Taal op wegwijzers (discussie afl. 2)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6377
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 apr 2006, 19:53

Coen Tunnel schreef:Fauquemont is het exoniem voor Valkenburg.
Weet je ook ergens een bord te staan met die naam dan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 apr 2006, 20:04

Nee, dat niet. Was ik er vergeten bij te zetten dat er voor die plaatsen weliswaar een Frans exoniem is, maar het staat inderdaad niet zo op de borden.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 23 apr 2006, 20:17

Coen Tunnel schreef:Vaals is gewoon Vaals (en niet Vaels).
Klopt. Hier nog een foto die ik reeds eens op het forum heb geplaatst, voor als je die gemist hebt:

Afbeelding

Zie ook http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=2112
Laatst gewijzigd door Charles op zo 23 apr 2006, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6377
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 apr 2006, 20:19

Waarom staat Vaals zo ver naar rechts? Lijkt wel alsof er nog iets voor gestaan heeft...

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 23 apr 2006, 20:23

Lijkt wel zo, maar is niet het geval. De wegwijzers waren ooit allemaal op gelijke grootte, maar daar zijn in de loop der tijd nieuwere exemplaren tussen geplaatst (let ook op de biezen), met onjuiste afmetingen.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 23 apr 2006, 21:21

Luik is dus de enige Waalse plaats die op z'n Nederlands wordt aangegeven?
Volgens mij is het andersom: Luik is de enige écht Waalse plaats die een gangbaar Nederlands exoniem heeft dat vanuit Nederland wordt aangegeven.
* Gemmenich (vanuit Vaals)
* Sippenaeken (vanuit Epen)
Deze plaatsen hebben volgens mijn atlas geen Nederlands (of Duits) exoniem. Ergens heb ik het vermoeden dat Sippenaeken net als Slenaken afgeleid moet zijn van het Nederlandse exoniem van Aachen/Aix-la-Chapelle...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

maartinho
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:24

Bericht door maartinho » ma 24 apr 2006, 3:11

Vinny schreef:
* Gemmenich (vanuit Vaals)
* Sippenaeken (vanuit Epen)
Deze plaatsen hebben volgens mijn atlas geen Nederlands (of Duits) exoniem. Ergens heb ik het vermoeden dat Sippenaeken net als Slenaken afgeleid moet zijn van het Nederlandse exoniem van Aachen/Aix-la-Chapelle...
En zijn wel meer plaatsnamen die in -aken eindigen. Aken komt van Lat. Aquis (bronnen), wellicht waren er ook bij deze plaatsjes bronnen:

Bastenaken (Bastogne)
Geldenaken (Jodoigne, in Waals Brabant)
Montenaken en Lanaken (in Belgisch Limburg)

Wat het al dan niet bestaan van een Nederlands exoniem voor Sippenaeken betreft: Ten eerste vraag ik mij wat de 'officiële status' is van de Nederlandse exoniemen voor Waalse plaatsnamen in België. Is er ergens een lijst van vertalingen vastgelegd?

Ten tweede lijkt Sippenaeken me op zich al een Nederlandse naam, weliswaar in een oude spelling, zoals Maestricht. Het verschil is dat de gemeente Sippenaeken al ergens in jaren dertig na een talentelling deel werd van het Franse taalgebied. Daarom is de spellingshervorming van na de oorlog aan de naam van dit dorp voorbij gegaan.
Is Sippenaken daarom ineens 'Nederlands voor' Sippenaeken? Zestig jaar geleden was Sippenaeken nog wel Nederlands. Sippenaeken is alleen 'Frans' geworden door de Vlaamse keuze om plaatsnamen ook consequent volgens de nieuwe regels te spellen. In Nederland is dat nooit van hogerhand opgelegd, hoewel sommige gemeenten dus wel voor hervorming kozen, zoals Maastricht dus. Wij hebben nu echter nog plaatsnamen als Baexem, Culemborg en Oisterwijk die, als ze in Vlaanderen hadden gelegen, nu Baaksem, Kulemborg en Oosterwijk zouden heten.

Een zoektocht op Google naar Sippenaken levert overigens wel wat hits op (een stuk of 400), Sippenaeken echter geeft er 30.000.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 24 apr 2006, 5:18

Charles schreef:
Coen Tunnel schreef:Vaals is gewoon Vaals (en niet Vaels).
Klopt. Hier nog een foto die ik reeds eens op het forum heb geplaatst, voor als je die gemist hebt:

Afbeelding

Zie ook http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=2112
Jammer dat de Latijnse versie Aquisgranum niet is toegevoegd op het bovenste bord van deze overzichtelijke wegwijzer. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 24 apr 2006, 8:57

maartinho schreef:Wij hebben nu echter nog plaatsnamen als Baexem, Culemborg en Oisterwijk die, als ze in Vlaanderen hadden gelegen, nu Baaksem, Kulemborg en Oosterwijk zouden heten.
Kuilenburg dus.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 24 apr 2006, 9:04

Exact René: Kuilenburg is een redelijk gangbare naam in de Betuwe ;) Ik houd het maar op Culemborg; dat staat fraaier :o

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6377
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 24 apr 2006, 10:07

maartinho schreef:Is er ergens een lijst van vertalingen vastgelegd?
Kijk maar eens op de site http://www.taalunieversum.org bij "buitenlandse aardrijkskundige namen", "België", "plaatsnamen in Wallonië". Of klik hier.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 24 apr 2006, 11:06

Ik zie in die lijst bij Frankrijk als exoniem voor Roubaix Robaais staan. Ik dacht dat dat Robeke was.
Rainier

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » ma 24 apr 2006, 17:47

Riva schreef:Ik zie in die lijst bij Frankrijk als exoniem voor Roubaix Robaais staan. Ik dacht dat dat Robeke was.
Is al eens aan de orde gekomen: Robeke is de vlaamse naam voor het plaatsje robecq.

Het ligt er niet ver van, maar het is niet hetzelfde.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 24 apr 2006, 18:01

Dat heb ik dan even gemist. Dank je.
Rainier

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 24 apr 2006, 20:12

waldo79 schreef:Exact René: Kuilenburg is een redelijk gangbare naam in de Betuwe. Ik houd het maar op Culemborg; dat staat fraaier.
Ik heb dat nog nooit gehoord. Bij mijn weten zegt zelfs de meest plat pratende Betuwnaar gewoon "Culemborg".
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 25 apr 2006, 18:24

Hier wat foto's die ik vanmiddag heb genomen!

1. In Vaals: Gemmenich wél met een B erachter, maar geen D achter Aken.
Afbeelding

2. In Terziet: Teuven en Sippenaeken.
Afbeelding

3. Kombord van Sippenaeken, in de Waalse gemeente Plombières dus.
Afbeelding

4. Bord deelgemeente Teuven.
Afbeelding

5. Nederlands fietsroutebordje (nog net in Wallonië) met "Limbourg Sud".
Afbeelding

6. Een officieuze wegwijzer in Teuven.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Charles op di 25 apr 2006, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 18:32

Teuven en Sippenaeken.
Sippenaeken is ook in het Nederlands zo :)
Teuven (B) heb ik ook wel eens gezien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 25 apr 2006, 19:03

Vinny schreef:Sippenaeken is ook in het Nederlands zo :)
Ik heb nog gezocht of ik in Teuven borden kon vinden die naar Sippena(e)ken wijzen, maar die heb ik niet gevonden. Volgens Wikipedia heet het wel Sippenaken, hoewel ik me er natuurlijk van bewust ben dat men daar niet altijd even objectief te werk gaat. Er is daar dan ook toevallig (of minder toevallig dan ik denk ;)) op dit moment een wellus-nietus-discussie over aan de gang.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 19:14

Volgens de officiele Belgische exoniemenlijst niet, en volgens Michelin (die tweetalige namen geeft in geval van noodzakelijkheid: Anvers/Antwerpen) ook niet....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 25 apr 2006, 19:33

Teuven: Een foto (met een oude camera) die ik er een aantal jaren terug heb gemaakt:

Afbeelding
Het dorp zelf is overigens zo goed als geheel nederlandstalig. (en op de achtergrond van de foto een zeer goede herberg "Bij moeder de Gans".)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 25 apr 2006, 19:34

In Plombieres / Bleyberg schijnt men vooral Duits te spreken. Dit om het makkelijk te houden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » di 25 apr 2006, 19:43

Vinny schreef:In Plombieres / Bleyberg schijnt men vooral Duits te spreken. Dit om het makkelijk te houden ;)
Ik vraag me af: in hoeverre is er verschil tussen het duits in Plombieres en Kelmis en het nederlands in Voeren? Duits en limburgs dialect loopt immers vloeiend in elkaar over.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 25 apr 2006, 20:24

hneel schreef:Ik vraag me af: in hoeverre is er verschil tussen het duits in Plombieres en Kelmis en het nederlands in Voeren? Duits en limburgs dialect loopt immers vloeiend in elkaar over.
In Duitsland spreekt men daar op straat ook geen Hoogduits, maar een Keuls-Rijnlands dialect.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » di 25 apr 2006, 20:54

Vinny schreef:In Plombieres / Bleyberg schijnt men vooral Duits te spreken. Dit om het makkelijk te houden ;)
Bleiberg, met een i.
hneel schreef: Ik vraag me af: in hoeverre is er verschil tussen het duits in Plombieres en Kelmis en het nederlands in Voeren? Duits en limburgs dialect loopt immers vloeiend in elkaar over.
qua dialect lijkt het Duits in België erg veel op het Öcher Platt, het dialect van Aken, wat op zijn beurt erg veel overeenkomsten met Vaals en Kerkraads dialect heeft. De overige dialecten in Zuid-Limburg verschillen erg van het Rheinländisch. Dat heeft te maken met de "Lautverschiebungen" en de "Benrather Linie". Dat verhaal heb ik hier al eens verteld en is ook op wikipedia te vinden.

Het Duits dat in België wordt gesproken (zoals bijv. bij de BRF (Belgische Rundfunk)) heeft een andere tongval dan in Duitsland. Dat verschil hoor je ook als allochtoon :) na een tijdje wel.

In Plombières wordt overigens tegenwoordig nauwelijks Duits gesproken, het is dan ook geen faciliteitengemeente en ééntalig Frans. Dat is tenminste wat ik van een collega hoor.
Kelmis (wel faciliteitengemeente (->tweetalig)) heeft volgens mijn kapster wel een flinke hoeveelheid Duitstaligen, hoewel ook daar veel Duitstaligen oorspronkelijk uit Duitsland komen en vanwege de goedkope huizen en het gunstige belastingklimaat net over de grens gaan wonen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20521
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 25 apr 2006, 22:56

VTB schreef: Ik heb dat nog nooit gehoord. Bij mijn weten zegt zelfs de meest plat pratende Betuwnaar gewoon "Culemborg".
Ikke wel :PP: Kuilenburg zou je uit Culemborg kunnen lezen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6377
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 25 apr 2006, 23:53

Charles schreef:Volgens Wikipedia heet het wel Sippenaken, hoewel ik me er natuurlijk van bewust ben dat men daar niet altijd even objectief te werk gaat. Er is daar dan ook toevallig (of minder toevallig dan ik denk ;)) op dit moment een wellus-nietus-discussie over aan de gang.
Niet helemaal toevallig inderdaad :lol:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3256
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » wo 26 apr 2006, 0:20

Charles schreef:Hier wat foto's die ik vanmiddag heb genomen!
5. Nederlands fietsroutebordje (nog net in Wallonië) met "Limbourg Sud".
Afbeelding
Dit type bord zie je alsmaar meer opkomen in mijn buurt (Kontich) met mooie fietsroutes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2006, 11:27

Charles schreef:Hier wat foto's die ik vanmiddag heb genomen!

1. In Vaals: Gemmenich wél met een B erachter, maar geen D achter Aken.
Afbeelding
Paar weekjes geleden nog gezien, die wegwijzer. Wellicht om verwarring te voorkomen, want Gemmenich klinkt Duits. Overigens is het geen faciliteitengemeente (Gemmenich valt ook onder Plombières), maar er wordt wel veel Duits gesproken.

Gisteren was ik in Moelingen (voornamelijk Nederlandstalig). Leuk vond ik de vertaling voor Withuis: Maison Blanche. 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 apr 2006, 11:30

maartinho schreef: Is Sippenaken daarom ineens 'Nederlands voor' Sippenaeken? Zestig jaar geleden was Sippenaeken nog wel Nederlands. Sippenaeken is alleen 'Frans' geworden door de Vlaamse keuze om plaatsnamen ook consequent volgens de nieuwe regels te spellen. In Nederland is dat nooit van hogerhand opgelegd, hoewel sommige gemeenten dus wel voor hervorming kozen, zoals Maastricht dus.
Vlaamse keuze? Maar Sippenaeken is Waals... En er is geen Vlaamse vertaling van die naam. :dontknow:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » wo 26 apr 2006, 11:45

@ Coen Tunnel: maartinho gebruikt 'Frans' en 'Nederlands' niet in geografische betekenis, maar om de spelling van de plaatsnamen aan te duiden.

Sippenaeken (met e) was vroeger correct Nederlands. Het dorp is verfranst, en is in Wallonië komen te liggen (zie edit), dus de schrijfwijze ervan is ook niet gewijzigd in 1947. Als er een officiële Nederlandse vertaling van het Waalse dorp zou bestaan, zou die nu Sippenaken zijn. Had Vlaanderen de schrijfwijze van háár plaatsnamen niet veranderd, dan werd Sippenaeken (met e) dus niet aangevoeld als de 'Franse' schrijfwijze van het dorpje.

Idem met Maestricht, dat wordt aangevoeld als de Franse vertaling van Maastricht. Maar in feite is dat 'Frans' gewoon de vroegere Nederlandse schrijfwijze van de stad.

EDIT: Sippenaeken heeft altijd in de provincie Luik (dus Wallonië) gelegen. Beter is te zeggen dat het in 1963, bij de vastlegging van de taalgrens, niet in Vlaanderen is komen te liggen omdat het toen al dermate verfranst was (i.t.t. de Voerdorpen - al was de toekenning van deze laatste dorpen aan Limburg ook grotendeels een zaak van ruil).

Plaats reactie