Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » zo 12 aug 2018, 10:19

Ik heb het gevoel dat Waze ineens verschrikkelijk veel gebruikers aan het verliezen is, nu Flitsmeister vergelijkbare diensten aanbiedt. Flitsmeister meldt nu ook voertuigen op de vluchtstrook en je kunt er ook mee navigeren. Bovendien werkt FM ook voor en door gebruikers. Het succes van dergelijke apps valt of staat met de grootte van de gebruikersgroep. Ik ben dus erg benieuwd hoe zich dat zal ontwikkelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » vr 17 aug 2018, 13:54

Dat valt wel mee hoor. Tijdens de zomervakantie zijn er altijd minder gebruikers, maar het aantal blijft in stijgende lijn voor zover ik weet. Hoewel Flitsmeister wel enkele mooie features heeft bijgekregen lijkt het me nog niet echt dezelfde beleving die Waze kan bieden qua navigatie. Sowieso zal Flitsmeister als "lokale" app voordelen hebben omdat ze niet naar het globale plaatje moeten kijken, maar of dat voldoende gaat zijn durf ik niet te voorspellen.

Om te antwoorden op de vraag hoe je iets op de kaart van Waze aangepast kan krijgen: dit kan best door een melding "mapfout" te maken in de app op de locatie van het probleem. Dan wordt dat door andere Waze-gebruikers opgemerkt in de kaartbewerker en zullen zij de aanpassing doorvoeren of je om meer informatie vragen. Om de kaart te beschermen tegen vandalisme wordt het aanpassen van drukkere wegen wel beperkt tot een beperktere groep gebruikers die zichzelf al bewezen hebben in het bewerken van de kaart. Een lokale weg kan je zelf meestal wel aanpassen of toevoegen. Een dag of twee later wordt dat dan zichtbaar in de app.

Er zijn geen automatische aanpassingen aan de kaart op basis van gebruikersdata, hoewel het systeem wel soms foutmeldingen automatisch toevoegt op de kaart wanneer blijkt dat een weg fout lijkt te staan op basis van de gereden ritten van gebruikers.
Waze Belux Global Champ

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » zo 26 aug 2018, 8:18

Normaal als ik Waze gebruik heb ik de navigatie aan staan. Nu was dat gisteren niet het geval en zie ik opeens een ballonnetje "Voertuiginfo" staan wat ik maar niet weg krijg, ook niet als het soort voertuig al is gekozen. Niet storend voor de werking van de app zelf, maar wel irritant omdat je heel de tijd een blauwe balk onderin hebt staan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » zo 26 aug 2018, 12:21

Binnen de beta-testers groep heb ik die feedback ook voorbij zien komen. Op dit moment heb ik nog geen bevestiging gezien van Waze dat men dit zal gaan verbergen eenmaal je aan het rijden bent (met of zonder route). Ik ga er echter wel van uit dat dit ergens op een lijstje van taken zal staan aangezien ze meer informatie gevraagd hadden rond de omschrijving van het probleem.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door sven_engelen » vr 07 sep 2018, 12:07

Mijn hoofd ging gisteren en eergisteren even kaduuk. Eergisteren heb ik waze zelfs gevolgd.

Eergisteren gaf Waze de route van Weert naar Venlo via de N280 en A73 niet meer aan. In plaats daarvan wees het me over de A2, N276 en A73. Ik dacht dat er wat gebeurd was dus ik volgde de route ook nog. Gisteren kreeg ik wéér diezelfde route aangeboden maar nu koos ik ervoor die route te negeren. En er was totaal niks aan de hand op die route. Ik kon gewoon doorrijden tot aan Venlo. Ben benieuwd wat Waze vanmiddag aan gaat geven...
Svenlo

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 sep 2018, 13:03

^^ er spelen dan wel twee dingen:

Bij het originele plannen zou hij moeten laten zien wat er 'scheelt' aan de routes, dus oranje/rood voor files (soms met een X minuten erbij) en iconen van incidenten. Dan kan je alsnog de afweging maken om een alternatief te rijden ook al staat daar nu bijvoorbeeld 5 minuten file waardoor hij net trager is dan de 1e keuze. Blind de voorgestelde route rijden die niet intuitief de logische is, kan inderdaad jouw ervaring opleveren als een verstoring ondertussen oplost.

Daarnaast merk ik dat Waze ook niet vaak of niet kritisch het roer omgooit als een alternatief onderweg aantrekkelijker wordt. Ik forens Gooi-Schiphol elke dag, waarbij de A9 meestal wordt aangegeven als de A10 ook maar de minste file kent. Als ik bij Diemen dan nog op Routes druk en hij wederom het lijstje voortovert dan staat de A10 opeens wel bovenaan. Omgekeerd heeft hij me op de terugweg bij Holendrecht ook wel eens via de S112 naar Gaasperplas geleid terwijl de file op de A9 ondertussen al weg was, wederom omdat hij dus blijkbaar zelf niet vaak genoeg kritisch herberekent.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door sven_engelen » vr 07 sep 2018, 13:08

^^ Dit zou dus naar het team van Waze gestuurd kunnen worden om te laten verbeteren...
Svenlo

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Waze

Bericht door Piles » vr 07 sep 2018, 13:35

Lekkere Kwal schreef: vr 07 sep 2018, 13:03 Daarnaast merk ik dat Waze ook niet vaak of niet kritisch het roer omgooit als een alternatief onderweg aantrekkelijker wordt.
Dat is inderdaad erg jammer, ik dacht dat Waze dat best snel deed. Maar in de praktijk moet je toch regelmatig zelf die handeling doen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » vr 07 sep 2018, 13:51

Het is een bewuste keuze (heb ik hier ergens gelezen): Waze past de route pas aan als de tijdwinst >5min is. Zo voorkomt men dat er iedere minuut een routewijziging wordt doorgevoerd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Waze

Bericht door Piles » vr 07 sep 2018, 14:00

^^ dat is inderdaad ook wel logisch. Al had ik het graag in parametervorm gezien, zodat je het gedrag zelf kan bepalen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 sep 2018, 14:17

Op zich niet gek dat het zo gaat, want het vertraagt de dienst als iedereen elke minuut de route herberekent en je wilt ook niet dat hij gaat 'flipperen' tussen twee gelijkwaardige routes. Maar wat ik eigenlijk zou willen is dat hij het doet bij een keuzepunt tussen twee of meer routes, dus ruwweg bij Muiderberg in mijn geval (en op de terugweg Oudekerk). Die keuzemomenten kan hij best opmaken bij het originele lijstje (want hij tekent het ook uit op de overzichtskaart enzovoort) en dan als 'herinnering' instellen om dan nog een check en evt. aanpassing te doen.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » vr 07 sep 2018, 14:20

Ik kan alleen de bovenstaande uitleg bevestigen. Als je gewoon de eerste route volgt zal Waze om de zo veel tijd (afhankelijk van snelheid en afgelegde afstand, als ik me goed herinner) kijken of er een andere route is die sneller is. Ik weet niet of het verschil 5 minuten moet zijn vooraleer de route veranderd gaat worden, maar het lijkt me een plausibele waarde.

Verder wil ik ook meegeven dat Waze zich altijd aan de route zal blijven houden als je gebruik maakt van de Routes-knop om een route te kiezen. Mogelijk kan dat ook het gedrag van Waze verklaren voor sommige mensen. In die situatie heb je aangegeven dat je die route wilt volgen, waarbij het niet gebruiksvriendelijk zou zijn om van plots van die route te gaan afwijken. Persoonlijk zou ik dan willen dat er bij een verhoging van de filetijd op het traject toch de keuze gegeven wordt om misschien van route te veranderen, maar dat is momenteel niet het geval.
Laatst gewijzigd door Glodenox op vr 07 sep 2018, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Waze Belux Global Champ

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » vr 07 sep 2018, 14:40

Glodenox schreef: vr 07 sep 2018, 14:20 Verder wil ik ook meegeven dat Waze zich altijd aan de route zal blijven houden als je gebruik maakt van de Routes-knop om een route te kiezen. Mogelijk kan dat ook het gedrag van Waze verklaren voor sommige mensen.
Daar had ik nog niet aan gedacht, eigenlijk wel logisch zo bezien.
Persoonlijk zou ik dan willen dat er bij een verhoging van de filetijd op het traject toch de keuze gegeven wordt om misschien van route te veranderen, maar dat is momenteel niet het geval.
En juist bij verlaging op het alternatief. Bij verhoging op de huidige route is er namelijk wel al een waarschuwing, dus dat is al tenminste een prikkel om weer op Routes te drukken. Omgekeerd bij een alternatief merk je het in het geheel niet voor zover ik me kan herinneren, al moet ik ook toegeven dat ik het niet actief gecontroleerd heb.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » di 05 mar 2019, 20:51

Oef... stof! Een raar verschijnsel wat ik niet kan plaatsen. Ik dacht aanvankelijk dat Waze me binnendoor zou sturen om een file op de A59 te vermijden, maar zie tot mijn verbazing dit verschijnen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Juist. Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de Waze-developers het Efteling-hotel zo mooi vonden. :s

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » di 05 mar 2019, 21:05

^^ Stond er file op de N261 bij de afrit?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » di 05 mar 2019, 22:13

nickdh schreef: di 05 mar 2019, 20:51 Oef... stof! Een raar verschijnsel wat ik niet kan plaatsen. Ik dacht aanvankelijk dat Waze me binnendoor zou sturen om een file op de A59 te vermijden, maar zie tot mijn verbazing dit verschijnen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Juist. Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de Waze-developers het Efteling-hotel zo mooi vonden. :s
Welke datum reed je daar?
Was dat vandaag?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » wo 06 mar 2019, 6:50

^^ 28 februari.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » zo 28 apr 2019, 20:20

Hoe wordt op Waze de verwachte (resterende) reistijd berekend? Vandaag reed ik gedurende ca 200 km net boven de Vmax (op GPS) op een zeer rustige (buitenlandse) weg en continu op de cruise control. Hoewel ik het hele stuk niet onder de Vmax ben geweest, liep de verwachte aankomsttijd gedurende de rit met enkele minuten op. Vind ik niet logisch, maar is er soms wel een logische verklaring voor?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » zo 28 apr 2019, 21:33

Ik heb dat alleen meegemaakt bij extra vertraging op de route door drukte. Als je de route laat herberekenen zie je een soort schematische weergave met de vertragingen ingekleurd:

Afbeelding

Maar dat de tijd 'zomaar' toenam heb ik nooit gezien, juist wel dat hij minuten eraf haalde omdat hij bijvoorbeeld een stukje woonwijk als veel trager had ingeschat.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » zo 28 apr 2019, 21:48

Ik heb echt 0,0 vertraging gehad onderweg en ook niet in hoeven houden voor inhalers of zo en reed dus op GPS net iets sneller dan de Vmax.

In Nederland rij ik meestal een stukje harder dan de Vmax en daar gaat meestal wel wat van de tijd af, maar in dit geval kwamen er gedurende de rit dus een paar minuten bij. Vandaar mijn vraag.

Mij viel overigens op dat ik behoorlijk veel werd ingehaald en ik denk dat het gros van de mensen daar Vmax +10 of +15 reed. Wordt de verwachte reistijd op Waze wellicht gebaseerd op wat anderen op dat traject rijden of hebben gereden en dan ook als dit sneller is dan wat met Vmax rijden mogelijk is?
Laatst gewijzigd door Rein op zo 28 apr 2019, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » zo 28 apr 2019, 21:52

^^ Werd je vaak ingehaald? Misschien wordt een gemiddelde snelheid van het verkeer aangehouden en als de Vmax door velen genegeerd wordt, rij je dan 'te langzaam' als je de Vmax rijdt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » zo 28 apr 2019, 21:54

Dat dus bedoel ik ja.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » zo 28 apr 2019, 22:07

Er wordt in de berekening hiervan gebruik gemaakt van recente en historische rijtijden van andere gebruikers. De ingegeven maximale wettelijke snelheidslimiet wordt niet gebruikt om dit te berekenen.

Mogelijks rijden de mensen op die weg gemiddeld sneller dan eigenlijk toegelaten, waardoor je er langer over doet dan de gemiddelde bestuurder wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt. Dat heb ik zelf alleen nog maar even ervaren toen men in Vlaanderen op verschillende wegen de snelheidslimiet van 90 km/u naar 70 km/u had veranderd. Doordat de historische gegevens nog op de hogere limiet gebaseerd waren klopten de tijden niet altijd even goed. Maar dat ging slechts over een minuut of twee op langere afstanden, dus niet meteen iets opvallend.

De enige andere reden die ik me kan bedenken is dat er een snellere spoorlijn naast de weg zou liggen waardoor "spoor-Wazers" (ja, die bestaan...) het gemiddeld snelheidsprofiel gaan vervuilen. Een snelweg naast een gewone baan kan zeer soms ook dat effect hebben als de snelweg niet ingetekend staat op de rechter rijstrook, maar dat zou bijna niet mogen voorvallen.
Waze Belux Global Champ

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » zo 28 apr 2019, 22:34

Glodenox schreef: zo 28 apr 2019, 22:07 Mogelijks rijden de mensen op die weg gemiddeld sneller dan eigenlijk toegelaten, waardoor je er langer over doet dan de gemiddelde bestuurder wanneer je je aan de snelheidslimiet houdt.
Zeker bij ritten op rustige tijdstippen zal dit nog best vaak voorkomen. Het valt me sowieso op dat Waze op dat soort momenten vaak met kortere rijtijden aankomt dan Google, voor dezelfde trajecten. Nu om 22.30 uur 's avonds bijvoorbeeld 25 minuten minder voor Amsterdam-Parijs en zelfs drie kwartier naar Berlijn en 1:45 voor Amsterdam-Milaan.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » ma 29 apr 2019, 10:42

Google Maps is inderdaad altijd erg conservatief qua reistijden.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Waze

Bericht door Peter » ma 29 apr 2019, 11:12

Goed denkbaar dat google maps ook gegevens van trucks meeneemt of een minimumrijtijd aanhoudt volgens de snelheidslimieten (indien vast), en dus de snelle jongens er uitfiltert. Voor de Duitse snelweg wordt er dan Vmax 130 aangehouden (tenzij lager). Waze filtert wellicht juist de voertuigen met een lage gemiddelde snelheid eruit (vermoeden: truck of aanhanger of bejaard)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » ma 06 mei 2019, 19:22

Nu.nl had vandaag een vergelijkend warenonderzoek tussen Waze, Google Maps en TomTom voor de vraag "welke app brengt me het snelste door de spits heen".
https://www.nu.nl/270687/video/getest-d ... lopen.html

Conclusie voor wat betreft Waze: het schat de snelheid op binnendoor-afsteekjes te hoog in. Dat lijkt zo op het eerste gezicht consistent met de posts hierboven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » ma 06 mei 2019, 19:35

Op erftoegangswegen zijn er meer kansen dat iets je vertraagt, zoals tractors, fietsers, versmallingen, etc. Op gebiedsontsluitingswegen kan je indien er geen file staat, vaak beter doorrijden. Een theoretische snellere route via een erftoegangsweg kan daarom in de praktijk makkelijker tegenvallen dan gebiedsontsluitingswegen of autosnelwegen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » ma 06 mei 2019, 20:17

Ik kan me zo voorstellen dat op routes door de stad stoplichten ook een flinke rol kunnen gaan spelen. Ik merk dat zelf ook wel: als het zoveel drukker is dat je een bepaald kruispunt niet met één groenfase kunt passeren, verlies je zo een minuut en dan zie je in Waze de verwachte aankomsttijd oplopen terwijl je in de file staat. Dus als Waze je, als in het Rotterdamse deel van de test, net wat meer kilometers door de stad laat maken ipv een omweg over een matig doorstromende snelweg, kun je het risico uittellen.

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 06 mei 2019, 20:25

Tja. File kan soms spontaan oplossen of spontaan ontstaan. Het kan niet altijd goed gaan.
Veel hangt ook af van de rijstijl van de gebruiker. Een ietwat onzekere bestuurder gaat hier en daar wat onnodig vertragen (hoewel dat uiteraard altijd beter is dan als een gek doorrijden).

Het is moeilijk om daar op te reageren omdat het nu eenmaal een momentopname is.
Waze Belux Global Champ

Plaats reactie