de doorgetrokken streep.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 mar 2019, 17:12

Peter schreef: wo 13 mar 2019, 16:16 Bij een enkelstrooksrotonde moet je denk ik iedere toeleidende baan/strook als een aparte tak zien. Wie op de rotonde opdraait heeft dus voorrang op de volgende tak ook al zit die maar een paar meter of graden rotatie verder.
Daar denkt de Provincie Limburg anders over, afgaande op deze situatie op de N298. Al zou je kunnen zeggen dat de twee takken hier eerder samenkomen, omdat de middengeleider een stukje voor de rotonde eindigt en daarmee de twee stroken als gelijkwaardig zouden kunnen worden beschouwd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Bert65 » wo 13 mar 2019, 17:25

EtienneM schreef:Hoe zit dat bij de volgende situatie, dat er dus net voor de rotonde een bushalte is? Heeft de bus als hij de halte verlaat voorrang op de andere automobilisten en mag deze als eerste de rotonde oprijden of mag de auto eerst, omdat deze eerder op de rotonde is dan de bus?
Die is wel een leuke breinbreker. Eigenlijk zou je stap voor stap moeten kijken:
- als de bus weg wil rijden, kan dit zonder hinder. De bus heeft zijn eigen strook en er ligt een geleider.
- de bus verlaat daarna busbaan, dus niet van de halte, en komt op de rijbaan. Dat is een bijzondere manoeuvre.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Victor » wo 13 mar 2019, 19:34

Marcel74 schreef: wo 13 mar 2019, 9:58 Het betreft een Bushalte waar 3 bussen achter elkaar kunnen staan.
Wat de topicstarter niet vermeldt, is of er op dat moment 2 of 3 bussen achter elkaar stonden, en of de bus die wegreed wel of niet de voorste was.
Lijkt me wel cruciaal, want zo niet hebben we dezelfde situatie als in mijn topic (zie link in Schelpenpaadje's reactie).
Als een lijnbuschauffeur het tijd vindt om weg te rijden, dan rijdt hij weg. Als voor hem een andere bus staat, wijkt hij uit. Als hij daarbij netjes van tevoren richting aangeeft, moet je hem dus voor laten gaan. Want hij is een lijnbus binnen de bebouwde kom.

Protesteren heeft denk ik pas zin als de bus bij die manoeuvre een drempel/richel van een busbaan-rijbaan scheiding neemt. Ik neem aan dat dat in dit geval niet zo was, want dan had hij in de bussluis gestaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 20:11

Als je als automobilist in een file staat geeft dat je toch ook nog niet het recht een doorgetrokken streep te overschrijden, alleen omdat de strook aan de andere kant toevallig wel vrij is?

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Piles » wo 13 mar 2019, 20:22

^^ Maar als een lijnbus niet over een doorgetrokken streep mag, dan hebben die borden 'Bij file lijnbus op vluchtstrook' ook weinig zin. En zie dit busstation dan maar te bereiken: https://goo.gl/maps/2n9eWbYE5yJ2 ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2019, 20:31

Attietattie schreef: wo 13 mar 2019, 10:27
Snelwegfreak schreef: wo 13 mar 2019, 10:04Overigens heeft die bus daar sowieso niets te zoeken, tenzij hij een ontheffing heeft voor het overschrijden van de doorgetrokken streep.
busstrook: door doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop het woord «BUS» of «LIJNBUS» is aangebracht;
Busbanen en busstroken waarop het woord «BUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus, een autobus of een tram. Busbanen en busstroken waarop het woord «LIJNBUS» is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus of een tram.
Ik denk dat dit impliceert dat de lijnbus die streep mag negeren.

Hij kiest natuurlijk voor het invoegen omdat hij anders voorrang moet verlenen op jou.
RVV 1990, artikel 3.1:
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Aangezien de bus op deze plek rechts mag rijden, moet hij daar ook rijden, omdat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Er is geen enkele reden voor de buschauffeur om weer in te voegen op de rijbaan, en ik zie ook niet in waarom dit zou mogen.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Victor » wo 13 mar 2019, 21:29

Schelpenpaadje schreef: wo 13 mar 2019, 20:11 Als je als automobilist in een file staat geeft dat je toch ook nog niet het recht een doorgetrokken streep te overschrijden, alleen omdat de strook aan de andere kant toevallig wel vrij is?
Ik heb dat vorige topic geopend omdat ik me toen ook verontwaardigd afvroeg of het wel mocht. Ik werd erdoor verrast, verwachtte niet dat de achterste bus langs de voorste zou rijden.
Maar later realiseerde ik me dat het gewoon weinig anders kon.
Als het niet zou mogen, dan zouden er dus nooit dit soort bushaltes waar meerdere bussen rond dezelfde tijd achter elkaar komen te staan aangelegd mogen worden.
Want je krijgt het in de praktijk nooit voor elkaar dat van 2 of drie bussen achter elkaar, volgens dienstregeling altijd de voorste als eerste weg moet.
De bussen komen aanrijden in de volgorde dat ze komen aanrijden. Op tijd, te laat, te vroeg, dat varieert nogal eens. Dan kan het gebeuren dat de achterste als eerste weg wil/moet. Dan gaat een buschauffeur echt niet onnodig wachten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2019, 21:46

^^ Hier is echter geen sprake meer van slechts een bushalte (zoals je langs wegen zo vaak haltehavens hebt), maar van een busstrook/busbaan. Dat is te zien aan het woord BUS op de busstrook/busbaan.

Een bus hoeft niet per se via elke haltehaven te rijden, maar wel via een busstrook/busbaan als deze aan de rechterzijde van de weg ligt.

Ik ben van mening dat juridisch gezien een bus hier dus niet zomaar weer naar links mag komen. Dat het wel gebeurt als er meerdere bussen halteren en een achterliggende bus niet op de bus daarvoor wil wachten kan ik begrijpen. Of de buschauffeur dan formeel in zijn recht staat, ik betwijfel het.

Ik denk wel dat het de bedoeling van de wegbeheerder is geweest dat bussen hier weer terug de naar links mogen, echter, op de uitvoering valt heel wat aan te merken en het is zeker niet duidelijk, en de kans is groot dat weggebruikers dit verschillend interpreteren. Dat maakt het onveilig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 22:45

Victor schreef: wo 13 mar 2019, 21:29
Schelpenpaadje schreef: wo 13 mar 2019, 20:11 Als je als automobilist in een file staat geeft dat je toch ook nog niet het recht een doorgetrokken streep te overschrijden, alleen omdat de strook aan de andere kant toevallig wel vrij is?
Ik heb dat vorige topic geopend omdat ik me toen ook verontwaardigd afvroeg of het wel mocht. Ik werd erdoor verrast, verwachtte niet dat de achterste bus langs de voorste zou rijden.
Maar later realiseerde ik me dat het gewoon weinig anders kon.
Als het niet zou mogen, dan zouden er dus nooit dit soort bushaltes waar meerdere bussen rond dezelfde tijd achter elkaar komen te staan aangelegd mogen worden.
Want je krijgt het in de praktijk nooit voor elkaar dat van 2 of drie bussen achter elkaar, volgens dienstregeling altijd de voorste als eerste weg moet.
De bussen komen aanrijden in de volgorde dat ze komen aanrijden. Op tijd, te laat, te vroeg, dat varieert nogal eens. Dan kan het gebeuren dat de achterste als eerste weg wil/moet. Dan gaat een buschauffeur echt niet onnodig wachten.
Als het de bedoeling is dat bussen ergens van rijstrook mogen wisselen, dan zou geen doorgetrokken streep toegepast horen te worden (expliciete ontheffingen zoals bus op de vluchtstrook daargelaten).

Juist dat regels niet consequent worden toegepast worden waar dat wel zo hoort, ontstaat verwarring over rechten en plichten in andere situaties, zoals bij de aanleiding voor dit topic.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door RikB » do 14 mar 2019, 9:28

Qua aansluiting op de rotonde was deze oplossing beter geweest.
https://www.google.com/maps/@52.1299148 ... 384!8i8192

Voor het overige: Juridisch wel interessant, en om een hork van een chauffeur zich als een heer te laten gedragen mogen er ook wel grenzen zijn.
Maar, als je door een bus voor te laten gaan 50 'automobilisten' van de weg af hebt, moet je misschien soms voorrang geven terwijl hij dat niet heeft? Laat die bus maar doorstromen, als door de kortere reistijd minder mensen de auto pakken, compenseert dat wel!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Coen Tunnel » do 14 mar 2019, 17:33

RikB schreef: do 14 mar 2019, 9:28Maar, als je door een bus voor te laten gaan 50 'automobilisten' van de weg af hebt, moet je misschien soms voorrang geven terwijl hij dat niet heeft? Laat die bus maar doorstromen, als door de kortere reistijd minder mensen de auto pakken, compenseert dat wel!
Hoeveel van die 50 busreizigers hadden voor hun reis de auto kunnen pakken? De meerderheid vermoedelijk niet, bij gebrek aan het bezit van een auto. Als er door een bus met 50 reizigers 5 auto's minder op straat rijden is het al veel, maar vaker zal het tussen de 0 en 2 liggen...

Het overgrote deel van de OV-reizigers zijn captives en geen keuzereizigers.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Steyn_E » do 14 mar 2019, 20:25

Dit: https://goo.gl/maps/HjKFpqvXSbn werkt ook prima, gewoon voor de rotonde weer invoegen en voorrang geregeld door borden. Jammer dat het onderbord niet klopt...

Plaats reactie