[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » di 12 mar 2019, 18:28

Chris schreef: di 12 mar 2019, 18:09
* Muggenbergtunnels (? CHF). Verlenging van de A16 van Basel naar Delémont.
Bedoel je niet de A18?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » di 12 mar 2019, 18:44

^^ Correct. Voor de liefhebber, hier meer achtergrondinfo.

Persoonlijk vind ik het wel interessant dat er een SNUP aanwezig is:

Afbeelding

Uralt-Projekt Muggenbergtunnel: Baselland baute die Strasse bis an die damalige Kantonsgrenze. Der Kanton Bern zog auf Wunsch der Laufen-taler die Ortsumfahrt Grellingen vor und baute den Eggfluhtunnel zuerst. Der Muggenbergtunnel blieb seither in der Schublade. bz-Archiv/hdu

Bron

Het was even zoeken, maar dit is de locatie van de SNUP.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 10:17

Over diezelfde "weg 18" (zo noem ik 'm even voor het gemak): ik weet even niet meer welke de echte is zogezegd. In een poging naar het vinden van wat meer info vond ik in eerste instantie geen artikel op Wikipedia. Er bestaat enkel een H18 pagina daar. Dat betreft deze:

https://de.wikipedia.org/wiki/Hauptstrasse_18

Overeenkomend met de Wegenwiki: https://www.wegenwiki.nl/Hauptstrasse_18_(Zwitserland)

Wanneer we het routeverloop erbij pakken van beide bronnen:
Wegenwiki schreef:
(...)

Vanaf Aesch is de H18 een Autostrasse, eerst met 1x2 rijstroken maar al snel met 2x2 rijstroken. De H18 loopt hier door de voorsteden van Basel. Dit deel van de route heeft twee tunnels. Aan de rand van Basel eindigt de H18 bij de Verzweigung Hagnau op de A2 en A3.
Wiki/DE schreef: Die Strasse beginnt in La Chaux-de-Fonds als Abzweigung der von Le Locle kommenden Hauptstrasse 20. Sie führt weiter über Saignelégier und Delsberg nach Laufen. Von Laufen aus führt die Strasse über Reinach und durch Basel bis an die deutsche Grenze bei Weil am Rhein.
Ten eerste ben ik benieuwd waar de H18 nu werkelijk eindigt, bij :KP: Hagnau, of bij Weil am Rhein, dan nog deel uitmakend van een soort centrumring van Basel en de Dreirosenbrücke.

Ten tweede ben ik benieuwd (de vragen overlappen elkaar), wat is nu werkelijk de H18, de rechter of de linker? (zie onderstaand de OSM uitsnede):

Afbeelding

^Volgens Wegenwiki de rechter. Volgens Wikipedia de linker, afgaande de routebeschrijvingen. In beide gevallen blijft er een weg 18 over en hoe staat die dan te boek? :dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 19:56

OSM heeft gelijk.

Even een paar oude posts uit ditzelfde topic afstoffen:
IQ[] schreef: ma 31 dec 2007, 17:55 In Zwitserland hebben ze er een nieuwe autosnelweg bij: de A18. Stond bekend als J18 en H18, maar nu ook als A18 :mrgreen:

Afbeelding
Knooppunt Hagnau bij Basel.
waldo79 schreef: wo 02 jan 2008, 8:41 Maar er vinden toch helemaal geen aanpassingen plaats aan de route Basel-Delémont?
marcel schreef: wo 02 jan 2008, 18:22 Nee. Het bijzondere is dat de kantonale snelweg J18, die vroeger nooit met een zichtbaar nummer werd aangeduid behalve op km-palen, nu als A18 aangeduid wordt. Het is de vraag of dit een vergissing is.
Ik kom hier vaak langs en zal opletten of er nog andere borden met dit nummer komen.
H18 wordt op de "linker" weg ook gewoon bewegwijzerd. Volgens Wegenwiki is de H18 ook wel bekend als J18. Waar dat op gebaseerd moet zijn weet ik niet.

Of de H18 in noordelijke richting verder doorloopt dan de H2 betwijfel ik. Die lijkt te eindigen bij SBB. Als de stadsringen in Basel zelf een nummer hebben is dat puur administratief. Van Mutenz naar St. Johann rijden zelfs locals via de A3.

Zodra de geplande ondergrondse Autobahn-Westring er zou komen ben ik wel benieuwd hoe de wegnummers in Basel gaan verlopen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 21:00

Schelpenpaadje schreef: wo 13 mar 2019, 19:56 Of de H18 in noordelijke richting verder doorloopt dan de H2 betwijfel ik. Die lijkt te eindigen bij SBB.
"Hardop" denken van jouw kant? Ik lees dat althans niet terug in één der twee naslagwerken. Edit: je bedoelt dus de H2. Maar hij sluit wel degelijk direct aan op de A2. Volgens OSM dan.

Afbeelding

Edit 2: ik snap het al. Enigszins verwarrend in dit geval dat het station als Basel SBB te boek staat. Ik dacht dat je met die aanduiding in dit geval op de sporen doelde, aangezien de SBB ook de Zwitserse spoorwegen impliceren.

De rest heb ik kunnen checken, wat administratief betreft. Het nummer H18 komt inderdaad niet voor op Basel - Stadt (Kanton) grondgebied zogezegd.

De rest van de verwarring komt door de andere verwarring. :p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 mar 2019, 21:30

GuteFahrt schreef: wo 13 mar 2019, 21:00Edit 2: ik snap het al. Enigszins verwarrend in dit geval dat het station als Basel SBB te boek staat.
Als je de historie kent is het niet zo raar. Basel heeft ook een DB-station (Basel Badischer Bahnhof), dat binnen Duits douanegebied ligt en waar voor Schengen de grenscontroles plaatsvonden bij het naar binnen of naar buiten lopen van het station. Het is het enige station in beheer van de DB buiten het grondgebied van Duitsland, en je kunt er ook overstappen tussen Duitse treinen (bv. vanaf Waldshut en Rheinfelden richting Freiburg en v.v.), en Duitse regionale treinkaartjes zijn ook gewoon geldig van/naar Basel Bad Bf. En in station Basel SBB zit ook een deel dat station Basel SNCF heet(te), waar de treinen van/naar Frankrijk vertrokken, afgezonderd van het SBB-deel, met in het stationsgebouw ook grenscontrole. Maar ik geloof dat dat sinds Zwitserland bij Schengen zit wel veranderd is. In 2010 was het SNCF-deel er nog wel, maar zonder grenscontrole. Geen idee of het nu nog steeds als een apart deel in stand wordt gehouden. Ik ben na 2010 niet meer met de trein naar/langs/via Basel gereisd.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 21:32

^^ Dat is mij helder, je haalt het nu uit de context. Ik dacht dat Schelpenpaadje voor het gemak de sporen aanduidde met SBB maar ik had even niet goed gelezen dat hij de H2 bedoelde en niet de A2. Dat zou ook wel nogal vergezocht zijn. :oops:

Ik heb geprobeerd dit duidelijk te maken door er "in dit geval" bij te typen. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 mar 2019, 23:01

Ik bedoelde inderdaad station Basel SBB :top:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » wo 13 mar 2019, 23:46

Zie hier een bord waar beide op staan:

https://goo.gl/maps/47Q9LhZ69A62

:)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door harry » do 14 mar 2019, 12:31

^^
Afbeelding

Elders een nummerloze tunnel:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » do 14 mar 2019, 12:34

^^ Bedankt voor deze welkome aanvulling. Het blurren gaat soms wel erg ver. ;) Al zal dat onderdeel van het systeem zijn.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 mar 2019, 19:30

Als Nederlander blijf je je verwonderen over de fietsinfrastructuur in het buitenland. De H18 heeft daar fietsstroken, die aan één kant met een tunneltje onder de aansluitende "A18" doorgaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 26 mar 2019, 15:50

Dit jaar wordt 2,4 miljard franken in het wegennet van Zwitserland gestoken. Hiervan gaat 1,6 miljard naar onderhoud, 210 miljoen naar verbreding en 260 miljoen naar nieuwbouw.

De financiering voor verbreding vloeit grotendeels naar de A1 bij Zürich. Dit is het enige verbredingsproject in Zwitserland van dit moment. De financiering voor nieuwbouw komt grotendeels in Wallis terecht voor de bouw van de A9, en een klein beetje in het kanton Bern (A5 Biel/Bienne) en Schwyz (A4 Axenstrasse).

In 2019 worden geen snelwegopeningen verwacht, ook wordt niet gestart met de bouw van stukken snelweg.

Zwitserland heeft per 31/12/2018 1.746,5 kilometer Autobahn & Autostrasse, waarvan 1.454,6 kilometer met minimaal 2x2 rijstroken. Daarnaast zijn er nog een aantal Kantonale Autobahnen.

De nog aan te leggen ontbrekende schakels:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » di 26 mar 2019, 19:58

Ze nemen er wel de tijd voor zo te zien. Overigens ben ik vooral verbaasd dat de 'Y' van Zürich weer op de kaart staat. Ik nam aan dat dat project van tafel geveegd was?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 mar 2019, 8:48

Gaat het om 'nieuw' geld, of zitten reeds lopende projecten (zoals deelprojecten van de A9) hier ook bij in?

Als dit het volledige bedrag is dat dit jaar landelijk wordt besteed aan projecten dan lijkt dat bizar weinig. Zeker als je het afzet tegen de vele onafgeronde en aangekondigde plannen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 27 mar 2019, 9:15

2,4 miljard CHF = € 2,1 miljard, op een bevolking van 8,5 miljoen. Dat is naar verhouding een stuk meer dan Nederland (€ 3 miljard op 17 miljoen).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » wo 27 mar 2019, 20:08

Ik vind het onderhoudsbudget juist hoog, zeker als je het afzet tegen de nieuwbouw. Vermoedelijk gaan ze dat dus op zijn 'Zwitsers' aanpakken: tot op de bodem herstellen. Dat worden dus langdurige werkzaamheden... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Schelpenpaadje » wo 27 mar 2019, 20:13

Met het grote aantal tunnels en andere kunstwerken dat ze moeten bouwen vanwege het landschap is het niet vreemd dat de kosten voor een km nieuwe of verbrede snelweg hoger liggen dan bij ons. Bijna het totale budget gaat echter naar onderhoud.

In Nederland is in 12 jaar tijd 5 miljard in het SAA-project gestoken. Dat is binnen en beperkt stukje van Nederland jaarlijks ongeveer evenveel geld als Zwitserland per jaar in haar totale wegennet investeert.

Nu hebben we in ons land in de afgelopen periode ook inhaalslagen gemaakt waar we de komende jaren profijt van hebben, maar die voortvarendheid ontbreekt bij de Zwitsers totaal. Ze maken wel allemaal mooie plannen voor de lange termijn maar zelfs van die toekomstbeelden kun je je afvragen wanneer ze er ooit komen als er jaarlijks maar een paar honderd miljoen kan worden verdeeld.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 30 mar 2019, 21:51

Ik heb een keer uitgerekend wat recente projecten gemiddeld kosten: snelwegen 130 miljoen per km, autowegen 80 miljoen per km.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 30 mar 2019, 22:29

Dat is wel heel erg veel, maar dat komt volgens mij ook omdat de recente projecten veel tunnelwerk omvatten, zoals de A9 en A16. Of de verbreding van de A1 bij Zürich of de derde buis van de Belchentunnel.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 30 mar 2019, 22:29

Ja, klopt inderdaad.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 apr 2019, 9:33

Afgelopen week is me opgevallen dat op de A2 in Ticino enorm veel wegwerkzaamheden zijn. Het lijkt wel Duitsland... om de haverklap wordt aan de weg gewerkt. Het reed nogal irritant. Aan de noordkant van de Alpen is er niks aan de hand, daar rij ik vaak over de A2, maar aan de zuidkant kom ik niet zo regelmatig.

Zondagavond (24 maart) stond ook een flinke file in de tegenrichting voor de Gotthardtunnel tussen Airolo en Faido. Had ik niet verwacht voor een normaal weekend. De Zwitserse sportvakanties zijn allang voorbij en de Paasvakanties komen nog. Waar al die mensen van terug komen?!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door GuteFahrt » ma 01 apr 2019, 17:20

GuteFahrt schreef: do 10 dec 2015, 16:30 http://www.luzernerzeitung.ch/nachricht ... 447,644374

Het Zwitserse Rijk heeft een bouwbesluit genomen inzake de aanleg van een Autobahn-overkapping in Zürich. Om precies te zijn: het betreft de A01/40, welke het stadsdeel Zürich-Schwamendingen doorsnijdt:
Afbeelding

Er is groen licht gegeven voor de aanleg van de "Einhausung," al kan er nog wel bezwaar gemaakt worden. Er waren 55 -deels zeer omvangrijke- zienswijzen ingediend t.a.v. het 393 miljoen Franken kostende project. Het Zwitserse departement voor milieu, verkeer, energie en communicatie (UVEK) heeft laten weten de tijd voor die zienswijzen te hebben genomen, enkele pijnpunten zouden al zijn bijgelegd.

Het plan van ASTRA (Zwitserse RWS) is om d.m.v. een landtunnel een 940 meter lang stuk Nationalstrasse te overkappen. Het gaat om het gedeelte tussen de bestaande Schöneichtunnel en Verzweigung Zürich-Ost (in de volksmond beter bekend als het "Autobahnkreuz Aubrugg)." Bovenop komt een park om in te flaneren.

Al drie decennia lang wordt over het idee gesproken om de wijk weer tot 1 geheel te laten verworden. Gemiddeld passeren 110.000 mvt./etmaal de A1L. Zo'n 5.000 inwoners van het stadsdeel zouden momenteel getroffen zijn door de geluidsoverlast die het e.e.a. met zich meebrengt.

Visualisering nu versus toekomst:
Link
Vandaag is men dan officieel begonnen met de bouw.

https://www.toponline.ch/news/zuerich/d ... -00108522/

Het gaat nu 445 miljoen franken kosten. De bedoeling is dat de landtunnel eind 2024 klaar voor gebruik is.

Website van het project: https://einhausung.ch
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 15:28

De verkeersveiligheid in Zwitserland. In 2018 vielen 233 verkeersdoden, +3 vergeleken met 2017.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 15:53

Geplande pasopeningen;

* Oberalppass: 25 april
* Splügenpass: 1 mei
* Flüelapass: 1 mei
* San Bernardinopass: 24 mei
* Albulapass: 24 mei
* Umbrailpass: eind mei
* Forcola di Livigno: 3 juni

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 apr 2019, 10:17

^^
Apart vind ik altijd dat men tamelijk lang wacht met de bekendmaking van de opening voor de Gotthard, Furka en Grimselpass. Samen met de Oberalp zijn dat toch wel de belangrijkste Alpenverbindingen van Zwitserland die in de winter gesloten zijn. Daar verwacht je prioriteit bij. Zo te zien liggen alle genoemde bergpassen (voor een deel) in Graubünden, daar schijnt het kanton toch wat voor te lopen op de rest. :)

De Oberalppass gaat dan al wel best vlot. Drie weken geleden ging ik nog met de ski's de pas over. Zelfs in de korte tunnel bij Andermatt schuift men sneeuw, zodat je vanaf Nätschen de hele weg tot Andermatt met de ski's of slee kunt volgen. Eerdaags zal ik er nog een foto van posten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 10:25

Ik kon ook geen openingsdata vinden van de andere passen. Op https://www.alpen-paesse.ch/ staat bij veel passen geen data, deze data van het rijtje passen hierboven kwam van het kanton Graubünden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » do 18 apr 2019, 12:09

SnarfFlevoland schreef: do 18 apr 2019, 10:17Apart vind ik altijd dat men tamelijk lang wacht met de bekendmaking van de opening voor de Gotthard, Furka en Grimselpass. Samen met de Oberalp zijn dat toch wel de belangrijkste Alpenverbindingen van Zwitserland die in de winter gesloten zijn. Daar verwacht je prioriteit bij.
Zeker belangrijke passen, maar Furka en Gotthard zijn natuurlijk ook ondertunneld, dus uiteindelijk ook weer niet zo strategisch belangrijk. De Grimsel is strategisch wat belangrijker, maar valt ook met redelijk overzichtelijke omwegen wel te omzeilen. Kennelijk acht men het niet waard om daar een soort prioriteit aan te geven dat de hogere kosten en lawinegevaar van een eerdere opening (c.q. langer open houden) wel opwegen tegen het voordeel.

Dit artikel van vorig jaar geeft wellicht wat inzicht in het precieze proces. In de tweede helft van april gaat men verkennen hoe de sneeuw op de pashellingen er zo'n beetje bij ligt. Op basis daarvan wordt besloten wanneer men begint met het sneeuwvrij maken van de weg. Die beslissing wordt mede gedreven door de weersverwachting en het lawinegevaar waaraan de sneeuwruim-teams blootgesteld zou worden. Men begint dan ongeveer tegelijkertijd met alle passen in het Gotthard-gebied en heeft (wanneer het weer meewerkt) in totaal ongeveer een maand nodig om die weer open te krijgen.

Kijk je naar de openingen in Graubünden, dan zie je eigenlijk dat men nu ongeveer de beslissing heeft genomen om te beginnen met de San Bernardino en Albula. Umbrail is een kortere zijtak van de hoofdweg, dus heeft vermoedelijk minder tijd nodig. Daarom dus alleen maar een inschatting. Grote kans dat men in de Zentralschweiz voor vergelijkbare beslissingen staat, maar die zijn dus nog niet op deze manier aangekondigd. Als ze na pasen beginnen, is 24 mei wellicht ook een aardig richtsnoer voor deze passen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 apr 2019, 13:02

Pino schreef: do 18 apr 2019, 12:09 Zeker belangrijke passen, maar Furka en Gotthard zijn natuurlijk ook ondertunneld, dus uiteindelijk ook weer niet zo strategisch belangrijk.
De Furka telt voor mij niet echt, die tunnel heeft een zeer beperkte capaciteit als je het vergelijkt met de Lötschbergtunnel en is ook nog eens duurder. Door de beperkte capaciteit kunnen de wachttijden er in de weekenden dramatisch oplopen. Er is vrij weinig aandacht voor die enorme wachtrijen. Staat er voor de Gotthard een uur file dan is de media er al snel bij, sta je twee uur voor de Furka te wachten, is er geen haan die ernaar kraait. Zelfs rond vakantieperiodes met wachttijden van ruim 4 uur hoor en lees je er vrijwel niets over, behalve op de verkeersinfo van de radio.

Voor de Gotthard kan gezegd worden dat er een wegentunnel is en je er gratis (met tolvignet) doorheen kunt, maar je merkt al wat er gebeurd rond Pasen... De aandrang is enorm hoog. Rond Hemelvaart mag de pas eigenlijk wel open zijn om extra verkeer op te kunnen vangen.
Pino schreef: do 18 apr 2019, 12:09De Grimsel is strategisch wat belangrijker, maar valt ook met redelijk overzichtelijke omwegen wel te omzeilen.
Juist de Grimsel is vaak de laatste bergpas in centraal-Zwitserland die geopend wordt, vaak zelfs na Susten.
Pino schreef: do 18 apr 2019, 12:09 Kijk je naar de openingen in Graubünden, dan zie je eigenlijk dat men nu ongeveer de beslissing heeft genomen om te beginnen met de San Bernardino en Albula.
En wat de San Bernardino betreft vind ik dat dan wel weer een beetje raar. Die bergpas heeft weinig extra functie, behalve voor toeristisch verkeer. Files voor de tunnel staan er nauwelijks. De files die op de San Bernardinoroute staan, staan elders, maar niet direct voor de tunnel, zoals op de Gotthardroute. Laten ze dan liever de Forcola di Livigno eerder open gooien of het geld sparen voor een eerdere opening van de Flüela of Splügenpass.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » do 18 apr 2019, 13:46

Je pleit voor prioriteiten stellen, maar het lijkt erop dat ze niet eigenlijk niet doen. Ze bekijken eerder per pas wanneer de situatie geschikt is om sneeuwvrij te maken en dan beginnen ze. En de pas gaat open als ze klaar zijn. Alles even belangrijk, behalve dan natuurlijk de passen die zo belangrijk zijn dat ze het jaar rond worden opengehouden. Ik deel ergens je gedachte wel dat je bij een paar passen met wintersluiting toch eens wat beter zou kunnen kijken wat je kunt doen om die eerder open te hebben. Uiteraard is dat iets dat extra geld kost, maar omwegen en wachttijden kosten ook geld.

Overigens eens over de feestdagen in het voorjaar. De Gotthard is dan meer een knelpunt dan in de zomer, doordat verkeersaanbod sterker geconcentreerd is op bepaalde tijdstippen (velen gaan alleen een weekend weg, dus geen flexibiliteit om een dag of zelfs maar naar avonduren te verplaatsen) en je hebt door winterafsluitingen sneller de A2 nodig.

Plaats reactie