Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 10:25

Nee hoor. TCS meldde de 8 km file bij Chur niet. Tel die tijd op bij de extra tijd dat je moet omrijden plus de file voor de Bernardino dan snap ik het wel. Er stond ook bij "ondanks de file op de A2 is dit de snelste route".

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 28 apr 2019, 10:31

Waar stond dat bij? Google of TCS?

De vertraging op de A2 wordt overigens bewust ook te laag aangegeven door de TCS en verkeersinformatie op de radio, men wil het verkeer wat spreiden, maar tegelijkertijd voorkomen dat de San Bernardinoroute helemaal dicht slaat. Vroeger werden in de zomer regelmatig wachttijden van 4-6 uur aangegeven, tegenwoordig eigenlijk nooit langer dan 3 uur terwijl de filelengte niet minder is en de capaciteit van de Gotthardtunnel niet groter. Op Twitter zie je dan berichten van mensen die veel langer hebben stilgestaan dan de TCS aangeeft.

In Oostenrijk doet men dit overigens ook voor de Karawankentunnel en voorheen de Tauern/Katschbergtunnel. Men heeft liever het verkeer gebufferd op één route dan dat het hele regionale netwerk overbelast raakt. In Oostenrijk zijn zelfs verhalen dat men afritten afsluit om sluipverkeer te voorkomen.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 10:35

Google plus de autonavigatie. En die navigatie doet het verder prima.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 10:51

Nog even een vraag. Ruim een jaar geleden ben ik geflitst achter de Gotthard naar het noorden toe daar waar het steil naar beneden gaat en je maar 80 mag rijden. Ik had het bordje van 80 gemist en zag de flits. Boete dik 100 euro en betaald. Echter daarna kan ik de flitser niet meer terugvinden? En dus vraag ik me af, weet iemand of die verwijderd is??

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 apr 2019, 13:13

^^ Er staat/stond daar bij de Naxbergtunnel inderdaad een vaste flitser. Geen idee of die nu weg is. Maar sowieso is het aan te raden om je in Zwitserland aan de snelheid te houden.
Chris schreef: zo 28 apr 2019, 10:31In Oostenrijk zijn zelfs verhalen dat men afritten afsluit om sluipverkeer te voorkomen.
Dat doet men rond de Gotthardtunnel soms ook wel. Ik meen dat afrit Wassen wel eens wordt afgesloten, dus als je dan vanuit het noorden de pas wil hebben moet je bij Erstfeld er al af.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 13:17

Coen Tunnel schreef: zo 28 apr 2019, 13:13 ^^ Er staat/stond daar bij de Naxbergtunnel inderdaad een vaste flitser. Geen idee of die nu weg is. Maar sowieso is het aan te raden om je in Zwitserland aan de snelheid te houden.
Chris schreef: zo 28 apr 2019, 10:31In Oostenrijk zijn zelfs verhalen dat men afritten afsluit om sluipverkeer te voorkomen.
Dat doet men rond de Gotthardtunnel soms ook wel. Ik meen dat afrit Wassen wel eens wordt afgesloten, dus als je dan vanuit het noorden de pas wil hebben moet je bij Erstfeld er al af.
Ja hoor. Vanaf 3 km file worden toeritten afgesloten. Ook bij Chur zo kwam ik zelf achter.

En de boetes in Zwitserland zijn torenhoog en zelfs inkomensafhankelijk. Het wereldrecord boete staat op hun naam, bijna een miljoen euro heb ik eens gelezen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 28 apr 2019, 14:21

Vanwege de ellende op drukke reisdagen op de route via Gotthard of Bernardino (en verder bij Chiasso, Milaan en op de A1) kies ik bij voorkeur voor een route via het westen van Zwitserland (Bern-Vevey-Grote St. Bernhard) naar bestemmingen in het westen van Toscane. Is uiteraard wel om en duurder qua tol (meer km's in Italië en eventueel de tunnel) maar daar koop je veel rust voor en per saldo volgens mij op drukke dagen niet langzamer.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 15:11

Vahalis schreef: zo 28 apr 2019, 14:21 Vanwege de ellende op drukke reisdagen op de route via Gotthard of Bernardino (en verder bij Chiasso, Milaan en op de A1) kies ik bij voorkeur voor een route via het westen van Zwitserland (Bern-Vevey-Grote St. Bernhard) naar bestemmingen in het westen van Toscane. Is uiteraard wel om en duurder qua tol (meer km's in Italië en eventueel de tunnel) maar daar koop je veel rust voor en per saldo volgens mij op drukke dagen niet langzamer.
Die ga ik ook eens proberen. Is ook weer eens wat anders. Van die paar euro extra ga ik ook niet failliet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 28 apr 2019, 16:47

Begreep dat met Pasen ook flinke files hadden gestaan op de Sint Bernhardroute, maar zeker naar het westen van Toscane is dat een heel bruikbaar alternatief. Sterker nog, zelfs naar Milaan is het wat korter en sneller dan de Simplon, alleen is het verschil dan weer zo aan de kleine kant dat de tol voelt als zo zondegeld. Maar beide kosten veel extra kilometers. Basel-Martigny is al even ver als Basel-Chiasso. En dan heb je in alle scenario's nog een flink eind te gaan naar Milaan.

De problematiek van Zwitserland (zo niet de hele Alpen) is dat er maar een paar echt goede routes zijn, die echter niet de capaciteit hebben om op dagen met verhoogd aanbod de verkeersvraag aan te kunnen. Alternatieven vergen flinke omwegen - San Bernardino ipv Gotthard is met een 100km extra en goed uitgebouwd nog het beste, maar zal mede daardoor nog steeds vollopen. Je staat voor de onvermijdelijke keuze tussen flinke file, lange omweg en op andere tijdstippen rijden.

Overnachtings-strategie kan bij dat laatste absoluut helpen. Richting zuiden kun je in de drukke zomerweekenden op vrijdagochtend tot pak 'm beet 11 nog wel redelijk door de tunnel komen. Daarna is het 24 uur bagger en kun je pas in de tweede helft van de zaterdagmiddag weer door. Overnachten rond Basel kan dus van donderdag op vrijdag nog best, vrijdag op zaterdag heb je er niets aan (maar op vrijdagavond nog even door naar Milaan is ook vragen om vertraging). Maar op lange weekeinden als Pasen heb je het "vrijdagverkeer" niet op vrijdag. Dan staat het, als een uittocht-zaterdag, al zo vroeg vol dat een overnachting Basel je in ieder geval niets brengt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 28 apr 2019, 17:08

Pino schreef: zo 28 apr 2019, 16:47Maar beide kosten veel extra kilometers. Basel-Martigny is al even ver als Basel-Chiasso.
Nu overdrijf je. Basel-Chiasso over de A2: 289 km. Basel-Martigny over de A2-A1-A12-A9: 226 km.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 apr 2019, 17:45

^^ Tot ons geplande hotel in de buurt van Malpensa is het via Martigny 'slechts' ongeveer 100km verder dan via de Gotthard. De keuze is nog niet gemaakt en kan tot op de dag zelf nog veranderen.

Je kunt er een hele wetenschap van maken, maar verder dan algemeenheden (zoals de gevolgen van de vaste drukte op vrijdag en zaterdag) kom je denk ik toch niet echt. Geen dag of week is exact gelijk. Er hoeft weinig te gebeuren om een doordacht plan in het honderd te gooien. Je weet vaak pas achteraf zeker welke keuze verstandig was, en soms zelfs dan niet.

Vooral als je je reisdagen niet zelf kunt kiezen kun je de drukte beter accepteren, afwegen hoe je het prettigst door de zure appel heen kunt bijten en vooral de tijd nemen. Niks zo vervelend als dat je elkaar al vóór aankomst op je vakantieadres de tent uitscheldt omdat je urenlang opgefokt in een auto hebt gezeten. Dat kan de rest van de vakantie ook nog wel :mrgreen:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 28 apr 2019, 18:39

Coen Tunnel schreef: zo 28 apr 2019, 17:08
Pino schreef: zo 28 apr 2019, 16:47Maar beide kosten veel extra kilometers. Basel-Martigny is al even ver als Basel-Chiasso.
Nu overdrijf je. Basel-Chiasso over de A2: 289 km. Basel-Martigny over de A2-A1-A12-A9: 226 km.
Post uit de losse pols :facepalm: Het is gelijk aan Basel-Bellinzona, berekende ik ooit. Kortom, je begint aan je klim over de Alpen wanneer je op de reguliere route al lang en breed aan de zuidkant zit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 28 apr 2019, 18:57

Dat is ook de reden dat de Grand St. Bernard of de Simplon zelfs op zwarte zaterdagen nog filevrij zijn. De routes zijn dermate veel langer dat bijna niemand ze neemt. Ook al loont het soms wel, al is het maar om niet 3 uur voor de Gotthard te wachten.

Al zijn er wel bestemmingen die via de Simplon al lonen vanaf 1 uur vertraging, zoals bijvoorbeeld de Italiaanse kant van het Lago Maggiore. Richting Milaan is het ook niet zo onderscheidend qua afstand of reistijd of je de Grand St Bernard neemt of de Simplon. De Simplon lijkt me dan een no-brainer omdat je er de tol voor de Grand St Bernard mee uitspaart.

Ik vraag me overigens ook af wat op zwarte zaterdag sneller is, op de bonnefooi via de Lötschbergtunneltrein, of omrijden via Martigny.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 28 apr 2019, 19:59

^^ SnarfFlevoland postte daarover vorige week dit buitengewoon lezenswaardige verslag. Bonnefooi Lötschberg zorgt natuurlijk voor wachttijd, maar als je buitenom gaat, eindig je op dit soort dagen regelmatig in files rond Vevey/Montreux.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » zo 28 apr 2019, 20:32

^^ Als toerist zijnde is dat, als je voldoende speling in je reis hebt, geen straf. De Zwitserse A9 is naar mijn mening één van de mooiste snelwegen van Europa. Sowieso een stuk mooier dan 20 minuten in een stikdonkere treintunnel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 28 apr 2019, 21:02

^^ Als een mooi landschap je focus is, kan ik je de Gotthard-route aanraden :dyn_hyp:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 apr 2019, 21:38

En als je de Gotthardroute (inclusief pas) al tientallen keren gezien hebt, zowel rijdend als stilstaand? ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 apr 2019, 11:21

Chris schreef: zo 28 apr 2019, 18:57 Dat is ook de reden dat de Grand St. Bernard of de Simplon zelfs op zwarte zaterdagen nog filevrij zijn.
Op de zomerse zwarte zaterdagen wel, maar tijdens de klassieke paas-, hemelvaart-, en pinksterweekenden is de Grand St. Bernard zeker niet filevrij, integendeel, daar stond op goede vrijdag ook een slang van 8 km file. Het verkeer kan dan ook nog niet de bergpas over en moet door de toltunnel. Zelfs de Simplon had dit paasweekend te kampen met stroperig verkeer, maar bleef samen met de combi Julier/Bernina de enigste filevrije Alpenovergang in Zwitserland.
Chris schreef: zo 28 apr 2019, 18:57 Ik vraag me overigens ook af wat op zwarte zaterdag sneller is, op de bonnefooi via de Lötschbergtunneltrein, of omrijden via Martigny.
De zomerse zwarte zaterdagen hebben toch wel een andere stroming als die klassieke langere weekenden in het voorjaar. Persoonlijk heb ik de indruk dat zolang skigebieden in Wallis geopend zijn de A9 makkelijker verstopt raakt in de weekenden als in de zomer. De A9 staat eigenlijk nooit in beide rijrichtingen vast. Het is richting Martigny problematisch aan het begin van een weekend en richting Vevey aan het eind van een weekend. Eenzelfde fenomeen is ook aan de Lötschbergtunnel te herkennen. Daarbij is de Lötschbergtunnel in de winter/voorjaarperiode rustiger als de A9. In de zomer is de situatie wel iets anders: Dankzij vooral het missende wintersportverkeer is de druk op de A9 veel minder groot. Vergeet niet dat de A9 niet alleen de ontsluiting is voor Wallis, maar ook voor velen de Franse skigebieden onder het meer van Genève ontsluit tot aan Chamonix. Daarom is ook het lokale OWN bij dergelijke files bij Villeneuve verstopt met verkeer van/naar Thonon-les-Bains en file 'uitwijkers' die dan op het OWN in de file staan.

Echter de Lötschbergtunnel krijgt natuurlijk ook een versnapering zodra de Grimsel en Furka weer geopend zijn. De typisch lange wachttijden voor de Furkatunnel vallen dan natuurlijk compleet weg. Wat dat betreft gaat het er in de zomer dan allemaal wat gemoedelijker aan toe en dan merk je op de zwarte zaterdagen door Wallis niet al te veel van de problematiek die je nog wel met bijv. Pasen hebt, als nog vele bergpassen gesloten zijn en skigebieden geopend.
Pino schreef: zo 28 apr 2019, 19:59 Bonnefooi Lötschberg zorgt natuurlijk voor wachttijd, maar als je buitenom gaat, eindig je op dit soort dagen regelmatig in files rond Vevey/Montreux.
Precies. Die files langs Montreux kunnen echt heel hardnekkig zijn (je staat er zomaar ruim een uur vast en 2 uur is ook niet uitzonderlijk) en dan moet je alsnog die 100 km extra rijden... De keuze is ieder voor zich, maar dan kan je beter even voor de Lötschbergtunnel wachten en ontspannen verder rijden als je niet net op de laatste centen moet kijken. De A9 langs Montreux is inderdaad wel fraai, maar de A12 vind ik vooral in noordelijke rijrichting vrij eentonig. Ja, het is een veel fraaiere snelweg als velen in Duitsland, maar voor Zwitserse begrippen is het geen hoogstandje.
Jeroen schreef: zo 28 apr 2019, 20:32 Sowieso een stuk mooier dan 20 minuten in een stikdonkere treintunnel.
Naja, effectief zit je in die tunnel wel wat korter. In totaal rijdt de trein zo'n 15 min van start tot stop en Kandersteg ligt nog een stukje van de tunnel vandaan. Bovendien is het Kandertal en de klim/afdaling tussen Goppenstein en het Rhonedal ook erg fraai...
Schelpenpaadje schreef: zo 28 apr 2019, 21:38 En als je de Gotthardroute (inclusief pas) al tientallen keren gezien hebt, zowel rijdend als stilstaand?
Dan pak je de San Bernardino. Qua landschap een heel erg mooie route! 8-) En als je die ook gezien hebt pak je (in de zomer) de Splügenpass.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » ma 29 apr 2019, 13:40

^^ Wat is de beste route van Arnhem naar de San Bernardino zonder Oostenrijks vignet, naast de route via Base?

Bij Bregenz binnendoor, of is er een beter alternatief, zoals via Schaffhausen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » ma 29 apr 2019, 13:47

Ik heb de route via Bregenz binnendoor wel eens genomen. Van Sankt-Margrethen in Zwitserland naar Lindau in Duitsland. Dat is best wel tijdrovend (ik meen dat het me bijna een half uur kostte buiten de spits).

Via Bregenz is wel het kortst. Via Schaffhausen moet je of binnendoor van Winterthur naar de Zwitserse A3, of de slinger rond het filegevoelige Zürich maken. Volgens Google Maps is binnendoor een kwartier sneller, in de spits is het verschil waarschijnlijk groter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 apr 2019, 18:27

^^ Via Konstanz en Romanshorn kan ook nog (Duitse A81 en B33, Zwitserse A7, H13, A1.1, A1 en A13). Niet supersnel, vooral in Zwitserland veel dorpspassages en gelijk al in Kreuzlingen een hele serie rotondes. Maar best een aardige route met zo nu en dan uitzicht op de Bodensee.

Maar ik heb de keren dat ik het gedaan heb (bijvoorbeeld tijdens een nachtelijke rit met een geplande sluiting van de Gotthardtunnel en een nog gesloten Gotthardpas) gewoon die 9 euro voor een Oostenrijks vignet uitgegeven. De tijdswinst ten opzichte van andere routes is dermate groot dat ik het er wel voor over heb. Gewoon lekker door de Pfändertunnel tot afrit 27 Mäder, vanaf daar ben je over de L58 in 2,5 km op de Zwitserse A13. Op een rit naar Italië is die 9 euro ook geen wereldschokkende uitgave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 05 mei 2019, 15:02

Anderhalf uur wachttijd vanuit het zuiden. Als je dit webcambeeld ziet is dat ook geen wonder: er wordt nauwelijks verkeer de tunnel in gelaten... :ongeduldig:

Afbeelding

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 05 mei 2019, 15:27

Klopt. Wat is hier de milieuwinst? Al die dieselende auto's voor het portaal.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 05 mei 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Storende quote verwijderd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » zo 05 mei 2019, 16:14

Ach nog een paar jaar dan is die file overkapt, merkt niemand er meer wat van :facepalm:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 01 jun 2019, 11:46

De SRF heeft een verhaal over de wachttijd voor de Gotthardtunnel afgelopen hemelvaartsdag: https://www.srf.ch/news/schweiz/frueh-a ... hen-morgen

Vroeg op reis gaan helpt niet. De wachtrij piekte op 10 kilometer / 2,5 uur om 7.30 uur.

Je ziet overigens wel met dit soort lange weekenden dat je op zaterdag al problemen krijgt door terugkerend verkeer. Blijkbaar zijn er mensen die een dag eerder vertrekken om de grote wachttijden op zondagmiddag voor te zijn. De files voor de tunnel zijn zo'n obstakel dat je van een 4-daags weekend er eigenlijk maar 2 dagen echt in het zuiden bent.

De Gotthard Basistunnel lijkt ook geen meetbaar effect te hebben op de files voor de wegtunnel.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » za 01 jun 2019, 11:50

Wij zijn dinsdagavond vertrokken. Dat ging goed. Vandaag, zaterdag, ontstond de file al naar het noorden. Morgen om 0500 vertrekken we vanuit Toscane. Dan zijn we om 1000 bij de Gotthard. Ben benieuwd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 01 jun 2019, 20:39

Chris schreef: za 01 jun 2019, 11:46 De Gotthard Basistunnel lijkt ook geen meetbaar effect te hebben op de files voor de wegtunnel.
Als er politici waren die dat verwacht hadden, is dat wel heel naïef. De basistunnels kwamen er om vrachtverkeer op de trein te krijgen. Vrachtverkeer speelt in deze vakantie-uittochten echter geen rol en de gedachte dat mensen voor hun weekendjes weg naar Italië wel even gaan treinen... sorry.

Dat vroeg wegrijden naar het zuiden niet helpt, wisten we al. Achter de file aanrijden blijft in die richting beter (deze Hemelvaart trouwens zelf gedacht datzelfde te doen op de Mont Blanc, maar het viel me tegen daar nog 1u15 te moeten wachten om 15.00 uur). Naar het noorden was het altijd wel een goed recept, maar een dag eerder opbreken lijkt voor zo'n lang weekend wel teveel van het goede.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 02 jun 2019, 15:54

Meer dan 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel momenteel. Er zijn twee aparte files, de dosering bij Airolo en er lijkt ook dosering bij Faido te zijn voor een andere tunnel. Verder loopt het behoorlijk vast over de San Bernardino. Er wordt ook file gemeld op de Simplonpass, dit komt mogelijk door wegwerkzaamheden.

Afbeelding

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » ma 03 jun 2019, 10:01

Pino schreef: za 01 jun 2019, 20:39
Chris schreef: za 01 jun 2019, 11:46 De Gotthard Basistunnel lijkt ook geen meetbaar effect te hebben op de files voor de wegtunnel.
Als er politici waren die dat verwacht hadden, is dat wel heel naïef. De basistunnels kwamen er om vrachtverkeer op de trein te krijgen. Vrachtverkeer speelt in deze vakantie-uittochten echter geen rol en de gedachte dat mensen voor hun weekendjes weg naar Italië wel even gaan treinen... sorry.

Dat vroeg wegrijden naar het zuiden niet helpt, wisten we al. Achter de file aanrijden blijft in die richting beter (deze Hemelvaart trouwens zelf gedacht datzelfde te doen op de Mont Blanc, maar het viel me tegen daar nog 1u15 te moeten wachten om 15.00 uur). Naar het noorden was het altijd wel een goed recept, maar een dag eerder opbreken lijkt voor zo'n lang weekend wel teveel van het goede.
Kan men die oude gotthard trein tunnel niet inzetten voor een autotrein? Of botst dat tegen dezelfde wet die capaciteit uitbreiding verbiedt? (Of is er geen ruimte).

Wat betreft die files in de mont Blanc tunnel, die lijken ook ernstig toe te nemen de laatste jaren, ondanks de prijs. En dan vooral aan de Franse kant.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 jun 2019, 11:15

Chris schreef: zo 02 jun 2019, 15:54 Meer dan 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel momenteel. Er zijn twee aparte files, de dosering bij Airolo en er lijkt ook dosering bij Faido te zijn voor een andere tunnel. Verder loopt het behoorlijk vast over de San Bernardino. Er wordt ook file gemeld op de Simplonpass, dit komt mogelijk door wegwerkzaamheden.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afgaand op het kaartje lijkt het inderdaad te gaan om de serie tunnels bij Faido (waarvan Galleria Piumogna de eerste is).

De A2 kent hier in noordelijke richting sinds een paar jaar drie rijstroken. Weet iemand meer van de motivatie voor deze verbreding en of dit wat heeft opgelost?
Bij Quinto gaat het alweer naar twee rijstroken en bij de tunnel zelf naar 1 rijstrook. Met dit soort maatregelen maak je de files dus vooral breder.
Enige nut dat ik kan bedenken is dat het iets "verkorten" van de file is dat je hierdoor op bepaalde momenten voor de pasroute nog net een afrit later kunt nemen zonder op een file te stuiten. Daardoor verlies je onder specifieke omstandigheden iets minder tijd via de pas en het scheelt misschien wat verkeer op de Hauptstrasse zuidelijk van Faido. De tunneldosering daarentegen maakt juist dat mensen die uitwijken naar de pas er al eerder af zullen gaan.

Plaats reactie