Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » ma 25 feb 2019, 13:06

Coen Tunnel schreef: ma 25 feb 2019, 10:06 Dit betekent dat pas bij een gemeten snelheid van 136 km/u je een boete zou kunnen krijgen (vergelijking: bij Vmax 120 pas vanaf een gemeten snelheid van 128 km/u).
Alleen krijg je een netto snelheid van 131@130 en 124@120.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 feb 2019, 13:24

Afronding is altijd naar beneden. 135 - 3% = 130,95. En bij 127 km/u is het 123,19 km/u.

Kortom, dat betekent dat een gemeten snelheid van 135/127 km/u na correctie geen bekeuring oplevert, en 136/128 km/u wel.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » do 28 feb 2019, 21:39

Ik vraag me af vanaf wanneer een flitspaal afgaat op de Vlaamse snelwegen, ik denk niet bij 121km/u gemeten gps snelheid, omdat mijn schoonpa onlangs tegen 140km/u op de teller of 136km/u gps snelheid een flispaal op de E40 in Tienen passeerde en er geen flits afging. Ik zet mijn cruisecontrol altijd op 128km/u ofwel gps snelheid van 119km/u om toch niet geflitst te worden en heb zo nog nooit een boete gekregen.
****

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door boe! » do 28 feb 2019, 21:51

Een beetje moderne flitspaal flitst niet.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » vr 01 mar 2019, 7:03

^^ Die in België nemen nog altijd een ouderwetse foto met lichtflits. Dus als je geen flits gezien hebt is de kans miniem dat je ooit een papiertje krijgt.

Hoe trajectcontrole bekeurt weet ik niet, heb er nog nooit last van gehad, met de teller op 100 over Gentbrugge viaduct is op zich maar 91 bij mij.

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door TomTorquay » vr 01 mar 2019, 13:01

Mikhail schreef: do 28 feb 2019, 21:39 Ik vraag me af vanaf wanneer een flitspaal afgaat op de Vlaamse snelwegen, ik denk niet bij 121km/u gemeten gps snelheid, omdat mijn schoonpa onlangs tegen 140km/u op de teller of 136km/u gps snelheid een flispaal op de E40 in Tienen passeerde en er geen flits afging.
Je moet al over de 135 km/h op de teller rijden wil je geflitst worden, volgens mij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mar 2019, 13:19

^^ Dat hangt volkomen van de afwijking van je teller af. Bij mij is de afwijking tussen de teller en de GPS-snelheid miniem. Als ik 130 op de teller rijd kan ik in België op de snelweg zeker wel geflitst worden. Sterker nog, dat is al eens gebeurd (128 gemeten snelheid, 122 na correctie) op de E40 bij Luik.

e17snack
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:59

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door e17snack » ma 18 mar 2019, 17:20

Op de R4 in Merelbeke richting Zelzate staat er nu een bord dat een trajectcontrole aankondigt (120km/u) sinds een kleine maand.
Op de E40 richting Oostende na de oprit van het knooppunt Merelbeke hetzelfde.
Dit gaat ook op voor de trajectcontrole op de A19 Ieper - Wervik (ongeveer)

Deze trajecten staan nog niet aangegeven op de website van het awv https://wegenenverkeer.be/trajectcontrole

Denk dat overal waar deze anpr-palen verschenen zijn naast de autosnelweg we trajectcontrole kunnen verwachten in de komende maanden.

Heeft er iemand meer informatie omtrent de uitrol van trajectcontrole op de Vlaamse autosnelwegen?

Mvg

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 18 mar 2019, 17:52

Deze zomer 's avonds dus geen mooie motorgeluiden meer te horen vanaf de R4 *snif* Net zoals de krekels en de BBQ hoorde het bij een fijne zomeravond.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 19 mar 2019, 0:31

e17snack schreef: ma 18 mar 2019, 17:20 Op de R4 in Merelbeke richting Zelzate staat er nu een bord dat een trajectcontrole aankondigt (120km/u) sinds een kleine maand.
Vreemd, die trajectcontrole is inderdaad niet aangekondigd. Weet je zeker dat het een bordje 'trajectcontrole' was en niet de verplichte aankondiging van de camera om te voldoen aan de camerawet?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 19 mar 2019, 20:39

Ik bevestig dat er enkel trajectcontrole wordt aangekondigd en niet het bord op de camerawet.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » wo 20 mar 2019, 12:47

Op de N19 tussen Kasterlee en Turnhout zijn er ook twee zones waar een traject controle worden aangekondigd door de borden.
Maar ook deze staan niet op de site van Wegen en Verkeer.

Het gaat telkens

Weet iemand of deze al actief zijn?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chrysa » wo 20 mar 2019, 17:28

Die hangen er voor zover ik weet al zeker anderhalf jaar, en ik ga er dan ook vanuit dat die actief zijn.

e17snack
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:59

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door e17snack » wo 20 mar 2019, 18:57

Kwam net dit artikel tegen over de trajectcontrole op de e40 in Merelbeke.

https://www.hln.be/regio/gent/straks-tw ... t~a7726429

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 27 mar 2019, 13:26

Nu ook trajectcontrole op de E34 tussen het bestaande vrachtwagentolportaal en nieuwe plalen die ter hoogte van Zelzate geplaatst zijn. Het lijkt er dus meer en meer op dat we naar een autostradedekkend schild gaan.

e17snack
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:59

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door e17snack » wo 27 mar 2019, 16:32

Alfa schreef: wo 27 mar 2019, 13:26 Nu ook trajectcontrole op de E34 tussen het bestaande vrachtwagentolportaal en nieuwe plalen die ter hoogte van Zelzate geplaatst zijn. Het lijkt er dus meer en meer op dat we naar een autostradedekkend schild gaan.
Zo ziet het er inderdaad naar uit. Op de E40 van Nieuwpoort naar Jabbeke zou er nu ook trajectcontrole zijn. Op de E17 thv Destelbergen ri Antwerpen staan er ook reeds palen aan op en afritten maar voorlopig nog geen camera's of borden te bespeuren maar gaat ook niet lang meer duren.

Toch wel jammer dat er 0 communicatie is over de uitrol van een volledig dekkende trajectcontrole op onze autosnelwegen. Ergens heb ik het gevoel dat dit in de komende maanden wel in de media zal komen maar dat het dan al "te laat" is. Begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen trajectcontroles alleen zie ik het nut niet in van het merendeel van onze autostrades daarmee uit te rusten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 27 mar 2019, 17:16

Ik hoop vooral dat de weggebruikers weten wie daar verantwoordelijk voor is en daar rekening mee houden op 26 mei. Ik heb de indruk dat Ben Weyts een te ideologisch parcours gevaren heeft en een veel linkser beleid voert dan de partijlijn. Zelfs Groen zou nog geen landelijk trajectcontroleschild durven voorstellen.

Vlaanderen wordt hiermee de uitzondering in Europa, enkel in Italië zie je dit soort trajectcontroles op langere afstanden. Maar Vlaanderen is helaas ook de regio met de laagste maximumsnelheden, in combinatie met de te rigide handhaving is rijden in Vlaanderen geen pretje meer. Je moet voortdurend op je snelheidsmeter letten. Misschien is dat wel zodat mensen op die manier niet meer op het lelijke landschap zouden letten.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door captain007 » wo 27 mar 2019, 18:23

^^ Ik zet nu in Vlaanderen gewoon de cruise control aan. Gevolg is wel dat je nog meer inkakt en minder alert wordt dan wanneer je zelf meer inspannend rijdt. Je krijgt er vooral een gezapige rijstijl door en ik weet niet of dat nu per se een goede eigenschap is.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Basjuh1981 » wo 27 mar 2019, 18:25

^^ En om niet in slaap te vallen pak je je smartfoon erbij en ga je je mail afwerken ofzo :top:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » wo 27 mar 2019, 19:58

Ja, de verkeersveiligheid gaat er met klikjes op vooruit zo.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door mavas » do 28 mar 2019, 17:18

captain007 schreef: wo 27 mar 2019, 18:23 ^^ Ik zet nu in Vlaanderen gewoon de cruise control aan. Gevolg is wel dat je nog meer inkakt en minder alert wordt dan wanneer je zelf meer inspannend rijdt. Je krijgt er vooral een gezapige rijstijl door en ik weet niet of dat nu per se een goede eigenschap is.
Ik heb geen cruise control, en mijn auto ook niet. Dus die paar keren per jaar dat ik door België rij, wordt dat angstvallig naar de snelheidsmeter kijken.
Ik begrijp niet dat dit beleid gewoon uitgevoerd is, de verkeersveiligheid is op stroomwegen in het algemeen erg hoog. De plek waar veel ongevallen gebeuren wordt nauwelijks aangepakt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

e17snack
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:59

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door e17snack » za 06 apr 2019, 12:33

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190403_04299485
LEUVEN / TIENEN - Op de E40 is tussen Brussel en Tienen een nieuwe trajectcontrole actief. Niet die waarvoor de camera’s al maanden geplaatst zijn vanaf Sterrebeek, maar een tweede, aan het tankstation in Heverlee.
Verbazing alom bij heel wat bestuurders, nu er plots ook camera’s zijn opgedoken ter hoogte van het tankstation van Heverlee op de E40 richting Luik. Dat er een trajectcontrole zou komen tussen Sterrebeek en Bertem was al jaren aangekondigd. Maar over trajectcontrole in Heverlee, werd nooit gecommuniceerd. “Dat is ook geen trajectcontrole die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is geplaatst, maar door de federale politie zelf”, zegt AWV-woordvoerster Veva Daniëls.

De meeste trajectcontroles worden door het AWV geplaatst. Maar eigenlijk is de federale politie de ‘baas’ over wat er gebeurt op de snelwegen. En zij kunnen dus ook hun eigen camera’s plaatsen. “De camera’s aan het tankstation van Heverlee maken deel uit van groter netwerk aan camera’s dat gebouwd wordt in de strijd tegen terreur en georganiseerde criminaliteit”, zegt woordvoerder van de federale politie Jonathan Pfund. “Het gaat om camera’s gericht op nummerplaatherkenning. Maar daarnaast worden ze nu dus ook ingezet voor het handhaven van de maximumsnelheden. In dit geval gebeurt dit aan de hand van trajectcontrole. Daarbij wordt de gemiddelde snelheid over een langere afstand gemeten. Het zorgt voor een meer gelijkmatige verkeersstroom, een rustiger wegbeeld en minder ongevallen.”

Cameraschild

“Het doel van de camera's van de federale politie is iets anders dan die van het AWV”, zegt Veva Daniëls. “Die van ons zijn echt geplaatst voor trajectcontrole, met als eerste doel de snelheidsmetingen. De federale politie werkt aan haar ANPR-schild. En omdat de camera's er dan toch staan, worden ze ook gebruikt voor snelheidsmetingen. Het is een andere insteek, maar uiteindelijk kunnen de camera's hetzelfde. Want ook onze camera's kunnen ingezet worden voor de pure nummerplaatherkenning in de strijd tegen criminaliteit.”

Eindpunt niet duidelijk

De nieuwe camera's aan het tankstation van Heverlee zijn volgens de politie nu al actief. Over welke afstand de camera's een trajectcontrole uitvoeren, wil de politie niet meedelen. “De bestuurders moeten gewoon weten dat ze zich aan de snelheid houden. Over welk traject, doet er niet toe”, klinkt het. Of de trajectcontrole tussen Sterrebeek en Bertem intussen actief is, is niet duidelijk. Die activering kampt al maanden met vertraging wegens technische problemen.
Hieruit leid ik af dat alle niet vermelde trajectcontroles op de kaart van het awv in opdracht van de federale politie geplaatst worden en een aanvulling zijn op het aangekondigde cameraschild. Het gebrek aan communicatie over deze trajecten en de snelle activering ervan lijkt me doelbewust te zijn.
Ook het niet willen meedelen van het eindpunt van deze trajectcontroles is nieuw in België, opletten geblazen voor al deze nieuwe trajecten als we de federale politie mogen geloven hebben zij geen last van vertragingen of een gebrek aan "connectoren" om hun trajectcontroles te activeren.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RikB » ma 08 apr 2019, 10:36

Iemand enig idee wat de pakkans is van een auto-aanhanger die boven de 3.5 ton komt? Traject controle en flitspalen kijken toch maar naar een kenteken, dus of de auto of de aanhanger? Met een combinatie is een kenteken niet voldoende toch?

Ofwel, wat is het risico van boven de 90 rijden in Vlaanderen als ik 3.7 ton weeg?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 13 apr 2019, 7:51

Als je voertuig 3700kg weegt en mag op zich maar 3500 wegen is de kans quasi nihil. Een iet of wat weegbrug heeft al een marge die in de 200kg loopt dus dat is niet na te gaan.

Met snelheid, tja zo'n camera ziet wel het verschil tussen een vrachtwagen en een bestelwagen maar meet je gewicht natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 13 apr 2019, 12:09

Er zijn natuurlijk ook manuele snelheidscontroles en die kunnen het verschil wel zien.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » za 13 apr 2019, 16:49

e17snack schreef: ma 18 mar 2019, 17:20 Op de R4 in Merelbeke richting Zelzate staat er nu een bord dat een trajectcontrole aankondigt (120km/u) sinds een kleine maand.
Op de E40 richting Oostende na de oprit van het knooppunt Merelbeke hetzelfde.
Dit gaat ook op voor de trajectcontrole op de A19 Ieper - Wervik (ongeveer)

Deze trajecten staan nog niet aangegeven op de website van het awv https://wegenenverkeer.be/trajectcontrole

Denk dat overal waar deze anpr-palen verschenen zijn naast de autosnelweg we trajectcontrole kunnen verwachten in de komende maanden.

Heeft er iemand meer informatie omtrent de uitrol van trajectcontrole op de Vlaamse autosnelwegen?

Mvg
Het blijft daar heel stil over, maar zoals gevreesd dienen die ANPR camera’s niet enkel voor het bestrijden van het terrorisme waarvoor ze oorspronkelijk aanbesteed zijn!

De trajectcontrole op de R4 tussen Melle en Destelbergen heeft (voorlopig) nog geen eind paal voor het knooppunt in Merelbeke, maar als je de E17 oprijdt richting Antwerpen kom je opnieuw ANPR camera’s tegen, ik vermoed dat dit dan ook het eindpunt van de meting is?

Dus als het na elk knooppunt is, dan kan je sommige trajectcontroles wel ontwijken als je voor het knooppunt er af rijdt, zelfde als je de afrit neemt ertussen, als er (nu nog) geen ANPR camera’s komen aan de afritten ga je voorlopig wel 2 verkeerstromen krijgen, degene die zich aan de trajectcontrole moeten houden en degene die zich niet aan de trajectcontrole moeten houden... maar Ben Weyts kennende zal hij daar wel snel een mouw aanpassen... alles voor de verkeersveiligheid (staatskas) :facepalm:
****

e17snack
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 16:59

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door e17snack » za 13 apr 2019, 21:02

Mikhail schreef: za 13 apr 2019, 16:49
Het blijft daar heel stil over, maar zoals gevreesd dienen die ANPR camera’s niet enkel voor het bestrijden van het terrorisme waarvoor ze oorspronkelijk aanbesteed zijn!

De trajectcontrole op de R4 tussen Melle en Destelbergen heeft (voorlopig) nog geen eind paal voor het knooppunt in Merelbeke, maar als je de E17 oprijdt richting Antwerpen kom je opnieuw ANPR camera’s tegen, ik vermoed dat dit dan ook het eindpunt van de meting is?

Dus als het na elk knooppunt is, dan kan je sommige trajectcontroles wel ontwijken als je voor het knooppunt er af rijdt, zelfde als je de afrit neemt ertussen, als er (nu nog) geen ANPR camera’s komen aan de afritten ga je voorlopig wel 2 verkeerstromen krijgen, degene die zich aan de trajectcontrole moeten houden en degene die zich niet aan de trajectcontrole moeten houden... maar Ben Weyts kennende zal hij daar wel snel een mouw aanpassen... alles voor de verkeersveiligheid (staatskas) :facepalm:
Dit zou kunnen maar er is een snelheidsbeperking in de bocht van het knooppunt Destelbergen van 90km/u, dit zou dan geen eenduidig snelheidsregime zijn. Vermoedelijk worden de eindpalen met anpr op de R4 nog geplaatst en dient de anpr op de E17 Destelbergen voor een trajectcontrole tot Lokeren waarbij er nog anpr's bijgeplaatst zullen worden aan afrit Beervelde. Ook de afritten van Lokeren zijn nog niet voorzien van anpr enkel doorgaand verkeer op de E17 Ri Antwerpen.

Op de A19 hebben ze de meeste opritten, afritten en knooppunt Moorsele nu voorzien van anpr camera's. Hier lijkt het mij wel reeds dekkend voor alle verkeer.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RikB » ma 15 apr 2019, 13:34

Alfa schreef: za 13 apr 2019, 12:09 Er zijn natuurlijk ook manuele snelheidscontroles en die kunnen het verschil wel zien.
Dat zou betekenen dat ze aanhanger (caravan) en auto moeten invoeren en dan aan de hand van de totaal gewichten een snelheidsbekeuring uitschrijven. Zolang de trajectcontrole niet van voor en achter flitst, denk ik dat ik hem op de 100 houd ;)

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door TomTorquay » ma 15 apr 2019, 18:04

Als ik het hier allemaal lees, dan lijkt het binnenkort makkelijker om een kaartje op te stellen van waar er geen trajectcontroles zijn dan omgekeerd.

De gewone man pesten blijft onverminderd doorgaan. En het ergste is nog dat je er al zeker kan van zijn dat dat na eind mei onverminderd zal doorgaan. Welke partijen er ook in de regering zitten. :booooos:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 15 apr 2019, 19:11

^^ Wees maar gerust. Of het nu Groen of NV-A is in de regering, uitgemolken worden we toch.

Plaats reactie