Drukste tolweg van Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Drukste tolweg van Europa

Bericht door Coen Tunnel » di 04 okt 2016, 13:50

Ik was vorige week in Italië en vroeg me daar af wat de drukste tolweg van Europa zou zijn (vignetten niet meegerekend). Op enkele Italiaanse autostrade betaal je tot vlak voor een grote stad tol, maar zou de drukste tolweg dan ook bij Milaan liggen?

Ik denk zelf dat de A8 tussen Lainate en het knooppunt A8/A50 een goede kans maakt, maar er zijn ongetwijfeld meer kanshebbers. Wellicht de Dartford River Crossing bij Londen of de Ponte 25 de Abril bij Lissabon?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Chris » di 04 okt 2016, 14:07

De Dartford Crossing verwerkt zo'n 150.000 voertuigen per dag, met pieken tot 180.000 voertuigen bij vakantieuittochten. Ik betwijfel of er drukkere tolwegen zijn dan dat. Ponte 25 de Abril bij Lissabon verwerkt 140.000 voertuigen per dag.

Als je alleen de reguliere snelwegen meerekent dan zijn de Italiaanse tolwegen rond Milaan een goede kanshebber. Zowel de A4 als A8 tellen 2x4 rijstroken en zijn vaak zeer druk (niet alleen tijdens vakantieuittochten).

In Frankrijk is de A7 de drukste lange-afstandsroute tussen Lyon en Orange met zo'n 70.000 voertuigen per dag. De A10 net buiten Parijs heeft nog wat hogere intensiteiten. De A8 bij Cagnes-sur-Mer schijnt de drukste snelweg in Frankrijk buiten de regio Parijs te zijn, maar daar is al veel verkeer afgeslagen naar de afritten voordat het tolstation bij Antibes bereikt wordt. Op die afritten zijn dan wel weer tolstations.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door olaf » di 04 okt 2016, 20:28

Ponte 25 Abril betaal je volgens mij alleen tol als je de stad in komt rijden. Eruit is wel druk maar rijd wel redelijk door en zoemt lekker onder de auto :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Pino » di 04 okt 2016, 21:41

Chris schreef:De A8 bij Cagnes-sur-Mer schijnt de drukste snelweg in Frankrijk buiten de regio Parijs te zijn, maar daar is al veel verkeer afgeslagen naar de afritten voordat het tolstation bij Antibes bereikt wordt. Op die afritten zijn dan wel weer tolstations.
Dat stuk bij Cagnes-sur-Mer is technisch bekeken tolweg, maar het loopt via open systeem, wat best wel veel reizigers op kortere afstand in staat zal stellen daar gratis te rijden.

Dat geldt ook voor de al genoemde stukken bij Milaan, waar de A4, A8 en de tangenziali tolwegen in open systeem zijn, waarvoor je dus alleen betaalt wanneer je Milaan in- of uitrijdt. Wat velen niet zullen doen. Hoewel het brede stuk A8 tussen Viale Certosa en Lainate geloof ik altijd wel langs een tolpoort zult moeten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Chris » di 04 okt 2016, 21:46

Er zijn mij geen verkeersintensiteiten van Italiaanse wegen bekend. Maar ik denk dat de A4 tussen Milaan en Bergamo ook wel rond de 100.000 voertuigen/dag uit zal komen. Dit traject telt 2x4 rijstroken. De A1 Milaan - Modena zal ook wel hoog scoren.

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Tarzan » vr 29 mar 2019, 23:40

Volgens mij zijn de twee toltunnels op de A9 in Oostenrijk, de Gleinalmtunnel en Bosrucktunnel eveneens een van de drukste van Europa.
...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Chris » za 30 mar 2019, 0:13

Ik denk dat ik je dan moet teleurstellen, die tunnels hebben een intensiteit van circa 20.000 voertuigen per dag, dat komt niet in de buurt van de drukste tolwegen van Europa.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Willem » za 30 mar 2019, 15:20

Het is een grensgeval, maar misschien is een van de bruggen over de Bosporus bij Istanbul een kanshebber.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Drukste tolweg van Europa

Bericht door Coen Tunnel » za 30 mar 2019, 22:03

^^ 205.600 mvt/dag op de Brug van de Martelaren van 15 juli (O-1) en 199.000 mvt/dag op de Fatih Sultan Mehmetbrug (O-2), volgens de Wegenwiki. De bruggen zijn sinds de opening van de Avrasyatunnel (D100) iets rustiger geworden. De Yavuz Sultan Selimbrug in de O-6 ligt verder van Istanbul en zal vermoedelijk niet heel veel invloed op de verkeersintensiteiten van de andere bruggen hebben, maar op termijn gaat wel het doorgaande verkeer tussen Europees en Aziatisch Turkije over deze route.

Op de twee bruggen bij Istanbul wordt tol enkel richting Azië geheven, de Avrasyatunnel is in beide richtingen tolplichtig.

Plaats reactie