Moderator: Moderatoren
Je zou denken dat dat juist meer tolinkomsten oplevert, omdat je in vergelijking met de A72 via de A89 langer op het tolplichtige netwerk rijdt tot aan Lyon. Dus meer betalende voertuigkilometers binnen het netwerk.
Die gerapporteerde stijging van een 10000 AADT kun je volgens mij niet alleen uit vrachtwagens halen. In ieder geval niet op een 2x2-weg door dusdanig leeg gebied.
Als je langs een hokje gaat waarin iemand achter een computer zit, zul je veel sneller praten over een regulier pinapparaat zoals het ook in winkels staat. Niet verbazingwekkend dat je daar al contactloos betaalt, net zoals het bij de grote Alpentunnels (waar je ook altijd langs een bemand hokje gaat) al wel zal kunnen. Maar dit soort massievere apparaten vergen andere technologie, die wat minder algemeen verkrijgbaar is als een simpel pinapparaat zoals je het in iedere winkel tegen kunt komen.verfmeer95 schreef: ↑di 17 dec 2019, 21:25 Bij de Westerscheldetunnel kan je contactloos betalen. Alleen zit daar nog wel iemand bij het poortje...
Helemaal waar. Maar het is daarbij ook wel zo eerlijk om te zeggen dat in de tijd dat er een paar lange expreswegen/tolvrije autosnelwegen waren gevraagd ter ontsluiting van regio’s als de Limousin, Bretagne en het Centraal Massief, langere hoogwaardige wegen nog best snel zijn neergelegd. Daar zaten jaren bij dat aan één route al meer dan 26 kilometer werd geopend in een jaar.Chris schreef: ↑di 17 dec 2019, 22:25 Echter € 386 miljoen voor verbredingen of nieuwbouw per jaar betekent dat 1 groot project al bijna al het geld kan opsouperen (voorbeeld: de L2 in Marseille). Dat verklaart ook wel waarom de bouw van voies expresses van de routes nationales zo ontzettend traag verloopt, met telkens stukjes van 2-5 kilometer die worden geopend en dat het 30 jaar duurt om een stuk van 20 of 30 kilometer gereed te krijgen. Met 386 miljoen euro mag je al blij zijn als je daar per jaar 30 of 40 kilometer voie express of tolvrije autoroute mee kan openen, maar ga je stedelijke projecten meerekenen dan daalt dat naar bijna 0 kilometer. Ik heb het even nagezocht, en dit jaar is er 26 kilometer voie express geopend van een RN.
Het jaarverslag van VINCI-Autoroutes voor 2019 is onlangs gepubliceerd. Rechtstreekse link naar de kaart met evolutie van de verkeersintensiteiten op hun netwerk: https://corporate.vinci-autoroutes.com/ ... 19/page/8/Chris schreef: ↑do 18 apr 2019, 11:54 De evolutie van het gebruik van de autoroutes die onder VINCI vallen (klik voor origineel).
Best wel slechte resultaten, met name in Zuid-Frankrijk. De A89-A72 is wel erg opvallend, -16,5% tussen Bordeaux en Brive, en -40,6% tussen Clermont-Ferrand en Lyon, ik vraag me af waar dat vandaan komt. Maar juist +118,8% op het tussenliggende deel tussen Brive en Clermont-Ferrand. Ook best wel een sterke daling op de A9, maar zou dat komen omdat de omlegging van Montpellier nu in gebruik is?