Infrastructuur in Leiden en omgeving

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door sirdanilot » za 08 feb 2014, 14:14

Dit is een algemene draad over infra in Leiden. Leiden is een stad die berucht staat om zijn vele files; voor een stad van deze grootte zijn er maar weinig uitvalswegen.


Uitvalswegen
Plesmanlaan/A44/N206
De voornaamste uitvalsweg van Leiden. 2x2, maar met veel stoplichten. De aansluiting met de N206/A44 is overbelast.
Projecten: Met de komst van de Rijnlandroute wordt de weg nog zwaarder belast, omdat afrit Leiden-Zuid vervalt. Er wordt wel extra aan de aansluiting, de N206 en de Plesmanlaan gewerkt.

Haagse Schouw/A44
Via afrit Leiden-Zuid is de Stevenshof ontsloten. De brug bij de Haagse Schouw veroorzaakt hier veel filevorming. Helaas wordt i.v.m. de Rijnlandroute de afrit Leiden-Zuid opgedoekt, waardoor er hier een verkeersinfarct zal ontstaan.
Projecten: Afrit Leiden-Zuid vervalt, met als gevolg een nog groter verkeersinfarct...

Rijnsburgerweg/A44
Hier is al een fotodraad over. Voorname 1x2 uitvalsweg vanaf station CS via het centrum van Oegstgeest naar de A44 en naar Rijnsburg/Noordwijk, met veel filevorming. De gemeente wil liever niet dat deze weg een grote verkeersfunctie heeft, maar dat heeft-ie wel. Er staan mooie, dure huizen langs de weg, dus verbreding is niet echt een optie.
Projecten: Alleen op kleine schaal, zoals een aanpassing aan de rotonde met de Wassenaarseweg.

Oegstgeesterweg-Abtspoelweg (N444/A44)
Voorname uitvalsweg naar Oegstgeest, Warmond, Noordwijk en de A44. De Oegstgeesterweg begint 2x2, maar versmalt al gauw naar 1x2. De Abtspoelweg in Oegstgeest was ooit 2x2, maar nu 1+1 met busstroken, wat veel file veroorzaakt. De N444 is 1x2. Door de eeuwigdurende werkzaamheden bij de A44 staat hier erg veel file, maar naarmate deze vorderen wordt het al iets beter.
Projecten: Aanpassing op- en afrit A44.

Willem de Zwijgerlaan - N 446 - A4
2x2 weg, waar sinds kort tunnels in liggen. Helaas hebben de tunnels weinig functie omdat er geen verkeer op het 'dak' rijdt; er zijn dus nog steeds veel verkeerslichten, in plaats van op- en afritten. Via Leiderdorp is dit een voorname route richting de A4.
Projecten: De tunnels in Leiden-Noord zijn al voltooid, deze bevorderen de leefbaarheid en oversteekbaarheid. Maar door het ontbreken van op- en afritten zijn de tunnels weinig nuttig voor het autoverkeer.

Dr. Lelylaan - Churchilllaan/N206 - A4
Zo mogelijk de meest verschrikkelijke uitvalsweg ooit, met standaard filevorming in de spits. De Churchilllaan is wel 2x2, maar heeft veel te veel verkeerslichten. De aansluitende Dr. Lelylaan is 1x2, het is hier zeer druk en de weg heeft ook gevaarlijke ongeregelde kruispunten. Het grootste probleem is de Lammebrug; deze heeft slechts 3 rijstroken, en de brug gaat vaak open waardoor de hele stad vaststaat. Verder is het aansluitende weggedeelte naar de A4 ook slechts 1x2 (met een busbaan).
Projecten: Er is wel een project om de doorstroming bij de Lammebrug te verbeteren, maar het is allemaal een project van lange adem. De Churchillavenue (een tunnel-stadsweg onder de huidige weg) is geschrapt ten gunste van de Rijnlandroute.

Lammeschansweg/N206
Voorname uitvalsweg vanaf Zuid/Centrum naar de N206/A4. De weg is 2x2 en er is recent nog wat heringericht bij station Lammeschans, maar de Lammebrug (3 rijstroken, gaat vaak open) veroorzaakt veel opstoppingen, waardoor deze mooie brede weg weinig zin heeft.
Projecten: Grotendeels voltooid.

Hoge Rijndijk/A4/N11
De Hoge Rijndijk voert vanaf het centrum naar de N11 en de A4. Er is hier veel filevorming, ook vanwege een brug die vaak opengaat. De weg is deels 1x2 en deels 3 rijstroken (busstrook).
Projecten: Geen voor zover ik weet. De dure, monumentale huizen verhinderen enige vorm van verbreding van deze weg.

Voorschoterweg N447
Voornaamste uitvalsweg naar Voorschoten. 2x2, en zelfs deels 70 km/u, en daarmee de enige Leidse 70 km/u weg. Er is hier geen filevorming op het Leidse deel, maar in Voorschoten is het wel vaak prijs, vooral in het centrum.
Projecten: Geen voor zover ik weet?

Voorname wegen binnen de stad

Schipholweg-tunnel/Leiden-CS
De tunnel onder het Stationsplein (2x2) is zeer belangrijk en zorgt voor leefbaarheid in het centrum en ook een goede verkeersafwikkeling. Er is een 'kwadrantaansluiting' met het Schuttersveld. De weg is zowel voor het lokale als het doorgaande verkeer van belang.
Projecten: De tunnel heeft recentelijk klein onderhoud gehad, verder hoeft hier niet echt iets aan te worden gedaan.

Schuttersveld - Langegracht - Hooigracht
Voornaamste route door het monumentale centrum. Zeer druk, veroorzaakt veel overlast en ook gevaarlijke situaties midden in het centrum. Gek genoeg is de maximumsnelheid hier 50 kilometer per uur, al haal je dat zeker op de Hooigracht meestal niet.
Projecten: Wat kleine projectjes zoals het aanpassen van de verkeerslichten op de Hooigracht. Vooral de Rijnlandroute moet hier verlichting gaan geven.

Morsweg-Haagweg
Belangrijke stadsroute door het centrum vanaf het Station CS naar de Churchilllaan. Helaas is dit ook kommer en kwel; de rijbaan is smal zodat je soms achter een fietser moet blijven hangen, er is een drukke spoorwegovergang en een beweegbare brug, de weg is onoverzichtelijk en gevaarlijk voor fietsers. Ook de overgang bij de Haagweg veroorzaakt indirect extra drukte op deze route. Het is ook hier vaak niet mogelijk om 50 km/u te rijden al mag dat wel.
Projecten: Geen. Er was ooit een plan voor een mooie weg langs het spoor die deze route verlichting biedt, maar dat lijkt me afgeschoten?

Witte Singel/Zoeterwoudsesingel-Levendaal
Nog een belangrijke route door het oude centrum, vanaf de Morsweg naar de Hoge Rijndijk/Lammeschansweg. Één rijstrook per richting, smal, deels zone-30 etc. Eigenlijk niet geschikt voor doorgaand verkeer, maar wordt wel dusdanig gebruikt.
Projecten: Geen.

Breestraat
De verkeersproblemen op de Breestraat, een belangrijke winkelstraat in het Centrum, zijn vakkundig opgelost; je mag er simpelweg niet meer met de auto rijden. Het blijft een drukke route voor bussen en taxi's. Het kruispunt met het Kort Rapenburg is een berucht gevaarlijk kruispunt, ook ongeregeld. Verkeerslichten zouden hier niet misstaan. Als je hier wel zou mogen rijden, zou het waarschijnlijk één grote opstopping betekenen, want de Breestraat is vanouds een doorgaande route.
Projecten: De Rijn-Gouwelijn, met een trambaan door de Breestraat, is geschrapt. Wel wordt de straat volledig heringericht zodat er een vermenging komt van verkeersfuncties, en de straat een meer 'authentiek' karakter krijgt... Zo mag je er straks je fiets niet meer parkeren. Wát een verbetering :roll:

Kanaalweg-Ringweg-Oost
Deze weg ligt er deels al, maar er is nog een missing link. Vanaf de Lammebrug/N206 voert de Kanaalweg buiten de bebouwing om naar de Hoge Rijndijk. Deze route wordt echter relatief weinig gebruikt, want niet erg nuttig. Het plan is nu om de Kanaalweg door te trekken d.m.v. een brug naar de Lage Rijndijk. Zo kan de weg een onderdeel vormen van een ring om het centrum. Verdere plannen voorzien ook in een tunnel naar de Zijldijk in Leiderdorp, zodat men zo naar de Willem de Zwijgerlaan kan rijden, en de centrumring voltooid wordt. Helaas behoort de Zijldijk tot gemeente Leiderdorp, en die zitten niet te wachten op een Leidse ontsluitingsweg. De route via de Leidse Sumatrastraat wordt echter onwenselijk geacht.
Projecten: Bij de spoorwegovergang Kanaalweg komt een tunnel onder het spoor. De rest van het project (de doortrekking naar Lage Rijndijk) is echter een punt van hevig debat. Het feit dat een deel van de geplande route in Leiderdorp ligt maakt het er niet gemakkelijker op.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [INFRA] [LEIDEN] Infrastructuur in Leiden-draad

Bericht door sirdanilot » za 08 feb 2014, 14:20

De ringweg-oost ligt nogal gevoelig. De Linkse partijen zijn goed vertegenwoordigd in de gemeenteraad, al is het minder links dan bv. Utrecht, heb ik het idee.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door RSK » wo 16 dec 2015, 17:05

Kennelijk is er weinig animo voor infrastructuur in Leiden, het is ontzettend stil in deze draad. En dat terwijl ik gisteren toch op een interessant project stuitte. In de Plesmanlaan wordt een ongelijkvloerse aansluiting aangelegd ter hoogte van de kruising met de N206. De rendering ziet er best mooi uit.

Afbeelding

Afbeelding

De uitvoering is vorig jaar al gestart met een paar tijdelijke omleggingen. Op de projectpagina is van alles te vinden over het project, dat wordt uitgevoerd door Heijmans. De naam van het project is OBSP: Ontsluiting Bio-Science Park.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door GuteFahrt » wo 16 dec 2015, 17:21

Ik ben niet zo bekend in Leiden. ;) Het zijn mooie plaatjes, dat wel.

Mij is opgevallen dat de Infrastructuur in [stad] draden verspreid zijn over de tak Stedelijk verkeer en Niet-Autosnelwegen. Misschien is het een idee om die betreffende topics hier naar toe over te hevelen. Dan heb je het overzichtelijk en kun je ook nog wat makkelijker vergelijken wanneer gewenst.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Chris » wo 16 dec 2015, 17:27

Ik ben twee keer in Leiden geweest.... voor een open dag van de A4 :mrgreen: Ik ken de stad echt totaal niet.

Wat wel op een kaart opvalt is dat er geen fatsoenlijke oost-westverbinding tussen de A4 en A44 is. Maar dat gaat de Rijnlandroute natuurlijk oplossen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door RSK » wo 16 dec 2015, 18:04

Het is vanaf de N11 een crime om door Leiden te komen. De N206 is een filefeest met een boel rode lichten.

Wat ik gisteren ook zag, is dat de N445 een ongelijkvloerse(!) inprikker was voor verkeer van de A4-noord naar Leiden-Noord en terug. Die weg is nu quasi-afgewaardeerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Rein » wo 16 dec 2015, 19:42

Ik woon nog geen 20 km van Leiden, maar ben er de laatste 15 jaar precies vijf keer geweest waarvan twee keer in de binnenstad. Voornaamste oorzaak is de slechte bereikbaarheid en de parkeerproblematiek. Om dezelfde reden kom ik ook zeer zelden in Haarlem. Het centrum van Leiden is overigens zeer aardig, maar dat heb je natuurlijk wel meer in oude Hollandse steden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Willem » wo 16 dec 2015, 21:17

Vanochtend rond 10:30 uur (dus ruim na de ochtendspits) nog door Leiden gekomen en zelfs toen stond het op de N206 tussen de A4 bij Zoeterwoude en de Lammenschansbrug helemaal vast.
De ontsluiting vanaf de A44 is beter, maar het meeste verkeer komt nu eenmaal vanaf de oostzijde de stad binnen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Mark » do 17 dec 2015, 0:30

RSK schreef:Kennelijk is er weinig animo voor infrastructuur in Leiden (...)
:arrow: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=821059#p821059

(Ik zal binnenkort wel weer eens wat plaatjes maken als ik in de buurt ben.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door mavas » do 24 dec 2015, 7:31

Rein schreef:Ik woon nog geen 20 km van Leiden, maar ben er de laatste 15 jaar precies vijf keer geweest waarvan twee keer in de binnenstad. Voornaamste oorzaak is de slechte bereikbaarheid en de parkeerproblematiek. Om dezelfde reden kom ik ook zeer zelden in Haarlem. Het centrum van Leiden is overigens zeer aardig, maar dat heb je natuurlijk wel meer in oude Hollandse steden.
Heb je het bijgehouden hoe vaak je ergens komt? :lol:
Ik heb in 1999 en 2000 in Leiden gewerkt, maar ik ging er altijd met de trein heen, dus veel van de autoinfra heb ik niet gezien. De laatste 2/3 jaar ben ik weer wat vaker, maar ik kom er niet doordeweeks.
In het weekend is het allemaal goed te doen in Leiden qua verkeer, het rijdt aardig door. Bereikbaarheid en parkeerproblemen zijn er dan niet, en dat geldt ook voor Haarlem overdag en in het weekend.

Wellicht kan het onderwerp van de BioSciensepark hier aan toegevoegd worden?

De bereikbaarheid van Leiden wordt de aankomende jaren wel behoorlijk verbeterd. De Rijnlandroute zal voor een rustige N206 zorgen, zodat er alleen nog lokaal verkeer overheen zal komen. Ook de Willem de Zwijgerlaan is en wordt de aankomende jaren behoorlijk opgewaardeerd naar 2x2 en deels ongelijkvloers. Dan worden de oost-westverbindingen weer een stuk beter.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Peter » do 24 dec 2015, 8:45

30 jaren dorpsbestuur heeft Leiden de infrastructuur van nu gegeven. De tunnel voor Centraal is zo'n beetje de enige zinnige ingreep geweest, zowel voor doorstroming als leefbaarheid.
Laatst gewijzigd door Peter op do 24 dec 2015, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Rein » do 24 dec 2015, 8:48

mavas schreef: Heb je het bijgehouden hoe vaak je ergens komt? :lol:
Zolang ik er maar maximaal een handjevol keren ben geweest, weet ik dat over het algemeen nog wel ja. In het centrum van Groningen ben ik twee keer geweest waarvan in 1998 voor het laatst en in Leeuwarden ben ik in 1996 voor het laatst geweest.
Laatst gewijzigd door Rein op do 24 dec 2015, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door RSK » do 24 dec 2015, 8:49

^^ Geen nood. Dat kwam door een kortstondige storing. Die is nu opgelost, alle dubbele berichten zijn daarbij ook verwijderd. :top:

^^ Geen nood. Dat kwam door een kortstondige storing. Die is nu opgelost, alle dubbele berichten zijn daarbij ook verwijderd. :top:

^^ Geen nood. Dat kwam door een kortstondige storing. Die is nu opgelost, alle dubbele berichten zijn daarbij ook verwijderd. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Infrastructuur in Leiden

