Venlo - Delfzijl in het weekend

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door sven_engelen » wo 17 apr 2019, 14:13

Hoi medeforummers,

Ik wil binnenkort naar een vriend van mij die verhuisd is naar Delfzijl, maar ik weet niet hoe ik het beste er naartoe kan rijden. Google geeft mij 3 routes aan namelijk via:

Nijmegen - Zwolle - Hoogeveen - Assen - Delfzijl
A73 - A50 - A28 - N33 - N360

Nijmegen - Zwolle - Hoogeveen - Assen - Groningen - Delfzijl
A73 - A50 - A28 - N7 - N46 - N360

Duisburg - Oberhausen - Botropp - Winschoten - Delfzijl
A40 - A3 - A2 - A31 - A7 - N33 - N360

Iemand nog suggesties? Ik wil een korte maar snelle route nemen want het is toch een aardig eindje rijden... :woop:
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 apr 2019, 14:45

Ik zou route 1 nemen. Die ligt mijns inziens het meest voor de hand. Halverwege rond Zwolle een keer stoppen voor een korte pauze, en daarna bij Assen de vrij rustige N33 op. :)

Via Groningen is filegevoeliger en niet sneller, de N360 is een aardige route maar niet vlot. De bewegwijzerde route Groningen-Delfzijl loopt niet voor niets via de A7 en N33 via Zuidbroek. Via Duitsland kom je door het Ruhrgebied en heb je ongetwijfeld een paar Baustelles. Delfzijl ligt ook net te ver van de grens af om een route via de A31 lonend te laten zijn (was je naar bv. Emmen of Winschoten gegaan, dan was het een iets ander verhaal geweest).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Pino » wo 17 apr 2019, 15:53

^^ Snap wat je zegt over de A31. Maar als je op het juiste tijdstip in het weekend rijdt, kan het met het Ruhrgebiet meevallen en dan is het maar negen kilometer extra om Freie Fahrt te hebben op de A31. Die geloof ik wel wat werkzaamheden heeft, maar er is iets voor te zeggen om ervoor te kiezen op een tijdstip dat het daar wat ontspannener rijden zal zijn dan op een Nederlandse route.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Rene » wo 17 apr 2019, 16:01

Ik zou de BAB31 verkiezen. Wat je aan vertraging oploopt in het Ruhrgebied op de Baustellen van de BAB40 of BAB42 rij je er ten noorden van Bottrop zo weer uit. Alleen tussen Lingen en Meppen is er sprake van een kleine, langdurige Baustelle en die geeft amper overlast.
De route via de A50 is ook in het weekend druk, en dan loopt het bij Zwolle meestal ook niet bijster geweldig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Coen Tunnel » do 18 apr 2019, 0:08

^^ Ik rij er regelmatig, en de A50 is in het weekend inderdaad wel druk en meestal is overdag tussen Arnhem en Apeldoorn de spitsstrook geopend, maar files staan er nou ook weer niet in het weekend. Tussen Apeldoorn en Hattemerbroek is de A50 in het weekend niet problematisch. Rijdt gewoon goed door met de Vmax van 120/130, die kun je daar prima halen. Rond Zwolle kan het op de A28 inderdaad ook drukker zijn, met een geopende spitsstrook, maar ook daar staan in het weekend normaliter geen files (die doordeweeks soms wel ontstaan bij de invoeger van de parallelbaan vanaf Zwolle-Zuid). Na Zwolle is het 's weekends lekker rijden en niet meer echt druk, en kun je doorgaans gewoon de Vmax rijden, en vanaf Assen op de N33 is het echt rustig.

Het is hoe dan ook geen route die in het weekend problematisch is, en ik rijd toch regelmatig tussen Zwolle en Arnhem v.v. in het weekend. En, tegenwoordig iets minder vaak dan vroeger, ook wel verder naar het zuiden via Venlo. In beide richtingen hoef je geen problemen te verwachten.

Wie met Vmax+10 of +20 wil doortrappen zal dat ook in het weekend niet makkelijk kunnen doen op deze route (althans, tot aan Hoogeveen niet), maar wie gewoon de Vmax wil rijden zal dat op de meeste plekken makkelijk kunnen rijden.

Natuurlijk is de Duitse A31 geen drukke weg, maar je moet wel doorrijden om echt sneller te zijn. Die Freie Fahrt is leuk, maar ook iets wat met een oudere Seat Arosa zoals Sven die heeft niet evident is.
Pino schreef: wo 17 apr 2019, 15:53maar negen kilometer extra
Sven ging uit van een route over de A7, N33 en N360. Die is 19 km langer. Google Maps laat je bij Scheemda afslaan en over de N362 naar Delfzijl rijden. Naar het centrum ongeveer net zo snel, naar de wijken aan de westkant (dichter bij de N33) zou ik over de A7 en N33 rijden.

Het kan hoe dan ook de moeite waard zijn om vooraf even Google Maps te checken. Beide routes ontlopen elkaar in principe inderdaad niet veel in filevrije omstandigheden. Maar als je ziet dat er op één van beide routes een file staat en de andere route filevrij is, dan is de keuze snel gemaakt.

Bij regenachtig weer zou ik overigens de voorkeur geven voor de route over het Nederlandse zoab. :)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Durashift » do 18 apr 2019, 0:18

^^ Precies. Ik zou via NL gaan. Mocht je autopech krijgen is e.e.a wat makkelijker te regelen dan als je dat langs de BAB31 hebt plus dat onze vluchtstroken in de regel ook wat breder zijn (in mijn ogen althans) ;)
Tenzij je nu al een Europa pechdekking hebt ofzo.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door Egbert » do 18 apr 2019, 7:21

Vaak die route gedaan (naar iets verder westelijk dan Venlo).
De route via Groningen doe ik al jaren niet meer, van voordat de N33 2x2 werd. Ook toen het 1+1 was reed die N33 beter door dan de N360 waar je rotondes, verkeerslichten, dorpspassages, flitspalen en stukken 60 hebt. Een beetje hoe de Napoleonsbaan is. Via Groningen is ook marginaal langer.
Via de A31 is zo'n 10 km verder, maar ook een paar keer gedaan toen ze met de N33 aan het knutselen waren. Vooral overdag is het op de A31 een stuk rustiger, je moet dan natuurlijk wel even door het Ruhrgebiet heen. Maar die rust vergeleken met het Nederlandse wegennet (vooral door de week) is echt opvallend. Afhankelijk van hoe laat je rijdt kan het in Nederland natuurlijk ook rustig zijn (zondagmorgen 6:00 uur of zo). (Het kan zijn dat ik me vooral de hele ombouw rond Zwolle nog herinner).

Ik zou allebei de routes even proberen. Eentje op de heenweg, eentje op de terugweg. Niet via Groningen.
Als je via de A31 gaat, dan bij Scheemda de N362 op en langs Farmsum Delfzijl inrijden, niet via de N33.

Een optie is ook nog de A31 en dan via Ter Apel en de N366, dat is even ver als via Nederland, maar die weg ken ik niet.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Venlo - Delfzijl in het weekend

Bericht door mhkamp » ma 06 mei 2019, 17:50

^^ N366 is op passage Pekela's en bij de grens na volledig ongelijkvloers. De B408 heeft wat kleine stukken 70km/h bij kruispunten, maar is prima te doen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie