Zebrapad zonder bord: stoppen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door feitelijk » za 30 mei 2015, 22:32

Attietattie schreef: De L02 ontbreekt niet want het is een zebra bij verkeerslichten.
Het is er een voor de verkeerslichten!
Wat is een 'lijnzebrabus'?
Haha, zover was ik nog niet gekomen!


Ik snap je artikel 14 opmerking niet.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » za 30 mei 2015, 23:26

feitelijk schreef:
Attietattie schreef: De L02 ontbreekt niet want het is een zebra bij verkeerslichten.
Het is er een voor de verkeerslichten!
Ah juist ja. Ik dacht dat je die 'na' de regeling bedoelde (waarvan ik vind dat ie IN de regeling valt).
feitelijk schreef:Ik snap je artikel 14 opmerking niet.
Ik had hem inderdaad wel even kunnen uitleggen:
Als je linksaf slaat is er vrijwel altijd een deelconflict dus je moet stilstaan. Als je voor de stopstreep blijft staan, blokkeer je de doorgaande rijbaan. Rijd je een beetje op, dan blokkeer je de tram-/bus-/taxibaan. Rijd je verder door omdat je fietsers voor moet laten gaan, dan blokkeer je de tegenovergestelde hoofdrijbaan.

Er zou dus een bord moeten staan: eenieder is hier gevrijwaard van RVV Artikel 14. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door feitelijk » zo 31 mei 2015, 12:15

Stukje doorrijden en voor de haaientanden wachten?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Schelpenpaadje » wo 01 mei 2019, 18:48

https://www.gelderlander.nl/veenendaal/ ... ~a365bac4/

:facepalm:

Mooi hoe het zo nauwkeurig geschilderd is, dat zelfs een stuk van de trottoirband meegeverfd moest worden toen het niet uitkwam :mrgreen:

En dan de Gemeente Veenendaal: aangifte doen vanwege het gevaar van de actie, maar in de tussentijd de illegale zebra wel drie weken lang laten liggen voor je hem verwijdert. Lekker consequent wel, ken je prioriteiten...

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Robonus » do 02 mei 2019, 6:59

Het AD heeft het aan verkeersdeskundige Max van Kelegom voorgelegd die meldt dat "Elk wit zebrapad is rechtsgeldig. Dat staat in de wet. Ook als er iets niet klopt aan het zebrapad. Zoals in dit geval de verkeerd aangebrachte haaientanden en een deels over de stoep is geschilderde streep."

In het artikel wordt ook een voorbeeld gegeven dat iemand ooit gelijk heeft gekregen dat ie een gele streep op de trottoirband had geschilderd tegen parkeerders. In dat geval zou ik me nog kunnen voorstellen dat een weggebruiker niet kan zien of het een zelf aangebracht stukje werk is.
Maar in het geval van de zebra is het wel echt een knoeiwerkje geworden.
Stel dat een kind met wit stoepkrijt wat naast elkaar liggende langsstrepen kliederd op de weg, is dat dan ook rechtsgeldig? Waar ligt de grens tussen wat realistisch is en wat niet? Daar lijkt me juist L02 voor.

https://www.ad.nl/utrecht/ben-je-verpli ... ~a1def167/

Afbeelding

Edit, streetview locatie gevonden:
https://goo.gl/maps/UmobU826gs2fKkRg6
Als je wat rondkijkt kan ik me werkelijk niet voorstellen dat dit zo'n gevaarlijk punt is. Wel handig voor de bediening van het café die steeds naar het terras lopen.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » do 02 mei 2019, 8:10

Ik denk dat je een boete voor niet stoppen (of indien van toepassing: er op parkeren) makkelijk kunt aanvechten bij overduidelijk lokaal gepruts (en uiteraard niet door de wegbeheerder uitgevoerd). Het zal je niets helpen als je een voetganger aanrijdt.
Bij straatjes als dit (net als op bedrijfsterreinen en in parkeergarages) moet je overigens oppassen dat de wegbeheerder wellicht niet de gemeente of andere overheid is, maar een beheersmaatschappij van een winkelcentrum. Dan zal er geen verkeersbesluit liggen of een vakkundig uitvoeringsbureau.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Riis » do 02 mei 2019, 13:34

Waarom zou een verkeerd aangebracht zebrapad wel rechtsgeldig zijn, maar een regenboogzebra met bord niet? Ik weet niet of de deskundige gelijk heeft. De minimale breedte van 4 meter wordt ook lang niet gehaald, en er is uiteraard geen bord aanwezig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 14:21

Riis schreef: do 02 mei 2019, 13:34 Waarom zou een verkeerd aangebracht zebrapad wel rechtsgeldig zijn,
Omdat een voetganger lang niet altijd kan controleren wat voor borden er staan, en er vanuit kan gaan dat hij/zij op een zebrapad voorrang heeft. Dus heb je als automobilist gewoon voorrang te geven. Ook al is dit een wat amateuristische zebra, waar de minimale breedte zoals je al had opgemerkt niet gehaald wordt, en er geen bord staat. Maar dan nog zal een voetganger verwachten dat hij voorrang heeft, en dan is het ook omwille van de veiligheid wel verstandig om die voorrang te geven. Ook al ligt het zebrapad er illegaal, zonder verkeersbesluit, te smal en zonder borden; het heeft verder wel duidelijke kenmerken van een zebra. Te smal en het ontbreken van een bord is eigenlijk het enige wat er mis is, maar dat zijn beiden zaken die ook wel vaker voorkomen bij zebra's die door de wegbeheerder zijn aangelegd.

Als ikzelf een goed gelijkende :A1-30: fabriceer (of eentje bij een bordenboer bestel of tweedehands op Marktplaats koop) en ophang aan een lantaarnpaal bibeko zal verkeer zich er toch aan moeten houden, aangezien het niet aan de weggebruiker is om te bepalen of een bord er rechtsgeldig hangt of niet.
maar een regenboogzebra met bord niet?
Omdat markering volgens het Verdrag van Wenen, waar Nederland ook verdragspartner in is, in wit of geel moet zijn uitgevoerd.

Het mag wel als er witte zebrastrepen op een regenboogondergrond zijn aangebracht, zoals je soms ziet. Maar alleen een paar verschillend gekleurde banen op het asfalt, dat is geen rechtsgeldig zebrapad.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Robonus » do 02 mei 2019, 15:28

En als het nou nóg slechter is uitgevoerd, met hele dunne action verf, of zelfs met stoepkrijt. Waar ligt de grens?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 15:57

Robonus schreef: do 02 mei 2019, 15:28 En als het nou nóg slechter is uitgevoerd, met hele dunne action verf, of zelfs met stoepkrijt. Waar ligt de grens?
Dat is niet objectief vast te stellen, dat is een kwestie van interpretatie.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wesso » do 02 mei 2019, 18:18

Robonus schreef: do 02 mei 2019, 6:59 Als je wat rondkijkt kan ik me werkelijk niet voorstellen dat dit zo'n gevaarlijk punt is. Wel handig voor de bediening van het café die steeds naar het terras lopen.
Ik kom er zelf bijna nooit, en al helemaal niet i.c.m. uitgaanspubliek. Men zegt dat er 80 km/h gereden wordt.
Dat is wat overdreven waargenomen, maar dat sommige inwoners van 't Veen van racen houden weet ik wél.

Ik vind dat zebrapad een mooie dikke vinger naar de gemeente, die hier als stug, ontoegankelijk en autoritair te boek staat. Oh ja, en incompetent als het om verkeerszaken gaat.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Snelwegfreak » do 02 mei 2019, 20:04

Zodra bewoners gaan roepen dat er "wel 70 of 80" wordt gereden, haak ik al af. Als je feitelijk gaat meten kom je op amper of net aan de helft.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » do 02 mei 2019, 20:27

Coen Tunnel schreef: do 02 mei 2019, 14:21Omdat markering volgens het Verdrag van Wenen, waar Nederland ook verdragspartner in is, in wit of geel moet zijn uitgevoerd.
Tijdelijke markering mag in een afwijkende kleur.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 22:57

^^ En? Dan moet het nog steeds wit of geel zijn.

Jij doelt vermoedelijk op artikel 29bis, lid 1:
  • Wanneer vast aangebrachte tekens op het wegdek voor een bepaald tijdvak moeten worden gewijzigd, in het bijzonder vanwege wegwerkzaamheden of omleidingen, moeten tijdelijke tekens worden aangebracht in kleuren die afwijken van de kleuren die voor vast aangebrachte tekens worden gebruikt.
Artikel 29, lid 2 geeft het volgende aan:
  • Indien tekens op het wegdek zijn geschilderd, dienen deze wit of geel te zijn; blauw mag echter worden gebruikt om plaatsen aan te geven waar parkeren is toegestaan onder bepaalde voorwaarden of met bepaalde beperkingen (beperkte duur, betaling, categorie gebruiker, enz.). Voor de toepassing van dit lid wordt onder „wit” mede verstaan tinten zilver of lichtgrijs.
Kortom, als je normaal witte markeringen gebruikt is geel de enig overgebleven optie voor tijdelijke markeringen om aan beide bepalingen te voldoen. Zoals de meeste landen het ook doen. Andere kleuren zijn simpelweg geen optie volgens de bepalingen van het verdrag.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » vr 03 mei 2019, 2:04

^^ Ik heb een andere 'kortom' dan jij.

Tekens moeten wit of geel zijn. En in een artikel daarna staat dat tekens een kleur moeten hebben, anders dan de standaard, indien ze tijdelijk zijn. Dat kunnen dus alle kleuren zijn.

(Permanente) Tekens moeten wit of geel zijn. Er zijn dan ook landen die zowel wit als geel voor permanente tekens hebben. En als ze tijdelijk zijn, moeten ze kleurEN hebben die afwijken van de standaardkleur. Omdat wij wit hebben als standaardkleur, is geel één van de mogelijke kleuren, afwijkend van de permanente. Als wij wit en geel zouden gebruiken als standaardkleur voor een bepaald teken, zou geel al niet eens meer een optie zijn.

Regenboogzebra's kunnen dus, zolang ze er tijdelijk liggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Coen Tunnel » vr 03 mei 2019, 9:17

Attietattie schreef: vr 03 mei 2019, 2:04 ^^ Ik heb een andere 'kortom' dan jij.

Tekens moeten wit of geel zijn. En in een artikel daarna staat dat tekens een kleur moeten hebben, anders dan de standaard, indien ze tijdelijk zijn. Dat kunnen dus alle kleuren zijn.

(Permanente) Tekens moeten wit of geel zijn. Er zijn dan ook landen die zowel wit als geel voor permanente tekens hebben. En als ze tijdelijk zijn, moeten ze kleurEN hebben die afwijken van de standaardkleur. Omdat wij wit hebben als standaardkleur, is geel één van de mogelijke kleuren, afwijkend van de permanente. Als wij wit en geel zouden gebruiken als standaardkleur voor een bepaald teken, zou geel al niet eens meer een optie zijn.

Regenboogzebra's kunnen dus, zolang ze er tijdelijk liggen.
Er staat nergens dat artikel 29 alleen voor permanente tekens geldt. Dat maak jij er zelf van. Tijdelijke tekens moeten in een andere kleur dan permanente tekens volgens artikel 29bis, maar artikel 29 laat geen ruimte voor andere kleuren dan wit en geel. Kortom, is de tijdelijke markering in een andere kleur dan wit of geel, bijvoorbeeld rood, paars, bruin, groen of blauw, dan is dat weer strijdig met artikel 29. Op basis waarvan ga je ervan uit dat artikel 29 ineens niet meer geldig is als tijdelijke markeringen worden aangebracht? Het ene artikel sluit het andere niet uit.

In één van de weinige verdragsstaten van het verdrag van Wenen waar wit en geel door elkaar worden gebruikt, namelijk Zwitserland waar bv. zebrapaden in het geel zijn, zijn tijdelijke tekens op het wegdek in een beduidend donkerder tint geel. Misschien tegen het oranje aan, maar naar mijn mening kun je het nog steeds als geel beschouwen. Het is in ieder geval niet in een kleur waarvan de zichtbaarheid slecht is, zoals rood of paars wat op regenboogzebra's wordt gebruikt.

De kleuren in artikel 29 zijn ook niet voor niets gespecificeerd als wit en geel, omdat deze kleuren het beste zichtbaar zijn. Andersgekleurde markeringen mogen dus niet. Het verdrag is op zeer veel punten erg specifiek, en nu denk je dat er een vrijheid is gecreëerd om markeringen te gebruiken waarbij je op z'n minst twijfels over de zichtbaarheid kan hebben?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » vr 03 mei 2019, 9:33

Overigens worden parkeervakken (relevant in parkeerzones en woonerven als ontheffing van het parkeerverbod) vaak wel in zwart of een niet witte/gele kleur uitgevoerd, die wel enigzins contrasteert met het wegdek. Ziet er vaak een stuk netter uit, en de attentiewaarde hoeft niet hoog te zijn.

In zuidelijke (EU) landen, met hittebestendig lichtgekleurd asfalt, of met een lichtgrijze steensoort, zie je ook wel zebra's en stopstrepen van zwarte balken, omdat wit te weinig contrast geeft. Ongeldig ? ik denk het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alexm
polderweggetje
Berichten: 28
Lid geworden op: za 03 aug 2013, 9:45

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Alexm » ma 06 mei 2019, 9:41

Hier:
https://goo.gl/maps/jiTcW1ZvBhAHHbqZA

Zie je nog heel licht haaientanden bij de ventweg. Had ook opeens iemand met stopkrijt getekend. Gemeente heeft nooit op gereageerd niemand die zich iets van aantrok en inmiddels verdwenen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » ma 06 mei 2019, 10:02

Robonus schreef: do 02 mei 2019, 6:59https://www.ad.nl/utrecht/ben-je-verpli ... ~a1def167/

Afbeelding

Edit, streetview locatie gevonden:
https://goo.gl/maps/UmobU826gs2fKkRg6Als je wat rondkijkt kan ik me werkelijk niet voorstellen dat dit zo'n gevaarlijk punt is. Wel handig voor de bediening van het café die steeds naar het terras lopen.
De minimale lengte van een zebra hoort toch 4 meter te zijn? Dit kan toch nooit 4 meter zijn? Lijkt mij niet rechtsgeldig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 mei 2019, 11:07

^^ Dat staat in de Uitvoeringsvoorschriften BABW, maar daar kun je als burger geen rechten aan ontlenen.

Ook al is dit geen rechtsgeldige zebra, je hoeft niet te verwachten dat alle verkeersdeelnemers dat weten.

Dit is dan weliswaar geen zebra conform de BABW, en je zult wellicht geen boete krijgen als je hier een voetganger geen voorrang verleent (mits je daarmee niet een gevaarlijke situatie creëert), maar als je bv. een voetganger die plotseling oversteekt aanrijdt zul je er voor rechter niet mee wegkomen dat die zebra hier niet had mogen liggen en formeel geen zebra is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 mei 2019, 15:10

In het gelinkte krantenartikel van het AD (boven de foto) wordt ook gemeld dat dit door de Hoge Raad zo wordt uitgelegd, en dat maakt het juist rechtsgeldig voor wat de verkeersdeelnemers betreft.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Piles » ma 06 mei 2019, 16:41

Alexm schreef: ma 06 mei 2019, 9:41 Hier:
https://goo.gl/maps/jiTcW1ZvBhAHHbqZA

Zie je nog heel licht haaientanden bij de ventweg. Had ook opeens iemand met stopkrijt getekend. Gemeente heeft nooit op gereageerd niemand die zich iets van aantrok en inmiddels verdwenen.
Zelfs niet met 'stopkrijt'? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Robonus » vr 24 mei 2019, 8:40

Omdat dit toch een beetje een algemeen zebrapad-topic is geworden post ik dit nieuwsberichtje hier ook maar.
Het AD schreef: Vlaanderen heeft er een nieuwe oversteekplaats bij: het gevleugelde zebrapad. Dat is tot driemaal breder dan een gewoon zebrapad en moet de kans op dodehoekongevallen verkleinen.
[...] Want ook vóór een vrachtwagen zit een dode hoek. Vooral bij scholen zorgt dit voor mogelijk gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld wanneer kinderen aansluiten bij een groep die al op het zebrapad overstak.

Afbeelding
https://www.ad.nl/auto/gevleugeld-zebra ... ~a2dd0ea4/

Als je het even de situatie uitschetst waarbij een VA op de rand van een VOP stopt, dan ontstaat er inderdaad een behoorlijke dode hoek voor de neus van de VA. Ondanks dat de uitvoering uit Vlaanderen eruit ziet als een gedrocht is er misschien toch wel wat voor te zeggen...

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » vr 24 mei 2019, 10:52

Wel interessant concept. Voor de voetganger lijkt me dit wel wat vreemd in eerste instantie. Men zal de zebra schuin over gaan steken, waardoor je alsnog in de dode hoek komt.
Ik denk dat een stopstreep misschien een betere oplossing is dan de zebra verlengen zodat die vrachtwagen toch eerder stopt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Egbert » vr 24 mei 2019, 13:59

mavas schreef: vr 24 mei 2019, 10:52 Men zal de zebra schuin over gaan steken, waardoor je alsnog in de dode hoek komt.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als je schuin oversteekt ben je ook al halverwege de breedte van het zebrapad als je over de rijbaan gaat.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Robonus » vr 24 mei 2019, 14:13

Daar zouden nog extra maatregelen voor komen in de vorm van beugels.
AD schreef:Het allereerste gevleugelde zebrapad werd aangelegd bij een school in Brugge, nadat daar twee jaar geleden de 6-jarige Yamen Shelleh door een vrachtwagen werd overreden. ,,Daar ontstond het idee het zebrapad te verlengen, tegen de rijrichting in", vertelt schooldirecteur Marc Slosse. ,,Sindsdien stoppen de auto's voor onze schoolpoort vijf meter eerder, of bijna twee keer zo ver van overstekende voetgangers." Beugels aan de kant van de weg moeten ervoor zorgen dat voetgangers keurig in het midden oversteken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » vr 24 mei 2019, 15:58

Egbert schreef: vr 24 mei 2019, 13:59
mavas schreef: vr 24 mei 2019, 10:52 Men zal de zebra schuin over gaan steken, waardoor je alsnog in de dode hoek komt.
Ik denk dat dat wel meevalt. Als je schuin oversteekt ben je ook al halverwege de breedte van het zebrapad als je over de rijbaan gaat.
Ik vermoed dat Mavas bedoelt dat men uiterst links begint met oversteken. Dus midden onderin de afbeelding. Volledig in de dode hoek dus.

Die hekjes zouden dat prima moeten kunnen tackelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » vr 24 mei 2019, 16:45

Hekjes zijn inderdaad een goed idee!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door EtienneM » za 25 mei 2019, 1:06

Hier is de toepassing van de speciale zebra te zien mét hekjes. Foto komt van de Facebookpagina van Agentschap Wegen en Verkeer.

Afbeelding

https://www.facebook.com/29273194749474 ... 90&sfns=mo
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Kaaiman » za 25 mei 2019, 8:48

Daar glip je toch zo tussendoor? Of gaat het om het psychologische/visuele effect?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie