Heeft Lijnbus voorrang

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Jeroen » do 14 mar 2019, 20:59

Coen Tunnel schreef: wo 13 mar 2019, 20:31
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Aangezien de bus op deze plek rechts mag rijden, moet hij daar ook rijden, omdat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Er is geen enkele reden voor de buschauffeur om weer in te voegen op de rijbaan, en ik zie ook niet in waarom dit zou mogen.
Omdat hij uiteraard anders onnodig staat te wachten op zijn collega voor hem. Waar zou je anders de grens leggen dat dit niet zou mogen... Er zijn immers veel busstations en grote haltes met doorlopende stroken voor meerdere buslijnen achter elkaar. Het zou waanzin zijn om die allemaal op elkaar te laten wachten als ze elkaar gewoon voorbij kunnen. En doorgetrokken streep of niet, een bij een halte wegrijdende bus heeft gewoon voorrang bibeko.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rein » do 14 mar 2019, 21:21

^^

Zolang de wetgever artikel 76 RVV 1990 niet aanpast, mag een bus niet over een doorgetrokken streep, zo simpel is het. Of alle buschauffeurs zouden hiervoor een specifieke ontheffing moeten hebben. Overigens had in lid 2a best ook busstrook kunnen worden opgenomen lijkt het, maar dat is dus niet het geval.
Artikel 76 RVV 1990 schreef:
1 Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

2 Het eerste lid is niet van toepassing:
a. indien de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. indien aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. op bestuurders die een fietsstrook mogen gebruiken, indien er tussen die fietsstrook en de ernaast gelegen rijstrook een doorgetrokken streep is aangebracht.
Een lijnbus mag trouwens wel een verdrijvingsvlak of puntstuk berijden als die leidt naar een busstrook. Zie artikel 77.
Artikel 77 RVV 1990 schreef: 1 Bestuurders mogen verdrijvingsvlakken en puntstukken niet gebruiken.

2 Het eerste lid is niet van toepassing wanneer bestuurders een spitsstrook volgen die een splitsing of samenvoeging van wegen, rijstroken of rijbanen passeert.

3 Het eerste lid is niet van toepassing wanneer bestuurders rechtmatig een busbaan of busstrook volgen die een splitsing of samenvoeging van wegen, rijstroken of rijbanen passeert.
Edit: excuus, in mijn reactie ging ik er abusievelijk vanuit dat de discussie nog ging over het overschrijden van een doorgetrokken streep. Het ging echter over het al dan niet rechthouden. Desalniettemin is het issue van de doorgetrokken streep wel een interessant iets, ik laat bovenstaande daarom staan.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Egbert » vr 15 mar 2019, 7:21

Coen Tunnel schreef: do 14 mar 2019, 17:33
RikB schreef: do 14 mar 2019, 9:28Maar, als je door een bus voor te laten gaan 50 'automobilisten' van de weg af hebt, moet je misschien soms voorrang geven terwijl hij dat niet heeft? Laat die bus maar doorstromen, als door de kortere reistijd minder mensen de auto pakken, compenseert dat wel!
Hoeveel van die 50 busreizigers hadden voor hun reis de auto kunnen pakken? De meerderheid vermoedelijk niet, bij gebrek aan het bezit van een auto.
Hoeveel zouden wel een auto kopen als er geen bus was? Waarom denk je dat de meerderheid die nu in de bus zit wel te voet of met de fiets (of niet) zou gaan als die bus niet reed?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mar 2019, 7:39

^^ Is er dan zo'n enorm groei in autobezit geweest op plekken waar buslijnen zijn geschrapt?

Bussen zitten vol met scholieren, studenten, ouderen, huisvrouwen en mensen met lage inkomens, die vaak geen (eigen) auto hebben en in veel gevallen niet eens een rijbewijs. Kortom, zoals ik al zei, voornamelijk captives. Mensen die geen alternatief hebben. Ook niet als de bus niet zou rijden. Daarmee vervult zo'n bus een belangrijke sociale functie, maar of het daadwerkelijk voor zorgt dat er veel minder auto's rijden? Nee.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Peter » vr 15 mar 2019, 7:52

Dat geldt met name voor buitengebieden-bussen die geen connectie vormen met een intercity-treinstation. Wie in de stad werkt en geen bedrijfsparkeerplek heeft, zal geen zin hebben om een paar tientjes parkeergeld per dag te betalen. Ik pak ook regelmatig de bus of tram. En als ik een paar wijntjes of biertjes wil drinken pak ik ook de bus. Ik kan om 1:00 's nachts nog terug vanuit Groningen (in het weekend ook om 3:30 maar die tijd heb ik gehad).

In het buitengebied heeft 90% van de huishoudens wel een auto, met voornamelijk bijstandstrekkers en hoogbejaarden als uitzondering. Dat zal niet veel veranderd zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door RikB » vr 15 mar 2019, 10:10

Egbert schreef: vr 15 mar 2019, 7:21
Coen Tunnel schreef: do 14 mar 2019, 17:33
RikB schreef: do 14 mar 2019, 9:28Maar, als je door een bus voor te laten gaan 50 'automobilisten' van de weg af hebt, moet je misschien soms voorrang geven terwijl hij dat niet heeft? Laat die bus maar doorstromen, als door de kortere reistijd minder mensen de auto pakken, compenseert dat wel!
Hoeveel van die 50 busreizigers hadden voor hun reis de auto kunnen pakken? De meerderheid vermoedelijk niet, bij gebrek aan het bezit van een auto.
Hoeveel zouden wel een auto kopen als er geen bus was? Waarom denk je dat de meerderheid die nu in de bus zit wel te voet of met de fiets (of niet) zou gaan als die bus niet reed?
Zelf heb ik jaren gebruik gemaakt van een goede busverbinding. Helaas stond de bus ook regelmatig in de file. Daarna werd de verbinding minder goed, ging ik iets verderop werken waardoor OV nog lastiger werd en parkeren gratis... en maakte ik de keuze voor de auto (die eerst thuis stil stond).
Goed OV kan autoverkeer wel degelijk terugdringen. En daarom: geef die bus maar voorrang.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Peter » vr 15 mar 2019, 10:26

Maar doe het dan niet zoals in deze topic. Laat het normaal verkeer dan invoegen op de (dan beeindigde) busstrook net voor de rotonde, zodat de situatie duidelijk is. De bus hoeft dan alleen te wachten op 1-2 auto's die voor de haaientanden van de rotonde staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rein » wo 27 mar 2019, 18:52

Rein schreef: wo 13 mar 2019, 12:48 Nog zo'n vage situatie, maar dan eigenlijk nog veel erger. Volgens de onderborden zouden lijnbussen hier voorrang hebben. Ik zie echt geen enkele reden waarom dat in werkelijkheid zo zou zijn. Deze situatie is vrij recent, in oktober 2018 zo aangelegd. Echt ongelooflijk dit.

[...]
Afbeelding

Oude situatie
Ik heb die dag de gemeente Amstelveen aangeschreven en aangegeven dat dit toch echt niet kon. Vandaag heb ik een reactie gehad waarin werd beaamd dat ik helemaal gelijk heb en dat de onderbordjes worden weggehaald. Lijkt me de enige juiste oplossing.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door mavas » wo 27 mar 2019, 19:35

Grote kans dat dat iemand van dit forum is geweest die je heeft geantwoord. En nee, ik bedoel niet mijzelf ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Wouter N14 » wo 27 mar 2019, 20:32

Rein schreef: wo 13 mar 2019, 12:48 Volgens de onderborden zouden lijnbussen hier voorrang hebben. Ik zie echt geen enkele reden waarom dat in werkelijkheid zo zou zijn.
Als hier direct voor een halte ligt, zou je kunnen beargumenteren dat de bus voorrang heeft omdat hij binnen de kom bij een halte wegrijdt. Of dat juridisch houdbaar is, is vers twee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rene » do 28 mar 2019, 21:29

^^
Die regel heeft betrekking op invoegen bij een haltehaven. Niet op oprijden van een rotonde.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Wouter N14 » do 28 mar 2019, 22:31

^^ Die haven wordt niet genoemd:
Artikel 56
1 Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Je zou dus kunnen stellen dat het wegrijden bij de halte onderdeel is van het oprijden van de rotonde. Ik ben er geen voorstander van, maar kan het ook niet volledig weerleggen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Attietattie » do 28 mar 2019, 22:34

Rene schreef: do 28 mar 2019, 21:29 ^^
Die regel heeft betrekking op invoegen bij een haltehaven. Niet op oprijden van een rotonde.
Dat staat nergens.
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
Verkeerstekens gaan voor verkeersregels en de lijnbus heeft haaientanden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 mar 2019, 22:38

De buschauffeur kan sowieso ongehinderd de bushalte verlaten, namelijk door zijn weg te vervolgen via de vrijliggende busbaan.

Als je al een verband kunt leggen met deze regel (wat ook ik betwijfel) dan zal de bushalte direct tegen de rotonde aan moeten liggen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rene » zo 07 apr 2019, 22:38

Wouter N14 schreef: do 28 mar 2019, 22:31 Die haven wordt niet genoemd
Dat was wel de reden voor de aangepaste wetgeving.
Immers een bus die op een doorgaande weg stil staat, verspert de weg en heeft dus weinig voorrang nodig.
Echter bij haltehavens moesten bussen vroeger voorrang verlenen, en dat wilde men aanpassen.
Het ging dan om het voorrang geven door voertuigen die de bus van achteren naderden.
Het artikel is nooit bedoeld geweest om voorrang af te dwingen op andere locaties dan bij een haltehaven, bijvoorbeeld een kruispunt.
Als dat nu wel zo wordt uitgelegd is het goed om eens naar herziening van de precieze tekst in het RVV te kijken.

Er staat in artikel 56 1e lid trouwens ook niet dat bestuurders voorrang moeten geven, er staat alleen dat ze gelegenheid moeten geven tot wegrijden bij de halte. Dat wegrijden kan een buschauffeur, tot aan de haaietanden. En dan gelden gewoon de normale verkeersregels voor een rotonde.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Rene » zo 07 apr 2019, 22:48

Vergelijk ook het wegrijden bij deze halte. Tot de haaietanden, en dan gewoon voorrang geven.
https://www.google.nl/maps/@52.5105075, ... 92!5m1!1e1

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Heeft Lijnbus voorrang

Bericht door Attietattie » zo 07 apr 2019, 23:43

^^ Daar kan niet eens een bus komen. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie