Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 28 mar 2019, 22:27

mavas schreef: do 28 mar 2019, 22:07 Gave kaart! Enkele interessante dingen die mij zo in eerste instantie opvallen:
Intercity komt terug in Zeeland!
Treindienst uit Breda gaat naar Utrecht. Geen koppeling met Zwolle meer! Scheelt weer een overstap.
Ip daarvan gaat de intercity uit Venlo via Eindhoven naar Zwolle.
Sommige diensten gaan Castricum over slaan (nu nog niet volgens mij)
Sommige diensten gaan heemstede overslaan
Kun je nog wel van Voorhout naar Hillegom rijden?
Idem de vraag voor Tilburg Reeshof/universiteit?
De laatste optie wel, want beide liggen op de oranje lijn. Voorhout - Hillegom is inderdaad bijzonder. Dat lijken verschillende treindiensten te zijn die maar op een van de twee stations stoppen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » do 28 mar 2019, 22:30

jelger schreef: do 28 mar 2019, 19:39ProRail heeft een schets i.s.m. verschillende organisaties (NS, overheden) om de discussie te starten over de toekomst van de spoordienstregeling, en de gewenste toestand rond 2030.
Komt me bekend voor. Eind jaren '80 bracht NS het plan "Rail 21" naar voren. Voor een nieuwe dienstregeling. Basis voor gigantisch veel geld naar spoorinfra. Maar toen eindelijk alles gerealiseerd werd, stond het drietreinensysteem plots niet meer op de agenda.

Kortom: het zoveelste plan van het spoor om heel veel geld binnen te harken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 28 mar 2019, 22:33

mavas schreef: do 28 mar 2019, 22:07Idem de vraag voor Tilburg Reeshof/universiteit?
Liggen beiden toch op de oranje lijn van de stoptrein Breda-Deurne?

De genoemde verbinding Zwolle-Arnhem-Nijmegen-Eindhoven-Venlo vind ik ook wel bijzonder. Mooi als dat in de toekomst inderdaad een directe verbinding Zwolle-Eindhoven oplevert.

En Zoetermeer wordt blijkbaar een Intercity-station? En de trein Arnhem-Winterswijk slaat tot aan Doetinchem alle stations over.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » do 28 mar 2019, 22:43

Dit is een indicatie op basis van de huidige prognoses van de reizigersaantallen. “Deze kaart is niet het wensbeeld, noch de belofte van ProRail, maar dient als basis voor gesprekken met onze partners in de sector” aldus ProRail.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 29 mar 2019, 7:19

Vinny schreef: do 28 mar 2019, 19:55 Complimenten aan de ontwerper van de kaart. Ik denk dat dit het beste schematische overzicht van de Nederlandse treindiensten is dat ik ooit gezien heb.
Iets dergelijks is er al langer hoor.
IC-kaart uit 1989:
Afbeelding
En later de spoorkaart van Movin:
Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » vr 29 mar 2019, 7:59

jelger schreef: do 28 mar 2019, 22:43
Dit is een indicatie op basis van de huidige prognoses van de reizigersaantallen. “Deze kaart is niet het wensbeeld, noch de belofte van ProRail, maar dient als basis voor gesprekken met onze partners in de sector” aldus ProRail.
Dat idd, helemaal niets concreets aan dit plan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » vr 29 mar 2019, 12:06

Rail '21 was van oorsprong ook geen concreet plan. Slechts een mooie gelikte folder. Die toen wel door de politiek het SVV-II werd ingeloodst.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 29 mar 2019, 13:10

jelger schreef: do 28 mar 2019, 22:43
Dit is een indicatie op basis van de huidige prognoses van de reizigersaantallen. “Deze kaart is niet het wensbeeld, noch de belofte van ProRail, maar dient als basis voor gesprekken met onze partners in de sector” aldus ProRail.
Ik vind het dan toch vreemd dat een rechtstreekse Venlo-Schiphol verbinding wordt gescrapt ten faveure van een overstapvrije Roosendaal-Utrecht-Den Haag die niemand als zodanig zal gebruiken.
Roosendaal - Utrecht gaat sneller via Rotterdam en voor Breda - Utrecht is een aparte treinserie ingetekend.
En ook alles uit Zuid-Limburg naar Amsterdam CS en niet meer naar Schiphol is vreemd. Prorail denkt in corridors en niet in wat de reiziger wil, dat is hier wel uit af te lezen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » vr 29 mar 2019, 13:18

^^ Dat is toch ook precies het punt wat ze willen maken: de capaciteit op het spoor gaat te kort schieten als gedaan wordt wat de reiziger wil.
Dat is op te lossen door niet meer naar de reiziger te luisteren, maar naar de maximale capaciteit te kijken. Of door het spoor uit te breiden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Ds79m » vr 29 mar 2019, 14:20

In hoeverre zijn langere en dubbeldekstreinen eigenlijk een optie? Veel stoptreinen en ook iets als de IC Direct hebben nu een vrij lage capaciteit per trein.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » vr 29 mar 2019, 14:48

^^ Daar zal vast nog wel wat te winnen zijn, waar je echter tegen aan gaat lopen is de capaciteit van de deuren/trappen in de trein. Het uit- en instappen gaat te lang duren dan. Plus dat de perrons soms niet geschikt voor nóg meer mensen. Die op Amsterdam-Zuid zijn nu bijvoorbeeld veel te smal voor de hoeveelheid mensen die er soms staan en uitstappen. Dat zorgt voor veiligheidsproblemen.
Daarom kun je wat dat betreft beter 4x per uur een kleine trein hebben, dan 2x per uur een grote.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » vr 29 mar 2019, 19:39

Rene schreef: vr 29 mar 2019, 12:06 Rail '21 was van oorsprong ook geen concreet plan. Slechts een mooie gelikte folder. Die toen wel door de politiek het SVV-II werd ingeloodst.
In Rail '21 was ook de uitbouw van de spoorlijn Utrecht-Arnhem tot hogesnelheidslijn meegenomen en een IC-verbinding Lelystad-Heerenveen-Groningen. Ik weet niet zeker of je er erg rouwig om moet zijn dat die verbindingen er niet gekomen zijn. Het regionale treinvervoer heeft wel degelijk een impuls gekregen. Intercity's zijn op meer plaatsen gaan stoppen, waardoor de bereikbaarheid van de suburbane stations is toegenomen en de basisfrequentie is ook verhoogd: Elk kwartier een intercity in de Randstad en elk half uur in de buitengebieden is tegenwoordig wel de standaard.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Robbert297 » zo 31 mar 2019, 13:02

De Bert Swartbrug tussen Noordhorn en Zuidhorn. Deze relatief nieuwe spoorbrug maakt deel uit van het traject Groningen - Leeuwarden, wat bereden wordt door de rood-witte Stadler GTW's van Arriva.
AfbeeldingBert Swartbrug (Bert Swart Bridge), Zuidhorn by Robbert Kuiper, on Flickr
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 17:25

Wel of geen rookverbod op de perrons. ProRail wil dat invoeren, maar de machinisten en conducteurs zijn tegen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... conducteur

Van mij mag het, het is hinderlijk dat als je staat te wachten je in de rook van een ander staat. Ze lopen maar naar het einde van het perron of zo, nu staat men gewoon tussen de wachtenden te roken, eigenlijk is dat asociaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » wo 31 jul 2019, 17:41

Ik ben 100% voor, zowel op stations als bij tram- als bushaltes. Roken kan prima thuis, met ramen en deuren dicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » wo 31 jul 2019, 17:57

Chris schreef: wo 31 jul 2019, 17:25Ze lopen maar naar het einde van het perron of zo
Vanaf daar kan de rook alsnog over het hele perron waaien.

Blijkbaar komt het bij de conducteurs en machinisten niet op, dat je ook kan ontspannen zonder sigaret. En als de nicotinebehoefte dan toch gestild moet worden, dan gebruiken ze maar een nicotinepleister. Mensen zijn immers niet verslaafd aan roken, maar aan nicotine.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door jelger » wo 31 jul 2019, 18:05

Mensen zijn (ook) verslaafd aan de gewoonte.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 01 aug 2019, 10:51

Het is een beetje raar dat Prorail met dit plannetje komt terwijl de meeste stations (gebouwen en perrons) in beheer van NS zijn. Daarbij ontbreekt denk ik ook nog wettelijke basis, zeker voor de perrondelen zonder overkapping (waar je volgens mij ook nu al overal mag roken), waar je niet wegkomt met het weghalen van de rookzuilen.

Het creeert wel problemen voor de werkgevers, en dan met name de NS (maar ook voor winkeliers op grote stations). Als de werknemer 2 keer 5 minuten moet lopen voor een sigaretje is het meestal de werkgever die opdraait voor de kosten. Tenzij de bonden meegaan (en daar lijkt het niet op) mag NS opdraaien voor een hobby van Prorail. Bij ziekenhuizen en universiteiten speelt hetzelfde probleem, vooral als deze op een groot terrein staan, dat deel van de kliniek of universiteit is en men het hele terrein rookvrij wil maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 01 aug 2019, 11:14

Peter schreef: do 01 aug 2019, 10:51 Het is een beetje raar dat Prorail met dit plannetje komt terwijl de meeste stations (gebouwen en perrons) in beheer van NS zijn.
ProRail is eigenaar van de stations, dus het is niet vreemd dat zij met dit plan komen. De NS is verantwoordelijk voor de commerciële exploitatie van stations, dus dat ProRail met de NS (en andere vervoerders) in gesprek is logisch.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » do 01 aug 2019, 14:10

Maar Prorail sorteert wel een beetje voor door reeds te stellen dat ze verwachten dat binnen 2 jaar nergens meer gerookt mag worden. Dat deden ze natuurlijk ook door te stellen dat ze de meeste onbewaakt overgangen gingen afsluiten met betonblokken, terwijl Prorail daar geen ongedeeld gezag over heeft.
Als je eigenaar bent van een winkelcentrum mag je ook niet zomaar alle roltrappen buiten werking stellen (omdat er teveel vernield wordt bijvoorbeeld).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 01 aug 2019, 14:25

Zolang de eigenaar geen wetten overtreedt, mag hij dit besluiten. Een roltrap mag je buiten werking stellen, zolang er voor mindervaliden een alternatief is bijv. een lift of een hellingbaan. Er is voor zover ik weet geen wet die ProRail verplicht om een rookzone aan te leggen, dus kan zo'n zone ook worden opgeheven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » do 01 aug 2019, 17:24

Hoewel ik het wel eens ben het roken zoveel mogelijk te ontmoedigen getuigt dit voorstel van ProRail van enige lompheid, omdat men destijds de rookzones ook heeft gefaciliteerd...vrij bruusk allemaal om zo het verlengstuk van de politiek te spelen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 01 aug 2019, 17:31

Dat is geen lompheid, dat heet 'voortschrijdend inzicht'. :dyn_hyp:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door waldo79 » do 01 aug 2019, 17:34

Persoonlijk zijn die rookzones mij een doorn in het oog, maar ik verwacht persoonlijk meer weerstand vanuit de NS gelederen (met name vakbonden) dan vanuit het publiek.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Kaaiman » do 01 aug 2019, 17:38

Soms krijg je de indruk dat bijna alle conducteurs en trein- en busbestuurders van boven de 40 roken, ja.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 02 aug 2019, 8:10

boe! schreef: do 01 aug 2019, 14:25 Zolang de eigenaar geen wetten overtreedt, mag hij dit besluiten.
Nee, een eigenaar mag (zolang er huurders zijn) niet zomaar alles besluiten. Hij is ten eerste gebonden aan de voorwaarden in huurcontracten (waar vaak de beheersplicht in staat tot centrale voorzieningen) en verder aan wat "redelijk" is. Als jouw huisbaas de ramen vervangt door geblindeerd glas is dat niet redelijk. Of als hij de brievenbussen weghaalt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » vr 02 aug 2019, 8:38

Kaaiman schreef: do 01 aug 2019, 17:38 Soms krijg je de indruk dat bijna alle conducteurs en trein- en busbestuurders van boven de 40 roken, ja.
Ja, maar dat is een blijft een keuze. Niemand dwingt ze om te roken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 aug 2019, 9:04

Peter schreef: vr 02 aug 2019, 8:10
boe! schreef: do 01 aug 2019, 14:25 Zolang de eigenaar geen wetten overtreedt, mag hij dit besluiten.
Nee, een eigenaar mag (zolang er huurders zijn) niet zomaar alles besluiten. Hij is ten eerste gebonden aan de voorwaarden in huurcontracten (waar vaak de beheersplicht in staat tot centrale voorzieningen) en verder aan wat "redelijk" is. Als jouw huisbaas de ramen vervangt door geblindeerd glas is dat niet redelijk. Of als hij de brievenbussen weghaalt.
Door geblindeerd glas toe te passen wordt de wet overtreden (Bouwbesluit). In het Bouwbesluit staat namelijk dat er daglicht naar binnen moet kunnen komen.

Voor brievenbussen zijn eisen vastgesteld. Volgens mij is een brievenbus strikt genomen niet verplicht, maar als je hem niet hebt zal alle post worden geretourneerd als 'onbestelbaar'.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 02 aug 2019, 11:06

Coen Tunnel schreef: vr 02 aug 2019, 9:04 Door geblindeerd glas toe te passen wordt de wet overtreden (Bouwbesluit). In het Bouwbesluit staat namelijk dat er daglicht naar binnen moet kunnen komen.
Voor brievenbussen zijn eisen vastgesteld. Volgens mij is een brievenbus strikt genomen niet verplicht, maar als je hem niet hebt zal alle post worden geretourneerd als 'onbestelbaar'.
Ik had wellicht matglas moeten zeggen. Dan komt er wel (90%) licht naar binnen maar is het zicht verhinderd. Soms een eis voor een zijraam als je direct inkijk bij de buren hebt. Maar zoals gezegd moet een huisbaas meewerken aan de bruikbaarheid van een pand. Soms probeert een huisbaas wel eens huurders weg te pesten door dit soort maatregelen, maar sta je (ook als commercieel huurder) sterk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Basjuh1981 » vr 02 aug 2019, 14:29

Ach ja, als roker ben je de paria van de samenleving.

Plaats reactie