Vreemde verkeersborden

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Egbert » do 14 mar 2019, 7:09

Het is helaas nodig. Het aantal zoutstengels in het verkeer dat maar een beetje aanprutst is veel te hoog en handhaving is ver te zoeken.
Kom op politie, met een uurtje posten in de morgen bij een rotonde vang je zoveel van dit soort irritante gedrag. En als bijvangst heb je ook nog alle fietsers zonder licht.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Robbert297 » do 14 mar 2019, 9:17

^^ +1. Beetje extra handhaving is wat dat betreft zeer welkom.
Слава Україні

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door RikB » do 14 mar 2019, 10:22

Denk je nu werkelijk dat politie op deze twee dingen tegelijk gaat controleren?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Seat Ibiza » do 14 mar 2019, 11:30

Robonus schreef: do 14 mar 2019, 6:50 Dit nadat fietsers altijd masaal de rotonde oprijden voor richting rechtdoor terwijl veel autoverkeer van links naar rechts moet, en dan claimden veel fietsers dat ze voorrang hadden. :facepalm:
Stel jij je nou echt voor dat fietsers zouden (moeten) wachten bij het oprijden van de rotonde, terwijl er een aparte fietsstrook ligt? Dat doet toch ook niemand bij een normale t-kruising? Dat de fietsers vervolgens een stuk verderop op de rotonde blijven rijden en daarbij voorrang hebben op auto's die de rotonde wensen te verlaten maakt daarbij feitelijk niets uit m.i.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door GuteFahrt » do 14 mar 2019, 11:51

RikB schreef: do 14 mar 2019, 10:22 Denk je nu werkelijk dat politie op deze twee dingen tegelijk gaat controleren?
Dat kan ik er niet uit opmaken. Er wordt vooral de wens uitgesproken c.q. dat handhaving (zeer) welkom is.

:)<>:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Robonus » do 14 mar 2019, 12:03

Seat Ibiza schreef: do 14 mar 2019, 11:30
Robonus schreef: do 14 mar 2019, 6:50 Dit nadat fietsers altijd masaal de rotonde oprijden voor richting rechtdoor terwijl veel autoverkeer van links naar rechts moet, en dan claimden veel fietsers dat ze voorrang hadden. :facepalm:
Stel jij je nou echt voor dat fietsers zouden (moeten) wachten bij het oprijden van de rotonde, terwijl er een aparte fietsstrook ligt? Dat doet toch ook niemand bij een normale t-kruising? Dat de fietsers vervolgens een stuk verderop op de rotonde blijven rijden en daarbij voorrang hebben op auto's die de rotonde wensen te verlaten maakt daarbij feitelijk niets uit m.i.
Ja dat stel ik want zo werkt de wet. Driehoeksmarkering (haaientanden) geven aan dat je voorrang moet geven aan alle rijstroken.
Daarbij is het geen fietsstrook, maar een fietssuggestiestrook, waar je als automobilist ook mag rijden.

Het beste werkt het altijd als je een rotonde recht vouwt, als je vanaf links komt en je wil voorsoorteren voor zijstraat 2, heb jij voorrang op de persoon die uit zijstraat 1 komt. Dat is precies dezelfde situatie op een rotonde waar ook fietsers op rijden.
(Correct me if i'm wrong)


Afbeelding


Edit, nog een werkelijke situatie waar het nog wel eens mis gaat, op R1 komt een auto die aan de rechterkant van de afbeelding naar Alkmaar wil voorsorteren en wisselt ter hoogte van de zijstraat van R1 naar R2. Van Zijstraat komende auto denkt als die naar links kijkt: "mooi, auto op R1, ik kan oprijden op R2" en dan gaat het mis.

Afbeelding
Locatielink: https://www.google.nl/maps/@52.5133501, ... a=!3m1!1e3

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie » do 14 mar 2019, 12:38

Robonus schreef: do 14 mar 2019, 12:03Het beste werkt het altijd als je een rotonde recht vouwt, als je vanaf links komt en je wil voorsoorteren voor zijstraat 2, heb jij voorrang op de persoon die uit zijstraat 1 komt. Dat is precies dezelfde situatie op een rotonde waar ook fietsers op rijden.
(Correct me if i'm wrong)
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Seat Ibiza » do 14 mar 2019, 12:47

Robonus schreef: do 14 mar 2019, 12:03 Het beste werkt het altijd als je een rotonde recht vouwt, als je vanaf links komt en je wil voorsoorteren voor zijstraat 2, heb jij voorrang op de persoon die uit zijstraat 1 komt. Dat is precies dezelfde situatie op een rotonde waar ook fietsers op rijden.
Teken nu eens een fiets(suggestie)strook er bij en wijs me dan een plek aan waar fietsers zouden (moeten) stoppen. Bijvoorbeeld hier? Formeel heb je misschien gelijk, maar dat doet echt vrijwel geen enkele fietser.

In jouw voorbeeld zijn er twee situaties: daar waar de fietser de voorrangsweg op rijdt (formeel heeft de auto daar inderdaad voorrang, maar de fietser kan probleemloos mee rechtsaf oprijden en zal dat ook doen) en dan vervolgens de t-kruising waar de auto rechtsaf wil slaan en de fietser rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg is. Als de automobilist daar voorrang zou nemen, omdat de fietser pas net deze weg zou zijn opgedraaid, denk ik toch dat de automobilist 100% fout zit. Het doet op dat punt namelijk niet meer ter zake waar de fietser eerder vandaan kwam.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Robonus » do 14 mar 2019, 13:01

Attietattie schreef: do 14 mar 2019, 12:38 Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Hoofdstuk III. Verkeerstekens § 4. Verkeerstekens op het wegdek Artikel 80 Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
@Seat Ibiza, als de 2 auto's eenmaal op dezelfde rijbaan zitten, heb je helemaal gelijk, dan is de rijstrookwisselende auto fout. De timing is hierin een grijs gebied.

Over je Maps link, stel dat je wil parkeren in het aangegeven vak, dan kan je voorsorteren op de fietssugestiestrook. Als je dat al doet ter hoogte van de kruising zou je verwachten dat een aankomende fietser op de zijstraat jou voorrang moet verlenen. Beetje vreemd in dit voorbeeld is dat de haaientanden niet tot het hoekje/tangentpunt doorlopen.


Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Seat Ibiza » do 14 mar 2019, 14:27

^^
Stel nou eens dat er twee fietsers rijden. Eentje rijdt al op de voorrangsweg, nummer twee komt uit de zijstraat en voegt achter de eerste fietser in. De tweede fietst iets sneller dan de eerste en dus zijn ze gelijktijdig ter hoogte van het parkeervak. Ter hoogte van dat parkeervak wil jij gaan parkeren. Dan zou het toch raar zijn als je dan voorrang geeft aan de eerste fietser, maar niet aan de tweede? :dontknow:

Nee, ik denk dus echt dat je de twee zaken van elkaar dient te scheiden. De fietsers vervolgen hun weg en jij verricht een bijzondere manoeuvre. Je verleent dus aan beide voorrang.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Schelpenpaadje » do 14 mar 2019, 14:34

NOS schreef:Nieuw verkeersbord waarschuwt fietsers voor tramrails
Afbeelding
Bron en meer: https://nos.nl/artikel/2275930-nieuw-ve ... rails.html

Volstrekt overbodig.
Dat er nog een bordje met uitleg bij moet zegt genoeg.

Er is al een prima waarschuwing om ongelukken met tramrails te voorkomen:
Tramrails

Gaan we fietsers ook waarschuwen dat ze niet onder een auto moeten komen of de gracht in moeten fietsen?

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Robonus » do 14 mar 2019, 14:47

Dat staat niet in lijn met hun eerdere berichtgeving:
https://nos.nl/artikel/2261829-groot-de ... haald.html

Nog terugkomend op de fietsersvoorrang, hoe de verkeerswet precies werkt in dit soort grijze gebieden met tegenstrijdige regels weet ik ook niet precies, ik vertel enkel hoe ik denk dat de wet in elkaar zit. Zoals Attie ook zegt, is het een tegenstrijdigheid tussen art. 54 en art. 80

NB, ik woon vlakbij bij de betreffende rotonde waar het bordje bij stond en daar geef ik fietsers meestal maar gewoon voorrang omdat ze het vaak toch wel nemen. Of als ze een keer oogcontact zoeken en afremmen dan neem ik wel m'n voorrang. Ik ga zeker niet m'n gram halen omdat ik de verkeerswet nou eenmaal zo interpreteer. Ik denk dat het daar vooral in draait in het verkeer. Een assertieve maar ook een beetje vergevingsgezinde rijstijl.

Het wordt een beetje een :offtopic: verhaal, dus terug naar de bordjes :wow:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Egbert » vr 15 mar 2019, 7:37

Attietattie schreef: do 14 mar 2019, 12:38
Robonus schreef: do 14 mar 2019, 12:03Het beste werkt het altijd als je een rotonde recht vouwt, als je vanaf links komt en je wil voorsoorteren voor zijstraat 2, heb jij voorrang op de persoon die uit zijstraat 1 komt. Dat is precies dezelfde situatie op een rotonde waar ook fietsers op rijden.
(Correct me if i'm wrong)
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Leuk en aardig, maar op de meeste rotondes ligt op zijn best een fietssuggestiestrook en wijs mij aan waar wordt omschreven wat dat is, laat staan dat je geen voorrang hoeft te verlenen als je van een niet-voorrangsweg een fietssuggestiestrook (of zelfs een fietsstrook) oprijdt.
voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;
Als ik op een rotonde met de auto half rond wil en van een kwart pleurt een fietser hem voor mij, dan kan ik mijn weg niet ongehinderd volgen. Ergo: ook als fietser moet je auto's op de rotonde voorlaten.

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Floris » vr 15 mar 2019, 16:31

https://goo.gl/maps/r8UJNLTa19K2
Robonus schreef: do 14 mar 2019, 12:03 Daarbij is het geen fietsstrook, maar een fietssuggestiestrook, waar je als automobilist ook mag rijden.
De rotonde zelf heeft idd een suggestiestrook, maar afhanklijk van waar de fieters de rotonde opkomen komen ze of van een fietspad of van een fietsstrook. Ze verlaten de rotonde of via een suggestiestrook of via een fietsstrook. (lekker duidelijk toch)
Seat Ibiza schreef: do 14 mar 2019, 12:47 Teken nu eens een fiets(suggestie)strook er bij en wijs me dan een plek aan waar fietsers zouden (moeten) stoppen. Bijvoorbeeld hier?
In dit voorbeeld is het nu juist wel een fietsstrook en geen suggestiestrook.

Zijn er eigenlijk rotondes met fietsstroken? (behalve dan dit trieste geval in Leystad: https://goo.gl/maps/84RwJajwMEE2)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie » vr 15 mar 2019, 16:59

Egbert schreef: vr 15 mar 2019, 7:37laat staan dat je geen voorrang hoeft te verlenen als je van een niet-voorrangsweg een fietssuggestiestrook (of zelfs een fietsstrook) oprijdt.
Niemand die dat zegt. Jij begint erover.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door TomTorquay » vr 15 mar 2019, 17:05

Schelpenpaadje schreef: do 14 mar 2019, 14:34 Volstrekt overbodig.
Dat er nog een bordje met uitleg bij moet zegt genoeg.
Compleet onduidelijk inderdaad. Wat een misbaksel.

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jutter » za 16 mar 2019, 10:47

Robbert297 schreef: wo 13 mar 2019, 22:15 Deze vandaag gespot in Bilthoven:
https://www.google.com/maps/@52.1307737 ... bfov%3D100

Wat wordt het volgende? "Rood licht = stoppen"?
Daar stond hier ook een variant van (Doggersvaart, Den Helder).

https://goo.gl/maps/RkdnCviq8zT2
Robonus schreef: do 14 mar 2019, 6:50
Of nog zo'n dooddoener, Let op!!! verkeer op de rotonde heeft voorrang:
Dit nadat fietsers altijd masaal de rotonde oprijden voor richting rechtdoor terwijl veel autoverkeer van links naar rechts moet, en dan claimden veel fietsers dat ze voorrang hadden. :facepalm:
Afbeelding
https://goo.gl/maps/Y6sAN9NcuVT2
Ik stop regelmatig met de fiets voor een rotonde als ik zie dat een auto het kwart na mij wil afslaan. Echter stoppen auto's vrijwel altijd met de gedachte en een blik van "Huh, waarom rijdt die fietser hier niet". Ze gaan er al vanuit dat je als fietser niet stopt voor de rotonde. (gaat om deze rotonde: https://goo.gl/maps/m4qmeHCHFp92)

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Victor » za 16 mar 2019, 14:43

Robonus schreef: do 14 mar 2019, 13:01 Beetje vreemd in dit voorbeeld is dat de haaientanden niet tot het hoekje/tangentpunt doorlopen.
Fietsers worden denk ik geacht de voorrang onderling op te lossen... net als in de hoekpunten van VRI geregelde kruisingen met aparte fietsstroken en fiets-verkeerslichten.
https://www.google.nl/maps/@51.6293254, ... 312!8i6656

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Steyn_E » za 16 mar 2019, 17:58

^^
Er bestaan ook fietskruisingen met voorrang en zelfs een bypass :D https://goo.gl/maps/qxKCsvpe1Zq
Jammer dat er geen borden bij de haaientanden staan.

Hier op een rotonde staat ie er dan weer wel bij: https://goo.gl/maps/oVXenJjN3uE2

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie » za 16 mar 2019, 20:34

Victor schreef: za 16 mar 2019, 14:43Fietsers worden denk ik geacht de voorrang onderling op te lossen...
Er staat een B6.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Egbert » zo 17 mar 2019, 11:44

Attietattie schreef: vr 15 mar 2019, 16:59
Egbert schreef: vr 15 mar 2019, 7:37laat staan dat je geen voorrang hoeft te verlenen als je van een niet-voorrangsweg een fietssuggestiestrook (of zelfs een fietsstrook) oprijdt.
Niemand die dat zegt. Jij begint erover.
Nee hoor. Is de crux van het tweede paaltje van Robonus.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Victor » zo 17 mar 2019, 14:01

Attietattie schreef: za 16 mar 2019, 20:34
Victor schreef: za 16 mar 2019, 14:43Fietsers worden denk ik geacht de voorrang onderling op te lossen...
Er staat een B6.
Die regelt alleen de voorrang tussen auto´s en fietsers.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Rein » zo 17 mar 2019, 15:16

^^ ja nog even. :wijsvinger:

Met borden B6 wordt voorrang geregeld voor de gehele kruising en niet voor specifieke verkeersdeelnemers op de kruising.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Victor » zo 17 mar 2019, 17:02

^^ Dus... vanwege dat B6 bord links van het fietspad moet ik als fietser een fietser van links voor laten gaan? Terwijl het kruisingsvlak fietspad-fietspad geen haaietanden of andere belijning heeft?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Attietattie » zo 17 mar 2019, 20:56

^^ Haaientanden zijn niet nodig. De B6 betekent niet dat je zelf mag kiezen tussen welke modaliteiten het geldt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door harry » zo 17 mar 2019, 22:59

B6 is dus :B6:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 mar 2019, 8:08

Langs de N217.
De Westdijk is een zijweg even verderop. Aangezien er niet linksafgeslagen mag worden, aangegeven met de :D4:, moet men keren bij de volgende rotonde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Demassel » zo 24 mar 2019, 12:24

Opzich geen vreemd bord. Al had men voor een slag groter kunnen gaan om de pijl op het eind ook naar links te kunnen laten wijzen.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 24 mar 2019, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 mar 2019, 13:42

Misschien niet vreemd maar wel creatieve toepassing van een rotondebord.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Vreemde verkeersborden

Bericht door Demassel » zo 24 mar 2019, 15:58

Jackbauer1350 schreef:Misschien niet vreemd maar wel creatieve toepassing van een rotondebord.
Klopt, maar in dit geval denk ik duidelijker dan de gebruikelijke bocht die bij omleidingen gebruikt wordt (maar die staan er dan ook vlak voor.
Misschien de optie om het geheel in zwart/geel uit te voeren om de :D01: verwarring er helemaal uit te halen

Plaats reactie