Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door EtienneM » vr 05 apr 2019, 0:32

Jackbauer1350 schreef: do 04 apr 2019, 9:44 Belgische N-nummers zijn volgens mij nergens aangeduid vanuit Nederland, zelfs niet op de N69 ter hoogte van de grensovergang bij Bergeijk . De laatste kruising voor de grens met bewegwijzering staat N69 vermeld maar geen Belgische N74. Vanuit België volgt ook niet het het welbekende welkomstbord met wegnummers.
Alleen op deze rotonde die precies op de grens ligt bij Kapellebrug, Zeeuws-Vlaanderen (N290, helaas niet op Streetview), staat het Belgische wegnummer N403 geïntegreerd in de Nederlandse bewegwijzering.

Afbeelding
Groot: https://i.imgur.com/SJRAqF3.jpg
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2019, 9:13

Een foto is in deze pdf te vinden: https://www.zeeland.nl/digitaalarchief/zee1400506

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 10:47

Het kadertje om het Belgische wegnummer is er in het wild beter uitgekomen dan op het getekende ontwerp :top:
harry schreef: do 04 apr 2019, 21:45
Pino schreef: do 04 apr 2019, 20:32En dan kom je dus uit in discussies welk wegnummer je dan zo op de grens moet aangeven.
In bovenstaand geval is het antwoord: niet. Een snelwegsymbooltje was genoeg geweest. Zoveel snelwegen zijn er nou ook weer niet in de buurt van Zundert.
Neem aan dat je dan doelt op een vermelding Breda :AS: / Antwerpen :AS: zonder verder wegnummer (*)? Want een snelwegsymbool als zelfstandig doel, als verwijzing naar de snelweg, kennen we in Nederland van oudsher niet.

Je loopt hier aan tegen een zeker nuanceverschil, waarvan ik niet eens weet of het terugkomt in de richtlijnen. Dat is dat ik geneigd ben verwijzingen van het slag Breda (A16) te lezen als een verwijzing waarin het wegnummer tussen haken tenminste net zo belangrijk wordt geacht als het doel. Men wil je hier meer vertellen dan "rechtsaf naar Breda en Antwerpen en, o ja, de route daarheen loopt over de snelweg". En dat snap ik ook wel, want de doorgaande as vind ik hier een voor de weggebruiker belangrijker gegeven dan de twee hoofddoelen van de snelweg. Het nummer van de snelweg geeft meer dan twee plaatsen met snelwegsymbool aan de ter plaatse onbekende mee "dit is de route naar de rest van de wereld." Het wegnummer zonder doelen was misschien nog beter geweest, maar dat zal wel continuïteitsproblemen opleveren en zo'n relatief klein gegeven dreigt op enig moment ook te verdrinken in een groot blauwvlak. Mede daarom mijn opmerking dat we in Nederland niet echt een manier hebben om de ter plaatse onbekende op een wijze die je direct intuïtief oppakt naar snelwegen te geleiden.


(*) Uiteraard staat hier in de praktijk een snelwegsymbool achter de doelen, maar dat laat zich niet zo mooi in de tekst verwerken.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 05 apr 2019, 12:13

Breda (via B) / Antwerpen (E19); daarmee los je het geheel op. Zowel Breda als Antwerpen staan beiden goed aangegeven in dat stukje naar de E19.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 05 apr 2019, 13:14

Pino schreef: vr 05 apr 2019, 10:47Want een snelwegsymbool als zelfstandig doel, als verwijzing naar de snelweg, kennen we in Nederland van oudsher niet.
Ik ken het eigenlijk maar op één plek (goed kijken, anders zie je hem over het hoofd):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 14:21

^^ Ik meen deze variant nog op twee of drie andere plaatsen langs te hebben zien komen. Maar het is zoals je zegt: je ziet dit zo over het hoofd en dat is geen goede bewegwijzering.

Als ik zo'n bord zie, moet ik altijd denken aan oude Duitse verwijzingen van OWN naar autosnelweg, die bestonden uit een blauw vlak met daarin alleen een heel breed (maar laag) autosnelweg-symbool - tegenwoordig zijn die symbolen smaller omdat men het A-schildje is gaan toevoegen in een verder even breed vlak. Dat moest wel zo breed omdat het symbool anders niet voldoende opviel, en dan nog springt zo'n Duitse vermelding er dankzij het blauwe vlak op gele achtergrond meer uit. Met andere woorden: met de Nederlandse volledig blauwe borden lijkt me dat écht geen oplossing. Waar dan nog bijkomt dat ze in Duitsland niet voor niets het A-schildje is gaan toevoegen aan dat snelweg-symbool, dus laat men in Nederland dan minimaal het A-nummer vermelden en daar dan iets aan toevoegen waardoor het gegeven minder verdrinkt in blauwvlak.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » vr 05 apr 2019, 14:28

Een onderbroken witte bies rondom het wegnummer, dus zoals in Almelo, vind ik persoonlijk een erg geslaagde manier om een indirecte snelwegverwijzing weer te geven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Willem » vr 05 apr 2019, 16:09

^^ Mits het in heel Nederland gedaan wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 16:17

Een kleurverschil OWN-HWN vind ik persoonlijk beter. Waarbij je dan ook ietsje meer flexibiliteit hebt over de vraag of je je beperkt tot alleen het nummer van de snelweg, of dat je daar ook hoofddoelen aan toevoegt. Beetje op zijn Duits dus. Maar ik realiseer me dat zo'n kleurverschil er in Nederland wel niet meer zal komen, dus dan moet je maar kijken naar andere oplossingen.

Een kadertje rondom indirecte wegnummers is dan wellicht zo slecht nog niet. Alleen de Almelo-benadering heeft dan niet direct mijn sympathie. Dat komt omdat ze daar én de rode/gele achtergrondkleur van de schildjes vervangen door blauw én de onrust van een kartelrand brengen. Ik zou me tot één van de twee benaderen: hetzij zet je de schildjes neer met hun reguliere achtergrondkleur maar met een kartelrand, hetzij geef je de schildjes een ononderbroken bies en zet je ze neer op de blauwe achtergrond van het bord als geheel. De laatste variant, die we natuurlijk ook kennen uit Frankrijk, vind ik dan zelf ietsje beter dan de eerste - met de Almelo-benadering op de laatste plaats. Bijkomende gedachte in alle gevallen is wel dat je je in moet houden met het aantal indirecte wegnummers dat je op de borden zet. Daar zijn ze in steden als Almelo niet heel goed in. Wanneer conform ons huidige systeem platte tekst wordt gebruikt, kun je jezelf net wat meer indirecte wegnummers veroorloven. Sterker nog, als je er meer dan twee vermeldt, verdrinken ze niet zo in het blauwvlak ...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » vr 05 apr 2019, 17:00

harry schreef: vr 05 apr 2019, 13:14
Pino schreef: vr 05 apr 2019, 10:47Want een snelwegsymbool als zelfstandig doel, als verwijzing naar de snelweg, kennen we in Nederland van oudsher niet.
Ik ken het eigenlijk maar op één plek (goed kijken, anders zie je hem over het hoofd):
Dan is deze in Amsterdam is een stuk duidelijker. Een verwijzing in Amsterdam naar Amsterdam is wel erg verwarrend overigens.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 17:17

Zal wel dateren uit de tijd dat dit nog de kom Amsterdam-Zuidoost was. Bord is ook opvallend omdat verwijzingen als Almere en Hengelo natuurlijk net zo hard naar de snelweg verwijzen. Rechtdoor brengt je naar de A9 of de A10, linksaf naar de A2. Hoeveel voorbeeld hebben we nodig dat we dit in Nederland maar heel matig doen, direct herkenbaar verwijzen naar een snelweg.

Tienduizend lokale dingetjes, dat heeft doorgaans veel meer de aandacht van onze wegbeheerders. De honderd bezoekers per dag van het Janboerenfluitjesmuseum zouden eens de route naar het museum kwijt kunnen raken, da's toch vele malen belangrijker dan je uitvalswegen ... :twisted:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » vr 05 apr 2019, 19:43

Coen Tunnel schreef: do 04 apr 2019, 20:09 ^^ De Belgische E19 dan, want het nummer A1 is administratief en wordt op de bewegwijzering niet aangegeven.
De E 19 is natuurlijk ook een in Nederland geldend routenummer, alleen wordt het bij ons weer niet primair op de bewegwijzering aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 05 apr 2019, 19:48

Pino schreef: vr 05 apr 2019, 17:17 Zal wel dateren uit de tijd dat dit nog de kom Amsterdam-Zuidoost was. Bord is ook opvallend omdat verwijzingen als Almere en Hengelo natuurlijk net zo hard naar de snelweg verwijzen. Rechtdoor brengt je naar de A9 of de A10, linksaf naar de A2. Hoeveel voorbeeld hebben we nodig dat we dit in Nederland maar heel matig doen, direct herkenbaar verwijzen naar een snelweg.

Tienduizend lokale dingetjes, dat heeft doorgaans veel meer de aandacht van onze wegbeheerders. De honderd bezoekers per dag van het Janboerenfluitjesmuseum zouden eens de route naar het museum kwijt kunnen raken, da's toch vele malen belangrijker dan je uitvalswegen ...
Eens. Positieve uitzondering is wat mij betreft Den Haag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 20:33

Ben ik wel met je eens. Al rijd ik niet heel regelmatig daar, de regels met A4 A12 A13 zijn wel handig. Met drie op een rij valt het goed op, en meestal zijn ze alle drie dezelfde kant uit. En er staat niet zoveel lokaal grut. Rotterdam en Amsterdam hebben wel een omgekeerde escape: vaak zo vol met lokaal grut dat er één blauw doel te zien is tussen het witte geweld, namelijk Ring. Da's bijna het effect van een kleurverschil HWN-OWN.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » vr 05 apr 2019, 21:59

Volledig mee eens. Het is in de Nederlandse steden en dorpen praktisch onmogelijk om zonder routeplanner de weg te vinden naar de dichtsbijzijndste autosnelweg. Uitvalswegen zijn dramatisch bewegwijzerd, daar valt nog zoveel te winnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » vr 05 apr 2019, 22:16

^^ Als je weet wat het eerstvolgende hoofddoel is kom je vaak al een heel eind. Dat betekent echter wel dat je het soms met vrij kleine plaatsen moet stellen. Als ik vanaf Zwolle de A28 naar Groningen wil hebben moet ik het doel Meppel (28.000 inwoners, 25 km verderop) volgen, om maar eens wat te noemen. Een doel dat nota bene gelijk onder de streep verschijnt op het eerste afstandenbord na Zwolle, omdat het hoek-om via de A32 is.

Goed, je zou nog kunnen stellen dat Meppel zowel de richtingen Leeuwarden als Groningen afdekt, maar voor de ter plekke onbekende zal het wellicht niet het meest herkenbare doel zijn.

Hetzelfde met de prominente vermelding van Emmeloord op de wegen richting de A6, om maar eens wat te noemen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » za 06 apr 2019, 2:03

Daarom is er de optie om bij snelwegverwijzingen indirecte wegnummers te gebruiken tussen haakjes. Maar dat is alles behalve ideaal. In Venlo worden (uitzonderlijk) Duitse wegnummers gebruikt voor verwijzingen naar Duitsland en normale doelen met snelwegsymbool voor Nederlandse doelen. Een doel met snelwegsymbool zou voldoende moeten zijn om een stad uit te komen vind ik. Geval Rotterdam zou ik alleen in het centrum ring+wegnummer gebruiken. Erbuiten zou ik ook weer een doel + snelwegsymbool ideaal vinden. Al die lokale meuk waardoor interlokale doelen klein gehouden worden vind ik maar onzin.
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 06 apr 2019, 9:26

Apart is dat Duitse wegnummers niet indirect worden aangegeven. Zoals bijvoorbeeld vanaf de A2 bij Born. De A46 is nog een aardig stukje rijden via de N297 en de B56n.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 06 apr 2019, 10:11

sven_engelen schreef: za 06 apr 2019, 2:03 Een doel met snelwegsymbool zou voldoende moeten zijn om een stad uit te komen vind ik. Geval Rotterdam zou ik alleen in het centrum ring+wegnummer gebruiken. Erbuiten zou ik ook weer een doel + snelwegsymbool ideaal vinden.
Doel met symbool is een begin, maar dan moet je beginnen met de beide hoofddoelen van de snelweg én die doelen moeten de ter plaatse onbekende weggebruiker ook iets vertellen. Dat is met de op onze snelwegen gebruikte hoofddoelen bepaald niet gegeven; de in de richtlijn gebruikte definitie van hoofddoel zorgt ervoor dat te vaak doelen als Meppel komen bovendrijven. Ook mét snelwegsymbool erbij geeft dat maar heel beperkt het idee "hoofdroute naar het noorden". Een verwijzing die primair zegt "snelweg" doet dat veel meer.

Een bijkomend nadeel van doel met snelwegsymbool is dat het op borden pak 'm beet dezelfde attentiewaarde heeft als het eerstvolgende dorp. Het snelwegsymbooltje achter de plaatsnaam valt te weinig op in het voorbijgaan. Denk hier een snelwegsymbool bij achter Deventer en het probleem is echt nog lang niet opgelost ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » za 06 apr 2019, 11:53

Pino schreef: za 06 apr 2019, 10:11Een verwijzing die primair zegt "snelweg" doet dat veel meer.
Mits dat toepasbaar is. Als je vanuit het centrum van Amersfoort naar de A28 richting Utrecht wil, dan gaat dat via een andere route als naar de A28 richting Zwolle. Apeldoorn (A1) lift met Zwolle mee, maar als je naar Amsterdam (A1) wilt dan wordt je westwaarts geleid en niet oostwaarts.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Chris » za 06 apr 2019, 12:14

Emil schreef: vr 05 apr 2019, 21:59Het is in de Nederlandse steden en dorpen praktisch onmogelijk om zonder routeplanner de weg te vinden naar de dichtsbijzijndste autosnelweg. Uitvalswegen zijn dramatisch bewegwijzerd, daar valt nog zoveel te winnen.
Ik heb me er ook wel eens over verbaasd dat dit niet als issue gezien wordt. In Frankrijk of Duitsland heb je altijd goede verwijzingen naar de snelweg, maar in Nederland wordt het A-nummer vaak pas vlak voor de aansluiting aangegeven.

In grotere woonwijken ontbreekt vaak ook bewegwijzering om de wijk uit te komen. Ik ken in Zwolle kruispunten met verkeerslichten waar gewoon nul bewegwijzering hangt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 06 apr 2019, 12:31

Coen Tunnel schreef: vr 05 apr 2019, 22:16 ^^ Als je weet wat het eerstvolgende hoofddoel is kom je vaak al een heel eind. Dat betekent echter wel dat je het soms met vrij kleine plaatsen moet stellen. Als ik vanaf Zwolle de A28 naar Groningen wil hebben moet ik het doel Meppel (28.000 inwoners, 25 km verderop) volgen, om maar eens wat te noemen. Een doel dat nota bene gelijk onder de streep verschijnt op het eerste afstandenbord na Zwolle, omdat het hoek-om via de A32 is.

Goed, je zou nog kunnen stellen dat Meppel zowel de richtingen Leeuwarden als Groningen afdekt, maar voor de ter plekke onbekende zal het wellicht niet het meest herkenbare doel zijn.

Hetzelfde met de prominente vermelding van Emmeloord op de wegen richting de A6, om maar eens wat te noemen.
Maar Meppel heeft wel meer dan 20.000 inwoners en is de volgende hoofdplaats op de route. Nu wil ik absoluut toegeven dat Groningen een bekendere plaats is en eveneens richtinggevend, maar goed op de foto staat een voorbeeld uit Amsterdam waar Hengelo staat aangegeven. Ik vind dat geen goed voorbeeld van adequate bewegwijzering eerlijk gezegd. Zeker zonder indirect routenummer of snelwegsymbooltje. Eventueel kun je natuurlijk het Belgische systeem uitrollen dat verwijzingen naar de snelweg op het OWN in een groene achtergrond vermeld worden, maar ik denk dat het vooral een extra kleurenkermis oplevert. Ik zou zelf voor de old-school variant gaan: Amersfoort (A 1) en in Zwolle dus Meppel (A 28). Het routenummer faciliteert interregionaal verkeer, het volgende hoofddoel is voor de regionale weggebruiker handig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » za 06 apr 2019, 13:02

^^ Hier bijvoorbeeld: https://www.google.com/maps/@52.5204872 ... 312!8i6656

De belangrijkste uitvalsweg van de wijk Holtenbroek. Rechtsaf gaat naar de snelweg. Maar dat staat nergens aangegeven.

Of deze, helemaal geen bewegwijzering, zelfs niet op de ring zelf: https://www.google.com/maps/@52.5055019 ... 312!8i6656

Een wegwijzer met slechts een ringspoel en geen enkele bestemming aangegeven in die richting zal ook niet veel voorkomen, vermoed ik: https://www.google.com/maps/@52.5274685 ... 312!8i6656
Vinny schreef: za 06 apr 2019, 12:31Maar Meppel heeft wel meer dan 20.000 inwoners en is de volgende hoofdplaats op de route. Nu wil ik absoluut toegeven dat Groningen een bekendere plaats is en eveneens richtinggevend, maar goed op de foto staat een voorbeeld uit Amsterdam waar Hengelo staat aangegeven. Ik vind dat geen goed voorbeeld van adequate bewegwijzering eerlijk gezegd. Zeker zonder indirect routenummer of snelwegsymbooltje.
Je geeft wel precies aan waar het pijnpunt ligt, en dat als er een systeem in zit, dat maar matig is uitgewerkt.

In Amsterdam is op de A10 nauwelijks ruimte voor hoofddoelen, dus moet je het voor sommige uitvalswegen doen met netwerkdoelen. Wat er toe leidt dat dat ook stroomopwaarts wordt toegepast, waardoor je op het Waterlooplein al een verwijzing naar Hengelo hebt.

In het voorbeeld van Zwolle (maar het geldt net zo goed voor veel andere plaatsen) worden de eerstvolgende hoofddoelen aangegeven. Naast doelen als Meppel zijn dat voor de A28-zuid Kampen, Amersfoort en Apeldoorn, en voor de A28-noord ook nog Hardenberg (dat even verderop via de N340 gaat).

Ik verwacht niet dat de combinatie Meppel/Hardenberg ter plekke onbekenden nou enorm veel helpt. Ik snap het ergens wel, in dunbevolktere gebieden heb je nou eenmaal vaak kleinere hoofddoelen, waardoor dit soort situaties kunnen voorkomen, maar het aangeven van slechts 1 kleinere plaats op korte afstand vind ik soms wat karig. Dat komt voor in het noorden wel meer voor.

Zo is bij :AS: Vries de enige verwijzijng voor de A28-zuid een bord met Assen op 12 km afstand. Eén afrit verder zit je al in Assen... En vanaf :AS: Lemmer is het doel Emmeloord op 16 km blijkbaar voldoende voor de A6-zuid. Niet dat het voor de A6-noord beter is, want dan is het dorp Joure (13.000 inwoners) op 17 km afstand het enige doel.
Eventueel kun je natuurlijk het Belgische systeem uitrollen dat verwijzingen naar de snelweg op het OWN in een groene achtergrond vermeld worden, maar ik denk dat het vooral een extra kleurenkermis oplevert. Ik zou zelf voor de old-school variant gaan: Amersfoort (A 1) en in Zwolle dus Meppel (A 28). Het routenummer faciliteert interregionaal verkeer, het volgende hoofddoel is voor de regionale weggebruiker handig.
Er zou in ieder geval iets verbeterd moeten worden. Ik vind de Belgische verwijzingen op zich zo slecht nog niet. Ik snap echter ook wel dat niet overal ruimte is voor het eerstvolgende hoofddoel en een netwerkdoel. Maar in de hierboven genoemde situaties kan dat toch geen argument zijn.

Op een weg als de A7 door Oost-Groningen gaat het wel goed, waar praktisch overal wel Oldenburg vergezeld van 1 of 2 andere doelen in oostelijke richting vermeld staat, en Groningen vergezeld van Winschoten of Hoogezand in westelijke richting. In 'de provincie' zou daar ook wel ruimte voor moeten zijn.

In het oude systeem werden vroeger soms wel het eerste hoofddoel en het einddoel geplaatst. Dat leverde ook opvallende wegwijzers op, zoals deze met de combinatie Meppel/Utrecht.

Het gebruik van (kleine) hoofddoelen op korte afstand zoals Meppel, Emmeloord en Joure maar ook bv. slechts Assen vanaf Vries vind ik niet wenselijk, het gebruik van ver weg gelegen (netwerk)doelen zoals Hengelo vanaf Amsterdam evenmin. Het laatstgenoemde issue is door de beperkte ruimte op de bewegwijzering lastig te ondervangen, maar voor het eerste zou je toch wel het toevoegen van één of twee meer richtinggevend doelen kunnen overwegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 06 apr 2019, 13:39

^^ Alle alternatieven voor Hengelo als A1-netwerkdoel hebben hun eigen makken. In zoverre moeten we het er maar mee doen. Wat ik persoonlijk belangrijker vind is er eens mee op te houden om vanaf het OWN naar de snelweg te verwijzen met het hoofddoel en daar slechts bij uitzondering een einddoel of netwerkdoel aan toe te voegen. Draai dit om en je krijgt veel herkenbaardere doelen. Als deze benadering niet haalbaar is, bijvoorbeeld vanwege continuïteit (je ziet tenslotte al hoeveel gedoe netwerkdoelen geven op de snelwegen), laat men dan tenminste vaker het wegnummer tussen haken toevoegen. Dat zegt vaak meer dan dat regionale centrumpje genaamd hoofddoel.

Zo vreselijk old school vind ik die toevoegingen tussen haken trouwens niet. Ik heb het idee dat dit vroeger veel uitzonderlijker was dan nu.
boe! schreef: za 06 apr 2019, 11:53
Pino schreef:Een verwijzing die primair zegt "snelweg" doet dat veel meer.
Mits dat toepasbaar is. Als je vanuit het centrum van Amersfoort naar de A28 richting Utrecht wil, dan gaat dat via een andere route als naar de A28 richting Zwolle. Apeldoorn (A1) lift met Zwolle mee, maar als je naar Amsterdam (A1) wilt dan wordt je westwaarts geleid en niet oostwaarts.
Dat probleem kennen natuurlijk veel plaatsen in binnen- en buitenland. Het spreekt voor zich dat je daar nooit een wegwijzer kunt neerzetten die zegt "snelweg". De vermeldingen moeten ademen "snelweg in deze hoofdrichting, snelweg in die hoofdrichting." Maar ook dat lukt ons veel slechter dan landen om ons heen. Ik mag op dit punt graag München als voorbeeld noemen. Vanuit de binnenstad word je vier verschillende kanten uitgestuurd naar de grote uitvalswegen, maar dat gaat op een heel duidelijke manier met grote steden op een 200 km afstand als Stuttgart, Nürnberg en Salzburg. In Nederland had daar, met geluk, gestaan Augsburg (A8), Ingolstadt (A9), Rosenheim (A8).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » za 06 apr 2019, 21:20

Het is ergens jammer dat in de jaren 70 de proef met groene bewegwijzering niet als succesvol is afgesloten, maar ergens ben ik er ook erg blij omdat, met de kennis van nu, het toch zou zijn uitgedraaid op een inconsequent kleurencircus. Als je het goed zou doen, zou het heel mooi kunnen zijn. Dan kun je op kruispunten één plaat van de handwijzers groen uitvoeren voor de verder weg gelegen, via de snelweg bereikbare doelen. Enigszins vergelijkbaar met Frankrijk. Vraag is nog wel hoe je dat enigszins fatsoenlijk op de borden krijgt, maar goed, we hebben inmiddels ruime ervaring in witte en bruine doelen dus dat is ook oplosbaar, zeker als je daar nog in weet te snoeien (wat sowieso natuurlijk wel eens mag).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » za 06 apr 2019, 21:39

De proef met de groene bww was wel geslaagd. Alleen wilde men destijds niet dat de transitie 15 jaar ging duren en men had het geld niet over voor een snelle invoering.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » za 06 apr 2019, 21:41

^^ Is het dan wel meegewogen bij de invoering van NBA? Want die invoering loopt inmiddels ook richting de 15 jaar...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 06 apr 2019, 21:51

Dat was vermoedelijk te duur om ook te implementeren op het own. Alhoewel het dan ook meteen in Ddesign had kunnen worden geimplementeerd.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » za 06 apr 2019, 21:55

^^ De afgelopen 25 jaar is de bewegwijzering compleet overhoop gehaald, zonder een eenduidig plan, zonder adequate afstemming tussen de verschillende wegbeheerders, zonder voldoende inhoudelijke inbreng. Eerst Redesign, toen NBA en toen nog eens Ddesign.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 06 apr 2019, 22:00

Coen Tunnel schreef: za 06 apr 2019, 13:02 In het voorbeeld van Zwolle (maar het geldt net zo goed voor veel andere plaatsen) worden de eerstvolgende hoofddoelen aangegeven. Naast doelen als Meppel zijn dat voor de A28-zuid Kampen, Amersfoort en Apeldoorn, en voor de A28-noord ook nog Hardenberg (dat even verderop via de N340 gaat).

Ik verwacht niet dat de combinatie Meppel/Hardenberg ter plekke onbekenden nou enorm veel helpt. Ik snap het ergens wel, in dunbevolktere gebieden heb je nou eenmaal vaak kleinere hoofddoelen, waardoor dit soort situaties kunnen voorkomen, maar het aangeven van slechts 1 kleinere plaats op korte afstand vind ik soms wat karig. Dat komt voor in het noorden wel meer voor.
Dan heb ik hier denk ik het meest bedroevende voorbeeld te pakken.
https://goo.gl/maps/UCLcLtndKfR2

Geen verwijzing voor bestemmingen aan de A 7 (het wegnummer staat dan tenminste nog wel vermeld), en Woudsend als 'richtinggevend' hoofddoel. De provincie had ik hier als wegbeheerder toch wel wat anders neer kunnen laten zetten....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie