[A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » di 27 nov 2018, 11:12

Waarom geen (tijdelijke ) brug om nog wat extra rijstroken te maken? 2 rijstroken lijkt me genoeg als je er ook 2 in het andere aquaduct kwijt kunt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 nov 2018, 11:36

Steyn_E schreef: ma 26 nov 2018, 15:28 Hoe zou je trouwens de sloop aanpakken? Waar ze in twee delen gebouwd worden lijkt het me waarschijnlijk dat je een aquaduct alleen in 1x kunt slopen. Een vaarwegstremming lijkt me gegarandeerd, maar het slopen van een dergelijk massief stuk beton in zulke slappe grond kan ook gevolgen hebben voor de omliggende kunstwerken. Misschien dat volschuiven zo gek nog niet is.
Zoals tijdens de bouw in twee delen wordt gewerkt met een "brievenbus" (tijdelijke damwand die na voltooiing van de tweede helft wordt verwijderd) zou je ook bij sloop een tijdelijke scheiding tussen beide helften kunnen aanbrengen.

Volschuiven is geen optie als je de ruimte daarna nog wilt gebruiken voor een nieuw aquaduct. Het nieuwste aquaduct van de A4 is ook dicht naast het bestaande gebouwd. Met de juiste sloopmethode (zonder teveel trillingen) moet dit te doen zijn zonder gevolgen voor de naastgelegen kunstwerken.

Als je ruimschoots om het bestaande aquaduct een damwand plaatst creëer je een veilige plaats om te slopen, welke daarna gelijk als bouwplaats voor het nieuwe aquaduct kan dienen.
Wie weet is zelfs een fasering mogelijk waarbij tijdens de sloop van beide delen de nieuwbouw al wordt opgestart of ter plaatse in elk geval voorbereid. Voor heien en ontgraven in de vaarweg is bijvoorbeeld niet per se een permanente stremming nodig.
exroosje schreef: di 27 nov 2018, 11:12 Waarom geen (tijdelijke ) brug om nog wat extra rijstroken te maken? 2 rijstroken lijkt me genoeg als je er ook 2 in het andere aquaduct kwijt kunt.
Waar zou je die tijdelijke brug neer willen leggen en hoe regel je de aansluiting op de bestaande A4? Denk je dan aan een vaste (vlot)brug waarbij de vaarweg gestremd wordt? Een tijdelijke, snel te bedienen snelwegbrug zie ik niet echt voor me. Als afsluiting voor de scheepvaart al een optie is dan zal men dit waarschijnlijk alleen in de wintermaanden toestaan.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Koesj » di 27 nov 2018, 12:40

exroosje schreef: di 27 nov 2018, 11:12 Waarom geen (tijdelijke ) brug om nog wat extra rijstroken te maken? 2 rijstroken lijkt me genoeg als je er ook 2 in het andere aquaduct kwijt kunt.
Er is al 3+3 mogelijk in het andere aquaduct.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » wo 28 nov 2018, 9:52

Dat is me duidelijk. Maar dit wordt nu gebruikt als argument om een quick fix (2 maal 4 rijstroken met het huidige aquaducten) tegen te houden. Want dat past niet tijdelijk alleen in het nieuwste aquaduct. Een snelle verbreding van de A4 zou immers vlot geregeld kunnen zijn, met alleen een paar brugverbredingen, lees ik hierboven.

Als dan het tegen argument is dat het oude aquaduct dan niet meer gesloopt kan worden, kun je 4+2 door het nieuwe aquaduct doen en 2 stroken over een tijdelijke brug.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » do 17 jan 2019, 20:48

Er zijn een aantal documenten geplaatst als onderdeel van de 'Notitie Reikwijdte en Detail'. Dit hoort bij het voornemen voor een m.e.r.

>> https://www.platformparticipatie.nl/pro ... index.aspx

Bijlage IV over het Ringvaartaquaduct is daarbij vooral interessant.

De 3 varianten voor het Ringvaartaquaduct

1) derde buis
2) sloop bestaande, herbouw zelfde locatie
3) nieuwbouw ten oosten ervan (omdraaien rijbanen).

Afbeelding

De verwachte verkeersintensiteiten:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Wouter N14 » do 17 jan 2019, 22:54

Inderdaad interessant! De kans op rijtaakverzwaring alsnog met een + beoordelen vind ik wat naïef, gezien de huidige situatie en hoe daar mee wordt omgegaan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Chris » za 26 jan 2019, 18:27

Stichting Incident Management Nederland schreef:Leiden in Last

De A4 bij Leiderdorp in de richting Den Haag was in 2018 het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. Tussen de hectometerpalen 33,0 en 34,0 handelde de Stichting IMN 52 ongevallen af. Dat was 60% meer dan in 2017, twee keer zo veel als in 2015 en 2016 en zes keer zoveel als in de periode 2010 - 2014. De verantwoordelijke IM-berger in dit gebied is Vreugdenhil Berging in Den Hoorn.

In het betrokken wegvak wordt de A4 versmald van drie naar twee rijstroken. Vlak daarvoor duikt het verkeer op uit een tunnel met daarin de drukke afslag naar Leiden en Utrecht. De combinatie van afslaand verkeer, plotseling daglicht en de noodzaak om vanuit de linkerbaan in te voegen maakt de kans op ongevallen aanzienlijk. Rijkswaterstaat werkt aan plannen om de A4 ter plaatse te verbreden.

(...)

Veel beter was de situatie op het aansluitende deel van de A1 tussen Amsterdam en Naarden. Dit stuk weg werd in de periode 2013 - 2016 gestroomlijnd en verbreed. Sindsdien is het aantal ongevallen op beide rijbanen tussen de hectometerpalen 5,0 en 20,0 gehalveerd, van 314 in 2016 naar 188 in 2017 en 146 in het afgelopen jaar.
Volledig persbericht en tabellen: https://www.stichtingimn.nl/190125-leiden-in-last.php

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door marcel » za 26 jan 2019, 18:36

Die statistiek slaat toch nergens op zonder te kijken naar de verkeersdrukte?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door GuteFahrt » za 26 jan 2019, 18:50

Wat is er gevaarlijk aan een (snel)weg?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door boe! » za 26 jan 2019, 18:53

De gevaarlijkste bestuurders rijden over de A4 bij Leiden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door GuteFahrt » za 26 jan 2019, 18:56

^^ Dat klinkt al beter. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Schelpenpaadje » zo 27 jan 2019, 9:02

En dan zijn er mensen die de capaciteit willen verhogen zodat er nog meer gevaarlijke bestuurders overheen kunnen :nothanks:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7873
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Jackbauer1350 » zo 27 jan 2019, 16:03

Een weg is zo gevaarlijk als de weggebruikers die er overheen rijden. Een bepaalde wegindeling kan natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren door weggebruikers die adhoc handelingen gaan doen omdat ze of de wegindeling niet begrijpen , bewegwijzering niet goed lezen, blind vertrouwen op hun (niet up to date zijnde) navigatiesysteem of met andere dingen bezig zijn achter het stuur dan met het verkeer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Boerenkool » zo 27 jan 2019, 20:34

Men heeft t ook over het plotselinge daglicht.
Blijkbaar doet men er dus veel dat t daglicht niet kan verdragen;)

Bij drukke verkeerspleinen in Rome is er een stoel of huisje met een agent . Zou het aantal ongevallen hier dalen als je een tijd daar flink handhaaft op lomp invoegen, kleven, onnodig links rijden, bellen en appen etc.?
Maar tweestrooksstukken op een weg als die dat kan gewoon niet. Van drie naar twee is daar als een loeparadetunnel, men gaat elkaar over de voet lopen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Basjuh1981 » ma 28 jan 2019, 12:17

Volgens mij is het probleem dat wanneer je uit de tunnelbak komt de weg omhoog loopt. Als je over de "top" bent, gaat de weg naar beneden en een kleine 100 meter verder gaat het van 3 naar 2 stroken.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » di 29 jan 2019, 12:09

Een situatie beschrijving die ik direct na opening ook al eens opgeschreven heb. Alleen is er in 3 jaar een aanzienlijke verkeersuitbreiding geweest. Waar is het quick fix plan gebleven om de 3 naar 2 strooks afvalplek een paar 100m zuidwaarts te verplaatsen. Bij opening werd direct gehint dat men dit snel zou gaan doen.... Helaas toch weer gesneuveld in "verkenningen"

Misschien maar gelukkig ook, de situatie de andere kant op leert m.i. toch wel dat het beter is 2 stroken rechtdoor te laten gaan ipv er verderop eentje te laten afvallen. Sinds de reconstructie richting Amsterdam bij Leiden nav de 4 rijstroken upgrade vanaf den haag stroomt het beter door, zelfs nu je van 4 naar 2 terug moet. Helaas richting den Haag is dat ook kortstondig zo geweest herinner ik me, met hilarische filmpjes op geenstijl over elke halve minuut een bijna ongeluk door een last minute naar links bewegende truck. Want ook dat was een onoverzichtelijke toestand. Die tunnel en het viaduct er direct achter is gewoon heel ongelukkig qua overzichtelijkheid.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door sanderl » di 29 jan 2019, 13:05

exroosje schreef: di 29 jan 2019, 12:09Bij opening werd direct gehint dat men dit snel zou gaan doen.... Helaas toch weer gesneuveld in "verkenningen"
Onzin, dit is al uitgevoerd.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Riis » vr 01 mar 2019, 8:08

Gevaarlijk zou ik het niet gelijk noemen, er zijn 52 ongevallen geweest. Gewonden? Doden? Blikschade? Ik verwacht vooral materiële schade als gevolg van elkaar tijdens het ritsen letterlijk het licht niet in de ogen gunnen. Dat verklaart ook direct het 'plotselinge daglicht' waar ze het over hebben ;)

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » wo 01 mei 2019, 9:31

Afgelopen maandag en dinsdag was het beide middagen raak op de A4 richting den Haag bij Leiden. Erg vervelend als er nauwelijks files zijn in Nederland maar wel 10km op de A4..... Volgens mij op maandag zelfs meerdere keren, want 's avonds om 7u hoorde ik weer een melding van een file daar.

De situatie daar met zowel horizontaal als verticaal een S bocht, de flikkeringen van het zonlicht in de aquaductbak, de afrit en het afvallen van een rijstrook is een recept voor ellende. Eigenlijk zou je moeten zeggen dat de laatste 2 factoren weggenomen zouden moeten worden daar gezien de eerste 3. Het afvallen is eenvoudig op te lossen door de 3 rijstroken verder door te trekken, de afrit zou bv al voor de aquaductbak kunnen beginnen vergelijkbaar als bij de ketheltunnel (er is toch ruimte voor 5 rijstroken).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door mavas » wo 01 mei 2019, 10:40

Die parallelstructuur moet gewoon weg. Geeft alleen maar ellende.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door DjIdee » wo 01 mei 2019, 11:10

^^
Geen enkel probleem als je doorgaand geen versmallingen hebt, integendeel, geeft zelfs meer rust op de rechterrijstroken.
Na de tijdelijke situatie van 2x3 had men nooit naar 2x2 + parallel moeten gaan, maar die fout is inmiddels wel erkend en wordt hersteld (toch?))

2x3 + parallel zou voldoende zijn op de korte termijn, doorgaand 2x4 kom je ook al in de buurt mbt intensiteiten geloof ik, direct maar goed doen denk ik als je de ruimte hebt... Maar ja, procedures / wensdenken enzo.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door RikB » wo 01 mei 2019, 11:32

Sommige mensen houden van CO2 uitstoot, proberen auto's zo onzuinig mogelijk te laten rijden door veel remmen, optrekken etc. Doorstroming is veel te goed voor het milieu.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door jelger » wo 01 mei 2019, 16:06

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door boe! » wo 01 mei 2019, 19:10

^^ Dat was inderdaad het eerste ongeval. Toen daar de rijstroken vrij gemaakt waren, gebeurde er een ongeluk bij hectometerpaal 36,5. Dat is voorbij de parallelstructuur, maar wellicht spelen de werkzaamheden aan de Rijnlandroute een rol.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door exroosje » do 02 mei 2019, 11:18

En woensdag was het weer raak.

Dat is nou 3 dagen achtereen waarin ik 's ochtends fluitend naar Ams rij zonder enige file en 's middags in allerlei ellende terecht komt (terwijl de nieuwslezer zegt: rustige avondspits, nauwelijks vertragingen)

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Riis » do 02 mei 2019, 13:29

Op dit moment vind ik de afwikkeling ook niet nietjes komend vanaf Den Haag, gelukkig zijn er inmiddels al veel vrachtwagenchauffeurs die de parallelbaan aanhouden in plaats van 2 banen opschuiven. De parallelstructuur moet weg, maar zodra Leiden wordt aangepakt naar 2x3 (ik denk dat daarna direct de vraag naar 2x4 komt) komt het volgende probleem alweer opzetten; Bij afrit Ypenburg/Rijswijk heb je richting Amsterdam precies zo'n zelfde parallelstructuur. Die staat nu ook eigenlijk altijd vast. Als dát wordt opgelost, gaan we weer iets verder terug en staat de file bij de versmalling op de A4 van 3 naar 2 voor afrit Delft..

Het blijft dweilen met de kraan open met halve oplossing, omdat er zoveel belangen gelden en er niet direct een rigoreuse maatregel genomen mag worden. Alles moet tot 3 cijfers achter de komma worden uitgerekend, er worden hier en daar een paar parameters of verwachtingen aangepast zodat het ontwerp kan voldoen, en praktijk loopt de oplossing in de soep.

Dat zie je nu ook al bij afrit Den Haag Zuid richting Kijkduin. Erg leuk dat men de N211 ongelijkvloers wilt maken, maar je merkt nu al dat het gewoon altijd érgens vast moet staan. Als het niet de afrit Den Haag Zuid is, dan is het wel de N211 bij de kruising met de N222, en als het dáár niet druk is, staat heel de Wippolderlaan wel vast vanaf de Hornbach tot aan de Erasmusweg.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Basjuh1981 » do 02 mei 2019, 16:38

^^ Dat laatste gebeurt toch niet vaak?

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Riis » vr 03 mei 2019, 15:34

Basjuh1981 schreef: do 02 mei 2019, 16:38 ^^ Dat laatste gebeurt toch niet vaak?
Klopt, want 9 van de 10 keer staat de drukte van de afrit tot aan de kruising met de N222 en is het kruispunt bij de Erasmusweg wel in orde. Het lijkt aan het einde van de spits het vaakst voor te komen. Ik heb er best vaak stil gestaan tegenover de Hornbach, dus dat is dan een lange zit tot aan de Erasmusweg. Vooraf kijk ik even op google maps, en dan ga ik bij de N222 rechtsaf en kan ik via Wateringen wel normaal doorrijden (binnendoor).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Willem » vr 03 mei 2019, 15:54

Riis schreef: do 02 mei 2019, 13:29Bij afrit Ypenburg/Rijswijk heb je richting Amsterdam precies zo'n zelfde parallelstructuur. Die staat nu ook eigenlijk altijd vast.
Het probleem daar is niet zozeer de parallelstructuur, alswel dat de hoofdrijbaan op die plek versmalt van 3 naar 2 rijstroken. Daarnaast kan het rijden over die parallelstructuur voor verkeer naar de A12 handig zijn omdat je dan niet zoveel rijstroken hoeft over te steken als verderop voor het Clausplein. Het ook officieel zo sturen van het verkeer leidt tot minder weefbewegingen voor het Clausplein en dat is gunstig voor de filedruk.

Er zitten op de A4 tussen de Ketheltunnel en Leiden veel te veel afvallende rijstroken. Als dat opgelost wordt zijn de files al veel korter, zelfs zonder verdere verbredingen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A004] A4 Burgerveen - Leiden: verdere verbredingen

Bericht door Basjuh1981 » vr 03 mei 2019, 17:51

^^ Die parallelstructuur is voornamelijk bedoelt om de naar de A13 te gaan en voor afrit Plaspoelpolder.
Riis schreef: vr 03 mei 2019, 15:34
Basjuh1981 schreef: do 02 mei 2019, 16:38 ^^ Dat laatste gebeurt toch niet vaak?
Klopt, want 9 van de 10 keer staat de drukte van de afrit tot aan de kruising met de N222 en is het kruispunt bij de Erasmusweg wel in orde. Het lijkt aan het einde van de spits het vaakst voor te komen. Ik heb er best vaak stil gestaan tegenover de Hornbach, dus dat is dan een lange zit tot aan de Erasmusweg. Vooraf kijk ik even op google maps, en dan ga ik bij de N222 rechtsaf en kan ik via Wateringen wel normaal doorrijden (binnendoor).
Als de afrit vol staat, neem ik altijd afrit Den Hoorn en dan terug langs de snelweg. Dan kom je bij de rotonde achter de Hornbach uit.

Plaats reactie