Bericht door Peter » do 24 dec 2015, 9:02

Dank. Dank. Dank. Dank. Dank. Dank. :top: :top: :top: :top: :top: :top: :top:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » zo 21 feb 2016, 14:48

Herinrichting Oegstgeesterweg

De Oegstgeesterweg is een belangrijke doorgaande weg in de Leidse agglomeratie. De weg ligt in het verlengde van de Willem de Zwijgerlaan en loopt door tot aan de gemeente Oegstgeest. Het asfalt van de Oegstgeesterweg en van de aanliggende fietspaden is aan vervanging toe. Ook de verkeerslichtinstallatie op de kruising met de Boerhaavelaan moet worden vernieuwd. Voorafgaand aan dergelijk groot onderhoud bekijkt de gemeente of de weginrichting nog voldoet. Hieruit is gebleken dat er verbeteringen mogelijk zijn.

Er is een ontwerp gemaakt voor de nieuwe weginrichting waarbij rekening is gehouden met verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de groene bosrijke omgeving. Omdat een deel van de weg op grondgebied van Oegstgeest ligt wordt het project gezamenlijk met deze gemeente opgepakt.

De verwachte startdatum van de herinrichting is medio oktober 2016.
Volledig bericht: http://gemeente.leiden.nl/nl/projecten/ ... eesterweg/
:arrow: Wegontwerp: http://www.leiden.nl/fileadmin/files/Pr ... _1-500.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » zo 21 feb 2016, 14:57

In de Kanaalweg komt tussen 2016 en 2017 een onderdoorgang. Deze gaat onder de spoorlijn Leiden - Utrecht door:
Max Bögl wint aanbesteding spooronderdoorgang Kanaalweg
vrijdag, 18 december 2015

Afbeelding
Artist impression van spooronderdoorgang Kanaalweg

Aannemersbedrijf Max Bögl uit Amsterdam gaat de spooronderdoorgang op de Kanaalweg bouwen.
Dat is het resultaat van de aanbesteding die de gemeente Leiden en ProRail hebben uitgezet. Vooral de plannen van Max Bögl voor hinderbeperking en veiligheid tijdens de bouw, en de geoffreerde prijs gaven de doorslag.

Robert Strijk (wethouder Bereikbaarheid): “Alle weggebruikers gaan straks onder het spoor door, en hoeven niet meer te wachten op passerende treinen. Dat verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op de Kanaalweg. Bovendien maakt dit de weg vrij voor een hogere frequentie van treinen op het spoor van Leiden naar Utrecht.”

Start bouw zomer 2016
De aannemer ontwerpt en bouwt een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers, auto- en treinverkeer. Max Bögl start in de zomer van 2016 met de bouw van de spooronderdoorgang op de Kanaalweg, en levert het project eind 2017 op. Voorafgaand aan de bouw worden tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen zoals een omleiding tijdens de ochtend- en middagspits.

Snel en veilig
De spooronderdoorgang vervangt de huidige spoorwegovergang Leiden – Utrecht en de fiets-voetgangersoversteek naar de Kanaalbrug. Hierdoor worden de veiligheid en doorstroming van het verkeer verbeterd. Op termijn kunnen meer treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht gaan rijden. Bij de aanleg van de onderdoorgang op de Kanaalweg wordt meteen het wegdek vanaf de Lorentzkade tot aan de Plantijnstraat vernieuwd, onder andere met geluidsreducerend asfalt.
http://gemeente.leiden.nl/nl/nieuwsitem ... kanaalweg/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door Kaaiman » zo 21 feb 2016, 14:59

Zo uitgebreid heb ik iets dergelijks nog nooit gezien! :schrikreactie:

Apart dat ze de N434 de 'Stroomweg' noemen, alsof het de straatnaam wordt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » zo 21 feb 2016, 17:18

Nog meer interessant nieuws. De gemeente Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest hebben de afgelopen jaren gewerkt aan een gezamenlijk verkeerscirculatieplan onder de noemer LAB071.
Chronologisch:
- In 2012 verkenning gestart om de bereikbaarheid van de Leidse agglomeratie te verbeteren
- In overleg met bewoners, ondernemers, raadsleden van Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest en andere overheden
- Resultaat: Oplossing LAB071 (No Regret maatregelen + Leidse Ring)
- Vastgesteld door gemeenteraden van Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest
- Samenwerkingsovereenkomst getekend

De No-regretmaatregelen houden in:
- Slimmer gebruik van (vaar)wegen (verkeersmanagement / afspraken brugopeningstijden)
- Faciliteren (Hoogwaardig) Openbaar Vervoer
- Ontbrekende schakels in netwerk fietspaden

En de Leidse Ring behelst verbetering of aanleg van een Ring om Leiden. De volgende wegen horen hier onder:
Afbeelding
In een volgende post kom ik terug op de maatregelen van deze ring.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » zo 21 feb 2016, 22:20

In de verkenning die is uitgevoerd voor de Ring Noord (hierboven in rood weergegeven) zijn er twee varianten onderzocht. Een minimale variant en een basisvariant. De volgende maatregelen vallen onder de varianten.

Minimale variant:
• Plesmanlaan 50 km/h
• Fietstunnel Vondellaan-Darwinweg
• Autotunnel thv Sumatrastraat
• Oude Spoorbaan 2*2 en 50 km/h
• Aansluiting Schildwacht, Gelijkvloers (VRI)
• Fietstunnel bij rotonde naar N446

Basisvariant:
• Plesmanlaan 50 km/h
• Autotunnel Vondellaan-Darwinweg
• Autotunnel thv Sumatrastraat
• Oude Spoorbaan 2*2 en 80 km/h
• Aansluiting Schildwacht, Autotunnel

Uit berekeningen bleek dat de minimale variant minder verkeer aantrekt dan de basisvariant en te weinig effect heeft en daardoor niet voldoende aantrekkelijk is om als agglomeratie-as te functioneren.
Er is daarom gekozen om de basisvariant uit te voeren. Deze variant past ook nog binnen het gereserveerde budget.

De volgende maatregelen, die nog schetsontwerpen zijn, zullen uitgevoerd worden. Van west naar oost zijn dat:
Ongelijkvloerse kruising Plesmanlaan/Darwinstraat:
Afbeelding

Ongelijkvloerse kruising W. de Zwijgerlaan/Sumatrastraat:
Afbeelding
Afbeelding

Aanpassingen Provincialeweg/Engelendaal. Links originele plan, rechts extra variant:
Afbeelding

N445/aansluiting Leyhof (Schildwacht):
Afbeelding
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door Chris » ma 22 feb 2016, 15:07

Tjonge, dan krijgt Leiden toch wel wat betere infrastructuur.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door captain007 » ma 22 feb 2016, 15:09

^^ Mocht ook wel eens na zolang als een van de slechtst bereikbare steden van het land bekend te staan. Lijkt erop nu de Rijnlandroute erdoor is dat ze daar ineens het licht gezien hebben.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » ma 22 feb 2016, 15:52

Chris schreef:Tjonge, dan krijgt Leiden toch wel wat betere infrastructuur.
Je ziet dit soort ontwikkelingen wel in meer Nederlandse steden zoals Breda. Omdat de afgelopen decennia wel de provinciale wegen en rijkswegen met name zijn uitgebreid komt de druk nu vooral op de stedelijke infrastructuur te liggen en zal ook die infrastructuur uitgebreid moeten worden. Leiden heeft dan nog het geluk dat de doorgaande wegen nog niet ingeklemd liggen tussen bebouwing, anders wordt uitbreiding wel heel duur.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door Wouter N14 » ma 22 feb 2016, 15:57

Toch vraag ik mij af of deze maatregelen voor verlichting gaan zorgen op de N206 en het Lammenschansplein.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door verfmeer95 » ma 22 feb 2016, 21:37

Waarom kan de Plesmanlaan niet naar 70km/u? Dat wordt straks een ongelijkvloerse stadsautoweg tussen de A44 en het station. 70 past daar makkelijk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » wo 01 mei 2019, 20:27

Er is blijkbaar ook een video gemaakt van de maatregelen, waar ik bij toeval op stuitte:
Link

In 2021 start het eerste onderdeel van de ring, met de plesmanweg.
https://gemeente.leiden.nl/inwoners-en- ... ing-noord/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door Mark » wo 01 mei 2019, 20:55

Dat zijn hele mooie verbeteringen, goed om te zien dat er nog een stad is die ongelijkvloerse aansluitingen aanlegt :top:.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door fonsoy » wo 01 mei 2019, 21:11

Mark schreef: wo 01 mei 2019, 20:55 Dat zijn hele mooie verbeteringen, goed om te zien dat er nog een stad is die ongelijkvloerse aansluitingen aanlegt :top:.
De maximumsnelheid blijft op het grootste gedeelte 50 km/u. Ik heb op het stuk Plesmanlaan het weleens aan de stok gehad met een automobilist die 45km/u normaal vond. Een gemiddelde stad van dit formaat heeft een ring met minimaal een van de windrichtingen geheel ongelijkvloers. Daar is Leiden voorlopig nog niet. Probeer maar eens in de middagspits van Leiden Centrum naar de A4 te rijden. Dat kost je al gauw een half uur als het een beetje druk is. Waze stuurt je door allerlei woonwijken.

Met andere woorden, dit is een inhaalslag maar er moet eigenlijk nog een stuk meer gebeuren. Ook het stuk N446 <-> A4 heeft een upgrade nodig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » do 02 mei 2019, 8:11

Over niet al te lange tijd rij je via de Plesmanweg naar de A44, waar je dan via de N434 zo op de A4 zit. Of zal dat voor jou niet het snelste zijn tzt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Stockbaard
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 02 dec 2020, 9:00

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door Stockbaard » wo 30 dec 2020, 15:14

Sinds de laatste post hier zijn er wat veranderingen aangebracht in de Leidse Ring Noord, hieronder een korte samenvatting:
- Projectkosten zijn gestegen van 112 miljoen euro (2016) naar 135 miljoen euro (2019)
- Ongelijkvloerse kruisingen op de Plesmanlaan en Oude Spoorbaan zijn vervangen door een kruising met (i)VRI's en een turborotonde resp. om de kosten te drukken. Zie ook de visualisaties op het filmpje vanaf 1:15
- Planning is om in 2020 de aanbesteding te starten, maar dat is niet gelukt, wordt nu 2021. Start bouw kruisingen Plesmanlaan en Engelendaal is voorzien voor 2022.
- Laatste projectdeel Willem de Zwijgerlaan (grootste knelpunt) wordt pas in 2025 gestart.
- Stukje bij Oude Spoorbaan (grondgebied Leiderdorp) wordt 70 km/h, was een voorwaarde van de Gemeente Leiden voor de bijdrage van 26,5 miljoen, zorgde in Leiderdorp nog voor een politiek drama met het vallen van het college.

https://www.youtube.com/watch?v=jqZVoeq ... e=emb_logo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Leiden en omgeving

Bericht door mavas » wo 30 dec 2020, 15:51

Dat zou nog wel kunnen kloppen. De Rijnlandroute zal natuurlijk wel wat verkeer afvangen dat anders over de Plesmanlaan rijdt.
En als je naar de kaart kijkt lijkt de Willem de Zwijgerlaan zeker de drukste weg in de stad te worden.

Dus op zich begrijpelijk dat ze die plannen aanpassen. De vraag blijft natuurlijk wel hoe betrouwbaar de onderzoeken zijn geweest naar de te verwachten drukte. En de vraag is dan ook of die plannen voor de Plesmanlaan en de Oude Spoorbaan op termijn voldoende zijn. Dat zullen we over enkele jaren wel ondervinden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie