[FOTO] Tiengemeten

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] Tiengemeten

Bericht door Palance » za 20 apr 2019, 18:46

Vandaag ben ik - voor het eerst - op het eiland Tiengemeten geweest, in het Haringvliet gelegen tussen de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Het is een autovrij eiland, op een aantal verdwaalde (dienst?)voertuigen na. Daarom is er weinig spannends aan voor wegenliefhebbers, juist daarom wat foto's :)

De Haringvlietbrug gezien vanaf het pontje Nieuwendijk-Tiengemeten
Afbeelding

Kombord (mét de nieuwe gemeentenaam, Harry heeft deze versie nog niet op zijn website staan). Er is overigens geen einde kombord. Dit bord is verder het énige RVV-bord dat ik heb aangetroffen op het eiland
Afbeelding

Iets dichterbij:
Afbeelding

De overige wegwijzers zijn van eigen fabrikaat, in deze layout staan er nog een paar op het eiland.
Afbeelding

Hierbij het (nu lege) pontje in de haven van Tiengemeten. Er kunnen wel voertuigen mee. Zowel heen als terug stond er een busje tussen de vele voetgangers en fietsen.
Afbeelding

Een paar uur later kwam een voller pontje aan:
Afbeelding

De hoofdstraat van Tiengemeten-centrum :lol: (op een enkele boerderij na zijn dit de enige woningen)
Afbeelding

Vanaf de oostpunt: Nog een beter zicht op de Haringvlietbrug
Afbeelding

Uitgezoomd
Afbeelding

Het wandelknooppuntennetwerk is geïntegreerd in dat van de Hoeksche Waard.
Afbeelding

Aankomst in Nieuwendijk
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door NWH » za 20 apr 2019, 18:54

Leuk om te zien! Het was er dan ook prachtig weer voor.
Een bezoek staat ook nog op mijn to-do list. Hoe is het met de aanwezigheid voor horeca gelegenheden?
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door Palance » za 20 apr 2019, 19:02

Bij het bezoekerscentrum direct achter de veerhaven kun je iets eenvoudigs halen (sapjes, koffie, thee, koek).

In de herberg aan de oostelijke punt kun je overdag ook uitgebreider lunchen (broodjes, omelet, tosti, soep, salade, e.d.). Alleen ligt die wel 3 kilometer van de veerhaven. Je kan fietsen (kun je ook huren bij het bezoekerscentrum), je kan lopen, maar je kan ook met een taxibusje van die herberg/camping (2,50 enkele reis) mee als er plek is. Ik ben heen met het busje gegaan en terug gaan lopen.

Meer dan dat is er niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door harry » zo 21 apr 2019, 11:25

Palance schreef: za 20 apr 2019, 18:46 Harry heeft deze versie nog niet op zijn website staan
Klopt: ik dacht dat 1 bezoek in mijn leven wel genoeg was. Omdat er geen eindekombord is, ging ik ervan uit dat het kombord niet officieel was en dat ze de nieuwe gemeentenaam niet zouden gebruiken... Wel dus.

Afbeelding
2016
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door mavas » di 23 apr 2019, 16:32

Leuke reportage Palance. Je had zeker gezien dat ik er was geweest het weekend er voor? ;)

Nog even wat aanvullingen/opmerkingen.
Er wonen tegenwoordig nog 9 mensen permanent op Tiengemeten. Er is ook een zorgboerderij de Idahoeve, waar tijdelijk mensen wonen. De woningen in het centrum schijnen voor langere tijd te huur te zijn.
Aan de westkant zijn er 3 accommodaties te huur voor weekendjes weg enzo. Deze liggen aan het eind van een gravelweg/asfaltweg. Er is hier geen vervoer naar toe, dus hier mag je met je eigen auto heen. Het eiland is dus niet geheel autovrij, je mag voor die drie accommodaties met de auto maar voor de rest is het eiland autovrij voor bezoekers.

Qua horeca waren er tot februari 2 locaties: Pannenkoeken bij Helene en de Herberg. Je kon naast pannenkoeken ook veel andere dingen daar halen. Beide horecagelegenheden worden door de herbergiers gerund. Maar omdat ze 12 maanden huur moeten betalen terwijl ze 7 maanden per jaar open zijn, hebben ze die tent gesloten. Je kunt als alternatief nu inderdaad wat warme dranken uit een automaat halen bij het informatiecentrum (contant geld meenemen!) en wat sapjes, koek, ijs, enzo kopen. Hier kun je wel pinnen.
Bij de herberg kun je overnachten in 1 van de 6 2-persoonskamers of op de camping. Een aanrader als je van rust houdt. Voor bezoekers die op het eiland overnachten is er de mogelijkheid om in de herberg avond te eten. Je moet voor 5 uur doorgeven wat je wilt eten en dan kun je aan tafel tussen 6 en half 7. De herberg is voor overnachters ook nog open tot 22.30 uur.

Qua wegen is het eiland niet zo interessant.
Je hebt er 3 wandelroutes die allemaal beginnen bij het bezoekerscentrum (en 1 korte wandeling aan de oostkant):
De blauwe route is iets van 10 kilometer, en voert naar het westelijke punt van het eiland,
De gele route loopt in een rondje van 3 - 4 kilometer westelijk van het bezoekerscentrum,
en de rode route is iets van 6 kilometer en dan kom je langs de herberg.
Er is ook nog een bruine route door het voormalige oereiland oostpolder.

Qua fietsen kun je naar het westen tot waar de 3 accommodaties staan, naar het zuiden tot waar een uitkijkpunt is en tot het oosten waar de herberg is. Wandelaars kunnen op veel meer plekken komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door mavas » di 23 apr 2019, 16:54

Palance schreef: za 20 apr 2019, 18:46Dit bord is verder het énige RVV-bord dat ik heb aangetroffen op het eiland
Ik heb nog 1 ander RVV-bord gezien! En omdat ik wist dat dat interessant zou zijn voor hier, heb ik hem ook op de foto gezet.

Het staat op een hele rare plek: https://goo.gl/maps/UxhEdJWWXTiikQy88 aan de westkant van het eiland, op een plek waar totaal geen auto's kunnen komen. Je kunt er alleen met gemotoriseerd verkeer komen als je een hek opent met slot bij de 3 accommodaties in de buurt: https://goo.gl/maps/WkfhbGw1DQfPsPvr8

Dus ik vroeg me af waarom dat bord daar stond. Het ziet er zelfs vrij nieuw uit. Ik vroeg me af of het een soort grapje zou zijn.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door Palance » di 23 apr 2019, 18:25

Grappig. Zover westelijk ben ik niet geweest, dat komt vast nog wel een keer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door Jeroen O » di 23 apr 2019, 21:35

mavas schreef: di 23 apr 2019, 16:54
Palance schreef: za 20 apr 2019, 18:46Dit bord is verder het énige RVV-bord dat ik heb aangetroffen op het eiland
Ik heb nog 1 ander RVV-bord gezien! En omdat ik wist dat dat interessant zou zijn voor hier, heb ik hem ook op de foto gezet.

Het staat op een hele rare plek: https://goo.gl/maps/UxhEdJWWXTiikQy88 aan de westkant van het eiland, op een plek waar totaal geen auto's kunnen komen. Je kunt er alleen met gemotoriseerd verkeer komen als je een hek opent met slot bij de 3 accommodaties in de buurt: https://goo.gl/maps/WkfhbGw1DQfPsPvr8

Dus ik vroeg me af waarom dat bord daar stond. Het ziet er zelfs vrij nieuw uit. Ik vroeg me af of het een soort grapje zou zijn.
Afbeelding
Ik heb wellicht wel een idee. Een aantal jaar geleden ben ik zelf ook op Tiengemeten geweest om daar te geocachen. Dat bewuste bord heb ik daar ook gezien. In principe is dit een weg waar je alleen wandelend kunt komen, maar vanaf dat bord tot aan het punt waar het dood loopt, dat is wel een paar km. Deze weg loopt langs de zuidkant tot een punt waar de dijk is doorgestoken en het water het eiland binnen stroomt. Vanaf daar kun je alleen maar weer terug.

Het zou kunnen dat het is om te waarschuwen dat je niet rond kan wandelen, maar weer via dezelfde weg terug moet. Echter een tekstbordje zou dan wel duidelijker geweest zijn.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door Boerenkool » wo 15 mei 2019, 21:28

Het eiland is altijd privegrond geweest, RVV, apk, wegenbelsstingen enzo bestonden niet. Nu wordt t aan de natuur teruggegeven.
Vroeger maakten de bewoners er een sport van oude of beschadigde autos belastingvrij op te rijden en af te danken en kwamen er wel eens mensen racen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [FOTO] Tiengemeten

Bericht door mavas » do 16 mei 2019, 8:06

Jeroen O schreef: di 23 apr 2019, 21:35Ik heb wellicht wel een idee. Een aantal jaar geleden ben ik zelf ook op Tiengemeten geweest om daar te geocachen. Dat bewuste bord heb ik daar ook gezien. In principe is dit een weg waar je alleen wandelend kunt komen, maar vanaf dat bord tot aan het punt waar het dood loopt, dat is wel een paar km. Deze weg loopt langs de zuidkant tot een punt waar de dijk is doorgestoken en het water het eiland binnen stroomt. Vanaf daar kun je alleen maar weer terug.

Het zou kunnen dat het is om te waarschuwen dat je niet rond kan wandelen, maar weer via dezelfde weg terug moet. Echter een tekstbordje zou dan wel duidelijker geweest zijn.
Dat zou het kunnen verklaren. Ik ben het met je eens, een tekstbordje zou vele malen duidelijker zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie